Inis

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Norberto
Posty: 7
Rejestracja: 07 gru 2018, 13:36

Re: Inis

Post autor: Norberto » 17 sty 2019, 14:29

Teraz wydaje się wszystko jasne, ale mam jeszcze pytanie odnośnie poniższego
Atamán pisze:
17 sty 2019, 12:39
4. Najpierw musisz w całości rozpatrzeć działanie poprzedniej karty - w tym wszystkie konflikty - i dopiero wtedy możesz zagrać kartę z triskelionem, która ma aktywację "po zagraniu karty pory roku".
Jeżeli w czasie rozstrzygania manewrów, jeden z graczy użyje kartu eposu z triskelionem i jest to ostatnia zagrana karta, to rozumiem, że nie mogę już w swoim ruchu zagrać karty "Doliny" ponieważ może ona być zagrana tylko po karcie pory roku?

Awatar użytkownika
Atamán
Użytkownik wspierający
Posty: 1034
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Inis

Post autor: Atamán » 18 sty 2019, 00:14

Jeżeli zagrasz kartę pory roku, która spowoduje, że zacznie się konflikt, to dopiero po zakończeniu konfliktu traktuje się kartę jako zagraną, ląduje ona w odrzuconych, możesz wtedy uruchomić efekty "po zagraniu karty pory roku". Nie ma znaczenia, czy w międzyczasie ktoś zagrał - np. w trakcie konfliktu - jakieś swoje karty z triskelionem, ważne jest to, że zagrałeś kartę pory roku, skończyły się wszystkie efekty z nią związane, można odpalić przykładową Dolinę.

Stephan
Posty: 81
Rejestracja: 27 lip 2011, 21:20

Re: Inis

Post autor: Stephan » 11 lut 2019, 12:45

Mam wątpliwość odnośnie kafla Góry. Jest na nim napisane: "Kiedy gracz przemieszcza na ten Teren dowolną liczbę swoich Klanów, musi odrzucić 1 kartę Akcji lub usunąć 1 ze swoich Klanów znajdujących się na tym Terenie." Czyli wchodząc na Góry, gdy nie ma tam jeszcze żadnych moich Klanów, to nie muszę nic usuwać, prawda?

Awatar użytkownika
rattkin
Użytkownik wspierający
Posty: 5565
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Inis

Post autor: rattkin » 11 lut 2019, 13:06

Co jest niejasnego w tym zdaniu?
TOP 10 | Kolekcja
Ponad 30 dokonanych transakcji na forum.

Stephan
Posty: 81
Rejestracja: 27 lip 2011, 21:20

Re: Inis

Post autor: Stephan » 11 lut 2019, 13:18

rattkin pisze:
11 lut 2019, 13:06
Co jest niejasnego w tym zdaniu?
Po prostu nie wiem czy Klany wchodzące na dany Teren są, w momencie rozpatrywania efektu owego Terenu, uważane za już na nim obecne? Innymi słowy czy świeżo wchodzące Klany zawierają się w zbiorze "Klanów obecnych na tym Terenie". :)

Awatar użytkownika
Chaaber
Użytkownik wspierający
Posty: 1040
Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
Lokalizacja: Wroclaw
Been thanked: 1 time

Re: Inis

Post autor: Chaaber » 11 lut 2019, 13:58

Ja zawsze usuwam jeden z klanów którym wchodzę. Ale logicznym jest, że jak nie masz tam klanu to baj baj karto z ręki.
Mam || Zagram || Chcę mieć!!!
Oferuję stały rabat 10% w Planszostrefie i 7% w 3trolle.pl.
Wg mojej siostry jednym z surowców w 7 cudach jest... DYWAN!

Stephan
Posty: 81
Rejestracja: 27 lip 2011, 21:20

Re: Inis

Post autor: Stephan » 11 lut 2019, 14:20

Chaaber pisze:
11 lut 2019, 13:58
jak nie masz tam klanu to baj baj karto z ręki.
No właśnie tu się zastanawiam - czy jak nie mam w Górach żadnego Klanu, to jestem zmuszony wywalić kartę, czy też mogę usunąć jeden z tych nowowchodzących Klanów?

