Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Carcassonne - Księżniczka i Smok - zasady dodatku

Post autor: Andy »

Stąd: http://www.rebel.pl/product.php/1,1295/ ... ecka-.html ściągniesz polską instrukcję.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Siva
Posty: 2
Rejestracja: 22 sty 2009, 14:08

Re: Carcassonne - Księżniczka i Smok - zasady dodatku

Post autor: Siva »

Rany, wielkie dzieki za pomoc
Sum41
Posty: 4
Rejestracja: 03 lut 2009, 11:12

Carcassconne - pomocy

Post autor: Sum41 »

Witam,

Gram od tygodnia w Carcassconne, jest to moja pierwsza planszowka. O ile grajac w podstawke jakos sobie radzilismy tak po dokupieniu dodatkow troche mam watpliwosci i nie wiem czy gram dobrze. Mam wrazenie ze taki dodatek Wieza jest zbyt potezny i strasznie rozbalansowuje gre, albo ja cos zle rozumuje.

Ponizej sa moje watpliwosci:

1. Dodatek Wieża

Sa żetony na ktorych sa podstawy wiezy. Wg. instrukcji mozna na nich podstawic element wiezy jesli ma sie swoja kolejke ruchu.

Czy musze postawic element wiezy na zetonie ktory wylosowalem, czy tez moge na przyklad dostawic sobie ten zeton gdzie chce na calej mapie, a element wiezy postawic na dowolnej wieży ktora jest juz na planszy niezaleznie czy stoi na niej juz jeden element wiezy czy nie?

Inny przypadek. Jest moja tura, losuje jakis zeton, powiedzmy droge. Dokladam sobie ją do planszy, ale nie stawiam na nim pionka. Czy w tym momencie moge postawic element wiezy na dowolnej wiezy na mapie? Czy tez musi ona miec przynajmniej jeden element juz postawiony?

Kolejne. Jest juz sobie wieza, z jednym poziomem. Czy dokladajac do niej drugi poziom, oznacza ze moge zabrac w niewole pionka ktory jest oddalony minimalnie dwa pola od niej, czy tez po prostu wszystkie dwa pola w kazdym kierunku wchodza w gre? Tak by oznaczalo ze np. wieza z 10 poziomami ma ogromny zasieg i wszelkie stawianie pionkow w jej zasiegu jest bardzo ryzykowne.

Niektore zetony wiezy sa jednoczesnie czesciami miasta. Co sie dzieje w takiej sytuacji jesli, jeden z graczy wylosuje ten zeton i dostawi sobie go do swojego miasta w ktorym obok stoi rycerz. Czy w nastepnej turze inny gracz moze na tym zetonie zwyczajnie postawic element wiezy i wziasc w niewole pionka ktory stal w takim miescie? Lub jeszcze inaczej: jest miasto gracza, i drugi gracz wyciaga taki zeton ktory ma wieze a jednoczesnie moze te miasto zamknac. Co sie stanie jak ten gracz zamknie tym zetonem miasto gracza nr. 1 i postawi tam element wiezy i wezmie jedynego rycerza w niewole? Wyglada to wtedy tak ze jest sobie wtedy puste miasto, z wieza. Te miasto juz jest stracone i nikt nic z niego nie na po za lakami? Nikt nic nie punktuje?

Ostatni przypadek z wieza: tak samo zeton miasta z wieza, gracz przystawia go swojego miasta i stawia na nim rycerza. Czy to oznacza ze ten zeton nie moze byc juz wykorzystany do postawienia wiezy?


2. Dodatek Smok i ksiezniczka

Czy smok moze zniszczyc cala wieze, czy tylko stracic ewetualnego pionka ktory na niej stoi? A moze nie moze nic z tych rzeczy?

W instrukcji pisze ze zeton mista z ksiezniczka dostawiony do wrogiego miasta zmusza do opuszczenia tego miasta przez rycerza tam stacjonujacego. Co sie dzieje jak to jest jedyny rycerz? Miasto zostaje puste do zajecia w przyszlosci? A co jesli zeton z ksiezniczka jednoczesnie takie miasto zamyka. Czy gracz ktory mial tam rycerza, dostaje punkty za to miasto czy tez po prostu kolejny przypadek jak wczesniej z zetonem "miasta z wieza", ktory wywalal jedynego rycerza i powodowal ze miasto jest jednoczesnie zamkniete i puste.

