Scythe (Jamey Stegmaier)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
wirusman
Posty: 1978
Rejestracja: 08 sty 2014, 19:18
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 87 times
Been thanked: 28 times

Re: Scythe

Post autor: wirusman »

Ograł ktoś najnowszy dodatek?
Awatar użytkownika
citmod
Posty: 715
Rejestracja: 11 gru 2014, 15:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 103 times
Been thanked: 103 times

Re: Scythe

Post autor: citmod »

Jutro będziemy grać pierwszy raz w Scythe, stąd chciałbym wiedzieć, czy są jakieś błędy w instrukcji, na kartach, na mapie itp. lub innego rodzaju? Pytam profilaktycznie, bo nie widzę sensu czytania 90 kilku stron wątku w celu sprawdzenia czy przypadkiem nie było jakichś błędów/pomyłek.
StanleyStone

Re: Scythe

Post autor: StanleyStone »

Scythe ma prawie idealną instrukcję. Pamiętajcie, że jeśli zbuduje ktoś młyn, to może wraz z ulepszeniem produkować surowce nawet na 4 heksach. A oprócz tego młyn traktowany jest jak robotnik. Trochę mało intuicyjna jest też grafika Klanu Albionu zdolności mecha: Nory. Ale jest to dobrze narysowane i opisane w instrukcji (o ile gracie z NzDK).
Awatar użytkownika
citmod
Posty: 715
Rejestracja: 11 gru 2014, 15:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 103 times
Been thanked: 103 times

Re: Scythe

Post autor: citmod »

StanleyStone pisze: 09 lis 2018, 00:34 Scythe ma prawie idealną instrukcję. Pamiętajcie, że jeśli zbuduje ktoś młyn, to może wraz z ulepszeniem produkować surowce nawet na 4 heksach. A oprócz tego młyn traktowany jest jak robotnik. Trochę mało intuicyjna jest też grafika Klanu Albionu zdolności mecha: Nory. Ale jest to dobrze narysowane i opisane w instrukcji (o ile gracie z NzDK).
Dzięki za odpowiedź. Też właśnie mam wrażenie, że jest to jedna z najlepiej napisanych instrukcji jakie czytałem, jeśli nie najlepsza.

Mam już co prawda dwa pierwsze dodatki, ale na razie planujemy zagrać w samą podstawkę.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4118
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 270 times
Been thanked: 938 times

Re: Scythe

Post autor: brazylianwisnia »

Jeśli kto ogra Fenrisa to prosiłbym o opinię czy moduły z tego dodatku mogą podnieść rozbudowanie podstawki? Gra jest u mnie na granicy wylotu z kolekcji przez to że brakuje mi tu trudnych decyzji i ciekawych akcji. Dlatego jestem ciekaw jak te moduły mogą wpłynąć na sama grę w trybie zwykłej rozgrywki a nie kampanii.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
feniks_ciapek
Posty: 2301
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1608 times
Been thanked: 936 times

Re: Scythe

Post autor: feniks_ciapek »

brazylianwisnia pisze: 11 lis 2018, 11:23 Jeśli kto ogra Fenrisa to prosiłbym o opinię czy moduły z tego dodatku mogą podnieść rozbudowanie podstawki? Gra jest u mnie na granicy wylotu z kolekcji przez to że brakuje mi tu trudnych decyzji i ciekawych akcji. Dlatego jestem ciekaw jak te moduły mogą wpłynąć na sama grę w trybie zwykłej rozgrywki a nie kampanii.
Wydaje mi się, że mogą. Fenris dodaje sporo zmiennych, w tym też takie, które nieco zmieniają samą rozgrywkę, a nie tylko rozwój frakcji.
Inglorion
Posty: 48
Rejestracja: 24 lip 2013, 18:52
Has thanked: 33 times
Been thanked: 1 time

Re: Scythe

Post autor: Inglorion »

Cześć, chciałem ostatnio kupić polską podstawkę Scythe'a... ale okazało się, że już nigdzie jej nie ma
Wiadomo coś może o dodruku?
Shinhaevel
Posty: 39
Rejestracja: 07 sty 2018, 18:21
Has thanked: 22 times

Re: Scythe

Post autor: Shinhaevel »

Awatar użytkownika
YuZ
Posty: 328
Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 8 times
Been thanked: 23 times

Re: Scythe

Post autor: YuZ »

Inglorion pisze: 21 gru 2018, 03:24 Cześć, chciałem ostatnio kupić polską podstawkę Scythe'a... ale okazało się, że już nigdzie jej nie ma
Wiadomo coś może o dodruku?
W tej chwili widzę wersję PL w przynajmniej w czterech sklepach online (w tym bezpośrednio o wydawcy).
kotti7
Posty: 11
Rejestracja: 10 sty 2018, 22:36
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Scythe

Post autor: kotti7 »

Niedawno kupiłem podstawkę od osoby prywatnej, nową w folii za 280zl. Łatwiej jest zaś z dodatkiem Fenris, który można nabyć wszędzie. Obowiązkowy duet
veetee
Posty: 139
Rejestracja: 28 maja 2015, 21:33

