ideał instrukcji
- eventide
- Posty: 171
- Rejestracja: 12 gru 2011, 14:07
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 14 times
Re: ideał instrukcji
Ja mam takie osobiste marzenie, żeby autorzy/tłumacze instrukcji zaczęli odróżniać LUB od ALBO oraz żeby tłumacze nie tłumaczyli AND/OR jako I/LUB, bo coś takiego w języku polskim nie istnieje. Jest to tragiczna kalka.
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 929 times
Re: ideał instrukcji
Instrukcje przeważnie cierpią raczej na brak istotnych treści, niż na zaśmiecenie treścią.
To nie jest zagadnienie, które rozwiązuje się poprzez FAQ.Q: Gra jest za trudna, jak mogę ułatwić rozgrywkę?
A: Zwiększ ilość tego i tamtego, wstępnie o około trzy.
-
- Posty: 15
- Rejestracja: 04 kwie 2018, 13:51
Re: ideał instrukcji
A dlaczego nie? Frequently Asked Questions. Ktos wcześniej wspominał, że kwestie zwiazane z mechaniką gry powinny być wytłumaczone w instrukcji i nie powinno być potrzeba do tego FAQ. A pytania właśnie takie jak to nie są konkretnie zwiazane z mechaniką ale są czymś czego gracz może się chcieć dowiedzieć.
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 929 times
Re: ideał instrukcji
Bo dobra instrukcja do coopa będzie miała skalowanie trudności umieszczone w osobnym miejscu lub wręcz miejscach w instrukcji, jako że sterowanie trudnością w tego rodzaju grach to absolutny standard. Najczęściej zadawanym pytaniem pewnie byłoby „jak się gra w tą grę?” - i na nie ma odpowiadać instrukcja, a nie sekcja FAQ w niej.
- hipcio_stg
- Posty: 1803
- Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 334 times
Re: ideał instrukcji
Moją idealnie napisaną instrukcją jest Uczta dla Odyna. Żadnych wątpliwości, dodatkowy spis z opisem działania wszystkich kart + almanach. Jak śpiewają miód malina!
- mikeyoski
- Posty: 1523
- Rejestracja: 08 lut 2015, 00:32
- Has thanked: 278 times
- Been thanked: 172 times
- Kontakt:
Re: ideał instrukcji
Nie zmienię swojego zdania, że takie rzeczy powinny być w samej instrukcji. Jeśli się pojawiają pytania, na które uzyskujemy odpowiedzi w odrębnym dziale, to znaczy, że instrukcja jest źle napisana. Po jej lekturze nie powinienem mieć żadnych wątpliwości i żadne FAQ nie są potrzebne. Jeśli zachodzi konieczność zmiany liczby komponentów w zależności od poziomu trudności /liczby graczy, to powinno to być wyraźnie wyartykułowane w instrukcji (tabelka, opis, rysunek, graf), a nie w pytaniach i odpowiedziach.
- Ave Jupiter
- Posty: 234
- Rejestracja: 05 maja 2017, 22:26
- Lokalizacja: Dolny Śląsk/ Wielkopolska
- Has thanked: 2 times
Re: ideał instrukcji
Widzę, że kolejny się ze mną zgadza, że tabele czy cyfry potrafią powiedzieć o wiele więcej niż jakieś FAQ i myślę, że w przyszłości będzie się od tego odchodzić.mikeyoski pisze: ↑07 maja 2018, 12:42 Nie zmienię swojego zdania, że takie rzeczy powinny być w samej instrukcji. Jeśli się pojawiają pytania, na które uzyskujemy odpowiedzi w odrębnym dziale, to znaczy, że instrukcja jest źle napisana. Po jej lekturze nie powinienem mieć żadnych wątpliwości i żadne FAQ nie są potrzebne. Jeśli zachodzi konieczność zmiany liczby komponentów w zależności od poziomu trudności /liczby graczy, to powinno to być wyraźnie wyartykułowane w instrukcji (tabelka, opis, rysunek, graf), a nie w pytaniach i odpowiedziach.
Jedynymi i prawowitymi spadkobiercami Północy są dzieci Jowisza i Europy.
Re: ideał instrukcji
Jeśli FAQ zawiera informacje, których nie ma w instrukcji to jest to po prostu pewna forma erraty i jest złem koniecznym wynikającym ze źle napisanej instrukcji. Co innego Karta pomocy - zwięzłe zebranie najpotrzebniejszych informacji, tzn. najbardziej mylących się i łatwych do pomieszania lub zapomnienia.
Dobra instrukcja to przede wszystkim schematyczna instrukcja. Język wcale nie prosty tylko zwięzły, konkretny i analityczny. Bez bajdurzenia, żartów, odbiegania od tematu itd. Pojęcia mają być konkretne i zwięzłe. Jak jest mowa o rzucie kośćmi to zawsze ma to być 'rzut kośćmi', a nie turlanie kości, użycie kości, zagranie kośćmi i tak dalej - zawsze jasno i zawsze tak samo. Wszelkie informacje zawarte w grze powinny być ujednolicone i usystematyzowane, tak aby ławo można było się domyślić gdzie czego szukać.
Za zbędne uważam trywialne przykłady. Jeżeli umieszcza się w instrukcji przykład to powinien być to przykład skomplikowanej operacji, a nie najprostszego ruchu.
Jeszcze jedna rzecz. Uważam za bardzo pomocne dyskretne oznaczenia na planszy różnych wyjściowych pozycji, które bardzo ułatwiają setup, a także innych często używanych oznaczeń lub wartości.