(Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Możemy Pamira dzisiaj zagrać
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2438
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 538 times
Been thanked: 269 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

A może Age of Steam? Ktoś chętny?
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6427
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 923 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Przynieś :)
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4042
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 262 times
Been thanked: 147 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: lacki2000 »

Markus pisze: 08 paź 2019, 12:59 A może Age of Steam? Ktoś chętny?
ale będziesz tylko patrzeć jak grają? :P Myślę, że z Gryszaq nie mamy szans, bo on potrafi przerzucić tonę węgla dziennie w Pendolino :]
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Gryszaq
Posty: 93
Rejestracja: 11 mar 2019, 09:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Gryszaq »

Zgadzam się, w Age of Steam nie macie szans :twisted:

Muad, a jak u Ciebie niedziela?
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1620
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 98 times
Been thanked: 140 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

W końcu zagrałem w Europe Divided na pełnych zasadach. Jak to powiedział Odi: są lepsze gry, ale o tym okresie historycznym trudno znaleźć inną :) Zauważyłem dużą tendencję do klinczu - większość wydarzeń sobie nawzajem zablokowaliśmy. Punkty zdobywaliśmy głównie z "szóstek". Odi zwyciężył jednym punktem zasłużenie. Po dwóch gracz może jeszcze kiedyś zagram EU/NATO dla porównania.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6427
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 923 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

To chyba nie do końca był klincz, bo żeby zablokować przeciwnikowi zdobycie punktów, trzeba kombinować i czasem poświęcić sporo zasobów. No i szacować, czy lepiej blokować punkty, czy może skupić się na własnych? A może uda się jedno i drugie?
Czyli blokowanie wymaga namysłu i sporej aktywności od gracza.

Wczoraj wygrałem dlatego, że wcześnie zacząłem inwestować w pewne kraje (Polska, Ukraina, potem Węgry), dzięki czemu osiągnąłem w nich na tyle mocną pozycję, że później trudno było mnie Maćkowi zablokować. Wiedziałem już, że te kraje są bardzo ważne (przede wszystkim Polska: kontrola Morza Bałtyckiego i +2 kasy z każdej unijnej akcji) i mocna obecność w nich może później przynieść korzyści. Czasem warto przeciwnikowi pozwolić na zdobycie punktu, a daną akcję wykorzystać na taką inwestycję w region o strategicznym znaczeniu.

Dlatego myślę, że ta gra może mieć drugą warstwę w postaci inwestowania w określone kraje dla ich znaczenia geopolitycznego, efektów na kartach, kontroli mórz, no i wreszcie punktów z Headlines. To ostatnie jest utrudnione losowością. Chyba będę stosować mały Home Rule, że owszem - wyrzucamy niektóre karty Headlines z rozgrywki, ale każdy z graczy może zobaczyć, które z kart frakcyjnych weszły do rozgrywki. Pewności ich pojawienia się wciąż nie ma (bo może daną kartę dostać przeciwnik i zachomikować na ręce), ale to już jest jakaś informacja dla gracza lepsza niż nic.

Ja ogólnie lubię tę grę. Mi to wzajemne ściągnie się w dół nie przeszkadza - jest to nawet fajne i dobrze działa z mechaniką zagrywania dwóch akcji na rundę.
Natomiast takie wzajemne podrzynanie sobie skrzydeł może być dla niektórych graczy frustrujące, może nawet bardzo.
Musze zagrać Rosją, bo ostatnio i Markus, i Maciek, na tę Rosję narzekali.