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: veetee »

Ja się z kolei bardzo cieszę, że The Rise of Fenris po angielsku trafił z powrotem do sklepów. :)

Tydzień temu to była jeszcze beznadziejna sprawa, bo niestety jestem posiadaczem tej angielskiej wersji.
Awatar użytkownika
ShapooBah
Posty: 1294
Rejestracja: 18 lip 2018, 13:56
Lokalizacja: Katowice/Gliwice
Has thanked: 365 times
Been thanked: 216 times

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: ShapooBah »

Co właściwie ten dodatek wprowadza? Dobrze rozumiem, że on z gry Euro tworzy grę Legacy?
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4118
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 270 times
Been thanked: 938 times

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: brazylianwisnia »

Piszesz tak jakby Legacy i Euro to były różne gatunki podczas gdy Legacy to podgatunek.
Kampania to tylko przykrywka. Fenris dodaje wiele modułów do Scythe które zmieniają grę. Aby nie spojlowac sprawdź na BGG.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
feniks_ciapek
Posty: 2301
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1608 times
Been thanked: 936 times

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: feniks_ciapek »

ShapooBah pisze: 21 gru 2018, 18:59 Co właściwie ten dodatek wprowadza? Dobrze rozumiem, że on z gry Euro tworzy grę Legacy?
Nie tworzy Legacy, bo nic permanentnie się nie zmienia. Wprowadza kilka modułów i dodatkowych elementów, z których możesz, ale nie musisz korzystać. Elementy te są także wprowadzane w trakcie kampanii, która z jednej strony opowiada jakąś historię w świecie Scythe, a z drugiej strony pełni rolę tutoriala do wspomnianych modułów. Jak lubisz Scythe, to polubisz najprawdopodobniej też Fenrisa. Jak nie lubisz... to pewnie raczej też nie polubisz :).
Awatar użytkownika
ShapooBah
Posty: 1294
Rejestracja: 18 lip 2018, 13:56
Lokalizacja: Katowice/Gliwice
Has thanked: 365 times
Been thanked: 216 times

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: ShapooBah »

Jakie elementy? Nowe jednostki? Lepszy balans krain? Większy nacisk na walkę niż worker placement?
czeczot
Posty: 1275
Rejestracja: 09 wrz 2017, 20:23
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 29 times
Been thanked: 71 times

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: czeczot »

W dodatku Fenris są:
Spoiler:
W to możesz grać w ramach kampanii gdzie co grę masz coś nowego, rozwijasz frakcję itp albo wybierasz sobie coś z tego i włączasz do normalnej gry.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4118
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 270 times
Been thanked: 938 times

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: brazylianwisnia »

Może nie którzy nie chcą spojlerow? Wiecej walki w ekonomicznym Eurasie? To by była profanacja ale coś tam jest w temacie ;-)

Fenris jest złożony z wielu modułów. Można grać jako kampanie a można odrazu wszystko rozpakować i używać w normalnych grach.

Uwaga w spojlerze zawartosc
Spoiler:
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
wilczelyko
Posty: 174
Rejestracja: 04 cze 2004, 09:28
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 13 times
Been thanked: 39 times

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: wilczelyko »

Potrzebuję podzielić się pewnym głębokim zdziwieniem. Otóż nie ogarniam, czemu Chanat Krymski miałby być najlepszą frakcją, jak to wynika z kilku dyskusji na bgg, jakie czytałem. Co gorsza, podobnie uważają autorzy gry. W Fenris powstaje (nie zdradzając nic) jest moduł, w którym grający poszczególnymi państwami dostają różne ilości kasy, ewidentnie wg siły ich zdolności frakcji. Krym dostaje najmniej. Nie rozumiem.
Mam za sobą pewnie ok. 30 rozgrywek w Scythe'a i zawsze mówię nowym graczom, żeby grali Polanią lub Roswiecją, a na pewno nie Krymem. Czytałem argumenty, ale trudno mi je przyjąć.
Prawda, że dowolny surowiec za kartę jest miły, ale kart wcale nie ma tak wiele, żeby to jakoś wpływało na grę. Oczywiście, możnaby się skupić na ich pozyskiwaniu, ale:
- Akcja wzmocnienia - wymaga ulepszenia, żeby dostawać dwie karty i trzeba zapłacić za nią 1 kasy. Za tą samą kasę dostanę na Handlu dwa dowolne zasoby od razu, a nie 1 na turę i to bez konieczności wzmocnienia! Oczywiście, można wybudować Pomnik i jednocześnie dostawać popularność, ale to już wymaga i paliwa na ulepszenie, i drewna na budynek. Strasznie drogo zarówno w surowcach, jak i ruchach robotników!
- Akcja werbunku - można szybko zwerbować żeton na tej akcji, każda następna nasza i sąsiadów taka akcja da nam kartę. Ale ile razy to się wydarzy? Max 3 dla nas, pewnie drugie tyle dla sąsiadów.
- Nagroda pocieszenia z przegranej walki - świetnie, ale wygrana walka daje gwiazdkę, czyli warto tak atakować tyko graczy, którzy już mają dwie gwiazdki (i nie są Niemcami). Toć to już sama końcówka gry! Ile razy się to wydarzy? Raz, dwa?
Podsumowując, nie ogarniam pozytywnej opinii o tej frakcji. Teleportacja do nieużywanej bazy jest spoko, ale i tak zdolności pozostałych frakcji (skok do Fabryki, przechodzenie przez jeziora, skoki do pułapek) są równie dobre bądź lepsze.
Czy ktoś z Was podziela wysokie zdanie o Krymie? Macie jakieś strategie, których nie dostrzegłem?
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: rattkin »

