Klany Kaledonii - pytania o zasady

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Klany Kaledonii - pytania o zasady

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Cytat z instrukcji: "Zabronione jest posiadanie Kupców od jednego gracza jednocześnie w obszarze kupna i sprzedaży tego samego towaru".
1. Czyli jak kupiłem ser to potem nie będę już mógł go sprzedać ?
2. Rozumiem że ta zasada handlu obowiązuje również podczas akcji Ekspansja ?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Klan Fergusson
brak zdania/opisu w polskiej instrukcji a które znajduję się w instrukcji angielskiej: You must place all three starting Workers on border spaces of the active map. Czyli 3 robotników początkowych stawiamy w miejscach granicznych mapy. Oddaje to grafika na płytce klanu ale mimo wszystko opisu brak.

Klan McKenzie
brak zdania: For the purposes of Scoring tile #2, Whisky in the cellar does score. Czyli kafel punktowania nie uwzględnia beczek w piwnicy.
A jak rozumieć to zdanie: When you move aged Whisky out of the cellar into your stock, you gain £7 or £15 respectively. W PL instrukcji jest przenieść Whisky z piwnicy do puli. Wcześniej jest mowa o przeniesieniu z piwnicy do magazynu. Jak rozumieć sformułowanie z piwnicy do puli? Jakiej puli, ogólnej? Czy może jednak nadal chodzi o mój magazyn?
Kolejne pytanie to czy mając beczki na polach za 7 i 15 mogę je spieniężyć od razu obie?
Ostatnio zmieniony 24 paź 2018, 09:36 przez Dr. Nikczemniuk, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1799
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 76 times
Been thanked: 332 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: hipcio_stg »

Dr. Nikczemniuk pisze: 19 paź 2018, 17:48 Cytat z instrukcji: "Zabronione jest posiadanie Kupców od jednego gracza jednocześnie w obszarze kupna i sprzedaży tego samego towaru".
1. Czyli jak kupiłem ser to potem nie będę już mógł go sprzedać ?
2. Rozumiem że ta zasada handlu obowiązuje również podczas akcji Ekspansja ?
Nie wolno spekulować cen na rynku.
Dr. Nikczemniuk pisze: 19 paź 2018, 17:48 Klan McKenzie
brak zdania: For the purposes of Scoring tile #2, Whisky in the cellar does score. Czyli kafel punktowania nr.2 nie uwzględnia beczek w piwnicy.
A jak rozumieć to zdanie: When you move aged Whisky out of the cellar into your stock, you gain £7 or £15 respectively. W PL instrukcji jest przenieść Whisky z piwnicy do puli. Wcześniej jest mowa o przeniesieniu z piwnicy do magazynu. Jak rozumieć sformułowanie z piwnicy do puli? Jakiej puli, ogólnej? Czy może jednak nadal chodzi o mój magazyn?
Kolejne pytanie to czy mając beczki na polach za 7 i 15 mogę je spieniężyć od razu obie?
To działa w ten sposób, że im dłużej trzymasz whisky w piwnicy, tym jest starsza i droższa. wrzucasz do piwnicy, w następnej rundzie przesuwasz o pole w prawo. Jeżeli musisz ją wydać do realizacji kontraktu, albo sprzedaży to dostajesz ekstra 7 funciaków. Jeżeli nie musiałeś jej wydać to w następnej rundzie o oczko w prawo (wszystkie beczki). Teraz gdy z niej skorzystasz dostaniesz 15 funtów i 7 za środkową. Jeżeli nie wykorzystasz to w następnej rundzie najstarsza whiskey trafia z automatu do puli zasobów razem z 15 funciakami, a miejsca w piwnicy zastępują kolejne beczki.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

hipcio_stg pisze: 22 paź 2018, 08:10

Jeżeli nie wykorzystasz to w następnej rundzie najstarsza whiskey trafia z automatu do puli zasobów razem z 15 funciakami, a miejsca w piwnicy zastępują kolejne beczki.
Jak byś mógł doprecyzować, do puli zasobów...mojej czy ogólnej?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1799
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 76 times
Been thanked: 332 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: hipcio_stg »

