Strona 1 z 4
Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 22 sie 2019, 11:15
autor: Golfang
W grach nie siedzę bardzo, bardzo długo - ale jakiś czas już tak.
Ciągle nie wiem czym różnią się gry EURO od AMERI? może są jeszcze nie wiem typy AFRIK albo AZJA?
Ktoś pomoże w zrozumieniu tych gatunków? Dlaczego gra A to euro a gra B to jednak już AMERI?
PS
Nie chodzi mi o wykładnie który gatunek jest lepszy a który gorszy...
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 22 sie 2019, 11:20
autor: Nidav
Euro - mechanika ponad klimatem. Gry, które cechuje przemyślana mechanika, która ma działać sprawnie, z małą dozą losowości, nad którą i tak da się zapanować - gracz ma odczuwać, że to on gra w grę, a nie gra gra w niego
Ameri - klimat ponad mechaniką. Gry nastawione na przeżywanie rzeczy, bardziej niż na strategię, planowanie etc. W efekcie często są kości, dużo losowości, dużo figurek itp. itd. Z racji tego instrukcje potrafią być też bardzo długie i mieć masę wyjątków, drobnych reguł do zapamiętania.
To taki w moim mniemaniu podstawowy podział i ja tak to widzę
Gdzieś kiedyś był jakiś słowniczek pojęć dla początkujących i tam też to było napisane, ale nie mogę teraz tego znaleźć.
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 22 sie 2019, 11:39
autor: piechotak
Polecam poradnik dla początkujących:
viewtopic.php?f=43&t=6212
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 22 sie 2019, 12:11
autor: Morgon
Jakie by nie były definicje spotkałem się z opinią eurogracza, który twierdził, że Shogun to ameri, więc... Staram się nie dyskutować nad tym, szczególnie z eurograczami, bo gracze ameri chętniej grają w euro niż na odwrót. Moim zdaniem oczywiście
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 22 sie 2019, 12:38
autor: Dellas
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 22 sie 2019, 21:42
autor: tommyray
Jednym z prostych wyznaczników może być również taka sprawa: jeżeli grając masz przypisaną postać i może ona w trakcie gry zginąć - masz do czynienia z Ameri, jak gra to mechaniczna maszynka do produkcji "punktów zwycięstwa" cokolwiek miałyby one znaczyć - euro.
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 22 sie 2019, 23:35
autor: garg
Mnie się podoba humorystyczne, ale dość trafne kryterium: jeśli w pudełku jest drewno, to mamy eurogrę, jeśli plastik - ameritrash.
Oczywiście jest mnóstwo wyjątków od tej reguły, więc nie zamierzam jej bronić. Przywołuję ją raczej, żeby pokazać, że sposoby rozróżniania obydwu typów gier są umowne i jednak dość subiektywne.
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 06:00
autor: tommyray
garg pisze: ↑22 sie 2019, 23:35
Mnie się podoba humorystyczne, ale dość trafne kryterium: jeśli w pudełku jest drewno, to mamy eurogrę, jeśli plastik - ameritrash.
Oczywiście jest mnóstwo wyjątków od tej reguły, więc nie zamierzam jej bronić. Przywołuję ją raczej, żeby pokazać, że sposoby rozróżniania obydwu typów gier są umowne i jednak dość subiektywne.
Subiektywne a pomimo tego - intersubiektywnie trafne
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 07:37
autor: Golfang
tommyray pisze: ↑22 sie 2019, 21:42
Jednym z prostych wyznaczników może być również taka sprawa: jeżeli grając masz przypisaną postać i może ona w trakcie gry zginąć - masz do czynienia z Ameri, jak gra to mechaniczna maszynka do produkcji "punktów zwycięstwa" cokolwiek miałyby one znaczyć - euro.
Ta definicja mnie jakoś najbardziej przekonuje... przynajmniej tak mi się wydaje, że chyba ten sposób jest najłatwiejszy do rozpoznania. No plus wspominana wcześniej losowość.
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 07:38
autor: raj
garg pisze: ↑22 sie 2019, 23:35
Mnie się podoba humorystyczne, ale dość trafne kryterium: jeśli w pudełku jest drewno, to mamy eurogrę, jeśli plastik - ameritrash.
Czyli Terraformacja marsa to ameri?
Podstawowym wyróżnikiem jest rozróżnienie mechanika-klimat.
Oczywiście problemy zaczynają się przy hybrydach, czyli grach które maja klimat i elegancka mechanikę (a przynajmniej jej elementy).
Mój personalny wyróżnik jest taki. Jeżeli mechanika jest zupełnie niezależna od settingu i da się go bezproblemowo zmienić bez specjalnego zmieniania choćby zasady mechanicznych, to jest to euro.
Innymi słowy - euro to gra, w której mechanika jest dominująca i jest oderwana od settingu.
EDIT: jak słusznie zwrócił mi uwagę Evocatus zapomniałem doprecyzować pierwszy podstawowy postulat EURO czyli posiadanie dopracowanej (najczęściej mocno uproszczonej) mechaniki z nieistniejącym lub bardzo ograniczonym elementem losowym. Ale to oczywista oczywistość.
