Robinson Crusoe: AotCI

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Lothrain
Użytkownik wspierający
Posty: 2933
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain » 14 lut 2019, 15:01

imrowai pisze:
14 lut 2019, 14:52
Witam
scenariusz z ratowaniem Jenny. Na karcie scenariusza jest przedmiot tratwa, równocześnie mam kartę pomysłu na tratwę. Czy było by to błędnym założeniem, że w momencie zbudowania tratwy z karty scenariusza automatycznie realizuję pomysł "Tratwa"?
Jak gram scenariusz z Jenny i wyciągnę wśród przedmiotów tratwę, to żeby nie było zgrzytów losuję inną kartę.

imrowai
Posty: 47
Rejestracja: 09 lis 2018, 21:29

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: imrowai » 14 lut 2019, 15:19

nie nie nie nie takiej odpowiedzi się spodziewałem... czy raz w tym wątku nie może pojawić się interpretacja korzystna dla gracza :)? niepotrzebnie pytałem...

zderzak82
Posty: 8
Rejestracja: 04 sty 2019, 22:42

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: zderzak82 » 14 lut 2019, 17:22

W miedzy czasie udalo mi sie jeszcze skontaktowac z wydawnictwem tej gry.
Dla zainteresowanych.
Ogolnie wiekrzosc odpowiedzi sie potwierdza. Odnosnie punktow ktore budzily wątpliwości.
Ad1)
Poziom 0 to tez poziom podzielony na pol daje 0 wiec spelniamy warunek
Ad4)
Zgodnie z instrukcja nie ma obowiązku wymiany żetonów na surowce, ale można zrobić to w dowolnym momencie. W takim przypadku nie na rękę jest wymianiać żeby stracić. Ale pozostaje to wolnej interpretacji gracza.
Ad5)
Do konca gry jest zakryty nie ma możliwości go odkryc.
Ad11)
Żeton ten mówi że "przerzucamy kość sukcesu", czyli odrzucamy go bez względu na wynik przerzutu.
Ad12)
Odrzucone żetony odkryć należy usunąć z gry.

Dawici
Posty: 19
Rejestracja: 30 lis 2015, 20:41

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Dawici » 18 lut 2019, 10:46

Cześć

W instrukcji jest napisane: Mgła (n.p. w scenariuszu Przeklęta Wyspa i Wyspa Ognia) oznacza to samo ci "minus ludzik" tzn każda akcja wykonana na takim kafelku/obszarze wymaga użycia jednego pionka więcej.

Moje pytanie: Gdy na kafelku wyspy z moim obozem jest mgła to czy to oznacza, że ja muszę poświęcić na akcję budowy jeden dodatkowy pionek więcej? Np. przy budowie schronienia, dachu, palisady , jakiegokolwiek przedmiotu typu nóż, łopata, skrót , lek, cegły itp.?

Graliśmy tak, że na akcje budowy krzyży lub eksploracji totemów lub zbierania surowców dodawaliśmy jeden pionek więcej niż w standardowym podejściu. Natomiast budowę schronienia lub pozostałych przedmiotów wykonywaliśmy bez zmian czyli budowa na pewniaka 2 pionki a z ryzykiem jeden.

Dawici
Posty: 19
Rejestracja: 30 lis 2015, 20:41

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Dawici » 18 lut 2019, 10:58

Przesyłam od razu drugą część pytania , które komplikuje jeszcze to powyżej.

W instrukcji w części dotyczącej odległości na wyspie pisze: "Używając 1 lub 2 pionków gracze mogą podejmować Akcje Budowy, Zbierania Surowców i Eksploracji najdalej na kafelku/ obszarze sąsiadującym z Obozem, tzn:
-mogą Budować (np. Schronienie czy Krzyże w Scenariuszu 2) na kafelku z Obozem lub sąsiadującym [...]
"

Powyższy zapis pokazuje, że budując Schronienie wskazujemy na jakim obszarze go budujemy. Co za tym idzie budowa dachu lub palisady odbywać się musi na kafelku / obszarze, na którym jest aktualnie schronienie.

Ponadto zapis ten wg mnie sugeruje, że skoro wskazuję obszar na którym chcę zbudować schronienie to znaczy , że będę wykonywał Akcję Budowy na wskazanym kafelku. A wykonuje akcję na kafelku to muszę uwzględnić jeden pionek więcej jeżeli jest tam mgła. Podobnie dach i palisada.

A co z pozostałymi przedmiotami?
Czy do ich budowy też muszę poświęcić jeden pionek więcej? Jak gracie? Jak to interpretujecie?

MrAtrion
Użytkownik wspierający
Posty: 174
Rejestracja: 01 lip 2017, 13:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: MrAtrion » 18 lut 2019, 12:36

Wg FAQ do Robinsona:
"Na jakie akcje wpływa znacznik -1 pionek/znacznik mgły umieszczony na kafelku z obozem? Czy wpływa np. na
budowanie schronienia? Przedmiotów? Dachu? Na polowanie? Odpoczynek? itd.

