Niepodległa - pytania o zasady
- stalker
- Posty: 2594
- Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 12 times
Re: Niepodległa
Uzupełnienia gotowe. Pod podanym wyżej linkiem jest ostateczna wersja erraty. Zamieścimy ją niebawem na naszych stronach z poprawionymi instrukcjami.
W przypadku kart „Pierwsza kadrowa usiłuje wywołać powstanie…” (A-04) i „Bitwa pod Kostiuchnówką …” (A-54) uzupełnimy symbole na kartach -- dodamy znak "≠", aby podkreślić, że wyjątkowo w tym przypadku żetony (czy to niepodległości, czy przeszkód) muszą trafiać na 2 różne pola. Szczegóły w erracie.
W przypadku kart „Pierwsza kadrowa usiłuje wywołać powstanie…” (A-04) i „Bitwa pod Kostiuchnówką …” (A-54) uzupełnimy symbole na kartach -- dodamy znak "≠", aby podkreślić, że wyjątkowo w tym przypadku żetony (czy to niepodległości, czy przeszkód) muszą trafiać na 2 różne pola. Szczegóły w erracie.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Re: Niepodległa
A ja mam pytanie o wariant podstawowy, który sobie ostatnio przeglądałem, bo nie rozumiem jednego zapisu
Dodatkowe profity
"Jeśli gracze mogą dołożyc siódmy i następny znacznik niepodleglosci na dana część planszy, znaczników się nie umieszcza, ale nagroda trafia do graczy"
Czyli mam już 6 i dostałem kość, chce dołożyć w tym samym obszarze 7 ale nie dokładam i znów dostaje kość ? Dobrze rozumiem ?
Dodatkowe profity
"Jeśli gracze mogą dołożyc siódmy i następny znacznik niepodleglosci na dana część planszy, znaczników się nie umieszcza, ale nagroda trafia do graczy"
Czyli mam już 6 i dostałem kość, chce dołożyć w tym samym obszarze 7 ale nie dokładam i znów dostaje kość ? Dobrze rozumiem ?
-
- Posty: 659
- Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 46 times
Re: Niepodległa
Za 5 znacznik dostaje się kość i to można dostać tylko raz na jednym torze (czyli w sumie 4 kości są do zdobycia jeżeli udało się odzyskać niepodległość). Za 6, 7 i następne znaczniki dostaje się morale lub ułatwienie misji finałowej.
Re: Niepodległa
no tak podalem zly przyklad, bo kosc jest za wlasnie 5 znacznik, ale jesli chodzi o sens pytania, to jest tak jak myslalem, swoja droga ta errata jest strasznie obszerna...
- ozon
- Posty: 258
- Rejestracja: 13 gru 2016, 21:15
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 22 times
Re: Niepodległa
Mam kilka uwag odnośnie instrukcji do wariantu podstawowego:
2) str. 4, "Przygotowanie gry", punkt 4 - dodałbym jakiś zapis, żeby najpierw oddzielić karty z wariantu podstawowego od zaawansowanego (i jak to zrobić), albo stronę wcześniej przy opisie elementów gry dodać: zamiast "11 kart pierwszego etapu – oznaczonych cyfrą „1”" dać ""11 kart pierwszego etapu – oznaczonych cyfrą „1” oraz prefiksem B w prawym dolnym rogu karty" - wiem, że jest to zaznaczone w ramce opisującej kartę misji, ale moim zdaniem warto byłoby to jeszcze jakoś wzmocnić, bo nie było to oczywiste dla osób, z którymi grałem.
3) str. 6 "Przygotowanie rund I–V" - "Następnie gracze odkrywają przypisaną do rundy kartę do odliczania czasu i muszą zmienić poziom trudności misji finałowej zgodnie z symbolem, który widnieje pod odkrytą kartą." Dodałbym zapis, np. "Karty do odliczania czasu to również karty misji, które można zrealizować". - grałem kilka dni temu u mało grających znajomych, którzy omijali wcześniej te misje dlatego, że były to tylko karty do odliczania czasu.
2) str. 4, "Przygotowanie gry", punkt 4 - dodałbym jakiś zapis, żeby najpierw oddzielić karty z wariantu podstawowego od zaawansowanego (i jak to zrobić), albo stronę wcześniej przy opisie elementów gry dodać: zamiast "11 kart pierwszego etapu – oznaczonych cyfrą „1”" dać ""11 kart pierwszego etapu – oznaczonych cyfrą „1” oraz prefiksem B w prawym dolnym rogu karty" - wiem, że jest to zaznaczone w ramce opisującej kartę misji, ale moim zdaniem warto byłoby to jeszcze jakoś wzmocnić, bo nie było to oczywiste dla osób, z którymi grałem.
3) str. 6 "Przygotowanie rund I–V" - "Następnie gracze odkrywają przypisaną do rundy kartę do odliczania czasu i muszą zmienić poziom trudności misji finałowej zgodnie z symbolem, który widnieje pod odkrytą kartą." Dodałbym zapis, np. "Karty do odliczania czasu to również karty misji, które można zrealizować". - grałem kilka dni temu u mało grających znajomych, którzy omijali wcześniej te misje dlatego, że były to tylko karty do odliczania czasu.
