Pick-up and Deliver

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
Hansek
Posty: 35
Rejestracja: 22 maja 2018, 12:19
Has thanked: 2 times

Pick-up and Deliver

Post autor: Hansek »

Cześć!
Po informacji dotyczącej planów wydania nowych Star Wars zdałem sobie sprawę, że nie mam w swojej kolekcji żadnej gry typu Pickup-and-Deliver. Od kilku dni przeczesuje internet w poszukiwaniu rankingów oraz porównań (bgg, reddit, yt, itd) i jest ciężko, ponieważ o ile ludzie grali, to zazwyczaj tylko w jedną, czasem dwie gry.

Na czym mi zależy:
1. 3+ graczy
2. Gra na 2/3h+
3. Niska losowość, lub możliwy wpływ na jej ograniczenie,
4. Interakcja pomiędzy graczami,
5. Złożoność, mnogość możliwych do wykonania akcji,
6. Re-grywalność.

Najczęściej wymieniane tytułu to:
1. Merchants and Marauders,
2. Xia: Legends of a Drift System,
3. Firefly.
~Każda z mniejszymi lub większymi zastrzeżeniami głównie do losowości oraz downtime.

Często goszczą na stole strategie i area control dlatego fajnie byłoby czuć realny wpływ na rozgrywkę.

Co możecie polecić?
Ostatnio zmieniony 20 mar 2019, 20:44 przez Hansek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8720
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: Curiosity »

Hansek pisze: 18 lut 2019, 11:05 nie mam w swojej kolekcji żadnej gry typu Pickup-and-Deliver.
Hansek pisze: 18 lut 2019, 11:05 Na czym mi zależy:
3. Niska losowość, lub możliwy wpływ na jej ograniczenie,
Hansek pisze: 18 lut 2019, 11:05 Co możecie polecić?
Przy takich wymaganiach, nic.
EDIT - poprawiam się, Palmer i Paskudnik nieco przewietrzyli mi umysł ;)
Ostatnio zmieniony 18 lut 2019, 21:49 przez Curiosity, łącznie zmieniany 2 razy.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4714
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 381 times
Been thanked: 883 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: BartP »

Steam.
Zero losowości poza setupem. Od tego momentu wszystkie informacje są jawne. Aczkolwiek po twoich propozycjach widzę, że wolisz fantastyczny sztafaż, a tu mamy koleje, tory itp ;].
Hansek
Posty: 35
Rejestracja: 22 maja 2018, 12:19
Has thanked: 2 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: Hansek »

@Curiosity Czy dobrze rozumiem że mam traktować te gry jak Ryzyko? Wszystko jest zależne od rzutu kością i nic z tym nie zrobię, nie mam na to żadnego choćby minimalnego wpływu?
Awatar użytkownika
jnowaczy
Posty: 503
Rejestracja: 15 wrz 2005, 20:43
Has thanked: 27 times
Been thanked: 126 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: jnowaczy »

Obadaj sobie wasteland express delivery
Every single fucking day I get closer to the grave
I am terrified, I fell asleep at the wheel again
Crashed my car just to feel again
Awatar użytkownika
kaszkiet
Posty: 2805
Rejestracja: 03 maja 2013, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 308 times
Been thanked: 525 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: kaszkiet »

Ja lubię Giants z tego gatunku.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8720
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: Curiosity »

Hansek pisze: 18 lut 2019, 11:47 @Curiosity Czy dobrze rozumiem że mam traktować te gry jak Ryzyko? Wszystko jest zależne od rzutu kością i nic z tym nie zrobię, nie mam na to żadnego choćby minimalnego wpływu?
Nie o to chodzi. Jeśli masz alergkię na losowość, to będziesz się przy takich grach okrutnie męczyć. Jeden gracz dociągnie lepszą misję niż inny, inny dokopie się do lepszych przedmiotów, trzeci przez 3 tury nie ruszy się za bardzo z miejsca, bo karty/rzut kością nie podeszły. Sytuacje typu: "ktoś ma krótki kurs, do zrobienia w 2 tury przy małym ryzyku" a ktoś inny "podróż przez całą planszę, a na końcu wielokrotny test do zdania" nie są niczym rzadkim w tego typu grach. Ja sam nie jestem w stanie z czystym sumieniem polecić niczego, jeśli losowość sprawia Ci problem.

