Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Podczas prac nad "Wojną Peloponeską" (viewtopic.php?f=5&t=48427) doszedłem do wniosku, że skoro już w sumie są gry, które sprawnie oddają ten okres (więc prawdę mówiąc po co powielać temat dając mu tylko inną otoczkę), to lepiej wykorzystać to do czego już doczłapałem na ukazanie niemniej ciekawego okresu jakim były wojny toczone pomiędzy greckim Związkiem Hellenów a Imperium Perskim (tym bardziej, że nie znalazłem zbyt wiele gier traktujących o tym okresie).

Wszystkie dotychczasowe mechaniki, pomysły itd z prac nad "Wojną Peloponeską" zaimplementowałem i testuje już od jakiegoś czasu w tym oto nowym pomyśle.

Samą grę przewiduję w głównej mierze dla 2 graczy z wariantem dla 3 graczy, gdzie jeden gracz kieruje Związkiem Peloponeskim, drugi gracz Atenami i pozostałymi sojusznikami, a przeciwnik Imperium Perskim.

W grze przewiduję dwie kampanie:
1. Pierwsza inwazja na Grecję w 490r p.n.e (w grze przewiduję czas jej trwania 490-489r p.n.e) - Kampania Datisa i Artafernesa zakończona słynną bitwą pod Maratonem: krótka i dość prosta kampania, powiedzmy szkoleniowa, mająca na celu wdrożenie graczy w niezbędne do prawidłowej gry podstawy. Głównym celem w tej kampanii jest zdobycie Eretrii oraz Aten przez gracza Imperium Perskiego podczas gdy gracz Aten stara się do tego nie dopuścić.
2. Druga inwazja na Grecję w 480r p.n.e (w grze przewiduję czas jej trwania 480-478r p.n.e) - Kampania Kserksesa I, gdzie miało miejsce pięć znaczących bitew: bitwa lądowa pod Termopilami i niemal jednocześnie bitwa morska pod Artemizjonem, bitwa morska pod Salaminą, bitwa lądowa pod Platejami i niedługo potem bitwa pod Mykale - to jest z kolei główna kampania gry.
Jeden rok gry to 4 etapy, z których każdy odpowiada jednej porze roku. W zależności od Kampanii gracze posiadają do swojej dyspozycji różną ilość kart Wydarzeń/Akcji i kart Taktyki/Strategii co wpływa na czas trwania jednego roku w grze.

Na obecną chwilę etap testów poszczególnych mechanik gry jest zakończony i powoli przymierzam się do zrobienia modułu gry do Vassala, aby między innymi:
- testować obie Kampanie gry już jako całość i wtedy wprowadzać dalsze poprawki czy ewentualne zmiany w mechanice
gry, kartach i ich ilości, ilości i rodzajach potrzebnych innych elementów pomocniczych jak znaczniki, kości w grze itp.
- gruntownie przetestować działanie treści kart Wydarzeń/Akcji oraz ich wpływ na rozgrywkę i wprowadzać niezbędne w nich zmiany.
- testować karty Taktyki/Strategii pod kątem ich wpływu na rozgrywkę w płaszczyźnie strategicznej(ich działanie w bitwach jako karty
Taktyki zostało już przetestowane)
- pracować nad balansem w obu Kampaniach gry.

Gotowe elementy w grze są następujące:
- 1xPlansza 80cmx70cm: https://zapodaj.net/images/06b07eaebe52d.jpg
- 72 karty Wydarzeń/Akcji, które na chwilę obecną dzielą się na: 18 kart Imperium Perskiego, 18 kart Związku Hellenów oraz 36 kart Neutralnych
- po 18 kart Taktyki/Strategii na stronę,
- 10 kart Walki gracza Imperium Perskiego(7 Walki Lądowej+2 Walki Morskiej+1 Karta Przegrupowania na Lądzie/Morzu) i 9 kart Walki gracza Związku Hellenów(6 Walki Lądowej+2 Walki Morskiej+1 Karta Przegrupowania na Lądzie/Morzu),
- 44 bloczki jednostek + 16 bloczków dowódców Imperium Perskiego(2 dowódców bierze udział tylko w pierwszej Kampanii),
- 28 bloczków jednostek + 10 bloczków dowódców Związku Helleńskiego(2 dowódców bierze udział tylko w pierwszej Kampanii),
- 4 bloczki jednostek neutralnych(Teby i Tesalia),
- po 10 kości bitwy(k6), używanych także w innych momentach rozgrywki oprócz bitew,
- ilość różnych znaczników, kości czy innych elementów pomocniczych w grze zweryfikują testy całości.
Rozmiar bloczków docelowo będzie oscylował w przedziale od 22mm do 25mm.
Ilość elementów w grze może ulec zmianie, choć wykluczam jakieś większe zmiany ilościowe.

Przykładowe bloczki: https://zapodaj.net/images/e96c970fdb275.png
Przykładowe karty: https://zapodaj.net/images/cf57181de9bd8.png
Grafiki poglądowe, które już w pewnym stopniu uległy zmianie choć nadal zachowały przedstawiony charakter.

Po zrobieniu modułu do Vassala i testach, które wyniosą grę na poziom przynajmniej Zadowalający postaram się zrobić coś w rodzaju Extended Example of Play.

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 08 paź 2021, 21:26 przez HoLi, łącznie zmieniany 1 raz.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Persji: Starcie Wschodu z Zachodem

Post autor: HoLi »

Po kolejnych testach nastąpiła kolejna zmiana w planszy :) Zmiana podyktowana jest tym, że niektóre mechaniki znane z innych gier, jak na przykład przechwytywanie armii przeciwnika itd na wcześniejszej planszy się średnio sprawdzało powodując niekiedy konsternację z zastosowaniem tych mechanik.

Plansza: https://zapodaj.net/images/aa8a856d6f9a3.jpg

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Persji: Starcie Wschodu z Zachodem

Post autor: HoLi »

Mały update z powolnie toczących się prac :)

Plansza po kolejnych zmianach: https://zapodaj.net/images/a70a494c1c770.jpg

W chwili obecnej w grze są 3 scenariusze(wytłuściłem co nowego):
1. Pierwsza inwazja Persji na Grecję w 490r p.n.e - trwa 1 etap i jest kampanią najprostszą, powiedzmy szkoleniową dla nowych graczy. Jest to scenariusz dla 2 graczy.
2. Powstanie Jońskie od 498r p.n.e do 494r p.n.e - trwa 5 etapów i jest kampanią średnio trudną. Jest to scenariusz dla 2 graczy. Dodatkowo w tym scenariuszu jest dostępna mini mapka Cypru: https://zapodaj.net/images/572ee9ff56f94.jpg
3. Druga inwazja Persji na Grecję od 480r p.n.e do 478r p.n.e - trwa 3 etapy i jest główną i najtrudniejszą kampanią. Jest to scenariusz przewidziany w pierwszej kolejności dla 3 graczy (opcjonalnie dla 2 graczy).

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Sawczan
Posty: 45
Rejestracja: 13 lut 2019, 11:52

Re: Gniew Persji: Starcie Wschodu z Zachodem

Post autor: Sawczan »

Pięknie to wygląda, aczkolwiek nie przepadam za rozgrywka przeznaczona tylko dla dwóch graczy, powodzenia.
Sprzedam: Warhammer Inwazja, Gateway Driver.
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Persji: Starcie Wschodu z Zachodem

Post autor: HoLi »

Główna kampania jest dla 3 graczy. Pozostałe scenariusze dla 2 graczy.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Persji: Starcie Wschodu z Zachodem

Post autor: HoLi »

Rozkład sił w głównych scenariuszach gry (nie ma tutaj scenariusza szkoleniowego) na chwilę obecnych testów(jeszcze bez dowódców):

Kampania Kserksesa I: https://zapodaj.net/images/a7266f2407b49.png

Powstanie Jońskie: https://zapodaj.net/images/c4b9424259a07.png

Pierwsza Wojna Sycylijska: https://zapodaj.net/images/e51b166ca5f77.png
Plansza: https://zapodaj.net/images/7d5c1c4c996f7.jpg
Jest to scenariusz na chwilę obecną najmniej przetestowany bo i najmłodszy, który mam plan wdrożyć w przyszłości 8)

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Persji: Starcie Wschodu z Zachodem

Post autor: HoLi »

Pula dowódców(na chwilę obecną) wykorzystywana w Kampanii Kserksesa I i w powstaniu Jońskim:
https://zapodaj.net/images/cf3f95daef67e.png

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Persji: Starcie Wschodu z Zachodem

Post autor: HoLi »

Tak więc prace nad grą powoli suną do przodu :)

Główna zmiana jaka nastąpiła to taka, że zawęził się obszar działań na planszy, co wynikło z testów(wschodnia część planszy była praktycznie nieużywana), więc została wycięta. Plansza także przeszła pewne przeobrażenia na bardziej praktyczne i czytelne w stosunku do poprzedniczki(poniżej jeszcze nie dokończona prototypowa plansza). Wymiary planszy 80cm x 75cm:
LINK: https://zapodaj.net/images/0c4a2a6a197bc.jpg

Na chwilę obecną skupiam się tylko i wyłącznie na kampanii Kserksesa w latach 480r - 479r p.n.e. To jest priorytet, który chcę w pełni zakończyć. Jak ta gra będzie śmigać to wtedy na bazie jej zasad zajmę się Powstaniem Jońskim oraz kampanią z 490r p.n.e.(obie z osobnymi planszami).

