Wektory nowa gra

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
polishlocks
Posty: 6
Rejestracja: 02 sty 2021, 17:17

Wektory nowa gra

Post autor: polishlocks »

Witam wszystkich serdecznie. Dzisiaj opublikowałem zupełnie nową grę planszową i chciałem zasięgnąć Waszej opinii na jej temat oraz ciekawy jestem czy ta gra się Wam spodoba.

Obrazek

Zasady gry są w pliku PDF oraz zamieściłem pliki STL dla tych co mają drukarki 3D i chcieliby sobie tę grę wydrukować na własne potrzeby i ją wypróbować.
https://www.thingiverse.com/thing:4706530


Zasady gry przedstawiam też tutaj:

WEKTORY – NOWA GRA STRATEGICZNA (Instrukcja język polski)
Wektory to nowa gra strategiczna, której celem jest złapanie przeciwnika. Gra została wymyślona przez mojego syna i może stać się równie dobra co szachy .
Zasady gry:
W grze bierze udział dwóch zawodników.
1. Plansza
a. Planszą do gry jest standardowa szachownica 8x8 do gry w szachy. Jeśli nie masz pod ręką szachownicy, wydrukuj sobie na dwóch kartkach A4 dwie połowy i sklej w całość.
2. Pionki
a. Dowolne pionki, może to być pionek z szachownicy, król, wieża etc., może to być moneta lub cokolwiek co masz pod ręką. Każdy zawodnik ma swój jeden pionek, ważne, żeby były różne.
3. Wektory
a. Każdy z zawodników ma zestaw 16 unikalnych wektorów. 8 wektorów krótkich i 8 wektorów długich.
b. Wektory krótkie umożliwiają ruch o jedno pole, a wektory długie o dwa pola.
4. Podstawka
a. Każdy z zawodników ma swoją podstawkę na której przechowuje swoje wektory podczas rozgrywki w sposób niewidoczny dla przeciwnika.
Cel gry:
Celem gry Wektory jest złapanie przeciwnika poprzez postawienie swojego pionka na polu na którym znajduje się w danej chwili pionek przeciwnika.
Rozgrywka:
Gra składa się z 5 partii, granych tym samem zestawem wektorów, wygrywa ten zawodnik, który zdobędzie pierwszy 3 wygrane partie.
Przed grą losuje się, kto zaczyna pierwszy. Każda kolejna partia jest zaczynana przez innego Zawodnika.
Zawodnicy siadają naprzeciw siebie jak w szachach, szachownica jest pośrodku, każdy ma przed sobą ustawioną podstawkę na swoje wektory.
Gra ma dwa warianty:
Wariant 1 – losowanie wektorów
Zawodnicy losują wektory. W tym wypadku każdy ma nieprzeźroczysty woreczek w którym znajduje się po 16 unikalnych wektorów. Każdy zawodnik wydobywa z woreczka przypadkowe 10 wektorów, których będzie używać w grze. Każdy wektor ustawia na swojej podstawce w taki sposób, że przeciwnik nie widzi jakie wektory wylosował. Każdy wektor ma na górze jedną lub dwie kropki ułatwiające właściwe ułożenie. Wszystkie wektory muszą stać na podstawce kropkami do góry. Niewykorzystane 6 wektorów zostaje w woreczku do końca gry.
Wariant 2 – wybór wektorów
Zawodnicy świadomie wybierają 10 z 16 dostępnych wektorów i ustawiają je na swoich podstawkach, kropkami do góry, pozostałe 6 wektorów odkładają do woreczka.
Ustawienie początkowe pionków na szachownicy:
Każdy zawodnik ustawia swój pionek na białym polu w pierwszym rzędzie od siebie. Jest to pole na którym w szachach stoi biała królowa i czarny król.
Pole w szachach oznaczone jako D1 oraz E8.
Ruchy w grze:
Każdy ruch pionkiem składa się z dwóch dowolnych wektorów, które znajdują się na podstawce zawodnika.
Pionek może się poruszyć w dowolnym kierunku na szachownicy (przód, tył, lewo, prawo i po skosach), jednak nie może poruszać się nad pionkiem przeciwnika.
Zawodnik wykonujący ruch musi pokazać przeciwnikowi poprzez ruch pionkiem z jakich wektorów korzysta w danym ruchu.
Przykład:
Ruch dwa pola do przodu i jedno w prawo, musi zostać wykonany poprzez przesunięcie pionka dwa pola do przodu, chwilowy postój i dopiero ruch w prawo o jedno pole. Nie powinno się po prostu przenosić pionka na docelowe pole a zamarkować każdy wektor w swoim ruchu.
Przykład :
Ruch jedno pole lewo i jedno w prawo. Oznacza fizyczny brak ruchu dla pionka , pionek idzie o jedno pole w lewo i zaraz potem cofa się na pole z którego ruszył. W takim przypadku zawodnik mimo braku ruchu pionkiem musi zamarkować ruch poprzez fizyczne przesunięcie pionka w lewo i powrót w prawo, tak aby przeciwnik zauważył z jakich wektorów skorzystał w danym ruchu.
W danym ruchu zawodnik musi użyć dwóch różnych wektorów. Nie można wykonać ruchu tym samym wektorem użytym dwa razy w danym ruchu.
Czas:
Zawodnicy mają 1 minutę na każdy ruch. Czas partii jest nieograniczony. Przekroczenie czasu na ruch automatycznie kończy partię i przegrywa zawodnik , który nie zmieścił się w czasie na oddanie ruchu.
Po zakończonej rozgrywce (5 partiach lub zwycięstwie jednego z zawodników), obaj zawodnicy pokazują sobie nawzajem swoje wektory na podstawkach.
Koniec partii:
Każda partia kończy się w momencie gdy pionek wykonujący ruch stanie na polu na którym znajduje się pionek przeciwnika. WAŻNE: Musi być to ruch kompletny składający się z pełnych dwóch wektorów. Nie można ruszać się nad pionkiem przeciwnika.
Zawodnik, który wykona 3 te same ruchy pod rząd przegrywa partię. Zawodnik który nie ma możliwości wykonać ruchu przegrywa partię.
Miłej zabawy!
Wszystkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystania gry w celach zarobkowych.