Zawsze gdy jest produkcja dostajesz dochód, oraz surowce (ew. towary przetworzone). Jeżeli produkujesz whiskey możesz ją schować do piwniczki (na kartę klanu). Oczywiście możesz z niej skorzystać w tej turze usuwając ją z piwnicy, natomiast nie dostaniesz bonusu pieniężnego. Jeżeli beczka osiągnie ostatni poziom to nie leżakuje tam dalej, tylko wraca z bonusem, a jej miejsce zastępuje kolejna. Można tylko jedną beczkę na rundę dołożyć do piwniczki, stąd nie zaleca się korzystanie z nich wcześniej, gdyż to spore źródło dochodu. W ostatniej turze można z nich porobić kontrakty z dużą ilością trunku.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1377
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 190 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: Brylantino »

Ogólnie łycha, która leżakuje w naszej piwniczce, może zostać z niej usunięta w dowolnym momencie w naszej turze i w zależności pod jaką kwotą się znajduje, to taką kwotę gracz otrzyma, kiedy ją z piwnicy zabiera - beczka wraca do naszych zasobów (nie ogólnych). Można więc bez problemu beczki z piwnicy wykorzystać do kontraktów, nawet jak nie będą w pełni dojrzałe.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

hipcio_stg pisze: 22 paź 2018, 09:19 Zawsze gdy jest produkcja dostajesz dochód, oraz surowce (ew. towary przetworzone). Jeżeli produkujesz whiskey możesz ją schować do piwniczki (na kartę klanu). Oczywiście możesz z niej skorzystać w tej turze usuwając ją z piwnicy, natomiast nie dostaniesz bonusu pieniężnego. Jeżeli beczka osiągnie ostatni poziom to nie leżakuje tam dalej, tylko wraca z bonusem, a jej miejsce zastępuje kolejna. Można tylko jedną beczkę na rundę dołożyć do piwniczki, stąd nie zaleca się korzystanie z nich wcześniej, gdyż to spore źródło dochodu. W ostatniej turze można z nich porobić kontrakty z dużą ilością trunku.
No dobra, mam 3 beczki na swoim klanie i następuje faza produkcji: ostatnia beczka trafia do magazynu i dostaję 15 many, pozostałe dwie przesuwam i stoją na polach za 7 i 15 many no i mogę dostawić beczkę na 1 wolne pole, racja?
A czy nadal mogę przenieść dwie ostatnie beczki do magazynu i dostać 7+15 a wcześniej dostałem 15, czyli 15+7+15=37?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1799
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 76 times
Been thanked: 332 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: hipcio_stg »

Dr. Nikczemniuk pisze: 22 paź 2018, 12:47
hipcio_stg pisze: 22 paź 2018, 09:19 Zawsze gdy jest produkcja dostajesz dochód, oraz surowce (ew. towary przetworzone). Jeżeli produkujesz whiskey możesz ją schować do piwniczki (na kartę klanu). Oczywiście możesz z niej skorzystać w tej turze usuwając ją z piwnicy, natomiast nie dostaniesz bonusu pieniężnego. Jeżeli beczka osiągnie ostatni poziom to nie leżakuje tam dalej, tylko wraca z bonusem, a jej miejsce zastępuje kolejna. Można tylko jedną beczkę na rundę dołożyć do piwniczki, stąd nie zaleca się korzystanie z nich wcześniej, gdyż to spore źródło dochodu. W ostatniej turze można z nich porobić kontrakty z dużą ilością trunku.
No dobra, mam 3 beczki na swoim klanie i następuje faza produkcji: ostatnia beczka trafia do magazynu i dostaję 15 many, pozostałe dwie przesuwam i stoją na polach za 7 i 15 many no i mogę dostawić beczkę na 1 wolne pole, racja?
A czy nadal mogę przenieść dwie ostatnie beczki do magazynu i dostać 7+15 a wcześniej dostałem 15, czyli 15+7+15=37?
Jeżeli zaczynasz rundę z pełną piwniczką to tak. 15 dostajesz z automatu za ostatnią wyleżakowaną beczkę, później przesuwasz i uzupełniasz pierwsze miejsce. Jeżeli Masz silną potrzebę pieniędzy to możesz opróżnić nawet całą piwnicę i wziąć dodatkowe 22 funty. Czyli tak jak liczyłeś maksymalnie można zarobić 37, tylko pamiętaj, że od przyszłej rundy możesz dołożyć do piwniczki tylko jedną beczkę, bez różnicy ile beczek produkujesz. Oczywiści, aby umieścić beczkę w piwnicy musisz produkować przynajmniej jedną beczkę.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1377
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 190 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: Brylantino »