Na drugim stole był Pax Pamir, w którym gracze tak równo walczyli o zwycięstwo, że remis nieomalże rozstrzygali kebabowym tiebreakerem ("Wygrywa ten, kto robi lepszego kebaba").
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1620
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 98 times
Been thanked: 140 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Odi pisze: 09 paź 2019, 08:36 Wczoraj wygrałem dlatego, że wcześnie zacząłem inwestować w pewne kraje (Polska, Ukraina, potem Węgry), dzięki czemu osiągnąłem w nich na tyle mocną pozycję, że później trudno było mnie Maćkowi zablokować. Wiedziałem już, że te kraje są bardzo ważne (przede wszystkim Polska: kontrola Morza Bałtyckiego i +2 kasy z każdej unijnej akcji) i mocna obecność w nich może później przynieść korzyści. Czasem warto przeciwnikowi pozwolić na zdobycie punktu, a daną akcję wykorzystać na taką inwestycję w region o strategicznym znaczeniu.
Twoje otwarcie było niszczące. Morale miałem słabe gdy w efekcie zagrania 3 kart na otwarciu miałeś "6" UE w Polsce i "6" UE na Ukrainie i jeszcze dodatkową "2", razem 14 punktów UE. Nie wiem czy da się zrobić mocniejsze otwarcie. Na tyle na ile znam karty advantage Rosji jest to nie do wykonania.
Ostatnio zmieniony 10 paź 2019, 00:11 przez Highlander, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4042
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 262 times
Been thanked: 147 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: lacki2000 »

Highlander pisze: 09 paź 2019, 22:01 Ciekawe rzeczy zauważyłeś w grze, i tak sobie pomyślałem że możemy posty poświęcone konkretnej grze oznaczać jak poniżej - to ułatwi przeszukiwanie:
tylko, że w forumowym szukaju hash nie działa
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1620
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 98 times
Been thanked: 140 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

lacki2000 pisze: 09 paź 2019, 23:33
Highlander pisze: 09 paź 2019, 22:01 Ciekawe rzeczy zauważyłeś w grze, i tak sobie pomyślałem że możemy posty poświęcone konkretnej grze oznaczać jak poniżej - to ułatwi przeszukiwanie:
tylko, że w forumowym szukaju hash nie działa
Co dokładnie przez to rozumiesz? Jak wpiszesz w wyszukiwarkę szukanie po tekście do znajdzie. Chodzi o to aby nie wyszukiwało wszystkich postów tylko te większe, recenzenckie.
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4042
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 262 times
Been thanked: 147 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: lacki2000 »

Highlander pisze: 09 paź 2019, 23:37
lacki2000 pisze: 09 paź 2019, 23:33
Highlander pisze: 09 paź 2019, 22:01 Ciekawe rzeczy zauważyłeś w grze, i tak sobie pomyślałem że możemy posty poświęcone konkretnej grze oznaczać jak poniżej - to ułatwi przeszukiwanie:
tylko, że w forumowym szukaju hash nie działa
Co dokładnie przez to rozumiesz? Jak wpiszesz w wyszukiwarkę szukanie po tekście do znajdzie. Chodzi o to aby nie wyszukiwało wszystkich postów tylko te większe, recenzenckie.
to, że #EuroDiv działa tak samo jak EuroDiv, więc jeśli gra ma nazwę jednowyrazową, jak Hannibal, to nie znajdziesz postów recenzenckich.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1620
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 98 times
Been thanked: 140 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

lacki2000 pisze: 09 paź 2019, 23:46 to, że #EuroDiv działa tak samo jak EuroDiv, więc jeśli gra ma nazwę jednowyrazową, jak Hannibal, to nie znajdziesz postów recenzenckich.
A to szkoda. Inne kombinacje będą nieintuicyjne więc pozostanie kopanie ręczne i liczenie że nazwa gry zostanie zapisana w podobny sposób, nie będzie odmieniana i nie będzie skrótem krótszym niż pozwala użyć wyszukiwarka :)
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2512
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 72 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Gra Uprising 44 z Taktyki i Strategii :
https://www.youtube.com/watch?v=MuKhJ2c8XXs
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2438
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 538 times
Been thanked: 269 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

