Jakie macie sposoby na podkręcenie klimatu w grze?
-
- Posty: 531
- Rejestracja: 01 sty 2019, 17:25
- Lokalizacja: Zagranica
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 442 times
Jakie macie sposoby na podkręcenie klimatu w grze?
W niektórych grach klimat jest właściwie równie ważny jak sama rozgrywka i liczenie punktów. W większość długich gier (>1 godziny) dużo lepiej gra mi się jeśli w tle gra klimatyczna muzyka. Terraformacja Marsa? W tle gra K-Pax, Mass effect i Interstellar. Robinson? Cast away i Tropico. Gry fantasy? Cała ścieżka dźwiękowa z choćby Wladcy pierścieni i pochodnych.
Dodatkowo - co nie wszystkim pasuje - staram się "odpowiadać" historię dziejąca się na kartach (choćby Robinsona) - zamiast suchych komunikatów "wyrzuciłeś jedną ranę" próbuje dorobić jakiś wątek fabularny, żeby cała gra układała się raczej w historię.
Macie podobne patenty na "uklimatycznienie" gier? W jakich grach warto? Wszelkie sugestie dozwolone
Dodatkowo - co nie wszystkim pasuje - staram się "odpowiadać" historię dziejąca się na kartach (choćby Robinsona) - zamiast suchych komunikatów "wyrzuciłeś jedną ranę" próbuje dorobić jakiś wątek fabularny, żeby cała gra układała się raczej w historię.
Macie podobne patenty na "uklimatycznienie" gier? W jakich grach warto? Wszelkie sugestie dozwolone
Ostatnio zmieniony 20 cze 2019, 22:54 przez ponika, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 725
- Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
- Lokalizacja: Elbląg
- Has thanked: 103 times
- Been thanked: 419 times
Re: Jak zrobić grę naprawdę klimatyczną?
Co do muzyki: czasami korzystam też z https://melodice.org/ - są tam gotowe składanki przeznaczone do konkretnych tytułów
Poza tym co mówisz, lubię też uzasadniać innym graczom te mechaniki gier, które idealnie wpasowują się w tematykę. Czyli większość efektów na kartach w Sentinels of the Multiverse - moi znajomi próbują zapamiętać efekt danej karty, a potem gubią się przy drugiej i trzeciej - wtedy tłumaczę dlaczego te efekty mają taki a nie inny sens i zachęcam, żeby wczuli się w postać, a będzie im łatwiej zrozumieć co się wokół nich dzieje
Lubię też gdy instrukcja opowiada historię ukrytą za daną grą - np. niewiele osób wie na czym polega tło Listu Miłosnego - lubię często tłumaczyć ludziom dlaczego zagrywanie kart ma taki a nie inny efekt i co dokładnie oznaczają karty pozostawione w ich rękach
Gdy gra się kończy lubię też dyskutować z pozostałymi nt. tego dlaczego wygraliśmy/przegraliśmy, albo co mogliśmy zrobić lepiej, a gdzie mieliśmy sporo szczęścia i często staram się to przedstawiać w taki sposób, jakbym opowiadał o wrażeniach po obejrzeniu jakiegoś dobrego filmu. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, ale w grach takich jak Legendary Encounters, Inception, The Thing, Fury of Dracula, Aliens, Dune czy Summoner Wars jest to bardzo naturalnym następstwem
Słyszałem też o przypadkach, gdy znajomi grając w Znak Starszych Bogów czy Horror w Arkham przygotowywali (oprócz mrocznej muzyki) także świece i grali przy nich zamiast przy normalnym świetle
Niektórzy nawet przebierają się za konkretne postacie, żeby poczuć klimat, ale coś takiego chyba do mnie nie przemawia (no chyba, że gramy w coś a'la mafia).
