Feudum (Mark K. Swanson)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
azz
Posty: 700
Rejestracja: 12 kwie 2014, 00:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Feudum

Post autor: azz »

elayeth pisze:Podpisuje się pod powyższym pytaniem.

Dodatkowo pytania dla tych, którzy głębiej analizowali Kickstartera:
1. Czy cena 359 za podstawkę (wersja KS) w kontekście pledga z transportem to dobra cena?
2. Czy wersja KS zawiera istotne elementy w stosunku do przyszłej wersji sklepowej?
Ad1) Na KS zdaje się, że Feudum Big Box z przesyłką po obecnym kursie dolara wychodzi podobnie, co podstawka (Planszostrefa?).
Ad2) https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... onal-cards
Wspomogę rabatem 11% Planszostrefa, 7% 3Trolle
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 192 times

Re: Feudum

Post autor: elayeth »

azz pisze:
elayeth pisze:Podpisuje się pod powyższym pytaniem.

Dodatkowo pytania dla tych, którzy głębiej analizowali Kickstartera:
1. Czy cena 359 za podstawkę (wersja KS) w kontekście pledga z transportem to dobra cena?
2. Czy wersja KS zawiera istotne elementy w stosunku do przyszłej wersji sklepowej?
Ad1) Na KS zdaje się, że Feudum Big Box z przesyłką po obecnym kursie dolara wychodzi podobnie, co podstawka (Planszostrefa?).
Ad2) https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... onal-cards
Tak - planszostrefa... niestety nie ma tam Big Boxa... a kupno wszystkich dodatków to ból... cena x2.
Dlatego tak jak @gregos zastanawiam się czy i ew. które dodatki warto kupić...

Co do elementów KS... widzę też w kampanii kilka elementów lepszej jakości - drewniane markery statków, starting player, woreczek itd...
Samych dodatkowych kart nie umiem ocenić...
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6121
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 631 times
Been thanked: 505 times
Kontakt:

Re: Feudum

Post autor: pan_satyros »

Tu możesz kupić big box razem z SG z oryginalnego KS.
151$ licząc wysyłkę do Polski.
https://feudum-the-queens-army.backerki ... _preorders
ckbucu
Posty: 334
Rejestracja: 20 mar 2017, 20:56
Has thanked: 387 times
Been thanked: 537 times

Re: Feudum

Post autor: ckbucu »

Czy ktoś z Was posiada instrukcję po PL do Feudum ? Jeszcze ze 2 tygodnie temu była dostępna na BGG, już jej nie ma. Przeczytałem intrukcję po angielsku, raczej wszystko jasne, ale chciałbym mieć jeszcze porównanie z wersją tłumaczoną ;)
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2266
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 392 times
Been thanked: 1043 times
Kontakt:

Re: Feudum

Post autor: Leviathan »

Jak dokładnie wygląda zawartość pudełka Feudum? Sprawdzamy w najnowszym odcinku Wojennik TV:

Wojennik TV # 83: Feudum - unboxing

Zapraszamy.
Awatar użytkownika
freezer
Posty: 90
Rejestracja: 10 mar 2016, 15:23
Been thanked: 3 times

Re: Feudum

Post autor: freezer »

Czy ktoś już zagrał? Jak wrażenia?

Czy gra jest rzeczywiście tak overcomplicated i fiddly jak recenzował Tom Vasel?
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Feudum

Post autor: Ryu »

Wieczorem pewnie napiszę kilka słów z naszego piątkowego grania gdzie obecne było Feudum właśnie.
Juz teraz zapraszam do przeczytania. Może coś Ci rozjasnie albo i nie ;)
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4089
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2601 times
Been thanked: 2533 times

Re: Feudum

Post autor: Gizmoo »

freezer pisze: 12 maja 2018, 13:30 Czy gra jest rzeczywiście tak overcomplicated i fiddly jak recenzował Tom Vasel?
Moim zdaniem tak. I zgadzam się z recenzją Toma w 100%.

