Dwergar - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Nidav »

ajvven pisze: 23 lis 2020, 21:11 Cześć,

niestety nie znalazłem precyzyjnego opisu w instrukcji oraz w poniższym wątku.

Jak działa dokładnie sztygar na polach kopalni ? Korzystając z danego poziomu przy wydobyciu wstawiam go od razu do wagonika z surowcami czy ściągam też meepla z pola na tym poziomie i daje do swojej rezerwy (o ile jest obecny) ?
Ściągasz również meepla z tego pola, żeby móc z niego później skorzystać, jeśli jakiś na tym poziomie leży.
ajvven
Posty: 126
Rejestracja: 30 gru 2015, 11:02
Lokalizacja: Nadolice Wielkie koło Wrocławia
Has thanked: 16 times
Been thanked: 2 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: ajvven »

Jeszcze jedno pytanie:

Na kartach rozwinięć jest kilof + (plus) -> zapewnia dodatkowe wydobycie dla pewnych meepli. Jak traktować to dodatkowe wydobycie ? Jako ten dodatkowy surowiec pod kotłami jako bonus jak postawisz tam kocioł czy po prostu wydobycie 2x ?
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Nidav »

ajvven pisze: 23 lis 2020, 22:30 Jeszcze jedno pytanie:

Na kartach rozwinięć jest kilof + (plus) -> zapewnia dodatkowe wydobycie dla pewnych meepli. Jak traktować to dodatkowe wydobycie ? Jako ten dodatkowy surowiec pod kotłami jako bonus jak postawisz tam kocioł czy po prostu wydobycie 2x ?
Jak ten dodatkowy surowiec pod kotłem. Przy czym warto wspomnieć, że może być tylko jedno dodatkowe wydobycie w akcji, czyli np. mając kartę, którą pozwala inżynierom na dodatkowe wydobycie i idąc nim na poziom, na którym ma się swój kocioł, to i tak otrzymuje się tylko jedno dodatkowe wydobycie, bo to się nie kumuluje.
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 863
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 304 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: konradstpn »

Aktualnie wytrzymałość pudełka i solidność pakowania z moją grą Dwergar testuje kurier. Jestem świeżo po lekturze instrukcji i stąd moje pytanie. Jaki jest sens realizacji projektu i rozwinięcia Niebezpieczny zator ? Czyżby chodziło tylko o przewagę w projektach Stary Szyb ?
Gram, więc jestem.
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Jan Madejski »

konradstpn pisze: 27 lis 2020, 21:58 Aktualnie wytrzymałość pudełka i solidność pakowania z moją grą Dwergar testuje kurier. Jestem świeżo po lekturze instrukcji i stąd moje pytanie. Jaki jest sens realizacji projektu i rozwinięcia Niebezpieczny zator ? Czyżby chodziło tylko o przewagę w projektach Stary Szyb ?
W tabelce na końcu instrukcji zabrakło informacji, że rozwinięcie tego zlecenia daje 8 PZ (na karcie na szczęście jest to napisane).
Awatar użytkownika
Propi
Posty: 1151
Rejestracja: 04 sty 2019, 19:06
Has thanked: 504 times
Been thanked: 333 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Propi »

Jan Madejski - przede wszystkim ogromny szacunek za stworzenie gry, która zarówno wyglądem jak i samą rozgrywką zupełnie nie ustępuje kolegom z nawet bardzo bliskiego Zachodu. Patrzeć na Dwergar i manipulować elementami (te znaczniki wydobywanych towarów - mistrzostwo!) to czysta przyjemność! Rozegrałem pierwszą partię na dwie ręce, z drobną pomocą Rahdo, i mam dwa pytania.

1. Nie jestem pewien, czy dobrze rozumiem rolę Sztygara. Poza "usługą" budowania pieców na polach akcji i wskakiwania do wózków w kopalni widzę tylko jedno "strategiczne" zastosowanie dla niego - podmianę na innego specjalistę, który tymczasowo trafia na moją rękę. Tym samym Sztygar może doprowadzić do powstania pustych pól (np. w kopalni) - bo kiedy ja go używam do wykonania akcji, specjalista z tego pola ląduje u mnie na ręce, a gdy inny gracz stanie na polu z moim Sztygarem to ów Sztygar wraca do mnie. Dobrze rozumiem, czy wręcz przeciwnie - nie rozumiem nic? ;)

