A to się jeszcze okaże. 4 strony instrukcji to poziom Wingspan.
Tapestry (Jamey Stegmaier)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- detrytusek
- Posty: 7330
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 459 times
- Been thanked: 1106 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
W Concordii instrukcja jest jeszcze krótsza
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 929 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Na razie wszystko wskazuje, że gra będzie jeszcze prostsza. Teraz jest po prostu moda na takie gry i trzeba szybko coś wydać, żeby być na fali - ot i cebula tajemnicy obrana.
Co do Stonemaier Games, to ja żadnej z ich gier nie miałbym odwagi nazwać bardzo dobrą.
- seki
- Moderator
- Posty: 3358
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1114 times
- Been thanked: 1280 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Ok, zamiast dyskutować o komponentach gry podyskutujemy teraz o czym można a o czym nie można dyskutować oraz na jakim etapie wydania gry można a na jakim nie można. Co to za ból, że w innych wątkach nie ma dyskusji? Czy naprawdę nie można zostawić tego aby rozwijało się w naturalny sposób? Jedne gry choć dawno wydane nie wywołują emocji, inne wywołują więcej i co w tym złego i dziwnego. Za chwilę pojawi się inny gorący tytuł i fala dyskusji przeniesie się na niego. Sterowanie tym nie ma sensu.
- cezner
- Posty: 3069
- Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 88 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
A na podstwie czego tak uważasz? Grałeś już?
Ocenianianie gry na podstawie kilku figurek jest raczej bez sensu.
Cztery strony instrukcji też o niczym nie świadczy.
Poczekajmy na pierwsze recenzje.
- AnimusAleonis
- Posty: 1775
- Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
- Been thanked: 251 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Podzielam, jednak tez chyba bym nie nazwał żadnej bardzo złą.
A co do kwestii prostoty/skomplikowania reguł.... eh co za różnica? Ważna jest rozgrywka, i jak wszystko pracuje razem.
To że reguły skomplikowane a instrukcja jak książka telefoniczna nie czyni dobrej gry z automatu
Albo chociaż na jakiś gameplay.
Dla mnie 4 strony instrukcji, jeśli gra na prawdę będzie tak głęboka jak Stegmaier obiecuje, to tylko plus.
Ogólnie podzielam opinie że duże hity Stegmaier-a to więcej pr-u, i "świecidełek" w wydaniu niż rewelacyjnej mechaniki - Scythe doceniam ale preferuje inne tytuły, a Wingspan dla nas był po prostu średni, bardzo ładny, ale bardzo średni - jednak w ładne gry się przyjemniej gra, nie ma nic złego w gdy firma umiejętnie wykorzystuje pr, a gry od Stegmaier-a do słabych tez nie należą, więc z chęcią i ciekawością będę się przyglądał temu tytułowi, i jak ktoś pisał, jeśli okaże się wszystkim tym czym Jamey Stegmaier zapowiada to z chęcią kupię za scd (po rabatach oczywiście ) a jeśli nie to nawet za połowę ceny nie kupimy.
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
- brazylianwisnia
- Posty: 4078
- Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
- Has thanked: 267 times
- Been thanked: 934 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Szczerze to dla mnie Wingspan jest najlepsza gra Stegmaier. Idzie tam zrobić całkiem ciekawe comba, Gra jest szybka a Losowosc nie taka jak ja malują. Mi zawsze gra się w to bardzo dobrze. Scythe niestety wieje nudą. Nie mam poczucia że coś ciekawego tam robie a uwielbiam suche euro. Viticulture to samo. Niby buduje winnice ale jakoś takie to bez satysfakcji. W Tapestry zaintrygowala mnie inspiracją Uczta dla Odyna. Trzeba poczekać na gameplay i się pomyśli.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
- Nidav
- Posty: 704
- Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 338 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
W zasadzie Wingspan to gra Elizabeth Hargrave, gdzie wydawcą jest Stonemaier Games, więc poza byciem odpowiedzialnym za wydanie, ciężko nazwać to grą Stegmaierabrazylianwisnia pisze: ↑12 sie 2019, 00:11 Szczerze to dla mnie Wingspan jest najlepsza gra Stegmaier.
