Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1217
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 429 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: kastration »

Dopiero zaczynam przygodę z Klanami, ale już wiem, że to musiał być dobry zakup. Mam jedną taką kwestię i pytanie do bardziej doświadczonych? Czy wydłużenie gry o jedną rundę mocno zniweczy jej urok? Przynajmniej w początkowych x grach. Nie ukrywam fun z budowy tego jest porównywalny do układanek Rosenberga, gdzie pojawiają się głosy u nas: co? już ostatnia runda?! Jako że chodzi o fun, zastanawiałem się nad grą na 6 rund zamiast na 5. Zły pomysł?
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4067
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 265 times
Been thanked: 932 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: brazylianwisnia »

Moim zdaniem zły pomysł. Balans całkiem się zaburzy gdzie kontrakty w pierwszych rundach będą bez sensu, zacznie brakować przestrzeni na mapie i drwale/górnicy będą OP. Obawiam się że po czasie będzie się grało słabo - będziecie szybko budować górników w pierwszych rundach bo to się będzie najbardziej opłacało, następnie produkcja i kontrakty tyko w końcówce. I tak za każdym razem.

Grajcie wg reguł a do budowania na potęgę kupcie inna gre.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1217
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 429 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: kastration »

brazylianwisnia pisze: 10 mar 2019, 15:04 Moim zdaniem zły pomysł. Balans całkiem się zaburzy gdzie kontrakty w pierwszych rundach będą bez sensu, zacznie brakować przestrzeni na mapie i drwale/górnicy będą OP. Obawiam się że po czasie będzie się grało słabo - będziecie szybko budować górników w pierwszych rundach bo to się będzie najbardziej opłacało, następnie produkcja i kontrakty tyko w końcówce. I tak za każdym razem.

Grajcie wg reguł a do budowania na potęgę kupcie inna gre.
Krótko i na temat, konkretne zarzuty. Dzięki! Może mnie nieco Rosenbergi uśpiły. Swoją drogą, kapitalny fun z rozwoju w krótkim, kompatybilnym, czasie rozgrywki.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Blue »

Chodzą za mną te klany i chodzą, bije się z myślami od miesiąca. Bardzo mi się podoba ten mechanizm ekonomii rynku(choć ponoć to nie jest aż tak istotne w praktyce), cieszy że mechanika jest nieźle spięta z klimatem, bardzo mi się podoba mechanizm z Terry gdzie zdejmowanie z planszetek odsłania to co dostajemy(głupotka, ale serio mnie mega cieszy) ale nadal coś mnie niepokoi.

Generalnie nie przepadam przesadnie za mechanizmem losowych kontraktów/questów/jak zwał tak zwał, może i fajnie jak to jest coś dodatkowego, ale jako główny mechanizm punktowania? Jak rozumiem to to jest główna oś rozgrywki, do tego bonusy za rundę, których się nie da zaplanować. Jak graliśmy w Terra Mystica, to się nastawiłem w pewnej rundzie że będę budował faktorie, wziąłem odpowiedni kafelek po pasowaniu który daje za to bonus i trafiło się tak że jeszcze w tej rundzie też po odwróceniu bonusu będę miał dodatkowe punkty. I niby wygrałbym jednym puntem całą rozgrywkę, tylko że... szczerze przy takich rzeczach nie czuję do końca, że to moja zasługa. Jest radość z wygranej, ale świadomość, że tak naprawdę przy tak małej różnicy punktowej to los mógł być decydujący trochę mnie drażni, ot dla mnie to remis ;). Tak samo niedawna wygrana w Najeźdźców z północy z żoną. Wygrałem 1 punktem, ale mi dobrze szły rzuty kostkami i na koniec podszedł jeden kontrakt(przepraszam, dar) akurat pod surowce, które już miałem zebrane - to jest chyba najgorszy element tego mechanizmu dla mnie, że czasem po prostu Ci się trafi i masz - czy tak samo się zdarza w klanach? Jak rozumiem tu jest combo kontrakty+bonusy jako główne źródło, więc tym bardziej jak człek ma farta to dostanie prawie darmowe punkty z kontraktu i jeszcze bonusik, bo akurat to planował w rundzie robić ;), a człek który się zdecydowal na to runde wcześniej zostanie z niczym i raczej innych sposobów na punktowanie nie ma? Ehh recki zachęcają, ja czuje wewnętrznie że to nie dla mnie, ale i tak mnie ciągnie ;).
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4067
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 265 times
Been thanked: 932 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: brazylianwisnia »