2. Właściwość "dodatkowe wydobycie". Nie jestem w stanie znaleźć w instrukcji - choć to może być wina późnej godziny - wyjaśnienia ile i jakich dóbr wydobywam więcej, gdy posiadam tę właściwość? Czy dokładam jeden zasób czy dubluję wszystkie wydobywane w danym ruchu zasoby? I czy efekty tego dodatkowego wydobycia mnożą się w zależności od tego na ilu kartach posiadłem tę zdolność?
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Jan Madejski »

Dziękuję, za miłe słowa :)

2. Dodatkowe wydobycie to zasoby podane na prawo od kopalni, pod polami na piece (np. na najniższym poziomie normalnie wydobywa się 1x klejnot, a dodatkowe wydobycie daje także 1x złoto). Dodatkowe wydobycia nie kumulują się.

1. W zasadzie wymieniłeś wszystkie cechy Sztygara. Fakt, że wraca on do właściciela, a nie do gracza stawiającego pionek na polu ze sztygarem (albo opróżnia pola w kopalni), potrafi nieźle namieszać przeciwnikom. To taki hołd w stronę klasycznego worker-placement (z zajmowaniem pól), ale zrealizowany bardziej w duchu tej gry.
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 863
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 304 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: konradstpn »

Czy przewagi kart z konkretnych talii rozpatrujemy w kolejności występowania w instrukcji ? Nie znalazłem jednoznacznego opisu.
Gram, więc jestem.
Awatar użytkownika
dragon77
Posty: 219
Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Dwergar (Jan Madejski)

Post autor: dragon77 »

Takie szybkie pytanie co do kart projektów nr 2,3 i 4 = "Twój sztygar jest X. Twoi X dostarczają dodatkowe surowce w kopalni" - ale które ? Robię dwa razy podstawową akcję wydobycia ? Czyli na poziomie 1 ładuję do wózka 6 kamieni ? Czy ładuję3 kamienie + 2 kamienie z dodatkowej akcji ładowania ? (które jest pod polem na piec budowany przez sztygara)

I odpowiednio - jeśli mam zbudowany piec na 1 poziomie, to wtedy wydobywam 8 kamieni ? Czy 7 ? Zakładając, że mam również rozwiniętą kartę projektu (2,3 lub 4)
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1965
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 191 times
Been thanked: 839 times

Re: Dwergar (Jan Madejski)

Post autor: Neoptolemos »

Następnym razem pytaj w wątku o zasadach (gdzie pewnie to zaraz trafi).
Natomiast odpowiadając - dzięki tym kartom projektu masz dodatkowe wydobycie przy użyciu danego typu krasnoluda (czyli tak, to samo, co pod piecem - np. na pierwszym poziomie wydobywasz +2 kamienie). Efekt kumuluje się z piecem (czyli sumarycznie 7 kamieni na pierwszym poziomie) - tu ew. niech mnie ktoś poprawi.

Natomiast drugim efektem jest to, że twojego sztygara traktujesz również jako krasnoluda o danym kolorze - czyli możesz na każdym polu wykonywać odpowiednie akcje bonusowe (np. jeśli jest hutnikiem, może rozpalić wszystkie piece zamiast jednego).
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Awatar użytkownika
dragon77
Posty: 219
Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Dwergar (Jan Madejski)

Post autor: dragon77 »

Neoptolemos pisze: 04 gru 2020, 14:49 Następnym razem pytaj w wątku o zasadach (gdzie pewnie to zaraz trafi).
Natomiast odpowiadając - dzięki tym kartom projektu masz dodatkowe wydobycie przy użyciu danego typu krasnoluda (czyli tak, to samo, co pod piecem - np. na pierwszym poziomie wydobywasz +2 kamienie). Efekt kumuluje się z piecem (czyli sumarycznie 7 kamieni na pierwszym poziomie) - tu ew. niech mnie ktoś poprawi.

Natomiast drugim efektem jest to, że twojego sztygara traktujesz również jako krasnoluda o danym kolorze - czyli możesz na każdym polu wykonywać odpowiednie akcje bonusowe (np. jeśli jest hutnikiem, może rozpalić wszystkie piece zamiast jednego).
No właśnie - a skąd wynika, że ten bonus pod piecami dostaję, a nie podwojone wydobycie ? :) Bo nie wiem czy za chwilę jakaś analogiczna sytuacja z innych kart mi nie wyjdzie i chciałbym wiedzieć jakim kluczem się kierować :)
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Dwergar (Jan Madejski)

Post autor: detrytusek »

dragon77 pisze: 04 gru 2020, 16:29
Neoptolemos pisze: 04 gru 2020, 14:49 Następnym razem pytaj w wątku o zasadach (gdzie pewnie to zaraz trafi).
Natomiast odpowiadając - dzięki tym kartom projektu masz dodatkowe wydobycie przy użyciu danego typu krasnoluda (czyli tak, to samo, co pod piecem - np. na pierwszym poziomie wydobywasz +2 kamienie). Efekt kumuluje się z piecem (czyli sumarycznie 7 kamieni na pierwszym poziomie) - tu ew. niech mnie ktoś poprawi.

