Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 386 times
Been thanked: 452 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: KamradziejTomal »

1. Co miałoby być lepszego w kolejnym dodruku? Ani pierwszy ani drugi dodruk (o ile wiem) nie zawiera żadnych błędów. Elementy są trochę źle sezonowane i lubią się przez pierwszych kilka rozgrywek wyginać w banan ale to mija z czasem zupełnie. Póki w sklepach kupowac kupować kupować!
2. 2 godziny na rozgrywkę to raczej minimum + 30 min. rozkładania i ok 15 min składania.
3. Początkowa rozgrywka może przytłoczyć bo jest sporo możliwości i pól do zapamiętania/ogarniania. Po 2-3 rozgrywkach nic już raczej sie sprawia problemów.
4. Wystarczy instrukcja (która jest bardzo dobra) + ew. filmik żeby łatwiej sobie temat ogarnąć. Nic innego nie jest potrzebne.
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: seki »

Gdybym wyczytal, że grę się rozkłada 30 min i składa 15 to bym chyba z niej zrezygnował. Wg mnie rozkładanie to ok 15 min a składanie 10 min więc nie bójcie się potencjalni nabywcy, nie trzeba poświęcać 45 minut na setup i złożenie. Przy wprawie ten czas jest jak podałem.
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 386 times
Been thanked: 452 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: KamradziejTomal »

Oj oczywiście, że da się szybciej. Szczególnie, że można sobie kupić/zrobić wkład który będzie ten proces przyśpieszał - u mnie teraz wszystko i dzieje się szybciutko, max. 15 minut składanie i rozkładanie łącznie :)

Niemniej jak ktoś się umawia na pierwszą grę niech weźmie pod uwagę, że musi sobie nieco ekstra czasu zarezerwować.
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
jrz8888
Posty: 408
Rejestracja: 28 sie 2017, 14:34
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: jrz8888 »

Czołem.
Czy sądzicie, że będzie dodruk tej gry w niedalekiej przyszłości? Nastawiam się na jej zakup, ale niestety nie nastąpi to w najbliższym czasie.
Xavris
Posty: 81
Rejestracja: 25 wrz 2014, 09:31
Lokalizacja: Kielce
Has thanked: 11 times
Been thanked: 9 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Xavris »

Dzisiaj czytałem, że na dodruk nie ma co liczyć,bo GF nie istnieje a IUVI pomoc informowało, że nie jest zainteresowane tym tytułem. Po tym jak to przeczytałem zamówiłem swój egzemplarz, bo i tak się nad nim zastanawiałem :)
jrz8888
Posty: 408
Rejestracja: 28 sie 2017, 14:34
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: jrz8888 »

Ktoś mi powie jakie rozmiary koszulek firmy Rebel pasują do kart PG?
Awatar użytkownika
malekith_86
Posty: 791
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: malekith_86 »

jrz8888 pisze: 08 lip 2019, 18:11 Ktoś mi powie jakie rozmiary koszulek firmy Rebel pasują do kart PG?
takie
https://www.rebel.pl//product.php/1,528 ... sztuk.html

ale w tej grze masz tylko 30 kart i to do wariantu solo
jrz8888
Posty: 408
Rejestracja: 28 sie 2017, 14:34
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: jrz8888 »

malekith_86 pisze: 08 lip 2019, 18:18
jrz8888 pisze: 08 lip 2019, 18:11 Ktoś mi powie jakie rozmiary koszulek firmy Rebel pasują do kart PG?
takie
https://www.rebel.pl//product.php/1,528 ... sztuk.html

ale w tej grze masz tylko 30 kart i to do wariantu solo
Dzięki za info.
Przeglądałem pobieżnie zawartość i zauważyłem karty. Nie zaznajomiłem się jeszcze z instrukcją. W takiej sytuacji nie będę ich koszulkować.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
rav126
Posty: 795
Rejestracja: 27 paź 2010, 00:56
Has thanked: 406 times
Been thanked: 500 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: rav126 »

seki pisze: 12 kwie 2019, 10:38 Gdybym wyczytal, że grę się rozkłada 30 min i składa 15 to bym chyba z niej zrezygnował. Wg mnie rozkładanie to ok 15 min a składanie 10 min więc nie bójcie się potencjalni nabywcy, nie trzeba poświęcać 45 minut na setup i złożenie. Przy wprawie ten czas jest jak podałem.
Dlatego jak zobaczyłem ile jest komponentów i w ile woreczków strunowych to będzie wchodzić, to sobie zrobiłem insert przed pierwszą rozgrywką :) Teraz setup i złożenie po rozgrywce to dosłownie moment.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: seki »

