18xx

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1646
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 360 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: Sir_Yaro »

foxikos pisze: 15 gru 2020, 13:24
kisiel365 pisze: 13 gru 2020, 18:35 Jakieś przecieki nt. tytułów, które mają być wydane przez Rails on Boards?
Też ciekawy jestem co będzie...
Bardzo bym chciał aby to była "Polska" ale raczej na to pieniędzy nie postawię...
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3409
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1149 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

raczej nic nowego, bo na testy by zaprosili, rozesłali PnP i się chwalili prototypem... chyba, że tacy niekoleżeńscy :twisted: chociaż kto wie co się czai w Olkuszu, hę? A po tej akcji z przerobieniem telewizora na planszę nic mnie nie zdziwi :lol:

Jak już o chceniu piszemy, to ja bym chciał żeby to nie był jednorazowy strzał :) Niech chłopaki ugruntują swoją pozycję/markę i wydają ciekawe gry i DUŻO TANIEJ OD SZKOTA :mrgreen: czego Im, graczom (naszym geekowym portfelom) serdecznie życzę!
Skoro niejaki Joshua Starr wydaje 1861/1867, potem ma w planie wydać 1889 znaczy da się wydać klasyki. To ja poproszę 1825 :lol: :mrgreen:
Wróć...to 1880 wydaje Lookout czy RoB <złowieszcza muzyka>
Awatar użytkownika
Xenir
Posty: 354
Rejestracja: 07 cze 2018, 13:42
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 150 times
Been thanked: 304 times

Re: 18xx

Post autor: Xenir »

1880 miał Lookout wydawać, już od ok. roku są przecieki na ten temat (tylko czy prawdziwe...?)
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3409
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1149 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

Xenir pisze: 17 gru 2020, 14:27 1880 miał Lookout wydawać, już od ok. roku są przecieki na ten temat (tylko czy prawdziwe...?)
Mój - i na pewno skrycie Wasz - najulubieńszy twórca 18xx z Austrii napisał na BGG, że gra się już (zasadniczo) robi i wskazał Lookout. ( watek zniknął btw.). Wspominał o tym na swoim KS wcześniej w komentarzach, ale wydawcy wtedy nie zdradzał. Helmut też kiedyś napisał, po zapowiedzi GMT o druku 1848, że 1880 będzie za 2-3 lata.
Może Lookout będzie celował w Essen 2021? Czekają, aż S(z)cott się wystrzela?
Lonny ma KS-ować 18Mag niebawem i też celuje na Essen '21. Spielwrokxx z 18SX też tak chciał. Teraz mocna grupa z Zagłębia wchodzi na rynek... W Essen na tory poleje się kreeewwww :twisted: :lol:
Awatar użytkownika
Xenir
Posty: 354
Rejestracja: 07 cze 2018, 13:42
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 150 times
Been thanked: 304 times

Re: 18xx

Post autor: Xenir »

piton pisze: 17 gru 2020, 17:35 Może Lookout będzie celował w Essen 2021? Czekają, aż S(z)cott się wystrzela?
Lonny ma KS-ować 18Mag niebawem i też celuje na Essen '21. Spielwrokxx z 18SX też tak chciał. Teraz mocna grupa z Zagłębia wchodzi na rynek... W Essen na tory poleje się kreeewwww :twisted: :lol:
1880 - operacyjna
18Mag - Lonny -> operacyjna. Lonny to Lonny, nie oszukujmy się
18SX - Wolfram Janich -> operacyjna. Wolfram nie lubi brutalnych gier

Dla mnie krew w 18xx to bieda, zgrzytanie zębami i halucynacje o zbliżającym się bankructwie. W tym zestawie raczej krwi nie uświadczę :lol: Co najwyżej olej kapiący z lokomotyw ;)
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3409
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1149 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

Xenir pisze: 17 gru 2020, 18:22 Dla mnie krew w 18xx to bieda, zgrzytanie zębami i halucynacje o zbliżającym się bankructwie. W tym zestawie raczej krwi nie uświadczę :lol: Co najwyżej olej kapiący z lokomotyw ;)
No dobra, więc sugerujesz kapiący (przepracowany) olej, czyli coś co się ciągnie, brzydko pachnie i nikt nie chce tego tykać :lol: . No to krew zaleje szukających gier giełdowych :mrgreen:

