Szata graficzna

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Leszy2
Posty: 557
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Szata graficzna

Post autor: Leszy2 »

W jakim stopniu, podczas zakupu kierujecie się szatą graficzną?

Dla mnie jest to pierwszy czynnik. Jeśli grafika mi nie podchodzi, zupełnie tracę zainteresowanie, nie zagłębiając się nawet w mechanikę.
Nigdy nie kupiłbym gry, która wygląda jak manga albo byle jaka grafika komputerowa z seriali dla dzieci. Nie lubię też obrazków wyglądających jak film rysunkowy. Takie wykrzywione, 'zabawne' twarze...typowe dla gier dla dzieci. Lubię realistyczne, a nawet fotorealistyczne ilustracje.
Rzadko kiedy uważam, że grafika przytłacza i czyni grę nieczytelną. Uproszczenia i przytłumienie kolorów mające na celu podniesienie przejrzystości gry uważam, na ogół za zbytnie i czyniące grę mniej atrakcyjną. Cenię sobie natomiast przenoszenie zasad na planszę. Wszelkie oznaczenia ułatwiające setup lub inne podpowiedzi na planszy, planszetkach, kaflach, kartach o różnych limitach, kolejnościach itd.... uważam za bardzo pożądane.
Asurmar
Posty: 324
Rejestracja: 22 mar 2019, 08:54
Has thanked: 115 times
Been thanked: 174 times

Re: Szata graficzna

Post autor: Asurmar »

U mnie szata graficzna nie jest decycująca ale jest decydująca tematyka. Odpadają u mnie gry w klimacie dzikiego zachodu i gry w klimacie pirackim (poza grami dla dzieci). Bardzo pasuje mi za to tematyka średniowiecze/fantasy, SF, Indiana Jones i klimaty agrarne (a ta tematyka pokrywa jakieś 85% dostepnych gier). Poza tym dużo gram w gry abstrakcyjne (np. Geniusz, NMBR9) i w nich nie przeszkadza mi ani grafika, ani tematyka.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1377
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 190 times

Re: Szata graficzna

Post autor: Brylantino »

Grafika dla mnie ma wręcz odwrotne znaczenie - im coś wygląda lepiej, tym nabieram podejrzeń, że sama mechanika jest tuszowana tym sposobem i gra będzie wydmuszką. Poza tym, to nie ma ona dla mnie dużego znaczenia - ważne aby wszystko było czytelne.
Awatar użytkownika
kaszkiet
Posty: 2805
Rejestracja: 03 maja 2013, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 308 times
Been thanked: 525 times

Re: Szata graficzna

Post autor: kaszkiet »

Brylantino pisze: 02 paź 2019, 12:40 Grafika dla mnie ma wręcz odwrotne znaczenie - im coś wygląda lepiej, tym nabieram podejrzeń, że sama mechanika jest tuszowana tym sposobem i gra będzie wydmuszką. Poza tym, to nie ma ona dla mnie dużego znaczenia - ważne aby wszystko było czytelne.
I to jest smutna sprawa, bo moim zdaniem sporo osób tak myśli, przez co taki przysłowiowy Klemens Franz wciąż non stop ma zlecenia i duża część gier wygląda jak wygląda.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1377
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 190 times

Re: Szata graficzna

Post autor: Brylantino »

kaszkiet pisze: 02 paź 2019, 12:44
Brylantino pisze: 02 paź 2019, 12:40 Grafika dla mnie ma wręcz odwrotne znaczenie - im coś wygląda lepiej, tym nabieram podejrzeń, że sama mechanika jest tuszowana tym sposobem i gra będzie wydmuszką. Poza tym, to nie ma ona dla mnie dużego znaczenia - ważne aby wszystko było czytelne.
I to jest smutna sprawa, bo moim zdaniem sporo osób tak myśli, przez co taki przysłowiowy Klemens Franz wciąż non stop ma zlecenia i duża część gier wygląda jak wygląda.
Niestety urok Kickstartera i masy gier, gdzie jedynym ich plusem była oprawa graficzna.
feniks_ciapek
Posty: 2269
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1589 times
Been thanked: 915 times

Re: Szata graficzna

Post autor: feniks_ciapek »

Dla mnie jest bardzo ważna. Przy czym osobiście nie mam nic przeciwko udanym stylizacjom (np. Troyes). Ale żebym usiadł do brzydkiej gry, to musi ona być naprawdę dobra mechanicznie (np. Projekt Gaja). Przy czym nie działa to w drugą stronę, tzn. dobra grafika nie oznacza, że automatycznie biorę.
Awatar użytkownika
yaro_
Posty: 263
Rejestracja: 31 gru 2018, 09:44
Lokalizacja: Radzionków
Has thanked: 63 times
Been thanked: 104 times

Re: Szata graficzna

Post autor: yaro_ »

Gra ma sprawiać frajdę i być powodem do dumy na półce, fajna grafika pomaga tworzyć klimat. Mogę wybaczyć słabą grafikę, jeśli mechanicznie się gra broni, ale raczej nie kupię gry z archaicznym designem z lat 90.

