Sprzedawcy detaliczni, hurtownie, dystrybutorzy, wydawcy...

Plany wydawnicze i dyskusje o wydawnictwach polskich i zagranicznych
dannte
Posty: 64
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 19 times

Sprzedawcy detaliczni, hurtownie, dystrybutorzy, wydawcy...

Post autor: dannte » 04 lis 2019, 23:39

Cześć!

Założyłem ten temat bo zauważyłem ostatnio pełno nieporozumień związanych z dostępnością niektórych gier w Polsce, bądź nawet w całej Europie.
Być może wynika to z jakichś podstawowych braków wiedzy z mojej strony, ale staram się zrozumieć o co tutaj chodzi, może pomożecie?

Mamy grę Unmatched, od Restoration Games. Miała ona premierę w USA 18. września tego roku (chociaż była dostępna w sprzedaży już na GenConie w okolicach sierpnia).
Ciężko jest ją znaleźć gdzieś poza USA (nie wiem czy gdziekolwiek w Europie? Może UK?), natomiast wydawca twierdzi, że jest już od jakiegoś czasu udostępniona...

Tutaj można znaleźć historię pewnej wymiany zdań:
https://boardgamegeek.com/thread/227906 ... ity-europe

Na pytanie kiedy będzie można grę dostać, widzimy odpowiedź od wydawcy - Justina Jacobsona (a właściwie prezesa w.w. firmy RG):
[20. września] "Gra jest dostępna w trybie regularnej dystrybucji" - czyli dostępna od ręki, po uprzednim zamówieniu? - super!

[14. października] pojawia się stwierdzenie użytkownika Tilou, że gra jest niedostępna we Francji.

[2. listopada] Potem pojawia się pytanie tego użytkownika, że gry nie można znaleźć w żadnym francuskim sklepie, więc skąd stwierdzenie, że jest "regularnie" dostępna?

[3. listopada] I znów odpowiedź Justina: "jest dostępna dla francuskich sprzedawców, muszą tylko zamówić ją od swojego dystrybutora" - cokolwiek to znaczy, bo ja nic z tego nie zrozumiałem. Czy to jest jakiś problem komunikacyjny? Ktoś zapomniał kogoś powiadomić o dostępności albo o tym jakie są możliwości i warunki tych "regularnych" zamówień?

[4. listopada] Potem odpowiedź tego samego użytkownika Tilou: "pytałem sprzedawcy i dostałem odpowiedź, że wydawca nie określił żadnej konkretnej daty"
i ostatecznie odpowiedź Justina: "no więc określam: gra jest dostępna teraz - jeśli dystrybutor twierdzi inaczej, to już nie nasza sprawa"

No i teraz jestem w kropce. Kontaktowałem się z niektórymi sklepami online i dostawałem podobne odpowiedzi: "gra jest zamówiona u naszego dystrybutora, nie wiemy kiedy się pojawi".

Dodatkowo jakiś czas temu pisałem do Justina z pytaniem o dostępność gry w Polsce i dostałem następującą odpowiedź (BoL to skrót od podtytułu Unmatched: Battle of Legends):
"BoL is available in Europe through regular distribution. I don't see any Polish distributors who currently order from PSI. But there are several in the EU who do, e.g., ADC Blackfire, Asmodee UK, Hobby World, etc. If you can find out who their distributor is, we can help them place an order."

I tutaj nie do końca rozumiem jaka w tym wszystkim jest rola PSI (http://pubservinc.com/wp/), RG (https://restorationgames.com/), tych tzw. polskich dystrybutorów i samych sprzedawców.
Na którym etapie jest jakiś zgrzyt? Czy to kwestia właściwej komunikacji? Czy to kwestia licencyjna? Czy to kwestia jakichś dodatkowych opłat, których w tym momencie nie da się uniknąć? Czy po prostu zadaję zbyt trudne albo niewygodne pytania? :)

Z tego co rozumiem: RG udostępnia grę poprzez PSI. Żaden polski dystrybutor nie ma kontaktu z PSI (albo może im się to nie opłaca?) i w związku z tym nie mają gry. Może nie wiedzą, że jest dostępna, bo nikt im na to nie zwrócił uwagi? Polscy sprzedawcy są zależni od polskich dystrybutorów i w żaden sposób nie wpływają na ich decyzje. Pozostaje im tylko czekać. A co to dla mnie oznacza jako tego ostatecznego klienta - czy kupienie gry w Polsce to kwestia czasu, czy kwestia chęci bądź wiedzy dystrybutora? Czy raczej taka sytuacja jest nietypowa i oznacza, że gra pewnie już nigdy się u nas nie pojawi, skoro już teraz są takie niejasności. I żeby nie było, przykład z powyższego wątku pokazuje, że nie tylko w Polsce owa gra jest niedostępna.