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Persji: Starcie Wschodu z Zachodem

Post autor: HoLi »

Tak wygląda obecna koncepcja prototypowej planszy(jeszcze bez wszystkich torów czy tabel pomocniczych): https://zapodaj.net/images/744f28b2e6754.jpg

Wschodnia część planszy została wycięta, ale nadal nie jest bez znaczenia. Ponieważ testy wykazały, że nie miały tam miejsca praktycznie żadne działania wojenne, ale były w większym lub mniejszym stopniu areną działań dyplomatycznych (próby przejęcia miast drogą dyplomatyczną, próby nakłonienia miast do buntu, wpływanie na nastawienie danej krainy), tak więc pojawiła się mini mapka z tym obszarem, na której są naniesione wszystkie niezbędne dane do przeprowadzania wymienionych działań.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

W końcu udało mi się zakończyć moduł do Vassala i teraz testy będą mogły się zintensyfikować :) . Początek pierwszej rozgrywki testowej w Vassalu, czyli Lato 480 p.n.e. poniżej:

Obrazek

Będe się starał w miarę możliwości i czasu wrzucać na bieżąco postępy w kampanii.

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 10 paź 2021, 14:29 przez HoLi, łącznie zmieniany 3 razy.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 563
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: Bartoszeg02 »

gra wygląda na dość skomplikowaną ale nie mogę się doczekać relacji z rozgrywki :)
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Będę się starał relacjonować przebieg kampanii w taki sposób, aby jednocześnie przybliżyć chociaż trochę główne założenia mechaniki gry :) .

1.1 W pierwszej Fazie "Ustalania Inicjatywy" ustala się kolejność wykonywania akcji w tej turze gry, co robi się na podstawie posiadanych przez graczy Punktów Prestiżu i obowiązuje przez całą turę. W tej turze gry Inicjatywa wygląda następująco:
1. Imperium Perskie - 6 Punktów Prestiżu
2. Ateny - 5 Punktów Prestiżu
3. Sparta - Sparta 4 Punkty Prestiżu

1.2 W drugiej Fazie "Dobierania Kart Wydarzeń" każdy z graczy dobiera jedną Kartę Wydarzenia z każdej kontrolowanej krainy, która umożliwia dobranie takiej karty (posiada symbol karty/kart, ponieważ niektóre krainy pozwalają dobrać tylko 1 Kostkę Zasobów zamiast karty), a dobranie karty jest oznaczone położeniem czarnej kosteczki na polu symbolu karty.
Ponieważ gracz Aten dobrał kartę "Kopalnie Laurion", którą natychmiast zagrał, dodatkowo dobrał również 1 Kostkę Zasobów co wynika z zagranej karty.
UWAGA: ponieważ gra rozpoczyna się w turze letniej, to w pierwszym roku gry (480 p.n.e.) w turze wiosennej odbywają się tylko dwie fazy:
-> Faza Dobierania Kart Wydarzeń z kontrolowanych przez graczy krain.
-> Faza Wykonywania Akcji. Wiosną możliwe są do wykonania tylko poniższe akcje:
> Zaopatrzenie - gracz może wymienić dowolną ilość Kart Wydarzeń ze swojej ręki na Kostki Zasobów.
> Magazynowanie Żywności - gracz może wymienić dowolną ilość Kart Wydarzeń ze swojej ręki oraz posiadanych Kostek Zasobów na Kostki Żywności.
> Spasowanie wykonania akcji przez gracza.
W następnym roku gry (479 p.n.e.) tura wiosenna przebiega normalnie.
W tej fazie tylko dla gracza Imperium Perskiego zachodzi wydarzenie stałe "Bogactwo Lydii" - tak długo jak kontroluje krainę Ionia i/lub Aeolis, w tej fazie gry zawsze dobiera dodatkowo jedną Kartę Wydarzenia.

1.3 W trzeciej Fazie "Wyroczni Delfickiej" gracze Związku Hellenów mogą ofiarować Dary dla Wyroczni (poświęcić dowolną ilość posiadanych Kostek Zasobów), po czym przechodzą do Przepowiedni Pytii, czyli wylosowania po jednej Karcie Przepowiedni Pytii. Gracze Aten i Sparty po wylosowaniu karty Przepowiedni Pytii wykonują rzut jedną kością K6 dla sprawdzenia czy Przepowiednia była przychylna (karta pozostaje na ręce gracza, który ją wylosował) albo nieprzychylna (trafia na rękę gracza Imperium Perskiego). Złożone wcześniej Dary dla Wyroczni lub ich brak mają pozytywny lub też negatywny wpływ na ten rzut kością K6.
W samej grze tym razem żaden z graczy Związku Hellenów nie złożył Darów dla Wyroczni, co poskutkowało tym że obie Przepowiednie były nieprzychylne.

1.4 W czwartej Fazie "Obrad Związku Hellenów" losuje się jedną Kartę Obrad po czym umieszcza się ją na pierwszym Polu Obrad. Z każdą kolejną turą po wylosowaniu następnej karty Obrad, karta lub karty które już się znajdują na polu Obrad są przez wylosowaną kartę przesuwane, co w pewnym momencie skutkuje tym, że karta znajdująca się na ostatnim (czerwonym) polu Obrad zostaje odrzucona z gry lub wtasowana z powrotem do Talii Kart Obrad w zależności od tego co ustanawia jej treść. Po wylosowaniu karty gracze Związku Hellenów mogą poświęcać posiadane Punkty Prestiżu, aby zdobyć przewagę w Radzie, dzięki czemu gracz z przewagą będzie mógł użyć na różne (łącznie cztery) sposoby swojego Dysku Strategii.
W samej grze tracąc 1 Punkt Prestiżu przewagę zdobył gracz Aten (gracz Sparty zachował się biernie i nawet nie próbował rywalizować) dzięki czemu aktywował swoim Dyskiem Strategii Kartę Obrad "Żądanie Wsparcia Działań Wojennych", co z kolei skutkowało ostatecznie zdobyciem 1 Kostki Zasobów.

1.5 W piątej Fazie "Wykonywania Akcji" gracze zgodnie z ustaloną wcześniej Inicjatywą wykonują dostępne akcje: I tak oto:
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zagrał Kartę Wydarzenia "Pomoc od Gelona, Tyrana Syrakuz" dzięki czemu zyskał 3 Kostki Zasobów.
1.5.2 Gracz Aten postanowił wysłać Dyplomatów do miast w Azji Mniejszej: Lesbos oraz Hlikarnassus mając nadzieję, że w przyszłej Fazie Dyplomacji uda mu się przejąć miasto drogą dyplomatyczną.
1.5.3 Gracz Sparty zagrał Kartę Wydarzenia "Ciche Poparcie Aleksandra Macedońskiego" dzięki czemu zabrał jedną Kartę Wydarzenia z ręki gracza Imperium Perskiego, a sam zyskał za nią 3 Kostki Zasobów.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego przemieścił swoją flotę stacjonującą w regionie Therma do regionu morskiego Morze Magnezji.
1.5.2 Gracz Aten wykonał akcję Zaopatrzenia i zamienił wybrane ze swojej ręki Karty Wydarzeń na Kostki Zasobów.
1.5.3 Gracz Sparty wykonał akcję Zaopatrzenia i zamienił wybrane ze swojej ręki Karty Wydarzeń na Kostki Zasobów.

Obrazek

Kostki Zasobów pozyskane za zamianę Kart Wydarzeń (odrzucenie z gry) gracze trzymają na swoich planszetkach graczy, a wykorzystują je w głównej mierze do "opłacania" swoich akcji w Fazie Wykonywania Akcji lub do innych rzeczy, jeśli na przykład tekst zagranej Karty Wydarzenia tak stanowi. Przykład plansztetki poniżej:
Obrazek

C.D.N... :)

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 14 paź 2021, 17:22 przez HoLi, łącznie zmieniany 2 razy.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

1.5 Ciąg dalszy akcji wykonywanych przez graczy:
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego wysłał swoich Dyplomatów do miast Thebae oraz Argos.
1.5.2 Gracz Aten wysłał swoich Dyplomatów do miast Dolopia oraz Karystus.
1.5.3 Gracz Sparty wysłał swoich Dyplomatów do miast Thebae oraz Argos.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego przed wyruszeniem swoją wielką armią na podbój Grecji zmobilizował wojska Macedonii w regionie Therma.
1.5.2 Gracz Aten zagrał Kartę Wydarzenia "Kampania", którą wykorzystał, aby flotą Aten stacjonującą dotychczas w Zatoce Eubejskiej wzmocnić flotę Związkową na Morzu Skyros, natomiast odłączył od floty Związkowej flotę Euboei i wysłał ją z kolei do strzeżenia cieśnin w Zatoce Eubejskiej.
1.5.3 Gracz Sparty zmobilizował z kolei wojska w Sparcie oraz w Korinthus.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego wysłał swoich Dyplomatów do miast Larisae oraz Dolopia.
1.5.2 Gracz Aten postanowił zaatakować swoją flotą flotę Imperium Perskiego. Wykonując ten ruch nie był pewien czy gracz Sparty w swoim ruchu udzieli mu wsparcia swoja flotą.
1.5.3 Gracz Sparty udziela wsparcia flocie Aten i przemieszcza również swoją flotę do regionu gdzie gracz Aten zainicjował bitwę morską.

Obrazek

Przebieg samej bitwy na Morzu Magnezji w następnej relacji :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Tak więc relacja z pierwszej w tej wojnie bitwy morskiej na Morzu Magnezji w lecie 480 p.n.e.