Na marginesie - taki Lonny wyda na KS swoją gierkę i sprzeda spokojnie z 1000 egzemplarzy w sumie. Zrobią wznowienie Saksonii i znowu spokojnie te 1000 pudełek zejdzie. Patrząc na Scotta biznes masowy się jak najbardziej opłaca - za dobre pieniądze dla Wydawcy.
Szkoda, że inne starsze gry nie idą tą droga - coś ala P500. Scott oczywiście by wyciągnął gry od GSG / DTG i robił te swoje "łejwy."
W sensie wolałbym żeby te starsze gry były bardziej dostępne niż te nowe wynalazki Lonnyego :P (które i tak nabędę :oops: )
łatwiej by było łyknąć ludziom fajne gry i powiedzmy 500 osób by czekało w kolejce rok-dwa, a nie kilkanaście lat w kolejce GSG. Scott to wyczuł i robi niezły biznes na tym, wchodzi Joshua i jego GTG. Nawet Wolfram wejdzie głębiej w temat masówki (KS) widać po zapowiedziach.
Oby RoB weszło z przytupem i otworzyło kolejne gałęzie masowej produkcji fajnych - nowych/starych - gier.
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1646
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 360 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: Sir_Yaro »

Daj mi cynk na jakiś fajny tytuł, a jak mi się spodoba to zrobię z niego PnP jeśli będę miał wszystkie materiały...
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2319
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 567 times
Been thanked: 912 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

Nie ma to jak snuć plany o wielkości wydawnictwa RoB, podczas gdy nawet nie zaczęli pierwszej zbiórki :P Zaczekajmy i skupmy się na tym, co teraz. Czyżby planszówkowicze się przerzucili na gadanie o kolejnej grze w kolejności do wydania, bo ta która ma wyjść następna, już jest za stara? :mrgreen:

Co do cen, to IMO GTG bardziej zaniżyło, niż AAG zawyżyło. Okaże się przy ich kolejnych tytułach (myślę, że trzeci będzie miarodajny).
piton pisze: 17 gru 2020, 19:06 kilkanaście lat w kolejce GSG
Na gry GSG się czeka 6-12 miesięcy, w praktyce wyjdzie jak oczekiwanie na kickstarter.
To DTG miało wieloletnie listy kolejkowe, ale teraz już nikt nawet nie udaje, że oni jeszcze produkują gry (wszystkie są dostępne u GSG).

---

Żeby przerwać (mało dla mnie ciekawy) cykl "spekulacje o nowościach - newsy z .games - gry na początek", powiem, że graliśmy wczoraj w 1824. W 3 osoby na mniejszej planszy. Moja wcześniejsza partia niezbyt mi siadła, więc miałem niskie oczekiwania, ale nie było aż tak źle. Znaczy niekoniecznie chcę więcej grać :mrgreen:, bo po prostu wiadomo, że kolejne rozgrywki będą bardzo podobne. Gierka dość sprawnie szła do przodu, ponieważ ciągle kupowaliśmy pociągi, a i one same do tego zachęcają (bo można ulepszać pociągi niższego rzędu do wyższego). Train roster w tej grze mi się bardzo podoba i choćby dla niego samego warto się zapoznać z 1824. Potencjalnie oferuje też ponadprzeciętnie brutalny wyścig pociągów. (Czyżbym odkrył, za którą część projektowania odpowiedzialny był Ohley? :twisted: )
W całej grze wykonane zostały dwie akcje sprzedaży, obie w ostatnim SRze, i tylko po to, by zoptymalizować portfolio :cry:
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3409
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1149 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