Blue pisze: 24 mar 2019, 13:16 Chodzą za mną te klany i chodzą, bije się z myślami od miesiąca. Bardzo mi się podoba ten mechanizm ekonomii rynku(choć ponoć to nie jest aż tak istotne w praktyce), cieszy że mechanika jest nieźle spięta z klimatem, bardzo mi się podoba mechanizm z Terry gdzie zdejmowanie z planszetek odsłania to co dostajemy(głupotka, ale serio mnie mega cieszy) ale nadal coś mnie niepokoi.

Generalnie nie przepadam przesadnie za mechanizmem losowych kontraktów/questów/jak zwał tak zwał, może i fajnie jak to jest coś dodatkowego, ale jako główny mechanizm punktowania? Jak rozumiem to to jest główna oś rozgrywki, do tego bonusy za rundę, których się nie da zaplanować. Jak graliśmy w Terra Mystica, to się nastawiłem w pewnej rundzie że będę budował faktorie, wziąłem odpowiedni kafelek po pasowaniu który daje za to bonus i trafiło się tak że jeszcze w tej rundzie też po odwróceniu bonusu będę miał dodatkowe punkty. I niby wygrałbym jednym puntem całą rozgrywkę, tylko że... szczerze przy takich rzeczach nie czuję do końca, że to moja zasługa. Jest radość z wygranej, ale świadomość, że tak naprawdę przy tak małej różnicy punktowej to los mógł być decydujący trochę mnie drażni. Tak samo niedawna wygrana w Najeźdźców z północy z żoną. Wygrałem 1 punktem, ale mi dobrze szły rzuty kostkami i na koniec podszedł jeden kontrakt akurat pod surowce, które już miałem zebrane - to jest chyba najgorszy element tego mechanizmu dla mnie, że czasem po prostu Ci się trafi i masz - czy tak samo się zdarza w klanach? Jak rozumiem tu jest combo kontrakty+bonusy jako główne źródło i raczej innych sposobów na punktowanie nie ma? Ehh recki zachęcają, ja czuje wewnętrznie że to nie dla mnie, ale i tak mnie ciągnie ;).
Punktowania nie da się zaplanować? Przecież są jawne od początku gry. Możesz zaplanowac wszystko od poczatku. Kontrakty też nie są tak losowe bo w końcówce gry są zbyt drogie i przez to nieopłacalne. Nie będzie tak że w ostatniej rundzie siadzie Ci dobry kontrakt.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Blue »

Jak są jawne od początku to ja przepraszam, sądziłem że jak w terra odsłaniamy kafelek z bonusami na początku rundy :). No i jeżeli faktycznie jest zmienność, w sensie że na końcu są drogie kontrakty to trochę ratuje sytuacje :).
Awatar użytkownika
bardopondo
Posty: 720
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 175 times
Been thanked: 214 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: bardopondo »

Ale co się w TM odsłania na początku rundy?
Wszystko jest odsłonięte od początku gry
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Blue »

W takim razie muszę tłumaczącego zasady "skarcić", bo graliśmy właśnie tak że to było zakryte aż do początku rundy. Średnio mi się to podobało i kłóciło się z tym że to jest ponoć ciężka gra, a tu taka losowość bez sensu.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 457 times
Been thanked: 1102 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: detrytusek »

@Blue. No to gratulacje bo właśnie kupiłeś Klany😉
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Circadians: Nowy Świt

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1217
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 429 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: kastration »