Natomiast drugim efektem jest to, że twojego sztygara traktujesz również jako krasnoluda o danym kolorze - czyli możesz na każdym polu wykonywać odpowiednie akcje bonusowe (np. jeśli jest hutnikiem, może rozpalić wszystkie piece zamiast jednego).
No właśnie - a skąd wynika, że ten bonus pod piecami dostaję, a nie podwojone wydobycie ? :) Bo nie wiem czy za chwilę jakaś analogiczna sytuacja z innych kart mi nie wyjdzie i chciałbym wiedzieć jakim kluczem się kierować :)
Z odpowiedzi autora. W instrukcji nie ma o tym słowa niestety.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
dragon77
Posty: 219
Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Dwergar (Jan Madejski)

Post autor: dragon77 »

detrytusek pisze: 04 gru 2020, 16:30
dragon77 pisze: 04 gru 2020, 16:29
Neoptolemos pisze: 04 gru 2020, 14:49 Następnym razem pytaj w wątku o zasadach (gdzie pewnie to zaraz trafi).
Natomiast odpowiadając - dzięki tym kartom projektu masz dodatkowe wydobycie przy użyciu danego typu krasnoluda (czyli tak, to samo, co pod piecem - np. na pierwszym poziomie wydobywasz +2 kamienie). Efekt kumuluje się z piecem (czyli sumarycznie 7 kamieni na pierwszym poziomie) - tu ew. niech mnie ktoś poprawi.

Natomiast drugim efektem jest to, że twojego sztygara traktujesz również jako krasnoluda o danym kolorze - czyli możesz na każdym polu wykonywać odpowiednie akcje bonusowe (np. jeśli jest hutnikiem, może rozpalić wszystkie piece zamiast jednego).
No właśnie - a skąd wynika, że ten bonus pod piecami dostaję, a nie podwojone wydobycie ? :) Bo nie wiem czy za chwilę jakaś analogiczna sytuacja z innych kart mi nie wyjdzie i chciałbym wiedzieć jakim kluczem się kierować :)
Z odpowiedzi autora. W instrukcji nie ma o tym słowa niestety.
Włąśnie zauważyłem powyżej odpowiedzi w tym samym temacie (a wcześniej nie widziałem, bo mi to pytanie dopiero tu przeniesiono) - sorki za powtórne pytanie
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1342
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 552 times
Been thanked: 281 times

Re: Dwergar (Jan Madejski)

Post autor: Atamán »

Neoptolemos pisze: 04 gru 2020, 14:49 Następnym razem pytaj w wątku o zasadach (gdzie pewnie to zaraz trafi).
Natomiast odpowiadając - dzięki tym kartom projektu masz dodatkowe wydobycie przy użyciu danego typu krasnoluda (czyli tak, to samo, co pod piecem - np. na pierwszym poziomie wydobywasz +2 kamienie). Efekt kumuluje się z piecem (czyli sumarycznie 7 kamieni na pierwszym poziomie) - tu ew. niech mnie ktoś poprawi.
Dodatkowe wydobycie może być tylko jedno, czyli nie kumuluje się to z piecem, ani kartą wydarzenia, które daje bonusowe wydobycie.
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 863
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 304 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: konradstpn »

konradstpn pisze: 04 gru 2020, 12:08 Czy przewagi kart z konkretnych talii rozpatrujemy w kolejności występowania w instrukcji ? Nie znalazłem jednoznacznego opisu.
Ponawiam kwestię.
Gram, więc jestem.
Awatar użytkownika
dragon77
Posty: 219
Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: dragon77 »

Po dwóch rozgrywkach mam takie pytanka:

1) jeśli surowce w kopalni mam tylko na poziomach 1 i 3 oraz robię cztery akcje podniesienia wyciągu (1 darmowa + 3 za ciepło) hutnikiem, to dostaję za to 2 czy 4 pkt ?