Pozdrawiam wszystkich serdecznie w Nowym Roku 2021.
Zbigniew
Ostatnio zmieniony 10 sty 2021, 00:54 przez polishlocks, łącznie zmieniany 1 raz.
Mikanit
Posty: 147
Rejestracja: 09 mar 2015, 16:20
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Wektory (autor: Zbigniew Olejnik)

Post autor: Mikanit »

Gra wygląda z zasad i z wyglądu na skrajnie nieinteresującą i niedzisiejszą.
Mechanicznie idziesz i jak przeciwnik ma akurat wektory żeby Cie złapać to to robi jak nie to może Ty go złapiesz.
Jest tutaj szansa żeby zrobić z tego grę ciekawą, wpasowanie w jakiś temat, dorzucenie kart i np łączenie karty z wektorem np wektor na skos i karta bieg albo zastawienie pułapki na danym polu no dałoby się z tego coś wycisnąć.
Trzymam kciuki za postępy i cały czas do przodu...
Rumia
Awatar użytkownika
michcic
Posty: 190
Rejestracja: 18 paź 2014, 09:43
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Re: Wektory (autor: Zbigniew Olejnik)

Post autor: michcic »

Przede wszystkim wątek powinien trafić do odpowiedniego działu "Pomysły i idee", ale tym pewnie zajmie się już jakiś moderator.

Co do samej gry - jeżeli to jej pierwsza wersja to niemal pewne, że będzie ona wymagała poprawek. W projektowaniu gry najważniejsze są testy, testy, zmiany i jeszcze raz testy. Polecam zgłosić się do jednej z grup testerskich, której w całej Polsce jest co najmniej kilka (na pewno w Poznaniu, Warszawie, Gdańsku czy Wrocławiu). Jeśli korzystasz z Tabletop Simulator to na facebooku też znajdziesz grupę, która zajmuje się testowaniem on-line. W tych miejscach dostaniesz wiele cennych uwag na co zwrócić uwagę przy projektowaniu gier, jakich wystrzegać się błędów, itd. Bardzo fajnym doświadczeniem może być też udział w Laboratorium Gier organizowanym cyklicznie 2 razy do roku, polecam zainteresować się tematem. :)
Członek Stowarzyszenia Pamper - Grupa Testerska - organizatora Designer Camp.
Game developer w wydawnictwie Go On Board.