Przepiszę to, co napisałem ponad miesiąc temu w innym wątku:
Feudum - Ech... Bardzo chciałem, żeby ta gra mi się podobała. Ale niestety jedyne co pochlebnego mogę o niej napisać to to, że jest bardzo ładna. Styl grafik, plansza, podoba mi się bardzo. Gra jest moim zdaniem przekombinowana i niestety w paru aspektach bardzo abstrakcyjna. Jest tam mnóstwo oryginalnych pomysłów mechanicznych (kilka świetnych), ale jako całość moim zdaniem się nie broni, bo jest zwyczajnie nieintuicyjna. Bardzo małe i nieczytelne są ikonki, które nie zawsze wiadomo jak interpretować. Zasady są zagmatwane. Tłumaczenie gry to mordęga. Kilka pomysłów jest kompletnie oderwanych od głównej mechaniki i w zasadzie nie wiadomo po co są. Przez całą rozgrywkę miałem wrażenie, że twórcy obrali sobie cel "zróbmy coś pojebanego". No cóż... To im wyszło. Niezborny miszmasz.
Powyższa opinia powstała po jednej rozgrywce, którą rozegrałem w połowie marca.

Grałem tylko raz, więc niech moja opinia nie będzie dla Was najmniejszym wyznacznikiem. Jestem zdania, że ta gra może się podobać, pod warunkiem zainwestowania w nią mnóstwa czasu i pod warunkiem znalezienia do niej stałej ekipy (która równie dużo czasu i ochoty w nią włoży). Gdybym był właścicielem egzemplarza Feudum, to chyba bym się pociął z rozpaczy, gdybym musiał za każdą rozgrywką komuś ją tłumaczyć. W sumie szkoda zmarnowanego potencjału. Kilka mechanik i pomysłów - jest w niej świetnych. Bardzo oryginalnych i... Niestety trochę nieintuicyjnych. No i szkoda fantastycznej oprawy, która nie bardzo przystaje do samej rozgrywki. Oprawa sugeruje wesołą rozgrywkę dla rodziny, z elementem przygodowym, a dostajemy bardzo suche, abstrakcyjne, ciężkie euro. Szkoda tylko, że ta ciężkość nie opiera się na rzeczywistych decyzjach, wymagających dużego wysiłku intelektualnego, od którego boli makówka, a jedynie na stopniu komplikacji zasad.

Przez całe trzy i pół godziny spędzone przy planszy miałem wrażenie, że gram w grę debiutanta. "Klasyczny" produkt z kickstartera, którego development jeszcze się nie zakończył. Po co taka ilość pojazdów i nie wyraźnie zaznaczone na planszy drogi ich podróży? Dlaczego tak maciupkie ikonki, których nie można poprawnie zinterpretować? Po co dodatkowe tracki do śledzenia, które nie wiele wnoszą do rozgrywki, a jedynie niepotrzebnie ją utrudniają? Nie da się tego niestety logicznie wytłumaczyć, ani obronić.

P.S. Styl grafik jest świetny i czekam na kolejne gry ilustrowane przez tego autora. ;)
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2299
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 551 times
Been thanked: 866 times

Re: Feudum

Post autor: Galatolol »

Polecam posłuchać opinii w audycji So very wrong about games (30. min):

https://www.spreaker.com/user/10238956/ ... ritrash-hy
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4021
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 19 times

Re: Feudum

Post autor: AkitaInu »

Gralem juz kilka razy. Na 2, 3 i 4 osoby. Opisze niedlugo komu sie podobalo a komu nie :) Mi bardzo ;)
Awatar użytkownika
freezer
Posty: 90
Rejestracja: 10 mar 2016, 15:23
Been thanked: 3 times

Re: Feudum

Post autor: freezer »

@Akita

Ile realnie zajmuje nauka gry nowego gracza?
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Feudum

Post autor: Ryu »

kermit223
Posty: 29
Rejestracja: 07 cze 2017, 11:16
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Feudum