U nas jest spora presja na kontrakty od samego początku, z tego, co widzę, jak gra praktycznie każdy (dotychczas gramy praktycznie non stop we wszystkich składach osobowych). Może to nie do końca uzasadnione, lepiej byłoby odpuścić realizację 1-2 kontaktów w 1 rundzie, by rozruszać silnik jakoś później (zakładam względnie łatwą możliwość realizacji w stylu zaczynam z 1 dobrem ulepszonym i akurat kontrakt wymaga drugiego, które można kupić z rynku). Realizujemy tak z 6-8 kontraktów na grę, ci słabsi realizują 4-5. Jakkolwiek, nie przeszkadza nam taka jednostajność nastawienia (jak mówię, może to nie jest uzasadnione). Najwyższy wynik to 178 PZ, wygraną średnio daje tak mniej więcej 145-150 PZ. Duża zmienność jest na kaflach punktowania rund, bywa biednie, a bywa bardzo obficie (typu kafel z importowanymi surowcami w 1 rundzie jest bezużyteczny, w ostatniej daje mnóstwo punktów). Grę uważam za genialną, praktycznie każdego współgracza także zachwyciła, łatwość wejścia jest piorunująca w porównaniu z tym, co daje rozgrywka. Zastanawiam się jednak nad lekką modyfikacją strategii początkowej (bardziej iść w górników/leśników na starcie choćby) i odpuścić sobie ową presję na kontrakty od samego startu. Ciężko jednak tak zrobić, jeśli każdy się nie patyczkuje i wywiera presję "zaraz Ci zgarnę ten kontrakt, który na pewno sobie upatrzyłeś na późniejszą rundę". Pod pewnymi względami gra jest więc jednostajna, ale na pewno nie jest to wada dla mnie, bo to gra o realizacji kontaktów, a nie postawieniu 4 zboża za 100 PZ. Gra zagroziła wielu pozycjom z mojej topki, zdarza się, że na 2 osoby gramy praktycznie po 3 partie pod rząd, bo samo rozkładanie i składanie trwałoby niekiedy 2 rundy jednej partii. Obecnie hit.
Ostatnio zmieniony 24 mar 2019, 14:19 przez kastration, łącznie zmieniany 1 raz.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Nidav »

Blue pisze: 24 mar 2019, 13:33 W takim razie muszę tłumaczącego zasady "skarcić", bo graliśmy właśnie tak że to było zakryte aż do początku rundy. Średnio mi się to podobało i kłóciło się z tym że to jest ponoć ciężka gra, a tu taka losowość bez sensu.
W Terrze właśnie to jest piękne, że wszystko wiadomo od początku, więc można sobie tak wszystko zaplanować od początku, żeby jak najwięcej zapunktować, także zdecydowanie tłumaczącemu należy się nagana ;)

W Klanach losowość kontraktów nie jest tak duża, niemniej występuje, ale widzisz wszystkie, które są na tę rundę i potem nowe wchodzą dopiero na początku następnej (+ czasami komuś może się zdarzyć wziąć 3 i dobrać 1 z zasłoniętego stosu, ale też trzeba spełnić odpowiedni warunek). Czasami może się zdarzyć, że komuś idealnie jakiś kontrakt siądzie i to nawet w ostatniej rundzie - ale nie zawsze i mi się zdarzyło kontrowanie tego, czyli jak zobaczyłem, że doszedł kontrakt idealny dla jednego gracza, który dzięki temu mógłby wygrać, to od razu go wziąłem, chociaż nie miałem szans na jego realizację. I właśnie to dało mi zwycięstwo ;) No i trzeba jednak się nastawić, że to bardziej gra o realizacji kontraktów, niż o rozbudowie - ekspansja na planszy w porównaniu do Terry jest znacznie mniej ważna, bo punkty za to to jakieś może 15-25% końcowego punktowania (np. za największą liczbę siedlisk dostaniesz 18 punktów, parę punktów chwały za cele na daną rundę i na koniec punkty za produkowanie towarów, a całościowo zdobędziesz punktów koło 120-150 i większość właśnie za kontrakty).

