Lord of the Rings LCG na Steam

Informacje o planszówkach on-line, offline itp.
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1835
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Lord of the Rings LCG na Steam

Post autor: Olgierdd »

Parę dni temu ukazała się wersja wczesnego dostępu cyfrowej wesji Lord of the Rings LCG. Pograłem kilka godzin, więc podzielę się podstawowymi informacjami czym jest owa gra i jak ma się do oryginalnej karcianki FFG

Przede wszystkim gra będzie darmowa (obecnie trzeba wkupić się do wersji wczesnego dostępu za minimum ok 30 zł), ale już na wstępie widzimy, że jest trochę mikropłatności, co raczej nikogo nie powinno zaskoczyć. LotR lcg online jest grą solo (w przyszłości z opcją coop) rozgrywaną w scenariuszach. Obecnie jest dostępna jedna przygoda składająca się z 5 misji i tylko pierwsza misja jest darmowa. Każda kolejna jest po 2$ lub wirtualną walutę z gry (valor).
Na razie trudno ocenić ile z formatu LCG jest w wersji cyfrowej, ponieważ są dostępne 4 paczki z kartami po 2$ każda (lub valor). W paczce jest 1 bohater i tylko 4 z góry znane karty, więc każdą paczkę można kupić tylko raz.
Inne karty można losowo dostać przez używanie rzadko dostępnego palantiru (są w nim karty, jakieś kosmetyczne bzdety i waluta) lub można kupować na sztuki, ale tylko za valor.

Mechanika została mocno zmieniona, ale nadal jest sporo elementów z oryginalnej karcianki. Główną zmianą jest to, że gramy przeciwko Sauronowi (AI), który tak samo jak my posiada talię kart, swoją rekę i surowce.
Każda gra to jeden scenariusz, do którego wybieramy swoją 30 kartową talię. Każdy scenariusz składa się z kilku etapów. Wypełnienie warunku danego etapu pozwala natychmiast go zakończyć i podróżować do kolejnego, zostawiając wrogów za sobą (z grubsza). Obrażenia i sojusznicy na stole zostają z nami. Wykonanie ostatniego etapu przynajmniej jednym żywym bohaterem daje zwycięstwo. Śmierć wszystkich bohaterów lub zagrożenie na poziomie 50 to porażka.
Struktura rund została mocno uproszczona: są tylko fazy upkeep i action. W upkeep dostajemy 2 karty (Sauron chyba też, w sumie nie zwróciłem uwagi), i 3 zasoby (sauron w zależności od poziomu trudności). Zasoby nie są już przypisane do sfer i bohaterów, ale nadal się kumulują co rundę.
Faza akcji wygląda tak, że wykonujemy swoje ruchy na zmianę z Sauronem. W swoim ruchu można zagrać kartę (postać, attachment lub event) lub aktywować postać na stole. Zagrana postać już w następnym ruchu może zostać użyta. Postacie gracza mają 3 statystyki: atak, życie i wolę. Postaci można używać na kilka sposobów: atakować wrogów, atakować cele przy pomocy woli (coś jak lokacje), używać ich specjalnych zdolności, dodawać jej wolę do puli fate (która daje różne specjalne zdolności w zależności od etapu) lub bronić się (włączenie guard).
W przeciwieństwie do wielu karcianek atakowanie nie zadaje wzajemnych obrażeń atakującemu i obrońcy. Obrażenia dostaje tylko obrońca. Wyjątkiem jest zdolność guard, która wymusza atak na takich jednostkach zanim weźmie się na cel inne: guard oddaje obrażenia, jednak po zaatakowaniu go (lub gdy samemu wykona się nim akcję), to zdolność znika do końca rundy.
Attachmenty można dołączać do postaci, są ich 3 rodzaje: broń, pancerz i specjalne. Każda postać może mieć tylko jeden z każdego rodzaju.
Eventy to jednorazowe karty. Niektóre mają opóźniony efekt, np. gdy Sauron zagra postać, to od razu ją wyczerpujemy.

Sauron posiada podobny wachlarz opcji. Oprócz powyższych rodzajów kart może zagrywać cele do usuwania przy pomocy woli postaci gracza.

Zagrożenie zostało uproszczone, co rundę postępuje o 1 (lub więcej, Sauron ma różne karty) i 50 punktów po prostu powoduje przegraną. W zamian dodano przeróżne złe efekty, które zachodzą na określonych poziomach zagrożenia, np. giną wszyscy nasi sojusznicy. Niektóre są globalne na cały scenariusz, niektóre zachodzą tylko na konkretnym etapie.
Nową mechaniką jest przeznaczenie (fate). Postać może dodać swoją wolę do puli przeznaczenia. Na pewnych poziomach w puli mamy specjalne, jednorazowe zdolności i tak samo jak w zagrożeniu, niektóre są dostępne w konkretnych etapach, np. dołącza do nas postać albo zadajemy obrażenia pająkom.

Samą rozgrywkę uważam za przyjemną, pomimo tak wielu zmian od pierwowzoru. Rozgrywka stała się mocno magickowa i nie odbiega zbyt mocno od innych podobnych gier. Motyw naprzemiennego ruchu i brak wzajemnych obrażeń postaci to fajna innowacja, która powoduje, że mamy świetną łamigłówkę z wieloma opcjami i trudnymi wyborami, bo sporo jest do zrobienia.
Budowa talii została trochę uproszczona, ponieważ zasoby nie są przypisane do bohaterów, także obecnie sens mają tylko talie 3-sferowe. Monotalii nawet nie da się zrobić (każda sfera ma obecnie tylko 2 bohaterów), a duo chyba nie ma tylu kart by zebrać 30 kart do talii. Obecna pula kart jest bardzo mała, większość to startery.