Akcje na które wpływa mgła to wszystkie akcje które są wykonywane na kafelku ze znacznikiem mgły - zbieranie
surowców, eksploracja, budowa schronienia. Na kafelku z obozem wpływa na budowę przedmiotów, schronienia, dachu,
palisady, a także nie otrzymuje się surowców w Fazie Produkcji . Na polowanie nie ma wpływu, bo nie wykonujesz tej
akcji na konkretnym kafelku."

:)

Dawici
Posty: 19
Rejestracja: 30 lis 2015, 20:41

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Dawici » 18 lut 2019, 15:12

Dziękuję.

Nie jest to dobra wiadomość :-(. Myśleliśmy, że nam się udało przy siódmej próbie :-)
Szkoda, że instrukcja wprowadza w błąd nie podając jako przykładu budowy przedmiotu.

Chcę także sprostować moje pytanie bo oczywiście w scenariuszu "Wyspa ognia" występuje pył a nie mgła ale działa podobnie - z tą różnicą, że w scenariuszu Wyspa Ognia nie wspominają, że w Fazie Produkcji nie bierze się pożywienia. Bo tutaj chyba się zgodzimy - w fazie produkcji mimo pyłu w scenariuszu wyspa Ognia surowce dobieram normalnie.

Ciekawe czy ktoś grał jeszcze nieprawidłowo tak jak my?

Inna sprawa czy w FAQ jest prawidłowa interpretacja bo zdarzają się tam również ewidentne błędy.

MrAtrion
Użytkownik wspierający
Posty: 174
Rejestracja: 01 lip 2017, 13:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: MrAtrion » 18 lut 2019, 23:35

Ja spawnowałem mgłę na odkryte kafelki i nie mogłem przejść scenariusza z nią przez to :P

zderzak82
Posty: 8
Rejestracja: 04 sty 2019, 22:42

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: zderzak82 » 21 lut 2019, 09:01

Witam mam kilka pytan apropo dodatku zagroda i ogrodek
1)”Zagroda” czy mam rozumieć ze jest to karta w zamian za karte przedmiotu która obowiązywała do tej pory? Ze zmienionymi lekko zasadami. Czyli kładę na planszy dotyczchczasowa karte pomyslu „zagroda” ale w momencie jej wymyslenia uzywam nowego kafla z dodatku i nowych regół? Czyli do jej zbudowania potrzebuje Line i 1 drewno (Zmiana karty pomysłu w przedmiot) a dopiero pozniej musze zebrac i odrzucic dwa pożywienia (zgodnie z opisem na kaflu z dodatku).

2)Po dwóch udanych akcjach zebrania pożywienia i odrzuceniu (jak opisuje kafel z dodatku) rozumiem ze dostawiam na kaflu z obozem zeton +1zywnosci, który zgodnie z instrukcja mogę przemieszczać razem z obozem. Czy może po przesunięciu obozu tracę zagrodę tak jak np. skrót ale mogę zbudować ja jeszcze raz?

3)Ogród z ziołami rozumiem że dysponuje tą kartą od początku i w momencie kiedy robie dowolna akcje zbierania (drewno lub pożywienie) z kafla mapy z oznaczeniem łąka klade jeden znacznik w ogrodku. Dalej znacznik przesuwa się sam kolejnej fazie produkcji. Kiedy znajdzie się na polu „III” w fazie akcji mogę uleczyć o jedno obrażenie dowolna postac. I tak od nowa aby znacznik pojawil się ponownie musze wykonac caly cykl jeszcze raz? Czy (Mam już sadzonki) znacznik przeskakuje automatycznie na pole „I” Wskazuje na to strzałka na schemacie działania karty narysowanym na kaflu.

4)Na obydwu kafelkach jest dopisek "Na potrzeby wszystkich efektów w grze ten kafelek traktowany jest jako część obozu". Nie bardzo rozumię do czego sie to odnosi, jakie efekty w grze?

5)Rozwijając punkt 4) jeśli zarówno zagroda jak i ogródek sa czescia obozu (zgodnie powyzszym pnt) co sie znimi dzieje w trakcie przenoszenia obozu?
Albo czy w takim razie żeby korzystać z kafelków musze miec zbudowane schronienie (tak jak w przypadku palisady czy dachu)?

Z góry dziękuję za pomoc.