Awatar użytkownika
rattkin
Użytkownik wspierający
Posty: 5565
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Inis

Post autor: rattkin » 11 lut 2019, 15:19

Niestety, Inis jest pełen kiepsko sformułowanych wyrażeń, także w wersji angielskiej. Chodziło o to, że nie ma znaczenia czy to jednostki wchodzące, czy już takie, które były w górach - finalnie i tak wszystkie są "razem". Jeśli nie chcesz żadnej z nich stracić, wywalasz kartę. Jesli nie chcesz stracić karty - usuwasz jednostkę z ogólnej grupy swoich, które są razem na tym kaflu, już po wykonaniu ruchu.
TOP 10 | Kolekcja
Ponad 30 dokonanych transakcji na forum.

Stephan
Posty: 81
Rejestracja: 27 lip 2011, 21:20

Re: Inis

Post autor: Stephan » 11 lut 2019, 15:47

Dzięki! Moje wątpliwości właśnie odeszły i nawet nie zdążyły się pożegnać.
A myślę, że nie pojawiłyby się, gdyby na karcie użyto trybu dokonanego: "(...) gdy gracz przemieścił (...)" zamiast "przemieszcza", co sugeruje, że te nowe Klany wiszą w limbo, gdy odpalany jest efekt kafla i tym samym nie może ich on dotyczyć.

Awatar użytkownika
rattkin
Użytkownik wspierający
Posty: 5565
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Inis

Post autor: rattkin » 11 lut 2019, 16:43

Po angielsku jest "when (...) are moved" i też wychodzi niefrasobliwie, bo nie ma pewności czy chodzi o tryb dokonany (blisko zarówno "are being moved" jak i "have been moved").
TOP 10 | Kolekcja
Ponad 30 dokonanych transakcji na forum.

WieszKto
Posty: 70
Rejestracja: 15 maja 2018, 14:21
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Inis

Post autor: WieszKto » 17 lut 2019, 15:34

Witam udało mi się dziś zagrać w Inis na 3 osoby. Bardzo przyjemna partia w stylu gdzie dwóch się bije tam trzeci korzysta. Udało nam się zamknąć grę w 1,5 godziny co po ostatniej ponad 3 godzinnej katordze też uważam za sukces :) Kilka pytan:

Czy wchodząc na obszar w którym znajduje się inny gracz mogę mimo tego że on nie chce konfliktu (wpuszcza mnie) nie zgodzić się na pokojowe rozwiązanie i zaatakować aby musiał odkładać karty lub usuwać klany?

Czy gdy wchodzę na obszar gdzie dwaj inni gracze mają klany i jeden z nich chce walczyć a drugi nie to walczę tylko z jednym czy wszyscy trzej gracze walczą ze sobą?

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
rattkin
Użytkownik wspierający
Posty: 5565
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Inis

Post autor: rattkin » 17 lut 2019, 15:59

Konflikt jest zawsze w momencie przesunięcia klanów. Jeśli wchodzisz na kafelek już z dwoma innymi klanami A i B, to są dwa konflikty, między Tobą i A i między Tobą a B, które rozpatrujesz w ustalonej przez siebie kolejności. W momencie rozpoczęcia konfliktu obydwie strony mogą się zgodzić na pokojowe rozwiązanie - ale to działa w tę stronę, a nie odwrotnie :). Nie ma czegoś takiego jak "nie chcę walczyć", jest tylko obustronne natychmiastowe zażegnanie konfliktu, za zgodą obydwu graczy.
TOP 10 | Kolekcja
Ponad 30 dokonanych transakcji na forum.

Awatar użytkownika
Nidav
Użytkownik wspierający
Posty: 337
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Inis

Post autor: Nidav » 17 lut 2019, 16:40

A czy przypadkiem nie jest tak, że gdy wchodzimy na kafelek, gdzie jest gracz A i B i jeden tylko z nich chce walczyć, to walczą wszyscy? W instrukcji jest napisane o tym, że prowokator decyduje, który Konflikt rozstrzygnie jako pierwszy, jeśli zainicjował więcej niż jeden jednocześnie - jako przykład podana jest karta Migracja, która pozwala przesunąć Klany z jednego kafelka na sąsiadujące, czyli rozpocząć parę Konfliktów, przesuwając się na parę kafelków jednocześnie. Niemniej przykład podany na stronie 8 instrukcji jasno wskazuje, że wszyscy gracze, którzy mają swoje Klany na terenie Konfliktu, biorą w nim udział jednocześnie.