1.1 Ponieważ głównodowodzącym floty Związkowej jest ateński dowódca Temistokles (z racji najwyższego Autorytetu), więc gracz Aten będzie dowodził jednostkami (również gracza Sparty) w tej bitwie. W pierwszej fazie bitwy Inicjatywę w bitwie zdobył gracz Związku Hellenów uzyskując wynik rzutu K6 wynoszący 5 + 4 Charyzmy głównodowodzącego Temistoklesa + 1 za wyższą o 1 Wolę Walki Związku Hellenów od Woli Walki Imperium Perskiego, co łącznie dało wynik 10. Gracz Imperium Perskiego uzyskał wynik rzutu K6 wynoszący 3 + 3 Charyzmy głównodowodzącego Achaimenesa co łącznie dało wynik 6. Tak więc w tej rundzie bitwy jako pierwszy będzie aktywował do walki swoje jednostki gracz Związku Hellenów (przez co jego przeciwnik będzie mógł łatwiej dostosować się do jego posunięć) oraz wykonywał swoje rzuty walki i zadawał trafienia jednostkom przeciwnika. Gracz Aten postanowił zagrać Kartę Walki "Przechwycone Rozkazy" dzięki czemu mógł odsłonić i wyłączyć z użycia w tej bitwie dwie Karty Walki przeciwnika. Kolejną kwestią jest ustalenie początkowego Morale obu flot (jest to wartość połowy bloczków floty zaokrąglona w dół + 1), które jeśli w wyniku ponoszonych strat lub rozbijanych jednostek spadnie do zera, spowoduje automatyczną przegraną i odwrót z bitwy. Sytuacja z początku bitwy poniżej:
Obrazek

1.2 W kolejnej fazie bitwy gracze aktywują swoje jednostki do walki (można jednorazowo aktywować maksymalnie 5 jednostek). Aktywacja jednostki do walki powoduje jej automatyczne "zmęczenie", stąd też na jednostce floty Megary pojawiła się kosteczka dla oznaczenia poziomu jej "zmęczenia", natomiast ponieważ każdy z graczy postanowił wykorzystać już w pierwszej rundzie bitwy podczas aktywacji jednostek do walki Punkty Dowodzenia swoich dowódców, dzięki czemu na pozostałych dowodzonych jednostkach nie umieszczono kosteczek "zmęczenia".
WYJAŚNIENIE > Limit "zmęczenia" - gracz za każdym razem gdy aktywuje jednostkę do walki kładzie na niej kosteczkę, a ile tych kosteczek finalnie będzie mógł położyć zależy od ogólnie przyjętego limitu "zmęczenia" jednostki (kolor symbolu rodzaju jednostki w lewym dolnym rogu bloczka), czyli:
- biały kolor symbolu rodzaju jednostki, pozwala na jedną aktywację.
- czarny kolor symbolu rodzaju jednostki, pozwala na dwie aktywacje.
- czerwony kolor symbolu rodzaju jednostki, na trzy aktywacje.
I teraz zadane trafienia mogą powodować, że trzeba będzie dokładać kosteczki zwiększając poziom "zmęczenia" jednostek, a jeśli jednostki osiągnęły już swój limit "zmęczenia" to trafienie spowoduje albo rozbicie jednostki(ucieczkę z pola walki) albo poniesienie strat, w zależności od rodzaju trafienia. Dodatkowo jednostka, która osiągnęła swój limit "zmęczenia" nie może być aktywowana do walki (nie można już dołożyć kolejnej kosteczki), chyba że gracz użyje Punktów Dowodzenia swoich dowódców, powodując że staje się dowodzona.
Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

1.3 Kolejna faza bitwy to rzuty walki. W bitwie morskiej główny rodzaj walki, który wykonują wszystkie okręty aktywowane do walki to taranowanie - rzuca się kością taranowania zależną od współczynnika trafienia na morzu podczas taranowania danej jednostki floty (kolor tego trójkącika obok tych kółeczek Sprawności Bojowej jednostki). Taranowanie zadaje trafienia powodujące straty (zadaje się sile żywej przeciwnika) oraz trafienia rozbiciowe, ale wszyskie trafienia zadane poprzez taranowanie przydziela się tylko i wyłącznie jednostkom floty (nie można ich przydzielać transportowanym na pokładach okrętów jednostkom lądowym). W taranowaniu ma znaczenie limit "zmęczenia" jednostki floty ponieważ też są trafienia powodujące "zmęczenie" jednostki. Podczas taranowania rzuca się jedną kością taranowania po kolei za każdy okręt aktywowany do walki, po czym natychmiast wprowadza się efekty tego rzutu w życie.
Jeśli podczas taranowania na kości wypadnie z kolei wynik "Walki" (dwa skrzyżowane miecze), wtedy mogą wystąpić dwa jej rodzaje:
> Walka Dystansowa (ostrzał wszelkich jednostek miotających) - rzuca się normalną kością walki jak w bitwie lądowej i w przypadku walki dystansowej pomija się trafienia powodujące rozbicie, a każde trafienie powodujące straty zadaje się sile żywej przeciwnika i tutaj ma znaczenie limit "zmęczenia" jednostek ponieważ też są trafienia powodujące "zmęczenie" jednostki.
> Abordaż (wykonują jednostki do walki w zwarciu) - rzuca się normalną kością walki jak w bitwie lądowej, a abordaż zadaje trafienia powodujące straty (zadaje się sile żywej przeciwnika), natomiast trafienia powodujące rozbicie w tym przypadku traktuje się jako trafienia przechwytujące okręty przeciwnika (zadaje się tylko jednostkom floty). W abordażu ma znaczenie limit "zmęczenia" jednostki ponieważ też są trafienia powodujące "zmęczenie" jednostki.
Po zakończonej zwycięskiej bitwie morskiej:
- wszystkie przechwycone w danej bitwie morskiej okręty przechodzą na własność gracza, który tą bitwę morską wygrał (należy zamienić żetony przechwyconych okrętów przeciwnika na żetony zwycięskiej strony).
- zwycięski gracz może przetransportować przechwycone okręty (musi im towarzyszyć przynajmniej jedna jednostka floty) do przyjaznego portu,
a w momencie kiedy żeton przechwyconych okrętów znajdzie się w przyjaznym porcie należy go usunąć, a w polu dodatkowych zasobów umieścić jedną kosteczkę.
- flota, która w swoim składzie posiada przynajmniej jeden żeton przechwyconych okrętów w momencie rozpoczęcia przemieszczania posiada 2 Punkty Ruchu (zamiast 3).
- gracz może przed poruszeniem floty, w której znajdują się przechwycone okręty, zatopić dowolną ilość swoich przechwyconych okrętów (może zatopić wszystkie), aby to zrobić odrzuca bez żadnego efektu dowolną ilość tych żetonów z gry.
> Transportowane przez flotę jednostki kawalerii nie mogą brać udziału w walce na morzu, ale nadal mogą być atakowane (przyjmować trafienia) przez przeciwnika.
Sytuacja po rzutach walki poniżej:
Obrazek

2.1 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Inicjatywę ponownie zdobywa gracz Związku Hellenów. Sytuacja na początku drugiej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

2.2 Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

2.3 Sytuacja po wykonanych rzutach walki przez obu graczy:
Obrazek

3.1 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Inicjatywę przejmuje gracz Imperium Perskiego. Sytuacja na początku trzeciej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

3.2 Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

3.3 Ateńskiej flocie udaje się przechwycić okręty floty Egipcjan. Sytuacja po wykonanych rzutach walki przez obu graczy:
Obrazek

3.4 Gracz Imperium Perskiego postanawia wykonać odwrót z bitwy. Gracz Aten wykonuje Pościg, w wyniku którego rozbija jednostkę floty Aeolii zdobywając 1 Punkt Chwały. Sytuacja po wykonanym pościgu poniżej:
Obrazek

W wyniku stoczonej bitwy flota Imperium Perskiego wycofuje się do Zatoki Termajskiej. Gracz Aten zdobywa 2 Punkty Prestiżu za zwycięską bitwę, a Związek Hellenów 1 Punkt Chwały. Każdy 5-ty Punkt Chwały daje 1x Wola Walki, którą można zwiększyć swoją Wolę Walki albo obniżyć Wolę Walki przeciwnika. Spadek do zera Woli Walki jednej ze stron konfliktu to jej automatyczna przegrana. Spadek Woli Walki Imperium Perskiego do 1 (Niskiej) odpala pewien efekt dla Imperium Perskiego. Sytuacja strategiczna po wygranej bitwie poniżej:
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

1.5 Ciąg dalszy akcji wykonywanych przez graczy:

1.5.1 Gracz Imperium Perskiego przemieszcza część swojej armii pod dowództwem Króla Kserksesa z regionu Therma i wkracza do krainy Thessalia, zmierzając na południe w kierunku Thermopylae.
1.5.2 Gracz Aten zmobilizował wojska w Athenae oraz w Anaktorium.
1.5.3 Gracz Sparty zmobilizował wojska w Sparcie oraz w Korinthus.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego wysłał swoich Dyplomatów do miast: Larisae, Pharsalus, Pherae, Karystus, Lesbos oraz Halikarnassus.
1.5.2 Gracz Aten przemieszcza flotę Akarnanii wraz z transportowaną na jej pokładach zmobilizowaną akcję wcześniej jednostką hoplitów Akarnanii z regionu Anaktorium do Zatoki Kiparysyjskiej.
1.5.3 Gracz Sparty chciał przemieścić armię ze Sparty do Tegei, jednak plany te musi odłożyć na później z powodu zagranej przez przeciwnika Karty Wydarzenia "Święto Karneia".
Obrazek