Galatolol pisze: 17 gru 2020, 19:30 Na gry GSG się czeka 6-12 miesięcy, w praktyce wyjdzie jak oczekiwanie na kickstarter.
To DTG miało wieloletnie listy kolejkowe, ale teraz już nikt nawet nie udaje, że oni jeszcze produkują gry (wszystkie są dostępne u GSG).
mi chłodziło o sytuację kiedy jednocześnie kilkuset(+) graczy zamawia dany tytuł, czyli np. KS. Bo jak jednego dnia 500 osób zrobi zamówienie w GSG to nie otrzymają pudełka w tym samym momencie, a gracz nr 497 będzie czekał sporo czasu (zakładam te kilka dobrych lat albo jak u DTG nigdy). Pomijam fakt, że każdy bierze od nich po kilka pudeł jak już jego kolejka nadejdzie.
Po prostu tak się zastanawiam czy jednak przejście na masówkę- jednorazowy strzał, a potem znowu chałupniczo - nie będzie bardziej opłacalne dla obu stron. Nawet nie KS tylko coś w stylu P500 - zamówicie 500 sztuk to robimy.Scott dokładnie to zroibił i widać nie żałuje, gracze też.
(co do życzeń to już zamykam się)
Galatolol pisze: 17 gru 2020, 19:30 graliśmy wczoraj w 1824. W 3 osoby na mniejszej planszy...
My w tym wariancie zagraliśmy 3 czy 4 razy (pisałem kiedyśtam). Ta mapa jest bardzo zamknięta, otwarcia w sumie takie same, niewiele się dzieje :P Jak coś kombinowaliśmy to było ciekawie, ale nieoptymalnie. Na dużej mapie zagrałem raz i tam widzę faktyczny potencjał (co kto lubi widzieć ;) )
Mi się podobają dwa rodzaje pociągów i zamiany, bardzo fajny patent. Eksport tez daje radę. Ogólnie spoko są firemki-kopalnie, ale mocno pachną powtarzalnością w prowadzeniu.
Co do giełdy to faktycznie dzieje się tam... kompletnie nic. Sprzedaż jest praktycznie nieopłacalna przez całą grę.
chętnie w to zagram na stole, ale na 5-6 osób.
pasza_sadyka
Posty: 194
Rejestracja: 11 lis 2017, 19:52
Lokalizacja: Ùlëniô
Has thanked: 55 times
Been thanked: 65 times

Re: 18xx

Post autor: pasza_sadyka »

Sir_Yaro pisze: 17 gru 2020, 19:23 Daj mi cynk na jakiś fajny tytuł, a jak mi się spodoba to zrobię z niego PnP jeśli będę miał wszystkie materiały...
Tak żartem - 1825 wszystkie unity, extension i regional kity :) To była by kobyła :D Nigdy nie grałem, nawet nie znam nikogo kto by to miał ale plansza robi wrażenie :O

Obrazek
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1646
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 360 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: Sir_Yaro »

pasza_sadyka pisze: 17 gru 2020, 22:46
Sir_Yaro pisze: 17 gru 2020, 19:23 Daj mi cynk na jakiś fajny tytuł, a jak mi się spodoba to zrobię z niego PnP jeśli będę miał wszystkie materiały...
Tak żartem - 1825 wszystkie unity, extension i regional kity :) To była by kobyła :D Nigdy nie grałem, nawet nie znam nikogo kto by to miał ale plansza robi wrażenie :O
Ale wygląda jakbyś już miał jaką wersję PnP. A minimum to mapę która stanowi z 70% pracy....
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2319
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 567 times
Been thanked: 912 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

W sumie dobrze, że 1825 nie zostało naczelną osiemnastką, bo by się jeszcze przyjął taki model wydawniczy z multum dodatków :P
mk20336
Posty: 1551
Rejestracja: 02 sty 2019, 09:46
Has thanked: 72 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: mk20336 »

My second 18XX – Chesapeake

Poznawanie gier z serii 18XX czas kontynuować - tym razem wraz z 18Chesapeake. Mała, zgrabna, szybka ale już z dosyć sporą i ciekawą mechaniką i dużo większym wyborem niż w 18MS. Miłej lektury!

LINK: My second 18XX – Chesapeake

Obrazek
Mój blog, serdecznie zapraszam!
https://theboardgameschronicle.com/
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3409
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1149 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

mk20336 pisze: 18 gru 2020, 20:55 Poznawanie gier z serii 18XX czas kontynuować - tym razem wraz z 18Chesapeake. Mała, zgrabna, szybka ale już z dosyć sporą i ciekawą mechaniką i dużo większym wyborem niż w 18MS. Miłej lektury!
Może wrzucaj te linki też (przede wszystkim?) w dziale "Ciekawe linki, media o planszówkach" pewnie więcej osób nieznających tematu zobaczy (zasięgi zwiększysz jak mawiają internety).
Bo tutaj z pewnością zagląda więcej osób obeznanych z tematem, a oni mogą nie bardzo czytać o grach które znają. Przynajmniej ja tak kombinuję, a spróbować nie zawadzi.
Probe9
Posty: 2455
Rejestracja: 24 sie 2018, 10:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 153 times
Been thanked: 649 times

