Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6455
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 943 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Odi »

Pisałem w wątku spotkaniowym, w poście do którego podałem linka:
- szybsze zabijanie pojedynczych żołnierzy w UNA niż drużyn w UN, zwłaszcza w połączeniu z możliwością odstrzeliwania konkretnych członków załogi pojazdu (negatywny wpływ na rozgrywkę);
- "leczenie" pojazdów (nieklimatyczne)
- używanie indywidualnych akcji żołnierzy z wnętrza pojazdu (nieklimatyczne)
- kontrolowanie terenu pojazdami (nieklimatyczne)
- zmiana drużyn na pojedynczych żołnierzy (nieklimatyczne)
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Andy »

Odi pisze: 01 sie 2020, 10:42 - zmiana drużyn na pojedynczych żołnierzy (nieklimatyczne)
Trzy drużyny raczej by się nie zmieściły do pojazdu 😉
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6455
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 943 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Odi »

No chyba ze radzieccy fizylierzy ;)
Awatar użytkownika
TOMI
Posty: 378
Rejestracja: 20 maja 2006, 13:14
Lokalizacja: Bydgoszcz
Been thanked: 19 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: TOMI »

Witam
Ostatnio Wydawnictwo wspomniało na FB, ze Polskie dodatki uzależnione są od sprzedaży podstawki. Nie jest wiecpewne kiedy i czy pojawia się kolejne części.
Jak wyglada wiec sprawa z angielskim. Z tego co widziałem scenariusze i karty to tylko podstawy ? Do ogarnięcia ?
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6455
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 943 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Odi »

Oczywiście warto wspierać polskie wydania, zwłaszcza, że cenowo będzie bardzo atrakcyjne w stosunku do angielskiego, natomiast generalnie z angielskim nie powinno być problemu. Akcji jest kilka na krzyż.
Awatar użytkownika
Fiacik
Posty: 435
Rejestracja: 24 wrz 2013, 09:59
Has thanked: 66 times
Been thanked: 63 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Fiacik »

Odi pisze: 01 sie 2020, 10:42 - kontrolowanie terenu pojazdami (nieklimatyczne)
A co w tym nieklimatycznego?
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6455
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 943 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Odi »

Podstawy urban warfare.
Pojazdy nie zajmują terenu, czyni to piechota. Piechota i czołgi osłaniają się nawzajem.
Natomiast obsady pojazdów nie mają takiej swobody ruchu i takiej świadomości sytuacyjnej, jak oddziały piechoty. Pomimo gigantycznych zmian technologicznych (drony, informacyjne systemy pola walki) ta stara prawda wciąż jest aktualna.

Oczywiście w Undaunted:NA niezbyt klimatyczne jest też to, że teren zajmuje też pojedynczy wojak z karabinem (wygląda to bardziej na skirmish figurkowy, niż grę wojenną), ale chodzi o samą zasadę.
Cyel
Posty: 2575
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1223 times
Been thanked: 1429 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Cyel »

Odi pisze: 03 sie 2020, 12:29 Podstawy urban warfare.
Pojazdy nie zajmują terenu, czyni to piechota. P
Czyli jak my mamy w wiosce 5 czołgów a wróg 3 piechurów to zakładamy, że wróg kontroluje wioskę ? Czy też chodzi o to, że jak mamy w wiosce 5 czołgów to nie mamy szansy wiedzieć ilu wróg ma w niej piechurów ?
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Awatar użytkownika
Fiacik
Posty: 435
Rejestracja: 24 wrz 2013, 09:59
Has thanked: 66 times
Been thanked: 63 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Fiacik »

Jest coś takiego jak piechota zmotoryzowana. Z resztą ta gra to nie simulator wojenny.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6455
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 943 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Odi »

Przykład lekko wyolbrzymiony ;)
Ale powiedzmy, że masz w jednej wiosce pluton pancerny (3-4 czołgi z załogami, czyli ok 12-16 os) vs pluton piechoty (ok 30 ludzi), to... No cóż.