Fakt, elementów jest sporo ale ja na setup nie narzekam. Największym potworkiem w rozkładaniu jest dla mnie GWT z dodatkiem.
Awatar użytkownika
rav126
Posty: 795
Rejestracja: 27 paź 2010, 00:56
Has thanked: 406 times
Been thanked: 500 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: rav126 »

seki pisze: 08 lip 2019, 19:27 Fakt, elementów jest sporo ale ja na setup nie narzekam. Największym potworkiem w rozkładaniu jest dla mnie GWT z dodatkiem.
Grałem długo na pożyczonym, w końcu kupiłem od właścicielki :) A insert zrobiłem z miejscem na dodatek, który czeka w kolejce do kupna.
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: playerator »

rav126 pisze: 08 lip 2019, 19:35 (...) dodatek, który czeka w kolejce do kupna.
Jaki dodatek?
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Nidav »

playerator pisze: 08 lip 2019, 20:07
rav126 pisze: 08 lip 2019, 19:35 (...) dodatek, który czeka w kolejce do kupna.
Jaki dodatek?
Podejrzewam, że chodzi o dodatek do GWT, o którym wspomniał w swoim poście seki - do Gai niezmiennie żaden dodatek nie został zapowiedziany, niestety ;)
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: seki »

Sam nie wiem czy Projekt Gaja potrzebuje dodatku. Ile partii trzeba zagrać by znudzić się tym co jest w podstawce? Ja mam na koncie 18 partii i czuję się nadal raczkującym gwiezdnym imperatorem. Owszem, mechanikę znam dobrze, wiem na co kiedy zwracać uwagę ale jeszcze nie zagrałem nawet 2x każdą frakcją. Nowych frakcji mi nie potrzeba. To gra z przeogromną regrywalnością. Jeśli pojawił by się dodatek to chętniej zobaczył bym w nim jakąś nową mechanikę, jakieś nowe akcje, nowe płytki punktujące, czy nowe żetony wzmocnienia zamiast frakcji. Ale generalnie tak jak pisałem dużo partii musi minąć nim ogra się podstawkę.
Awatar użytkownika
rav126
Posty: 795
Rejestracja: 27 paź 2010, 00:56
Has thanked: 406 times
Been thanked: 500 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: rav126 »

playerator pisze: 08 lip 2019, 20:07 Jaki dodatek?
Tak, miałem na myśli GWT.
PG uważam za kompletną grę o bardzo eleganckich zasadach. Bałbym się że wprowadzenie jakiegoś dodatkowego modułu zepsułoby ją. Jedyne co mi przychodzi na myśl, to ew. dodatkowe frakcje, ale myślę, że ciężko byłoby je zbalansować z już istniejącymi. Na BGG są jakieś fanowskie, ale widziałem komentarze, że niektóre wydają się przegięte. I tak jak wspomniał seki ew. nowe żetony bonusów, czy nowy sposób nagradzania za stworzenie sojuszu. Hmm, no chyba, że jakaś kampania z ciekawą historią do istniejących już frakcji - tu przecież jest potencjał :D tylko jak walkę wprowadzić? Nie, nie, to zmieniłoby grę o 180 stopni...
Awatar użytkownika
Elo
Posty: 205
Rejestracja: 24 sty 2018, 18:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 210 times
Been thanked: 91 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Elo »

