Ręczna produkcja gier - narzędzia

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Awatar użytkownika
Odokar
Posty: 659
Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Odokar »

Jakie są Wasze doświadczenia co do domowej produkcji gier ?
Z czego je robić i jakimi narzędziami ?

ktoś powie z panieru nożyczkami :-) hm..
tylko jakiego papieru ?
jakimi nożyczkami ?

Ktoś kto trochę podłubał to wie o czym mowa i jakie są problemy kiedy tekturę tnie się zwyczajnymi nożyczkami ;-)

Ja używam tektur o grubości 1 mm oraz papieru samoprzylepnego, na którym drukuje znaczniki, mapy, karty i przyklejam do tektury. Na dniach sprowadzam sobie Japońskie nożyczki firmy OLFA aby lepiej wycinać elementy.

Myślałem też o gilotynie do papieru ale nie wiem jaka jest dobra i w rozsądnej cenie ?
Fork
Posty: 29
Rejestracja: 06 maja 2008, 20:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Fork »

kiedy tekturę tnie się zwyczajnymi nożyczkami
Ja używam noża segmentowego (coś w tym stylu http://www.olfa.net.pl/products/OLFA-A- ... ntowy.html). Może być olfa, ale każdy inny się nada. Na pewno jest to stokroć lepsze i bardziej precyzyjne niż nożyczki :)
xilk
Posty: 911
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 102 times

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: xilk »

Fork pisze:Ja używam noża segmentowego (coś w tym stylu http://www.olfa.net.pl/products/OLFA-A- ... ntowy.html). Może być olfa, ale każdy inny się nada. Na pewno jest to stokroć lepsze i bardziej precyzyjne niż nożyczki :)
Dokładnie, do cięcia tektury najlepszy jest tzn. nożyk modelarski, czyli segmentowy, bo jak się stępi dana część, to ją łamiesz i tniesz kolejnym segmentem.

Nożyczki muszą być po prostu ostre i poręczne, a będą bez problemu cięły blok techniczny, na którym będziesz drukować np. karty. Gdzieś na tym forum był temat "zrób to sam" z kilkoma ciekawymi poradami, chociażby jak można robić żetony, czy znaczniki, chociażby z samy solnej ;)
chantelle
Posty: 84
Rejestracja: 27 wrz 2014, 22:55

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: chantelle »

Tworzycie nowe gry? Czy kopiujecie już istniejące?
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Paskudnik »

+1 dla noża segmentowego - dla mnie to najlepsze możliwe narzędzie do wycinania i odkąd zacząłem go używać, zrezygnowałem z nożyczek niemal całkowicie (używam ich już bardzo sporadycznie i raczej do czegoś innego, typu przecinanie nici itp.). Natomiast wszelkie wycinki - szablony, naklejki skracanie kartek i wszystko co się tylko da objeżdżam właśnie nożem. Najlepiej według mnie wycina się na jakiejś szybie - dobry pomysł to szyba leżąca na stole nawet na stałe, ale i pionowa na zwykłym oknie jak najbardziej da radę (ku uciesze sąsiadów :) ). Oczywiście istnieje tu podświadoma obawa, że nożem zrobi się na szybie bruzdy jednak zapewniam całą swoją paskudną osobą, że zwykłym nożem można na szybie zrobić ślady co najwyżej w brudzie, ale na pewno nie w szkle - zweryfikowałem to setki razy.

Do bardzo precyzyjnego wycinania (np. przy szablonach) warto się zaopatrzyć w ostrze skalpela w jakimś sklepie medycznym, ale raczej do wycinania na potrzeby planszówek można się bez niego obejść.
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Awatar użytkownika
Odokar
Posty: 659
Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Odokar »

Paskudnik pisze:+1 dla noża segmentowego
Do bardzo precyzyjnego wycinania (np. przy szablonach) warto się zaopatrzyć w ostrze skalpela w jakimś sklepie medycznym, ale raczej do wycinania na potrzeby planszówek można się bez niego obejść.
A czego używasz aby trzymać linię prostą przy cięciu ?
Zwyczajna linijka raczej odpada bo taki nóż może w nią się wbić
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Odp: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Lothrain »

Linijki metalowej/aluminiowej, czy z czego ona tam jest.
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Maxxx76 »

Aluminium to metal:-)
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: kwiatosz »

Ja jadę nożem segmentowym przy linijce aluminiowej na macie do cięcia - taka mata kosztuje te 40zł, ale wystarcza na kawał czasu, polecam :) Natomiast bodajże Palmer uparcie twierdzi, że plastikowa linijka też wystarcza - bo zużyje się po bardzo podobnym czasie, kosztuje grosze w porównaniu, oraz w plastik wjechać nożem to nie taka prosta sprawa. Moja aluminiowa ma bajer - gumkę pod spodem, która trzyma kartkę przy cięciu.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Maxxx76 »

Aluminiowa linijka jest jednakowoż lepsza, moim skromnym zdaniem :-)
Awatar użytkownika
Pierzasty
Posty: 2719
Rejestracja: 25 wrz 2011, 11:58
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Pierzasty »

Jeśli już to stalowa. Aluminiową zdecydowanie zbyt łatwo przypadkiem pokroić.
Palmer
Posty: 1267
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Palmer »

Długofalowo metalowa jest rozsądnym wyborem, ale na parę razy plastiki dają radę ;)
Chociaż w obu przypadkach po 5 użyciach i tak się już idealnie prostej kreski od tej linijki nie zrobi.
Bajer w przypadku plastiku (zakładając, że mówimy tu cały czas o ekierce, nie prostej linijce) można uzyskać podklejając taśmę "gąskę".
Awatar użytkownika
Odokar
Posty: 659
Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Odokar »

kwiatosz pisze:Moja aluminiowa ma bajer - gumkę pod spodem, która trzyma kartkę przy cięciu.
Oooo.. to jest dobre :-)
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Paskudnik »