Wrozka - jest tylko jedna, i raz zabrana przez jakiegos gracza zostaje na planszy do konca gry. Dobrze rozumuje? Jesli tak to troche nie fair, bo ten kto pierwszy mial kolejke pewnie sie na nią rzuci szybko... Tym bardziej ze ponoc za kazda ture gracza ktory ja posiada dostaje jeden punkt, tak? Jesli tak, to czy te punkty sie licza tylko jesli stoi ona na karcie na ktorej jest pionek gracza, czy tez nawet jesli juz dany pionek wrocil z planszy (np. po zamknieciu miasta).

Sa karty wulkanow, i karty z obrazkami smoka. Instrukcja mowi ze jesli wylosuje sie te druga, w przypadku kiedy nie ma w grze wystawionego wulkanu to nalezy te karte odlozyc i ciagnac nastepna. Az do czasu jak wulkan sie pojawi. Wtedy mozna te karte (lub karty, w przypadku jesli ich sie nazbiera wiecej, co jest czestym przypadkiem) wmieszac do ponownego ciagniecia z innymi. Co jesli mam juz jeden wulkan na planszy, i czekam na zeton smoka, ale ktos znow wyciagnal kolejny wulkan. Tez sie go odklada jak zeton ze smokiem, czy normalnie przystawia do planszy?
Wczoraj mialem taka sytuacje, ze pod koniec gry zostaly mi same zetony ze smokami, bo wciaz je odkladalem, gdyz skonczyly sie wulkany i nie moglem nimi grac. Nie wiedzialem co wtedy robic, czy olac to i grac tymi zetonami jak normalnymi, czy tez nie licza sie juz w dalszej rozgrywce.

I na koniec:

Budowniczy, mozna go stawiac samego w miescie lub/i na drodze, czy tez musze miec tam wpierw normalnego "ludzika" ?

Co jesli budowniczy stoi sobie na kawalku miasta, i z jednej strony juz przylozylem zeton do niego. Pozwala mi to ciagnac kolejny zeton, czy moge tego budowniczego wykorzystac tam ponownie, stawiajac z drugiej jego strony inny zeton miasta, czy tez dziala on tylko raz?

To chyba tyle. Jeszcze mam troche watpliwosci co do liczenia punktow za laki pod koniec gry, ale to moze spytam kolejnym razem ;)

Bede wdzieczny za ew. odpowiedzi.
Awatar użytkownika
bloodlord
Posty: 55
Rejestracja: 31 paź 2008, 12:04
Lokalizacja: okolice Brzeska

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: bloodlord »

Witam.

WIEŻA
Czy musze postawic element wiezy na zetonie ktory wylosowalem, czy tez moge na przyklad dostawic sobie ten zeton gdzie chce na calej mapie, a element wiezy postawic na dowolnej wieży ktora jest juz na planszy niezaleznie czy stoi na niej juz jeden element wiezy czy nie?
Możesz sobie żeton i wieżę położyć gdzie chcesz :)
Inny przypadek. Jest moja tura, losuje jakis zeton, powiedzmy droge. Dokladam sobie ją do planszy, ale nie stawiam na nim pionka. Czy w tym momencie moge postawic element wiezy na dowolnej wiezy na mapie? Czy tez musi ona miec przynajmniej jeden element juz postawiony?
Możesz sobie postawić element wieży na dowolnej wieży na mapie , nie musi mieć elementu już postawionego.
Kolejne. Jest juz sobie wieza, z jednym poziomem. Czy dokladajac do niej drugi poziom, oznacza ze moge zabrac w niewole pionka ktory jest oddalony minimalnie dwa pola od niej, czy tez po prostu wszystkie dwa pola w kazdym kierunku wchodza w gre? Tak by oznaczalo ze np. wieza z 10 poziomami ma ogromny zasieg i wszelkie stawianie pionkow w jej zasiegu jest bardzo ryzykowne.
Dokładając kolejne poziomy zwiększasz MAKSYMALNY zasięg wieży, ale tylko poziomo i pionowo (nie możesz zabierać pionków przeciwnika po skosie). Jeśli dołożysz drugi poziom wieży możesz zabrać pionka stojącego do dwóch pól do góry, na dół, w prawo i w lewo od wieży.
Niektore zetony wiezy sa jednoczesnie czesciami miasta. Co sie dzieje w takiej sytuacji jesli, jeden z graczy wylosuje ten zeton i dostawi sobie go do swojego miasta w ktorym obok stoi rycerz. Czy w nastepnej turze inny gracz moze na tym zetonie zwyczajnie postawic element wiezy i wziasc w niewole pionka ktory stal w takim miescie?
Tak :)
Lub jeszcze inaczej: jest miasto gracza, i drugi gracz wyciaga taki zeton ktory ma wieze a jednoczesnie moze te miasto zamknac. Co sie stanie jak ten gracz zamknie tym zetonem miasto gracza nr. 1 i postawi tam element wiezy i wezmie jedynego rycerza w niewole? Wyglada to wtedy tak ze jest sobie wtedy puste miasto, z wieza. Te miasto juz jest stracone i nikt nic z niego nie na po za lakami? Nikt nic nie punktuje?
Gdy zamykasz miasto żetonem z wieżą jest ono natychmiast punktowane, więc nie możesz wziąć w niewolę pionka z zamykanego właśnie miasta.
Ostatni przypadek z wieza: tak samo zeton miasta z wieza, gracz przystawia go swojego miasta i stawia na nim rycerza. Czy to oznacza ze ten zeton nie moze byc juz wykorzystany do postawienia wiezy?
Żeton oczywiście może być wykorzystany do postawienia wieży.

