Carcassonne - pytania i wątpliwości
- Andy
- Posty: 5129
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Carcassonne - Księżniczka i Smok - zasady dodatku
Stąd: http://www.rebel.pl/product.php/1,1295/ ... ecka-.html ściągniesz polską instrukcję.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Carcassconne - pomocy
Witam,
Gram od tygodnia w Carcassconne, jest to moja pierwsza planszowka. O ile grajac w podstawke jakos sobie radzilismy tak po dokupieniu dodatkow troche mam watpliwosci i nie wiem czy gram dobrze. Mam wrazenie ze taki dodatek Wieza jest zbyt potezny i strasznie rozbalansowuje gre, albo ja cos zle rozumuje.
Ponizej sa moje watpliwosci:
1. Dodatek Wieża
Sa żetony na ktorych sa podstawy wiezy. Wg. instrukcji mozna na nich podstawic element wiezy jesli ma sie swoja kolejke ruchu.
Czy musze postawic element wiezy na zetonie ktory wylosowalem, czy tez moge na przyklad dostawic sobie ten zeton gdzie chce na calej mapie, a element wiezy postawic na dowolnej wieży ktora jest juz na planszy niezaleznie czy stoi na niej juz jeden element wiezy czy nie?
Inny przypadek. Jest moja tura, losuje jakis zeton, powiedzmy droge. Dokladam sobie ją do planszy, ale nie stawiam na nim pionka. Czy w tym momencie moge postawic element wiezy na dowolnej wiezy na mapie? Czy tez musi ona miec przynajmniej jeden element juz postawiony?
Kolejne. Jest juz sobie wieza, z jednym poziomem. Czy dokladajac do niej drugi poziom, oznacza ze moge zabrac w niewole pionka ktory jest oddalony minimalnie dwa pola od niej, czy tez po prostu wszystkie dwa pola w kazdym kierunku wchodza w gre? Tak by oznaczalo ze np. wieza z 10 poziomami ma ogromny zasieg i wszelkie stawianie pionkow w jej zasiegu jest bardzo ryzykowne.
Niektore zetony wiezy sa jednoczesnie czesciami miasta. Co sie dzieje w takiej sytuacji jesli, jeden z graczy wylosuje ten zeton i dostawi sobie go do swojego miasta w ktorym obok stoi rycerz. Czy w nastepnej turze inny gracz moze na tym zetonie zwyczajnie postawic element wiezy i wziasc w niewole pionka ktory stal w takim miescie? Lub jeszcze inaczej: jest miasto gracza, i drugi gracz wyciaga taki zeton ktory ma wieze a jednoczesnie moze te miasto zamknac. Co sie stanie jak ten gracz zamknie tym zetonem miasto gracza nr. 1 i postawi tam element wiezy i wezmie jedynego rycerza w niewole? Wyglada to wtedy tak ze jest sobie wtedy puste miasto, z wieza. Te miasto juz jest stracone i nikt nic z niego nie na po za lakami? Nikt nic nie punktuje?
Ostatni przypadek z wieza: tak samo zeton miasta z wieza, gracz przystawia go swojego miasta i stawia na nim rycerza. Czy to oznacza ze ten zeton nie moze byc juz wykorzystany do postawienia wiezy?
2. Dodatek Smok i ksiezniczka
Czy smok moze zniszczyc cala wieze, czy tylko stracic ewetualnego pionka ktory na niej stoi? A moze nie moze nic z tych rzeczy?
W instrukcji pisze ze zeton mista z ksiezniczka dostawiony do wrogiego miasta zmusza do opuszczenia tego miasta przez rycerza tam stacjonujacego. Co sie dzieje jak to jest jedyny rycerz? Miasto zostaje puste do zajecia w przyszlosci? A co jesli zeton z ksiezniczka jednoczesnie takie miasto zamyka. Czy gracz ktory mial tam rycerza, dostaje punkty za to miasto czy tez po prostu kolejny przypadek jak wczesniej z zetonem "miasta z wieza", ktory wywalal jedynego rycerza i powodowal ze miasto jest jednoczesnie zamkniete i puste.