Jestem po trzech grach i jest ciężko ;) Trochę już wyłapałem zależności, możliwości zdobywania surowców i ogólnie zasady są w 99% jasne, jednak jeśli chodzi poczucie kontroli to jest słabo. Największy problem mam z rozwojem ekonomii. Bardzo szybko pojawia się moment, że rozpaczliwie poszukuję surowców. Niby oczywistym jest, że powinienem na początek zbudować dużo kopalń żeby mieć zapas rusy, która w moim odczuciu jest najbardziej deficytowa, ale żeby budować kopalnie, muszę się wspinać po torach technologii żeby mieć w ogóle możliwość rozprzestrzeniania się po kosmosie, a do tego potrzebuję wiedzę, którą z kolei mam po budowie lepszych budynków, które przecież zastępują kopalnie, których brak powoduje brak rudy... Ech... nie jest łatwo, ale bardzo mi się to podoba, bo jak się dobrze pokombinuje to jednak coś tam się udaje zbudować. Punktowo jest na razie mizernie (okolice 100 pkt. Czasem, więcej, czasem poniżej), ale nie przywiązuję do tego większej wagi, bo sama rozgrywka jest wyborna i czasem próba ogarnięcia sekwencji ruchów jest mocno obciążająca mózgownicę, ale jak się uda to sprawia dużą satysfakcję.
Fojtu
Posty: 3373
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 555 times
Been thanked: 1259 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Fojtu »

Elo pisze: 20 lis 2019, 21:57 Jestem po trzech grach i jest ciężko ;) Trochę już wyłapałem zależności, możliwości zdobywania surowców i ogólnie zasady są w 99% jasne, jednak jeśli chodzi poczucie kontroli to jest słabo. Największy problem mam z rozwojem ekonomii. Bardzo szybko pojawia się moment, że rozpaczliwie poszukuję surowców. Niby oczywistym jest, że powinienem na początek zbudować dużo kopalń żeby mieć zapas rusy, która w moim odczuciu jest najbardziej deficytowa, ale żeby budować kopalnie, muszę się wspinać po torach technologii żeby mieć w ogóle możliwość rozprzestrzeniania się po kosmosie, a do tego potrzebuję wiedzę, którą z kolei mam po budowie lepszych budynków, które przecież zastępują kopalnie, których brak powoduje brak rudy... Ech... nie jest łatwo, ale bardzo mi się to podoba, bo jak się dobrze pokombinuje to jednak coś tam się udaje zbudować. Punktowo jest na razie mizernie (okolice 100 pkt. Czasem, więcej, czasem poniżej), ale nie przywiązuję do tego większej wagi, bo sama rozgrywka jest wyborna i czasem próba ogarnięcia sekwencji ruchów jest mocno obciążająca mózgownicę, ale jak się uda to sprawia dużą satysfakcję.
Spróbuj zamiast budowania kopalni pójść trochę w technologie. Weź technologię dającą 1rudę i manę na turę + podbij się 2 razy na ekonomii, żeby mieć też rudę z tamtąd. Do tego masz jeszcze 3 z planszetki jak masz 2 domki i już masz 5 na turę, co już spokojnie na sporo wystarcza.
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: playerator »

Fojtu pisze: 20 lis 2019, 22:07 Spróbuj zamiast budowania kopalni pójść trochę w technologie.
Spoiler:
Nie wolno podpowiadać! :wink:
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
bardopondo
Posty: 726
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 184 times
Been thanked: 228 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: bardopondo »

Silniczek rozkręca się powoli. Otwarcie laboratorium + placówka handlowa + 2 kopalnie jest solidne i dość łatwe do wykonania zazwyczaj. Daje zrównoważony przychód i pozycję do ekspansji. Oczywiście są frakcje które lubią inne otwarcia ale to już cała frajda z kombinowania.
Punkty tak jak w Terra Mystica trzaska się lawinowo w ostatnich rundach ale do tego trzeba rozkręcić ekonomię.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: seki »

Nie ma w tej grze najlepszych otwarć. Wszystko zależy od rasy, którą gramy my ale też którą gra przeciwnik i oczywiście żetony punktacji. Owszem, zwykle trzeba zadbać o zrównoważony rozwój, ale czasami od pierwszej rundy jest walka np o planety Gaja albo szybki rozwój do Instytutu planetarnego. Na torach technologii raz trzeba iść w ekonomię a innym razem wiedzę, transplanety, długie skoki (sorry nie pamiętam nazwy tych torów) itd. Ta gra jest tak dobra, właśnie dlatego że nie ma stałych optymalnych otwarć. To by było zabójstwo dla gry, w której los nie zmienia nic w trakcie gry.
Awatar użytkownika
Elo
Posty: 205
Rejestracja: 24 sty 2018, 18:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 210 times
Been thanked: 91 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Elo »