Zatem idąc za tą logiką i zasadą, że jeśli tylko jedna strona chce się dalej konfliktować, to Konflikt będzie trwał - wchodząc na teren, gdzie ktoś Konfliktu nie chce, ale Ty chcesz, będzie wojna. I jeśli wchodzisz na kafelek, gdzie jest więcej niż jeden gracz, to choćby ktoś stwierdził, że nie chce się bić, ale ktoś inny chciał Konfliktu, biją się wszyscy, dopóki nie nastąpi rozstrzygnięcie tegoż Konfliktu (bo wszystkie klany zostaną ściągnięte albo ktoś zagra odpowiednią Kartę Eposu, bo kojarzy mi się, że taka jest) albo gracze nie dogadają się o końcu walki.

Awatar użytkownika
rattkin
Użytkownik wspierający
Posty: 5565
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Inis

Post autor: rattkin » 17 lut 2019, 18:03

Tak, zgadza się, trochę sobie uprościłem, bo myslalem ze clash jest między dwiema stronami tylko. Tak czy siak, konfliktu się „nie odmawia”. Jak już jest, to jest. I nie pamietam ani jednej takiej sytuacji, żeby wszystkie strony się zgadzały na pokojowe rozwiązanie :)

Technicznie jeśli A robi clash z B i C, może walić tylko w B, a C może się wycofywać po jednostce.
Niby nie walczy, ale to tez nie to samo, bo jednak stracił pozycję.
TOP 10 | Kolekcja
Ponad 30 dokonanych transakcji na forum.

KeyserSoze
Posty: 19
Rejestracja: 12 lut 2018, 22:52
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Inis

Post autor: KeyserSoze » 17 lut 2019, 18:09

Cześć.
Czy będąc wodzem na kafelkach gdzie znajduje się 5 obcych klanów i posiadając żeton wyczynu spełniam warunki zwycięstwa?
I czy idąc dalej 4 obce klany 2 żetony również dają mi zwyciestwo??

Kod: Zaznacz cały

https://boardgamegeek.com/collection/user/K3ys3rSoz3 [code]

WieszKto
Posty: 70
Rejestracja: 15 maja 2018, 14:21
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Inis

Post autor: WieszKto » 17 lut 2019, 20:57

KeyserSoze moim zdaniem dokładnie tak jak piszesz 1 żeton wyczynu dodaje Ci się jako klan więc spełniasz warunki zwycięstwa jeśli jesteś wodzem na terenach 5 czy 4 klanów jeśli masz 1 czy 2 żetony.

Rattkin nie bardzo rozumiem. Myślałem że jak wchodzę na kafelek z dwoma klanami to jest jeden wspólny konflikt 3 graczy rozpatrywany w kolejności zgodnej z żetonem stada wron? Czyli po kolei zaczynając ode mnie jako prowokatora wykonujemy manewry (atak, wycofanie albo karta eposu). I teraz z Twojego opisu rozumiem że walczymy póki wszyscy 3 nie powiemy że chcemy zakończyć konflikt? Podobnie z gra we 2 jak ja jestem prowokatorem i jest konflikt bo wszedłem na pole innego gracza to mimo że on np chce pokoju jeśli chce to nie kończę konfliktu i przechodzimy do manewrów? Dobrze zrozumiałem?

WieszKto
Posty: 70
Rejestracja: 15 maja 2018, 14:21
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Inis

Post autor: WieszKto » 25 lut 2019, 19:02

Czy bran na początku gry najpierw wyznacza miejsce na stolicę a potem gracze ustawiają kolejno po 2 klany? Czy najpierw ustawiane są klany a na końcu ustawiania jest stolica przez brana?

Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Użytkownik wspierający
Posty: 1469
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 11 times
Been thanked: 8 times

Re: Inis

Post autor: Dr. Nikczemniuk » 25 lut 2019, 19:07

WieszKto pisze:
25 lut 2019, 19:02
Czy bran na początku gry najpierw wyznacza miejsce na stolicę a potem gracze ustawiają kolejno po 2 klany? Czy najpierw ustawiane są klany a na końcu ustawiania jest stolica przez brana?

Najpierw stolica a potem klany.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.

WieszKto
Posty: 70
Rejestracja: 15 maja 2018, 14:21
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Inis

Post autor: WieszKto » 25 lut 2019, 19:38

Dziękuję za wyjaśnienia bo zmieniona kolejność wprowadza niezle zamieszanie :)

Stephan
Posty: 81
Rejestracja: 27 lip 2011, 21:20

Re: Inis

Post autor: Stephan » 04 mar 2019, 07:45

Czy takie ułożenie terenu jest prawidłowe? W instrukcji jest napisane, że każdy nowy kafel musi stykać się z dwoma innymi i Kopalnia Soli zdaje się tu spełniać ów warunek (graniczy ze Wzgórzami i Kamiennym Kręgiem). Ale czy takie "jezioro" nie obrazi przypadkiem bogów? 🙂
Obrazek