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 07:55
autor: EVOCATVS
W takim Talismanie można zmieniać tematy jak w Monopoly, a obydwu tych gier raczej euro bym nie nazwał
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 08:03
autor: raj
True, ale Talisman nie spełnia innego wymogu - nie posiada eleganckiej mechaniki z nieistniejącym lub bardzo ograniczonym elementem losowym.
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 09:05
autor: kwiatosz
Roll and write to zdecydowanie bardziej euro, a kostki furczą aż miło.
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 09:12
autor: kisiel365
Momencik, przecież podział euro/ameri to nie jest podział zupełny. Jest przecież cała masa gier, które zarówno nie mają klimatu i są do skraju losowe. Nie zakładajmy, że jak coś nie jest euro to jest ameri i na odwrót.
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 09:28
autor: kwiatosz
Generalnie podział na logiczne, wojenne euro i ameri jest raczej wystarczający dla planszówek, do tego karciane. Nie widzę powodu żeby nie traktować koscianych jako euro, podobnie np Catanu, mimo że losowość występuje.
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 09:37
autor: raj
A strategiczne? Nie każda strategiczna musi być wojenną. Ekonomiczne? Czy ekonomiczne są strategicznymi?
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 09:39
autor: Golfang
kwiatosz pisze: ↑23 sie 2019, 09:28
Generalnie podział na logiczne, wojenne euro i ameri jest raczej wystarczający dla planszówek, do tego karciane. Nie widzę powodu żeby nie traktować koscianych jako euro, podobnie np Catanu, mimo że losowość występuje.
CATAN - to nie jest bardziej ameri? w końcu pełno plastiku, a pudełko jest wypełnione losowością po brzegi?
Karcianki to chyba ciężko zakwalifikować? Bo niby jest losowość - ale HwA lcg - gra mocno klimatem/fabułą, oczywiście też jest losowość ale można też zginąć. Za to powiedzmy takie World of Tanks Rush - to już totalna losowość, chociaż niby buduje się deka, który później przeradza się w silniczek do wygrywania... Więc to takie miksy chyba.
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 09:44
autor: kwiatosz
Strategiczna może być euro, może być ameri, może byc hybryda, wystarczy popatrzeć na różne wersje Cywilizacji żeby zobaczyć, że podział na ekonomiczne i strategiczne jest inną warstwa podziału, bo nie ma nic wspólnego ze sposobem projektowania.
Edit: Catan dość dobrze pokazuje czemu losowość nie jest wystarczająca do kwalifikacji jako ameri. No i ja mam edycję drewnianą
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 09:50
autor: raj
Catan to wczesne euro, gdy ta kategoria dopiero powstawała. Odpowiednie mechaniki były wtedy dopiero wymyślane.
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 09:55
autor: kwiatosz
Brzmi to jakbyś nie szanował Catanu!
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 09:57
autor: donmakaron
To Ameri z definicji będzie miało niedopracowaną mechanikę?
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 10:24
autor: zioombel
Stare, słuchałem dawno, ale z tego co pamiętam mi wyjaśniło podział
https://www.gamesfanatic.pl/2008/02/05/ ... odcinek-4/
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 10:34
autor: kisiel365
donmakaron pisze: ↑23 sie 2019, 09:57
To Ameri z definicji będzie miało niedopracowaną mechanikę?
Ja nie widzę żadnej przeszkody, żeby Ameri miało dopracowaną mechanikę, ale jednak dużo z nich nie błyszczy pod tym względem. Jak się poświęci więcej czasu/kasy na dopieszczenie mechaniki niż na wymodelowanie jednej figurki, to nagle robi się z tego w oczach wielu graczy gra "hybrydowa". Dla mnie natomiast często "hybrydowa" to po prostu Ameri, do której ktoś się przyłożył.
EDIT: Uprzedzając wyzwiska, to jest moje subiektywne odczucie. I tak - bardziej cenię sobię przemyślaną, przetestowaną mechanikę niż wymyślne grafiki. Zresztą wiele nowych (lub ponownie wydanych) euro przestało być brzydkie, ale nadal nie czyni to gry euro grą "hybrydową".
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 10:57
autor: rastula
mi przychodzą do głowy takie słowa kluczowe wyznaczające skale
dwa pierwsze szczególnie, dwa pozostałe nie są już takie oczywiste, choć generalnie euro dąży w lewo, ameri w prawo
policzalność / losowość
abstrakcja / narracja
pasjans / interakcja
mechanizm / postać
Re: Co to jest EURO, a co to jest AMERI?
: 23 sie 2019, 10:58
autor: raj
Niedopracowana to nie jest właściwe słowo.
trudno to określić.
Obrazowo - przykładowa mechanika walki w amieri wygląda tak - rzucasz kostka na atak, obrońca rzuca kostką na obronę, dodawane sa jakieś modyfikatory. Kto wyrzucił więcej trafień wygrał.
W euro - atakujący zagrywa kartę ataku z ręki, obrońca zagrywa kartę obrony. Są porównywane i dalej jak wyżej.
Czyli w euro jest element strategii, budowania ręki, wybierania właściwego momentu itp.
To po prostu inny typ mechaniki.
Żeby nie było - przykłady są uproszczone i tendencyjne.