Ale skoro ma być merytorycznie, to napiszę kilka słów o znanych mi Pick up and deliver.
a) Firefly znam jak włąsną kieszeń, zagrałem w nią nieskończenie wiele razy, mam wszystko, co do niej wyszło opróćz żywicznych statków.
1. 3+ graczy = warunek spełniony, z dodatkiem da się nawet w 5 osób.
2. Gra na 2/3h+ = Firefly ma ten feler, że niesłychanie ciężko jest przewidzieć długość rozgrywki. Zmieszczenie się w 3 godzinach to zwykle sukces, zdarzały się partie po 5 godzin. Dużo tu jednak zależy od scenariuszy, można wybrać (lub samemu stworzyć) taki, w którym czas da się mniej więcej kontrolować.
3. Niska losowość, lub możliwy wpływ na jej ograniczenie = poza setupem, losuje się tu chyba wszystko. Startowe misje, załogę, przedmioty, aczkolwiek można też brać z discardu i wtedy sobie wybrać cokolwiek, co na nim leży. Misje to testy na Twoje statystyki + rzut kością (ale jeśli masz je odpowiednio wysokie, to nawet kiepski rzut Ci nie zaszkodzi). Ruch to dociąg losowych kart spotkań i tu czasami możesz się zatrzymać w połowie ruchu, "bo tak". Większość kart da się okiełznać, ale są takie, które nie dają pola manewru.
4. Interakcja pomiędzy graczami, = bardzo niska, chyba, że grasz wariant piracki (jedna z fajniejszych misji, polecam).
5. Złożoność, mnogość możliwych do wykonania akcji, = tylko 4 akcje do wykonania, ale zleceniodawców możesz mieć nawet 7 (i od każdego brać inne zlecenia), jest wiele sklepów z zaopatrzeniem, możesz piracić jeśli chcesz.
6. Re-grywalność. = ogromna. Nie ma opcji, żeby zdarzyły się dwie podobne partie. Do tego dochodzi masa scenariuszy, w tym kilkadziesiąt fanowskich (na BGG).

b) Kupcy i Korsarze - w tę grę grałem bardzo mało, ostatnio dość dawno temu. Gra nie podeszla mojej ekipie, a sam przecież grał nie będę. Nie grałem nigdy z dodatkiem "Seas of Glory", który w opinii wielu osób jest "must have".
1. 3+ graczy = do 4 osób.
2. Gra na 2/3h+ = gra potrwa dłużej, tu też ciężko wyrokować
3. Niska losowość, lub możliwy wpływ na jej ograniczenie = oo, panie! Handel to loteria - albo podejdą Ci towary w mieście, albo nie. Walki z piratami to znó Twoje statystyki + rzut kością.
4. Interakcja pomiędzy graczami = jeśli wszyscy sobie beztrosko handlują, to nawet nie myśl o jakiejkolwiek interakcji :)
5. Złożoność, mnogość możliwych do wykonania akcji = jak dla mnie to bieda. Niby możesz płynąć gdzie chcesz, ale wszędzie robisz to samo. Od czasu do czasu można splądrować jakiś wrak, czy zrobić skok na złotą flotę.
6. Re-grywalność. = jak już napisałem, za dużo w nią nie grałem, ale zakładam, że raczej duża.

c) Western Legends - mam ją najkrócej, ale kilka razy zagrałem. Gra się raczej podoba, chociaż ja mam do niej sporo zastrzeżeń.
1. 3+ graczy = nawet do 6 osób się da zagrać!
2. Gra na 2/3h+ = o dziwo, da się zapanować nad czasem rozgrywki. Jeśli chcesz krótszą grę, to grasz na mniej punktów Legend do zdobycia i tyle. Tutaj nie mam żadnych zastrzeżeń.
3. Niska losowość, lub możliwy wpływ na jej ograniczenie = khem... kopanie złota to rzut kośćmi (z ewentualnym przerzutem, jeśli masz mapę). Gra w pokera to dociąg losowych kart. Walka to dociąg losowych kart. Transport bydła to losowanie żetonów. Robienie misji to losowanie żetonów LP. Tylko zakupy nie są losowe, bo możesz kupić dokładnie to co chcesz. Również nic nie wpływa na ruch Twojej postaci.
4. Interakcja pomiędzy graczami = bardzo duża. Bandyci napadają na innych graczy, a stróże prawa łapią bandytów. Do tego można grać z osobistymi celami, któe wymuszają interakcję.
5. Złożoność, mnogość możliwych do wykonania akcji = akcji jest niewiele, ale miejsc, do których możesz się udać i coś tam porobić, jest całkiem sporo. Kopanie złota, aresztowanie bandytów, handel, hazard, transport bydła, napad na bank... Do wyboru do koloru.
6. Re-grywalność. = dla mnie niska. Mam wrażenie, że w grze są 1-2 akcje wyraźnie lepsze od innych i to na nich trzeba się skupić, nie tracąc czasu na nic innego. Jeśli gracze nie są nastawieni na interakcję, to będzie cholernie nudno, bo każdy będzie kopał złoto lub napadał na bank (najbardziej opłacalne).
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Hansek
Posty: 35
Rejestracja: 22 maja 2018, 12:19
Has thanked: 2 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: Hansek »

BartP, jnowaczy, kaszkiet - dziękuję, poczytam.