2) jeśli surowce w kopalni mam tylko na poziomie 4 (i wszystkie pozostałe poziomy są puste) oraz robię cztery akcje podniesienia wyciągu (1 darmowa + 3 za ciepło) hutnikiem (czyli nie wydobędę żadnego surowca, a mój pełen wózek zatrzyma się na 0 poziomie), to dostaję za to 4 czy 0 pkt ?

3) puenta z pkt 1 i2 - jeśli na 4 poziomie w jakimkolwiek wózku jest przynajmniej jeden dowolny surowiec, to w akcji podniesienia wyciągu za pomocą Hutnika można maksymalnie zdobyć 5 punktów, tak ? No i pytanie czy w takiej sytuacji (czyli, że w wózkach na poziomach od 0 do 3 nie ma nic) to właśnie będzie 5 pkt czy tylko 1 pkt.

I z ciekawości - dlaczego w instrukcji jest info, że w akcji podniesienia wyciągu można użyć więcej niż 3 punktów ciepła ? Przecież to chyba oczywiste, skoro do wyciągnięcia na powierzchnię diamentu z 4 poziomu, trzeba wykonać akcję podniesienia wyciągu 5 razy - czyli 1 darmowe podniesienie oraz 4 podniesienia za 4 punkty ciepła.


I jeszcze kwestia odzyskiwania surowca z akcji realizacji projektu za pomocą inżyniera. Jeśli projekt kosztuje 2 złota, a ja mam zrealizowany inny projekt, który daje mi zniżkę 1 złota, to czy po zapłaceniu za realizację tego 1 złota (po zniżce) ja to jedno złoto odzyskuję z powrotem ? (no bo w koszcie projektu były 2 złota, więc warunek odzyskania surowca spełniony).

Aha i co do sztygara - ja rozumiem, że sztygar może wykonać sobie normalnie akcję z pola akcji ORAZ DODATKOWO może wybudować piec przy tym polu akcji, tak ?
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 863
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 304 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: konradstpn »

dragon77 pisze: 05 gru 2020, 22:14 Po dwóch rozgrywkach mam takie pytanka:

1) jeśli surowce w kopalni mam tylko na poziomach 1 i 3 oraz robię cztery akcje podniesienia wyciągu (1 darmowa + 3 za ciepło) hutnikiem, to dostaję za to 2 czy 4 pkt ?

2) jeśli surowce w kopalni mam tylko na poziomie 4 (i wszystkie pozostałe poziomy są puste) oraz robię cztery akcje podniesienia wyciągu (1 darmowa + 3 za ciepło) hutnikiem (czyli nie wydobędę żadnego surowca, a mój pełen wózek zatrzyma się na 0 poziomie), to dostaję za to 4 czy 0 pkt ?

3) puenta z pkt 1 i2 - jeśli na 4 poziomie w jakimkolwiek wózku jest przynajmniej jeden dowolny surowiec, to w akcji podniesienia wyciągu za pomocą Hutnika można maksymalnie zdobyć 5 punktów, tak ? No i pytanie czy w takiej sytuacji (czyli, że w wózkach na poziomach od 0 do 3 nie ma nic) to właśnie będzie 5 pkt czy tylko 1 pkt.

I z ciekawości - dlaczego w instrukcji jest info, że w akcji podniesienia wyciągu można użyć więcej niż 3 punktów ciepła ? Przecież to chyba oczywiste, skoro do wyciągnięcia na powierzchnię diamentu z 4 poziomu, trzeba wykonać akcję podniesienia wyciągu 5 razy - czyli 1 darmowe podniesienie oraz 4 podniesienia za 4 punkty ciepła.


I jeszcze kwestia odzyskiwania surowca z akcji realizacji projektu za pomocą inżyniera. Jeśli projekt kosztuje 2 złota, a ja mam zrealizowany inny projekt, który daje mi zniżkę 1 złota, to czy po zapłaceniu za realizację tego 1 złota (po zniżce) ja to jedno złoto odzyskuję z powrotem ? (no bo w koszcie projektu były 2 złota, więc warunek odzyskania surowca spełniony).

