Mechanika

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Miszczuks
Posty: 20
Rejestracja: 20 sty 2009, 17:16
Lokalizacja: Kazimierzówka

Mechanika

Post autor: Miszczuks »

Już od dłuższego czasu tworzę mechanike do mojej pierwszej gry planszowej Telory. Siedziałem nad nią około miesiąc ( za dużo pomysłów naraz).

http://www.speedyshare.com/876579318.html

Co myślicie o tej grze, czy jest sens ją kontynuwać? Może ktoś ma jakis pomysł, bo sam jestem ine ukrywam dumny z niej :mrgreen: .


Pozdrawiam
Dominusmaris
Posty: 410
Rejestracja: 16 paź 2008, 12:05
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Mechanika

Post autor: Dominusmaris »

Widzę, że jesteś jeszcze młodym kolesiem, więc nie będę za ostry.

Musisz jednak bardziej przykładać się do szczegółów. Przeczytaj na głos instrukcję i zastanów
się jak byś zinterpretował to co przeczytałeś gdybyś tego nie napisał.

Zadaj też sobie pytanie co jest w tej grze takiego ciekawego? Co ją wyróżnia?
Mnie się Twoja gra nawet podoba, ale nie wydaje mi się jakaś szczególna.

Wszystkie elementy mechaniki już gdzieś widziałem. Obstawiam że grałeś w ,,Osadników z Catanu" i
być może ,,Warcrafta". Te gry są fajne, ale robienie ich klona, chociaż dzięki Bogu nie jest to klon MiM,
nie ma sensu. Zwłaszcza, że Warcraft nie obroniłby się gdyby nie medialność tytułu. A Osadnicy?
Cóż, z nich niestety za mało czerpałeś.

W każdym razie, widać włożony w pomysł wysiłek, nie ma powodu by nie próbować
go dalej rozwijać.

Wiadomo że wymyślenie super mechaniki jest trudne,
ale chociaż trochę więcej wyobraźni przy szczegółach by się przydało.
Wszystko, od drewna do rycerza, jest w tej grze strasznie oklepane.

Powodzenia.
Miszczuks
Posty: 20
Rejestracja: 20 sty 2009, 17:16
Lokalizacja: Kazimierzówka

Re: Mechanika

Post autor: Miszczuks »

Dominusmaris pisze:Obstawiam że grałeś w ,,Osadników z Catanu" i
być może ,,Warcrafta".
No w Warcraft nie grałem , ale osadników to prawda. Fakt, że kilka rzeczy ściągnąłem z OzC, aczkolwiek, pare opcji wprowadziłem sam. Dzięki, że podpowiedziałeś mi troche. :)
Awatar użytkownika
Earl_MW
Posty: 272
Rejestracja: 20 gru 2006, 13:13
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Mechanika

Post autor: Earl_MW »

Ha, jestem pozytywnie zbudowany ;) Pierwszy post na forum i ma ręce i nogi ;) Oficjalnie mówię, żeby potem nie było, że na forum nie da się niczego zaproponować, bo zaraz wyszydzą, wyśmieją, zmieszają z błotem i natentegują na nagrobek.