WieszKto
Posty: 70
Rejestracja: 15 maja 2018, 14:21
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Inis

Post autor: WieszKto » 04 mar 2019, 09:07

Podpis do zdjęcia powinien być Polak potrafi albo ułańska fantazja. :) Pełne zaskoczenie z mojej strony ciekawe czy twórca gry przewidział ten "wariant" :) Z tego co czytam w instrukcji wygląda że spełnia warunek 2 sąsiadujących obszarów tylko wygląda delikatnie mówiąc dziwnie... Ja bym nie pozwolił na takie zagranie :P

Awatar użytkownika
Atamán
Użytkownik wspierający
Posty: 1034
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Inis

Post autor: Atamán » 04 mar 2019, 09:41

Mieliśmy u nas w grupie rozkminę na ten temat. Nawet odszukaliśmy i tłumaczyliśmy francuski zapis na karcie Odkrywców. Tam było coś w stylu "Bran wybiera puste miejsce przy 2 kaflach terenu". Uznaliśmy więc, że Bran musi wskazać taki trójstyk, tzn. miejsce, w którym są 2 już obecne sąsiadujące ze sobą kafle oraz pusta przestrzeń, a gracz zagrywający Odkrywców umieszcza kafel i musi koniecznie dołożyć go tak, by dopełnić ten trójstyk. Zatem takie umieszczenie Kopalni Soli za pomocą karty Odkrywcy jest nielegalne.

Co innego, jeśli to były kafle startowe, bo w rozłożeniu startowym jest tylko mowa, by wyjąć tyle kafli terenu, ile jest graczy i ułożyć je tak, by każdy sąsiadował z co najmniej 2, więc wg mnie możliwe jest takie startowe rozstawienie, że masz dziurę na środku i tak raz zagraliśmy - wg mnie mniej ciekawe rozstawienie, ale wg mnie legalne. ;)

Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Użytkownik wspierający
Posty: 1469
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 11 times
Been thanked: 8 times

Re: Inis

Post autor: Dr. Nikczemniuk » 04 mar 2019, 09:44

Chodzi o to że nowo dokładany kafel terenu ma sąsiadować minimum z dwoma innymi obszarami.
Oczywiście bez takich udziwnień :wink:
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.

Stephan
Posty: 81
Rejestracja: 27 lip 2011, 21:20

Re: Inis

Post autor: Stephan » 04 mar 2019, 10:26

Dr. Nikczemniuk pisze:
04 mar 2019, 09:44
Chodzi o to że nowo dokładany kafel terenu ma sąsiadować minimum z dwoma innymi obszarami.
Oczywiście bez takich udziwnień :wink:
No cóż, nie bardzo potrafię znaleźć argument za tym "brakiem udziwnień". :) Tym bardziej, że już sam w sobie wygląd mapy w Inis trudno uznać za typowy i niezwracający uwagi ;) A ową "dziurę" można fabularnie wytłumaczyć jako jezioro czy inne nieprzekraczalne miejsce (niedostępne skały itp.) Dodatkowo takie zagranie stwarza ciekawe możliwości taktyczne, gdy np. Bran odcina tu dostęp do Kopalni wrażej armii, stacjonującej w Zatoce, zmuszając ją do okrężnej drogi.

Oczywiście jest coś w tym, co pisze Ataman. Z tego co widzę, to tłumaczenie gry z francuskiego na angielski jest chyba jeszcze gorsze, niż z angielskiego na polski (vide tekst na kaflu Gór) i wprowadza jeszcze więcej zamieszania.

Awatar użytkownika
Nidav
Użytkownik wspierający
Posty: 337
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Inis

Post autor: Nidav » 04 mar 2019, 10:29

Aż z ciekawości zobaczyłem czy temat ten nie był już podniesiony na BGG i w tym wątku - https://boardgamegeek.com/thread/205573 ... ment-legal - ktoś zadał podobne pytanie, pokazując takie dołożenie kafla, przez który ta dziura w środku mogłaby zostać stworzona. Zarówno autor gry, jak i wydawca odezwali się, że jest to jak najbardziej akceptowalny ruch. I ktoś inny stwierdził, że zasady mówią jedynie o tym, że kafelek musi sąsiadować z dwoma innymi. Idąc tą logiką - takie dołożenie kafla jest jak najbardziej zgodne z zasadami i można tak robić ;)

ODPOWIEDZ