Najgorsze instrukcje gier

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: Andy »

Curiosity pisze:
Andy pisze:Proszę zapisać mnie do klubu obdarzonych nadprzeciętną inteligencją
Chciałbyś :P
Nigdy nie marzyłem, żebym mógł dostąpić takiego zaszczytu, ale skoro kryteria tak podupadły, że wystarczy rozumieć instrukcję do Rolla, to po prostu się łapię. :P
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8735
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2644 times
Been thanked: 2331 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: Curiosity »

Andy pisze:skoro kryteria tak podupadły, że wystarczy rozumieć instrukcję do Rolla, to po prostu się łapię. :P
Powyższa interpretacja udowadnia, że jednak się nie łapiesz.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: detrytusek »

rattkin pisze:
Curiosity pisze: Proszę mi tu nie stawiać takich retorycznych pytań. Przecież nikt takich wyliczeń nie prowadził. Ważniejsze jest, że osoby, które miały trudności z instrukcją, posyłają w świat informację, że coś jest nie tak.
Chodziło mi o to, że w najlepszej pozycji do pozyskania takich danych jest wydawca - i on je na pewno ma. I wszystko wskazuje na to, że wydawca nie stwierdził, że narzekania na instrukcje idą w parze z danymi ze sprzedaży. Jesli gra odniosła komercyjny sukces, to znaczy, że coś zrobili dobrze. A że zawsze jest jakaś grupa, której coś nie będzie pasować albo będzie miała z czymś problem? Tego się nie uniknie. Wydawnictwo nie ma nieskończonych zasobów pieniężnych i czasowych, by móc anagażować się tak, by dopieścić 99% swojej publiki - zwrot z takiej inwestycji byłby niewspółmierny do niej samej.
Wszystko rozbija się o pieniądze. Jeden ma czas i środki na testowanie, poprawianie, ponowne testowanie, korektę, a drugi nie. Mało to mamy przykładów, że dobra albo i bardzo dobra gra ma słabą instrukcję? Oczywiście dobra instrukcja jest jakąś częścią składową dobrej gry ale o tym nie przesądza.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: Trolliszcze »

rattkin pisze:W zasadzie się zgadzam. Ale w grach planszowych jest bardzo mocny trend upraszczania prezencji zasad. Książeczki FFG - rozbite na dwie. Zeskanuj kod, zamiast czytać instrukcję. Ba, nawet to nieszczęsne Dized. Wydawcom bardzo zależy, żeby próg wejścia zminimalizować. Oznacza to, żeby przedstawić czytelnikowi możliwie mało zasad, bo inaczej "się przestraszy". Dodatkowe tłumaczenie pobocznych elementów czy sposobu interpretacji instrukcji, tylko by ten proces wydłużyło, a tego wydawcy nie chcą. Ja oczywiście się z takim podejściem nie zgadzam ani trochę, ale ja jestem ja i ja przetrawię najdłuższą instrukcję, jeśli gra będzie fajna (ok, wyjątek, gry Eklunda). Najwidoczniej takich jak ja jest niewielu i wydawcy sięgają w stronę tego "łatwiejszego do wystraszenia" odbiorcy. Efektem takich działań są niepełne instrukcje. Niestety. Rozumiem tu wydawców, którzy targetują w masowego odbiorcę, który być może nawet nigdy nie dojdzie do jakichś złożonych problemów z np. Rollem. Takiego odbiorcy nie ma więc co straszyć detalami. Niby. Bo wciąż uważam, że właśnie dlatego, model dwóch książeczek jest absolutnie genialny. A Lehmann ma taką manierę w pisaniu swoich instrukcji i już. Można to potraktować jako autorski sznyt.
Czy tylko ja dostrzegam tu wewnętrzną sprzeczność? Z jednej strony deklaracja i chęć osiągnięcia jak największej przystępności (żeby gracza nie odstraszyć), z drugiej strony tworzenie instrukcji, która budzi wiele wątpliwości, i to nie tylko wśród niedzielnych graczy. Cel może i szczytny, wykonanie? Takie sobie. Przeczytałem ten podlinkowany wątek i mam wrażenie, że Lehmann i wydawca obrali złą drogę. Być może wycięcie 22% instrukcji do Pandemica okazało się strzałem w dziesiątkę (nie mam pojęcia), ale środki nie mogą przysłaniać celu. W tej chwili wygląda to tak, jakby autor instrukcji doszedł do wniosku, że długość tekstu jest celem nadrzędnym, a jego zrozumiałość i kompletność można poświęcić (w imię, nomen omen, zasad). Ma być krótko, żeby się klient nie przestraszył, a że w domu mu się w głowie zakręci, to już nie nasz problem - w końcu gra sprzedana.