Niemniej, ja cały czas czekam na więcej informacji, recenzje, playthrough itp. Mnie jakoś te gliniane monumenty nie odstraszają - wyglądają specyficznie, to trzeba przyznać, ale na stole może się to prezentować całkiem ciekawie. I osobiście wolę, że już będą pomalowane - sam nie bawię się w malowanie figurek, wydawać kasy na profesjonalne (albo semi-profesjonalne) ochoty nie mam, a zawsze cieszy, jak kolorystyka na planszy jest żywsza i ciekawsza. Chociaż rozumiem, że dla części osób to może być minus i wolą sami sobie pomalować według własnej wizji rzeczy, za które sporo płacą.
Co do informacji, które Jamey udostępnia, jak dla mnie prezentuje się to całkiem ciekawie. 16 asymetrycznych cywilizacji cieszy i fajnie, że nie rozczłonkowali tego na dodatki. Ciekawym motywem jest też faza produkcji, których każdy z graczy będzie mieć 5, ale w różnych momentach gry, dzięki temu będzie to przejście do nowej gry cywilizacji gracza. Jeszcze z czymś takim się nie spotkałem, a do gier cywilizacyjnych taki patent pasuje jak ulał. Także może nie jestem bardzo nahypowany, ale śledzę uważnie wszystkie nowe informacje i po recenzjach oraz instrukcji będę się głęboko zastanawiał nad zakupem.
- brazylianwisnia
- Posty: 4078
- Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
- Has thanked: 267 times
- Been thanked: 934 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Miało być Stonmeier :-/
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Obecnie wystarczy, że gra jest tylko dobra i to już klasyfikuje ją do bycia pominiętą - za dużo gier dobrych na rynku oraz takich które przez hype i świeżość pierwszych partii postrzegane są jako bardzo dobre.AnimusAleonis pisze: ↑11 sie 2019, 23:19Podzielam, jednak tez chyba bym nie nazwał żadnej bardzo złą.
- sin
- Posty: 672
- Rejestracja: 24 mar 2019, 14:59
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 300 times
- Kontakt:
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Wydaję mi się, że ocenianie skomplikowania gry na podstawie długości instrukcji nie jest najszczęśliwszym pomysłem. Instrukcję do szachów też spokojnie zmieścimy na 4 stronach, a stoją one na zupełnie innym poziomie zaawansowania niż lekki Wingspan. Moim zdaniem najlepiej zaprojektowane gry są easy to play, hard to master i, z tego co zrozumiałem Stegmaiera z Q&A, to Tapestry powstawało zgodnie z tą ideą. W nadchodzących tygodniach dowiemy się na ile to udało. Zachwycanie się grą czy też jej potępianie na tym etapie jest nieco przedwczesne, wiemy jeszcze zbyt mało. Jedyne co można z całą pewnością stwierdzić to to, że o grze jest naprawdę głośno, winszuję marketingu.
Great things are possible when one man's wisdom and an hour's effort are combined.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
- AnimusAleonis
- Posty: 1775
- Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
- Been thanked: 251 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Pewnie, obecnie jest tyle gier i dostępnych i wydawanych że we wszystkie, nawet tylko we wszystkie "dobre" nie ma szans zagrać, i trzeba sobie jakoś dobierać nad czym spędzimy czas. Oczywista oczywistość.
Ja osobiście nie podejmowałbym takiej decyzji tylko i wyłącznie na podstawie kilku bardzo ogólnych zdań od autora i zdjęć paru pionków, i poczekam na jakiś gameplay co najmniej, no ale każdy ma swoje sposoby i standardy i z pewnością daleko mi by bronić komuś nie granie, a tym bardziej nie kupowanie, gry bo im się pionki nie podobają
Na razie z tego co jest dostępne o grze podchodzę do niej neutralnie, może z najmniejszym plusem, a decyzję podejmę gdy jakiś gamplay/recnezje/itd itp się pojawią. Wróżenie teraz czy gra będzie dobra czy zła, czy nam podejdzie czy nie, wydaje mi się ćwiczeniem z daremności (tak się to chyba tłumaczy na polski).