Wrozka - jest tylko jedna, i raz zabrana przez jakiegos gracza zostaje na planszy do konca gry. Dobrze rozumuje? Jesli tak to troche nie fair, bo ten kto pierwszy mial kolejke pewnie sie na nią rzuci szybko... Tym bardziej ze ponoc za kazda ture gracza ktory ja posiada dostaje jeden punkt, tak? Jesli tak, to czy te punkty sie licza tylko jesli stoi ona na karcie na ktorej jest pionek gracza, czy tez nawet jesli juz dany pionek wrocil z planszy (np. po zamknieciu miasta).
Sa karty wulkanow, i karty z obrazkami smoka. Instrukcja mowi ze jesli wylosuje sie te druga, w przypadku kiedy nie ma w grze wystawionego wulkanu to nalezy te karte odlozyc i ciagnac nastepna. Az do czasu jak wulkan sie pojawi. Wtedy mozna te karte (lub karty, w przypadku jesli ich sie nazbiera wiecej, co jest czestym przypadkiem) wmieszac do ponownego ciagniecia z innymi. Co jesli mam juz jeden wulkan na planszy, i czekam na zeton smoka, ale ktos znow wyciagnal kolejny wulkan. Tez sie go odklada jak zeton ze smokiem, czy normalnie przystawia do planszy?
Wczoraj mialem taka sytuacje, ze pod koniec gry zostaly mi same zetony ze smokami, bo wciaz je odkladalem, gdyz skonczyly sie wulkany i nie moglem nimi grac. Nie wiedzialem co wtedy robic, czy olac to i grac tymi zetonami jak normalnymi, czy tez nie licza sie juz w dalszej rozgrywce.
I na koniec:
Budowniczy, mozna go stawiac samego w miescie lub/i na drodze, czy tez musze miec tam wpierw normalnego "ludzika" ?
Co jesli budowniczy stoi sobie na kawalku miasta, i z jednej strony juz przylozylem zeton do niego. Pozwala mi to ciagnac kolejny zeton, czy moge tego budowniczego wykorzystac tam ponownie, stawiajac z drugiej jego strony inny zeton miasta, czy tez dziala on tylko raz?
To chyba tyle. Jeszcze mam troche watpliwosci co do liczenia punktow za laki pod koniec gry, ale to moze spytam kolejnym razem
Bede wdzieczny za ew. odpowiedzi.
Gram od tygodnia w Carcassconne, jest to moja pierwsza planszowka. O ile grajac w podstawke jakos sobie radzilismy tak po dokupieniu dodatkow troche mam watpliwosci i nie wiem czy gram dobrze. Mam wrazenie ze taki dodatek Wieza jest zbyt potezny i strasznie rozbalansowuje gre, albo ja cos zle rozumuje.
Ponizej sa moje watpliwosci:
1. Dodatek Wieża
Sa żetony na ktorych sa podstawy wiezy. Wg. instrukcji mozna na nich podstawic element wiezy jesli ma sie swoja kolejke ruchu.
Czy musze postawic element wiezy na zetonie ktory wylosowalem, czy tez moge na przyklad dostawic sobie ten zeton gdzie chce na calej mapie, a element wiezy postawic na dowolnej wieży ktora jest juz na planszy niezaleznie czy stoi na niej juz jeden element wiezy czy nie?
Inny przypadek. Jest moja tura, losuje jakis zeton, powiedzmy droge. Dokladam sobie ją do planszy, ale nie stawiam na nim pionka. Czy w tym momencie moge postawic element wiezy na dowolnej wiezy na mapie? Czy tez musi ona miec przynajmniej jeden element juz postawiony?
Kolejne. Jest juz sobie wieza, z jednym poziomem. Czy dokladajac do niej drugi poziom, oznacza ze moge zabrac w niewole pionka ktory jest oddalony minimalnie dwa pola od niej, czy tez po prostu wszystkie dwa pola w kazdym kierunku wchodza w gre? Tak by oznaczalo ze np. wieza z 10 poziomami ma ogromny zasieg i wszelkie stawianie pionkow w jej zasiegu jest bardzo ryzykowne.