Odokar pisze:A czego używasz aby trzymać linię prostą przy cięciu ?
Zwyczajna linijka raczej odpada bo taki nóż może w nią się wbić
Może to zabrzmi niewiarygodnie, ale nigdy nie szarpnąłem się na metalową linijkę, bo zwykła plastikowa zawsze spokojnie dawała radę i nie potrzebowałem niczego więcej.
Pierzasty pisze:Jeśli już to stalowa. Aluminiową zdecydowanie zbyt łatwo przypadkiem pokroić.
Dokładnie tak - jeśli ktoś ma niepewną rękę, to aluminiową linijkę też jak najbardziej wyszczerbi bo łatwo to zrobić. Z drugiej strony mi się nie udało zepsuć nawet plastikowej, więc nie ma co wpadać w przesadyzm. ;)
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Maxxx76 »

Mi się nie udało zepsuć aluminiowej, no co najwyżej wygiąć:-)
Awatar użytkownika
Odokar
Posty: 659
Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Odokar »

Maxxx76 pisze:Mi się nie udało zepsuć aluminiowej, no co najwyżej wygiąć:-)
Zazdroszczę wam pewnej reki :-)
ja jak tnę się denerwuje że coś nie wyjdzie, ręce mi latają, serce bije jak dzwon, pot występuje na czoło
i dosłownie wbijałem się w plastik, aluminiowej nie testowałem ;-)
Awatar użytkownika
Pierzasty
Posty: 2719
Rejestracja: 25 wrz 2011, 11:58
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Pierzasty »

Paskudnik pisze:Z drugiej strony mi się nie udało zepsuć nawet plastikowej, więc nie ma co wpadać w przesadyzm. ;)
Ja często przy linijce tnę plastik. Nawet nie zauważę kiedy zacznę ciąć plastkową linijkę :lol:
Awatar użytkownika
Monk
Posty: 227
Rejestracja: 16 lip 2006, 16:42
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Monk »

Sam planuję niedługo zakup metalowej linijki, maty samoregenerującej i nożna krążkowego.
Awatar użytkownika
Odokar
Posty: 659
Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Odokar »

Monk pisze:Sam planuję niedługo zakup metalowej linijki, maty samoregenerującej i nożna krążkowego.
Wybrałeś już coś konkretnego ?
jak tak to czy możesz umieścić link ?
Awatar użytkownika
Odokar
Posty: 659
Rejestracja: 05 maja 2010, 11:36
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Odokar »

Awatar użytkownika
Pierzasty
Posty: 2719
Rejestracja: 25 wrz 2011, 11:58
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Pierzasty »

Tak. Moim zdaniem nie warto. Jeśli będziesz wycinać z cienkiego papieru to zostaje ci ślad po igle, jeśli z grubego to już lepiej laserem.
Fork
Posty: 29
Rejestracja: 06 maja 2008, 20:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Fork »

Potwierdzam, nożyk do kółek wypada słabo. Poza tym ciężko się nim łapie małe promienie. Laser lub frezarka - o niebo lepsze wyjście.
Kiedyś mi łapa odpadała i miałem odciski od noża segmentowego, czy też skalpela. Krążkowym, przy dobrym nacisku tnę na dwa razy, a elementy planszówek (testowane na wypraskach) idą na raz.
Zaciekawiłeś mnie; krążkowy nie wymaga nacisku ręki?
Awatar użytkownika
Monk
Posty: 227
Rejestracja: 16 lip 2006, 16:42
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Monk »

Odokar pisze:
Monk pisze:Sam planuję niedługo zakup metalowej linijki, maty samoregenerującej i nożna krążkowego.
Wybrałeś już coś konkretnego ?
jak tak to czy możesz umieścić link ?
Sugerowałem się tym artykułem:
http://piotrnowinski.pl/wlasne-projekty ... rty-do-gry

Z tym, że pogrzebałem nieco głębiej i znalazłem dużo pozytywnych opinii o nożu krązkowym właśnie. Ponoć po prostu lepiej się nim tnie niż zwykłym segmentowym. Ludzie polecali nożyki Olfy, taką też pewnie wezmę matę.
Wychodzi więc na to, ze z zalinkowanego powyżej artykułu sięgnę po metalową linijkę oraz papier samoprzylepny. Wygląda mi to wszystko na porządny sprzęt, a wolę wziąć taki niż tracić czas i nerwy z jakimś badziewiem.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: kwiatosz »

Generalnie segmentowego też bardzo cisnąć nie trzeba, tylko wymaga to kilku pociągnięć i nieoszczędzania na ostrzach - japońskie odłamywane co 5 cięć to mój rymowany sposób na lekką pracę ;)

Ale fakt - krążkowego nie używałem.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

Post autor: Lothrain »

kwiatosz pisze:Generalnie segmentowego też bardzo cisnąć nie trzeba, tylko wymaga to kilku pociągnięć i nieoszczędzania na ostrzach - japońskie odłamywane co 5 cięć to mój rymowany sposób na lekką pracę ;)

Ale fakt - krążkowego nie używałem.
A ja zachęcony opiniami kupiłem krążkowy, używałem parę razy i nigdy więcej. Nijak nie potrafię go prosto prowadzić, poza tym trafiłem na tarczę z częściowym tępym ostrzem chyba, bo przy każdym obrocie zostaje miejsce gdzie nie tnie. Szlag mnie trafiał przy używaniu tej Olfy... Na segmentowy nie narzekam.
ODPOWIEDZ