Re: 18xx

Post autor: Probe9 »

Obecnie w grupie ogrywamy 1830 i mocno mi podeszło, rozbudowana giełdą robi dla mnie robotą, stąd logicznie kolejnym krokiem jest chyba 1817, wobec tego poszedł preorder. Chciałbym jednak dopytać o kilka rzeczy :) Pełna gra w 1830 zajmuje nam ok 3-4h, przy czym jak wiadomo w ostatniej fazie często już za dużo się nie dzieje, a końcowe wyniki łatwo można wyliczyć "na sucho" co pozwala na jeszcze wcześniejsze zakończenie gry. Jak to wygląda w 1817 ? Zarówno czas pełnej rozgrywki jak i dynamiki ostatniej fazy gry - czy jest tam większe prawdopodobieńśtwo na jakiś twist w końcówce ? No i czy z uwagi na liczbe spółek, granie we 4 jest ok ?
Rabaty: Rebel = 10%, 3trolle = 7%, planszomania = 10%, planszostrefa = 11%.

Moje gry
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1646
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 360 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: Sir_Yaro »

Czy ktoś przeczytał by przetłumaczone zasady do 1817?
Pod kątem błędów itp ze szczególnym uwzględnieniem fragmentów zaznaczonych na pomarańczowo. Je albo nie wiedziałem jak ruszyć albo miałem wątpliwość co do ich poprawności.

Zrobione są rozdziały bez X na początku tytułu (czyli 1-8 w momencie pisania tego).

https://www.dropbox.com/sh/zwhis3g2p0na ... eyuya?dl=0
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2319
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 567 times
Been thanked: 912 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

Probe9 pisze: 19 gru 2020, 15:17 Pełna gra w 1830 zajmuje nam ok 3-4h, przy czym jak wiadomo w ostatniej fazie często już za dużo się nie dzieje, a końcowe wyniki łatwo można wyliczyć "na sucho" co pozwala na jeszcze wcześniejsze zakończenie gry. Jak to wygląda w 1817 ?
Jeśli pełna w sensie do wyczerpania banku, to jest to dobre tempo i macie szansę zbić 1817 do 6 godzin. Na 4 niezamulających graczy liczyłbym 6-8 godzin, pierwsza partia oczywiście pewnie dłuższa. Na 5 dodałbym godzinę.
Zarówno czas pełnej rozgrywki jak i dynamiki ostatniej fazy gry - czy jest tam większe prawdopodobieńśtwo na jakiś twist w końcówce ?
Nie. Może być nawet gorzej, bo oprócz męczenia buły przy szukaniu ulepszenia trasy o 10, jest też optymalizowanie ruchu na giełdzie (przy pomocy cynicznie branych pożyczek).
No i czy z uwagi na liczbe spółek, granie we 4 jest ok ?
Jest ok. Szczególnie z powodu możliwości otworzenia trzech spółek na start, co wprowadza nowe strategie początkowe. Z tego powodu najbardziej lubię "early game" na czterech, z kolei "mid game" wydaje mi się ciekawszy na pięciu.
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3409
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1149 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

Może nie każdy jest fanem Lonny'ego Orglera - dlaczego?! (a komu to potrzebne, zapewne rzekną niektórzy z Krakowa ;) ) ale wrzucam, może kogoś zainteresuje:
nowy kickstarter 18Magyarország Railroading in Hungary
- info kampanijne: kampania potrwa jeszcze 29 dni, w 1 dzień ufundowane zostało 80% gry, zaraz się ufunduje. Koszt w kampami 75 Euro + wysyłka.

W swoim najnowszym dziele przedstawiającym rozwój kolei na Węgrzech, jak to Lonny ma w zwyczaju - serwuje nam grę praktycznie operacyjną :D
Twistem (podobno) jest dostępność wszystkich pociągów od początku gry, można wywalać pociągi kiedy się chce, stare pociągi nie rdzewieją tylko stają się przestarzałe.
Wróć! na początku draftujemy 13 firm tzw. "majnorów" - czyli znane nam spółki dwu-udziałowe płacące 50/50 skarbiec/gracz. Firemki draftujemy po równo, oczywiście zależy to od liczby graczy.
Aaaa liczba graczy kształtuje się podobnież od 1(!) - jeżeli kickstarter przekroczy próg 50K euro (grubo się ceni solo w Austrii) - a standardowo 2 do 6 i znowu, jeżeli pęknie 40K eurów to bedzie plansza na dwóch graczy (zmniejszona wersja tej dużej).