1.5.1 Gracz Imperium Perskiego przemieszcza pozostałą część swojej armii pod dowództwem Tigranesa z regionu Therma i wkracza do krainy Thessalia, zmierzając w kierunku zachodnim.
1.5.2 Gracz Aten przemieszcza flotę Akarnanii wraz z transportowaną na jej pokładach jednostką hoplitów Akarnanii z Zatoki Kiparysyjskiej do Zatoki Falerońskiej.
1.5.3 Gracz Sparty po zakończonym Święcie Karneia wyrusza w końcu armią pod dowództwem Pauzaniasza ze Sparty do Tegei.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zagrywa Kartę Wydarzenia "Perskie Złoto", dzięki której udaje mu się wywołać bunt Helotów w mieście Messene, co pociągnęło za sobą następujące implikacje:
- miasto Messene przechodzi pod jego kontrolę za co zdobywa 2 Punkty Prestiżu.
- kraina Messenia przechodzi pod jego kontrolę (gracz sprawuje kontrolę nad krainą dopóki łączna wartość punktowa miast tej krainy, kontrolowanych przez tego gracza to ponad 50%, w tym przypadku 2 z 3).
- w wyniku udanego buntu nastawienie krainy Messenia do Imperium Perskiego zmienia się o 1 w kierunku Przyjaznym (co w pewien ograniczony sposób próbuje oddać rozprzestrzeniające się buntownicze nastroje w całej krainie, w tym przypadku zapoczątkowane przez pierwsze zbuntowane miasto).
1.5.2 Gracz Aten kontynuuje ruch flotą Akarnanii wraz z transportowaną na jej pokłądach jednostką hoplitów Akarnanii z Zatoki Falerońskiej do Zatoki Eubejskiej.
1.5.3 Gracz Sparty zawraca swoją armię z Tegei w kierunku Messene, aby zdławić tamtejszy bunt Helotów.
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

1.5 Ciąg dalszy akcji wykonywanych przez graczy:
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zmobilizował wojska w Messenii.
1.5.2 Gracz Aten przemieszcza flotę Euboei z Zatoki Eubejskiej, którą wzmacnia flotę Związkową na Morzu Magnezji.
1.5.3 Gracz Sparty wkracza do Messene, gdzie Messeńscy Lekkozbrojni wycofują sie do miasta, które zostaje oblężone przez armię Pauzaniasza.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego przemieszcza armię na czele z Królem Kserksesem wgłąb Thessalii zbiżając się coraz bardziej do wąwozu Thermopylae bronionego przez Króla Sparty Leonidasa i jego armię.
1.5.2 Gracz Aten wzmacnia obronę Thermopylae jednostką floty Akarnanii oraz transportowaną przez nią jednostką hoplitów Akarnanii.
1.5.3 Gracz Sparty wykonuje akcję Zaopatrzenia i pozyskuje Kostki Zasobów do prowadzenia dalszych działań.
Obrazek

1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zagrywa Kartę Wydarzenia "Kserkses, Król Królów !" dzięki czemu zwiększa Przyjazne nastawinie krainy Thessalii w stosunku do Imperium Perskiego z 1 do 2.
1.5.2 Gracz Aten po dostarczaniu posiłków do armii broniącej Themopylae odłącza od tej armii flotę Akarnanii, której wyznacza zadanie strzeżenia cieśnin w Zatoce Eubejskiej.
1.5.3 Gracz Sparty podjął się szturmu miasta Messene, który się powiódł pomimo zagranej przez przeciwnika Karty Przepowiedni Pytii, w wyniku czego zdobył 4 Punkty Prestiżu za zdobycie miasta szturmem oraz odzyskał kontrolę nad krainą Messnia.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego atakuje armię broniącą Thermopylae.
1.5.2 Gracz Aten atakuje flotę Imperium Perskiego w Zatoce Termajskiej.
1.5.3 Gracz Sparty dołącza do ataku na flotę przeciwnika.
Obrazek

Tak więc będą dwie bitwy do stoczenia :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Sytuacja strategiczna po obu bitwach wygląda następująco:

> Obrona wąwozu Thermopylae: Królowi Leonidasowi udało się powstrzymać armię Króla Kserksesa. Straty:
- Imperium Perskie: jedna rozbita jednostka + utrata łącznie 3 Punktów Sprawności Bojowej
- Armia Związkowa: brak strat
Gracz Sparty, jako że dowodził w tej bitwie, zdobył za zwycięstwo 2 Punkty Prestiżu, natomiast Związek Hellenów zdobył 1 Punkt Chwały za jedną rozbitą jednostkę przeciwnika.

> Bitwa morska w Zatoce Termajskiej: Po całodniowych walkach żadnej ze stron nie udało się zmusić przeciwnika do odwrotu i bitwa zakończyła się ostatecznie bez rozstrzygnięcia. Straty:
- Imperium Perskie: dwie rozbite jednostki floty + utrata łącznie 3 Punktów Sprawności Bojowej
- Flota Związkowa: utrata 1 Punktu Sprawności Bojowej
Ponieważ bitwa zakończyła się bez rozstrzygnięcia, nikt nie zdobył Punktów Prestiżu, flocie Sparty udało się przechwycić okręty floty Cypru, natomiast Związek Hellenów zdobył 2 Punkty Chwały za dwie rozbite jednostki floty przeciwnika.

Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Tymczasem...

1.5 Letnia Faza "Wykonywania Akcji" dobiega powoli końca. Ostanie akcje jakie wykonywali gracze:
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zagrał Kartę Wydarzenia "Zniszczone Tabory" dzięki której odrzucił z ręki gracza Aten jego ostatnią Kartę Wydarzenia.
1.5.2 Gracz Aten zmuszony został do spasowania swojego ruchu z powodu braku Kart Wydarzeń jak i braku Kostek Zasobów potrzebnych do wykonywania akcji.
1.5.3 Gracz Sparty wysłał swoich Dyplomatów do miast Naupaktus oraz Epirus.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego spasował swój ruch.
1.5.2 Gracz Sparty spasował swój ruch.
Ponieważ wszyscy gracze spasowali swoje ruchy następuje koniec letniej Fazy Wykonywania Akcji. Decyzja o spasowaniu ruchu jest dość istotna ponieważ raz podjęta nie może być już cofnięta i od tego momentu gracz nie może już aktywnie wykonywać swoich akcji (możliwe są tylko kontr reakcje jak na przykład Próba Uniknięcia Bitwy).

1.6 W szóstej fazie gracze mogą darmowo przemieścić każdą swoją flotę (lub jej część) stacjonującą w regionie morskim do kontrolowanego przez nich wolnego regionu lądowego z portem, który jest bezpośrednio połączony z tym regionem morskim. Następnie następuje sprawdzenie Wystąpienia Sztormu dla flot, które pozostały na morzu.
W samej grze gracz Imperium Perskiego przemieścił darmowo swoją flotę z Zatoki Termajskiej do regionu Potidaea w krainie Thracia. Natomiast flota Akarnanii wpłynęła z Zatoki Eubejskiej do regionu Khalkis na wyspie Euboea.
Dla floty Związkowej rzut na Sprawdzenie Wystąpienia Sztormu na Morzu Magnezji okazał się wyjątkowo nieszczęśliwy (latem jest to wynik rzutu kością K6 wynoszący 1, stąd związane z przyszłymi planami podjęte przez obu graczy Związku Hellenów ryzyko o pozostaniu na morzu), a skutki sztormu spowodowały, że z całej floty przetrwała tylko jedna osłabiona jednostka floty Aten ze Sprawnością Bojową 1 z 2, co w praktyce oznacza całkowite panowanie na morzu Imperium Perskiego !!!
Obrazek

Historycznie to na Morzu Magnezji flota Imperium Perskiego doświadczyła sztormu, który spowodował utratę niemal 400 okrętów, a tutaj proszę coś takiego. Jest DRAMAT :cry: .

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 15 paź 2021, 12:45 przez HoLi, łącznie zmieniany 1 raz.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

1.7 W siódmej Fazie "Ustalenia Strat Oblężeniowych" oblężonych wojsk - ponieważ aktualnie na planszy nie ma żadnych oblężeń pomija się tą fazę.

1.8 W ósmej Fazie "Dyplomacji".
W tej fazie tylko dla gracza Aten zachodzi wydarzenie stałe "Echa Ateńskiej Demokracji" - na początku tej fazy gry otrzymuje 1 Żeton Dyplomacji za nieoblężone i kontrolowane przez niego miasto Athenae.
1.8.1 Na samym początku tej fazy gracze zgodnie z posiadaną Inicjatywą mogą zmieniać nastawienie w stosunku do siebie o maksymalnie 1 w kierunku Przyjaznym w dowolnej liczbie wybranych przez siebie krain. Koszt to 1 Punkt Prestiżu za każdą zmianę nastawienia o 1 w kierunku Przyjaznym. Dokonane zmiany Nastawienia Krain:
1. Imperium Perskie: Aeolis, Messenia oraz Macedonia
2. Ateny: Aeolis
3. Sparta: Messenia oraz Aetolia
1.8.2 Podobnie jak w fazie Wykonywania Akcji zgodnie z Inicjatywą w tej turze gry każdy gracz wskazuje jedno miasto, w którym posiada przynajmniej jednego swojego Dyplomatę, odsłania Dyplomatów, po czym rozstrzyga się działania dyplomatyczne. Jeśli gracz przejmie miasto drogą dyplomatyczną, otrzymuje jeden Żeton Dyplomacji o wartości 1. Zdobyte Żetony Dyplomacji odkłada się na planszetkę gracza i jeszcze w tej samej lub w kolejnych Fazach Dyplomacji wykorzystuje się do podnoszenia wartości dyplomacji swojego Dyplomaty. Gracz może w ten sposób podnieść o tyle wartość dyplomacji swojego Dyplomaty, ile Żetonów Dyplomacji odrzuci z ręki.
Należy zaznaczyć, że wysłanie swojego Dyplomaty do własnego miasta podnosi poziom dyplomacji tego miasta o wartość dyplomacji wysłanego Dyplomaty.
Rozmowy z różnym skutkiem odbyły się w następujących miastach (kolejność zgodnie z tym jak gracze wskazywali miasta):
1. Imperium Perskie - miasto Pherae w krainie Thessalia = Sukces
2. Ateny - kraina Dolopia = Sukces
3. Sparta - miasto Naupaktus w krainie Aetolia = Sukces
4. Imperium Perskie - miasto Argos = Sukces
5. Ateny - miasto Lesbos w krainie Aeolis = Sukces
6. Sparta - miasto Thebae w krainie Boeotia = Sukces (sprawę przesądziła zagrana Karta Wydarzenia "Grecka Sztuka Dyplomacji")
7. Imperium Perskie - miasto Larisae w krainie Thessalia = Sukces
8. Imperium Perskie - miasto Pharsalus w krainie Thessalia = Sukces
W pozostałych miastach byli tylko Dyplomaci o wartości 0, więc zostali pominięci.
Za każde przejęte drogą dyplomatyczną miasto gracz zdobywa tyle Punktów Prestiżu, ile wynosi wartość punktowa tego miasta (złota liczba w prawym górnym rogu miasta).
Obrazek