Jedno słowo: tempo.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4118
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 270 times
Been thanked: 938 times

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: brazylianwisnia »

Też nie wiem. Ruskie mogą rushowac na encountery i jak trafia mecha to pozamiatane. Ale ja nie grałem tyle w Scythe by poznać wszelkie niuanse.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
Valarus
Posty: 1270
Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: Valarus »

Ja się zgadzam z opinią, że Chanat to najsilniejsza frakcja. Zaczynasz grę od razu posiadająć robotnika na jedzeniu, więc strategia jest bardzo prosto - werbunek rekruta, który daje Ci karty, dostajesz z niego dwie karty od razu. Jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby zabrakło mi kart na surowce po takim otwarciu. Rekrutacja jest bardzo mocna, więc karty wpadają cały czas. A jak już masz zniżkę jednego surowca na wszystko to jesteś ustawiony, jak napisał Rattkin - tempo jest okrutne. Ostatnio miałem handel z rekrutacją za 3 jedzenia (nie pamiętam która to plansza) i to trochę przerażające, jak złamany jest Chanat przy odpowiedniej planszy. Kończy grę bardzo szybko, wyniki jakie nim osiągam to zazwyczaj ok 90-100 punktów kiedy inni gracze mają 30-40.
wilczelyko pisze: 31 gru 2018, 12:40
- Akcja werbunku - można szybko zwerbować żeton na tej akcji, każda następna nasza i sąsiadów taka akcja da nam kartę. Ale ile razy to się wydarzy? Max 3 dla nas, pewnie drugie tyle dla sąsiadów.
4 x dla każdego z sąsiadów i 3 razy dla Ciebie to 11 kart, czyli 11 darmowych zasobów. A dostaniesz ich więcj zazwyczaj z innych akcji też. Jak dobrze grasz Chanatem, to gra nie potrwa więcej niż ok 15.
Ziemowit
Posty: 62
Rejestracja: 04 gru 2017, 16:08

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: Ziemowit »

Cześć,

ile jest aspektu faktycznej walki w Scythe? Czy dodatki coś pod tym względem zmieniają? A jeśli jest tam jakaś faktyczna (a nie tylko symboliczna) walka, to do jakiej innej gry moglibyście porównać Scythe pod tym właśnie względem?

Z góry dzięki!
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: rattkin »

Nie powiedziałbym, że walka w Scythe jest symboliczna, lecz raczej, że okazjonalna. Jeśli chodzi o porównanie, to najłatwiej sobie przedstawić to tak, że w grach typu "dudes on map" walka służy kontroli (terenu, gracza). W Scythe jest zaledwie sposobem na zdobycie "arbitralnych" punktów. Jest to pewne uproszczenie, może trochę niesprawiedliwe, ale myślę, że koniec końców - prawdziwe.

Mam wrażenie, że podobnie trochę jest np. w Archmage, czy Monumental - celowo przywołuję nowe tytuły, bo zdaje się, że to taki właśnie element nowego miotu gier hybrydowych, skłaniających się w stronę euro - one wprowadzają walkę i ta walka "jakiś tam sens ma", ale rzadko stanowi oś rozgrywki i staje się elementem do "wzruszania ramionami" - "to ja Cię tu atakuję i dostaję 2 pkt. - ok. ".
czeczot
Posty: 1275
Rejestracja: 09 wrz 2017, 20:23
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 29 times
Been thanked: 71 times

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: czeczot »

Ziemowit
Jeśli chodzi o dodatek Fenris Powstaje to faktycznie on dodaje trochę więcej walki.
Spoiler:
Ziemowit
Posty: 62
Rejestracja: 04 gru 2017, 16:08

Re: Scythe (Jamey Stegmaier)

Post autor: Ziemowit »

Dziękuję Wam za odpowiedzi! Najlepiej byłoby w Scythe zagrać i wypróbować, ale żaden znajomy nie posiada, a wydawać ponad 300 zł w ciemno... Chodzi o to, że jestem fanem dudes on a map takich bardziej typowych - Inis, LoH, Cyklady, Kemet, Chaos itd. No nic, tego chyba się nie rozwiąże na poziomie opisów :).
ODPOWIEDZ