Gra o zarządzaniu firmą - inspiracje.

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Awatar użytkownika
yrq
Posty: 940
Rejestracja: 06 sie 2018, 10:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 331 times
Been thanked: 346 times

Gra o zarządzaniu firmą - inspiracje.

Post autor: yrq »

Cześć,
mam parę pomysłów do zrobienia gry. Wczesny etap, mam określone z grubsza ramy na czym ma polegać:
- gra toczy się w branży, którą bardzo dobrze znam (na razie nie mówię jaka) i będzie próbą przeniesienia na planszę pewnych mechanizmów rynkowych i specyfiki firm produkcyjnych
- każdy gracz kieruje własną firmą, jest część rozwoju przedsiębiorstwa, część zarządzania produkcją (własne plansze) i mocna konkurencja na rynku (plansza wspólna)
- gracze konkurują o pojawiające się "zasoby", jest element otrzymywania zysków z "produktów" innych graczy, można też dowolnie ze sobą handlować, zawierać umowy i tworzyć relacje "poddostawców"
Tyle słowem wstępu.

Dwie sprawy:
- jakie gry poruszają tematykę prowadzenia firmy, jej rozwoju, istnienia na rynku? Power Grid, Viticulture, Zostań Menadźerem, Food Chain Magnate, Kanban, Vinhos, co jeszcze? Bardziej chodzi mi o kwestię "trybików wewnętrznych" przedsiębiorstw, niż część o zdobywaniu rynków, wypełnianiu kontraktów, interakcji.
- czy jest zapotrzebowanie na taką grę? Myślę teraz o średniej wadze euro z w miarę realistycznym przedstawieniem branży, coś około Power Grid i Viticulture, ale może lepiej pójść w inną stronę?
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 251 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Gra o zarządzaniu firmą - inspiracje.

Post autor: mauserem »

yrq pisze: 06 maja 2019, 10:50 - jakie gry poruszają tematykę prowadzenia firmy, jej rozwoju, istnienia na rynku?
Przyglądnij się jeszcze "Pret a porter"
Ja osobiście mam jeszcze swojego faworyta w dziedzinie gier ekonomicznych - "Gwiezdny Kupiec"
Awatar użytkownika
vder
Posty: 717
Rejestracja: 30 gru 2007, 20:20
Lokalizacja: warszawa
Has thanked: 281 times
Been thanked: 119 times

Re: Gra o zarządzaniu firmą - inspiracje.

Post autor: vder »

Ground floor jeszcze był.
Lukić
Posty: 237
Rejestracja: 28 mar 2019, 09:31
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 49 times
Been thanked: 71 times

Re: Gra o zarządzaniu firmą - inspiracje.

Post autor: Lukić »

W Klanach Kaledonii jest prosta mechanika wspólnego rynku, gdzie gracze mogą sprzedawać lub kupować produkty.
...słaba ta gra, nawet nie ma premii za przejście przez start...
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Re: Gra o zarządzaniu firmą - inspiracje.

Post autor: Nidav »

Czy przypadkiem Nippon nie porusza również podobnej tematyki? Co prawda osadzony jest w specyficznych realiach, ale to wciąż walka wielkich konglomeratów i dominację na rynku poprzez pozyskiwanie odpowiednich elementów w stylu fabryk czy maszyn.

Poza tym taki temat można dostosować do wielu gier. Weźmy taką Agricolę - każdy gracz ma planszetkę swojego gospodarstwa (przedsiębiorstwa), które rozwija poprzez pozyskiwanie surowców z planszy wspólnej, na której walka jest zaciekła + można bez problemu znaleźć kwestie popytu i podaży. Poprzez skuteczne wykorzystywanie surowców gracz rozwija gospodarstwo (przedsiębiorstwo), które z czasem produkuje więcej i więcej dóbr, pozwalając mu tym samym na bardziej intratne projekty bez martwienia się o wyżywienie rodziny (opłacenie swoich pracowników). Mechanikę Agricoli dałoby się bez problemu przenieść do tematu rozwoju przedsiębiorstwa ;)
yrq pisze: 06 maja 2019, 10:50 - czy jest zapotrzebowanie na taką grę? Myślę teraz o średniej wadze euro z w miarę realistycznym przedstawieniem branży, coś około Power Grid i Viticulture, ale może lepiej pójść w inną stronę?
Osobiście myślę, że zapotrzebowanie jest bardziej na dobre mechaniki, a nie na konkretny temat. Przynajmniej jeśli mówimy o średniej wadze euro. Optymalizacja rozwoju swojej fabryki to na tyle neutralny temat, że przy dobrej mechanice sprawdzi się nienajgorzej. Fani eurosucharów, vide ja, z chęcią taką grę kupią, jeśli mechanika będzie dopracowana ;)