Poza tym co mówisz, lubię też uzasadniać innym graczom te mechaniki gier, które idealnie wpasowują się w tematykę. Czyli większość efektów na kartach w Sentinels of the Multiverse - moi znajomi próbują zapamiętać efekt danej karty, a potem gubią się przy drugiej i trzeciej - wtedy tłumaczę dlaczego te efekty mają taki a nie inny sens i zachęcam, żeby wczuli się w postać, a będzie im łatwiej zrozumieć co się wokół nich dzieje
Lubię też gdy instrukcja opowiada historię ukrytą za daną grą - np. niewiele osób wie na czym polega tło Listu Miłosnego - lubię często tłumaczyć ludziom dlaczego zagrywanie kart ma taki a nie inny efekt i co dokładnie oznaczają karty pozostawione w ich rękach
Gdy gra się kończy lubię też dyskutować z pozostałymi nt. tego dlaczego wygraliśmy/przegraliśmy, albo co mogliśmy zrobić lepiej, a gdzie mieliśmy sporo szczęścia i często staram się to przedstawiać w taki sposób, jakbym opowiadał o wrażeniach po obejrzeniu jakiegoś dobrego filmu. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, ale w grach takich jak Legendary Encounters, Inception, The Thing, Fury of Dracula, Aliens, Dune czy Summoner Wars jest to bardzo naturalnym następstwem
Słyszałem też o przypadkach, gdy znajomi grając w Znak Starszych Bogów czy Horror w Arkham przygotowywali (oprócz mrocznej muzyki) także świece i grali przy nich zamiast przy normalnym świetle
Niektórzy nawet przebierają się za konkretne postacie, żeby poczuć klimat, ale coś takiego chyba do mnie nie przemawia (no chyba, że gramy w coś a'la mafia).
-
- Posty: 1001
- Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 310 times
- Been thanked: 128 times
Re: Jak zrobić grę naprawdę klimatyczną?
Taka mała dygresja odnośnie tematu tego wątku: sugeruje on, że tworzysz grę i potrzebujesz rady odnośnie klimatu.
Treść jednak sugeruje, że chodzi o rozgrywkę w już istniejącej grze, więc temat powinien brzmieć, np.
Treść jednak sugeruje, że chodzi o rozgrywkę w już istniejącej grze, więc temat powinien brzmieć, np.
Jak uczynić rozgrywkę naprawdę/bardziej klimatyczną?
- EsperanzaDMV
- Posty: 1520
- Rejestracja: 17 lut 2017, 14:40
- Has thanked: 301 times
- Been thanked: 638 times
Re: Jakie macie sposoby na podkręcenie klimatu w grze?
Podkład muzyczny z melodice oraz czytanie wszystkich wstawek klimatycznych (np. czytanie tekstów kursywą z kart do "Terraformacji Marsa" czy "Na skrzydłach"). Plus tłumacząc zasady zawsze przedstawiam tło fabularne rozgrywki oraz nigdy nie mówię "wygrywa ten, kto zdobędzie najwięcej punktów", to zawsze musi być coś innego, np. prestiż etc.
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
Re: Jakie macie sposoby na podkręcenie klimatu w grze?
Jak wyżej i nie tylko. Czasem wprowadzamy małego home rule czy elementy nadające smaczku, np. w Arkham Horror odkrywaliśmy przedwiecznego dopiero po pierwszej rundzie rozgrywki, żeby wprowadzić chwilę niepewności i nabudować atmosferę tajemnicy przy spotkaniach, gdzie dodawaliśmy wzmianki o tym, że nikt nie wie co się dzieje w mieście. W Battlestarze dorzuciliśmy do pudełka kość k8 jumbo (taka dwa razy większa niż standardowa), do rzucania tylko jak admirał odpala bombę atomową. W Innowacjach, Race for The Galaxy i temu podobnych lubię na koniec gry spojrzeć na swoje tableau i spróbować połączyć wszystkie w logiczną całość, żeby zobaczyć czym była moja frakcja/cywilizacja. W Twilight Imperium często zwracamy się do siebie jako przedstawicieli danej rasy czy frakcji, zmiast po imieniu. Do Warrior Knight mamy przechodnią koronę, którą nosić może tylko osoba, która jako ostatnia wygrała rozgrywkę (Umarł król, niech żyje król!). W grach z czytanymi przygodami robimy tak, że każdy czyta komuś innemy jego przygody, żeby był element zaskoczenia i jak kto ma wenę, może dopowiedzieć coś od siebie.
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 416 times
- Kontakt:
Re: Jakie macie sposoby na podkręcenie klimatu w grze?
Gralem Posiadlosc szalenstwa przy swieczkach, ale nie bylo zbyt wygodne, teraz zainwestowalem w lampki z regulowana barwa swiatla - przy niezbyt jasnym, cieplym swietle gra mi sie w to zdecydowanie lepiej.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
-
- Posty: 773
- Rejestracja: 10 paź 2016, 18:35
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 228 times
- Been thanked: 275 times
Re: Jakie macie sposoby na podkręcenie klimatu w grze?
51 Stan czy inne post-apo - muzyka z Fallouta 2, 3 i 4
Wszelakie fantasy - muzyka z Baldursów lub Diablo
Wszelakie fantasy - muzyka z Baldursów lub Diablo
mam 3trolle-7% (S) errata do 1861/67 (K) 1882, 1817/USA