I skąd w tym miejscu argument, że zrobili tę instrukcję dobrze, bo przecież gra okazała się sukcesem? Dotąd wydawało mi się, że należę do nielicznej grupy, przed zakupem kierując się głównie lekturą instrukcji. Zadziwia mnie równie naiwny argument u osoby tak inteligentnej jak Lehmann. Zapewne gry na Kickstarterze też osiągają świetne rezultaty, bo mają doskonałe instrukcje... Jeśli gra się dobrze sprzedała, to prawdopodobnie jednak z innych względów niż fantastyczna instrukcja, ale może to ja jestem naiwny.

Mówiąc, że to jest kiepska instrukcja, nie twierdzę, że ona nie pozwala cieszyć się grą. Nie, jak najbardziej można się z niej (prawie) wszystkiego dowiedzieć i grać - w większości przypadków - poprawnie. Tylko dlaczego jej odbiór musi być niepotrzebnie utrudniony? Uważam, że układ niektórych zasad jest zły. Nie jestem pewien, czy dobrano najszczęśliwsze słownictwo. Co więcej, osobiście jestem zdania, że pewna ilość redundancji jest wręcz pożądana. Czasem warto kluczowe kwestie powtórzyć dwa razy, dla lepszego utrwalenia. Ale nie, lepiej wyciąć, skrócić, żeby było zwięźle, bo jak będzie pół strony więcej, to nikt nie kupi. Tak jakby wydawca Rolla celował w segment Ticketa albo Catanu. Zresztą, co to w ogóle za absurd. Serca niedzielnych graczy zdobywa się grami, które nie wymagają długich instrukcji, a nie grami, które mają sztucznie przyciętą (moim zdaniem) instrukcję, żeby przypadkiem nie odstraszyć.

Lehmann to niewątpliwie inteligentny gość, wystarczy przeczytać kilka jego postów na BGG. Wydaje mi się jednak, że jest to facet inteligentny w sposób kompletnie oderwany od rzeczywistości.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4716
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: BartP »

Zgoda. Może jeśli gra wymaga za dużo tłumaczenia zasad, szczególnych przypadków i warunków brzegowych, to trzeba ją trochę uprościć, wygładzić?
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2313
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 563 times
Been thanked: 903 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: Galatolol »

Słusznie. Czekam na instrukcje wyjaśniające zaraz na początku co to jest plansza, które z elementów to karty, dlaczego są kostki i po czym poznać żetony. A przede wszystkim co znaczy słowo instrukcja i do czego ona służy.
W sumie wiele instrukcji obecnie ma na początku podpisane zdjęcia wszelkich elementów. Tylko że ja to uważama za całkiem przydatne.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: Trolliszcze »

BartP pisze:Zgoda. Może jeśli gra wymaga za dużo tłumaczenia zasad, szczególnych przypadków i warunków brzegowych, to trzeba ją trochę uprościć, wygładzić?
Zdecydowanie tak. Roll jest akurat świetnym przykładem, bo często padają pytania wśród nowych graczy, czy podczas eksploracji można usunąć planetę/technologię, która jest na szczycie stosu, jeśli tak, to co się dzieje z kostkami, które na niej leżą, kiedy pod spodem jest jakiś inny kafel; co się dzieje, kiedy pod spodem nie ma żadnego kafla; co się dzieje, jeśli przyporządkuję do akcji rozwoju technologii/kolonizacji więcej kostek, niż potrzeba, a pod kafelkiem technologii/planety jest inna technologia/planeta lub nie ma itd. itp.

Skoro, jak twierdzi Tom, celowali w innego - mniej obytego, jak mniemam - gracza, to aż się prosi, żeby to uprościć w najbardziej banalny sposób. Albo maksymalnie, czyli: kafelków nigdy nie można odrzucać, albo mniej radykalnie: można, ale leżące na nich kostki przepadają. Mogli uprościć: nadmiarowe kostki przyporządkowane do kolonizacji/rozwoju technologii przepadają itd. Ucięłoby to 80% tych pytań. Myślę, że jest w tej grze jeszcze kilka rzeczy wartych wygładzenia, jeśli - co podkreśla Tom, nie ja - jest ona przeznaczona dla innego gracza niż fan Race'a.
bartekb8
Posty: 574
Rejestracja: 10 paź 2011, 11:03
Has thanked: 66 times
Been thanked: 59 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: bartekb8 »

