Ciekawa dyskusja. Sam od dłuższego czasu zastanawia się nad wyrzuceniem oceny liczbowej, gdyż tak czy inaczej podbudowuję tekst plusami/minusami/cechami oraz garścią zdań podsumowania.
Co do kilku poruszanych tematów:
- "oceny tylko w przedziale 6-10": u nas sprawa jest prosta. Mamy ograniczony czas na pisanie, zatem bierzemy - lub staramy się brać - do recenzji wyłącznie gry mające szansę się nam spodobać. Jeżeli zdarzą się sytuacje wyjątkowe, gdy wydawca pchnięty przypływem dobroci wyśle coś bez konsultacji, wtedy zawsze organizujemy rozgrywki z grupą docelową, a podsumowując podkreślamy perspektywę wydania takiej, a nie innej oceny.
- wyżej widać już zaczątek kolejnego z poruszanych problemów, czyli - "gra fajna dla mnie, lecz ...", "może się podobać, jeśli ..." itp.
Dla przykładu - mając na półce ponad 200 pudeł nasze wymagania wobec gry (nawet w obrębie jednego gatunku) mogą być zupełnie inne od potrzeb osoby zaczynającej przygodę z grami. Dlatego też bardzo często ocenę liczbową obwarowuję wyjaśnianiem w podsumowaniu. Grając Nty raz w solidny, lecz rzemieślniczy worker placement mogę nie chcieć do niego wracać, bo znam inne gry, mam do nich sentyment, lub wolę inny temat, inne wykorzystanie losowości itp. Są one równe tej pozycji, ale jednak - subiektywnie "dla mnie" lepsze. I teraz pytanie - czy mam grę ocenić niżej i dodać argumenty na plus dla kogoś z innymi potrzebami, czy dać wyższą ocenę, lecz podkreślić, że w przeciwieństwie do znajomych nie byłem nią aż tak zachwycony.
Wszystko zależy od tego jaką funkcję chcę nadać swoim tekstom. Jasne, że wierny czytelnik danego recenzenta zna jego gust, jednak wolę by o grze można było wnosić po przeczytaniu wyłącznie tekstu jej poświęconego, a nie poznaniu pełnej biografii autora
Zatem zazwyczaj staram się wcielić w potencjalnych nabywców z różnych grup. Nim napiszę podpytuję znajomych, gram z różnymi osobami i dopiero później, w kupie staram się coś z tego wyciągnąć. Z tego względu wiele podsumowań ma w treści "jeśli, o ile itd.", dzięki tym rozróżnieniom osoby z różnych grup mogą się do tekstu odnieść.