PS. Ten dodatek uważam za najlepszy. Robi straszne zamieszanie i trzeba trochę główkować, żeby nie stracić punktów.

BUDOWNICZY
Budowniczy, mozna go stawiac samego w miescie lub/i na drodze, czy tez musze miec tam wpierw normalnego "ludzika" ?
Żeby postawić budowniczego musisz mieć postawionego normalnego pionka.
Co jesli budowniczy stoi sobie na kawalku miasta, i z jednej strony juz przylozylem zeton do niego. Pozwala mi to ciagnac kolejny zeton, czy moge tego budowniczego wykorzystac tam ponownie, stawiajac z drugiej jego strony inny zeton miasta, czy tez dziala on tylko raz?
Budowniczy "daje" Ci dodatkowy ruch jeśli dokładasz żeton do obszaru na którym masz budowniczego. Czyli jeśli masz budowniczego w mieście/na drodze i dołożysz do tego miasta/drogi żeton, to możesz pociągnąć dodatkową płytkę.


Mam nadzieję że dobrze pamiętałem zasady i pomogłem :)
Sum41
Posty: 4
Rejestracja: 03 lut 2009, 11:12

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Sum41 »

Dzieki wielkie :) za odpowiedzi.
Gdy zamykasz miasto żetonem z wieżą jest ono natychmiast punktowane, więc nie możesz wziąć w niewolę pionka z zamykanego właśnie miasta.
Moze to ktos jeszcze potwierdzic, bo z na innym forum ktos powiedzial ze nikt nie punktuje, i pionek jest brany w niewole. W ogole jak w przypadku ksiezniczki zamykajacej miasto, tez nie moze wyrzucic wrogi pionek i zamyka miasto?
Awatar użytkownika
bloodlord
Posty: 55
Rejestracja: 31 paź 2008, 12:04
Lokalizacja: okolice Brzeska

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: bloodlord »

hmmm ... przeglądnąłem instrukcje (spolszczenia dołączane przez Rebel.pl) i:

z instrukcji do podstawki:
"Jeśli klasztor, droga lub miasto są zakończone poprzez ułożenie wszystkich zamykających je żetonów, jest podliczane."

z instrukcji do Wieży:
"Zawsze wtedy, gdy gracz ułoży element wieży, może on natychmiast wziąć w niewolę jednego pionka któregoś z przeciwników."

Więc chyba rzeczywiście najpierw bierze się w niewolę, a później punktuje miasto.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Geko »

MisterC pisze:
Sum41 pisze:Co jesli budowniczy stoi sobie na kawalku miasta, i z jednej strony juz przylozylem zeton do niego. Pozwala mi to ciagnac kolejny zeton, czy moge tego budowniczego wykorzystac tam ponownie, stawiajac z drugiej jego strony inny zeton miasta, czy tez dziala on tylko raz?
W instrukcji budowniczego stoi:

" Nie dochodzi do reakcji łańcuchowej. Jeśli gracz ułoży 2 kartę ponownie przedłużając drogę z budowniczym, nie otrzymuje kolejnej karty."
Tzn. jeśli w bieżącej rundzie dokładam miasto lub drogę do miasta lub drogi, na której jest budowniczy, dociągam i wykładam dodatkowy kafelek. Jeśli dodatkowy znowu dołożę do miasta lub drogi, to już nie ciągnę kolejnego kafelka, tylko rusza się następny gracz.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Sum41
Posty: 4
Rejestracja: 03 lut 2009, 11:12

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Sum41 »

W miare juz to rozumiem wszystko :)

Ostatnia sprawa, dotyczy sie liczenia łąk po zakonczeniu juz gry.