1.9 W dziewiątej Fazie "Rozmów Pokojowych" (tylko dla gracza Imperium Perskiego) gracz Imperium Perskiego może podjąć próbę Zawarcia Zawieszenia Broni z wybranym graczem Związku Hellenów, jeśli zostanie spełniony warunek - ofertę Zawieszenia Broni można złożyć tylko przeciwnikowi, który w momencie składania oferty posiada 6 (lub więcej) Punktów Prestiżu mniej od gracza Imperium Perskiego.

1.10 Ostatnia dziesiąta Faza to obowiązkowa zamiana na Kostki Żywności nadmiarowych Kart Wydarzeń z ręki oraz posiadanych Kostek Zasobów, których suma przekracza "Limit posiadanych Kart i Zasobów" (co w pewien sposób oddaje magazynowanie żywności na zimę). Limit ten jest równy liczbie aktualnie kontrolowanych przez gracza krain.

KONIEC TURY LETNIEJ, ZBLIŻA SIĘ JESIEŃ.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

> TURA JESIENNA <

1.1 Faza "Ustalania Inicjatywy".
W tej turze gry Inicjatywa wygląda następująco:
1. Sparta - 12 Punktów Prestiżu
2. Imperium Perskie - 11 Punktów Prestiżu
3. Ateny - 8 Punktów Prestiżu

1.2 Faza "Dobierania Kart Wydarzeń".
W tej fazie tylko dla gracza Imperium Perskiego zachodzi wydarzenie stałe "Bogactwo Lydii" - tak długo jak kontroluje krainę Ionia i/lub Aeolis, w tej fazie gry zawsze dobiera dodatkowo jedną Kartę Wydarzenia.

1.3 Faza "Wyroczni Delfickiej".
Żaden z graczy Związku Hellenów nie złożył Darów dla Wyroczni, co poskutkowało tym, że Przepowiednia dla gracza Aten była nieprzychylna.

1.4 Faza "Obrad Związku Hellenów". Na pierwszym Polu Obrad pojawiła się kolejna Karta Obrad, przesuwając na kolejne Pole Obrad kartę, która znajdowała się już wcześniej w grze.
Gracz Sparty widząc swoją dobrą sytuację oraz nieciekawą sytuację gracza Aten, zachował się celowo biernie pozwalając graczowi Aten zdobyć przewagę w Radzie dzięki czemu ten ponownie aktywował swoim Dyskiem Strategii Kartę Obrad "Żądanie Wsparcia Działań Wojennych", co z kolei skutkowało ostatecznie zdobyciem przez niego 2 Kostkek Zasobów, ale także spadkiem nastawienia o 1 w kierunku Wrogim w stosunku do gracza Aten krain Euboea oraz Akarnania (niektóre miasta odmówiły stanowczo udzielenia wsparcia).

1.5 Faza "Wykonywania Akcji".
Akcje wykonywane przez graczy:
1.5.1 Gracz Sparty wykorzystując zagraną Kartę Wydarzenia "Kampania" postanawia za zgodą gracza Aten przemieścić pozostałości jego floty z Morza Magnezji na Morze Andros (aby nie spowalniać floty zmuszony był zatopić przechwycone okręty przeciwnika, które mają 2 Punkty Ruchu). Przewidując atak floty przeciwnika prawdopodobnie uratował w ten sposób dowódcę gracza Aten jak i swoich dowódców.
W drugim ruchu przemieścił za zgodą gracza Aten flotę Akarnanii z regionu Khalkis do Zatoki Eubejskiej, aby chociaż na chwilę spowolnić flotę przeciwnika.
1.5.2 Gracz Imperium Perskiego wykorzystując zagraną Kartę Wydarzenia "Wielka Kampania":
- przemieszcza swoją flotę z regionu Potidaea do regionu morskiego Morze Skyros.
- przemieszcza armię pod dowództwem Tigranesa na zachód w kierunku regionu Epirus.
- ponawia armią pod dowództwem Króla Kserksesa próbę sforsowania wąwozu Thermopylae.
1.5.3 Gracz Aten przemieszcza ocalałą jednostkę floty pod dowództwem Temistoklesa z Morza Andros do regionu Athenae.

Bitwa o wąwóz Thermopylae zakończyła się zwycięstwem armii Kserksesa, za co gracz Imperium Perskiego zdobył 2 Punkty Prestiżu + 2 Punkty Chwały za dwie rozbite jednostki przeciwnika. Zdobyte po bitwie przez zwycięskiego gracza Punkty Chwały znoszą się w stosunku 1 do 1 z Punktami Chwały przegranego gracza na jego Torze Chwały. Czyli w tym przypadku: Imperium Perskiego zdobyło po bitwie 2 Punkty Chwały, a Związek Hellenów posiada na Torze Zdobytej Chwały 4 Punkty Chwały, to w ostateczności Związek Hellenów redukuje posiadaną Chwałę do 2 Punktów Chwały (pozostałe 2 Punkty Chwały uległy wzajemnemu zniesieniu w stosunku 1 do 1).
Po przegranej bitwie armia Związkowa podzieliła się na dwie i jedna jej część pod dowództwem Króla Leonidasa wycofała się do regionu Thebae, natomiast druga jej część pod dowództwem Demofilusa do regionu Phokis.
Obrazek

Ciąg dalszych wykonywanych przez graczy akcji:
1.5.1 Gracz Sparty wykonuje akcję Zaopatrzenia, za którą zdobywa Kostki Zasobów.
1.5.2 Gracz Imperium Perskiego wykorzystując zagraną Kartę Wydarzenia "Wielka Kampania":
- atakuje swoją flotą samotnie broniącą cieśniny flotę Akarnanii.
- dzieli swoją zwycięską armie spod Thermopylae i rozpoczyna oblężenie armią pod dowództwem Króla Kserksesa miasta Thebae oraz armią pod dowództwem Mardoniusza miasta Phokis (obaj gracze Związku Hellenów zdecydowali wycofać się do miast).
1.5.3 Gracz Aten wykonuje swoją specjalną akcję "Ateńskie Zbrojenia Morskie" i wprowadza do gry jedną jednostkę floty Aten w mieście Athenae, a sama akcja polega na tym, że dopóki Temistokles znajduje się w nieoblężonym mieście Athenae gracz Aten jeden raz w roku gry może kosztem 2 Kostek Zasobów umieścić w tym mieście jedną znajdującą się w Puli Uzupełnień jednostkę floty Aten o maksymalnej Sprawności Bojowej 2 ALBO może odbudować 1 Punkt Sprawności Bojowej w maksymalnie dwóch jednostkach floty Aten stacjonujących w tym mieście.
Obrazek

Po szybkim rozprawieniu się z flotą Akarnanii, gracz Imperium Perskiego zdobywa 2 Punkty Prestiżu oraz 1 Punkt Chwały za zniszoną jednostkę floty przeciwnika.
1.5.1 Gracz Sparty wykonuje akcję Mobilizacji i umieszcza jedną jednostkę hoplitów Megary w regionie Megara oraz jedną jednostkę hoplitów Aetolii w regionie Naupaktus.
1.5.2 Gracz Imperium Perskiego wykonuje akcję Zaopatrzenia, za którą zdobywa Kostki Zasobów.
1.5.3 Gracz Aten wykonuje akcję Mobilizacji i umieszcza jedną jednostkę hoplitów Aten oraz jedną jednostkę Lekkozbrojnych Aten w regionie Athenae.
Obrazek

1.5.1 Gracz Sparty wysyła swoich Dyplomatów do miast Halikarnassus i Knidus w Azji Mniejszej oraz Stratus i Epirus na planszy głównej.
1.5.2 Gracz Imperium Perskiego z myślą o przezimowaniu części jego floty przemieszcza ją do Zatoki Termajskiej.
1.5.3 Gracz Aten spasował swój ruch.
1.5.1 Gracz Sparty spasował swój ruch.
1.5.2 Gracz Imperium Perskiego z myślą o przezimowaniu części jego armii pod dowództwem Tigranesa przemieszcza ją na południe w głąb Thessalii.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego wykonuje akcję Magazynowania Żywności szykując się na nadchodzącą zimę.
1.5.2 Gracz Imperium Perskiego spasował swój ruch.