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
- detrytusek
- Posty: 7330
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 459 times
- Been thanked: 1106 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Ale kto wróży, że ta gra jest bardzo dobra czy kiepska? Nie rozumiem skąd się ta dyskusja wzięła. Bo ktoś powiedział, że mu się figurki nie podobają? Bo krótka instrukcja? Nie za daleko wyciągnięte wnioski? To narazie suche fakty i za tym nic nie stoi. Pokaże się jakiś gameplay to każdy zdecyduje czy jest zainteresowany.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Jedyny problem dla mnie w przypadku gier z rozbudowanymi komponentami - figurki, im większe tym bardziej - jest taki, że te gry ciężko mają z powrotem na stół. Moje doświadczenia pokazują, że tego typu tytuły zajmują dużo stołu, setup i składanie jest dłuższe. Z tego względu niechętnie dopłacam za figurki. Natomist nie mam problemu z płaceniem ekstra za premium komponenty w normalnych gabarytach - surowce/super grafiki/gruby karton tam gdzie jest to zasadne.
- AnimusAleonis
- Posty: 1775
- Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
- Been thanked: 251 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Nie powiedziałem że ktokolwiek wróży, jedynie że dla mnie wróżenie w tym momencie jest mało sensowne, i w domyśle, że zanim się gameplay itp nie pojawi nie zamierzam rozważać czy gra mi się podoba czy nie podoba.
Rozważanie typu "gry z krótkimi instrukcjami są zazwyczaj za proste i mi się nie podobają, tak więc i ta może mi się nie podejść" albo "wypasione figurki są zazwyczaj bez sensu i nie lubię gier z nimi, więc i ta mi może się nie spodobać" albo oczywiście na odwrót że "uwielbiam malowane figurki, gry z nimi są najczęściej ekstra, ta też będzie pewnie super" - i nie jest to ad vocem do nikogo, to jedynie przykłady - jest dla mnie kompletnym ćwiczeniem z daremności, co nie znaczy że innym tego bronie , bo tak jak sam mówisz na razie mamy, bardzo skromne, suche fakty i ogólne stwierdzenia, a żadnych konkretów.
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
- bogas
- Posty: 2789
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 628 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Oczywitą oczywistością jest, że to kwestia gustu, ale te figurki budynków wyglądają okropnie (po prostu musiałem to z siebie wyrzucić)
Mnie bardziej zastanawia i ciekawi jak autor zrobił grę o rozwoju cywilizacji, w której mamy raptem 18 budynków. Te 4 strony instrukcji też brzmią intrygująco. Więc o ile daleki jestem od hypu, to z ciekawością obejrzę pierwsze gameplaye, a i instrukcję przeczytam (w końcu to tylko 4 strony).
Mnie bardziej zastanawia i ciekawi jak autor zrobił grę o rozwoju cywilizacji, w której mamy raptem 18 budynków. Te 4 strony instrukcji też brzmią intrygująco. Więc o ile daleki jestem od hypu, to z ciekawością obejrzę pierwsze gameplaye, a i instrukcję przeczytam (w końcu to tylko 4 strony).
- detrytusek
- Posty: 7330
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 459 times
- Been thanked: 1106 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
A może użył czcionki 4-ki i na formacie A0 ?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
- sin
- Posty: 672
- Rejestracja: 24 mar 2019, 14:59
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 300 times
- Kontakt:
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
To nie do końca tak, 18 jest "prepainted landmark miniatures", budynków już wiemy, że będzie więcej - ostatni wpis w dzienniku mówi o 20 "income building miniatures" na cywilizację (łącznie 100, link).
Spoiler:
Spoiler:
Great things are possible when one man's wisdom and an hour's effort are combined.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 929 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Wróżyć jak najbardziej można i nie jest to tylko takie ot wróżenie z fusów. Jest ekstrapolacją, z tego co zostało pokazane ORAZ z poprzednich dokonań autora.
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Na BGG został poruszony wątek braku elementu religijnego w Tapestry - wątek na BGG mocno przetrzebiony przez moderację. Jamey potwierdził, że nie będzie religii jako 'suwaka' ze względu między innymi na chęć uniknięcia kontrowersji jakie, by to mogło spowodować - Jaka religia? Czemu akurat ta a nie moja?
