gra kafelkowa, a liczba kafli

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Awatar użytkownika
bobule
Posty: 1008
Rejestracja: 21 wrz 2017, 22:09
Has thanked: 45 times
Been thanked: 207 times

gra kafelkowa, a liczba kafli

Post autor: bobule »

Pytanie niecodzienne, ale może ktoś będzie się orientował.

W grach pokroju Carcassonne, Kakao, Isle of Skye jest konkretna liczba kafli a, kafli b, kafli c. Jak twórcy dochodzą do tego ile jakich kafli będzie do gry potrzebne, aby wszystko trzymało się kupy? Czy da się to jakoś obliczyć matematycznie? Czy jednak przede wszystkim testy?
Fojtu
Posty: 3367
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 550 times
Been thanked: 1253 times

Re: gra kafelkowa, a liczba kafli

Post autor: Fojtu »

W obu grach jest to związane z długością gry.
W carcassone wyciągasz wszystkie, więc pewnie podczas testów celowali w X minut i sprawdzali wtedy ile kafelków jest wyłożonych,
W Wyspie skye wychodzą wszystkie płytki poza 1 podczas gry.
Awatar użytkownika
bobule
Posty: 1008
Rejestracja: 21 wrz 2017, 22:09
Has thanked: 45 times
Been thanked: 207 times

Re: gra kafelkowa, a liczba kafli

Post autor: bobule »

Chodziło mi o konkretną liczbę kafli, czemu kafli rzeki jest np. 12 z 72, a kafli terenu/zamku np. 20 z 72. Jak to zostało wymyślone / wyliczone / przetestowane, że danych elementów nie jest ani za dużo, ani za mało i dają podobne efekty puntkowe.
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1236
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 130 times
Been thanked: 57 times

Re: gra kafelkowa, a liczba kafli

Post autor: poooq »

Konkretna liczba kafli w pudełku zależy od tego ile ich zmieści się na tekturowym arkuszu. Ile tych arkuszy ma być i jak mają punktować ustala się podczas testów.
Po co piać, gdy można grać?
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1377
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 190 times

Re: gra kafelkowa, a liczba kafli

Post autor: Brylantino »

bobule pisze: 16 mar 2019, 20:26 Chodziło mi o konkretną liczbę kafli, czemu kafli rzeki jest np. 12 z 72, a kafli terenu/zamku np. 20 z 72. Jak to zostało wymyślone / wyliczone / przetestowane, że danych elementów nie jest ani za dużo, ani za mało i dają podobne efekty puntkowe.
Początkowo jest to wyliczane pod względem wagi danego kafla (chodzi o wagę punktową, czyli ile dany kafel jest wart dla gry i to też określi jego początkową liczbę), a potem za pomocą testów te wartości są jeszcze modyfikowane.
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 251 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: gra kafelkowa, a liczba kafli

Post autor: mauserem »

Tak, na poziomie powstawania koncepcji gry używa się matematyki - do obliczeń statystycznych.
To bardzo ułatwia wyliczenie wystąpienia pewnych układów kafli i ustalenie dla nich "wagi punktowej".
Dzięki takim wyliczeniom można już na wczesnym etapie projektu ustalić charakter rozgrywki i dobrać konkretne parametry początkowe (np. ilość i typ kafli).
Zwłaszcza zanim zacznie się testy polowe z graczami - bo te są kosztowne (czas i czas :) )
ODPOWIEDZ