Dlatego pododdziały pancerne w strefie frontowej zawsze poruszają się (powinny poruszać się) z piechotą, która je osłania.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6455
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 943 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Odi »

Fiacik pisze: 03 sie 2020, 13:05 Jest coś takiego jak piechota zmotoryzowana. Z resztą ta gra to nie simulator wojenny.
A kto mówi o symulatorze?
Po prostu wskazuję to rozwiązanie jako nieklimatyczne dla tych, którzy na takie rzeczy zwracają uwagę.
Cyel
Posty: 2575
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1223 times
Been thanked: 1429 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Cyel »

Odi pisze: 03 sie 2020, 13:16 Przykład lekko wyolbrzymiony ;)
Ale powiedzmy, że masz w jednej wiosce pluton pancerny (3-4 czołgi z załogami, czyli ok 12-16 os) vs pluton piechoty (ok 30 ludzi), to... No cóż.

A jest jakaś liczba czołgów przy której już jednak zaczniemy zakładać, że kontrolujemy wioskę z obecnym wrogim plutonem ? Czy liczy się tylko to, ze tamci to piechota, więc możemy zasypać wioskę trzema warstwami czołgów jednymi na drugich a i tak wróg będzie miał tam "przewagę"?
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6455
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 943 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Odi »

Noc sylwestrowa w Groznym 1994/1995. Centrum miasta atakują rosyjskie wojska zmechanizowane (ze stosunkowo nieliczną piechotą). Mniej więcej w liczbie Twoich "trzech warstw", bo jadą jeden za drugim. Na ulicach Czeczeni odstrzeliwują pojazd prowadzący i pojazd zamykający kolumnę. Kolumna zablokowana ("jeden na drugim"). Unieruchomionym w tej matni pojazdom (i ich załogom) spokojnie urządzają dożynki.

Generalnie, jeśli jesteś zainteresowany, to polecam tutaj szukać odpowiedzi ;)
Cyel
Posty: 2575
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1223 times
Been thanked: 1429 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Cyel »

Oj, myślałem, że w linku jakieś historyczne opracowanie a tam zachęta dołączenia do fabryki krwawych marionetek dla polityków ;P Przykład z Groznym z Twojego posta lepiej wyjaśnił to o czym mówisz. W sumie sprowadza się do tego co pierwotnie podejrzewałem - jak masz tylko pojazdy to nie masz pojęcia ile wróg ma piechoty, bo czołgi nie przeczeszą każdej piwnicy i schowka na szczotki.

Ciekawe tylko czy ta sama zasada ma zastosowanie gdy zastąpimy zrujnowane miasto np polami ryżowymi albo łagodnymi wzgórzami.
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6455
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 943 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Odi »

Cyel pisze: 03 sie 2020, 14:44 Oj, myślałem, że w linku jakieś historyczne opracowanie a tam zachęta dołączenia do fabryki krwawych marionetek dla polityków ;P Przykład z Groznym z Twojego posta lepiej wyjaśnił to o czym mówisz. W sumie sprowadza się do tego co pierwotnie podejrzewałem - jak masz tylko pojazdy to nie masz pojęcia ile wróg ma piechoty, bo czołgi nie przeczeszą każdej piwnicy i schowka na szczotki.
...załogi mają bardzo ograniczone pole widzenia (a chowają się do skorupy pancernej, bo na zewnątrz świszczą kule...), są niejako "przywiązane" do pojazdów, a pojazdy z kolei są przywiązane do dróg i nie wjadą w każdą dziurę/ścieżkę/prześwit.
Ciekawe tylko czy ta sama zasada ma zastosowanie gdy zastąpimy zrujnowane miasto np polami ryżowymi albo łagodnymi wzgórzami.
Do każdego terenu, który umożliwia piechocie skrócenie dystansu i użycie znajdujących się w jej dyspozycji środków ppanc. Nawet stary RPG-7 albo wiązka granatów mogą być skuteczne, jeśli zostaną użyte z bliskiej odległości i pod odpowiednim kątem (np z góry w przedział silnikowy), gąsienicę itp. Niektóre pojazdy mają swoje wrażliwe punkty, w które trafić tym łatwiej, im bliżej się znajdujemy. Wiadomo, że teren zurbanizowany, albo wiejski, umożliwiają takie podejście, jednocześnie kanalizując ruch pojazdów. Na ryżowiskach pojazdy też nie poszaleją tak, jak piechota na śmigłach.