Curiosity, bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
Jeśli chodzi o czas gry to szukam takiej od co najmniej 2/3h, fajnie gdyby trwała 5-6h.
Firefly może być dobrym wyborem, tym bardziej że wśród znajomych Sci-Fi jest lubiane (Forbidden Stars, Twilight Imperium, Terraformacja marsa), pytanie czy ten tytuł obroni się mechanicznie pośród ludzi którzy nie oglądali serialu? Koszt podstawki z dodatkami to ok 1000pln, sama kwota nie jest problemem jednak szkoda gdyby miała trafić na półkę. Które z dodatków są must have? gracie na macie?
Ostatnio zmieniony 18 lut 2019, 15:27 przez Hansek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KurikDeVolay
Posty: 989
Rejestracja: 25 paź 2018, 11:45
Lokalizacja: Milicz/Krotoszyn
Has thanked: 978 times
Been thanked: 433 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: KurikDeVolay »

Może poczekaj na starłorsy? Wstrzymaj się z zakupami chociaż do pokazania instrukcji/pierwszych recenzji. Wtedy będziesz dobrze wiedział na czym stoisz.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8720
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: Curiosity »

Hansek pisze: 18 lut 2019, 15:10 Firefly (...) czy ten tytuł obroni się mechanicznie pośród ludzi którzy nie oglądali serialu?
Bez problemu.
Hansek pisze: 18 lut 2019, 15:10Które z dodatków są must have? gracie na macie?
Tak, gramy na macie, chociaż oryginalna mata jest dość kiepsko wykonana. Moja dość szybko miała pierwsze rysy. No i po wyjęciu z rulonu chwile trwa, zanim się rozprostuje, chociaż to akurat nie jest duży problem.

Fajnie by było mieć na początek "Pirates & Bounty Hunters", bo ten dodatek bardzo mocno stawia na interakcję między graczami, czego w samej podstawce jest śladowa ilość.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: Paskudnik »

Jak dla mnie Pickup and Deliver to przede wszystkim gry kolejowe, czyli Steam, Age of Steam oraz (najlepiej) Railways of The World. Te gry mają sto milionów rozszerzeń, więc to w zasadzie cały świat. Na uwagę zdecydowanie zasługuje też tytuł podany przez Kaszkieta, czyli Giants (bardzo fajny klimatycznie i zdecydowanie to jest Pickup and Deliver.

Odnośnie losowości: w tych grach występuje ona zawsze w setupie, ale gry są tak pomyślane, by była ona ich nieodłącznym elementem i ich nie niszczyła. Nie bierze się ona z jakichś rzutów kostką itp., a losowo wchodzące do gry karty (w ilości kilka sztuk każdorazowo) zapewniają regrywalność. Jako człowiek, który unika losowości jak tylko może, nie widzę tu żadnego problemu. Raczej większy z tym, że jeśli komuś Pickup and Deliver kojarzy się z kosmosem, to ja... lepiej pójdę do jakiegoś innego wątku :P
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Palmer
Posty: 1266
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: Palmer »

Paskudnik pisze: 18 lut 2019, 16:28 Jak dla mnie Pickup and Deliver to przede wszystkim gry kolejowe, czyli Steam, Age of Steam oraz (najlepiej) Railways of The World.
jeśli komuś Pickup and Deliver kojarzy się z kosmosem, to ja... lepiej pójdę do jakiegoś innego wątku :P
Dokładnie to samo mi się nasunęło scrolując ten wątek.

Może Arkham Horror albo Descent, pickupujesz przedmioty i deliverujesz nimi wpierdziel ?

Z klasycznych podejść do tematu, oprócz rodziny Steam, coś łatwiejszego :
- La Strada
- Stephenson's rocket
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8720
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: Curiosity »

Palmer pisze: 18 lut 2019, 16:37
Paskudnik pisze: 18 lut 2019, 16:28 Jak dla mnie Pickup and Deliver to przede wszystkim gry kolejowe, czyli Steam, Age of Steam oraz (najlepiej) Railways of The World.
jeśli komuś Pickup and Deliver kojarzy się z kosmosem, to ja... lepiej pójdę do jakiegoś innego wątku :P
Dokładnie to samo mi się nasunęło scrolując ten wątek.

Może Arkham Horror albo Descent, pickupujesz przedmioty i deliverujesz nimi wpierdziel ?