Galatolol pisze: W sumie wiele instrukcji obecnie ma na początku podpisane zdjęcia wszelkich elementów. Tylko że ja to uważama za całkiem przydatne.
I tak powinno być! W końcu po to ustala się terminologię na początku instrukcji żeby móc się potem do niej swobodnie odwoływać w tekście i żeby czytający nie zastanawiał się co chwilę o jaką kartę czy planszę chodzi(jeśli np. jest ich kilka rodzajów). Inna sprawa że taki spis przydaje się żeby wiedzieć czy niczego nie brakuje. Chociaż zawsze bawiło mnie trochę że z reguły w instrukcji wśród elementów gry wymienia się też...samą instrukcję. No ale jak wszystko to wszystko :)
Meechauek
Posty: 114
Rejestracja: 20 kwie 2010, 14:50
Lokalizacja: Poznań

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: Meechauek »

rattkin pisze:Instrukcja do TIME Stories jest rzeczywiście słaba. Niby coś tam jest napisane, ale tak pobieżnie i z pominięciem wielu przypadków. Wyjątkowo mnie zirytowała zaraz po kupnie i niemal całkowicie zraziła do gry, którą dziś, pomimo tej słabiuchnej instrukcji, uważam za wybitną. Nawet poprawiona na BGG nie zmienia tak wiele.

Instrukcja do Rolla jest napisana BARDZO dobrze. Jest jednak napisana stylem "dogmatycznym", bardzo treściwym, skondensowanym i zwaracjącym uwagę na słowa kluczowe. Taki styl jest wyjątkowo efektywny dla wyjaśnienia zasad i wszelkich przypadków granicznych, ale są ludzie, którzy nie są w stanie przetrawić takich zasad, bo nie spotykają się z taką formą komunikacji na codzień.

mistrzu drogi, post dotyczy słabych instrukcji. Instrukcja do rolla - owszem - jest dogmatyczna, co jednak nie oznacza że jest przystępna i fajna. Mając w pamięci koło setki różnych instrukcji powiem szczerze że jak na tak relatywnie prostą i szybką grę jak roll, to jej tlumaczenie jest tragedią. Bez przykładów opartych na kafelkach nie da się wytłumaczyć gry < 30 minut.

A w 30 minut to można 3x cięższe tytułu wyjaśnić :P
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: rattkin »

Meechauek pisze: mistrzu drogi, post dotyczy słabych instrukcji.
Jeśli post ma się sprowadzać do zaledwie losowego wymieniania tytułów, to lepiej go na facebooka przenieść. Od tego mamy forum, żeby nieco podyskutować przy okazji. Nie musimy się od razu zgadzać i nawzajem przekonywać, że instrukcja X jest obiektywnie SIEDLISKIEM ZŁA I SZALEŃSTWA.

Ja Rolla tłumaczę w 10 min - to prościutka gra jest. Więc, owszem, da się. Po to są komponenty gry i sama gra, żeby z nich korzystać w trakcie tłumaczenia - jaki ma sens tłumaczenie w próżni?
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4464
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1423 times
Been thanked: 1099 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: garg »

Curiosity pisze:
Andy pisze:skoro kryteria tak podupadły, że wystarczy rozumieć instrukcję do Rolla, to po prostu się łapię. :P
Powyższa interpretacja udowadnia, że jednak się nie łapiesz.
To chyba trochę niegrzeczne było... :|
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
bartekb8
Posty: 574
Rejestracja: 10 paź 2011, 11:03
Has thanked: 66 times
Been thanked: 59 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: bartekb8 »

rattkin pisze:Po to są komponenty gry i sama gra, żeby z nich korzystać w trakcie tłumaczenia - jaki ma sens tłumaczenie w próżni?
Zgadzam się. A już idealnie jest jeśli można od razu zacząć grę z nowym graczem tłumacząc zasady na bieżąco, jednocześnie grając i sugerując mu właściwe ruchy gdy nastąpi jego kolejka, dopowiadając jedynie pewne kwestie między turami aż w końcu druga osoba załapie na czym polega rozgrywka. No ale nie zawsze się tak da, natomiast obecność komponentów przy objaśnianiu jest konieczna, nie za bardzo wiem jak można inaczej. Dziwię się tylko czasem bo ludzie często zaczynają się nudzić już na etapie wprowadzania w świat gry, a według mnie ważne jest żeby przed tłumaczeniem zasad powiedzieć chociaż dwa zdania o czym gra jest (nawet jeśli otoczka jest czysto abstrakcyjna), co będziemy w niej robić i jak dążyć do celu.
Dobrze też jeżeli w samej instrukcji jest to dokładnie i na samym początku wyjaśnione.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9426
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 503 times
Been thanked: 1441 times
Kontakt:

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: MichalStajszczak »

rattkin pisze:Ja Rolla tłumaczę w 10 min - to prościutka gra jest. Więc, owszem, da się. Po to są komponenty gry i sama gra, żeby z nich korzystać w trakcie tłumaczenia - jaki ma sens tłumaczenie w próżni?
Z tego, że potrafisz dobrze wytłumaczyć zasady gry nie wynika, że instrukcja jest dobrze napisana.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: Andy »

garg pisze:
Curiosity pisze:
Andy pisze:skoro kryteria tak podupadły, że wystarczy rozumieć instrukcję do Rolla, to po prostu się łapię. :P
Powyższa interpretacja udowadnia, że jednak się nie łapiesz.
To chyba trochę niegrzeczne było... :|
...ale za to jakie inteligentne! :wink:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: rattkin »

MichalStajszczak pisze:
rattkin pisze:Ja Rolla tłumaczę w 10 min - to prościutka gra jest. Więc, owszem, da się. Po to są komponenty gry i sama gra, żeby z nich korzystać w trakcie tłumaczenia - jaki ma sens tłumaczenie w próżni?
Z tego, że potrafisz dobrze wytłumaczyć zasady gry nie wynika, że instrukcja jest dobrze napisana.
Mój komentarz dotyczył samego tłumaczenia gry, już abstrahując od instrukcji. Ktoś zasugerował, jakoby była to trudna w tłumaczeniu gra - obojętnie czy wynika to z samej instrukcji, czy nie. Ja tak po prostu nie uważam - moje doświadczenie wskazuje na co innego. Choć to oczywiście również żaden "dowód".
Awatar użytkownika
snoopek
Posty: 34
Rejestracja: 09 wrz 2010, 14:58
Been thanked: 1 time

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: snoopek »

Jako autor tematu chciałbym go odgrzebać. 5 lat (i jeden dzień :D ) minęło od ostatniego posta i wiele nowych gier za nami. Ciekaw więc jestem Waszych nowych propozycji.
Ja co prawda nie trafiłem na beznadziejną instrukcję w ostatnim czasie, ale musiałem się posiłkować internetem jeśli chodzi o zasady przy okazji gry w Everdell.
Mieszkam w Bieszczadach i nie mam z kim grać. Help!
Lista gier "na stanie"
Awatar użytkownika
kokosowy14
Posty: 323
Rejestracja: 22 sie 2021, 10:13
Has thanked: 160 times
Been thanked: 70 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: kokosowy14 »

To 2017 był 5 lat temu? A mi się zdawało, że to niedawno :mrgreen:

Z ostatnich gier jakie mi przychodzą do głowy to Wielki Mur. Instrukcja według mnie tragicznie napisana. Przy samym pierwszym czytaniu jest masa pytań, nie ma za bardzo graficznych przykładów przez co ciężko spamiętać co jaki symbol oznacza. Planszetki graczy nie zawierają kluczowych informacji (jak chociażby wspomniane symbole) . I największy dla mnie ból przy instrukcji to to jak łatwo później coś w niej znaleźć. I tutaj niby jest to sensownie podzielone aczkolwiek przez brak graficznych przykładów szukanie gdzie co jest bywa uciążliwe.

Tyle, że te wszystkie problemy rozwiązuje dodruk oraz pliki przygotowane przez graczy na bgg do tego świetne filmy instruktażowe na YT. Uważam, że obecnie jak są filmy na yt tłumaczące zasady i masa pomocy na bgg słaba instrukcja nie doskwiera tak bardzo.
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5210
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1680 times
Kontakt:

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: BOLLO »

addams pisze: 25 wrz 2017, 12:08 Temat tej instrukcji chyba był już poruszany, ale za jedną z najsłabszych uważam polską wersję BROOM SERVICE.
Pomimo przebrnięcia wielu instrukcji ta gra nadal leży na półce nieruszana. Nie potrafię się do niej zabrać.
O kurcze a właśnie miałem się zabierać za tę grę....skutecznie mnie zniechęciłeś.
Awatar użytkownika
Koshiash
Posty: 937
Rejestracja: 01 sty 2010, 17:45
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 32 times
Been thanked: 119 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: Koshiash »