Zauważyłem że dużo łatwiej mi jest się przekonać do zagrania w nowość, jeśli cieszy oko. W taki Orleans nie skusiłem się do dziś - choć kolega zachwala za każdym razem i mam pełną świadomość że jest na wysokim miejscu na bgg :)
buhaj
Posty: 1036
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 837 times
Been thanked: 498 times

Re: Szata graficzna

Post autor: buhaj »

Szata graficzna nie jest decydująca ale jest ważna. Lubię jak gra, nie dosc, że jest dobra mechanicznie jeszcze przepięknie wygląda. Nie ukrywam, że jak mam wybór zagrać w starego Vinhosa albo w nowego, to decyzja jest oczywista.
Leszy2
Posty: 557
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Szata graficzna

Post autor: Leszy2 »

Napisałem 'pierwszy czynnik', ale nie w sensie - najważniejszy, tylko pierwszy jak pierwsze wrażenie. Gra brzydka odpada, gra w miarę ładna ma szanse na to, że zainteresuję się mechaniką, gra super wyglądająca zawsze ma szanse odpaść przy bliższym rozpoznaniu.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1377
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 190 times

Re: Szata graficzna

Post autor: Brylantino »

Leszy2 pisze: 02 paź 2019, 13:20 Gra brzydka odpada
Nawet nie wiecie, jak dużo świetnych gier odrzucacie z tego powodu ;)
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Szata graficzna

Post autor: donmakaron »

Ja patrzę na to odwrotnie niż OP. Jeśli gra ma interesującą, przemyślaną i przekazującą coś więcej niż tylko kolorowe obrazki oprawę graficzną, to czuję, że jest to gra zaprojektowana od mechaniki po grafikę. Wtedy się interesuję grą, czytam i najczęściej się okazuje, że mam rację. Są oczywiście gry ładne a słabe, ale to widać. Oprawa graficzna to nie tylko zdolny artysta, to również reprezentacja współpracy różnych elementów gry ze sobą. Są gry dobrze zaprojektowane, po oprawie graficznych których to widać.
Awatar użytkownika
KurikDeVolay
Posty: 989
Rejestracja: 25 paź 2018, 11:45
Lokalizacja: Milicz/Krotoszyn
Has thanked: 980 times
Been thanked: 433 times

Re: Szata graficzna

Post autor: KurikDeVolay »

Kierując się grafiką odrzuciłem Race for the Galaxy. Wygląda jak stolec na windowsie 95, nic mnie do tego tytułu nie przekona, poza 100% zmianą oprawy graficznej. Dobrze że Lehmann zrobił Res Arcanę...
Leszy2
Posty: 557
Rejestracja: 05 kwie 2012, 10:50
Been thanked: 12 times

Re: Szata graficzna

Post autor: Leszy2 »

Brylantino pisze: 02 paź 2019, 13:22
Leszy2 pisze: 02 paź 2019, 13:20 Gra brzydka odpada
Nawet nie wiecie, jak dużo świetnych gier odrzucacie z tego powodu ;)
Przecież i tak nie będę w stanie zagrać we wszystkie dobre gry, a co dopiero je kupić.
Awatar użytkownika
AnimusAleonis
Posty: 1775
Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
Been thanked: 251 times

Re: Szata graficzna

Post autor: AnimusAleonis »

Leszy2 pisze: 02 paź 2019, 11:48 W jakim stopniu, podczas zakupu kierujecie się szatą graficzną?
Oryginalny BRASS vs nowy Brass: Lancanshire.... tak szata graficzna zdecydowanie ma znaczenie :P

Podobnie jak tematyka, dobra grafika, przyjemna dla oka, nie jest sine qua non, ale wchodzi w rachubę, i może nie czy spróbujemy dany tytuł czy nie ale bardziej czy zostanie w kolekcji.
"All things being equal" w ładne gry się po prostu przyjemniej gra, więc jeśli mamy dwie gry o podobnej mechanice, które lubimy mniej więcej tak samo, to zatrzymamy tą której grafika (i/lub tematyka) bardziej nam pasuje/podoba się.