- stalker
- Posty: 2594
- Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 12 times
Re: Niepodległa
Bardzo dziękujemy za uwagi. Spróbujemy to jeszcze jakoś zaznaczyć dodatkowo w instrukcji.
Może też dodamy o tym słowo w FAQ.
Może też dodamy o tym słowo w FAQ.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
- stalker
- Posty: 2594
- Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 12 times
Re: Niepodległa
Ale dotyczy tylko wariantu zaawansowanego to jest pierwsze pytanie dotyczące wersji podstawowej
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Re: Niepodległa
Podział talii dla wersji podstawowej rzeczywiście wprowadza w błąd. Po świętach, gdy zaczęliśmy pierwszą rozgrywkę, to na początku przez przypadek użyliśmy wszystkich kart z I, dopiero jak coś nie pasowało, to z instrukcji zaawansowanej doczytaliśmy, że karty do wersji białej mają mieć znaczek B.
- stalker
- Posty: 2594
- Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 12 times
Re: Niepodległa
Na BGG i na naszej oficjalnej stronie o grze niebawem pojawi się instrukcja po poprawkach, których by nie było, gdyby nie pomógł nam przezacny WRS. Dziękujemy!
Kto chętny, może sobie do niej zajrzeć:
https://pamiec.pl/pa/edukacja/materialy ... lecia.html
Kto chętny, może sobie do niej zajrzeć:
https://pamiec.pl/pa/edukacja/materialy ... lecia.html
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
- Nidhogg
- Posty: 1291
- Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
- Lokalizacja: Romb Kujawski
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 49 times
Re: Niepodległa
Czy karty finałowe w zaawansowanym trybie losuje się na początku gry czy dopiero jak znacznik czasu dojdzie do 10 rundy?
- stalker
- Posty: 2594
- Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 12 times
Re: Niepodległa
Dopiero w rundzie 10.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
- rebuzus
- Posty: 138
- Rejestracja: 31 sie 2014, 12:02
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 21 times
Re: Niepodległa
Mały odkop - niezbyt rozumiem zasady rundy finałowej w wariancie zaawansowanym:
1) Instrukcja mówi o 3 fazach zamiast 9 - jakie dokładnie są to fazy?
2) Czy mogę przy rundzie finałowej wykorzystywać kolorowe kości? Instrukcja mówi o tym, że powinienem zgromadzić pulę neutralnych kości?
3) Czy po przerzutach muszę zdobyć łącznie tyle symboli, żeby na raz zrealizować łącznie 8 misji (2 duże i 6 mniejszych)?
4) Czy jeśli zrealizuję jedną lub więcej z tych małych kart finałowych to je odrzucam, a kości wykorzystane do ich realizacji wracają do puli i po przerzucie mogę je wykorzystać do wykonywania kolejnych misji?
Nie rozumiem też dlaczego grając na trzech graczy dostaję więcej kości i więcej żetonów morale mimo że mam tyle samo pionków ile miałoby dwóch graczy.
1) Instrukcja mówi o 3 fazach zamiast 9 - jakie dokładnie są to fazy?
2) Czy mogę przy rundzie finałowej wykorzystywać kolorowe kości? Instrukcja mówi o tym, że powinienem zgromadzić pulę neutralnych kości?
3) Czy po przerzutach muszę zdobyć łącznie tyle symboli, żeby na raz zrealizować łącznie 8 misji (2 duże i 6 mniejszych)?
4) Czy jeśli zrealizuję jedną lub więcej z tych małych kart finałowych to je odrzucam, a kości wykorzystane do ich realizacji wracają do puli i po przerzucie mogę je wykorzystać do wykonywania kolejnych misji?
Nie rozumiem też dlaczego grając na trzech graczy dostaję więcej kości i więcej żetonów morale mimo że mam tyle samo pionków ile miałoby dwóch graczy.
Zapraszam na kanał Po prostu planszówki - Twoje pięć minut z grami planszowymi
Re: Niepodległa
Trochę odkop - nie do końca rozumiem o co chodzi (w wariancie zaawansowanym) z umieszczeniem walca (?) morale na znaku X. Przypuśćmy, że w 1 rundzie mam położyć walec na znaku X. Czy ma on pochodzić z toru morale, którym dysponują gracze? A jeżeli tak, to czy on wraca w fazie porządkowania rozgrywki czy też jest tam zablokowany bez opcji jego odzyskania> Czy też ma on pochodzić z zasobów i ma nam przypominać, że należy dociągnąć 4 karty zagrożeń? A po takim dociągnięciu mamy go zdjąć z planszy i odłożyć do zasobów?
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Niepodległa - pytania o zasady
Trochę odkop, ale może pomoże...
Za instrukcją:
Wyobraźmy sobie, że graczom pozostał na torze morale ostatni znacznik (nie żeton, bo drzewniany - nie kartonowy).
Decydują się jednak na przerzut i czarna kość wskazuje 2 oczka. Muszą usunąć dwa znaczniki z toru morale, a mają tam ino jeden.