Dziękuję za pomoc w zakupach: grabash4u, Quaku, Banan2, donmakaron
polishlocks
Posty: 6
Rejestracja: 02 sty 2021, 17:17

Re: Wektory nowa gra

Post autor: polishlocks »

Czy ktoś zagrał choć raz i ma jakieś przemyślenia? Tylko grając można zrozumieć o co chodzi. Na pozór prosta gra jest bardzo trudna i wymagająca myślenia.
tommyray
Posty: 1306
Rejestracja: 11 mar 2017, 14:51
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Has thanked: 406 times
Been thanked: 547 times
Kontakt:

Re: Wektory nowa gra

Post autor: tommyray »

polishlocks pisze: 10 sty 2021, 00:55 Czy ktoś zagrał choć raz i ma jakieś przemyślenia? Tylko grając można zrozumieć o co chodzi. Na pozór prosta gra jest bardzo trudna i wymagająca myślenia.
Spokojnie, daj nam odetchnąć po nowym roku ;)
Ja na pewno rzucę okiem, przeanalizuję tę grę i podzielę się wrażeniami.
Oby było jak najwięcej takich projektów PnP - no i pozdrowienia i gratulacje dla syna, nie każdy dzieciak potrafi coś stworzyć.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Wektory nowa gra

Post autor: MichalStajszczak »

polishlocks pisze: 10 sty 2021, 00:55 Czy ktoś zagrał choć raz i ma jakieś przemyślenia? Tylko grając można zrozumieć o co chodzi. Na pozór prosta gra jest bardzo trudna i wymagająca myślenia.
Obawiam się, że nazwa jest mało atrakcyjna i to może zniechęcać. :wink:
A co do przemyśleń (bez grania): jak rozumiem wśród 16 wektorów jest 6 kierujących do przodu (prosto lub na ukos), 4 w bok i 6 do tyłu. Skoro losowane jest 10, to może się zdarzyć, że gracz będzie miał same wektory kierujące do tyłu i w bok. Wtedy jego gra będzie dość monotonna - tylko w lewo i w prawo, bo wektorów kierujących do tyłu nie da się użyć. :(
tommyray
Posty: 1306
Rejestracja: 11 mar 2017, 14:51
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Has thanked: 406 times
Been thanked: 547 times
Kontakt:

Re: Wektory nowa gra

Post autor: tommyray »

MichalStajszczak pisze: 10 sty 2021, 10:16
polishlocks pisze: 10 sty 2021, 00:55 Czy ktoś zagrał choć raz i ma jakieś przemyślenia? Tylko grając można zrozumieć o co chodzi. Na pozór prosta gra jest bardzo trudna i wymagająca myślenia.
Obawiam się, że nazwa jest mało atrakcyjna i to może zniechęcać. :wink:
A co do przemyśleń (bez grania): jak rozumiem wśród 16 wektorów jest 6 kierujących do przodu (prosto lub na ukos), 4 w bok i 6 do tyłu. Skoro losowane jest 10, to może się zdarzyć, że gracz będzie miał same wektory kierujące do tyłu i w bok. Wtedy jego gra będzie dość monotonna - tylko w lewo i w prawo, bo wektorów kierujących do tyłu nie da się użyć. :(
Czyli warto dodać zasadę wymiany do sześciu wektorów na początku partii jeżeli gracz uzna wymianę za potrzebną.
polishlocks
Posty: 6
Rejestracja: 02 sty 2021, 17:17

Re: Wektory nowa gra

Post autor: polishlocks »

Gra ma dwa warianty, wariant pierwszy podstawowy to taki, że zawodnicy sami dobierają sobie przed grą 10 wektorów. W tym wariancie nie ma losowania i to zawodnik decyduje o kompozycji swoich możliwości ruchów. W zasadzie na tym miało się zakończyć ale z uwagi na fakt, że ludzie są leniwi i nie za bardzo chcą myśleć powstała propozycja wariantu drugiego z losowaniem wektorów. Układ o którym wspomniano powyżej , taki, że wylosuje się same wektory w jednym kierunku jest mało prawdopodobny ale możliwy więc rzeczywiście można dodać zasadę możliwości korekty wylosowanych wektorów np. 3 bo 6 to już może być za dużo i utraci się tą przypadkowość gry. Niemniej jednak podstawowy wariant to wybór świadomy przez zawodnika pod swoją strategię gry. Każdy będzie miał jakiś pomysł na przeciwnika. Z naszych obserwacji z synem jak gramy wynika, że nie warto absolutnie lecieć do przodu na chybił trafił, trzeba kluczyć po planszy, obserwować i zapamiętywać ruchy przeciwnika, dopasowywać swoją strategię gry do ruchów swoich i przeciwnika. Jest masa wariantów i co ciekawe strategia danej rundy, nawet zwycięska może szybko być zneutralizowana przez przeciwnika w kolejnej rundzie.

