Dwergar - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2019
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1494 times
Been thanked: 1142 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Bruno »

rav126 pisze: 14 gru 2020, 01:50 No ale właśnie to, że nie uzupełniamy toru zleceń podczas tych dodatkowych 3 akcji, premiuje kogoś kto jest wcześniej w kolejności - ten wcześniejszy będzie miał więcej kart do wyboru! Nie dlatego, że lepiej grał, tylko właśnie dlatego, że akurat on jest wcześniej w kolejności. Zgodziłbym się z taką zasadą, gdyby w grze był tor kolejności, ale w takiej sytuacji to jest bez sensu. My graliśmy tak, że tor byśmy uzupełnili (ale akurat w ostatniej rundzie ktoś zakupił o jedną kartę niebieską więcej, ale dyskusja na ten temat była).
Zgadza się, końcowe trzy akcje z przewagi w niebieskich, ale też niektóre wydarzenia (np. bonusowy PZ za postawienie mepla na pustym polu) bardzo premiują pierwszego gracza... Dlatego my gramy tak, że pierwszeństwo zmienia się co rundę (zgodnie ze wskazówkami zegara). Stała kolejność przy takich premiach dla 1. gracza byłaby niesprawiedliwym handicapem.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Jan Madejski »

rav126 pisze: 14 gru 2020, 01:50 Z jednej strony piszesz, że kolejni gracze będą mieć mniej kart zleceń (z 3 bonusowych akcji) (...)
A z drugiej, że coś innego premiowałoby graczy będących wcześniej w kolejności.
To dwie różne rzeczy. Pisałem, że wspomniany problem za bardzo premiował graczy w pierwszej kolejności (dlatego najpierw należy określić, kto ma jaką premię, a dopiero potem rozgrywać dodatkowe akcje) - na tyle, że z takim premiowaniem się nie zgadzam (bo te 3 dodatkowe akcje byłyby zbyt silne, jeśli dzięki nim można by jeszcze zremisować na złotej talii, albo wręcz pozbawić bonusa kogoś, kto wcześniej prowadził).
Natomiast to, że tor zleceń nie jest uzupełniany przed dodatkowymi akcjami - owszem - premiuje graczy w pierwszej kolejności, ale nie na tyle, by - wg moich testów - psuło to grę. Uzupełnienie toru sprawi, że te 3 bonusowe akcje staną się trochę zbyt silne (zwłaszcza, gdy jest tylko jeden lider niebieskiej talii). Jeśli kilku graczy remisuje na niebieskiej talii, to ci w późniejszej kolejności mogą jeszcze dostać zasoby (gdy wcześniejszy gracz użyje Przekładni albo skorzysta z pola z ich piecykiem) i mogą jeszcze wywalczyć kilka PZ wmurowując piece w puste pola lub kręcąc Przekładnią. Zresztą - co w sytuacji, gdy talia zleceń się wyczerpie? To też jest przypadek brzegowy, w którym ktoś będzie poszkodowany, a wykładanie nowych zleceń na początku bonusowego etapu go nie rozwiąże. Generalnie obecna wersja reguł jest dla mnie kompromisem pomiędzy różnymi przypadkami skrajnymi, przypadkami najczęstszymi i prostotą zasad.

ALE najważniejsze jest, by grać tak, aby czerpać z gry przyjemność! Jeśli preferujecie zmienną kolejność graczy albo uzupełnienie zleceń na bonusowym etapie - absolutnie Wam tego nie zabraniam. Są sytuacje, gdy będzie to lepsze od mojej wersji zasad (moje zasady traktujcie jako wersję dla mniej zaawansowanych graczy, którzy nie wiedzą o forum i nie zapytają o przypadki skrajne, ale za to mogą być przytłoczeni zbyt szczegółowymi regułami: "w wyjątkowej sytuacji gdy to i tamto, zróbcie tamto").
Awatar użytkownika
rav126
Posty: 796
Rejestracja: 27 paź 2010, 00:56
Has thanked: 407 times
Been thanked: 504 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: rav126 »