Highlander pisze: 10 paź 2019, 00:11
lacki2000 pisze: 09 paź 2019, 23:46 to, że #EuroDiv działa tak samo jak EuroDiv, więc jeśli gra ma nazwę jednowyrazową, jak Hannibal, to nie znajdziesz postów recenzenckich.
A to szkoda. Inne kombinacje będą nieintuicyjne więc pozostanie kopanie ręczne i liczenie że nazwa gry zostanie zapisana w podobny sposób, nie będzie odmieniana i nie będzie skrótem krótszym niż pozwala użyć wyszukiwarka :)
Ale kombinujecie. :-)
Jak nie działa # to zastąpcie to czymś innym np "ww2xEuropeDivided".
4 znaki zamiast 1 . Ale działające.
Można dać też "xxx" jako prefiks :-), zwiększycie liczbę odbiorców ;-) :-)
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1620
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 98 times
Been thanked: 140 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Markus pisze: 10 paź 2019, 08:09 Ale kombinujecie. :-)
Jak nie działa # to zastąpcie to czymś innym np "ww2xEuropeDivided".
4 znaki zamiast 1 . Ale działające.
Można dać też "xxx" jako prefiks :-), zwiększycie liczbę odbiorców ;-) :-)
Jeśli ktoś tu kombinuje to raczej Ty. Nie ma sensu wymyślać nowych niszowych rozwiązań bo się nie przyjmą. Hashtagi są znanym rozwiązaniem i szkoda że phpBB ich nie wspiera. A mogłoby nawet tworzyć automatyczne wątki w oparciu o nie...
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf »

Co do ostatniego spotkania, warto odnotować, że było 6 osób (i to nawet bez Markusa w trybie zwiadu), co za tym idzie pomimo pewnych zawirowań frekwencyjnych trzymamy się. 

W składzie czteroosobowym przerobiliśmy 2 rozgrywki w Pax Pamir. Wyrobiłem w tę grę na prawdę niezłą częstotliwość rozgrywek. W 3 miesiące zagrałem 17 razy. Grywalność, różnorodność do tego raczej łatwo ją wyciągnąć na stół i zagrać od razu 2 partie, więc bez problemu poszło z nabiciem takiego wyniku. Dla niewtajemniczonych typowa rozgrywka wygląda w ten sposób:
Spoiler:
Warto byłoby się natomiast pochylić również nad innymi tytułami wieloosobowymi, które nie miały okazji tak często lądować na stole:

Wir sind das Volk (z dodatkiem: czyli wersja czteroosobowa) - udało nam się swego czasu w końcu zagrać i wrażenia były pozytywne, a partia bardzo wyrównana, więc byłbym chętny na powtórkę. Charakter gry się zmienia, zupełnie inny timing, trzeba balansować między stronami, jeden silniejszy gracz nie może zdominować rozgrywki, więc w gruncie rzeczy wypada idealnie. Nic tylko grać, aczkolwiek dobrze mieć co najmniej te 2 rozgrywki na koncie w podstawkę, żeby rozumieć zarys.

Time of Crisis - bywał wcześniej grany, ja grałem tylko raz, wydaje mi się, że więcej, bo poświęciłem też trochę czasu na analizę strategiczną, teraz by trzeba było przetestować wnioski z analiz w praktyce

John Company - nie miałem okazji z wami zagrać, specyficzny tytuł autorstwa Cole Wehrle (Pax Pamir, Root), w pewnym sensie gra toczy się sama, sporo zależy od negocjacji, gracz ma wpływ na grę nie tylko przez to co zrobi, ale również przez to czego nie zrobi, nie mam jeszcze w pełni wyrobionego zdania o grze, natomiast jej specyfika część osób odstrasza, niemniej liczę że nie uciekniecie ;)
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6427
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 923 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Myślałem, że we wtorek damy radę zagrać w tego Wir Sinda we czwórkę, ale niestety - nie będzie mnie na wtorkowym graniu :/
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf »

Graliśmy w niedzielę w Holland 44. Gryszaq jako złowieszczy agresor (Alianci), ja jako niewinny obrońca (Niemcy). Była to moja pierwsza rozgrywka, także przydało się tłumaczenie zasad, brak doświadczenia w tytule odbił się także na skuteczności niemieckiej obrony oraz szybkości rozgrywki, ale ogólnie bawiliśmy się dobrze. Jak obie osoby są zaznajomione z grą to jest potencjał, żeby zauważalnie przyspieszyć. System jest w sumie nieskomplikowany, chociaż jednocześnie starający się oddać bolączki operacji, sama operacja oczywiście jest ciekawa i dynamiczna co przekłada się na rozgrywkę, założenia są historyczne, więc można się nacieszyć porównaniami jak nam idzie w stosunku do prawdziwych wydarzeń - to wszystko się sprawdza.

Walka jest prosta, nawet zaskakująco prosta, ale w gruncie rzeczy nie ma w tym nic złego. Można narzekać, że pechowy lub szczęśliwy rzut potrafi wypaczyć jej wynik, ale pewien poziom losowości w takich sytuacjach musi być uwzględniony, a jest to także oddanie pewnych czynników, które nie są modelowane wprost i ogólnie nie wydaje się, żeby gra na tym cierpiała, a może nawet dodaje to pewnego smaczku, bo specyfika operacji to ciągła walka z czasem, a każda kłoda rzucona pod nogi jest bolesna, co za tym idzie starcia są emocjonujące, a prosty system ułatwia ich rozgrywanie. Można się zastanawiać nad długofalową regrywalnością - z jednej strony pewne ruchy otwarcia się raczej ugruntują, do tego nie mamy wpływu na plan operacji, ale jednocześnie dostajemy niewiadomą w postaci częściowo losowego rozstawienia niemieckich punktów oporu oraz wysadzania mostów, a to może znacząco zmienić sytuację, dlatego o ile tytuł nie będzie katowany non stop to powinien zapewnić dobrą zabawę lądując na stole (ale najpierw powinien wykonać rzut czy lądowanie się powiodło oraz sprawdzić czy stół nie został wcześniej wysadzony ;))

--------------------------------------

Ktoś się wybiera we wtorek?
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Wpadam, pytanie czy będzie nas więcej i jakie pudło zabierać
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf »

Wygląda na to, że bylibyśmy sami. Zasady do Silver Bayonet doszlifowane? ;)
Gryszaq
Posty: 93
Rejestracja: 11 mar 2019, 09:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Gryszaq »

Co do Holandii, poza ciekawymi dylematami w postaci strategicznych celów dla każdej formacji po obydwu stronach, również mikrodecyzje potrafią mieć zaskakujące, niekiedy fatalne skutki dla całej dywizji. Tutaj przykładem był dramat w Arhnem. Jednemu batalionowi 1 DPD udało się w miarę bezproblemowo dostać do mostu i zabezpieczyć jego północny kraniec, a także zająć pozycję w mieście, co przekłada się na trudne wykurzenie przeciwnika z takiego heksu. Na skutek katastrofalnych wyników walk, rzeczony batalion został odcięty od reszty dywizji i okrążony, z resztą tak, jak to zdarzyło się historycznie. Jednakże efektem ataku zawsze może być "retreat", za którym idzie rozbicie, które skutecznie unieszkodliwia atakowaną jednostkę na jedną turę. Mój odcięty batalion podjął ryzyko ataku z zamysłem rozproszenia niemców i opóźnienia ich ataku. Szansa powodzenia była duża, jednak atak przyniósł odwrotny skutek i batalion dostał hita... turę później został zdezintegrowany, co kompletnie zamknęło szansę zdobycia mostu reszcie dywizji na amen. Jedna drobna decyzja i łut szczęścia położył przyszłość całej operacji na łopatki, gdyż otworzyło to drogę niemcom do wsparcia obrony kolejnego mostu, w Nijmegen. A w zasadzie poprzedniego. Ale inna drobna decyzja zaważyła o zaskoczeniu Wolfa. Dwa bataliony przeprawiły się niedalekim mostem kolejowym na drugą stronę Renu i zablokowały most od południa, co z kolei przysprzyło niemcom problemu, gdyż dramatycznie potrzebowali posiłków w Nijmegen... a to zaledwie 1/4 ciekawostek, które się wydarzyły, gdyż XXX korpus i 101 dywizja na południu też balansowały na krawędzi, aby za wszelką cenę utrzymać przejezdność autostrady.