Co do nazwy to jest to uznaniowe, Szachy też nie brzmią super a jednak wiele osób w nie gra :), zobaczymy, najciekawsze dla mnie jest poznanie waszych odczuć z samej rozgrywki. Na razie grajcie wg zasad które przedstawiłem i starajcie się nie zmieniać ich. Później po rozegraniu wielu partii możemy zastanowić się czy i jak zoptymalizować zasady gry jeśli będzie taka konieczność. Dla ułatwienia możecie sobie rysować zestaw wektorów na kartce zgiętej w pół aby przeciwnik nie widział i na potrzeby rozgrywki z wyborem świadomym wektorów taki układ wystarczy do testów. Czekam na wasze uwagi z samej rozgrywki wg zasad załączonych do gry. Powodzenia.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Wektory nowa gra

Post autor: MichalStajszczak »

polishlocks pisze: 10 sty 2021, 00:55 Na pozór prosta gra jest bardzo trudna i wymagająca myślenia.
polishlocks pisze: 10 sty 2021, 12:24 ale z uwagi na fakt, że ludzie są leniwi i nie za bardzo chcą myśleć
To w końcu dla kogo jest ta gra - dla tych co chcą myśleć, czy dla tych, co nie chcą? :D
polishlocks
Posty: 6
Rejestracja: 02 sty 2021, 17:17

Re: Wektory nowa gra

Post autor: polishlocks »

To nie ma znaczenia, ludziom i tak nie wolno mówić, że są leniwi czy , że nie lubią myśleć bo się obrażą :). Gra jest dla każdego, można grać na chybił trafił i przegrywać za każdym razem albo pomyśleć i starać się wygrać. Ludzie którzy wolą gry bez myślenia pewnie nie są grupą docelową. Raczej ludzie którzy lubią grać w szachy, brydża etc. Gra ma rozruszać szare komórki , trening mózgu jest dobry w każdym wieku :). Luz zobaczymy co powiedzą ludzie, którzy pograją trochę i załapią o co chodzi i co można w tej grze zrobić, jakie są najlepsze strategie. Ciekawy jestem, jaki zestaw wektorów będzie optymalny do jakiej strategii i czy istnieje strategia wygrywająca (wątpię) ale może jest. Układów i kombinacji jest masa. Czasami można obejść i wykończyć przeciwnika z tyłu, czasami zagonić do kąta i tam dobić, czasami wydaje się że już go masz a on używa ruchu którego jeszcze nie zdradził i po tobie. Czym dłużej grasz tym lepiej rozumiesz grę i możliwe triki i chwyty ale nie jest łatwo wygrać, zapamiętać ruchy przeciwnika "są pokazywane w lustrze w odbiciu" względem pozycji obserwatora, to wymaga dodatkowego myślenia. etc.
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1965
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 191 times
Been thanked: 839 times

Re: Wektory nowa gra

Post autor: Neoptolemos »

Nawet jeśli - o ile dobrze rozumiem - istotnym elementem gry jest memory (poznanie i zapamiętanie, jakie wektory wybrał przeciwnik), to kwestia odbicia lustrzanego nie zmienia dokładnie nic ;)
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
polishlocks
Posty: 6
Rejestracja: 02 sty 2021, 17:17

Re: Wektory nowa gra

Post autor: polishlocks »

Zgoda, nie zmienia nic ale utrudnia zapamiętywanie ruchów, tak tylko o tym wspomniałem jako ciekawostka.
polishlocks
Posty: 6
Rejestracja: 02 sty 2021, 17:17

Re: Wektory nowa gra

Post autor: polishlocks »

Witam ponownie, czy ktoś grał w tę grę? Jakieś wrażenia, dalsze uwagi? Ciekawy jestem Waszych doświadczeń. Czy udało się komuś pograć dłużej i ma jakieś przemyślenia z rozgrywki? Strategie na wygraną? Czego unikać grając i jak można zwiększać szansę na wygraną?
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 928
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 322 times
Been thanked: 380 times

Re: Wektory nowa gra

Post autor: sliff »

Pionki mają aż do 4 pól ruchu w każdym kierunku ( więc kontroluję prawie całą planszę) . Przegrywa pierwsza osoba która wejdzie w pole rażenia chyba że przypadkowo okaże się że to pole jest przy tym zestawie wektorów akurat niedostępne. ew z biegiem gry można eliminować które to są.
Co sugeruje, że przy danym zestawie 20 wektórów istnieje strategia optymalna które gwarantuje wygraną jednej ze stron lub pat.

Może być ciekawa łamigłówka logiczna na pozimie gry 'wilk i owce' do grania z dzieciakami w sam raz.
ODPOWIEDZ