Co tam jeszcze ciekawego, hmm... do tych naszych minorów możemy dokleić "duże firmy", czyli standardowe 10-cio udziałowe spółki, które mają specjalne zdolności. Czyli jakby na opak w stosunku do tego co znamy - duży świadczy usługi małym. I co, da się coś nowego wymyślić, ha :mrgreen: ! Lonny na prezydenta :lol:
No to bez sucharzenia - jest 7 dużych spółek, które są tak naprawdę pasywne - w sensie mają tylko jakieś specjalne moce, nic nie robią na mapie poza stawianiem stacji (blokowanko). każdy może skorzystać z mocy firmy, jak korzysta płaci do jej skarbca. To co w skarbcu rozdzielane jest pomiędzy akcjonariuszy, standardowa dywidenda. Prezes (jak to w życiu) decyduje gdzie wsadzić stację (fabrykę jak to Lonny opisuje). Moce firm to dodatkowy kafel, tańsze budowanie, "bypass"" przez zajęte kafle, zakup nowego pociagu (jak mniemam taniej).

Podsumowując, wychodzi na to, że te nasze minory sobie budują, jeżdżą, zarabiają. My na giełdzie staramy się zainwestować w te duże spółki z fajnymi mocami i wyczuć kiedy ktoś będzie używał danej spółki i wpłaci jej do skarbca za świadczenie usług (bez faktury taniej). Może (oby) będą/były jednak akcje sprzedaży na giełdzie ;) w sensie na początku więcej budowania, tanie budowanie, potem jakieś bypassy albo tańsze pociągi. Aha, giełda płaska i jednowymiarowa - prawo/lewo.
Brzmi genialnie, biorę :lol: w końcu to Lonny :mrgreen:
(czekam na ofertę dobrych sklepów z planszówkami)

Zastanawia mnie na ile te rozgrywki będą różne od siebie. Cokolwiek by zmieniła zmniejszona liczba firm do draftowania. Jak w opisie stoi: draftujemy zawsze z 13 firm, to każda gra może być podobna. Się zobaczy.
Lonny wypuszcza te gry jak z serie z karabinu. Pewnie działają, chłopaki z Austrian Train Gamers je skutecznie testują, ale na ile to są potem hity to nie wiem. Jeszcze 1840 nie dotarło, a tutaj kolejny strzał.
Nawet nie chodzi mi o "genialny twist" z zamianą właściwości spółek, czy tam pociągi dostępne od początku, ale o regrywalność. Pogramy, zobaczymy, napiszemy.
Premiera ma być na Essen '21 - czyli październik/listopad 2021.
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2319
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 567 times
Been thanked: 912 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

Dla mnie najsilniejszą rzeczą w osiemnastkach jest organiczny, napędzany decyzjami graczy* wyścig pociągów, więc idea pociągów rdzewiejących jedynie jeśli tego chcemy wydaje mi się krokiem w złym kierunku. (Dlatego też nie wprowadzałbym nowicjuszy za pomocą 18MS, bo ta gra nie uczy najważniejszej rzeczy: to w gestii graczy leży zmiana stanu gry, to od nich zależy, jak długo ktoś będzie zarabiał krocie, jeżdząc dwójkami itd.)

*z dokładnością do eksportu

O ile 18CZ czy 1824 z opisu mi się podobały, 18Mag mnie już nie ekscytuje. Jedna rzecz, którą uważam za fajny pomysł, to dwustronne kafelki torów. Np. #23 ma mieć po drugiej stronie #24. Teraz pytanie, jak to będzie zrobione. Gdybyśmy normalnie mieli 2x #23 i 2x #24, to ile będzie #23/24: 2, 3, 4? Jeśli 2, to budowa torów będzie cięższa; jeśli 4, to łatwiejsza.
Podoba mi się staroszkolny wygląd (choć może przydałoby się schować Lonny'emu promienisty gradient :lol:).