Dodatkowo, jeżeli gra ma się zamykać w 120 minutach na 1-5 graczy to będąc grą cywilizacyjną nie może mieć wszystkich elementów znanych z gier cywilizacyjnych.
Wydaje mi sie, że Tapestry celuje - przynajmniej przy podstawce - w jak najszersze grono odbiorców. Krótka instrukcja, niski próg wejścia (i podobno duża głębia do odktycia, ale to akurat mówi każdy autor ), wykonanie na wysokim poziomie i temat ktory powinien podejść każdemu.
Możliwe, że w dodatkach pokuszą się o dodanie bardziej kłopotliwych wariantów - militaria/religia/skup żywca/itp.
Dodatkowo, jeżeli gra ma się zamykać w 120 minutach na 1-5 graczy to będąc grą cywilizacyjną nie może mieć wszystkich elementów znanych z gier cywilizacyjnych.
Wydaje mi sie, że Tapestry celuje - przynajmniej przy podstawce - w jak najszersze grono odbiorców. Krótka instrukcja, niski próg wejścia (i podobno duża głębia do odktycia, ale to akurat mówi każdy autor ), wykonanie na wysokim poziomie i temat ktory powinien podejść każdemu.
Możliwe, że w dodatkach pokuszą się o dodanie bardziej kłopotliwych wariantów - militaria/religia/skup żywca/itp.
Ostatnio zmieniony 12 sie 2019, 12:50 przez toblakai, łącznie zmieniany 1 raz.
- elayeth
- Posty: 1051
- Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 192 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
I to jest moim zdaniem clue SM. Robi dobre/średnie gry, a przy tym bardzo ładnie wydanie. "Ładnie" zawiera w sobie też jakość elementów (np: jakość instrukcji Wingspan).AnimusAleonis pisze: ↑11 sie 2019, 23:19 [...] Wingspan dla nas był po prostu średni, bardzo ładny, ale bardzo średni -[/i] jednak w ładne gry się przyjemniej gra [...]
Ameryki tu nie odkryję, ale obok mechaniki, również jakość ma znaczenie dla odczuć z rozgrywki, chęci gry, czy jej zakupu. Czasem średnia mechanicznie gra i bardzo ładna potrafi sprawić tyle frajdy ile bardzo dobra mechanicznie gra, a słabo wydana.... albo ta świetna ale brzydka odrzuci od siebie część potencjalnych klientów, zaś ta średnia zachęci "świecidełkami". Na tym chyba SM jedzie ... i to całkiem dobrze.
Poza tym Jamey wydaje się też mieć dobre wyczucie tematyki gier i mechaniki. Dla przykładu - Scythe oparte na Terra Mystica, Charterstone - na popularnym legacy, Wingspan - nietuzinkowa tematyka...
Wygląda na to (że pomimo kontrowersyjnej estetyki domków) tym razem też ma dużą szansę na sukces, bo się wyróżnia z tłumu... na różnych polach i ma dobry marketing. Kto w końcu wpadłby na pomysł gry 4x bez negatywnej interakcj?! Albo gry cywilizacyjnej z instrukcją na 4 strony... Mnie akurat brak negatywnej interakcji bardzo cieszy.
Ja dałem się złapać na większość jego gier, a ptaki choć oceniam średnio, często lądują na stole bo ładnie się prezentują i miło się maca instrukcję... Wiem, wiem... jestem estetą... i dlatego części bardzo dobrych gier (mechanicznie) nie kupiłem i nie kupię bo mi się nie podobają estetycznie, chyba że wyjdą w lepszej wersji.
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 416 times
- Kontakt:
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Serge Laget prosze Pana, w Mare Nostrum. I brakowalo tylko z jednej strony zeby miec pewnosc jak grac
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
- Kurczu
- Posty: 373
- Rejestracja: 16 mar 2010, 18:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 349 times
- Been thanked: 83 times
Re: Tapestry (Jamey Stegmaier)
Czy ktoś może doczytał o 4 torach rozwoju? Szczególnie mnie zastanawia tor nauki oraz tor technologii... to prawie synonimy a przecież cywilizacje mogą rozwijać się w wielu innych kierunkach, może autor argumentował czemu takie tory.