Wypada wspomnieć o Skytear: czyli grze z sensowną, w miarę intuicyjną i prostą mechaniką. Po obejrzeniu filmiku "how to play", bo bazując wyłącznie na instrukcji dostajemy absurdalne i przekombinowane zasady.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: PytonZCatanu »

Obrazek

Jak ułożyć planszę? Może zamieszczę te informacje w instrukcji? Nieeeeee, będzie tylko w aplikacji 🤷🤦
Awatar użytkownika
Tommy
Posty: 1738
Rejestracja: 25 lut 2008, 15:18
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 107 times
Been thanked: 27 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: Tommy »

snoopek pisze: 27 wrz 2022, 12:10 Jako autor tematu chciałbym go odgrzebać. 5 lat (i jeden dzień :D ) minęło od ostatniego posta i wiele nowych gier za nami. Ciekaw więc jestem Waszych nowych propozycji.
Ja ostatnio miałem stycznośc z dwoma totalnymi paździerzami jak chodzi o intrukcje.
Jedna do Terrors of London, a druga do już wspomnianego Great Walla.
Obie instrukcje nadają się do przepisania od nowa przez kogoś kto nie nienawidzi graczy...
"I used to roll the dice
feel the fear in my enemy's eyes"
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1671
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 873 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: XLR8 »

Sword and Sorcery :evil:
Haniel
Posty: 172
Rejestracja: 30 cze 2017, 17:32
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 150 times
Been thanked: 98 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: Haniel »

Tommy pisze: 27 wrz 2022, 16:57
snoopek pisze: 27 wrz 2022, 12:10 Jako autor tematu chciałbym go odgrzebać. 5 lat (i jeden dzień :D ) minęło od ostatniego posta i wiele nowych gier za nami. Ciekaw więc jestem Waszych nowych propozycji.
Ja ostatnio miałem stycznośc z dwoma totalnymi paździerzami jak chodzi o intrukcje.
Jedna do Terrors of London, a druga do już wspomnianego Great Walla.
Obie instrukcje nadają się do przepisania od nowa przez kogoś kto nie nienawidzi graczy...
Dlatego na gamefound można znaleźć nową instrukcję do Walla, podobno dużo lepsza :D
Awatar użytkownika
VivoBrezo
Posty: 775
Rejestracja: 11 sie 2019, 10:56
Has thanked: 149 times
Been thanked: 512 times
Kontakt:

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: VivoBrezo »

Oh instrukcję od Awaken Realms to jest piękna katastrofa.
GW jeszcze jakoś idzie, ale dodatek do niego, gdzie trzeba się domyślać połowy rzeczy...
Nemesis Lockdown. Do teraz nie wiemy jak do końca działa powierzchnia Marsa. Dodatkowo jest ogrom różnic między zasadami planszowymi, a cyfrowymi i dowiesz się które są prawidłowe tylko jak napiszesz do AR 😀 (np w cyfrowym intruzi w niektórych przypadkach zawsze znikają z planszy przy ucieczce, napisaliśmy do AR czy to obowiązująca zasada, okazuje się że jednak nie i że błąd. Mówili że naprawią, ale błąd dalej wisi :D )
A instrukcja do Etherfields to klasyczne pole minowe. Nigdy nie wiesz, czy grasz zgodnie z zasadami. Na szczęście jest specjalne forum, BGG i czat na messengerze, gdzie ludzie się wymieniają interpretacjami zasad 😂.

Żeby nie tak tylko o AR, to instrukcja do The Thing wykrzacza się już na poziomie setupu. Już nie pamiętam na czym, ale w pewnym momencie powstaje w instrukcji pętla, która cały czas odsyła nas do tych samych stron, nie tłumacząc ostatecznie zasady :D .
Cześć! Nie widzicie nas, ale możecie nas usłyszeć w podcaście Kości, Piony i Bastiony. Rozmawiamy o grach, które lubimy, bo życie jest za krótkie, na te słabe.
Kości, Piony i Bastiony Youtube
Kości, Piony i Bastiony Spotify
alex_dp88
Posty: 85
Rejestracja: 15 paź 2021, 19:08
Lokalizacja: Racibórz
Has thanked: 70 times
Been thanked: 81 times

Re: Najgorsze instrukcje gier

Post autor: alex_dp88 »

Królestwa Północy

W instrukcji jest, mówiąc delikatnie, kilka nieścisłości :)
ODPOWIEDZ