Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier planszo

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8733
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2640 times
Been thanked: 2330 times

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: Curiosity »

A to nie jest przypadkiem tak, że firmy produkujące pudełka/wypraski do gier mają już gotowe matryce pod konkretny rozmiar i każda próba zamówienia innego rozmiaru skutkuje wzrostem kosztów?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: Paskudnik »

Curiosity pisze:A to nie jest przypadkiem tak, że firmy produkujące pudełka/wypraski do gier mają już gotowe matryce pod konkretny rozmiar i każda próba zamówienia innego rozmiaru skutkuje wzrostem kosztów?
Bardzo możliwe, ale to nie wyklucza, że wzrost matryc jak najbardziej może wynikać właśnie z tego, o czym pisałem...
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: schizofretka »

Więcej gier będzie w studniach po FFG... Poza tym jest jeszcze popularny rozmiar Szogun/Nations/Clash of Cultures czy WotR. Tych standardów jest i tak już za dużo - nie można sobie zażyczyć tanio dowolnego pudełka, ale katalog drukarni jest wystarczająco szeroki.

Mi się marzy, by jeśli już producenci musieli sprzedawać wszystko w wielkich pudłach, to chociaż dostarczali w środku drugie, mniejsze - miejsca spokojnie wystarczy. Tyle, że to może już być zbyt in your face ;)


Stukał Lucjan Szołajski
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1642
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 355 times
Kontakt:

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: Sir_Yaro »

Sprawdziłem wspomnianą wcześniej Concordię i według mnie plansza bez problemu da się zmniejszyć o 50%, wystarczy przeciąć planszę w poprzek w połowie i skleić z powrotem, tak aby jedna odcięta połówka zawijała się na górę, a druga pod spód.
W efekcie otrzymamy typową planszę ośmio warstwową.

Minusem takiej kompresji będzie dwukrotne zwiększenie grubości planszy. Jeśli trzymamy tam jakiś dodatek to może to się w 2x mniejszym pudle nie zmieścić.
kisiel365
Posty: 772
Rejestracja: 10 paź 2016, 18:35
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 228 times
Been thanked: 275 times

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: kisiel365 »

No właśnie natrafiłem na problem z Concordią, bo po dołożeniu planszy z Salsy i drugiej z Korsyki pudło się nie domyka, a mam świadomość, że cały ciężar plansz spoczywa jedynie na papierowej "wyprasce". Także amatorskie przeróbki na jakimś etapie czekają pewnie każdego planszówkowicza (w moim przypadku akurat minimalizacja pudła nie wchodzi w grę).
Osobiście jak przeczytałem pierwszy post, pomyślałem "Co za barbarzyńca!", ale jak zobaczyłem zdjęcia, to muszę przyznać, że jest to bardzo estetyczna przeróbka.
mam 3trolle-7% (S) errata do 1861/67 (K) 1882, 1817/USA
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1642
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 355 times
Kontakt:

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: Sir_Yaro »

Ja myślę nad zautomatyzowaniem wykonywania takich pudełek:

https://boardgamegeek.com/thread/164975 ... ox-project
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier planszo

Post autor: schizofretka »

Już był wcześniej ten link, ale gość zasługuje na powtórzenie. Tylko niestety podejrzewam, że zajmuje mu to sporo czasu - sam mówi, że robi to dla zabawy. Projekty są dużo bardziej skomplikowane niż by mogły, choćby przez schodzenie sie pokrywki i spodu w polowie, a nie kompletne przykrycie jak normalnie. Organizery w środku też mogłyby spokojnie istnieć w kilku kombinacjach i faktyczna użyteczność byłaby taka sama. To co mnie by urządzało to skrypt, który bierze grafiki na górę, dół i boki, a wypluwa skalibrowane pliki do wydrukowania i wyciecia przez ploter.

W gruncie rzeczy, w małych i średnich grach wiele nie potrzeba, i spokojnie mogłyby to być ustandaryzowane i sparametryzowane szablony.

Ja bym chcial pozostać przy dwóch formatach - standardowym kwadracie i prostokącie - i w pierwszej kolejności spłycał pudełko, bo raz, że nie ma problemu planszy, instrukcji i wiekszych komponentów, dwa płytkie pudełko to wygodniejszy organizer w środku, trzy nie ma zabawy w tetrisa, bo pudełka stoją (lub leżą) jednym ciągiem.

Drugim dobrym rozwiązaniem są dla mnie 'połówki' jak w dodatkach cash'n'guns - na długość 30cm, na szerokość 15. Wymagałyby one ustandaryzowanej głebokości, ale przy zachowaniu konsekwencji można je układać obok siebie wraz z nor alnymi pudełkami, zachowując jednocześnie widoczny front każdej gry. Do tego jeszcze nie doszedłem, bo by zachować pełen tytuł trzeba już zrobić pudełko od zera, nie da się zwykle przyciać oryginalnego.