Usuwają zatem ostatni znacznik, ale dla zaznaczenia, że sytuacja była fatalna, kładą go na owym polu z X, aby pamiętać, że kara będzie sroga - 4 karty zagrożenia.
Po rozpatrzeniu owych 4 kart można (ku pamięci, że to już się wykonało) ten znacznik usunąć z toru do innych, wcześniej utraconych.
Gdyby na czarnej kostce wypadło 1 oczko, to tor byłby pusty i gracze musieliby się zmierzyć z tylko 2 kartami zagrożenia.
Wszystkie dostępne dla graczy żetony morale wracają na ten tor podczas Fazy 6 / Uzupełnianie żetonów (znaczników!) morale.
Za instrukcją:
Tłumacząc na ludzki...Jeśli podczas rzutu kością zagrożenia gracze stracili wszystkie pozostałe żetony morale, a zgodnie ze wskazaniami kości należałoby odrzucić więcej znaczników morale, niż zostało w puli, to gracze muszą odkryć aż 4 karty zagrożenia.
(Przypomina o tym graczom żeton, który położyli na znaku „X”).
Wyobraźmy sobie, że graczom pozostał na torze morale ostatni znacznik (nie żeton, bo drzewniany - nie kartonowy).
Decydują się jednak na przerzut i czarna kość wskazuje 2 oczka. Muszą usunąć dwa znaczniki z toru morale, a mają tam ino jeden.
Usuwają zatem ostatni znacznik, ale dla zaznaczenia, że sytuacja była fatalna, kładą go na owym polu z X, aby pamiętać, że kara będzie sroga - 4 karty zagrożenia.
Po rozpatrzeniu owych 4 kart można (ku pamięci, że to już się wykonało) ten znacznik usunąć z toru do innych, wcześniej utraconych.
Gdyby na czarnej kostce wypadło 1 oczko, to tor byłby pusty i gracze musieliby się zmierzyć z tylko 2 kartami zagrożenia.
Wszystkie dostępne dla graczy żetony morale wracają na ten tor podczas Fazy 6 / Uzupełnianie żetonów (znaczników!) morale.
Re: Niepodległa - pytania o zasady
I tego mi brakowało w instrukcji, jakichś konkretniejszych zilustrowanych przykładów. Sam zapis w tym, aby odkładać "walec" morale na pole ze znakiem "X" wydaje mi się zbędną czynnością, bo w sytuacji gdy traciłem więcej morale niż miałem, to od razu wyciągałem te 4 karty zagrożenia i rozpatrywałem jej efekty. A przerzucać i tak nie mógłbym dalej, bo wyczerpałem zapasy morale. I przyśpieszanie tego kroku (kontrola morale) przed etapem 3 (skutki negatywne) specjalnie nie psuło rozgrywki.WRS pisze: ↑08 sty 2023, 22:08 Trochę odkop, ale może pomoże...
Za instrukcją:Tłumacząc na ludzki...Jeśli podczas rzutu kością zagrożenia gracze stracili wszystkie pozostałe żetony morale, a zgodnie ze wskazaniami kości należałoby odrzucić więcej znaczników morale, niż zostało w puli, to gracze muszą odkryć aż 4 karty zagrożenia.
(Przypomina o tym graczom żeton, który położyli na znaku „X”).
Wyobraźmy sobie, że graczom pozostał na torze morale ostatni znacznik (nie żeton, bo drzewniany - nie kartonowy).
Decydują się jednak na przerzut i czarna kość wskazuje 2 oczka. Muszą usunąć dwa znaczniki z toru morale, a mają tam ino jeden.
Usuwają zatem ostatni znacznik, ale dla zaznaczenia, że sytuacja była fatalna, kładą go na owym polu z X, aby pamiętać, że kara będzie sroga - 4 karty zagrożenia.
Po rozpatrzeniu owych 4 kart można (ku pamięci, że to już się wykonało) ten znacznik usunąć z toru do innych, wcześniej utraconych.
Gdyby na czarnej kostce wypadło 1 oczko, to tor byłby pusty i gracze musieliby się zmierzyć z tylko 2 kartami zagrożenia.
Wszystkie dostępne dla graczy żetony morale wracają na ten tor podczas Fazy 6 / Uzupełnianie żetonów (znaczników!) morale.
Po rozegraniu kilkunastu partii dochodzę do wniosku, że istnieje jeden pewny scenariusz (bez względu da liczbę graczy) zapewniający stopień rotmistrza. Ale to chyba nie ten dział
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Niepodległa - pytania o zasady
Jeśli za łatwo, to proponuję nieco podkręcić poziom trudności:
* grać bez jednego znacznika morale (a może i bez dwóch...)
* grać bez jednej kości (a może i bez dwóch...)
* przerzucać kości pojedynczo (oczywiście z czarną kością!)
* ułożyć sobie talie, aby było jak najtrudniej... (w razie zainteresowania wpiszę tu moją propozycję wrednego ich ułożenia)
Można też i łączyć te utrudnienia!