To co oczywiście boli to mikrotransakcje. Nie trzeba za nic płacić gotówką, można zbierać valor za przechodzenie misji, ale w nagrodę otrzymujemy ok 250 valoru, a misje kosztują 3750. Grind koszmarny, a oprócz przygód chciałoby się również nowe karty. Zobaczymy jak to będzie w przyszłości, bo to jednak wczesna beta, jednak rozgrywanie w kółko tych samych przygód w celu farmowania valoru może być potwornie nudne i męczące.
Ostatnio zmieniony 31 sie 2018, 09:06 przez Olgierdd, łącznie zmieniany 1 raz.
Sarseth
Posty: 725
Rejestracja: 22 kwie 2016, 10:31
Has thanked: 32 times
Been thanked: 42 times

Re: Lord of the Rings LCG na Steam

Post autor: Sarseth »

Olgierdd pisze: 31 sie 2018, 08:50Obecnie jest dostępna jedna przygoda składająca się z 5 misji i tylko pierwsza misja jest darmowa. Każda kolejna jest po 2$ lub wirtualną walutę z gry (valor).
Aktualizacja:
Cała kampania jest za free w EA. Ci co kupili, dostaną 4000 VP za każdy quest (więcej niż warte było).
https://steamcommunity.com/games/509580 ... 4357928382

Jest grind, ale też muszą jakoś zarobić. Mając więcej scenariuszy, łatwiej jest zdobywać VP. Bo bonus jest jeden raz na dzień za misję. Plus za harda +50 VP wchodzi też. Daily (jak zaczna działać), wydaje mi się że nie będzie tak źle. Problem był z rozkręceniem, bo jedna misja to słaby pomysł, ale wzięli sobie do serca uwagi graczy i zmienili własnie to.

Poza tym, ja pierwszą misję grałem już na wszystkie kombinację bohaterami, wczoraj dopiero kupiłem drugi scenariusz. Jak się okazało niekoneicznie potrzebnie, ale zwrócą mi w VP, więc luz ;)
Bardzo mi się podoba mechanizm Famu i Hazardów. Dzielony na lokalizację jest mega fajny. Trochę punktacja kuleje, bo promuje pewne sposoby przechodzenia gry, a jednak zależy nam na niej, bo musimy zdobyć 250 dla palantirów, a 200 dla dodatkowych VP dziennie.

Jest trochę błędów, np udało mi się znaleźć błąd generowania podwójnie Famu (zreportowałem to im od razu, bo nawet hard potrafi być teraz easy), czasem karty zblokuje jak masz problem z utrzymaniem jednego kliku i czekaniem na reakcje. Jak klikasz za dużo to maja problem z lockowaniem elementów rzeczywiście. Brak łatwego sposobu sharowania decków. Ale już pracują ludzie z discorda (https://discord.gg/49Zb5y) nad porobieniem jakichś zewnętrznych narzędzi, na razie zbierają dane.

Grę szczerze polecam każdemu kto lubi LotR LCG i lubi grać na PC.

Polecam unikać też psucia sobie zabawy, bo na reddicie są już decki co potrafią bez potu przejść cała kampanię na hardzie - nawet nie zaglądałem bo zabawę zepsuje, ale gdyby jednak ktoś chciał to można znaleźć. Pewno będą balansować karty, bo rzeczywiście są nie które atuty zbyt silne (Guard np, nei dość że wymusza atak na siebie to jeszcze retaliate ma równy statystki ataku którą można wzmocnić i wróg sam będzie się zabijał.. przekoks)
Rebel 6% (trójmiasto)
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1835
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Lord of the Rings LCG na Steam

Post autor: Olgierdd »

Sarseth pisze: 31 sie 2018, 08:58 Cała kampania jest za free w EA. Ci co kupili, dostaną 4000 VP za każdy quest (więcej niż warte było).
To świetna wiadomość, bo granie w kółko jednego scenariusza jest bardzo słabe (2$ na kolejny to nie majątek, ale jednak) i to był mój największy zarzut. Mam nadzieję, że gdy gra wyjdzie to będzie więcej przygód dostępnych od początku.
Awatar użytkownika
Chizu
Posty: 105
Rejestracja: 28 kwie 2007, 18:44
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 40 times
Been thanked: 24 times

Re: Lord of the Rings LCG na Steam

Post autor: Chizu »

Ktoś może podzielić się opinią jak się spisuje gra w obecnej formie? Wiem, ze nie jest już aktualizowana i zmienił się model finansowy (jednorazowy zakup - dostajemy wszystko co wyszło). Opinie na Steamie są mieszkanie (z przewagą pozytywnych). Nigdy nie grałam w fizycznego LotR LCG i ze względu na to ile kosztuje taka przyjemność, raczej nie zagram. Dlatego pomyślałam, że mogę spróbować adaptacji komputerowej (chociaż różni się ona nieco od wersji papierowej).
Awatar użytkownika
zioombel
Posty: 1148
Rejestracja: 21 wrz 2010, 13:19
Lokalizacja: Wołomin
Has thanked: 200 times
Been thanked: 98 times

Re: Lord of the Rings LCG na Steam

Post autor: zioombel »

Różni się mocno. Próbowałem ze 3 razy. Za każdym razem się odbijałem od tego. Nie porywało.
ODPOWIEDZ