A teraz do rzeczy.
1. Nigdzie nie znalazłem informacji, że gracze zaczynają grę mając wybudowane cośtam cośtam, albo cośtam cośtam w magazynach. Morał z tego taki: żeby coś wybudować, należy wpierw zdobyć surowce, ale żeby zdobyć surowce, trzeba coś wybudować. To jak zacząć?
2. W zasadzie idzie się domyślić, do czego są poszczególne budynki, ale chyba nie o to chodzi, żeby się trzeba było domyślać. Z instrukcji wynika np., że do wybudowania statku potrzebne są koszary. Stocznia nie.
3. Opis podróży morskiej niewiele mówi. Jeżeli dobrze go rozumiem (czyli że podróżując morzem można przebyć dwa razy większą odległość), to bez trudu mogę wskazać taką sytuację na planszy, że:
- dwie prowincje oddalone są od siebie o 4. Jeśli dobrze rozumiem, mogę dostać się statkiem z jednej do drugiej w ciągu jednej kolejki. Wyobrażam sobie oto trasę statku wiozącego wojsko...
- i oto mniej więcej w połowie trasy wypadają wybrzeża prowincji oddalonej od prowincji startowej o 5.
Czyli: nie mogę wysiąść w połowie trasy, bo to za daleko, ale za to zgodnie z regułami mogę popłynąć drugie tyle i tam wysiąść. Bo odległość liczę, zgodnie z instrukcją, w linii prostej, a nie wzdłuż wybrzeża.
4. Na jakiej zasadzie określałeś ceny budynków i jednostek? Zostało to w jakiś sposób przetestowane? Na pierwszy rzut oka wydaje się, że drewno jest krytyczne, a bez większej ilości wody można się całkiem nieźle obyć.
5. Dlaczego atakujący z morza dostaje bonus do siły? Nie dość, że jest to nierealistyczne, to jeszcze całkiem zacnie potrafi sparaliżować grę, bo widząc że przeciwnik ma okręt i wojsko w jednej prowincji, powinienem w zasadzie mobilizować wojska we wszystkich prowincjach odległych o 4 lub więcej. Nie zrobię tego, sam się proszę o łomot. Zrobię, to przeciwnik mnie wykończy gospodarczo (po prostu poczeka, aż skończą mi się ryby, jego to mniej kosztuje). Zresztą mam wrażenie, że pomysł z koniecznością płatnej mobilizacji jednostek co turę, dziko faworyzuje tego gracza, który ma najwięcej ryb.
6. Nie znalazłem informacji ile jednostek może na raz przewieźć statek.
7. Nie znalazłem informacji ile budynków można wybudować w jednej prowincji. Na początku pada stwierdzenie, że budynek można wybudować "w odpowiednim miejscu". Co to jest "odpowiednie miejsce"?
8. O co chodzi z tym blokowanie ruchów? W tej chwili wygląda na to, że nie da się przeprowadzić ataku dwiema jednostkami, bo się zablokują, chociaż przykłady sugerują inaczej.
9. Jeżeli atakować można tylko pojedyńczą jednostką, to czemu w przykłady sugerują inaczej? Jeżeli wieloma, to po co produkować inne jednostki, niż pikinierów? Przeciwnik poczeka, aż skończą mi się ryby na mobilizację i zadziabie mi konnych rycerzy pikinierami.
10. Rozdział "Rozstrzygnięcie bitwy" jest niespójny. Dlaczego w przykładzie ginie rycerz? Nigdzie nie jest napisane, że ginąć powinna najsilniejsza jednostka.
11. Jaką siłę ma oddział idący z odsieczą o jedno pole? Wygląda mi na to, że normalną.
12. O co chodzi z blokowanie odsieczy? Nic z tego nie zrozumiałem.
13. Po co komu odwrót? Na tych warunkach nijak się to nie opłaca.
14. Karty są cholernie, ale to cholernie niezbalansowane. W późniejszym etapie gry gracz potraktowany Kataklizmem ma już w zasadzie pozamiatane, bo kosztuje go to kilkanaście surowców, za które przeciwnicy kupują sobie np. 10 pikinierów i rozwalcowują go na płasko.
15. Gra kończy się w chwili, gdy gracz kontroluje 7 prowincji. Co znaczy, że gracz kontroluje prowincję?

Mógłbym tak jeszcze jakiś czas, ale 15 to ładna, okrągła liczba... Morał jest taki: masz materiał wyjściowy. Ten materiał ma potencjał. Ale zanim będziesz mógł odwiesić broń na kołku i powiedzieć, że stworzyłeś działającą grę, jeszcze mnóstwo pracy przed Tobą.

Earl
Ostatnio zmieniony 22 sty 2009, 18:24 przez Earl_MW, łącznie zmieniany 1 raz.
Miszczuks
Posty: 20
Rejestracja: 20 sty 2009, 17:16
Lokalizacja: Kazimierzówka

Re: Mechanika

Post autor: Miszczuks »

Dzięki za cenne informacje, spróbuje to jaśniej oprawić i myśle, że wieczorem w piątek będzie gotowa w pełni poprawioną wersja. ;)

Jakby ktoś zauważył jeszcze jakieś błędy i niedomówienia to prosze mówić.
Ostatnio zmieniony 22 sty 2009, 22:11 przez Miszczuks, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Mechanika

Post autor: melee »

Zajrzałem z ciekawości i nie żałuję:

"Mapa jest zrobiona przykładowo, ponieważ najpierw chce się przekonać czy jest jakieś zainteresowanie grą." 8)
Miszczuks
Posty: 20
Rejestracja: 20 sty 2009, 17:16
Lokalizacja: Kazimierzówka

Re: Mechanika

Post autor: Miszczuks »

Poprawiłem gre i rozpisze tutaj wszystkie wprowadzone poprawki:
1. Opisałem od czego zaczyna się grę, bo wcześniej zapomniałem xD
2. Rozpiska wszystkich budynków
3. Zbalansowałem bardziej używanie surowców
4. Podróż morska ma zmienioną zasadę oraz jaśniej rozpisana
5. Bitwy są jaśniej rozpisane wraz z obrazkami,przykładami
6. Usunięte bonusy ataków z morza
7. Zbalansowane i kilka dodanych kart zdarzeń
8. Blokada ruchów całkowicie usunięta, gdyż wyszła z wcześniejszych założeń
9. Jest opisane zdobycie prowincji, którego wcześniej nie było
10. Wszystkie zasady związane z odsieczą poprawione.
11. Lekka zmiana kosmetyczna wyglądu instrukcji
12. Zmienione zasady odwrotu

