Caverna + Forgotten Folk - Agresor, 01.03.2019

Relacje z pojedynczych gier oraz raporty z sesji.
Awatar użytkownika
Paskudnik
Użytkownik wspierający
Posty: 1545
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek

Caverna + Forgotten Folk - Agresor, 01.03.2019

Post autor: Paskudnik » 07 mar 2019, 22:48

Gracze:

Xelee (115 pkt) - Silicoids
siepu (99 pkt) - Pale Ones
Jax (79 pkt) - Mountain Dwarves
Paskudnik (65 pkt) - Dark Elves

Jak wypał dodatek?
- nowe rasy są spoko, przede wszystkim nie są one przesadzone, co pozwala przypuszczać, że zamysłem twórców było, żeby urozmaicić rozgrywkę, a nie diametralnie ją zmienić
- można (w dużym uproszczeniu) powiedzieć, że każda rasa ma "coś na plus", ma "coś na minus" oraz coś neutralnego (coś w bok?) w temacie cech specjalnych. Można grać tak, żeby spróbować maksymalnie zyskać na jakimś bonusie, który daje dana rasa. Niekoniecznie jest to najlepszy pomysł.
- jak dla mnie dodatek warto kupić dla samych nowych budynków, które są raczej bardzo fajne (no i te grzyby - zawsze je uwielbiałem, zwłaszcza smażone)

Odnośnie samej naszej rozgrywki:
- mimo kozackiego początku partii, udało mi się ją kozacko przerżnąć (w czym w sumie nie jestem specjalistą) - więc tu był lekki zaskok ;)
- grałem ciemnymi elfami i na początku szybko udało mi się postawić budynek Archery Range, który jest fajny i może nam dać do 10 punktów. Czy warto go mieć? Moim zdaniem średnio - do maksymalnego zapunktowania wymaga on, by aż trzy nasze łąki pozostały puste (i dodatkowo, mają leżeć na jednej prostej, ale to żaden problem) - a jeśli puste, to dla mnie oznacza, że nie może się na nich znajdować nic poza ewentualnie psami (może to ktoś potwierdzić?). Żadnych owiec pilnowanych przez psy, pustych pastwisk ani tym bardziej pastwisk ze zwierzętami, czy oborami. Ponieważ nawet puste pastwiska to 2 punkty za każdy kwadrat łąki, nasze tarcze strzeleckie netto nie dają wcale aż tak dużo punktów. Zostaje tylko lans ;)
- ta partia dość dobitnie pokazała, że w Kawernie (jak i chyba wszystkich pozostałych, podobnych grach) żeby wygrać, trzeba robić to, czego nie robią inni gracze. W naszym przypadku Xelee zdobył ogromną przewagę dzięki temu, że pozostali gracze niespecjalnie pchali się na wyprawy łupieskie (widać inne rasy nie są tak wojownicze, jak klasyczne krasnoludy). Przyzwyczajony jestem do tego, że na tych polach (czyli chodzenia na wyprawy) jest silna konkurencja, a liczba graczy grających nieuzbrojonymi krasnoludami wynosi 0 lub 1. Pod tym względem to pierwsza taka rozgrywka, jaką spotkałem.
- ostatecznie przegrałem z powodu niebycia odpowiednio zwinnym w doborze swojej strategii do tego, jak grają inni :P Spotkałem też konkurencję na kopalniach, w które raczej lubię inwestować (inni gracze je budowali - jak by nie mogli sobie odpuścić - no czy oni nie widzieli, że ja też je chcę?!). Trochę też bolało tylko jedno pole do imitacji - myślę, że gdyby były dostępne dwa takie pola (jak przy pięciu graczach), nasza rozgrywka mocno by się różniła od tego, jaka była ostatecznie.
- odpuściłem całkowicie zdolność mojej rasy, polegającą na szybkim generowaniu goblinów - bałem się, że ich niezdarność za mocno mnie osłabi. Może to jest sposób (tzn. posiadanie goblinów) na wygrywanie za pomocą tej rasy. Chętnie to kiedyś sprawdzę :)
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P

Awatar użytkownika
jax
Użytkownik wspierający
Posty: 8030
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Caverna + Forgotten Folk - Agresor, 01.03.2019

Post autor: jax » 07 mar 2019, 22:58

Paskudnik pisze:
07 mar 2019, 22:48
a jeśli puste, to dla mnie oznacza, że nie może się na nich znajdować nic poza ewentualnie psami (może to ktoś potwierdzić?).
Psy mogą biegać nawet koło planszy.

Co do oceny uzbrojenia przeciwników, to wydaje mi się błędna. Po xeelee dwóch graczy też poszło w broń. Siepu z pewnym opóźnieniem, ja jeszcze z większym. Wg mnie jeden gracz nie zdominował broni. Był raczej balans pokojowi-uzbrojeni.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw

Awatar użytkownika
Paskudnik
Użytkownik wspierający
Posty: 1545
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek

Re: Caverna + Forgotten Folk - Agresor, 01.03.2019

Post autor: Paskudnik » 07 mar 2019, 23:31

jax pisze:
07 mar 2019, 22:58
Co do oceny uzbrojenia przeciwników, to wydaje mi się błędna. Po xeelee dwóch graczy też poszło w broń. Siepu z pewnym opóźnieniem, ja jeszcze z większym. Wg mnie jeden gracz nie zdominował broni. Był raczej balans pokojowi-uzbrojeni.
Miałem na myśli, że chodziliście na te wyprawy (jak dla mnie) trochę niemrawo - spodziewałem się bardziej ostrego atakowania na wyprawy od początku, ewentualnie gromadzenia rudy + korzystania z usług Handlarza rudą. Widocznie uprawianie (hodowla?) grzybów jest bardziej angażująca, niż się wydaje ;)

Nota bene, jednym z powodów, przez które mi raczej słabo poszło tym razem było (jak zwykle) olanie przeze mnie zbierania monet. Jeszcze nie widziałem, żeby gracze tyle ich mieli w jednej partii :) Z mojej strony ogromny błąd.
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P

Awatar użytkownika
vinnichi
Użytkownik wspierający
Posty: 1531
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin

Re: Caverna + Forgotten Folk - Agresor, 01.03.2019

Post autor: vinnichi » 08 mar 2019, 12:57

Jak zobaczyłem ten ddoatek myślałem że ktoś dla żartu dodał Small world do Kawerny, ale z tego co piszecie i pokazuje ranking BGG to może być drugie życie Kawerny. Dzięki za opis z rozgrywki dodatek już zamówiony.

ODPOWIEDZ