Stukał Lucjan Szołajski
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
kali
Posty: 489
Rejestracja: 01 mar 2011, 13:18
Lokalizacja: Łódź

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: kali »

Tak mi się przypomniał dawny dowcip:
Stalin odwiedza instytut naukowy i pyta:
- Obywatele, jaki ostatnio stworzyliście cudowny wynalazek?
- Automatyczną maszynkę do golenia. W ten otwór wkłada się twarz i po 30 sekundach nie ma brody ani wąsów.
- Ale jak to możliwe? Przecież każdy ma inne rysy twarzy!
- Zgadza się. Ale tylko przed pierwszym goleniem!
Żyjemy po to, żeby wytwarzać łupież.
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1642
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 355 times
Kontakt:

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: Sir_Yaro »

schizofretka pisze:Już był wcześniej ten link, ale gość zasługuje na powtórzenie. Tylko niestety podejrzewam, że zajmuje mu to sporo czasu - sam mówi, że robi to dla zabawy. Projekty są dużo bardziej skomplikowane niż by mogły, choćby przez schodzenie sie pokrywki i spodu w polowie, a nie kompletne przykrycie jak normalnie. Organizery w środku też mogłyby spokojnie istnieć w kilku kombinacjach i faktyczna użyteczność byłaby taka sama. To co mnie by urządzało to skrypt, który bierze grafiki na górę, dół i boki, a wypluwa skalibrowane pliki do wydrukowania i wyciecia przez ploter.

W gruncie rzeczy, w małych i średnich grach wiele nie potrzeba, i spokojnie mogłyby to być ustandaryzowane i sparametryzowane szablony.

Ja bym chcial pozostać przy dwóch formatach - standardowym kwadracie i prostokącie - i w pierwszej kolejności spłycał pudełko, bo raz, że nie ma problemu planszy, instrukcji i wiekszych komponentów, dwa płytkie pudełko to wygodniejszy organizer w środku, trzy nie ma zabawy w tetrisa, bo pudełka stoją (lub leżą) jednym ciągiem.

Drugim dobrym rozwiązaniem są dla mnie 'połówki' jak w dodatkach cash'n'guns - na długość 30cm, na szerokość 15. Wymagałyby one ustandaryzowanej głebokości, ale przy zachowaniu konsekwencji można je układać obok siebie wraz z nor alnymi pudełkami, zachowując jednocześnie widoczny front każdej gry. Do tego jeszcze nie doszedłem, bo by zachować pełen tytuł trzeba już zrobić pudełko od zera, nie da się zwykle przyciać oryginalnego.


Stukał Lucjan Szołajski
Może mnie coś trafi i cos takiego napiszę. Tylko muszę mieć potrzebę. :D Grafiki do PnP układałem przez jakiś czas ręcznie w gimpie. W końcu mnie to tak zmęczyło, że napisałem skrypt który sam mi rozkłada i generuje ostateczny layout kart/żetonów/grafik na stronie. Ale to jest kod bashowy pod linuksa więc przypuszczam, że po za misiooo to nikt tutaj z tego nie skorzysta :P
kali
Posty: 489
Rejestracja: 01 mar 2011, 13:18
Lokalizacja: Łódź

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: kali »

Ładny skrypt. Podziwiam zaparcie.
Myślę, że dziś trochę więcej ludzi używa linuksa na komputerze.
A jak ktoś nie używa w formie systemu, to zawsze może spróbować odpalić skrypt w cygwinie (z mniejszymi bądź większymi przygodami).
Ja obecnie odkryłem korespondencję seryjną do układania tekstu - po połączeniu z polami tekstowymi wychodzi to całkiem nieźle.
Żyjemy po to, żeby wytwarzać łupież.
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: zakwas »

Sir_Yaro pisze: Może mnie coś trafi i cos takiego napiszę. Tylko muszę mieć potrzebę. :D Grafiki do PnP układałem przez jakiś czas ręcznie w gimpie. W końcu mnie to tak zmęczyło, że napisałem skrypt który sam mi rozkłada i generuje ostateczny layout kart/żetonów/grafik na stronie. Ale to jest kod bashowy pod linuksa więc przypuszczam, że po za misiooo to nikt tutaj z tego nie skorzysta :P
O jak bardzo się mylisz. ;)

Zaraz sprawdzam co żeś tam umodził. ;)
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: misioooo »

zakwas pisze:
Sir_Yaro pisze: Może mnie coś trafi i cos takiego napiszę. Tylko muszę mieć potrzebę. :D Grafiki do PnP układałem przez jakiś czas ręcznie w gimpie. W końcu mnie to tak zmęczyło, że napisałem skrypt który sam mi rozkłada i generuje ostateczny layout kart/żetonów/grafik na stronie. Ale to jest kod bashowy pod linuksa więc przypuszczam, że po za misiooo to nikt tutaj z tego nie skorzysta :P
O jak bardzo się mylisz. ;)