MrAtrion
Użytkownik wspierający
Posty: 174
Rejestracja: 01 lip 2017, 13:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: MrAtrion » 21 lut 2019, 20:56

Dopiero co zadawałem te pytania :D Zerknij wcześniej. Ogólnie to "tak" na większość :) Część obozu, przenosisz razem z nim itp :)

Freshus
Posty: 20
Rejestracja: 15 sty 2019, 13:00

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Freshus » 22 lut 2019, 09:43

Scenariusz "Jenny w potrzebie". Czy mogę zbudować łódkę potrzebną do zakończenia scenariuszu przed uratowaniem Jenny (albo jednocześnie w tej samej turze, w której wysyłam ludzi do uratowania Jenny)? Jeżeli tak to wygrywam w tej samej turze, w której przyprowadzę Jenny na wyspę? Czy może łódkę mogę zbudować dopiero w kolejnej rundzie od uratowania Jenny?

Awatar użytkownika
Breżniew
Użytkownik wspierający
Posty: 568
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Breżniew » 22 lut 2019, 09:50

Freshus pisze:
22 lut 2019, 09:43
Scenariusz "Jenny w potrzebie". Czy mogę zbudować łódkę potrzebną do zakończenia scenariuszu przed uratowaniem Jenny (albo jednocześnie w tej samej turze, w której wysyłam ludzi do uratowania Jenny)? Jeżeli tak to wygrywam w tej samej turze, w której przyprowadzę Jenny na wyspę? Czy może łódkę mogę zbudować dopiero w kolejnej rundzie od uratowania Jenny?
Nie można tak zrobić. Akcje w danym dniu wykonuje się równocześnie. Żeby wykonać daną akcję, musisz mieć spełnione wszystkie warunki konieczne do jej przeprowadzenia przed rozpoczęciem rozpatrywania akcji (czyli w tym przypadku Jenny musi już być w obozie).
Z okazji pięciuset postów zmieniłem się w Chruszczowa.

Moje gry
Morgad rabat 5% - napisz wiadomość, a Pierwszy Sekretarz chętnie pomoże ;)

Freshus
Posty: 20
Rejestracja: 15 sty 2019, 13:00

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Freshus » 22 lut 2019, 09:59

Spoiler:
Tak, wiem o tym, że akcję wykonuje się równocześnie. Z tym, że właśnie ani w instrukcji, ani na karcie scenariuszu nie jest napisane, że budowa łódki (nie tratwy potrzebnej do ratunku, a łódki koniecznej do zwycięstwa) musi nastąpić po uratowaniu Jenny stąd też moje pytanie :).

Awatar użytkownika
Breżniew
Użytkownik wspierający
Posty: 568
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Breżniew » 22 lut 2019, 10:10

Freshus pisze:
22 lut 2019, 09:59
Tak, wiem o tym, że akcję wykonuje się równocześnie. Z tym, że właśnie ani w instrukcji, ani na karcie scenariuszu nie jest napisane, że budowa łódki (nie tratwy potrzebnej do ratunku, a łódki koniecznej do zwycięstwa) musi nastąpić po uratowaniu Jenny stąd też moje pytanie :).
Ależ jest.
Po pierwsze - uratuj Jenny.
Po drugie - ucieknij z wyspy.
Do wykonania akcji budowania łódki (czyli zwycięstwa) potrzebna jest Jenny. Jeśli nie masz jej w obozie przed rozpatrzeniem akcji, to nie możesz wykonać tej akcji - proste i logiczne :)
Z okazji pięciuset postów zmieniłem się w Chruszczowa.

Moje gry
Morgad rabat 5% - napisz wiadomość, a Pierwszy Sekretarz chętnie pomoże ;)

Freshus
Posty: 20
Rejestracja: 15 sty 2019, 13:00

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Freshus » 22 lut 2019, 10:20

Spoiler:
Racja, rzeczywiście. Dzięki wielkie. Tak to jest jak się siada rano do grania i nie myśli jeszcze, i zamiast traktować "po pierwsze/po drugie" jako "zwroty kolejności" to traktuje się je jako "punktory" obu celów koniecznych do spełnienia :D. Dzięki raz jeszcze.

kubajakub
Posty: 20
Rejestracja: 13 cze 2010, 09:59

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: kubajakub » 01 mar 2019, 18:13

Czy ma ktoś, albo wie, gdzie można zobaczyć jak wygląda minidodatek do Robinsona, który znajduje się w grze Teotihuacan? Może jakieś zdjęcie.

MrAtrion
Użytkownik wspierający
Posty: 174
Rejestracja: 01 lip 2017, 13:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: MrAtrion » 01 mar 2019, 18:49

Chodzi o ten kafelek wulkanu? Co niby można na nim akcję poszukiwania zrobić. Też jestem ciekaw, ale za wiele nie zmieni w grze raczej ;)

kubajakub
Posty: 20
Rejestracja: 13 cze 2010, 09:59

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: kubajakub » 01 mar 2019, 21:44

Tak, chodzi o ten kafelek.