Aha i co do sztygara - ja rozumiem, że sztygar może wykonać sobie normalnie akcję z pola akcji ORAZ DODATKOWO może wybudować piec przy tym polu akcji, tak ?
Punkty 1-3 dopóki są jakiekolwiek surowce w kopalni punktujesz za każdorazowe użycie przekładni korzystając z hutnika. Akcja sztygara tak jak opisałeś.
Odnośnie odzyskania surowca nie jestem pewien, ale wydaje mi się, że nie odzyskujesz złota. Intrukcja podaje, że możesz odzyskać jeden z zasobów, który wydałeś Faktycznie nie ponosisz kosztu 2 złota mimo, że taki koszt widnieje na karcie. Z drugiej strony takie combo byłoby całkiem sympatyczne. Może odnajdzie się autor gry i wyjaśni to jednoznacznie jak i moje ostatnie pytanie. Liczę na to, że serwis posprzedażowy obowiązuje :-)
Gram, więc jestem.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1342
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 552 times
Been thanked: 281 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Atamán »

dragon77 pisze: 05 gru 2020, 22:14I jeszcze kwestia odzyskiwania surowca z akcji realizacji projektu za pomocą inżyniera. Jeśli projekt kosztuje 2 złota, a ja mam zrealizowany inny projekt, który daje mi zniżkę 1 złota, to czy po zapłaceniu za realizację tego 1 złota (po zniżce) ja to jedno złoto odzyskuję z powrotem ? (no bo w koszcie projektu były 2 złota, więc warunek odzyskania surowca spełniony).
Hmm, a ja bym powiedział, że możesz odzyskać 1 szt. złota, bo tekst w instrukcji nie odnosi się do tego, czy gracz faktycznie zapłacił 2 czy 1, tylko, czy na karcie projektu jest koszt większy od 1. Choć faktycznie jeszcze autor gry może potwierdzić, jaka była intencja. :)

konradstpn pisze: 05 gru 2020, 16:44
konradstpn pisze: 04 gru 2020, 12:08 Czy przewagi kart z konkretnych talii rozpatrujemy w kolejności występowania w instrukcji ? Nie znalazłem jednoznacznego opisu.
Ponawiam kwestię.
Dobre pytanie, podbijam.
krakus98
Posty: 2
Rejestracja: 04 lip 2018, 16:14
Been thanked: 1 time

Re: Dwergar - zasady

Post autor: krakus98 »

konradstpn pisze: ↑04 gru 2020, 11:08
Czy przewagi kart z konkretnych talii rozpatrujemy w kolejności występowania w instrukcji ? Nie znalazłem jednoznacznego opisu.
Ponawiam kwestię.
Dobre pytanie, podbijam.
a jakie to ma znaczenie w jakiej kolejności to rozpatrujemy? W grze 2os miałem remis w talii "zachodnia ćwiartka" i każdy z nas zrobił dodatkowe 3 akcje w kolejności w jakiej graliśmy całą grę. Dodatkowo nie uzupełnialiśmy kart projektów, bo nie jest to "dodatkowa runda" (na początku rundy gracza uzupełniasz projekty), a dodatkowe ruchy tylko. Tak my to rozumieliśmy.

Mam inne pytanie: "twój sztygar jest inżynierem. Twoi inżynierowie dostarczają dodatkowe surowce w kopalni" i tu mieliśmy konflikt: czy jeśli pójdę sztygarem do kopalni, to jest on wtedy inżynierem i dzięki temu robi dodatkowe wydobycie? I czy jeśli sztygar jest inżynierem, to wtedy idzie do wózka czy nie? Ja uważam, że sztygar działa jak inżynier tylko nad kopalnią, a żona chce robić dodatkowe wydobycie sztygarem :roll:
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1342
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 552 times
Been thanked: 281 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Atamán »

krakus98 pisze: 07 gru 2020, 15:22 a jakie to ma znaczenie w jakiej kolejności to rozpatrujemy? W grze 2os miałem remis w talii "zachodnia ćwiartka" i każdy z nas zrobił dodatkowe 3 akcje w kolejności w jakiej graliśmy całą grę. Dodatkowo nie uzupełnialiśmy kart projektów, bo nie jest to "dodatkowa runda" (na początku rundy gracza uzupełniasz projekty), a dodatkowe ruchy tylko. Tak my to rozumieliśmy.
Czasami to może mieć znaczenie - np. gdy graczowi przysługuje zarówno bonus z "Zachodniej Ćwiartki" jak i ze "Złotych Tarasów", to pytanie: czy gracz najpierw robi 3 bonusowe akcje (i np. realizuje projekt), a dopiero potem darmowe rozwinięcie (projektu, który dopiero co rozwinął)? A może gracz najpierw robi darmowe rozwinięcie (które np. daje mu surowce albo jakąś zdolność bierną), a następnie wykorzystuje 3 akcje (korzystając już z tak zdobytych surowców lub zdolności)? Czy gracz ma wtedy dowolność korzystania z obu bonusów, czy też jest ona jakoś narzucona?