Co sie dzieje w takim przypadku jak gracz 1, ma dwie rozne laki zasilajace te same miasto. Czy te miasto daje mu osobne punkty za kazda z tych lak, czyli powiedzmy 3pkt z pierwszej laki, i 3pkt z drugiej, a moze takie miasto mozna liczyc dla jednego gracza tylko raz, niezaleznie ile jego lak sie z nim styka?

Drugi przypadek podobny. Jest sobie miasto z ktorym stykaja sie 2 rozne laki. Jedna nalezy do gracza nr.1 a druga do nr2. Oboje maja po tyle samo farmerow na swoich lakach. Czy te miasto punktuje ich obu?

Co w przypadku miasta z ktorym stykaja sie trzy laki, kazda innego gracza? oraz w przypadku jak jedna z tych lak ma przewage farmerów.
Cogito
Posty: 140
Rejestracja: 10 lip 2006, 17:25
Lokalizacja: Warszawa

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Cogito »

Skomplikowałeś prostą sprawę: licz punkty dla poszczególnych łąk nie miast, wg. natępującego algorytmu:
1.sprawdzasz do kogo należy dana łąka (jeśli np. dwóch graczy ma na niej taka samą, najwyższą wartość chłopów - punktują obaj)
2.liczysz ukończone miasta graniczące z daną łąką, mnożąc ich ilość przez odpowiednią liczbe punktów (bez owieczki 3pkt)
3.przechodzisz do następnej łąki (więc - tak miasta mogą sie dublować przy punktowaniu..)
Awatar użytkownika
waffel
Posty: 2600
Rejestracja: 26 lip 2007, 14:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 8 times

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: waffel »

Sum41 naczytał się starych zasad niemieckich i ja też według takich gram z przyzwyczajenia :) ale zasady Cogito są chyba teraz obowiązujące w obydwu wersjach (niemieckiej i angielskiej) i przede wszystkim są prostsze. No i konieczne do używania świnek z Kupców i Budowniczych.

Ja mam takie pytanie na marginesie: czy mi się zdaje czy ostatnio wycofali zasadę że takie malutkie miasteczka dwukafelkowe są warte mniej? Tzn. że teraz są warte normalnie 4, po 2 za kafelek jak każde miasto?
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Andy »

Sum41 pisze:Co sie dzieje w takim przypadku jak gracz 1, ma dwie rozne laki zasilajace te same miasto. Czy te miasto daje mu osobne punkty za kazda z tych lak, czyli powiedzmy 3pkt z pierwszej laki, i 3pkt z drugiej, a moze takie miasto mozna liczyc dla jednego gracza tylko raz, niezaleznie ile jego lak sie z nim styka?
Ja też zawsze grałem tak, że konkretne miasto może być zaopatrywane tylko przez jedną łąkę konkretnego gracza, ale przez dowolną liczbę łąk różnych graczy.

To były, o ile dobrze pamiętam, reguły w wersji "polskiej", czyli "czeskiej", czyli "niemieckiej". ;)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Geko »

Są chyba trzy oficjalne wersje liczenia łąk, więc wszystko zależy, jak gracze się umówią.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Sum41
Posty: 4
Rejestracja: 03 lut 2009, 11:12

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Sum41 »

Jesli jest pare sposob liczenia to chyba najlepiej obrac tej najprostszy. Ktory jest najpopularniejszy w takim razie? :)
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Andy »

Ja zawsze liczę 3 punkty za łąkę, wg zasad jak w poprzednim moim poście. Nie wiem, czy można prościej. ;)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2786
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 347 times
Been thanked: 623 times

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: bogas »

Sum41 pisze:Jesli jest pare sposob liczenia to chyba najlepiej obrac tej najprostszy. Ktory jest najpopularniejszy w takim razie? :)
Trzeba by zrobić ankietę ;)
A sprawa podliczania punktów wraca co jakiś czas i to już chyba 4 czy 5 dyskusja na ten temat.
Ja znam 2 rodzaje punktowania:
1. Punktujemy miasta
A więc bierzemy zamknięte miasto i patrzymy ile łąk przylega do tego miasta i do kogo należą te łąki. Posiadacz największej ilości łąk przylegających do miasta dostaje 4 punkty. Potem kolejne miasto itd.