Słowem podsumowania, jeśli graliście na przykład w Normandię, to po Holandii już nigdy się za nią nie obejrzycie. Ten system działa tu jak doskonale nasmarowana maszyna.

Jeśli mogę ogłoszenie. Sprzedałbym
Oldschool Tactical - 200zł
Normandy: Beggining of the end - 150zł

Stan jak nówki, nawet w większości żrtony w wypraskach. Kupione nowe, zgrane kilka razy na próbę. Ceny przebite o 50%. Bardzo potrzebuję miejsca na półce.
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Wolf - wiedziałem że o czymś zapomniałem, teraz już wiem o czym. Na dzisiaj nie ogarnę Silver Bayoneta
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1620
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 98 times
Been thanked: 140 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Jeśli Holland'44 się Wam podobało, to polecam zagrać we France'40 w ramach tego samego systemu. Ta bitwa daje dużo możliwości manewru obydwu stronom konfliktu, można ta przyjąć różne założenia strategiczne ze strony Niemców (cięcie sierpem i wyścig do morza lub szerokie rozlanie frontu i "zamykanie bocznych wejść" na mapę).
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Wolf a może dziś nie gramy i wtedy jutro? Na jutro mogę ogarnąć silver bayoneta
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Gryszaq
Posty: 93
Rejestracja: 11 mar 2019, 09:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Gryszaq »

Jeśli Francja '40, to fajnie klika No Retreat 3. Rozsądna skala dla takiej kampanii, gdyż korpus/armia, a jest bardzo ciekawa mechanika tajnych kart planu. Jeśli przyjmie się historyczne założenia, plany narzucają francuzom i brytyjczykom wejście do Holandii w pierwszej turze, a niemcom dają zaskoczenie w Ardenach i generalnie zabójcze modyfikatory, a także odmienne cele. Alianci punktują za utrzymanie miast w Holandii oraz portów we Francji, a Niemcy za Antwerpię i porty.
Alternatywne plany, które również mają podłoże historyczne mogą założyć inne wymuszenia w pierwszej turze i totalnie inne cele, na przykład punktowanie za Paryż, albo za okrążanie wrogich korpusów. Fajne jest to, że plany są najpierw losowane po dwa, a następnie w sekrecie wybierane i każdy miks planów daje interesujące rezultaty. Na przykład niemiecki plan założy frontalne uderzenie na Paryż, ale uniemożliwi zaskoczenie w Ardenach. Alianci otrzymają historyczny. Efekt? Strony nie tyle dążą do swoich celów, co do negowania celów punktowych przeciwnika. A miks planów daje 16 różnych możliwości.
Można w tym doszukać się realizmu. Marszałkowie i generałowie musieli działać pod batutą najwyższych szefów. Nawet, jeśli ich ocena sytuacji była błędna. Efekt historyczny? Dunkierka. Hitler z do dziś nie do końca zrozumiałych powodów zatrzymał Guderiana kilkadziesiąt km przed wybrzeżem i tym samym strzelił sobie w stopę, pozwalając uratować się potężnym formacjom militarnym, które niedługo wróciły do akcji (BEF).

No i tu muszę dodać mechanikę naczelnego dowództwa. Bardzo złe postępy którejś ze stron wymuszają zmianę głównodowodzącego, co wprowadza paraliż dowodzenia i w gruncie zamrożenie jednej tury.
I to wszystko do zagrania w jedno posiedzenie :)
ODPOWIEDZ