1.6 Gracz Imperium Perskiego przemieścił darmowo swoją flotę z Zatoki Termajskiej do regionu Potidaea w krainie Thracia.

1.7 Faza "Ustalenia Strat Oblężeniowych".
Gracz Imperium Perskiego podczas sprawdzania Strat Oblężeniowych dla miasta Thebae zagrał Kartę Wydarzenia "Głód !", która szczęśliwie nie spowodwała większych szkód i żaden z obrońców miasta nie stracił Sprawność Bojowej. Inaczej sprawa się ma z Phokis, gdzie gracz Aten stracił jednostkę hoplitów Akarnanii uszczuplając tym samym siły obrońców.

1.8 Faza "Dyplomacji".
1.8.1 Dokonane zmiany Nastawienia Krain:
1. Sparta: Doris, Epirus oraz Aetolia
2. Imperium Perskie: Doris oraz Epirus
3. Ateny: brak zmian
1.8.2 Rozmowy z różnym skutkiem odbyły się w następujących miastach (kolejność zgodnie z tym jak gracze wskazywali miasta):
1. Sparta - miasto Stratus w krainie Aetolia = Sukces
2. Sparta - kraina Epirus = Porażka
W pozostałych miastach byli tylko Dyplomaci o wartości 0, więc zostali pominięci.
Obrazek

1.9 Faza "Rozmów Pokojowych" (tylko dla gracza Imperium Perskiego) - faza pominięta.

1.10 Faza zamiany na Kostki Żywności nadmiarowych Kart Wydarzeń z ręki oraz posiadanych Kostek Zasobów - faza pominięta.

KONIEC TURY JESIENNEJ, NADCHODZI ZIMA.

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 18 paź 2021, 13:55 przez HoLi, łącznie zmieniany 1 raz.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

> ZIMA <

1.1 Faza "Ustalania Inicjatywy".
W tej turze gry Inicjatywa wygląda następująco:
1. Imperium Perskie - 13 Punktów Prestiżu
2. Sparta - 10 Punktów Prestiżu
3. Ateny - 8 Punktów Prestiżu

1.2 Faza "Dobierania Kart Wydarzeń" - w zimie ta faza się nie odbywa.

1.3 Faza "Wyroczni Delfickiej" - w zimie ta faza się nie odbywa.

1.4 Faza "Obrad Związku Hellenów". Na pierwszym Polu Obrad pojawiła się kolejna Karta Obrad, przesuwając na kolejne Pola Obrad karty, które znajdowały się już wcześniej w grze.
Gracz Sparty wydając 1 Punkt Prestiżu zdobył przewagę w Radzie dzięki czemu ten aktywował swoim Dyskiem Strategii Kartę Obrad "Żądanie Wsparcia Działań Wojennych", co nie pozwoliło mu jednak zdobyć żadnej Kostki Zasobów, ale poskutkowało spadkiem nastawienia o 1 w kierunku Wrogim w stosunku do gracza Sparty krain Aetolia oraz Isthmus (miasta w większości odmówiły stanowczo udzielenia wsparcia).

1.5 Faza "Wykonywania Akcji Zimowych".
> W tej fazie gracze zgodnie z posiadaną Inicjatywą wykonują ruch armii/flot, który podczas zimy odbywa się na poniższych zasadach:
- Na początku tej fazy gracze mogą darmowo poruszyć swoje nieoblężone bloczki do przyjaznego nieoblężonego miasta w celu "Przezimowania", a podczas tego ruchu mogą przejść przez region, w którym stacjonuje nieoblężona armia przeciwnika.
- Podczas ruchu w celu "Przezimowania" gracz może zainicjować bitwę, ale tylko z wojskami przeciwnika prowadzącymi oblężenie miasta, w którym gracz chciałby "Przezimować".
- Podczas ruchu armii/floty w celu "Przezimowania" każda próba Forsownego Marszu taką armią/flotą zawsze uznaje się za udaną oraz tylko podczas zimy można zainicjować bitwę po wykonaniu Forsownego Marszu, co podczas pozostałych pór roku jest zabronione.
- Oblegająca miasto armia/flota, która na początku swojego ruchu znajduje się w regionie, w którym przeciwnik zainicjował bitwę, może automatycznie uniknąć bitwy porzucając oblężenie i wykonać normalny ruch w celu "Przezimowania".
- Armie/floty, których gracz zdecydował się nie poruszyć, nie mogą już zostać poruszone w tej fazie gry (nawet z użyciem Karty Wydarzenia). Wszystkie bloczki, które nie są w stanie "Przezimować" będą musiały zostać wyżywione w fazie Wyżywienia armii i flot.
- Wejście do regionu z wąwozem lub przepłynięcie przez cieśninę morską jest zimą zabronione. Można natomiast opuścić region z wąwozem wojskami, które w tym regionie rozpoczynają swój ruch.

> Kiedy wszyscy gracze wykonają swoje ruchy swoimi armiami/flotami w celu "Przezimowania", rozstrzyga się zainicjowane bitwy w kolejności wskazanej przez gracza, który posiada najwyższą Inicjatywę w tej turze gry, następnie gracze mogą wykonywać tylko poniższe akcje:
-> Zagranie Karty Wydarzenia.
-> Szturm oblężonego miasta przeciwnika.
-> Wypad oblężonych wojsk.
-> Mobilizacja/Uzupełnienia/Wzmocnienie garnizonu.
-> Wysłanie Dyplomatów do wybranych miast.
-> Próba wywołania buntu we wskazanym mieście przeciwnika.
-> Spasowanie wykonania akcji przez gracza.
-> Specjalna Akcja Imperium Perskiego - "Spalenie Aten/Sparty".
-> Specjalna Akcja Aten - "Ateńskie Zbrojenia Morskie".

1.6 Sprawdzenie Wystąpienia Sztormu dla flot, które pozostały na morzu - żadna flota nie pozostała na morzu więc ta faza została pominięta.

1.7 Faza "Ustalenia Strat Oblężeniowych" oblężonych oraz oblegających wojsk.
Miasto Thebae straciło dwie jednostki obrońców (300 Spartan i Messeńskich Helotów), jedna jednostka hoplitów Arkadii straciła 1 Punkt Sprawności Bojowej oraz garnizon miasta został osłabiony (obrócony na drugą stronę). Inaczej sprawa się ma z Phokis, gdzie osłabiony został tylko garnizon miasta (obrócony na drugą stronę). Natomiast z dwojga armii przeciwnika tylko armia Mardoniusza oblegająca Phokis straciła 2 Punkty Sprawnosći Bojowej.

1.8 Faza Dyplomacji.
1.8.1 Dokonane zmiany Nastawienia Krain:
1. Imperium Perskie: Aeolis, Doris oraz Messenia
2. Sparta: Doris, Isthmus oraz Messenia
3. Ateny: brak zmian

1.9 Faza "Rozmów Pokojowych" (tylko dla gracza Imperium Perskiego) - faza pominięta.

1.10 Faza "Wyżywienia armii i flot".
Biała cyfra w lewym górnym rogu miasta wskazuje ile to miasto jest w stanie wyżywić jednostek w nim stacjonujących w czasie zimy. Wszystkie nadmiarowe jednostki należy wyżywić używając w tym celu wcześniej zmagazynowanych Kostek Żywności. Jedna Kostka Żywności jest w stanie wyżywić dwie jednostki. Jeśli jednostka nie zostanie wyżywiona jej sprawność Bojowa spada do połowy (zaokrąglając w dół).
> W ostatniej turze Zimowej 479 roku p.n.e. każdy z graczy traci 1 Punkt Prestiżu za każdą jego jednostkę, która nie została wyżywiona w Fazie "Wyżywienia armii i flot".

1.11 Obowiązkowa zamiana nadmiarowych kart z ręki oraz posiadanych Kostek Zasobów, które przekraczają "Limit posiadanych kart i zasobów" oraz obniżenie ilości aktualnie posiadanych Kostek Żywności do połowy (zaokrąglając w dół), co symbolizuje niezużytą żywność, która się zepsuła lub uległa zniszczeniu z innych powodów.
Obrazek

> KONIEC ROKU <

1.1 Faza "Hegemonia w Symmachii Spartańskiej" (tylko dla gracza Sparty) - jeśli gracz Sparty kontroluje nieoblężone miasto Sparta otrzymuje wtedy po 1 Punkcie Prestiżu za każdą krainę w granicach Peloponezu, w której kontroluje wszystkie jej miasta. Wspomniane krainy to: Achaea, Arkadia, Messenia, Argos oraz Isthmus bez miasta Megara.
W samej grze gracz Sparty zdobył 3 Punkty Prestiżu za spełnienie powyższego warunku w krainach: Arkadia, Messenia oraz Isthmus bez miasta Megara.

1.2 Tylko w ostatnim 479 roku p.n.e. następuje Faza "Sprawdzenia Warunków Zwycięstwa".
W przypadku kiedy żadna ze stron konfliktu nie odniesie automatycznego zwycięstwa, na koniec gry zwycięzcą zostaje gracz, który posiada najwięcej Punktów Prestiżu.

Teraz jak można odnieść automatyczne zwycięstwo jest opisane poniżej.
> Imperium Perskie odnosi automatyczne zwycięstwo w momencie kiedy:
- obaj gracze Związku Helleów się poddadzą.
- zdobędzie miasta Athenae i Sparta.
- kontroluje 10 lub więcej krain na planszy głównej.
- Wola Walki Związku Hellenów spadnie do zera.
> Związek Hellenów odnosi automatyczne zwycięstwo w momencie kiedy:
- gracz Imperium Perskiego się podda.
- król Kserkses zginie.
- kontroluje wszystkie krainy w Azji Mniejszej (oznacza to odcięcie wojsk Imperium Perskiego od zaopatrzenia drogą morską).
- Wola Walki Imperium Perskiego spadnie do zera.