Post autor: kermit223 »

freezer pisze: 12 maja 2018, 20:19 @Akita

Ile realnie zajmuje nauka gry nowego gracza?
Długo 1h+. Najwięcej czasu zajmuje wytłumaczenie 11 kart akcji, z których każda ma dwie opcje. Wytłumaczenie samej karty akcji gildii zajmuje kilka/kilkanaście minut. Gościowi z kanału Heavy Cardboard wytłumaczenie zasad zajęło ~80 min.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4089
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2601 times
Been thanked: 2533 times

Re: Feudum

Post autor: Gizmoo »

Galatolol pisze: 12 maja 2018, 14:54 Polecam posłuchać opinii w audycji So very wrong about games (30. min):

https://www.spreaker.com/user/10238956/ ... ritrash-hy
Świetny podcast. Bardzo ciekawa dyskusja. Dla kogoś, kto nie ma czasu na wysłuchanie całości, polecam zacząć słuchać od 46:14.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 457 times
Been thanked: 1102 times

Re: Feudum

Post autor: detrytusek »

kermit223 pisze: 12 maja 2018, 21:16 Gościowi z kanału Heavy Cardboard wytłumaczenie zasad zajęło ~80 min.
Mam wrażenie, że jemu to by wytłumaczenie Wsiąść do pociągu zajęłoby z 45 min :)
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Circadians: Nowy Świt

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3402
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1136 times
Been thanked: 597 times
Kontakt:

Re: Feudum

Post autor: piton »

Z tłumaczeniem to nie przesada - tłumaczyłem szanownej małżonce prawie 70 minut i bez zbędnych pytań.

Mieszane uczucia z gry mam także, rozumiem ludzi krytykujących i mają dużo racji, ale nie wiem czy w 100% bo muszę pograć więcej :P
Gra jest fajnie narysowana, małe ikonki są... małe, ale mi bardzo nie przeszkadzały w grze. Zasad jest masa, niektóre są faktycznie "z dupy", wsadzone na siłę. Detale niepotrzebnie komplikują grę, a przy tłumaczeniu każdą pierdołę trzeba opowiedzieć. Faktycznie brakuje tu szlifu, wywalenia niepotrzebnych rzeczy. Czegoś do mistrzostwa świata zabrakło. Trochę przerost formy nad treścią.
Ilość opcji przytłacza, jest sporo do odkrywania w grze. Zagrywanie kart akcji jest świetne, trzeba pomyśleć co ja zagram i czym odpowiedzą przeciwnicy. Gildie i przesuwanie kosteczek też spoko. Kontrola obszarów i walka o gildie przypomina mi Dominant Species (duży plus), nie mam problemu z szybkim liczeniem przewag, więc mi to nie przeszkadza, a na to tez ludzie narzekali.
Ogólnie gra jako całość na plus jako ciężki suchar, ale w trakcie ilość opcji i związane z nimi małe zasady wkurzają i nie do końca mi to pasuje. Występuje straszny paraliż decyzyjny, ale nie jest to lajtowa gierka, na co trzeba brać poprawkę. Musze zagrać na 3-4 osoby.

Graliśmy narazie dwa razy we dwoje... i więcej nie chcemy grać w takim składzie. Na dwójkę jest po prostu słabo, zbyt luźno na mapie, da się wiele rzeczy robić w oderwaniu od przeciwnika. Brakuje mi zmian w setupie. Kontrola obszarów, walka o miejsca na mapie na dwie osoby się nie sprawdza. Szczególnie, ze w miejscówce mogą być dwaj gracze. Szukanie konfrontacji na siłę jak można i trzeba walić punkty, takie sobie.
Lubimy ciężkie suchary, im więcej negatywnej interakcji tym lepiej, ale tutaj jakoś zgrzyta. Przynajmniej dla nas i na dwie osoby. Naprawdę nie mam ochoty do tego siadać we dwójkę i eksplorować gry, szukając fajnych zagrań itp itd. bo mamy na półce kilkanaście ciekawszych (lepszych?) gier. Oczywiście kwestia gustu,