Wszystko też zależy od tego jak bardzo będzie to przedstawiało faktycznie Twoją branżę, przy czym można mieć nadzieję, że uda Ci się stworzyć dzięki temu coś mniej lub bardziej unikatowego mechanicznie, dzięki czemu ludzie z chęcią sięgną po taką grę. Sam motyw podwykonawców i handlu wydaje się ciekawy, niemniej zależy jak to będzie unormowane. Eurogracze raczej nie chcą, żeby od gry nad planszą zależał ich wynik ostateczny, a wprowadzając nieograniczony handel można do czegoś takiego doprowadzić. Niemniej z chęcią zobaczę więcej pomysłów i bardziej konkretnie zarysowaną mechanikę ;)
Awatar użytkownika
yrq
Posty: 940
Rejestracja: 06 sie 2018, 10:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 331 times
Been thanked: 346 times

Re: Gra o zarządzaniu firmą - inspiracje.

Post autor: yrq »

Dzięki za wsad! Poczytałem i:
Pret a Porter - w punkt. Planuję, żeby zegarem gry były miesiące a pracownicy mieli zasady specjalne. Póki co planuję liczbę pracowników mieć liczoną w zakresie od paru do kilkunastu, więc trochę inna skala, ale awanse / zwolnienia też chciałem mieć. Ciekawy mechanizm pożyczek. W mojej branży jak najbardziej finansowanie, kredytowanie jest ważne i do tej pory nie myślałem nad przeniesieniem tego aspektu. W jakiejś uproszczonej formie powinno się znaleźć.
Gwiezdny Kupiec - nie grałem, ale sporo od znajomych słyszałem, trochę nie to. "Dobra / produkty" zamierzam mieć w paru rodzajach, jednak ustalanie cen, podaż i popyt chcę w inny sposób rozwiązać - można w pewien sposób wpływać na rynek, jednak nie zmienimy go diametralnie, większy wpływ na to mają decyzje rządu i wydarzenia - które nie powinny pojawiać się losowo, ale jeszcze nie wiem jak ugryźć.
Ground floor - fajnie wygląda. Rozbudowa biura, zmiana pomieszczeń, zwiększanie wielkości firmy, marketing - aż zbyt głęboko to wchodzi, bardzo dobra podkładka, żeby coś prostszego zadziałało.
Klany Kaledonii - póki co tylko rzuciłem okiem. Część o rynku można wykorzystać.
Nippon - również na szybko, muszę się dokładniej przyjrzeć rozbudowie silniczka.

Co do zasad, to uchylając rąbka to pojawiające się "zasoby" to kontrakty do realizacji, o które trzeba będzie zabiegać a potem starać się zrealizować. Planuję mieć jedną walutę (po prostu pieniądze), za które można kupić z "banku" towary (parę rodzajów), które musimy przetworzyć w swojej fabryce na czas (do tego potrzeba pracowników). Bank i rynek pracowników zamierzam jakoś ograniczyć (np. pulą dostępną na daną turę).
Jeśli chodzi o relacje handlowe to chodzi mi o sytuacje, kiedy ktoś zdobywa kontrakt, którego nie ma szans wypełnić, ale może wykorzystać produkty innego gracza. Formalizowanie i zasady jeszcze do wymyślenia ;)
Awatar użytkownika
pebro
Posty: 97
Rejestracja: 05 sty 2011, 19:37
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 2 times

Re: Gra o zarządzaniu firmą - inspiracje.

Post autor: pebro »

Sam myślałem nad podobnym tematem, a inspirowałem się między innymi Magnum Sal. Choć to gra o wydobywaniu soli ale jest znakomita interakcja między graczami i również "kontrakty" do realizacji.
Edit: w dodatku moga być niespodzianki przygotowane przez rząd: dodatkowy podatek, akcyza, zwiększenie płacy minimalnej itp itd.
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Gra o zarządzaniu firmą - inspiracje.

Post autor: sqb1978 »

Polecam się przyjrzeć Food Chain Magnate.
Awatar użytkownika
nahar
Posty: 1335
Rejestracja: 24 sty 2005, 21:11
Lokalizacja: Warszawa....teraz
Has thanked: 123 times
Been thanked: 83 times

Re: Gra o zarządzaniu firmą - inspiracje.

Post autor: nahar »

John Company. Zarzadzanie multinarodowa megakorporacja.
ODPOWIEDZ