Jan Madejski pisze: 14 gru 2020, 11:20
Natomiast to, że tor zleceń nie jest uzupełniany przed dodatkowymi akcjami - owszem - premiuje graczy w pierwszej kolejności, ale nie na tyle, by - wg moich testów - psuło to grę. Uzupełnienie toru sprawi, że te 3 bonusowe akcje staną się trochę zbyt silne (zwłaszcza, gdy jest tylko jeden lider niebieskiej talii). Jeśli kilku graczy remisuje na niebieskiej talii, to ci w późniejszej kolejności mogą jeszcze dostać zasoby (gdy wcześniejszy gracz użyje Przekładni albo skorzysta z pola z ich piecykiem) i mogą jeszcze wywalczyć kilka PZ wmurowując piece w puste pola lub kręcąc Przekładnią. Zresztą - co w sytuacji, gdy talia zleceń się wyczerpie? To też jest przypadek brzegowy, w którym ktoś będzie poszkodowany, a wykładanie nowych zleceń na początku bonusowego etapu go nie rozwiąże. Generalnie obecna wersja reguł jest dla mnie kompromisem pomiędzy różnymi przypadkami skrajnymi, przypadkami najczęstszymi i prostotą zasad.

ALE najważniejsze jest, by grać tak, aby czerpać z gry przyjemność! Jeśli preferujecie zmienną kolejność graczy albo uzupełnienie zleceń na bonusowym etapie - absolutnie Wam tego nie zabraniam. Są sytuacje, gdy będzie to lepsze od mojej wersji zasad (moje zasady traktujcie jako wersję dla mniej zaawansowanych graczy, którzy nie wiedzą o forum i nie zapytają o przypadki skrajne, ale za to mogą być przytłoczeni zbyt szczegółowymi regułami: "w wyjątkowej sytuacji gdy to i tamto, zróbcie tamto").
Na torze kart mogą zostać karty za 20pkt i za 6 punktów. W ostatnich 3 akcjach pierwszy gracz jest w stanie kupić taką za 20, zostawiając "szrot" pozostałym (np. korzystając później ze zdolności złotej karty do darmowego ulepszenia takiej karty). Zdecydowanie wolę doprecyzowane zasady, wynikające z testów gry, niż stosowanie home rules, i interpretację "co jeśli", bo prowadzi to do niezdrowych sytuacji nad planszą, szczególnie w grach, gdzie trzeba wyliczać co do jednego surowca.
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Jan Madejski »

rav126 pisze: 14 gru 2020, 12:34Na torze kart mogą zostać karty za 20pkt i za 6 punktów.
Może być też tak, że ma torze są słabe zlecenia, przedostatni gracz wykona jedno z nich i po uzupełnieniu toru kolejny gracz nagle dostanie dostęp do nowego zlecenia za 20pkt... Taki urok gier z realizowaniem zleceń z talii. Nie bardzo wiem, jak łatwo zabezpieczyć się przed tymi obydwiema nieprzyjemnymi sytuacjami, bez mnożenia reguł (odstraszających mniej zaawansowanych graczy). Powiem tylko, że z serii testów wynikało, że te sytuacje nie zdarzają się bardzo często - owszem, remisy na taliach potrafią być normą, gdy w grze uczestniczą gracze zaawansowani, ale kart zleceń zwykle nie brakuje. Jeśli zaś na torze widać jedną 20 i kilka słabszych kart, to już w przedostatniej turze można spróbować wyliczyć, czy pierwszego gracza będzie stać na tę 20-kę i zaplanować pod to swoje bonusowe akcje. Inną opcją jest oddanie już we wcześniejszej rundzie pierwszeństwa w niebieskiej talii graczowi, który pierwszy wyszedł w niej na prowadzenie i spróbować iść w inny kolor - niebieska talia daje średnio mniej punktów, niż złota, zielona lub czerwona, więc jeśli ktoś zmonopolizował niebieskie i w ostatnim ruchu zgarnie 20 pkt, to zwykle i tak ma podobny rezultat punktowy, co przeciwnicy zbierający inne kolory.
Awatar użytkownika
bluebird
Posty: 154
Rejestracja: 21 lis 2017, 17:28
Has thanked: 5 times
Been thanked: 39 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: bluebird »

A kiedy można się spodziewać opublikowania erraty do instrukcji? Być może warto też zamieścić oficjalne faq przy tej okazji, tak aby zebrać w jednym miejscu odpowiedzi autora na różne wątpliwości?
Vorland
Posty: 8
Rejestracja: 20 sty 2020, 11:18

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Vorland »