1.3 Przesunięcie Znacznika Tur na kolejny Rok.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

> NOWY ROK - 479r P.N.E. <

1.1 Usunięcie znaczników Plądrowania z miast oraz Pustoszenia z regionów.
1.2 Usunięcie kosteczek użytych do zaznaczenia dobrania Kart Wydarzeń oraz Kostek Zasobów we wcześniejszym roku gry.
1.3 Gracze wtasowują do swoich Talii Wydarzeń swoje karty Wydarzeń, które zamienili na Kostki Zasobów we wcześniejszym roku gry. Natomiast Karty Wydarzeń Neutralnych, które zostały zamienione na Kostki Zasobów we wcześniejszym roku gry należy potasować, po czym podzielić po równo i wtasować do Talii Wydarzeń obu stron konfliktu (jeśli jest nieparzysta liczba Kart Neutralnych wtedy jeszcze przed ich wtasowaniem do Talii Wydarzeń, jedną losowo wybraną kartę odrzuca się z gry).

> TURA WIOSENNA <

1.1 Faza "Ustalania Inicjatywy".
W tej turze gry Inicjatywa wygląda następująco:
1. Imperium Perskie - 10 Punktów Prestiżu
2. Sparta - 10 Punktów Prestiżu
3. Ateny - 8 Punktów Prestiżu
W przypadku remisu w Punktach Prestiżu Inicjatywa przedstawia się następująco: Imperium Perskie -> Sparta -> Ateny.

1.2 Faza "Dobierania Kart Wydarzeń".
W tej fazie tylko dla gracza Imperium Perskiego zachodzi wydarzenie stałe "Bogactwo Lydii" - tak długo jak kontroluje krainę Ionia i/lub Aeolis, w tej fazie gry zawsze dobiera dodatkowo jedną Kartę Wydarzenia.
Jak można zauważyć gracz Sparty nie dobrał Karty Wydarzenia za kontrolę Thebae, a gracz Aten za kotrolę krainy Boeotia. Wynika to z tego, że chociaż obaj gracze nadal sprawują fizyczną kontrolę nad krainami, to z racji tego, że główne miasta tych krain dające nad nimi tą kontrolę są oblężone przez przeciwnika, co skutkuje tym, że w tej fazie gry dane krainy nie są w stanie dostarczyć Kart Wydarzeń/Kostek Zasobów.

1.3 Faza "Wyroczni Delfickiej".
Żaden z graczy Związku Hellenów nie złożył Darów dla Wyroczni, co poskutkowało tym, że Przepowiednia dla gracza Aten ponownie była nieprzychylna.

1.4 Faza "Obrad Związku Hellenów".
Na pierwszym Polu Obrad pojawiła się kolejna Karta Obrad, przesuwając na kolejne Pole Obrad karty, które znajdowały się już wcześniej w grze. W wyniku pojawienia się kolejnej karty, Karta Obrad znajdująca się na ostatnim czerwonym Polu Obrad została wtasowana do Talii Obrad (w tym przypadku tak stanowi jej treść, ponieważ niektóre Karty Obrad zostają odrzucone na stałe z gry).
Gracz Sparty wydając 1 Punkt Prestiżu zdobył przewagę w Radzie dzięki czemu zablokował Kartę Obrad gracza Aten "Budowa Portu w Pireusie".

1.5 Faza "Wykonywania Akcji Wiosennych".
> W tej fazie gracze zgodnie z posiadaną Inicjatywą (od gracza z najwyższą Inicjatywą do gracza z najniższą) wykonują akcje "Grupowania Sił" swoimi armiami i/lub flotami, który tylko podczas wiosny odbywa się na poniższych zasadach:
- Na początku tej fazy gracze mogą darmowo aktywować dowolną liczbę nieoblężonych armii i/lub flot znajdujących się w różnych regionach i przemieścić je do tych samych regionów, w których znajduje się nieoblężone miasto pod ich kontrolą.
- Podczas każdej akcji "Grupowania Sił" gracz zobowiązany jest przemieścić do tego samego regionu przynajmniej dwie armie i/lub floty. Zabronione jest przemieszczenie tylko jednej armii lub floty w ramach "Grupowania Sił".
- Ruch w celu "Grupowania Sił" nie może odbywać się poprzez regiony okupowane przez nieoblężone wojska przeciwnika.
- Podczas ruchu w celu "Grupowania Sił" gracz nie może "zainicjować bitwy".
- Podczas ruchu w celu "Grupowania Sił" nie można wykonywać Forsownego Marszu.
> Gracze Związku Hellenów za obustronnym porozumieniem mogą dokonywać ruchu swoich armii i/lub flot w celu wspólnego "Grupowania Sił".
> Kiedy wszyscy gracze wykonają ruchy swoimi armiami/flotami w ramach "Grupowania Sił" przechodzą do wykonywania normalnych Akcji.

W samej grze gracz Imperium Perskiego dokonał "Grupowania Sił" swoimi flotami w regionie Potidaea w krainie Thracia oraz swoimi armiami w regionie Pharsalus w krainie Thessalia. Związek Hellenów natomiast dokonał "Grupowania Sił" na Istmie Korynckim.
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

1.5 Po zakończonym "Grupowaniu Sił" gracze wykonywali następujące akcje:
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego wykonał akcję Zaopatrzenia.
1.5.2 Gracz Sparty zagrał Kartę Wydarzenia "Zaraza w Obozie Wroga", w wyniku której flota przeciwnika w regionie Potidaea straciła łącznie 6 Punktów Sprawności Bojowej.
1.5.3 Gracz Aten wykonał swoją specjalną akcję "Ateńskie Zbrojenia Morskie" i umieścił jednostkę floty Aten z pełną Sprawnością Bojową w regionie Athenae.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zagrał Kartę Wydarzenia "Dezercja", w wyniku której gracz Aten w regionie Athenae utracił jednostkę Łuczników Aten oraz jednostkę Lekkozbrojnych Aten. Obie jednostki trafiają do Puli Uzupełnień gracza Aten.
1.5.2 Gracz Sparty zagrał Kartę Wydarzenia "Do Ostatka Sił", dzięki której wzmocnił do pełnego stanu osłabiony garnizon w oblężonym mieście Thebae.
1.5.3 Gracz Aten wykonał akcję Zaopatrzenia.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zagrał Kartę Wydarzenia "Trudności Mobilizacyjne" i przeniósł dwie losowo wybrane jednostki gracza Sparty z jego Puli Mobilizacji do jego Puli Uzupełnień.
1.5.2 Gracz Sparty wykonał akcję Zaopatrzenia.
1.5.3 Gracz Aten zagrał Kartę Wydarzenia "Wsparcie z Korkyry" i umieścił jednostkę floty Korkyry na Morzu Leukas.
Obrazek

1.5.1 Gracz Imperium Perskiego przemieścił swoją flotę z regionu Potidaea do regionu morskiego Morze Skyros.
1.5.2 Gracz Sparty przemieścił swoją armię pod dowództwem Pauzaniasza z regionu Korinthus do regionu Megara.
1.5.3 Gracz Aten przemieścił flotę Aten z regionu Athenae do Zatoki Eubejskiej.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego szturmuje armią pod dowództwem Mardoniusza oblężone miasto Phokis. Gracz Aten odpiera szturm zdobywając za to 1 Punkt Prestiżu, natomiast armia Mardoniusza traci 1 Punkt Sprawności Bojowej.
1.5.2 Gracz Sparty atakuje armią Pauzaniasza armię Króla Kserksesa oblegającą Króla Leonidasa w Thebae. Rzutem na taśmę udaje się przerwać oblężenie miasta, zmuszając do odwrotu armię Króla Kesrksesa, która łączy się z armią Mardoniusza w Phokis. Bilans walk to:
- Imperium Perskie: strata 1 Punktu Sprawności Bojowej + dwie rozbite jednostki
- Sparta: 1 Punkt Sprawności Bojowej stracili hoplici Megary
Gracz Sparty zdobywa za zwycięstwo w tej bitwie 2 Punkty Prestiżu, a Związek Hellenów 2 Punkty Chwały.
1.5.3 Gracz Aten przemieszcza jednostkę floty Korkyry z Morza Leukas do regionu Korinthus.
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

1.5.1 Gracz Imperium Perskiego przemieścił armię pod dowództwem Tigranesa z regionu Pharsalus w krainie Thessalia i rozpoczął oblężenie miast w krainie Dolopia.
1.5.2 Gracz Sparty wykonał akcję Mobilizacji i umieścił jednostkę Tebańskich Hoplitów w Thebae oraz jednostkę Lekkozbrojnych w Korinthus.
1.5.3 Gracz Aten przemieścił armię pod dowództwem Arystydesa z regionu Korinthus do regionu Megara.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zainicjował bitwę morską z flotą Aten broniącą cieśniny w Zatoce Eubejskiej.
1.5.2 Gracz Sparty atakuje armią Króla Leonidasa armię Króla Kserksesa w Phokis, ale gracz Imperium Perskiego zastopował ten atak zagraną Kartą Wydarzenia "Zła Pogoda".
1.5.3 Gracz Aten przemieszcza jednostkę floty Korkyry z regionu Korinthus do regionu Athenae.
Obrazek

Bitwa morska o Zatokę Eubejską zakończyła się zwycięstwem floty Aten. Prawdopodobnie dużo pomogła zagrana przez gracza Aten na początku bitwy Karta Walki "Podkopane Zaufanie", która spowodowała wyłączenie z walki większej części floty Imperium Perskiego, a co za tym idzie jej szybszy odwrót z bitwy. Za zwycięską bitwę gracz Aten zdobył 2 Punkty Prestiżu. Żadna ze stron nie poniosła strat, ani też żadna jednostka floty nie została rozbita.