Pamiętajcie jeszcze o dodatkowej funkcji tego klanu, czyli kasa za każdą wyprodukowaną beczkę (nie tylko te co trafiły do piwnicy).
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Dzięki za uratowanie klanu bo już go miałem wywalić za okno :wink:
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1799
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 76 times
Been thanked: 332 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: hipcio_stg »

Dla mnie gorszy do opanowania jest ten od rybaków :P
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

hipcio_stg pisze: 22 paź 2018, 14:55 Dla mnie gorszy do opanowania jest ten od rybaków :P
Ten był u mnie drugi w kolejce :wink:
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
wirusman
Posty: 1972
Rejestracja: 08 sty 2014, 19:18
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 83 times
Been thanked: 28 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: wirusman »

Gra solo. Ma być 5 czy 6 kontaktów eksportowych. W opisie jest 5 a na obrazku z boku pokazane jest 6 kontaktow.
Ushi
Posty: 60
Rejestracja: 07 kwie 2017, 09:53
Has thanked: 288 times
Been thanked: 16 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: Ushi »

wirusman pisze: 24 paź 2018, 16:36 Gra solo. Ma być 5 czy 6 kontaktów eksportowych. W opisie jest 5 a na obrazku z boku pokazane jest 6 kontaktow.
Też mnie to dziwiło dopóki nie zagrałem.
Na początku 5. Później co turę dokładasz do 6-ciu i losowo będzie odpadał 1 z nich. Więc pozostanie 5.
wirusman
Posty: 1972
Rejestracja: 08 sty 2014, 19:18
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 83 times
Been thanked: 28 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: wirusman »

Wyczytać z insteukcji tego nie umiałem
Awatar użytkownika
dragon77
Posty: 219
Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: dragon77 »

Wytłumaczy ktoś jaki sens ma klan, który zaczyna z 3 ludkami rozstawionymi na obrzeżach planszy ? Jak nim grać, żeby dawał jakiekolwiek sensowne korzyści ? (no oprócz 2 poziomu żeglugi wartego 8 monet jak coś)
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

dragon77 pisze: 27 paź 2018, 02:23 Wytłumaczy ktoś jaki sens ma klan, który zaczyna z 3 ludkami rozstawionymi na obrzeżach planszy ? Jak nim grać, żeby dawał jakiekolwiek sensowne korzyści ? (no oprócz 2 poziomu żeglugi wartego 8 monet jak coś)
Klan ten daje fory jeśli chodzi o szybką ekspansję i większy dostęp do płytek bonusowych, no i na starcie masz 3 osady.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1799
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 76 times
Been thanked: 332 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: hipcio_stg »

dragon77 pisze: 27 paź 2018, 02:23 Wytłumaczy ktoś jaki sens ma klan, który zaczyna z 3 ludkami rozstawionymi na obrzeżach planszy ? Jak nim grać, żeby dawał jakiekolwiek sensowne korzyści ? (no oprócz 2 poziomu żeglugi wartego 8 monet jak coś)
Blisko mu też do portów ;)
ronczi
Posty: 332
Rejestracja: 16 mar 2007, 11:51
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Has thanked: 1 time

Re: Klany Kaledonii

Post autor: ronczi »

Czy w wersji solo zasoby eksportowe punktują?