Niektore zetony wiezy sa jednoczesnie czesciami miasta. Co sie dzieje w takiej sytuacji jesli, jeden z graczy wylosuje ten zeton i dostawi sobie go do swojego miasta w ktorym obok stoi rycerz. Czy w nastepnej turze inny gracz moze na tym zetonie zwyczajnie postawic element wiezy i wziasc w niewole pionka ktory stal w takim miescie? Lub jeszcze inaczej: jest miasto gracza, i drugi gracz wyciaga taki zeton ktory ma wieze a jednoczesnie moze te miasto zamknac. Co sie stanie jak ten gracz zamknie tym zetonem miasto gracza nr. 1 i postawi tam element wiezy i wezmie jedynego rycerza w niewole? Wyglada to wtedy tak ze jest sobie wtedy puste miasto, z wieza. Te miasto juz jest stracone i nikt nic z niego nie na po za lakami? Nikt nic nie punktuje?
Ostatni przypadek z wieza: tak samo zeton miasta z wieza, gracz przystawia go swojego miasta i stawia na nim rycerza. Czy to oznacza ze ten zeton nie moze byc juz wykorzystany do postawienia wiezy?
2. Dodatek Smok i ksiezniczka
Czy smok moze zniszczyc cala wieze, czy tylko stracic ewetualnego pionka ktory na niej stoi? A moze nie moze nic z tych rzeczy?
W instrukcji pisze ze zeton mista z ksiezniczka dostawiony do wrogiego miasta zmusza do opuszczenia tego miasta przez rycerza tam stacjonujacego. Co sie dzieje jak to jest jedyny rycerz? Miasto zostaje puste do zajecia w przyszlosci? A co jesli zeton z ksiezniczka jednoczesnie takie miasto zamyka. Czy gracz ktory mial tam rycerza, dostaje punkty za to miasto czy tez po prostu kolejny przypadek jak wczesniej z zetonem "miasta z wieza", ktory wywalal jedynego rycerza i powodowal ze miasto jest jednoczesnie zamkniete i puste.
Wrozka - jest tylko jedna, i raz zabrana przez jakiegos gracza zostaje na planszy do konca gry. Dobrze rozumuje? Jesli tak to troche nie fair, bo ten kto pierwszy mial kolejke pewnie sie na nią rzuci szybko... Tym bardziej ze ponoc za kazda ture gracza ktory ja posiada dostaje jeden punkt, tak? Jesli tak, to czy te punkty sie licza tylko jesli stoi ona na karcie na ktorej jest pionek gracza, czy tez nawet jesli juz dany pionek wrocil z planszy (np. po zamknieciu miasta).
Sa karty wulkanow, i karty z obrazkami smoka. Instrukcja mowi ze jesli wylosuje sie te druga, w przypadku kiedy nie ma w grze wystawionego wulkanu to nalezy te karte odlozyc i ciagnac nastepna. Az do czasu jak wulkan sie pojawi. Wtedy mozna te karte (lub karty, w przypadku jesli ich sie nazbiera wiecej, co jest czestym przypadkiem) wmieszac do ponownego ciagniecia z innymi. Co jesli mam juz jeden wulkan na planszy, i czekam na zeton smoka, ale ktos znow wyciagnal kolejny wulkan. Tez sie go odklada jak zeton ze smokiem, czy normalnie przystawia do planszy?
Wczoraj mialem taka sytuacje, ze pod koniec gry zostaly mi same zetony ze smokami, bo wciaz je odkladalem, gdyz skonczyly sie wulkany i nie moglem nimi grac. Nie wiedzialem co wtedy robic, czy olac to i grac tymi zetonami jak normalnymi, czy tez nie licza sie juz w dalszej rozgrywce.