Zaraz sprawdzam co żeś tam umodził. ;)
wietnie Sir Yaro tam umodził :) Choć ja się trzymam raczej nanDecka - odrobinka programowania (dokumentacja jest świetna i jest mnóstwo gotowców w internetach)... Potem jakakolwiek zmiana to albo w excelu (czy wręcz w googledocsach) albo zmiana jakiejś cyferki w kodzie ;P
Wcześniej nanDeck obsługiwał tylko paletę RGB, ale kiedyśtam Andrea Nand (autor) dodał obsługę CMYK :) Więc nadaje się do druku.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1642
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 355 times
Kontakt:

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: Sir_Yaro »

To co mnie by urządzało to skrypt, który bierze grafiki na górę, dół i boki, a wypluwa skalibrowane pliki do wydrukowania i wyciecia przez ploter.
Net mi wysiadł i zamiast pracować zacząłem przy tym grzebać. :D
I napisałem skrypt który generuje pudełko w pliku dxf (cad). Muszę jeszcze coś zrobić na okleinę.

Pierwszy raz coś w pythonie pisałem, kod jest brzydki jak noc ale działa...
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: zakwas »

Tak popatrzyłem i chyba wolę ręcznie sobie to ustawiać przy takich ilościach jakie ja robię, bo więcej zabawy z obsługą niż suwaniem tych paru kart u mnie. ;)
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1642
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 355 times
Kontakt:

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: Sir_Yaro »

zakwas pisze:Tak popatrzyłem i chyba wolę ręcznie sobie to ustawiać przy takich ilościach jakie ja robię, bo więcej zabawy z obsługą niż suwaniem tych paru kart u mnie. ;)
Kwestia wyprawy i rozeznania skryptu. :) Dla mnie to jedno polecenie do wygenerowania pliku arrange.txt i drugie do stworzenia na jego pasywów gotowego pdfa z grafikami.


Wysłane z nogi przy użyciu stonogi.
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1642
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 355 times
Kontakt:

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: Sir_Yaro »

To co mnie by urządzało to skrypt, który bierze grafiki na górę, dół i boki, a wypluwa skalibrowane pliki do wydrukowania i wyciecia przez ploter.
Chyba mam działającą wersję alfa. :)
Na podstawie zadanych wymiarów generuję plik dxf do wycięcia pudełka i mini insertu. Potem tnę grafiki i generuję 2 pdfy z grafiką do oklejanie tego cuda.

Nie wiem jeszcze czy nie ma jakiś baboli ale wygląda przyzwoicie. Jutro spróbuję zrobić test na żywym organizmie, tfu! pudełku. :)

Wysłane z nogi przy użyciu stonogi.
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier planszo

Post autor: schizofretka »

Sir_Yaro pisze:
Pierwszy raz coś w pythonie pisałem, kod jest brzydki jak noc ale działa...
To normalne, ten typ tak ma ;)
A jako jedyna osoba, która ma tu kompetencje i fizyczną możliwość weryfikacji: czy moje fantazje o zgraniu tego z ploterem laserowym mają jakieś odbicie w rzeczywistości? Bo to byłby bardzo dobry argument za nabyciem takowego, na brak pudełek do wykonania nie będziemy narzekać.

Jeśli to nie było to do tej pory jasne, to powiedziałem to ja, hrabia von Ctionne I, herbu duct tape,"Quod efficax non stultum"


Stukał Lucjan Szołajski
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1642
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 355 times
Kontakt:

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: Sir_Yaro »

schizofretka pisze:
Sir_Yaro pisze:
Pierwszy raz coś w pythonie pisałem, kod jest brzydki jak noc ale działa...
To normalne, ten typ tak ma ;)
A jako jedyna osoba, która ma tu kompetencje i fizyczną możliwość weryfikacji: czy moje fantazje o zgraniu tego z ploterem laserowym mają jakieś odbicie w rzeczywistości? Bo to byłby bardzo dobry argument za nabyciem takowego, na brak pudełek do wykonania nie będziemy narzekać.

Jeśli to nie było to do tej pory jasne, to powiedziałem to ja, hrabia von Ctionne I, herbu duct tape,"Quod efficax non stultum"


Stukał Lucjan Szołajski
Możesz sobie wypróbować:
https://github.com/SirYaro/box_generator/

Python generuje plik dxf z projektem pudełka, a bash tnie i skleja grafiki generując 2 okleiny.
A spięcie tego z ploterem (takim jak ja mam) jest bardzo proste. Wystarczy skonwertować dxf na nc i gotowe.
Wystarczy mieć zainstalowany ten program:
https://sourceforge.net/projects/dxf2gcode/

Dodam dzisiaj do skryptu taka konwersję.