Pytanie też, jeśli jest kilku graczy, to czy najpierw robimy wszyscy 1 z bonusów (w kolejności rundy), a potem drugi (znowu w kolejności rundy)? Czy też idziemy w kolejności rundy i najpierw pierwszy gracz odpala wszystkie bonusy, które mu przysługują, a potem drugi gracz odpala wszystkie bonusy itp. (to ma znaczenie, bo zarówno w akcjach, jak i w rozwoju możemy dać innym graczom surowce albo ciepło).

Ciekawa też kwestia z tym uzupełnianiem projektów - wg instrukcji masz rację, to nie jest dodatkowa tura, a jedynie 3 akcje, ale jak my graliśmy, to robiliśmy uzupełnienie zawsze tuż przed tymi 3 akcjami (było 2 graczy remisujących na Zachodniej Ćwiartce), mam wrażenie, że to mogłoby być za bardzo krzywdzące dla graczy później w kolejności tury.
krakus98 pisze: 07 gru 2020, 15:22 Mam inne pytanie: "twój sztygar jest inżynierem. Twoi inżynierowie dostarczają dodatkowe surowce w kopalni" i tu mieliśmy konflikt: czy jeśli pójdę sztygarem do kopalni, to jest on wtedy inżynierem i dzięki temu robi dodatkowe wydobycie? I czy jeśli sztygar jest inżynierem, to wtedy idzie do wózka czy nie? Ja uważam, że sztygar działa jak inżynier tylko nad kopalnią, a żona chce robić dodatkowe wydobycie sztygarem :roll:
Wg mnie jest on jednocześnie sztygarem, jak i inżynierem, więc wysyłając go do kopalni zarówno zapewni dodatkowe wydobycie (bo jest inżynierem), jak i wskoczy do wózka (bo jest sztygarem), a jeszcze w międzyczasie może i piec zamontować :D Nie widzę przeciwwskazań :D
krakus98 pisze: 07 gru 2020, 15:22 na tym forum dowiedziałem się, że "dodatkowe wydobycie" oznacza, że dostaję "dodatkowe surowce" (czyli to spod kotła - wybudowanego lub nie), więc po co używać słowa "wydobycie" ?! Ja na poziomie 1 wkładałem do wózka 10 kamienia, bo w kopalni robi się "akcja wydobycie".... po co sobie tak utrudniać w instrukcji?!!!
Hmm, chyba to ja wprowadziłem trochę zamieszania stosując nieprecyzyjne słownictwo tutaj na forum, w instrukcji jest to nazywane "dodatkowe surowce", czyli jak robisz akcję wydobycia, to niektóre efekty mogą zapewnić dodatkowe surowce podczas tego wydobycia. I te dodatkowe surowce, to te, które są pod miejscem na piec. 10 kamienia to raczej nie jest prawidłowe zagranie - na pierwszym poziomie dokładasz 3 kamienie, a jeśli przysługuje tobie wydobycie z dodatkowymi surowcami, to wtedy 5 kamieni. I tyle. W instrukcji zabrakło tylko zdefiniowania czym są "dodatkowe surowce" i że kilka efektów, które dają te dodatkowe surowce się nie kumuluje. Efekty, które dają dodatkowe surowce to: zamontowany piec (ale tylko właścicielowi tego pieca), niektóre rozwinięte projekty oraz 1 karta wydarzenia.
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Nidav »

Atamán pisze: 07 gru 2020, 15:54
krakus98 pisze: 07 gru 2020, 15:22 Mam inne pytanie: "twój sztygar jest inżynierem. Twoi inżynierowie dostarczają dodatkowe surowce w kopalni" i tu mieliśmy konflikt: czy jeśli pójdę sztygarem do kopalni, to jest on wtedy inżynierem i dzięki temu robi dodatkowe wydobycie? I czy jeśli sztygar jest inżynierem, to wtedy idzie do wózka czy nie? Ja uważam, że sztygar działa jak inżynier tylko nad kopalnią, a żona chce robić dodatkowe wydobycie sztygarem :roll:
Wg mnie jest on jednocześnie sztygarem, jak i inżynierem, więc wysyłając go do kopalni zarówno zapewni dodatkowe wydobycie (bo jest inżynierem), jak i wskoczy do wózka (bo jest sztygarem), a jeszcze w międzyczasie może i piec zamontować :D Nie widzę przeciwwskazań :D
O ile dobrze kojarzę, to autor pisał w wątku gry albo gdzieś w tym temacie, że jak się ma dwie karty z niebieskiej talii, które sprawiają, że np. sztygar jest i inżynierem i hutnikiem, to idąc na akcję gdzie bonusy są przy wysyłaniu inżyniera albo hutnika, to wtedy taki sztygar może skorzystać z obu. Wpisywało by się to w narrację, że taki sztygar wysyłany do kopalni, będąc inżynierem, korzysta z faktu bycia sztygarem i inżynierem.
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2019
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1494 times
Been thanked: 1142 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Bruno »