Broń pancerna jest po prostu zbyt cenna do kontrolowania terenu. Nie takie jest jej główne zadanie, choć oczywiście różnie może się zdarzyć. Co innego, kiedy pełni rolę wsparcia dla piechoty (to akurat też fajnie widać w Undaunted), no ale wtedy teren zajmuje i kontroluje jednak piechota.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10022
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1308 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: rastula »

gdzie na pustyni jest ten urban? ;)...
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6455
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 943 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Odi »

Zobacz mapki do Undaunted i cele misji.
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2267
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 396 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Leviathan »

Polska wersja już tuż tuż, więc o grze znowu będzie głośno. Na Wojennik TV znajdziecie obecnie zarówno unboxing, jak i relację z rozgrywki - jeżeli ktoś chce obejrzeć, jak gra chodzi w praktyce, to zapraszam:

Wojennik TV # 415: Undaunted: Normandy - unboxing (PL)
Wojennik TV # 425: Rozgrywka - Undaunted: Normandy (scenariusz nr 2)
Ash
Posty: 293
Rejestracja: 19 wrz 2011, 23:19
Lokalizacja: Łódź
Been thanked: 1 time

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Ash »

Zamiast wypisywać bzdury „znawcom” sugeruje poczytanie na steamie przetłumaczonych przez deva z ukraińskiego graviteam raportów załóg Valentine z LL , co wprawiali z niemiecka piechota pozbawiona dedykowanych środków ppanc czołgiści, których jedyna bronią przeciw piechocie był PM I granaty załogi.
Wosho
Posty: 1439
Rejestracja: 01 gru 2011, 13:15
Has thanked: 177 times
Been thanked: 141 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Wosho »

Link?
Mendaks
Posty: 243
Rejestracja: 04 mar 2020, 20:57
Been thanked: 53 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Mendaks »

Zapraszam was na moją recenzję tej świetnej dwuosobowej gry wojennej :)

https://www.youtube.com/watch?v=O_NdIcuaqxM
Awatar użytkownika
Xfenix
Posty: 186
Rejestracja: 05 wrz 2016, 23:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Xfenix »

Dzisiaj jest premiera polskiej wersji językowej. Równocześnie Ogry rozpoczynają wysyłkę egzemplarzy zakupionych w przedsprzedaży poprzez ich sklep internetowy. :)
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: mistrz_yon »

Takie pytanie od bardzo letniego wargamera: jak się ma Undaunted do:
- Memoir’44 (nie mam tylko Flight Plan)
- CoH
- Heroes of Normandy
- D-Day dice

Czy mając te gry (i czasami w nie pogrywając) Undaunted wniesie jakąś nowa jakość?
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2267
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 396 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: Leviathan »

mistrz_yon pisze: 20 wrz 2020, 10:24 Takie pytanie od bardzo letniego wargamera: jak się ma Undaunted do:
- Memoir’44 (nie mam tylko Flight Plan)
- CoH
- Heroes of Normandy
- D-Day dice

Czy mając te gry (i czasami w nie pogrywając) Undaunted wniesie jakąś nowa jakość?
Odpowiedź od "hardcorowego" wargamera :wink:

Tak. Undaunted: Normandy zdecydowanie wnosi nową jakość. O ile, podobnie jak wskazane w Twoim poście gry, to jest tytuł z niskim poziomem wejścia, to działa zupełnie inaczej. To jest deck builder - coś czego w lekkich grach wojennych mocno brakowało.

Więcej szczegółów w recenzji na kanale:
Wojennik TV # 450: Undaunted: Normandy - recenzja (PL)
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Undaunted: Normandy (David Thompson, Trevor Benjamin)

Post autor: mistrz_yon »

Leviathan pisze: 20 wrz 2020, 18:06
Odpowiedź od "hardcorowego" wargamera :wink:

Tak. Undaunted: Normandy zdecydowanie wnosi nową jakość. O ile, podobnie jak wskazane w Twoim poście gry, to jest tytuł z niskim poziomem wejścia, to działa zupełnie inaczej. To jest deck builder - coś czego w lekkich grach wojennych mocno brakowało.
Dzięki! Bierę w takim razie, bo z deckbuilderów mam w sumie tylko Valley Of the Kings.
Fajna recenzja, BTW.
ODPOWIEDZ