I na koniec:
Budowniczy, mozna go stawiac samego w miescie lub/i na drodze, czy tez musze miec tam wpierw normalnego "ludzika" ?
Co jesli budowniczy stoi sobie na kawalku miasta, i z jednej strony juz przylozylem zeton do niego. Pozwala mi to ciagnac kolejny zeton, czy moge tego budowniczego wykorzystac tam ponownie, stawiajac z drugiej jego strony inny zeton miasta, czy tez dziala on tylko raz?
To chyba tyle. Jeszcze mam troche watpliwosci co do liczenia punktow za laki pod koniec gry, ale to moze spytam kolejnym razem
Bede wdzieczny za ew. odpowiedzi.
Re: Carcassconne - pomocy
Witam.
WIEŻA
PS. Ten dodatek uważam za najlepszy. Robi straszne zamieszanie i trzeba trochę główkować, żeby nie stracić punktów.
BUDOWNICZY
Mam nadzieję że dobrze pamiętałem zasady i pomogłem
WIEŻA
Możesz sobie żeton i wieżę położyć gdzie chceszCzy musze postawic element wiezy na zetonie ktory wylosowalem, czy tez moge na przyklad dostawic sobie ten zeton gdzie chce na calej mapie, a element wiezy postawic na dowolnej wieży ktora jest juz na planszy niezaleznie czy stoi na niej juz jeden element wiezy czy nie?
Możesz sobie postawić element wieży na dowolnej wieży na mapie , nie musi mieć elementu już postawionego.Inny przypadek. Jest moja tura, losuje jakis zeton, powiedzmy droge. Dokladam sobie ją do planszy, ale nie stawiam na nim pionka. Czy w tym momencie moge postawic element wiezy na dowolnej wiezy na mapie? Czy tez musi ona miec przynajmniej jeden element juz postawiony?
Dokładając kolejne poziomy zwiększasz MAKSYMALNY zasięg wieży, ale tylko poziomo i pionowo (nie możesz zabierać pionków przeciwnika po skosie). Jeśli dołożysz drugi poziom wieży możesz zabrać pionka stojącego do dwóch pól do góry, na dół, w prawo i w lewo od wieży.Kolejne. Jest juz sobie wieza, z jednym poziomem. Czy dokladajac do niej drugi poziom, oznacza ze moge zabrac w niewole pionka ktory jest oddalony minimalnie dwa pola od niej, czy tez po prostu wszystkie dwa pola w kazdym kierunku wchodza w gre? Tak by oznaczalo ze np. wieza z 10 poziomami ma ogromny zasieg i wszelkie stawianie pionkow w jej zasiegu jest bardzo ryzykowne.
TakNiektore zetony wiezy sa jednoczesnie czesciami miasta. Co sie dzieje w takiej sytuacji jesli, jeden z graczy wylosuje ten zeton i dostawi sobie go do swojego miasta w ktorym obok stoi rycerz. Czy w nastepnej turze inny gracz moze na tym zetonie zwyczajnie postawic element wiezy i wziasc w niewole pionka ktory stal w takim miescie?
Gdy zamykasz miasto żetonem z wieżą jest ono natychmiast punktowane, więc nie możesz wziąć w niewolę pionka z zamykanego właśnie miasta.Lub jeszcze inaczej: jest miasto gracza, i drugi gracz wyciaga taki zeton ktory ma wieze a jednoczesnie moze te miasto zamknac. Co sie stanie jak ten gracz zamknie tym zetonem miasto gracza nr. 1 i postawi tam element wiezy i wezmie jedynego rycerza w niewole? Wyglada to wtedy tak ze jest sobie wtedy puste miasto, z wieza. Te miasto juz jest stracone i nikt nic z niego nie na po za lakami? Nikt nic nie punktuje?
Żeton oczywiście może być wykorzystany do postawienia wieży.Ostatni przypadek z wieza: tak samo zeton miasta z wieza, gracz przystawia go swojego miasta i stawia na nim rycerza. Czy to oznacza ze ten zeton nie moze byc juz wykorzystany do postawienia wiezy?