1.5.1 Gracz Imperium Perskiego szturmuje armią pod dowództwem Kserksesa oblężone miasto Phokis. Pomagając sobie Kartą Przepowiedni Pytii zdobywa miasto, które Plądruje do cna, zyskując ostatecznie 2 Kostki Dodatkowych Zasobów oraz 2 Punkty Prestiżu za zdobycie Phokis szturmem (zamiast 4, gdzie 2 Punkty Prestiżu zostały utracone w ramach Plądrowania miasta). Kraina Boeotia przechodzi pod jego kontrolę.
> Gracz może dokonać Plądrowania właśnie zdobytego poprzez szturm lub zagłodzenie miasta przeciwnika, za co może otrzymać maksymalnie tyle Kostek Dodatkowych Zasobów ile wynosi wartość punktowa tego miasta oraz umieszcza Znacznik Plądrowania na tym mieście. Plądrujący miasto gracz decyduje ile chce pozyskać Kostek Dodatkowych Zasobów, ale musi wziąć minimalnie 1 Kostkę Dodatkowych Zasobów. Zdobyte Kostki Dodatkowych Zasobów gracz umieszcza na swojej planszetce gracza. Dane miasto może zostać splądrowane jeden raz podczas jednego roku. Każde splądrowanie miasta danej krainy powoduje spadek nastawienia tej krainy do plądrującego je gracza o 1 w kierunku Wrogim. Gracz za każdą wziętą podczas Plądrowania kostkę dodatkowych zasobów zdobywa 1 Punkt Prestiżu mniej za to miasto.

Dowódca Demofilus, któremu wcześniej udało się odeprzeć szturm armii Mardoniusza, ginie podczas obrony miasta za co gracz Imperium Perskiego zdobywa 1 Punkt Prestiżu (wartość jego Autorytetu wynosi 1).
> Po zdobyciu szturmem miasta przeciwnika przegrany gracz rzuca dwoma kośćmi k6 za każdego dowódcę, który znajdował się w oblężonym mieście:
- jeśli uzyskał wynik 2 lub 12, dany dowódca trafia do niewoli, w przeciwnym wypadku ginie i przeciwnik zdobywa za niego tyle Punktów Prestiżu ile wynosi wartość jego Autorytetu.


> W ramach wyjaśnienia: każda trzecia zdobyta, jak ją nazywam roboczo Kosteczka Dodatkowych Zasobów zostaje zamieniona na 1 Kostkę Zasobów. Dodatkowe Zasoby zdobywa się:
- kiedy gracz Splądruje właśnie zdobyte miasto przeciwnika.
- kiedy gracz "doholuje" do przyjaznego portu Żetony Przechwyconych Okrętów przeciwnika, gdzie jeden taki Żeton wymieniany jest wtedy na jedną Kosteczkę Dodatkowych Zasobów.
- z niektórych Kart Obrad, czego przykładem była znajdująca się wcześniej w grze Karta Obrad "Żądanie Wsparcia Działań Wojennych".

1.5.2 Gracz Sparty postanawia zaatakować armię Króla Kserksesa swoją armią pod dowództwem Króla Leonidasa.
1.5.3 Gracz Aten udziela wsparcia w nadchodzącej bitwie i atakuje również swoją armią pod dowództwem Arystydesa.
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 69 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Dla przedstawienia głównych założeń mechaniki toczenia bitew lądowych relacja z bitwy w regionie Phokis poniżej:

Mechanika toczenia bitew lądowych jest praktycznie taka sama jak bitew morskich, a różni się:
- rodzajem kości walki, które się wykorzystuje w bitwie lądowej.
- w bitwie lądowej oprócz Inicjatywy w bitwie o kolejności wykonywana rzutów walki oraz zadawania strat decyduje także Inicjatywa walki poszczególnych jednostek, czyli te literki A, B, C, D na bloczku jednostki (A walczą przed B, B walczą przed C itd., a w przypadku kiedy na przykład walczy C vs C, wtedy decyduje Inicjatywa w bitwie). W bitwie morskiej o kolejności wykonywania rzutów walki oraz zadawania strat decyduje tylko Inicjatywa w bitwie.


1.1 Ponieważ głównodowodzącym armii Związkowej jest spartański król Leonidas (król Sparty zawsze dowodzi w bitwie), więc gracz Sparty będzie dowodził jednostkami (również gracza Aten) w tej bitwie. W pierwszej fazie bitwy Inicjatywę w bitwie zdobył gracz Związku Hellenów uzyskując wynik rzutu K6 wynoszący 6 + 4 Charyzmy głównodowodzącego Leonidasa + 1 za wyższą o 1 Wolę Walki Związku Hellenów od Woli Walki Imperium Perskiego, co łącznie dało wynik 11. Gracz Imperium Perskiego uzyskał wynik rzutu K6 wynoszący 3 + 4 Charyzmy głównodowodzącego króla Kserksesa co łącznie dało wynik 7. Tak więc w tej rundzie bitwy jako pierwszy będzie aktywował do walki swoje jednostki gracz Związku Hellenów (przez co jego przeciwnik będzie mógł łatwiej dostosować się do jego posunięć) oraz wykonywał swoje rzuty walki i zadawał trafienia jednostkom przeciwnika. Kolejną kwestią jest ustalenie początkowego Morale obu armii (jest to wartość połowy bloczków każdej armii zaokrąglona w dół + 1), które jeśli w wyniku ponoszonych strat lub rozbijanych jednostek spadnie do zera, spowoduje automatyczną przegraną i odwrót z bitwy. Sytuacja z początku bitwy poniżej:
Obrazek

1.2 W kolejnej fazie bitwy gracze aktywują swoje jednostki do walki (można jednorazowo aktywować maksymalnie 5 jednostek). Aktywacja jednostki do walki powoduje jej automatyczne "zmęczenie" (kładzie się na jednostce kosteczkę dla oznaczenia poziomu jej "zmęczenia"). Ponieważ każdy z graczy postanowił wykorzystać już w pierwszej rundzie bitwy podczas aktywacji jednostek do walki Punkty Dowodzenia swoich dowódców, dzięki czemu na "dowodzonych" jednostkach nie umieszczono kosteczek "zmęczenia". Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

1.3 Kolejna faza bitwy to rzuty walki. Trafienia zadawane przez siły obu stron powodują dokładanie kolejnych kosteczek "zmęczenia", a jeśli jakaś jednostka osiągnie swój limit" zmęczenia", w zależności od wyniku rzutu kością walki przeciwnika, każde kolejne trafienie będzie powodowało jej rozbicie (ucieczkę z pola walki) albo utratę Sprawności Bojowej. Sytuacja po rzutach walki poniżej:
Obrazek

2.1 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Inicjatywę ponownie zdobywa gracz Związku Hellenów. Sytuacja na początku drugiej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

2.2 Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

2.3 Gracz Imperium Perskiego przed rzutami walki zagrał Kartę Walki "Kata Tela"(ponieważ Zdolności Taktyczne Kserksesa w lewym dolnym rogu jego bloczka wynoszą 3, po zagraniu tej karty będzie mógł jeszcze zagrać 2 Karty Walki w tej bitwie). Sytuacja po wykonanych rzutach walki przez obu graczy:
Obrazek

3.1 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Inicjatywę przejmuje gracz Imperium Perskiego. Sytuacja na początku trzeciej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

3.2 Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

3.3 Gracz Związku Hellenów po rzutach walki zagrał Kartę Walki "Z Tarczą lub Na Tarczy"(ponieważ Zdolności Taktyczne Leonidasa w lewym dolnym rogu jego bloczka wynoszą 3, po zagraniu tej karty będzie mógł jeszcze zagrać 2 Karty Walki w tej bitwie). Sytuacja po wykonanych rzutach walki przez obu graczy:
Obrazek

4.1 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Inicjatywę przejmuje gracz Związku Hellenów. Sytuacja na początku czwartej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

4.2 Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

4.3 Sytuacja po wykonanych rzutach walki przez obu graczy:
Obrazek

5.1 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Inicjatywę przejmuje gracz Imperium Perskiego. Sytuacja na początku piątej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

5.2 Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

5.3 Sytuacja po wykonanych rzutach walki przez obu graczy:
Obrazek

5.4 Ponieważ armia Związkowa jest już całkowicie wyczerpana walką, gracz Związku Hellenów zmuszony jest wykonać odwrót z bitwy. Gracz Imperium Perskiego wykonuje Pościg resztkami swoich sił zdolnymi do walki, który nie wyrządza żadnych szkód. Sytuacja po wykonanym pościgu poniżej:
Obrazek

W wyniku stoczonej bitwy armia króla Leonidasa wycofuje się do regionu Thebae, natomiast armia pod dowództwem Arystydesa do regionu Plataea. Bilans walk:
- Imperium Perskie: strata 5 Punktów Sprawności Bojowej.
- Związek Hellenów: strata 2 Punktów Sprawności Bojowej + jedna rozbita jednostka hoplitów.
Gracz Imperium Perskiego zdobywa 2 Punkty Prestiżu za zwycięską bitwę oraz 1 Punkt Chwały za jedną rozbitą jednostkę przeciwnika.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
ODPOWIEDZ