I żeby nie było: nie chodzi mi o szukanie winnego - po prostu chciałbym zrozumieć sytuację, bo kompletnie się gubię w tym wszystkim. Nigdy wcześniej nie śledziłem tak dokładnie żadnej innej gry, więc może mam małe doświadczenie, ale wśród was, forumowiczów, na pewno jest ktoś kto choć trochę jest w stanie przybliżyć mi całą tę procedurę związaną z dostępnością zagranicznych gier na polskim rynku? Rozumiem, że obsuwy polskich premier w stosunku do zagranicznych zdarzają się często, ale czy to normalne, że wydawca twierdzi, że gra jest już dawno dostępna, a mimo to żaden sprzedawca jej nie ma?? I oczywiście nie mówimy nawet o lokalizacji gry, tylko o oryginalnie wydawanym pudełku.

Z góry dzięki za jakiekolwiek informacje.

Awatar użytkownika
AnimusAleonis
Użytkownik wspierający
Posty: 1134
Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
Been thanked: 158 times

Re: Sprzedawcy detaliczni, hurtownie, dystrybutorzy, wydawcy...

Post autor: AnimusAleonis » 05 lis 2019, 00:13

dannte pisze:
04 lis 2019, 23:39
...
Tutaj można znaleźć historię pewnej wymiany zdań:
https://boardgamegeek.com/thread/227906 ... ity-europe
Dokładnej sytuacji Unmatched nie znam i nie śledzę - choć chętnie kupię gdy się pokaże :D - jednak dla mnie sytuacja wydaje się dość klarowna z wypowiedzi/wpisów na BGG: dystrybutorzy (dla ułatwienia można o nich myśleć jako o importerach hurtowych) mogą składać zamówienia od Restoration/PSI, i tym samym lokalne sklepy mogą mieć Unmatched w ofercie od dystrybutorów z którymi współpracują. Jeśli dystrybutor nie zmówił, albo jego zamówienie jeszcze do jego magazynów nie dotarło, no to ewidentnie i on nie ma, ani lokalny sklep też mieć nie może.
- i tak na marginesie gdy mowa o "regular distribution" w tej wymianie, to chodzi człowiekowi że jest dostępna poprzez normalne/standardowe kanały dystrybucyjne (w przeciwieństwie do przemycania w walizce :P), a nie że jest "regularnie" dostępna, w znaczeniu czasowym -
dannte pisze:
04 lis 2019, 23:39
Z tego co rozumiem: RG udostępnia grę poprzez PSI. Żaden polski dystrybutor nie ma kontaktu z PSI (albo może im się to nie opłaca?) i w związku z tym nie mają gry.
...
I tutaj nie do końca rozumiem jaka w tym wszystkim jest rola PSI (http://pubservinc.com/wp/), RG (https://restorationgames.com/), tych tzw. polskich dystrybutorów i samych sprzedawców.
Na którym etapie jest jakiś zgrzyt? Czy to kwestia właściwej komunikacji? Czy to kwestia licencyjna? Czy to kwestia jakichś dodatkowych opłat, których w tym momencie nie da się uniknąć? Czy po prostu zadaję zbyt trudne albo niewygodne pytania? :)
Podejrzewam że PSI jest odpowiedzialny za stronę produkcyjną w Chinach więc dystrybutor europejski u nich składa zamówienie (podpisuje umowę, wpłaca zaliczkę itd) a oni zajmują się jego realizacją i wysyłką z Chin.
Myślę że żadnego zgrzytu nie ma, po prostu nie każdy dystrybutor w Europie - i przy okazji sklepy retail polskie nie muszą brać koniecznie od dystrybutorów polskich, mogą, i zaopatrują się też od dystrybutorów na terenie UE - jest i zainteresowany, bo gra nie jest tania a też dość niszowa, lub/i może sobie pozwolić na sprowadzenie tego tytułu, bo pewnie minimalne zamówienie, i tym też wymagane zaangażowanie kapitałowe, jest nie małe. Do tego dochodzi też kalendarz produkcyjny, bo z wymiany na BGG wynikałoby że zamówienia i produkcja na Europę była po produkcji na US, więc możliwe że dopiero produkują zamówienie importerów/dystrybutorów europejskich.