PS. Ten dodatek uważam za najlepszy. Robi straszne zamieszanie i trzeba trochę główkować, żeby nie stracić punktów.
BUDOWNICZY
Żeby postawić budowniczego musisz mieć postawionego normalnego pionka.Budowniczy, mozna go stawiac samego w miescie lub/i na drodze, czy tez musze miec tam wpierw normalnego "ludzika" ?
Budowniczy "daje" Ci dodatkowy ruch jeśli dokładasz żeton do obszaru na którym masz budowniczego. Czyli jeśli masz budowniczego w mieście/na drodze i dołożysz do tego miasta/drogi żeton, to możesz pociągnąć dodatkową płytkę.Co jesli budowniczy stoi sobie na kawalku miasta, i z jednej strony juz przylozylem zeton do niego. Pozwala mi to ciagnac kolejny zeton, czy moge tego budowniczego wykorzystac tam ponownie, stawiajac z drugiej jego strony inny zeton miasta, czy tez dziala on tylko raz?
Mam nadzieję że dobrze pamiętałem zasady i pomogłem
Re: Carcassconne - pomocy
Dzieki wielkie za odpowiedzi.
Moze to ktos jeszcze potwierdzic, bo z na innym forum ktos powiedzial ze nikt nie punktuje, i pionek jest brany w niewole. W ogole jak w przypadku ksiezniczki zamykajacej miasto, tez nie moze wyrzucic wrogi pionek i zamyka miasto?Gdy zamykasz miasto żetonem z wieżą jest ono natychmiast punktowane, więc nie możesz wziąć w niewolę pionka z zamykanego właśnie miasta.
Re: Carcassconne - pomocy
hmmm ... przeglądnąłem instrukcje (spolszczenia dołączane przez Rebel.pl) i:
z instrukcji do podstawki:
"Jeśli klasztor, droga lub miasto są zakończone poprzez ułożenie wszystkich zamykających je żetonów, jest podliczane."
z instrukcji do Wieży:
"Zawsze wtedy, gdy gracz ułoży element wieży, może on natychmiast wziąć w niewolę jednego pionka któregoś z przeciwników."
Więc chyba rzeczywiście najpierw bierze się w niewolę, a później punktuje miasto.
z instrukcji do podstawki:
"Jeśli klasztor, droga lub miasto są zakończone poprzez ułożenie wszystkich zamykających je żetonów, jest podliczane."
z instrukcji do Wieży:
"Zawsze wtedy, gdy gracz ułoży element wieży, może on natychmiast wziąć w niewolę jednego pionka któregoś z przeciwników."
Więc chyba rzeczywiście najpierw bierze się w niewolę, a później punktuje miasto.
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Carcassconne - pomocy
Tzn. jeśli w bieżącej rundzie dokładam miasto lub drogę do miasta lub drogi, na której jest budowniczy, dociągam i wykładam dodatkowy kafelek. Jeśli dodatkowy znowu dołożę do miasta lub drogi, to już nie ciągnę kolejnego kafelka, tylko rusza się następny gracz.MisterC pisze:W instrukcji budowniczego stoi:Sum41 pisze:Co jesli budowniczy stoi sobie na kawalku miasta, i z jednej strony juz przylozylem zeton do niego. Pozwala mi to ciagnac kolejny zeton, czy moge tego budowniczego wykorzystac tam ponownie, stawiajac z drugiej jego strony inny zeton miasta, czy tez dziala on tylko raz?
" Nie dochodzi do reakcji łańcuchowej. Jeśli gracz ułoży 2 kartę ponownie przedłużając drogę z budowniczym, nie otrzymuje kolejnej karty."
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Re: Carcassconne - pomocy
W miare juz to rozumiem wszystko
Ostatnia sprawa, dotyczy sie liczenia łąk po zakonczeniu juz gry.