GRANNA dziś wydała instrukcje z errata :)

http://granna.pl/pliki/produkt-357/DWER ... errata.pdf
Ghorr
Posty: 1
Rejestracja: 28 gru 2020, 15:35

Re: Dwergar (Jan Madejski)

Post autor: Ghorr »

Szanowni,
Próbowałem odnaleźć odpowiedź na moje pytanie w instrukcji, a także na forum - nieskutecznie.
Otoż: czy można realizować dodatkowe akcje, bez realizacji zadania głównego. Przykładowo:
Warsztat zduna: czy stawiając fioletowego robotnika można wybudować piec płacąc jedynie węglem, czy należy najpierw wybudować pierwszy płacąc żelazem, a następnie drugi płacąc węglem?
Inny przykład:
Czy w pracowni Naczelnego Architekta można stawiając białego robotnika rozwinąć wcześniej zrealizowana kartę płacąc pomniejszonym kosztem ciepła? Czy funkcja ta działa jedynie wówczas,gdy najpierw zrealizujemy zadanie (główna akcja) a dopiero następnie obniżymy koszt ciepła w rozwinięciu, ale tylko tej samej karty zadania?

Pozdrawiam serdecznie życząc wszystkiego dobrego w 2021 roku.
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1965
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 191 times
Been thanked: 839 times

Re: Dwergar (Jan Madejski)

Post autor: Neoptolemos »

Strona 10 w instrukcji, prawy dolny róg:
"Możliwe jest:
- użycie jedynie akcji podstawowej mimo wysłania specjalisty pasującego do danego pola akcji
- użycie jedynie pola specjalizacji
- wysłanie pionka tylko w celu wymiany na innego specjalistę leżącego na tym polu akcji."

Zatem tak, możesz zrobić tylko akcję dodatkową, bez głównej.
Nie wydaje mi się natomiast, żeby można było w ten sposób rozwinąć w Pracowni Architekta białym pionkiem wcześniejszy projekt (byłoby to mocno niezbalansowane, zważywszy, że na innym polu można to robić dopłacając ciepło).
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Awatar użytkownika
Koziełło
Posty: 905
Rejestracja: 13 cze 2018, 13:11
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 234 times
Been thanked: 315 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Koziełło »

Ghorr pisze: 28 gru 2020, 15:45 Czy w pracowni Naczelnego Architekta można stawiając białego robotnika rozwinąć wcześniej zrealizowana kartę płacąc pomniejszonym kosztem ciepła? Czy funkcja ta działa jedynie wówczas,gdy najpierw zrealizujemy zadanie (główna akcja) a dopiero następnie obniżymy koszt ciepła w rozwinięciu, ale tylko tej samej karty zadania?
Rozwinięcie projektu jest częścią akcji głównej, nie dodatkową akcją białego pionka (inżyniera?). Bonusem z akcji dodatkowej jest jedynie obniżenie kosztu rozwinięcia wykonywanego w ramach akcji głównej. Czyli możesz rozwinąć taniej jedynie właśnie zakupioną kartę.
Mienki
Posty: 57
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:45
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Mienki »

Mam pytanie odnośnie domowej zasady odnośnie akcji danego gracza. Co myślicie by zamiast wykonywać 3 akcje, każdy z graczy wykonywał kolejno po 1 akcji. Stosowałbym to głównie do gier 4 osobowych. Przestoje dały nam się ostatnio we znaki (chociaż we 2 osoby grało się bardzo dobrze). Z jednej strony rozumiem skąd te 3 akcję pod rząd, jednak czy wykonywanie akcji kolejno zaburzy to aż tak? Co o tym myślicie? Ja nie miałem jeszcze okazji sprawdzić tego w praktyce.
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1965
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 191 times
Been thanked: 839 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Neoptolemos »

No... można... tylko to wywraca grę do góry nogami :D cały trik polega na tym, żeby zrobić trzy akcje z rzędu, kiedy nikt mi się nie wtryni.
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Mienki
Posty: 57
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:45
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Mienki »

Zdaję sobie sprawę, ale jak widzę że są osoby które ten downtime męczy (i nie można odmówić im racji w tej kwestii) to mam wybór próbować coś zmienić i pograć w więcej niż 2 osoby, albo pogodzić się z myślą że w 4 osoby prawie nie będę grał. A jednak czesc mechanik dziala duzo lepiej w 4 osoby niż we 2. Nie grałem jeszcze w 3 osoby wiec sie nie wypowiem.
Awatar użytkownika
MajkPascal
Posty: 28
Rejestracja: 16 sty 2019, 15:01
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 20 times
Been thanked: 5 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: MajkPascal »