Moim zdaniem najlepiej będzie na 3-4 osoby, bo będzie mocna konkurencja na planszy. Jednak obawiam się nieco chaosu na planszy i braku kontroli przy 4-5 osobach, ale to muszę sprawdzić. Zniechęca mnie do grania długość tłumaczenia, bo ludzi w ekipie sporo i nie zawsze trafi się ten sam skład. Uwielbiam area control, a gra mi przypomina nieco Dominanta i sumie w wolę w Dominanta zagrać jak o tym myślę ;)
Muszę spróbować na więcej osób, bo gra ma na pewno potencjał, narazie daje 6/10. jestem z tych widzących wady, ale jakieś plusy też ;)

Tylko jest jeszcze to, o czym mówili ludzie w audycji - jak masz jedną ciężką grę i taką samą ekipę, to super! a jak wiele gier i Feudum poleci na półkę, to nie wiem czy z niej zejdzie.
Zresztą zobaczcie co się dzieje z Lisboa - był hype, potem rzeczywistość zweryfikowała i o grze cisza. Są/były raczej skrajne opinie (wg mnie bardzo dobra gra). Fani grają, narzekacze nie grają i każdy zadowolony ;) tutaj chyba będzie podobnie.
Każda gra ma cenęęę, trzeba po prostu pytać, a nie czaić się z kwiatami... GrY na SpRZedaŻ

może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
kermit223
Posty: 29
Rejestracja: 07 cze 2017, 11:16
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Feudum

Post autor: kermit223 »

detrytusek pisze: 13 maja 2018, 02:03
kermit223 pisze: 12 maja 2018, 21:16 Gościowi z kanału Heavy Cardboard wytłumaczenie zasad zajęło ~80 min.
Mam wrażenie, że jemu to by wytłumaczenie Wsiąść do pociągu zajęłoby z 45 min :)
Możliwe, ale i tak godzinkę na tłumaczenie zasad trzeba poświęcić. Ryu w swoich wrażeniach napisał: "Każda osoba która tłumaczyła Feudum albo musiała słuchać wie o czym mówię. Tragedia. Ja nawet nie wiem czy to nie jest najdłużej wyjaśniana przeze mnie gra ever. Z tego co pamiętam zeszło mi niecałe 1,5h.". Komentarze na BGG zdają się to potwierdzać.
Może Edward tłumaczy wolno, ale to nie zmienia faktu, że ta gra poprostu ma dużo zasad i przebrnięcie przez nie zajmuje dużo czasu.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Feudum

Post autor: Ryu »

Powiem że można wytłumaczyć w krótszym czasie ale to jest bez sensu. Lepiej wytłumaczyć ludziom na spokojnie prezentując jak cos działa bo przynajmniej będą grali w miarę świadomie. Niestety zasad jest od groma i trzeba wszystko powiedzieć.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 457 times
Been thanked: 1102 times

Re: Feudum

Post autor: detrytusek »

piton pisze: 13 maja 2018, 09:16 Tylko jest jeszcze to, o czym mówili ludzie w audycji - jak masz jedną ciężką grę i taką samą ekipę, to super! a jak wiele gier i Feudum poleci na półkę, to nie wiem czy z niej zejdzie.
Zresztą zobaczcie co się dzieje z Lisboa - był hype, potem rzeczywistość zweryfikowała i o grze cisza. Są/były raczej skrajne opinie (wg mnie bardzo dobra gra). Fani grają, narzekacze nie grają i każdy zadowolony ;) tutaj chyba będzie podobnie.
To jest problem chyba wszystkich ciężkich gier. Przez ciężkie rozumiem takie z dużą ilością zasad. Jak raz trafi na półkę to potem z każdym tygodniem ciężej ją ściągnąć, a im dłużej leży.... i kółko się zamyka. Rozwiązania są dwa, a właściwie jedno. Jedno bo to drugie jest niemożliwe do zrealizowania czyli posiadania małej ilości gier (a najlepiej jednej :), wiem nieśmieszny żart) nie wchodzi u nikogo w ...grę. Pierwsze to grać regularnie z tą samą ekipą i to też jest trudne.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Circadians: Nowy Świt