Co sie dzieje w takim przypadku jak gracz 1, ma dwie rozne laki zasilajace te same miasto. Czy te miasto daje mu osobne punkty za kazda z tych lak, czyli powiedzmy 3pkt z pierwszej laki, i 3pkt z drugiej, a moze takie miasto mozna liczyc dla jednego gracza tylko raz, niezaleznie ile jego lak sie z nim styka?
Drugi przypadek podobny. Jest sobie miasto z ktorym stykaja sie 2 rozne laki. Jedna nalezy do gracza nr.1 a druga do nr2. Oboje maja po tyle samo farmerow na swoich lakach. Czy te miasto punktuje ich obu?
Co w przypadku miasta z ktorym stykaja sie trzy laki, kazda innego gracza? oraz w przypadku jak jedna z tych lak ma przewage farmerów.
Ostatnia sprawa, dotyczy sie liczenia łąk po zakonczeniu juz gry.
Co sie dzieje w takim przypadku jak gracz 1, ma dwie rozne laki zasilajace te same miasto. Czy te miasto daje mu osobne punkty za kazda z tych lak, czyli powiedzmy 3pkt z pierwszej laki, i 3pkt z drugiej, a moze takie miasto mozna liczyc dla jednego gracza tylko raz, niezaleznie ile jego lak sie z nim styka?
Drugi przypadek podobny. Jest sobie miasto z ktorym stykaja sie 2 rozne laki. Jedna nalezy do gracza nr.1 a druga do nr2. Oboje maja po tyle samo farmerow na swoich lakach. Czy te miasto punktuje ich obu?
Co w przypadku miasta z ktorym stykaja sie trzy laki, kazda innego gracza? oraz w przypadku jak jedna z tych lak ma przewage farmerów.
Re: Carcassconne - pomocy
Skomplikowałeś prostą sprawę: licz punkty dla poszczególnych łąk nie miast, wg. natępującego algorytmu:
1.sprawdzasz do kogo należy dana łąka (jeśli np. dwóch graczy ma na niej taka samą, najwyższą wartość chłopów - punktują obaj)
2.liczysz ukończone miasta graniczące z daną łąką, mnożąc ich ilość przez odpowiednią liczbe punktów (bez owieczki 3pkt)
3.przechodzisz do następnej łąki (więc - tak miasta mogą sie dublować przy punktowaniu..)
1.sprawdzasz do kogo należy dana łąka (jeśli np. dwóch graczy ma na niej taka samą, najwyższą wartość chłopów - punktują obaj)
2.liczysz ukończone miasta graniczące z daną łąką, mnożąc ich ilość przez odpowiednią liczbe punktów (bez owieczki 3pkt)
3.przechodzisz do następnej łąki (więc - tak miasta mogą sie dublować przy punktowaniu..)
Re: Carcassconne - pomocy
Sum41 naczytał się starych zasad niemieckich i ja też według takich gram z przyzwyczajenia :) ale zasady Cogito są chyba teraz obowiązujące w obydwu wersjach (niemieckiej i angielskiej) i przede wszystkim są prostsze. No i konieczne do używania świnek z Kupców i Budowniczych.
Ja mam takie pytanie na marginesie: czy mi się zdaje czy ostatnio wycofali zasadę że takie malutkie miasteczka dwukafelkowe są warte mniej? Tzn. że teraz są warte normalnie 4, po 2 za kafelek jak każde miasto?
Ja mam takie pytanie na marginesie: czy mi się zdaje czy ostatnio wycofali zasadę że takie malutkie miasteczka dwukafelkowe są warte mniej? Tzn. że teraz są warte normalnie 4, po 2 za kafelek jak każde miasto?
- Andy
- Posty: 5129
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Carcassconne - pomocy
Ja też zawsze grałem tak, że konkretne miasto może być zaopatrywane tylko przez jedną łąkę konkretnego gracza, ale przez dowolną liczbę łąk różnych graczy.Sum41 pisze:Co sie dzieje w takim przypadku jak gracz 1, ma dwie rozne laki zasilajace te same miasto. Czy te miasto daje mu osobne punkty za kazda z tych lak, czyli powiedzmy 3pkt z pierwszej laki, i 3pkt z drugiej, a moze takie miasto mozna liczyc dla jednego gracza tylko raz, niezaleznie ile jego lak sie z nim styka?