1. Nie punktują
2. Punktuje tylko chmiel (tak by należało wg. mnie rozumieć w instrukcji - jednak to lekko nielogiczne)
3. Wszystkie eksportowe punktują za 1 + ilość kontraktów.
Arius
Posty: 1402
Rejestracja: 30 mar 2016, 16:31
Has thanked: 289 times
Been thanked: 154 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: Arius »

dragon77 pisze: 27 paź 2018, 02:23 Wytłumaczy ktoś jaki sens ma klan, który zaczyna z 3 ludkami rozstawionymi na obrzeżach planszy ? Jak nim grać, żeby dawał jakiekolwiek sensowne korzyści ? (no oprócz 2 poziomu żeglugi wartego 8 monet jak coś)
Jeśli jedną z tarcz punktujących jest ta za pola na krawędzi (zwłaszcza w 5 rundzie) to ten klan ma fajnie.
1. Korzyść masz 3 robotników na dzień dobry. Warto iść w jeden rodzaj.
2. Można mieć łatwy dostęp do portu (np. +10 monet w 1 rundzie daje większy bonus niż te same 10 monet w 3 rundzie przez innych graczy, albo port z ulepszeniem, zwłaszcza gdy robotnicy są jak w punkcie 1 też jest spoko).
3. I chyba skupiać się na kontraktach. Bo przy sensownej grze przeciwników nie ma co liczyć na punkty za największą liczbę siedlisk.
Awatar użytkownika
dragon77
Posty: 219
Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: dragon77 »

ronczi pisze: 01 lis 2018, 19:32 Czy w wersji solo zasoby eksportowe punktują?

1. Nie punktują
2. Punktuje tylko chmiel (tak by należało wg. mnie rozumieć w instrukcji - jednak to lekko nielogiczne)
3. Wszystkie eksportowe punktują za 1 + ilość kontraktów.
Punktują normalnie (5/4/3 pkt). Jedynie nie śledzisz ich ilości w trakcie gry (nie umieszczasz znaczników na torze).
Awatar użytkownika
krisow
Posty: 378
Rejestracja: 01 maja 2006, 23:37
Has thanked: 17 times
Been thanked: 63 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: krisow »

Jak jest z kupowanie i sprzedawaniem gdy znacznik ceny jest albo dochodzi do skrajnego pola? To oznacza, że danego towaru nie ma lub rynek jest przesycony? Nie mogę kupować i sprzedawać danego towaru? Plansza rynku określa dostępność towarów? Czy nie? Modyfikuje tylko ceny i mogę nadal handlować za wartości z ostatnich pól bez zmian po transakcji? Nie zrozumiałem tego po lekturze instrukcji.
Szpanerski
Posty: 320
Rejestracja: 12 sty 2017, 23:46
Been thanked: 2 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Szpanerski »

Pytanko o.zasady do grających:
Jak dobrze rozumiem ekspansja po zielonych polach musi odbywać się w sposób przylegający do jakiegoś z zajętych już przez nas pół prawda?

Chyba że mamy rozwiniętą w odpowiednim stopniu żegluge i nowo zajmowane pole przylega do wody?

Nie można poprostu oddalić się od naszych "budynków itd." W głąb lądu jeżeli pole nie przylega do już zajetych?

Mam nadzieję że mnie rozumiecie xD

Ps. Czy widzieliście kiedyś instrukcje z taką ilością bledow/literówek?
pyz
Posty: 71
Rejestracja: 26 paź 2014, 19:46
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: pyz »

Dobrze myślisz, nie można przeskoczyć pól lądowych przy ekspansji.

I tak, instrukcja to tragedia. Mieli dosłać do wspierających poprawioną wersję razem ze wszystkimi dodatkowymi bajerami, ale termin był już przekładany tyle razy, że pogubiłem się kiedy to w końcu ma do mnie przyjść. Fuszera i krętactwo ze strony Czachy, że hej.
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 411
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 407 times
Been thanked: 204 times

Re: Klany Kaledonii

Post autor: Arachion »

Obrazek

Jak to rozumieć?
Co to za premia budynków bo kwestie "i zapłacić " rozumiem.
Sucharzysta
ODPOWIEDZ