Z klasycznych podejść do tematu, oprócz rodziny Steam, coś łatwiejszego :
- La Strada
- Stephenson's rocket
A wystarczyłoby przeczytać definicję gatunku, i nie musielibyście się dziwić. Załączam na wszelki wypadek:
https://boardgamegeek.com/boardgamemech ... nd-deliver
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Palmer
Posty: 1266
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: Palmer »

Mansion of madness się znalazło na liście więc niewiele się pomyliłem :P

Kończąc docinki, to mój sprzeciw sprowokowała pierwsza odpowiedź tego wątku. Stwierdzenie, że losowość jest wpisana w ten typ gier jest wprowadzaniem w błąd. Wiadomo, że w tematach "polecankach" zaczynamy od proponowania dobrze sobie znanych gier (czego przykładem są podane moje przykłady), ale to nie znaczy, że na 3 tytułach można zbudować obraz całego gatunku.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8720
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2627 times
Been thanked: 2319 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: Curiosity »

Palmer pisze: 18 lut 2019, 21:15 Mansion of madness się znalazło na liście więc niewiele się pomyliłem :P

Kończąc docinki, to mój sprzeciw sprowokowała pierwsza odpowiedź tego wątku. Stwierdzenie, że losowość jest wpisana w ten typ gier jest wprowadzaniem w błąd.
To ja w takim razie posypię głowę popiołem. Tak, w zasadzie w ten pokrętny sposób chciałem ożywić dyskusję. Mea culpa.
A dzięki temu tematowi sam poznałem parę nowych tytułów. :)
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
omam
Posty: 286
Rejestracja: 08 wrz 2005, 10:34
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: omam »

Black Fleet - bardzo prosty i jednocześnie dość interakcyjny pick up and deliver w pirackim klimacie. Do tego rewelacyjne wykonanie.
Islebound - trochę takie Kupcy i Korsarze light, z bardzo specyficzną kreską,
Kings of Air and Steam - programowanie działające nawet na 7 graczy w klimatach steam punka, bardzo przyjemne, polecam
Miszon
Posty: 2491
Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
Has thanked: 1000 times
Been thanked: 490 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: Miszon »

W jakimś sensie Magnum Sal, bo połowa mechaniki to pick up and deliver, druga połowa worker placement. Spełnia też pozostałe wejściowe wymagania, choć jest może trochę stara.
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Awatar użytkownika
ZygfrydDeLowe
Posty: 474
Rejestracja: 17 sty 2017, 13:47
Has thanked: 897 times
Been thanked: 191 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: ZygfrydDeLowe »

A co z Roads & Boats ?

Wkrótce wychodzi nowa edycja, starsza już mi się rzuciła w oczy w jakimś wątku sprzedażowym niedawno.

Długa, złożona, może warto rzucić okiem.
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4458
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1413 times
Been thanked: 1089 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: garg »

ZygfrydDeLowe pisze: 01 mar 2019, 15:05[...] Długa, złożona [...]
:roll:
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4089
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2600 times
Been thanked: 2533 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: Gizmoo »

ISLEBOUND - Najlepszy pick up & delivery w jaki grałem, mam na półce i mam niedosyt grania. Spełnia niemal wszystkie warunki poza jednym - losowość. W grze są kostki, losowo wychodzą też misje i budynki. Jest oczywiście pewna kontrola nad losowością kostek, ale jak rzuty bardzo nie idą, to nic nie poradzisz. Cała reszta to zalety. No i nie porównałbym tego do Kupców i Korsarzy, bo tutaj jest zdecydowanie wszystko bardziej policzalne i więcej tu euro niż ameri. Nie jest to gra dla każdego - przez to właśnie - że dla eurosucharzystów będzie tu za dużo z ameri, a dla fanów ameritraszowych rozgrywek - gra będzie za bardzo euro.
omam
Posty: 286
Rejestracja: 08 wrz 2005, 10:34
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: omam »

Miałem Kupców i Korsarzy i jak najbardziej można porównać z Islebound. Zresztą radho na swoim kanale również tak to przedstawia. Już po pierwszej partii pierwsze skojarzenia to właśnie z KiK. Pływamy po archipelagu, przybijamy do portów i wykonujemy w nich jedną akcje, wykonujemy misje. Islebound jest bardziej policzalny, ma mniej zawiłe zasady, a losowość jak dla mnie nie przeszkadza i downtime jest do przyjęcia. Wg. mnie trochę jednak przypomina KiK w wersji light. Polecam
Awatar użytkownika
Quba40
Posty: 734
Rejestracja: 27 wrz 2016, 15:17
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 9 times
Been thanked: 155 times

Re: Pickup-and-Deliver

Post autor: Quba40 »

Niedawno szukałem podobnej gry, może mniej pickup-and-delivery a bardziej sanbox, ale może coś znajdziesz na kanwie moich doświaczeń: viewtopic.php?f=43&t=59444
ODPOWIEDZ