To były, o ile dobrze pamiętam, reguły w wersji "polskiej", czyli "czeskiej", czyli "niemieckiej".
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Carcassconne - pomocy
Są chyba trzy oficjalne wersje liczenia łąk, więc wszystko zależy, jak gracze się umówią.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Re: Carcassconne - pomocy
Jesli jest pare sposob liczenia to chyba najlepiej obrac tej najprostszy. Ktory jest najpopularniejszy w takim razie?
- Andy
- Posty: 5129
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Carcassconne - pomocy
Ja zawsze liczę 3 punkty za łąkę, wg zasad jak w poprzednim moim poście. Nie wiem, czy można prościej.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- bogas
- Posty: 2789
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 628 times
Re: Carcassconne - pomocy
Trzeba by zrobić ankietęSum41 pisze:Jesli jest pare sposob liczenia to chyba najlepiej obrac tej najprostszy. Ktory jest najpopularniejszy w takim razie?
A sprawa podliczania punktów wraca co jakiś czas i to już chyba 4 czy 5 dyskusja na ten temat.
Ja znam 2 rodzaje punktowania:
1. Punktujemy miasta
A więc bierzemy zamknięte miasto i patrzymy ile łąk przylega do tego miasta i do kogo należą te łąki. Posiadacz największej ilości łąk przylegających do miasta dostaje 4 punkty. Potem kolejne miasto itd.
2. Punktujemy łąki
Bierzemy łąkę i sprawdzamy kto ma na niej przewagę. Następnie liczymy ile zamkniętych miast przylega do tej łąki. Za każde miasto gracz dostaje 3 punkty. Potem następna łąka itd.
My gramy wg zasad wariantu 2.
Re: Carcassconne - pomocy
Tak zostało to zmienione. Została też cofnięta zasada, że przy podliczniu łąk jeden gracz może tylko raz zapunktowac za dane miasto.waffel pisze:Ja mam takie pytanie na marginesie: czy mi się zdaje czy ostatnio wycofali zasadę że takie malutkie miasteczka dwukafelkowe są warte mniej? Tzn. że teraz są warte normalnie 4, po 2 za kafelek jak każde miasto?
- cahir
- Posty: 261
- Rejestracja: 30 gru 2008, 09:07
- Lokalizacja: Vratislavia
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 4 times
- Kontakt:
Re: Carcassconne - pomocy
Podepnę się pod temat z pytankiem:
Które dodatki do podstawki Carcassone należy kupić w pierwszej kolejności Inaczej mówiąc które najwięcej wnoszą do gry No i ile ich jest bo doliczyłem się czterech
Które dodatki do podstawki Carcassone należy kupić w pierwszej kolejności Inaczej mówiąc które najwięcej wnoszą do gry No i ile ich jest bo doliczyłem się czterech
Jezus zbawia, Allah nagradza, Cthulhu pożera.
- bogas
- Posty: 2789
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 628 times
Re: Carcassconne - pomocy
Małocahir pisze:Podepnę się pod temat z pytankiem:
Które dodatki do podstawki Carcassone należy kupić w pierwszej kolejności Inaczej mówiąc które najwięcej wnoszą do gry No i ile ich jest bo doliczyłem się czterech
Katapulta ma numer 7! Ale moim skromnym zdaniem sensowne są dwa i to dwa pierwsze, tj. Karczmy i katedry oraz Handlarze i budowniczowie.