Niemniej jeśli to Ci nie przeszkadza, to to jest bardzo dobra gra, więc zdecydowanie warto kupić, skoro i tak już za Tobą łazi :)
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Blue »

Tłumaczący niecierpi zamulania w grach, więc ciekawi mnie czy to nie był jego niecny plan na odmulenie terry ;). Dopytam :D.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4067
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 265 times
Been thanked: 932 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: brazylianwisnia »

Nidav pisze: 24 mar 2019, 14:18


Tyle że kontrakty netto nie dają tak wiele punktow. Trzeba przecież poświęcić surowce warte 1-2 pkt, mięso produkujące te surowce co rundę.. Raz zrobiłem ich naprawdę dużo (chyba 9) a kobieta miała 4-5 ale wygrała bo ostatnie dwie rundy to było punktowanie za zwykle zasoby i ulepszone więc ja tak naprawdę poswiecalem jeszcze więcej pkt realizując kontrakty. Do tego w ostatniej rundzie kontrakty maja mało sensu. Trzeba zabulic kupę kasy za jeden więc ja wolę wykorzystac premie sąsiadowania I kupić punktów ze zniżką po 2-3$ za punkt. Szczególnie jeśli nie liczę się w walce o najwięcej kontraktów.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Nidav »

To akurat rzekłbym, że kwestia specyfiki danej rozgrywki i tego, co jest punktowane oraz jakie kontrakty dochodzą. Ja zazwyczaj stricte staram się przeliczać dany kontrakt na maksymalną i minimalną wartość punktową (czyli ile byłyby warte w zależności od rzadkości towarów importowych) i ile musiałbym poświęcić punktów w formie surowców, żeby go zrealizować (a przy okazji jak bardzo musiałbym się napracować, żeby w ogóle móc go zrealizować) - w większości przypadków jednak netto jest to całkiem sporo punktów przy wyborze odpowiedniego kontraktu ;) W zdecydowanej większości partii, które rozegrałem, jak potem sobie przeliczałem, to u osoby wygrywającej właśnie wkład kontraktów był największy. Przy czym nie twierdzę, że to jedyne istotne źródło punktowania - jest jedną z najistotniejszych (a może nawet najistotniejszą) składowych, ale żeby dobrze zagrać trzeba wziąć pod uwagę wszystkie zmienne i starać się uciułać punkty na każdym możliwym poletku. Gdyby było inaczej, to wręcz uznałbym, że to kiepska gra :D
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1217
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 429 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: kastration »

Rozegraliśmy właśnie 25 gier... w 10 dni i czas na mini-podsumowanie. Ależ to jest trafiony tytuł. Pamiętam, jak kilka miesięcy temu stawiałem tu pytanie, czy Klany czy Gaja i nie wiem, na ile dobra jest Gaja, ale to bez znaczenia obecnie, bo Klany wskoczyły na moje miejsce 5/6 w top 10. Wszystko w tej grze jest idealnie skondensowane. Czas rozgrywki i jej ciężar (umiarkowanie ciężko, nie paruje, ale dostarcza ogromnej satysfakcji), syndrom "gramy jeszcze raz, musi być rewanż (i tak co wieczór ostatnio), ładne, estetyczne wykonanie, atrakcyjność wizualna, elegancja i prostota mechaniki z dużą głębią jednocześnie. Plus niby kontrakty uber alles, ale też trzeba się rozwijać w produkcji, są sposoby punktowania ciekawe (początkowo z kafli rund mieliśmy mizernie, teraz łamiemy po 50 PZ, jak dobrze pójdzie). 70% gier to gry 2-osobowe i jest... bardzo satysfakcjonująco, co jest sztuką przy grach stricte ekonomicznych (lubimy np. Puerto Rico, ale nie oszukujmy się, każdy gracz więcej przy stole, to większa frajda w to). Dziś wygrałem z żoną 200:185, mając 11 kontraktów, ona "tylko" 8, ale przegrywając znacząco dobrami ulepszonymi. Wczoraj przegrałem 164:219, co jest jakimś obrzydliwym wynikiem już, patrząc że zaczynaliśmy po 115:100 początkowe gry. Szczerze mówiąc, nie wiem, gdzie leży granica, ale musimy się opanować, bo lekkie "uzależnienie" się wkrada ha ha. W praktyce ta gra jest straszliwie szybka, jak na skalę tego, co daje graczom, downtime praktycznie jest zerowy, każdy wie, co chce zrobić, a także w 4-osobowych grach kolejki idą szybko (nawet przy takim Marsie zdążę zrobić napój w pełnym składzie zanim ktoś wystawi karty, choć moja grupa gra szybko z natury, co nie znaczy, że lekkomyślnie, patrząc po wynikach choćby). Nie wiem, jakie odkrycia jeszcze poczynię w 2019, ale póki co będzie "cieszko" zrzucić Klany z tronu. Peany i gra zbliżająca ludzi na... odwyk growy. Znajomy też zafascynowany na tyle, że gra już idzie do niego na urodziny. "Teraz się już nie będzie mówiło u Uwe" :)
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Blue »