Patrząc na to co powiedział Ci owy Justin to na pewno gra pokaże się w Europie jeśli taki Blackfire czy Asmodee złożyły zamówienia na Europę. Pewnie zamówienia albo są w produkcji albo na statku w drodze do Europy. A czy pokaże się w polskich sklepach... na pewno w niektórych tak. Z tego co słyszałem podobny poślizg/opóźnienie/niecierpliwość, zwał jak zwał :P, był z dostępnością w Europie gry prawie że bliźniej Unmatched, czyli Funkoverse Strategy, ale już w jednym polskim sklepie ją widziałem.

Myślę że nie ma tu żadnego drugiego dna czy konspiracji prócz niecierpliwości geek-ów i powolności importu :D
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D

Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Użytkownik wspierający
Posty: 6804
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 34 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: Sprzedawcy detaliczni, hurtownie, dystrybutorzy, wydawcy...

Post autor: MichalStajszczak » 05 lis 2019, 10:20

Z moich doświadczeń, jak i z tego, co słyszałem od dystrybutorów wynika, że najłatwiej jest zamówić kontener. Każda mniejsza ilość to już jest problem logistyczny.

dannte
Posty: 64
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 19 times

Re: Sprzedawcy detaliczni, hurtownie, dystrybutorzy, wydawcy...

Post autor: dannte » 05 lis 2019, 22:55

Dzięki, troszkę mnie uspokoiliście.

Czyli najpewniej jest tak, że mimo iż dystrybutorzy mają zamówienia od sklepów, to są one na tyle małe, że nie opłaca im się jeszcze zamawiać gry u PSI?
Bo skoro Justin napisał, że żaden polski dystrybutor nie zamawia i w dodatku polskie sklepy nie mają żadnej konkretnej informacji o dacie (od innych dystrybutorów niż polscy), to pewnie temat nie zatrzymał się gdzieś na fazie produkcji tylko planowania.

Trochę szkoda.

Z drugiej strony, to jeśli sytuacja jest taka jak opisałem to równie dobrze może dojść do tego, że gra nigdy się nie pojawi, bo dystrybutor nigdy nie będzie zadowolony z ilości zamawianych sztuk i nie zdecyduje się nawet na "hurtowe" zamówienie. Tak czysto teoretycznie.

Pozostaje czekać. Może to i dobrze? W tym czasie pojawią się nowe, fajniejsze gry i okaże się, że nie trzeba było wydawać pieniędzy na Unmatched ;)

Awatar użytkownika
AnimusAleonis
Użytkownik wspierający
Posty: 1134
Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
Been thanked: 158 times

Re: Sprzedawcy detaliczni, hurtownie, dystrybutorzy, wydawcy...

Post autor: AnimusAleonis » 06 lis 2019, 00:30

dannte pisze:
05 lis 2019, 22:55
...
Bo skoro Justin napisał, że żaden polski dystrybutor nie zamawia i w dodatku polskie sklepy nie mają żadnej konkretnej informacji o dacie (od innych dystrybutorów niż polscy), to pewnie temat nie zatrzymał się gdzieś na fazie produkcji tylko planowania.
...
Rozumiem niecierpliwość ale nie idźmy w skrajności czy popadajmy w depresję :P

Nie wiem skąd ta pewność że wszystkie "polskie sklepy nie mają żadnej konkretnej informacji o dacie (od innych dystrybutorów niż polscy)" niemniej europejscy dystrybutorzy pewnie sami czekali na dostawę kontenerów z Chin, a przecież owy Justin wprost wymienił paru bardzo dużych dystrybutorów którzy zamówili na Europę, a jeszcze przecież jest służba celna która szybka nie jest, więc nie mając pewności o terminie otrzymania towaru po prostu nie wrzucali Unmatched do swojej oferty, tak więc i lokalne sklepy, czy to w Polsce czy we Francji nie mogły zamówić.
A jak dystrybutorzy dostali swe zamówienia albo byli już pewni daty otrzymania/odprawy celnej, to wrzucili do oferty i tym też lokalne sklepy, w tym polskie, mogły do swoich ofert wrzucić, jako przed-sprzedaż na przykład... i tak też się stało: LINK i LINK ;)