Zgadzam się z Atamanem co do rozumienia zasad (powyżej), z wyjątkiem interpretowania bonusu wynikającego z przewagi w niebieskich projektach: w instrukcji wyraźnie napisano, że gracz ma dodatkowe 3 akcje, a nie dodatkową turę. Dlatego my nie uzupełnialiśmy toru projektów.
Natomiast pytanie, co w takim razie z ciepłem - czy uznajemy, że liczenie przewag na koniec gry następuje po zakończeniu ostatniej tury (i ciepło przepada), czy jednak te 3 dodatkowe akcje to kontynuacja ostatniej tury (więc nie przepada).
Warto i te kwestie wyjaśnić, przed stworzeniem instrukcji 2.0 :wink:
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
krakus98
Posty: 2
Rejestracja: 04 lip 2018, 16:14
Been thanked: 1 time

Re: Dwergar - zasady

Post autor: krakus98 »

Bruno pisze: 07 gru 2020, 17:01 Zgadzam się z Atamanem co do rozumienia zasad (powyżej), z wyjątkiem interpretowania bonusu wynikającego z przewagi w niebieskich projektach: w instrukcji wyraźnie napisano, że gracz ma dodatkowe 3 akcje, a nie dodatkową turę. Dlatego my nie uzupełnialiśmy toru projektów.
Natomiast pytanie, co w takim razie z ciepłem - czy uznajemy, że liczenie przewag na koniec gry następuje po zakończeniu ostatniej tury (i ciepło przepada), czy jednak te 3 dodatkowe akcje to kontynuacja ostatniej tury (więc nie przepada).
Warto i te kwestie wyjaśnić, przed stworzeniem instrukcji 2.0 :wink:
Na końcu swojej tury, dajesz poziom ciepła do 0. Trzy dodatkowe akcje, są wg instrukcji przed końcowym podliczeniem punktów.

Co do atamana: nie ty mi tu mieszasz nazewnictwem, tylko w instrukcji jest opis karty "dodatkowe surowce", a na tej małej pomocy gracza, symbol kilof+ znaczy "dodatkowe wydobycie"
Ja bym zrobił, że wszyscy na raz rozwijają projekty, a potem każdy robi 3 ruchy w kolejności grania.
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Jan Madejski »

Wróciłem - wybaczcie długie milczenie ;)
Czy przewagi kart z konkretnych talii rozpatrujemy w kolejności występowania w instrukcji ? Nie znalazłem jednoznacznego opisu.
Tak, kolejność jest zgodna z akapitami instrukcji, czyli najpierw są 3 bonusowe akcje za niebieską talię (w kolejności takiej samej, jak podczas normalnych rund), a dopiero potem darmowe rozwinięcie ze złotej talii (jeśli kilku graczy remisuje, to rozwinięcia też następują w standardowej kolejności).
Uwaga: te 3 dodatkowe akcje z niebieskiej talii to nie jest dodatkowa runda i nie dzieją się podczas niej zasady, które normalnie wydarzyłyby się "z automatu" (karta wydarzenia, uzupełnienie toru zleceń, przydzielenie Srebrnobrodego, rozprzestrzenienie ognia na planszetce gracza). Obowiązują jedynie zasady będące efektem działań graczy (tzn. można komuś "zwrócić" sztygara stając na jego polu, można dać oponentowi punkty ciepła korzystając z pola z jego piecem, można komuś dać zasoby wyciągając kołowrót). Nie jest to też kontynuacja ostatniej rundy (czyli ciepełko z 10 rundy przepada przed tymi 3 bonusowymi akcjami). Jeśli kilku graczy remisuje na niebieskich kartach, to niestety ci w dalszej kolejności mogą mieć mniej dostępnych kart zleceń.