A co jest "ładne" dla danej osoby to już oczywiście kompletnie inny temat i dyskusja :P ;)
kaszkiet pisze: 02 paź 2019, 12:44 I to jest smutna sprawa, bo moim zdaniem sporo osób tak myśli, przez co taki przysłowiowy Klemens Franz wciąż non stop ma zlecenia i duża część gier wygląda jak wygląda.
Dla mnie jest niepojęte dlaczego tego typu grafiki są nadal tak często używane przed wydawców. Przecież taki Franz nie bierze mniej niż taki Dutrait, a pewnie może i więcej, bo chyba więcej projektów ma za pasem. To co piszesz wydaje się aż fantastyczne, ale może i prawda.
Jakąś petycje trzeba by zorganizować czy coś by wydawcy innych grafików poszukali :lol:
Brylantino pisze: 02 paź 2019, 13:22
Leszy2 pisze: 02 paź 2019, 13:20 Gra brzydka odpada
Nawet nie wiecie, jak dużo świetnych gier odrzucacie z tego powodu ;)
We wszystkie gry, nawet i niestety jedynie we wszystkie "świetne", i tak zagrać się nie da, to już wolę grać w te "świetne" które są ładne i przyjemne dla oka - subiektywnie dla mnie oczywiście - niż męczyć się nad brzydkimi ;)
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1377
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 190 times

Re: Szata graficzna

Post autor: Brylantino »

Dziwne tylko, że w moim przypadku wszystkie ładne gry były co najwyżej dobre, a te świetne były albo graficznie przeciętne, albo brzydkie. Wyjątkiem od tego jest tylko nowy Brass. Ale wiadomo co kto lubi.
Awatar użytkownika
Scamander
Posty: 500
Rejestracja: 05 gru 2018, 14:20
Has thanked: 156 times
Been thanked: 146 times

Re: Szata graficzna

Post autor: Scamander »

AnimusAleonis pisze: 02 paź 2019, 17:51 Dla mnie jest niepojęte dlaczego tego typu grafiki są nadal tak często używane przed wydawców. Przecież taki Franz nie bierze mniej niż taki Dutrait, a pewnie może i więcej, bo chyba więcej projektów ma za pasem. To co piszesz wydaje się aż fantastyczne, ale może i prawda.
Jakąś petycje trzeba by zorganizować czy coś by wydawcy innych grafików poszukali :lol:
Może chodzi jednak o czas i pieniądze? Podejrzewam, że Klemens może namalować zlecenie kilkukrotnie szybciej niż taki Dutrait.
Brylantino pisze: 02 paź 2019, 18:55 Dziwne tylko, że w moim przypadku wszystkie ładne gry były co najwyżej dobre, a te świetne były albo graficznie przeciętne, albo brzydkie. Wyjątkiem od tego jest tylko nowy Brass. Ale wiadomo co kto lubi.
Coś w tym jest. Choć dostrzegam wyjątki.
Awatar użytkownika
EVOCATVS
Posty: 687
Rejestracja: 16 lis 2018, 22:20
Has thanked: 497 times
Been thanked: 155 times

Re: Szata graficzna

Post autor: EVOCATVS »

Lubię jak gra jest ładna, jednak nie jest to główny czynnik przy wyborze. Na pierwszym miejscu jest temat, potem mechanika, jak te obydwa czynniki przejdą selekcję, to szata graficzna musiałaby być naprawdę paskudna, żebym grę odpuścił. Wiadomo, fajnie jak grafika zgrywa się z tematem i mechaniką, np w takich Wojownikach Midgardu bardziej pasuje mi obecny, kreskówkowy styl niż coś bardziej poważnego, bo gra jest z tych lekkich i przyjemnych, z drugiej strony ciężki Brass (nowa edycja :D ) ma odpowiednio dobraną "ciężką" oprawę. Z tego co niezbyt lubię to na pewno zdjęcia/kadry z filmu, zwłaszcza że można to dobrze rozwiązać jak np w SW: Rebelii, robiąc rysowaną wersję ujęcia, co wygląda nieporównywalnie lepiej. Chociaż od tego też jest wyjątek, bo mieszanka różnych grafik i zdjęć w Terraformacji Marsa podoba mi się i kojarzy z magazynami popularnonaukowymi, co całkiem pasuje do tej gry. Drugą nielubianą przeze mnie rzeczą są zbyt oczojebne kolory, co jest przypadłością dużej części euro. Taki Teotihuacan, Concordia czy GWT mają bardzo bardzo ładne plansze i inne komponenty, jednak pionki/znaczniki graczy aż rażą po oczach, wolałbym bardziej stonowane np czarny, biały, szary i brązowy w GWT, co jakoś bardziej estetycznie by się prezentowało.
Awatar użytkownika
AnimusAleonis
Posty: 1775
Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
Been thanked: 251 times