Pewnie nie długo pokaże się też w innych sklepach, więc można spać spokojnie :D

Dobrej zabawy :mrgreen:

- Tak kompletnie na marginesie powiem że jestem trochę zaskoczony, raczej pozytywnie, poziomem ceny Unmatched. Podstawka Funkoverse chyba kosztuje w Polsce koło 250, a podstawka Unmatched koło 150, a w sumie gry jak i zawartość podstawek bardzo przybliżona (też po 4 postacie, plansza, karty itd itp)... ewidentnie logo Funko i Harry Pottera itd ma swoją cenę :P -
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D

dannte
Posty: 64
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 19 times

Re: Sprzedawcy detaliczni, hurtownie, dystrybutorzy, wydawcy...

Post autor: dannte » 06 lis 2019, 06:54

A to miłe zaskoczenie. Jestem przekonany, że jeszcze wczoraj czy przedwczoraj nie było nigdzie.

Więc pewnie jedyny zgrzyt był na poziomie komunikacji - mojej ze sklepami ;)

Teraz widzę jak bardzo niecierpliwy byłem - zupełnie zapomniałem, że Rebel nawet jakiś czas temu zakomunikował mi, że produkt będzie dostępny jesienią.
A ceną nie jestem zaskoczony, bo Michał z 3trolli nawet mi taką orientacyjnie podawał.
Najwyraźniej nakręciłem się też tymi postami z bgg i niejasnym dla wszystkich przekazem o "regular distribution"...

Jeszcze raz dzięki :)

Awatar użytkownika
Planszostrefa.PL
Użytkownik wspierający
Posty: 707
Rejestracja: 08 paź 2013, 10:34
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Sprzedawcy detaliczni, hurtownie, dystrybutorzy, wydawcy...

Post autor: Planszostrefa.PL » 07 lis 2019, 06:27

dannte pisze:
05 lis 2019, 22:55
...
Bo skoro Justin napisał, że żaden polski dystrybutor nie zamawia...
To oczywiste, bo jakich znasz polskich dystrybutorów gier z zagranicy? Nie licząc Rebela, który ma w ofercie wyłącznie gry ze swojej grupy Asmodee i to mocno okrojoną ofertę. Wszystkie polskie sklepy, które mają w ofercie gry anglojęzyczne, zamawiają je u europejskich i amerykańskich dostawców.

dannte
Posty: 64
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 19 times

Re: Sprzedawcy detaliczni, hurtownie, dystrybutorzy, wydawcy...

Post autor: dannte » 07 lis 2019, 07:39

Planszostrefa.PL pisze:
07 lis 2019, 06:27
dannte pisze:
05 lis 2019, 22:55
...
Bo skoro Justin napisał, że żaden polski dystrybutor nie zamawia...
To oczywiste, bo jakich znasz polskich dystrybutorów gier z zagranicy? Nie licząc Rebela, który ma w ofercie wyłącznie gry ze swojej grupy Asmodee i to mocno okrojoną ofertę. Wszystkie polskie sklepy, które mają w ofercie gry anglojęzyczne, zamawiają je u europejskich i amerykańskich dostawców.
No właśnie tu jest pies pogrzebany, bo nie zakładałbym nowego wątku, gdyby to było dla mnie oczywiste.
Brakuje mi wiedzy nt. tego co oznacza dystrybutor, kim są polscy dystrybutorzy, itp. poza tym, że jak sama nazwa wskazuje: dystrybutor dystrybuuje - to nie wiem jaka jest ich rola w tym, że gry nie ma i że ciężko powiedzieć dlaczego trzeba czekać. Nikt nigdy nie wyjaśnia skąd się biorą poślizgi, chyba że naprawdę ktoś zawinił na całej linii. A mi tylko chodzi o zwyczajne zrozumienie, żeby w przyszłości nie nastawiać się negatywnie na podobną sytuację i ew. wiedzieć czego się spodziewać.
Wiem, że Rebel jest zarówno sklepem detalicznym, jak i wydawcą, a teraz dowiedziałem się, że też dystrybutorem. Nie znam koneksji między firmami planszowymi, bo nie siedzę w temacie aż tak głęboko, więc musisz zrozumieć moją niewiedzę (bądź nawet ignorancję?).

ODPOWIEDZ