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Carcassconne - pomocy
Najwiecej wnosza Budowniczowie i sa polecani przez wiekszosc osob jako najlepszy dodatek do C. Poza tym Karczmy i Katedry - niewiele zmieniaja w zasadach (w przeciwienstwie do Budowniczych), ale maja fajne, nieprzekombinowane klocki.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Re: Carcassconne - pomocy
mozesz zechcesz zaglądnąć na:
http://www.krainagier.net/content/view/78/36/
http://www.krainagier.net/content/view/77/36/
http://www.krainagier.net/content/view/449/36/
w zasadzie brakuje jedynie katapulty
http://www.krainagier.net/content/view/78/36/
http://www.krainagier.net/content/view/77/36/
http://www.krainagier.net/content/view/449/36/
w zasadzie brakuje jedynie katapulty
- bogas
- Posty: 2789
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 628 times
Re: Carcassconne - pomocy
Żadna strata. Dodatek jest moim zdaniem bzdurny do granic możliwości. Dojenie klientów w czystej postaci. Ciekawe co będzie pod numerem 8? Dołączą miecze i łuki? A może konia na biegunach? Ech, szkoda gadać.khaox pisze:(...) w zasadzie brakuje jedynie katapulty
Re: Carcassconne - pomocy
[offtopic]
- Carcassonne 3D
- Carcassonne: underground (dungeons & dragons... przecież smoka już mamy, miasta i karczmy też)
- Carcassonne: epidemia (także jako dodatek do popularnego niedawno Pandemica)
- Carcassonne: wozy - jako unikatowe połączenie carcassonne, pitchcara i wiochmena
[/offtopic]
jak to co? latające dywany ( http://www.krainagier.net/content/view/313/36/ ). Kiedys rozmawialiśmy o potencjalnych wariactwach, które można zrobic z Carcassonne (było dobrze po północy, więc pomysły nie były zbytnio sensowne). Z ciekawszych pamiętam:bogas pisze:Ciekawe co będzie pod numerem 8? Dołączą miecze i łuki? A może konia na biegunach? Ech, szkoda gadać.
- Carcassonne 3D
- Carcassonne: underground (dungeons & dragons... przecież smoka już mamy, miasta i karczmy też)
- Carcassonne: epidemia (także jako dodatek do popularnego niedawno Pandemica)
- Carcassonne: wozy - jako unikatowe połączenie carcassonne, pitchcara i wiochmena
[/offtopic]
- bogas
- Posty: 2789
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 628 times
Re: Carcassconne - pomocy
Dobre. Jak widać jeszcze wiele przed nami.
A nawiązując do tematu, to dość przykre jest, że każdy następny dodatek od trzeciego wzwyż, miącha na tyle mocno w zasadach podstawki i dwóch poprzednich dodatków, że nie wiadomo w końcu jak grać. apogeum występuje przy połączeniu smoka i wieży.
Efekt jest taki, że gramy z zasadami uwzględniającymi 2 pierwsze dodatki, a z pozostałych używamy kafelków (i to też różnie w zależności od liczby graczy).
A nawiązując do tematu, to dość przykre jest, że każdy następny dodatek od trzeciego wzwyż, miącha na tyle mocno w zasadach podstawki i dwóch poprzednich dodatków, że nie wiadomo w końcu jak grać. apogeum występuje przy połączeniu smoka i wieży.
Efekt jest taki, że gramy z zasadami uwzględniającymi 2 pierwsze dodatki, a z pozostałych używamy kafelków (i to też różnie w zależności od liczby graczy).
Re: Carcassconne - pomocy
to, ze gracze nie wiedzą ... to może być zrozumiałe... ale czytając taką wypowiedz wydawcy: "We didn't pay enough attention here (damn!)" można zwątpić w budowanie uniwersum Carcassonne (zaczerpniete z http://www.boardgamegeek.com/thread/228540 )bogas pisze:nie wiadomo w końcu jak grać
-
- Posty: 3544
- Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 24 times
carcassonne-małe pytanie
witam wszystkich,
mam pytanie o przyznawanie punktów za niedokonczone drogi i klasztory w carcassonne-po co je w ogole konczyc skoro punktowane sa tak samo ?
mam pytanie o przyznawanie punktów za niedokonczone drogi i klasztory w carcassonne-po co je w ogole konczyc skoro punktowane sa tak samo ?