Awatar użytkownika
TOMI
Użytkownik wspierający
Posty: 364
Rejestracja: 20 maja 2006, 13:14
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: TOMI » 03 mar 2019, 21:39

Mam pytanie: czy jeśli otrzymuje np. drewno z kart, z jakiś wydarzeń lub np. z totemu to drewno jest od razu dostępne czy trafia do zapasów i wchodzi w po fazie akcji ?!
Podobnie mają się żetony znalezisk po odkryciu kafelka - oś razu dostępne czy dopiero po fazie akcję ?
Dzięki za pomoc

Awatar użytkownika
Breżniew
Użytkownik wspierający
Posty: 568
Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Breżniew » 03 mar 2019, 21:41

TOMI pisze:
03 mar 2019, 21:39
Mam pytanie: czy jeśli otrzymuje np. drewno z kart, z jakiś wydarzeń lub np. z totemu to drewno jest od razu dostępne czy trafia do zapasów i wchodzi w po fazie akcji ?!
Podobnie mają się żetony znalezisk po odkryciu kafelka - oś razu dostępne czy dopiero po fazie akcję ?
Dzięki za pomoc
Zarówno zasoby/inne zdobycze z kart wydarzeń jak i z kafelków są od razu dostępne.
Z okazji pięciuset postów zmieniłem się w Chruszczowa.

Moje gry
Morgad rabat 5% - napisz wiadomość, a Pierwszy Sekretarz chętnie pomoże ;)

Awatar użytkownika
TOMI
Użytkownik wspierający
Posty: 364
Rejestracja: 20 maja 2006, 13:14
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: TOMI » 03 mar 2019, 21:43

Super Dzięki.
Ostatnio wygraliśmy w ostatnim ruchu bo dostaliśmy drewno z kart i je sobie wzięliśmy tym samym wygrywając. Nie dawało mi to jednak spokoju

suchy1982
Posty: 22
Rejestracja: 31 mar 2017, 13:09

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: suchy1982 » 14 mar 2019, 12:29

Karta wydarzenia (WYCIE OD STRONY LASU ) każe wybrać 3 karty bestii i położyć jedną o najwyższej sile na talii polowania. Podczas eksploracji odkrywam kafelek z bestią. Czy karta bestii dalej zostaje na wierzchu talii polowania, czy jest przetasowana z tą z kafelka?

Awatar użytkownika
vikingowa
Użytkownik wspierający
Posty: 123
Rejestracja: 18 maja 2015, 21:42

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: vikingowa » 14 mar 2019, 14:24

Nową kartę bestii z kafelka kładziesz na wierzchu talii polowania.

MrAtrion
Użytkownik wspierający
Posty: 174
Rejestracja: 01 lip 2017, 13:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: MrAtrion » 14 mar 2019, 19:12

Breżniew pisze:
03 mar 2019, 21:41
TOMI pisze:
03 mar 2019, 21:39
Mam pytanie: czy jeśli otrzymuje np. drewno z kart, z jakiś wydarzeń lub np. z totemu to drewno jest od razu dostępne czy trafia do zapasów i wchodzi w po fazie akcji ?!
Podobnie mają się żetony znalezisk po odkryciu kafelka - oś razu dostępne czy dopiero po fazie akcję ?
Dzięki za pomoc
Zarówno zasoby/inne zdobycze z kart wydarzeń jak i z kafelków są od razu dostępne.
Wg instrukcji (str. 14 na dole po lewej) mówi "Natomiast wszystko, co gracze zdobywają w trakcie swoich akcji (np. wytworzone Przedmioty, zdobyte surowce, żetony Odkryć czy karty Tajemnic itp.) trafia po rozpatrzeniu akcji do obszaru Przyszłych Surowców i będzie dostępne dopiero po zakończeniu fazy Akcji.". Więc nie są dostępne od razu.
suchy1982 pisze:
14 mar 2019, 12:29
Karta wydarzenia (WYCIE OD STRONY LASU ) każe wybrać 3 karty bestii i położyć jedną o najwyższej sile na talii polowania. Podczas eksploracji odkrywam kafelek z bestią. Czy karta bestii dalej zostaje na wierzchu talii polowania, czy jest przetasowana z tą z kafelka?
Wg instrukcji (str. 17 na dole po lewej) mówi "• jeśli widnieje na nim ikona karty Bestii – wtasuj jedną kartę Bestii (bez oglądania jej) do zakrytej talii Polowania;". Więc powinno się wtasować. Ewentualnie wtasować w talię pomijając tą bestię z karty wydarzenia.

suchy1982
Posty: 22
Rejestracja: 31 mar 2017, 13:09

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: suchy1982 » 14 mar 2019, 20:29

vikingowa pisze:
14 mar 2019, 14:24
Nową kartę bestii z kafelka kładziesz na wierzchu talii polowania.
instrukcja str.18 przykład z lewejstrony . Bestię z kafelka wtasowujemy do talii polowania

ODPOWIEDZ