Narazie tyle, wciąż dodaje coraz to nowsze szczegóły, których tutaj brakuje. :)
Awatar użytkownika
Necrofob
Posty: 18
Rejestracja: 14 sty 2009, 13:11

Re: Mechanika

Post autor: Necrofob »

Ja bym, drogi Miszczuksie, chciał zwrócić uwagę na kilka problemów. Po pierwsze, patrząc na mapę, mam dziwne wrażenie, że przy czterech graczach i przy takiej ilości prowincji, to to nie jest gra wojenna, to są wyścigi. Wydaje mi się że można obsadzić (wojskiem, budynkami?) siedem prowincji, nikomu nie wchodząc na jego teren... Druga rzecz, to przy większej ilości prowincji do zdobycia (albo i nawet nie), gdy komuś dobrze pójdą rzuty i miał wcześniej leśniczówki, czy jakoś tak, to szybciej się rozwinie, wybuduje więcej budynków, kiedy reszta będzie dalej walczyła o drewno, w wyniku tego będzie miał jeszcze więcej budynków, itd, itd... W skrócie kula śnieżna nam się tu toczy....
I ostatnie, Miszczuksie, to będzie może bolesne. Jak ktoś rozkochany w Talismanie chce zrobić jego klona, a ktoś inny mówi mu żeby zrobił coś innego, świeżego to to boli. Gier o biegających po wyspie rycerzach niezidentyfikowanego średniowiecza jest pełno, w cholerę. Pomyśl o czymś oryginalniejszym, może gangi po wojnie nuklearnej, może kanibale w dżungli, no nie wiem, wymyśl coś sam... Fajnie się na kimś wzorować, to fakt. Wyobraź sobie jednak, jak to jest jak inni wzorują się na TOBIE...
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: Mechanika

Post autor: konev »

Necrofob pisze:Gier o biegających po wyspie rycerzach niezidentyfikowanego średniowiecza jest pełno, w cholerę. Pomyśl o czymś oryginalniejszym, może gangi po wojnie nuklearnej, może kanibale w dżungli, no nie wiem, wymyśl coś sam... Fajnie się na kimś wzorować, to fakt. Wyobraź sobie jednak, jak to jest jak inni wzorują się na TOBIE...
Tym akurat bym się nie przejmował. To nie są wyścigi kto pierwszy ten lepszy - temat zarezerwowany i nikt już nie zrobi gry o temacie średniowiecza. Na tej zasadzie to po Tolkienie nie powinno powstać żadne dzieła na temat fantasy, bo "to już było". Jak tylko gra będzie lepsza klimatycznie, mechanicznie itp. to może się dziać w średniowieczu. Jak słyszę, że coś musi być na siłę oryginalne to mi na myśl przychodzi skecz o Tofiku kabaretu Ani Mru Mru :).
A tak w ogóle to na czym się niby tutaj Miszczuks wzoruje? Chyba tylko na historii.
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Miszczuks
Posty: 20
Rejestracja: 20 sty 2009, 17:16
Lokalizacja: Kazimierzówka

Re: Mechanika

Post autor: Miszczuks »

Necrofob pisze:Ja bym, drogi Miszczuksie, chciał zwrócić uwagę na kilka problemów. Po pierwsze, patrząc na mapę, mam dziwne wrażenie, że przy czterech graczach i przy takiej ilości prowincji, to to nie jest gra wojenna, to są wyścigi.
Wiem, że na mapie to źle wygląda i jest ponad 25 prowincji i dlatego zmniejszyłem ich ilość do 19, żeby gracze musieli pomiędzy sobą walczyć.
Necrofob pisze:Druga rzecz, to przy większej ilości prowincji do zdobycia (albo i nawet nie), gdy komuś dobrze pójdą rzuty i miał wcześniej leśniczówki, czy jakoś tak, to szybciej się rozwinie, wybuduje więcej budynków, kiedy reszta będzie dalej walczyła o drewno, w wyniku tego będzie miał jeszcze więcej budynków, itd, itd... W skrócie kula śnieżna nam się tu toczy....
Dlatego gracze muszą pomagać sobie, prowadzić pomiędzy sobą handel aby poradzić sobie z tym, który zdecydowanie w obecnej chwili panuje na wyspie.