Re: Szata graficzna

Post autor: AnimusAleonis »

Brylantino pisze: 02 paź 2019, 18:55 Dziwne tylko, że w moim przypadku wszystkie ładne gry były co najwyżej dobre, a te świetne były albo graficznie przeciętne, albo brzydkie. Wyjątkiem od tego jest tylko nowy Brass. Ale wiadomo co kto lubi.
No myślę że by znalazło się kilka innych przykładów, Brass akurat jest najbardziej znanym, no i biorąc pod uwagę pierwotny wygląd Brass najbardziej rażąca jest różnica, ale też na przykład Nemo's War - przy okazji teraz po przejęciu mam nadzieje że zrobią coś podobnego z Zulus on the Ramparts - można chyba by stary i nowy Kanban przytoczyć, gry Splottera też pięknem nie grzeszą ale nowsze wersja przyjemniejsze dla oka niż pierwsze, no i inne też by się znalazły.
Dlatego ogólnie cieszę się że jest w pewnym sensie teraz moda by "upiększać" stare dobre tytuły w nowych wydaniach... choć nie zawsze to wychodzi wydawcy... nowe Zamki :x :lol:
Scamander pisze: 02 paź 2019, 18:55 Może chodzi jednak o czas i pieniądze? Podejrzewam, że Klemens może namalować zlecenie kilkukrotnie szybciej niż taki Dutrait.
Z tymi pieniędzmi to wątpię, jak mówiłem, by taki Klemens brał mniej za projekt. A co do czasu... coś w tym może być, choć nie wiem bo w jakimś interview słysałem ze Dutrait zrobił wszystkie grafiki do Museum i wszystkich jego dodatków/rozszerzeń w rok :shock: a biorąc pod uwagę ile tam jest ilustracji wolny to on nie jest :P ... i też nie wiem czy jakoś wzbudza moje zaufanie że wydawca wybiera grafika bo szybko się uwinie.. trochę przypomina mi to kawał o rozmowie rekrutacyjnej:
Osoba rekrutująca: Czy ma Pan jakieś wyjątkowe zdolności?
Kandydat: Tak, umiem bardzo szybko robić obliczenia.
Osoba rekrutująca: O, to ciekawe. To ile to 24567/1,7?
Kandydat bez sekundy pauzy: 8.
Osoba rekrutująca: Nie, no, źle Pan to obliczył.
Kandydat: Możliwe, ale szybko.

:D
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
Awatar użytkownika
Gribbler
Posty: 533
Rejestracja: 11 wrz 2019, 22:24
Has thanked: 119 times
Been thanked: 383 times

Re: Szata graficzna

Post autor: Gribbler »

Mało gram w euro. O Brassie nie wiedziałem praktycznie nic oprócz tego, że to podobno fajna gra. Kupiłem wersję Lancashire właściwie tylko dlatego, że ma ładniejsze pudełko :D
Awatar użytkownika
kaszkiet
Posty: 2805
Rejestracja: 03 maja 2013, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 308 times
Been thanked: 525 times

Re: Szata graficzna

Post autor: kaszkiet »

EVOCATVS pisze: 02 paź 2019, 20:37 Chociaż od tego też jest wyjątek, bo mieszanka różnych grafik i zdjęć w Terraformacji Marsa podoba mi się i kojarzy z magazynami popularnonaukowymi, co całkiem pasuje do tej gry.
Twoje opinie na temat grafiki w grach właśnie straciły ważność ;)
Awatar użytkownika
KurikDeVolay
Posty: 989
Rejestracja: 25 paź 2018, 11:45
Lokalizacja: Milicz/Krotoszyn
Has thanked: 980 times
Been thanked: 433 times

Re: Szata graficzna

Post autor: KurikDeVolay »

Chociaż od tego też jest wyjątek, bo mieszanka różnych grafik i zdjęć w Terraformacji Marsa podoba mi się i kojarzy z magazynami popularnonaukowymi, co całkiem pasuje do tej gry.
Tak! Tak! To to mi cały czas siedziało z tyłu czaszki i nie pozwalało nazwać TM brzydką! Uwielbiałem "Świat Wiedzy" jako dzieciak i chyba tak mi zostało, bo TM mi się najzwyczajniej podoba.
Awatar użytkownika
kaszkiet
Posty: 2805
Rejestracja: 03 maja 2013, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 308 times
Been thanked: 525 times