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
freezer
Posty: 90
Rejestracja: 10 mar 2016, 15:23
Been thanked: 3 times

Re: Feudum

Post autor: freezer »

Jak sądzicie, czy po przebrnięciu z jedną ekipą przez zasady, zagranie partyjki i powiedzmy po miesiącu/dwóch miesiącach siadacie ponownie - gracie od razu, czy męczarnie od początku z przypominaniem/wgryzaniem się w zasady?
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Feudum

Post autor: Ryu »

Myślę że po 2-3 partiach nie powinno być problemu ale po jednej grze wg mnie będzie ciężko.
Ja, mam nadzieję, zagram za niedlugo w 2 os. bo gralem 2 razy w 4os. Wtedy dam znać jak to jest ale obawiam się że piton może mieć rację. Zobaczymy :)
Polo15
Posty: 118
Rejestracja: 04 maja 2011, 22:32
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 44 times
Been thanked: 42 times

Re: Feudum

Post autor: Polo15 »

Z tłumaczeniem gry nie ma problemu jeśli zastosuje się sposób tłumaczenia Czech Games Edition (wzięty z posta na BGG). Osobiście sprawdziłem i działa to bardzo dobrze.

Po pierwsze nie tłumaczymy wszystkiego od razu, tylko dzielimy to sobie na etapy:
1. pokrótce opowiadamy o czym jest gra, należy tu zaznaczyć, że gildie są ważnym jej elementem oraz że mamy w nich 3 rodzaje pozycji, które na początku zdobywamy wystawiając pionki,
2. każdy gracz wybiera początkowego pionka i zaznacza swój status w odpowiedniej gildii (niech każdy wybierze innego, bez wchodzenia w szczegóły, która gildia co robi),
3. tłumaczymy podział gry na rundy i epoki, jaka jest różnica między nimi i kiedy gra się kończy,
4. nadmieniamy, jakie surowce występują w grze, a każdy gracz wybiera dla siebie 3 różne; można tu zasugerować wzięcie saletry (bo pozwala zagrać dodatkową kartę), siarki przekształconej od razu w wino (bo pozwala wykarmić pionek przez dwie rundy) oraz żelaza (bo z pozostałych surowców jest najcenniejsze),
5. tłumaczymy, że na początku każdej rundy wybieramy po 4 karty akcji
6. każdy gracz bierze do ręki następujące karty: "Migrate", "Move", "Influence" and "Repeat", opowiadamy co robią te karty po zagraniu i jakie mamy możliwości (jakby jakiś gracz pytał o pozostałe karty to mówimy, że w pierwszej rundzie i tak byłyby one w większości bezużyteczne),
7. rozgrywamy pierwszą rundę gry: jeśli ktoś zagra powtórzenie akcji ruchu tłumaczymy jak działa tor "Epic voyage"; jeśli gracz podczas wykonywania akcji ma na planszy pionek pozwalający uzyskać dodatkowy efekt z tej akcji, tłumaczymy co może zrobić dodatkowo),
8. przed drugą rundą tłumaczymy na czym polegają karty "Tax", "Explore" oraz "Improve" (jeśli ktoś ma żeton terenu tłumaczymy w jaki sposób może go wykorzystać i jaka jest różnica między chłopem a poddanym)
9. następnie tłumaczymy kartę "Harvest" oraz kartę "Guild" w ogólnym zarysie a także co nam dają poszczególne akcje "Trade" (te dostępne dla wszystkich),
10. rozgrywamy drugą rundę; gdy ktoś zagra kartę "Guild" tłumaczymy jakie ma inne możliwości poza akcją "Trade"; jeśli mamy cierpliwych graczy, możemy wytłumaczyć tu wszystkie akcje i w jaki sposób surowce przepływają z gildii do gildii (warto tu zaznaczyć, że jest to jeden z głównych sposobów zdobywania punktów w tej grze),
11. na początku trzeciej rundy tłumaczymy karty "Conquer", "Defend" a na koniec rundy jak działają beczki z winem
12. takie elementy jak "Military service", "Royal Writs", "Ferryboat routes", "Feudum" i inne szczegółowe elementy tłumaczymy w momencie gdy się pojawią lub w momencie, gdy wyda się nam to sensowne,
13. w tym momencie gracze powinni rozumieć jak działa większość mechanizmów w grze a my możemy odpowiedzieć na pytania jeśli coś jest niejasne.