Necrofob pisze:Gier o biegających po wyspie rycerzach niezidentyfikowanego średniowiecza jest pełno, w cholerę. Pomyśl o czymś oryginalniejszym, może gangi po wojnie nuklearnej, może kanibale w dżungli, no nie wiem, wymyśl coś sam... Fajnie się na kimś wzorować, to fakt. Wyobraź sobie jednak, jak to jest jak inni wzorują się na TOBIE...
To oczywiste, że będe bronił tego co sam stworzyłem, ale jak widać w dalszym ciągu powstają gry o podobnej tematyce i cały czas jest na nie popyt. Nie oznacza to, że wydawcy nagle powinni przestać wydawać gry, który są kojarzone z innymi tytuami, ponieważ ich liczba ograniczyła by się do 50 (no może więcej :D ).

Dziękuje za uwagę.

Pozdrawiam :wink:
Miszczuks
Posty: 20
Rejestracja: 20 sty 2009, 17:16
Lokalizacja: Kazimierzówka

Re: Mechanika

Post autor: Miszczuks »

Dodalem jeszcze duzo nowosci np.

-bitwy na morzu
-zmieniony sytem walki
-atak z morza zmieniony
-karty celu
-podzial statkow
-podzial jednostek wojskowych
-mozliwosc rozgrywki dla 3 i 4 graczy
-calkowicie rozpisana i sprawdzona przez poloniste instrukcja

A tak po za tym nawiazalem kontakt z wydawnictwem. :)
Archibald
Posty: 167
Rejestracja: 03 cze 2004, 23:39
Lokalizacja: okolice Wrocławia

Re: Mechanika

Post autor: Archibald »

Intrukcja jest cienka, chociaz w porownaniu tego co widzialem na forum to jest nadal arcydzielo kunsztu wszelakiego :D Poczytaj instrukcje do komercyjnych gier, opisy kart do gier, itd. W takich instrukcjach jest pewna logika ktorej najlepiej sie trzymac.

Cel gry powinien byc na poczatku instrukcji (moze zaraz za opisem klimatu), ale na pewno nie na koncu.

"Kart można maksymalnie użyć dwóch. Właściwości kart można przeczytać w „objaśnieniu”."
- dwoch na gre? na kolejke? na faze? Dwie w zyciu? :D

Susza:
Karta ta blokuje przyrost zboża u danego gracza. Efekt mija po jednej kolejce, albo po użyciu karty „deszcz”.
Nie dawaj podmiotu, nie ma sensu, kazdy widzi, ze to dotyczy karty. I pisac prosciej i zwiezlej. Nie dawalbym tez opisu karty kontrujacej, ten opis dalbym na karcie kontrujacej, wystarczyloby, chociaz to moze detal.

"Blokuje przyrost zboża u danego gracza na czas jednej kolejki."
albo precyzyjniej
"Blokuje przyrost zboża wybranego gracza w następnej kolejce."
albo w stylu MTG
"Wybrany gracz ignoruje nastepna faze przyrostu zboza."

Karta deszcz powinna negowac zarowno susze jak i pozar lasu, logiczniej oraz wiecej mozliwosci taktycznych (musisz decydowac czy uzyc deszcz juz teraz na kontre suszy kiedy masz sporo zywnosci czy tez zostawic ja na pozar lasu ktory moze nie nastapic ale masz malo drewna i byloby to bardziej bolesne).
Złodziej:
Jest to chyba najbardziej denerwująca ze wszystkich kart. Może zostać użyta w pierwszej fazie rozgrywki, czyli fazie „surowców”. Powoduje, że wszystkie surowce, jakie zostały ustawione w gotowości u danego gracza, zostają skradzione przez złodzieja.
Nikogo nie obchodza opinie, wywal to czy jest denerwujaca czy nie. Wiecej detali. Co sie dzieje z surowcami? Trafiaja do zagrywajacego gracza czy sa odkladane? W kartach do MiM bylo to fajnie rozwiazane, najpierw byl opis klimatyczny a pozniej opis mechaniki "costam, costam. Odłoz te karte."
Miszczuks
Posty: 20
Rejestracja: 20 sty 2009, 17:16
Lokalizacja: Kazimierzówka

Re: Mechanika

Post autor: Miszczuks »

Długo siedziałem i robiłęm i co osiągnąłem.

-Zmiana mapy na hexy
Po 4 partyjkach doszedłem do wnisku, że są o wiele wygodniejsze i praktyczniejsze.
-Poprawione to wszystko co Archibald powiedział. :)
Opinie, sens instrukcji
-Pozmieniane kilka kart

Może się wydać mało, ale dużo czasu zeżarło.

Plik z instrukcją wrzucę jak pozmieniam w instrukcji wszystkie rzeczy związne z mapą.

Pozdrawiam.
Miszczuks
Posty: 20
Rejestracja: 20 sty 2009, 17:16
Lokalizacja: Kazimierzówka

Re: Mechanika

Post autor: Miszczuks »

Długi czas nie siedziałem nad projektem i nic nie dodałem, więc wracam i myśle, że gdzieś za jakiś czas dodamw pełni gotową wersję. :)
ODPOWIEDZ