Z tego co widzę, wiele wątpliwości w zasadach dotyczy sztygara. Dorzucę jeszcze jedno pytanie:

Czy jeżeli podczas akcji fajrant sztygar znajduje się w wagoniku to również wraca na rękę gracza?
W normalnych okolicznościach jest zablokowany do czasu wyjechania na górę, ale w sumie w instrukcji nie znalazłem informacji by fajrant nie był w stanie go stamtąd wyciągnąć.
Eldaril
Posty: 58
Rejestracja: 13 sty 2020, 08:22
Has thanked: 18 times
Been thanked: 50 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Eldaril »

Gdzieś to chyba już było...
Jeżeli się nie zmieniło, to tak - sztygar przy fajrancie wraca na rękę nawet jeśli siedzi w wózku.
Fajrant to fajrant. Koniec roboty i nieważne, że jesteś dwajścia metrów pod ziemią i powoli się toczysz windą. Bierzesz czopke i do widzenia ;)
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2019
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1494 times
Been thanked: 1142 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Bruno »

Pytanko dot. żetonu Srebrnobrodego (za przewagę w projektach Starego Szybu - "czarnych") - wg instrukcji:
gracz ... może odrzucić żeton Srebrnobrodego, by skorzystać z niewykorzystanego bonusu dostępnego na danym polu.
Czy to znaczy, że jeśli nie skorzystałem z żadnego z bonusów na danym polu (bo nie użyłem odpowiedniego specjalisty), to dzięki temu żetonowi mogę skorzystać z obu dostępnych bonusów, czy też - zawsze tylko z jednego :?:
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Tomzaq »

Z jednego. Masz wtedy wybór.
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2019
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1494 times
Been thanked: 1142 times

Re: Dwergar - zasady

Post autor: Bruno »

Tomzaq pisze: 11 kwie 2021, 08:24 Z jednego. Masz wtedy wybór.
Dziękuję!
Czy to jest oficjalna wykładnia? :wink:
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
MuffKush
Posty: 1
Rejestracja: 03 paź 2021, 21:31

Re: Dwergar (Jan Madejski)

Post autor: MuffKush »

Cześć,
Mam pytanie dotyczące "Przekładni". Czy za ciepło można podnieść wózki tylko raz, czy dowolną ilość razy przy użyciu odpowiedniej ilości ciepła?
Dzięki
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2019
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1494 times
Been thanked: 1142 times

Re: Dwergar (Jan Madejski)

Post autor: Bruno »

MuffKush pisze: 08 paź 2021, 15:30 Cześć,
Mam pytanie dotyczące "Przekładni". Czy za ciepło można podnieść wózki tylko raz, czy dowolną ilość razy przy użyciu odpowiedniej ilości ciepła?
Dzięki
Można wiele razy, byle opłacić koszt ciepłem za każdy poziom, ale - jak stoi w erracie - nie można ma sensu kręcić przekładnią, jeśli w wózkach nie ma już urobku! (bo nie ma za to punktów).
Ostatnio zmieniony 09 paź 2021, 07:48 przez Bruno, łącznie zmieniany 1 raz.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
Verdin
Posty: 17
Rejestracja: 20 wrz 2020, 23:25
Has thanked: 10 times
Been thanked: 16 times

Re: Dwergar (Jan Madejski)

Post autor: Verdin »

Bruno pisze: 08 paź 2021, 17:07 Można wiele razy, byle opłacić koszt ciepłem za każdy poziom, ale - jak stoi w erracie - nie można kręcić przekładnią, jeśli w wózkach nie ma już urobku!
Tu bym się nie zgodził, instrukcja z erratą mówi tylko, że hutnik nie daje punktów, przy braku surowców w wózkach (chyba, że jest jeszcze jakąś kolejna errata o której nie słyszałem)
Obrazek
Czyli kręcić można ile zapas ciepła pozwala, tylko nie ma to sensu robić więcej niż 5 razy (zależy jak głęboko jest ostatni załadowany wózek), bo po wyciągnięciu ostatniego wózka z surowcami nic się nie zyskuje, poza zużyciem ciepła.
ODPOWIEDZ