2. Punktujemy łąki
Bierzemy łąkę i sprawdzamy kto ma na niej przewagę. Następnie liczymy ile zamkniętych miast przylega do tej łąki. Za każde miasto gracz dostaje 3 punkty. Potem następna łąka itd.
My gramy wg zasad wariantu 2.
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Sztefan »

waffel pisze:Ja mam takie pytanie na marginesie: czy mi się zdaje czy ostatnio wycofali zasadę że takie malutkie miasteczka dwukafelkowe są warte mniej? Tzn. że teraz są warte normalnie 4, po 2 za kafelek jak każde miasto?
Tak zostało to zmienione. Została też cofnięta zasada, że przy podliczniu łąk jeden gracz może tylko raz zapunktowac za dane miasto.
Awatar użytkownika
cahir
Posty: 261
Rejestracja: 30 gru 2008, 09:07
Lokalizacja: Vratislavia
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: cahir »

Podepnę się pod temat z pytankiem:
Które dodatki do podstawki Carcassone należy kupić w pierwszej kolejności :?: Inaczej mówiąc które najwięcej wnoszą do gry :?: No i ile ich jest bo doliczyłem się czterech :roll:
Jezus zbawia, Allah nagradza, Cthulhu pożera.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2786
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 347 times
Been thanked: 623 times

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: bogas »

cahir pisze:Podepnę się pod temat z pytankiem:
Które dodatki do podstawki Carcassone należy kupić w pierwszej kolejności :?: Inaczej mówiąc które najwięcej wnoszą do gry :?: No i ile ich jest bo doliczyłem się czterech :roll:
Mało :P
Katapulta ma numer 7! Ale moim skromnym zdaniem sensowne są dwa i to dwa pierwsze, tj. Karczmy i katedry oraz Handlarze i budowniczowie.
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: Nataniel »

Najwiecej wnosza Budowniczowie i sa polecani przez wiekszosc osob jako najlepszy dodatek do C. Poza tym Karczmy i Katedry - niewiele zmieniaja w zasadach (w przeciwienstwie do Budowniczych), ale maja fajne, nieprzekombinowane klocki.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
khaox
Posty: 419
Rejestracja: 13 wrz 2006, 15:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: khaox »

Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2786
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 347 times
Been thanked: 623 times

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: bogas »

khaox pisze:(...) w zasadzie brakuje jedynie katapulty
Żadna strata. Dodatek jest moim zdaniem bzdurny do granic możliwości. Dojenie klientów w czystej postaci. Ciekawe co będzie pod numerem 8? Dołączą miecze i łuki? A może konia na biegunach? Ech, szkoda gadać.
khaox
Posty: 419
Rejestracja: 13 wrz 2006, 15:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: khaox »

[offtopic]
bogas pisze:Ciekawe co będzie pod numerem 8? Dołączą miecze i łuki? A może konia na biegunach? Ech, szkoda gadać.
jak to co? latające dywany :D ( http://www.krainagier.net/content/view/313/36/ ). Kiedys rozmawialiśmy o potencjalnych wariactwach, które można zrobic z Carcassonne (było dobrze po północy, więc pomysły nie były zbytnio sensowne). Z ciekawszych pamiętam:
- Carcassonne 3D
- Carcassonne: underground (dungeons & dragons... przecież smoka już mamy, miasta i karczmy też)
- Carcassonne: epidemia (także jako dodatek do popularnego niedawno Pandemica)
- Carcassonne: wozy - jako unikatowe połączenie carcassonne, pitchcara i wiochmena

[/offtopic]
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2786
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 347 times
Been thanked: 623 times

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: bogas »

Dobre. Jak widać jeszcze wiele przed nami.
A nawiązując do tematu, to dość przykre jest, że każdy następny dodatek od trzeciego wzwyż, miącha na tyle mocno w zasadach podstawki i dwóch poprzednich dodatków, że nie wiadomo w końcu jak grać. apogeum występuje przy połączeniu smoka i wieży.
Efekt jest taki, że gramy z zasadami uwzględniającymi 2 pierwsze dodatki, a z pozostałych używamy kafelków (i to też różnie w zależności od liczby graczy).
khaox
Posty: 419
Rejestracja: 13 wrz 2006, 15:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Carcassconne - pomocy

Post autor: khaox »

bogas pisze:nie wiadomo w końcu jak grać
to, ze gracze nie wiedzą ... to może być zrozumiałe... ale czytając taką wypowiedz wydawcy: "We didn't pay enough attention here (damn!)" można zwątpić w budowanie uniwersum Carcassonne (zaczerpniete z http://www.boardgamegeek.com/thread/228540 )
staszek
Posty: 3539
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

carcassonne-małe pytanie

Post autor: staszek »

witam wszystkich,
mam pytanie o przyznawanie punktów za niedokonczone drogi i klasztory w carcassonne-po co je w ogole konczyc skoro punktowane sa tak samo ?
ODPOWIEDZ