---

Zagrałem sobie w 1822MX na TTSie. Wprowadzone są dwie nowości: kostki budowniczych i firma państwowa.
Kostkę kładzie się na heksie z kosztem terenu, zamiast budowy żółtego toru, by zneutralizować ten koszt (najdroższe, w wysokości 80$, wymagają dwóch kostek). Spoko pomysł, choć trzeba pamiętać, że przez większość gry ma się prawo położyć dwa żółte tory na rundę, więc da się w jednej rundzie położyć kostkę i od razu tor.
Firma państwowa przejmuje stacje odrzuconych małych firm i wyeksportowane pociągi. Operuje co rundę i każdy, kto ma choć jeden jej udział (te udziały nie liczą się do limitu), może za jej pomocą wykonać akcję budowy torów, a potem ona jedzie wszystkimi pociągami za maks i wypłaca. Pod koniec gry się zamyka (prywatyzuje), a spółki graczy licytują jej stacje. Z jednej strony firma ta sprawia, że mapa jest "żywsza" i że coś się dzieje z odrzuconymi małymi firmami/pociągami, a nie znikają w pustce. Z drugiej strony budowanie tras staje dzięki niej łatwiejsze (a to połączenie swych firm na czas normalnie jest wyzwaniem w 1822), a liczenie jej dochodów bywa upierdliwe.
Ogólnie oceniłbym to tak samo jak 1822MRS (tłumaczenie i może czas rozgrywki są trochę dłuższe). Fanatyk serii 1822 pewnie będzie chciał mieć, ale jeśli ktoś gra sporadycznie, to już niekoniecznie.
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3409
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1149 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

Może ktoś internetu nie używa w przerwie świąteczno-noworocznej, to wrzutka informacyjna ;)
na 18xx.games pojawiły się ostatnimi czasy:
1860 (!),18CO: Rock & Stock, 1817WO, 1867 (wczoraj)
18Chesapeake After Dark (dzisiaj)

Mityczne 1860 jest! ale źle coś liczy trasy z tymi haltami, więc narazie można pograć i szukać bugów. Ale gry nie wywala i działa całkiem dobrze.

18CO - ma sporo niestandardowych zasad - spółki mogą kupować/sprzedawać udziały innych spółek, są przejęcia. Kapitalizacja jest przyrostowa jak w 1846, skoki na giełdzie tak samo, kafelki można ulepszać albo "pogarszać" (downgrade). Sam autor pisze, ze jest tam sporo kasy w grze "nie to co w 1830". Może to udane połączenie giełdy z operowaniem... czekam na swoje granie i na Wasze opinie :)
1817WO - to 1817 na malutkiej mapie, podobno działa na dwie osoby (do sprawdzenia). Robi Marc Voyer, warto dać szansę.
1867 - no to 1867 po prostu. Aktualnie gram i szukam bugów.

No i zaskoczenie tygodnia - nocny Czesapik. Kawałek Fear of the Dark się przypomina jak czytasz, że to właśnie Chesapeake po nocy Cię nawiedzi, ciary po plecach :lol: ale uwaga, może być dobrze!
Zmiany w Czesapiku po zmroku:
(!) giełda z 1882 i jest sell-buy-sell :twisted:
(!) zasady jak z 1857 - czyli float 50%, mniej pociągów, brak eksportu :D i cena diesla standardowa 1100
(Nie wiem czy mniej kafli)
Jak nasz znajomy S(z)cott napisał, popełnił tę grę, żeby była ostatnią grą wieczoru, na zamknięcie spotkania. Ma być bardzo szybka (w domyśle bankrut). To się chłop posłużył dobrymi grami żeby swoją naprawić ;) upgrade kit 18Ches pewnie już się czai wraz z kolejnym łejvem za jedyne $40 :mrgreen: Hihy-śmichy, ale już testuję, dam znać.
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2319
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 567 times
Been thanked: 912 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

Zmiany w tym wariancie do 18Chesapeake są na żywca z 1857 (poza ozdobnikami typu rodzaj aukcji prywatnych i stacje od początku na mapie). Giełda w 1882 to giełda z 1830 bez trzech kolumn po lewej i taka sama już wcześniej była w 1857. Jedyne, co dziwi, to powiększenie banku; wg mnie autor zapomniał, że w 1857 też wynosi on 9000.
Mam nadzieję, że to tylko zabieg, by umieścić ~1857 na tej platformie bez zgody Bohrera, a nie jakiś zaczątek nowego trendu. Z prawie każdej osiemnastki można zrobić "ekscytującą, szybką" grę do pewnego bankructwa poprzez obcięcie pociągów i ułatwienie otwierania firm. Szanuję 1857, bo zrobiła to jako pierwsza (?), ale reszta niech się trochę bardziej wysili :wink:

Obawiam się o 1817WO – uważam, że już w 1817NA ekonomia jest wyraźnie zachwiana, a tutaj idzie to jeszcze dalej — ale zobaczymy. W każdym razie oczekiwania mam niskie.