Tak tylko zaznaczę, że Czacha twierdzi("Chcemy również nadmienić, że kończą się nakłady Keyflowera, Projektu Manhattan, Gremlinów oraz Klanów Kaledonii - w naszym magazynie pozostało już tylko po kilkanaście pudeł tych gier"), aczkolwiek biorąc pod uwagę, że aleplanszówki miały niedawno tylko 2 sztuki na stanie(przynajmniej w systemie), teraz można dodać do koszyka 36 i tak samo jest na sklepie czachy, a news jest z 1 marca, to mam wątpliwości czy to była prawda i są aż takie resztki ;). Chyba, że stany magazynowe w systemach sklepów to ściema. Aha dodruku ofc za szybko nie przewidują.

Do mnie klaniki dotarły :). I tak jak się spodziewałem, to granie z odsłanianymi bonusami w Terze co ture, to celowy zabieg odmulania gry przez tamtego tłumaczącego, bo miałem okazję dziś spytać WTF ;). No i działać to działało ;).
varrol
Posty: 20
Rejestracja: 05 paź 2018, 16:03

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: varrol »

Póki co, dla mnie klany to jedno z większych rozczarowań wśród ostatnio granych gier - była u mnie na liście już od dawna i w sumie nie mogłem się doczekać partii, a w efekcie tylko pierwsza rozgrywka mi się podobała. Graficznie jest super, mechanika działa poprawnie - uwag nie mam. Po prostu nie bardzo mam z niej radość z grania - podobnie żona.

Nasze punktacje zaczęły się od razu na poziomie 150-160 - jasne, że można więcej ale zazwyczaj tak różowo nie jest w innych grach. Wydaje się, że cała istota gry to kontrakty - punktów z nich jest bardzo dużo - nieporównywalnie do innych obszarów. Handel na dwie osoby działa tak sobie - ciężko się wstrzelić, a premia działa tylko raz, więc i zysk nie powala - zwłaszcza, że jest często okupiony postawieniem budynku na drogim polu. Same klany aż tak nie różnicują rozgrywki, a z drugiej strony niektóre dość mocno narzucają strategię budowy. Grając optymalnie, surowców raczej nie zbywa - wszystko łącznie z pieniędzmi zamyka się w kontraktach - więc nie ma co sprzedawać.

W czym rzecz - każda rozgrywka jest taka sama - gra bardzo ogranicza to co można robić - co najwyżej można co innego produkować, ale to nic nie zmienia. Jedyne co można poprawić, to bardziej optymalizować działania - tylko jaka w tym frajda? No chyba, żeby wisieć na przeciwniku i mu podbierać tanie pola :) Po prostu nie za bardzo jest nad czym myśleć - plan na turę opracowuję momentalnie i potem już jak automat wykonuję - może gra jest za prosta?

Czasem jest tak, że dobra gra nie podejdzie - to rozumiem, ale tutaj czuję się jakbym już zagrał z 50 partii i nic już nie zostało do okrycia. Trochę podobnie mialem ze Smallworld'em (w sensie odczucia).
Wolfie
Posty: 21
Rejestracja: 14 lut 2018, 14:12
Has thanked: 1 time

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Wolfie »

Czy macie może działający link do instrukcji?
Awatar użytkownika
Namurenai
Posty: 559
Rejestracja: 03 sty 2017, 12:17
Lokalizacja: Warszawa (Mokotów)
Has thanked: 375 times
Been thanked: 209 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Namurenai »