Dzięki temu sposobowi udało mi się wytłumaczyć zasady gry małżonce, dla której słuchanie w skupieniu tłumaczenia gry dłuższego niż 10 minut jest niemożliwe. Pierwszą rundę gry zaczęliśmy dokładnie po 10 minutach z zegarkiem w ręku :) Poza czasem tłumaczenia ograniczamy także ilość pytań w trakcie rozgrywki, ponieważ gra jest na tyle skomplikowana, że bez rozegrania tych kilku rund bardzo trudne jest zrozumienie w jaki sposób wszystko naprawdę działa. Oczywiście taka gra nie będzie optymalna pod względem punktów, ale w większości gier pierwsza rozgrywka taka nie jest.
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Feudum

Post autor: playerator »

Spoiler:
Rewelacja. Wielkie dzięki za tego posta :D.
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
gregos
Posty: 1032
Rejestracja: 20 gru 2014, 02:21
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 12 times

Re: Feudum

Post autor: gregos »

No i to jest świetny sposób na wprowadzenie kogoś nowego do gry.

Przy okazji mam pytanie do Polo15. Jak oceniasz rozgrywkę w składzie dwuosobowym?
Polo15
Posty: 118
Rejestracja: 04 maja 2011, 22:32
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 44 times
Been thanked: 42 times

Re: Feudum

Post autor: Polo15 »

gregos pisze: 14 maja 2018, 09:51 No i to jest świetny sposób na wprowadzenie kogoś nowego do gry.

Przy okazji mam pytanie do Polo15. Jak oceniasz rozgrywkę w składzie dwuosobowym?
Na razie grałem tylko w składzie 4-osobowym, w mniej osób nie siadałbym raczej do tej gry. Nawet przy czterech osobach przepływ surowców wydawał się bardzo powolny, chociaż bardzo możliwe, że to kwestia braku ogrania. Przez dużą część rozgrywki dwie pozycje czeladników były nieobsadzone, nikt też nie użył akcji "Uczty" na innym graczu, więc przepływ między gildiami trochę się przyblokował.
Przy 3 graczach z samych pionków można zająć 9 z 12 pozycji w gildiach (nie licząc nowicjuszy) a przy 2 graczach będzie to już tylko 6. Może wtedy dojść do sytuacji, że nie będzie się nam opłacało wykonywać akcji gildii, bo gdy przepchniemy towary, przeciwnik kontrolujący kolejną gildię zrobi to samo i uzyska tyle samo punktów co my. W związku z tym bardziej będzie się opłacało wykonać inną akcję i zablokować przeciwnikowi wykonanie akcji i zdobycie punktów. Jedyną opcją będzie wtedy dla niego "Uczta", ale tak jak pisałem nie widziałem jej w akcji, więc ciężko mi się wypowiedzieć. Specjalnie nie wspomniałem o zdobywaniu pozycji w gildiach dzięki "Feudum", ponieważ nie jest łatwo je wybudować i wymagają one sporych poświęceń punktowych lub atakowania innych graczy co przy mniejszej ich liczbie także może być bardziej problematyczne.
ODPOWIEDZ