Tylko zaznaczam, ze to bash wiec natywnie na windowdzie to nie pójdzie. kod pythona powinien działać na windzie ale nie mam jak tego sprawdzić (nie mam windowsów w domu).

p.s.
już dodałem i przy okazji poprawiłem kilka błędów.
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1642
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 355 times
Kontakt:

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: Sir_Yaro »

Udało mi się poprawić kod na tyle, że generuje juz prawidłowy rysunek do wycięcia i sklejenia pudełka o zadanych wymiarach. Wkrótce spróbuje dorobić do tego automatycznie generowaną okleinę.
Testowe pudełko poniżej ma wymiary 11x11x18 czyli zajmuje 1/18 pojemności pojednego kubika w Kallaxie z ikei.
Warto zauważyć, że do małych gier to pudełko jest z 2x za duże więc przypuszczam, że dało by się tam upchnąć dużo więcej niż 18 gier.

Zastanawiam się czy nie było by sensowne pakować takie pudełeczka na 1 wspólna tackę aby gry "z tyłu" dało się łatwo wyciągać...


Obrazek Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1642
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 355 times
Kontakt:

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: Sir_Yaro »

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Kisun
Posty: 1128
Rejestracja: 12 lip 2015, 16:47
Lokalizacja: Gostyń (Wlkp)
Has thanked: 113 times
Been thanked: 131 times

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: Kisun »

Ładnie to wygląda :)
"Errare humanum est"
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1642
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 355 times
Kontakt:

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: Sir_Yaro »

Netrunner:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

San Juan:
Obrazek Obrazek Obrazek

I na razie moje 5 tytułów zapakowanych w ustandaryzowane pudełka które mają się idealnie mieścić w kalaksie ikei. :)
Obrazek
Awatar użytkownika
hamish
Posty: 543
Rejestracja: 31 paź 2014, 19:49
Has thanked: 250 times
Been thanked: 112 times

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: hamish »

Sir_Yaro pisze:Ja myślę nad zautomatyzowaniem wykonywania takich pudełek:

https://boardgamegeek.com/thread/164975 ... ox-project
BTW, gdyby ktoś mógł rzucić nieco światła na materiał, z którego GeekElite wykonał swoje pudełka, byłbym wdzięczny. Medium weight chipboard - wstyd, ale nie umiem do tego dość. Najbliższe do czego dotarłem to płyta wiórowa lub pilśniowa, ale to nie jest ten materiał. I zasadnicza kwestia - czy to jest do dostania u nas? Z góry dzięki.
Crivens! Whut aboot us, ye daftie!?
Sprzedam
Kupię
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1642
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 355 times
Kontakt:

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: Sir_Yaro »

hamish pisze:
Sir_Yaro pisze:Ja myślę nad zautomatyzowaniem wykonywania takich pudełek:

https://boardgamegeek.com/thread/164975 ... ox-project
BTW, gdyby ktoś mógł rzucić nieco światła na materiał, z którego GeekElite wykonał swoje pudełka, byłbym wdzięczny. Medium weight chipboard - wstyd, ale nie umiem do tego dość. Najbliższe do czego dotarłem to płyta wiórowa lub pilśniowa, ale to nie jest ten materiał. I zasadnicza kwestia - czy to jest do dostania u nas? Z góry dzięki.
tektura introligatorska.
Awatar użytkownika
hamish
Posty: 543
Rejestracja: 31 paź 2014, 19:49
Has thanked: 250 times
Been thanked: 112 times

Re: Cięcie, rżnięcie i inne masakrowanie pudełek od gier pla

Post autor: hamish »

Sir_Yaro pisze:
hamish pisze:
Sir_Yaro pisze:Ja myślę nad zautomatyzowaniem wykonywania takich pudełek:

https://boardgamegeek.com/thread/164975 ... ox-project
BTW, gdyby ktoś mógł rzucić nieco światła na materiał, z którego GeekElite wykonał swoje pudełka, byłbym wdzięczny. Medium weight chipboard - wstyd, ale nie umiem do tego dość. Najbliższe do czego dotarłem to płyta wiórowa lub pilśniowa, ale to nie jest ten materiał. I zasadnicza kwestia - czy to jest do dostania u nas? Z góry dzięki.
tektura introligatorska.
Ożesz... fak! W życiu bym się nie domyślił. Pójdę się wychłostać makaronem.
Wielkie dzięki za naprowadzenie mnie na odpowiedni tor.
Świetna robota z tymi pudełkami, podziwiam :)
Masz jakiś patent na oklejanie - chodzi mi o te łączenia, takie idealne.
Crivens! Whut aboot us, ye daftie!?
Sprzedam
Kupię
ODPOWIEDZ