Wolfie pisze: 21 sie 2019, 10:37 Czy macie może działający link do instrukcji?
Sprawdź tutaj, powinno działać.
Deathhammer
Posty: 274
Rejestracja: 03 sty 2014, 22:41
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Deathhammer »

varrol pisze: 01 lip 2019, 00:09 Póki co, dla mnie klany to jedno z większych rozczarowań wśród ostatnio granych gier - była u mnie na liście już od dawna i w sumie nie mogłem się doczekać partii, a w efekcie tylko pierwsza rozgrywka mi się podobała. Graficznie jest super, mechanika działa poprawnie - uwag nie mam. Po prostu nie bardzo mam z niej radość z grania - podobnie żona.

Nasze punktacje zaczęły się od razu na poziomie 150-160 - jasne, że można więcej ale zazwyczaj tak różowo nie jest w innych grach. Wydaje się, że cała istota gry to kontrakty - punktów z nich jest bardzo dużo - nieporównywalnie do innych obszarów. Handel na dwie osoby działa tak sobie - ciężko się wstrzelić, a premia działa tylko raz, więc i zysk nie powala - zwłaszcza, że jest często okupiony postawieniem budynku na drogim polu. Same klany aż tak nie różnicują rozgrywki, a z drugiej strony niektóre dość mocno narzucają strategię budowy. Grając optymalnie, surowców raczej nie zbywa - wszystko łącznie z pieniędzmi zamyka się w kontraktach - więc nie ma co sprzedawać.

W czym rzecz - każda rozgrywka jest taka sama - gra bardzo ogranicza to co można robić - co najwyżej można co innego produkować, ale to nic nie zmienia. Jedyne co można poprawić, to bardziej optymalizować działania - tylko jaka w tym frajda? No chyba, żeby wisieć na przeciwniku i mu podbierać tanie pola :) Po prostu nie za bardzo jest nad czym myśleć - plan na turę opracowuję momentalnie i potem już jak automat wykonuję - może gra jest za prosta?

Czasem jest tak, że dobra gra nie podejdzie - to rozumiem, ale tutaj czuję się jakbym już zagrał z 50 partii i nic już nie zostało do okrycia. Trochę podobnie mialem ze Smallworld'em (w sensie odczucia).
Mnie nie podobają się potężne rotacje w punktacji na koniec gry(związane z importem) i dorzucona na siłę punktacja siedlisk - zupełnie mi ten element nie pasuje do eleganckiej w pozostałych kwestiach mechaniki.

Gra jest bardzo dobra, ma proste reguły i dobrze składa znane mechanizmy w całkiem świeżą całość, ale również odczuwam z niej mniej satysfakcji niż bym chciał.
Awatar użytkownika
kaszkiet
Posty: 2805
Rejestracja: 03 maja 2013, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 308 times
Been thanked: 525 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: kaszkiet »

W imieniu Planszowych Sucharów zapraszam na wideorcenzję planszetki gracza w Klanach Kaledonii.
45 sekund samych konkretów.
https://www.youtube.com/watch?v=NAUdRAwAzU8
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Blue »

:D piękne.
kisiel365
Posty: 772
Rejestracja: 10 paź 2016, 18:35
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 228 times
Been thanked: 275 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: kisiel365 »

końcówka miażdży
mam 3trolle-7% (S) errata do 1861/67 (K) 1882, 1817/USA
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: playerator »

Nie rozumie tego hejtu. Przeciez mozna sobie te pomoce gracza sobie wydrukowac. Ja tak zrobilem. Ale poco lepiej marudzic. Po zatym to bylo wydrukowane za darmo i wcale nie musieli tego dawac. Ocena 4/10 smieszna i nie sprawiedliwa
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Blue »

playerator pisze: 21 paź 2019, 18:18 Nie rozumie tego hejtu. Przeciez mozna sobie te pomoce gracza sobie wydrukowac. Ja tak zrobilem. Ale poco lepiej marudzic. Po zatym to bylo wydrukowane za darmo i wcale nie musieli tego dawac. Ocena 4/10 smieszna i nie sprawiedliwa
Można też było wrzucić na dodatkowej kartce. Przecież to żart, IMHO udany.
ODPOWIEDZ