Re: Szata graficzna

Post autor: kaszkiet »

Brylantino pisze: 02 paź 2019, 18:55 Dziwne tylko, że w moim przypadku wszystkie ładne gry były co najwyżej dobre, a te świetne były albo graficznie przeciętne, albo brzydkie. Wyjątkiem od tego jest tylko nowy Brass. Ale wiadomo co kto lubi.
Etam - Scythe, Wingspan, cykl 7 Cudów Świata, Azul, Everdell, Vinhos Deluxe, Rising Sun, praktycznie wszystkie gry FFG i większość Days of Wonder, gry ilustrowane przez Vincenta Dutraita i Iana O'toole'a, można by sporo wymieniać.
Możesz nie uważać ich za bardzo dobre gry (ja też nie wszystkie z nich za takie uważam, ale część tak), ale są w topie sprzedażowym i rankingowym, więc są docenione przez ludzi.
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Szata graficzna

Post autor: Blue »

kaszkiet pisze: 03 paź 2019, 09:32 Możesz nie uważać ich za bardzo dobre gry (ja też nie wszystkie z nich za takie uważam, ale część tak), ale są w topie sprzedażowym i rankingowym, więc są docenione przez ludzi.
W tym właśnie problem, że to się rozbija o ocenę indywidualną, a nie ranking bgg :).
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1377
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 190 times

Re: Szata graficzna

Post autor: Brylantino »

kaszkiet pisze: 03 paź 2019, 09:32
Brylantino pisze: 02 paź 2019, 18:55 Dziwne tylko, że w moim przypadku wszystkie ładne gry były co najwyżej dobre, a te świetne były albo graficznie przeciętne, albo brzydkie. Wyjątkiem od tego jest tylko nowy Brass. Ale wiadomo co kto lubi.
Etam - Scythe, Wingspan, cykl 7 Cudów Świata, Azul, Everdell, Vinhos Deluxe, Rising Sun, praktycznie wszystkie gry FFG i większość Days of Wonder, gry ilustrowane przez Vincenta Dutraita i Iana O'toole'a, można by sporo wymieniać.
Możesz nie uważać ich za bardzo dobre gry (ja też nie wszystkie z nich za takie uważam, ale część tak), ale są w topie sprzedażowym i rankingowym, więc są docenione przez ludzi.
Scythe, Wingspan, Rising Sun - te trzy przykłady to właśnie to o czym mówiłem: przeciętniaki o ładnej szacie graficznej. 7CŚ, Azul i Vinhos to gry ładne, ale co najwyżej dobre. Everdell nie grałem.
Tutaj ich sprzedaż nie ma nic do rzeczy bo takim sposobem byśmy mówili, że Monopoly to gra wybitna bo się sprzedała w milionach. Większość z nich jest w tym topie sprzedażowym tylko ze względu na grafikę (bo ładne obrazki to kupię).
Dam Ci przykład jak niestety ludzie sami sobie ograniczają naprawdę wybitne gry przez szatę graficzną: kupiłem Food Chain Magnate - próbowałem paczkę swoich znajomych namówić do tej gry parę miesięcy i zawsze słyszałem, że oni nie będą grali w grę wyglądającą jak prototyp itp. Ogólnie brzydkie, be, fe i patykiem nie dotykać. Po paru miesiącach w końcu odpuścili, bo już mieli dość mojego gadania i ze mną zagrali. Bawili się wyśmienicie i wszyscy stwierdzili potem, że to jedna z lepszych gier w jakie grali i szkoda, że nie zagrali wcześniej (?!).
Wczoraj wieczorem specjalnie przejrzałem swoje półki z grami i nie wiem, czy tylko ja tak mam, ale żadna gra na nich która jest DLA MNIE bardzo dobra, nie jest grą ładną. Te ładne / urocze / klimatyczne są co najwyżej po prostu ok i mogę raz na ruski rok w nie zagrać.
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1400
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 454 times
Been thanked: 298 times

Re: Szata graficzna

Post autor: kdsz »

Podpuszczony przez posty Brylantino z ciekawości przejrzałem swoje top 10 ocen na BGG. I faktycznie nie ma tam żadnej ładnej gry! Jako tako estetycznie wygląda London 1 ed. oraz Steam i osobiście nic nie mam do zarzucenia Pulsarowi (chociaż jestem chyba odosobniony w tej opinii). Ale już Brass, Zamki Burgundii, Puerto Rico, TtA czy Nations to już tytuły odstające (czasem bardzo mocno) od średnich standardów.
ODPOWIEDZ