Nie traktuję takich odpowiedzi jako recepty na dobre granie, ale jako porady czy luźne spostrzeżenia. Wczoraj grałem na 2 osoby i przegrałem przez zlekceważenie punktowań za rundy na początku gry, a potem nie zdołałem nadgonić różnicy punktowej, na co liczyłem. To też cenna lekcja, że mimo że te punkty za kafle rundy nie wydają się aż takie wartościowe, to jednak jak się je zbierze w całość to trochę się uzbiera. Jedna jeszcze rzecz jest dla mnie do odkrycia, są to gajaformatory. Mam takie wrażenie, że to się mało opłaca. Trochę trzeba poświęcić zasobów/ruchów żeby koszt postawienia jednego nie był tak ogromny, bo jednak poświęcenie 6 punktów mocy (przy braku dużych inwestycji w ten tor rozwoju) i całą rundę wydaje się być bolesne, to to co dostajemy w zamian, czyli jedna planeta gotowa do budowy wydaje się słabą nagrodą. Inaczej ma się to w przypadku Terran, bo jednak przelanie mocy do drugiego naczynia jest całkiem korzystne, szczególnie że można ją pobrać z pierwszego jak rozumiem. Ale o tym jeszcze muszę przekonać się sam, bo pewnie wszystko jest odpowiednio zbalansowane.
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2389
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1295 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: vinnichi »

Na wszystkie wątpliwości można odpowiedzieć to zależy :) jesli nikt nie idzie w gajusy to masz ogromną przewagę. Po pierwsze masz planety których nikt Ci nie ruszy i nie musisz się spieszyć z ich terraformowaniem poza tym jak podniesiesz technologię w górę to masz to taniej i wiecej gajusow a dzieki tak zdobytym planetom mozesz skakac na kolejne. U nas zazwyczaj wygrywala frakcja nastawiona na gajusy. Ale wszystko tu jest bardzo sytuacyjne i punktowanie rund też mozna ospusci jesli sa inne priorytety :)
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: seki »

Zgadzam się z vinnichi, to zależy. Ale zwykle gajaformerzy są bardzo przydatni. Mówisz, że strata zasobów/ruchów/jagódek mocy? Ale właśnie gajaformerzy pozwalają oszczędzić zasoby bo nie trzeba terraformować obcych planet. Planety są zwykle bardziej deficytowym zasobem. Piszesz, że dostajemy tylko jedną planetę. Po pierwsze imho małym kosztem, po drugie planeta to nie tylko planeta, to często bardzo cenne punkty, cenniejsze od zasobów. Jest wiele momentów kiedy punktujesz za budowę na planetach, są z tym związane nie tylko żetony punktacji rundy ale też główne cele. Tak więc ta jedna planeta summa summarum może dać przewagę rzędu kilku czy nawet kilkunastu punktów.
Jagódki mocy owszem trzeba przenieść na rundę do zielonego kotła ale czasami robisz to bezstratnie bo przenosić możesz z 1 kotła, a czasami nawet daje ci to dużą przewagę bo pamiętaj, że akcja pasywna polegająca na otrzymaniu mocy związana jest zawsze z przesunięciem mocy z kotła najwcześniejszego wg kolejności więc może się zdarzyć, że przesuwając w ramach gajaformacji jagódki z 1 do zielonego kotła umożliwiasz sobie potem przesunięcie w akcji pasywnej pozostałych jagódek z 2 do 3 kotła. Także ta chwilowa "strata" jagódek może stać się cennym ruchem.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1378
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Brylantino »

W ogóle coś wiadomo o tym dodatku do Gai? Niby miał takowy powstawać, ale cisza jak makiem zasiał.

Swoją drogą, jakby coś takiego wyszło, to mógłbym umierać ;)

Co byście chcieli zobaczyć w takim dodatku?
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2389
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1295 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: vinnichi »

chyba tylko nowe kafle i frakcje żadnych udźiwnień :-) ta gra jest super taka jak jest
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
ODPOWIEDZ