18CO może być ciekawe. Pytanie, jak dobrze było testowane.
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3409
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1149 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

Galatolol pisze: 28 gru 2020, 20:23 Mam nadzieję, że to tylko zabieg, by umieścić ~1857 na tej platformie bez zgody Bohrera, a nie jakiś zaczątek nowego trendu. Z prawie każdej osiemnastki można zrobić "ekscytującą, szybką" grę do pewnego bankructwa poprzez obcięcie pociągów i ułatwienie otwierania firm. Szanuję 1857, bo zrobiła to jako pierwsza (?), ale reszta niech się trochę bardziej wysili :wink:
Może Scrooge'a Scotta nawiedziły w Święta duchy i ten ostatni mu pokazał. co z nim zrobi społeczność jak będzie dusił $$$ na słabych grach. No i się chłop zląkł i nagle zaczął naprawiać błędy :mrgreen: :lol:

Jestem ciekaw czy wynalazek zadziała i nagle Czesapik będzie bardziej wymagającą grą. Już wcześniej ludzie próbowali grać na zasadach i giełdzie z 1830, ale jakoś szału potem nie było (zero opinii...).
Też nie jestem za przerabianiem gier w sposób "na ducha świąt" - nagły impuls i cyk, bardziej szanuję te testowane, rozwijane i fajnie działające :) Ale w przypadku Czesapika spoko jakby nie został grą tylko do wprowadzania pachnącą schematem, a można by było coś z niego wycisnąć więcej - szczególnie, że stoi na naszych półkach ;)

Co do 1817WO - chętnie bym zagrał na dwie osoby (bo aż nie wierzę, że to może zadziałać) albo traktował jako intro do 1817. Może to dobry kierunek
18CO na papierze brzmi bardzo fajnie - połączenie mięsa giełdy i wyścigu/blokowania na mapie. Dobrze, że udostępnili do szerokiego grania, rynek zweryfikuje. Zasady ogarniam i wkręcam się do jakiejś gry.
adalbert
Posty: 941
Rejestracja: 02 lis 2009, 14:15
Has thanked: 12 times
Been thanked: 26 times

Re: 18xx

Post autor: adalbert »

Czesapik nie potrzebuje żadnego upgrade kitu, a ewentualny wariant/rozszerzenie, to co innego. Choć wyjadaczom może trudno to zrozumieć, gra dobrze spełnia swoje zadanie. Przede wszystkim nowi gracze mają po niej chęć na powtórkę.
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1646
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 360 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: Sir_Yaro »

adalbert pisze: 29 gru 2020, 10:57 Czesapik nie potrzebuje żadnego upgrade kitu, a ewentualny wariant/rozszerzenie, to co innego. Choć wyjadaczom może trudno to zrozumieć, gra dobrze spełnia swoje zadanie. Przede wszystkim nowi gracze mają po niej chęć na powtórkę.
Gdyby tylko nie te super nudne firmy prywatne to by była całkiem ok... A tak to unikam jeśli tylko mogę :P
Probe9
Posty: 2455
Rejestracja: 24 sie 2018, 10:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 153 times
Been thanked: 649 times

Re: 18xx

Post autor: Probe9 »

Sir_Yaro pisze: 29 gru 2020, 13:33 Gdyby tylko nie te super nudne firmy prywatne to by była całkiem ok... A tak to unikam jeśli tylko mogę :P
Z kolei dla gracza początkującego prostota tych firm jest plusem :) Tę grę należy postrzegać jako wstęp do tych bardziej złożonych i w mojej opinii swoją rolę spełnia świetnie. Zobacz przykładowo na 18MS, która upraszcza wszystko w zbyt dużym stopniu. Gra w Chesapeake rzeczywiście przygotowuje Cię do gry w bardziej złożone tytuły, 18MS już mniej.
Rabaty: Rebel = 10%, 3trolle = 7%, planszomania = 10%, planszostrefa = 11%.

Moje gry
ODPOWIEDZ