I taka brzydka zasada, dotycząca sytuacji, o którą zapewne prędzej czy później ktoś zapyta: ustalenie, kto zdobywa jakie premie na koniec gry, następuje zaraz po zakończeniu ostatniej rundy gry, przed rozegraniem 3 bonusowych akcji i nie zmienia się w efekcie tych akcji. Tzn. jeśli gracz prowadzący w zleceniach Zachodniej Ćwiartki w swoich dodatkowych akcjach zrealizuje zlecenia ze Złotych Tarasów, to nie wpłynie już na to, który z graczy otrzyma darmowe rozwinięcie. To trochę mało intuicyjne, ale niestety bardziej eleganckie rozwiązanie (czyli sprawdzanie bonusa na bieżąco) zbyt premiowało graczy będących wcześniej w kolejności.

Podsumowując:
a) kończy się ostatnia runda, ciepło zostaje utracone
b) gracze ustalają, kto prowadzi w niebieskich, a kto w złotych zleceniach
c) rozgrywane są dodatkowe akcje za niebieskie zlecenia
d) następują darmowe rozwinięcia za złote zlecenia (gdy nie ma remisów, to "c" i "d" można wykonywać równocześnie)
e) gracze otrzymują dodatkowe PZ ze zleceń, które coś dają na koniec gry
f) wyłaniany jest zwycięzca
Twoi X dostarczają dodatkowe surowce w kopalni (...)
Sprostuję, bo ten termin rodzi wątpliwości: "dodatkowe surowce w kopalni" i "dodatkowe wydobycie" to to samo (oznaczane czasem kilofem z plusem). Dodatkowe wydobycie z różnych źródeł nie kumuluje się.
I jeszcze kwestia odzyskiwania surowca z akcji realizacji projektu za pomocą inżyniera. Jeśli projekt kosztuje 2 złota, a ja mam zrealizowany inny projekt, który daje mi zniżkę 1 złota, to czy po zapłaceniu za realizację tego 1 złota (po zniżce) ja to jedno złoto odzyskuję z powrotem ? (no bo w koszcie projektu były 2 złota, więc warunek odzyskania surowca spełniony).
W podanym przykładzie możesz odzyskać 1 złota 8)
jeśli pójdę sztygarem do kopalni, to jest on wtedy inżynierem i dzięki temu robi dodatkowe wydobycie?
Tak! Sztygar jest jednocześnie inżynierem i przynosi dodatkowe zasoby w kopalni (i wskakuje do wózeczka, i jeszcze może wbudować piecyk).
Awatar użytkownika
rav126
Posty: 796
Rejestracja: 27 paź 2010, 00:56
Has thanked: 407 times
Been thanked: 504 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: rav126 »

Z jednej strony piszesz, że kolejni gracze będą mieć mniej kart zleceń (z 3 bonusowych akcji)
Jan Madejski pisze: 14 gru 2020, 00:33 Uwaga: te 3 dodatkowe akcje z niebieskiej talii to nie jest dodatkowa runda i nie dzieją się podczas niej zasady, które normalnie wydarzyłyby się "z automatu" (karta wydarzenia, uzupełnienie toru zleceń, przydzielenie Srebrnobrodego, rozprzestrzenienie ognia na planszetce gracza). Jeśli kilku graczy remisuje na niebieskich kartach, to niestety ci w dalszej kolejności mogą mieć mniej dostępnych kart zleceń.
A z drugiej, że coś innego premiowałoby graczy będących wcześniej w kolejności.
Jan Madejski pisze: 14 gru 2020, 00:33 Tzn. jeśli gracz prowadzący w zleceniach Zachodniej Ćwiartki w swoich dodatkowych akcjach zrealizuje zlecenia ze Złotych Tarasów, to nie wpłynie już na to, który z graczy otrzyma darmowe rozwinięcie. To trochę mało intuicyjne, ale niestety bardziej eleganckie rozwiązanie (czyli sprawdzanie bonusa na bieżąco) zbyt premiowało graczy będących wcześniej w kolejności.
No ale właśnie to, że nie uzupełniamy toru zleceń podczas tych dodatkowych 3 akcji, premiuje kogoś kto jest wcześniej w kolejności - ten wcześniejszy będzie miał więcej kart do wyboru! Nie dlatego, że lepiej grał, tylko właśnie dlatego, że akurat on jest wcześniej w kolejności. Zgodziłbym się z taką zasadą, gdyby w grze był tor kolejności, ale w takiej sytuacji to jest bez sensu. My graliśmy tak, że tor byśmy uzupełnili (ale akurat w ostatniej rundzie ktoś zakupił o jedną kartę niebieską więcej, ale dyskusja na ten temat była).
ODPOWIEDZ