co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
Franek_
Posty: 22
Rejestracja: 04 sty 2021, 11:11
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: Franek_ »

Dzień dobry, to mój pierwszy post tutaj (nie znalazłem 'powitalnego' wątku..)

Od lat gram w gronie rodziny i znajomych w planszówki, choć do tej pory dobierane były mocno losowo i nie czytałem zbyt wiele o nich. W tym czasie rozegraliśmy kilka tytułów i ostatnio jesteśmy oczarowani Posiadłością Szaleństwa (z dodatkiem) - to punkt odniesienia do niniejszej prośby o rekomendację

Szukam podobnie klimatycznego tytułu, sesje mogą być podobnie długie jak w przypadku Posiadłości Szaleństwa. Generalnie kooperacyjna, mocno nastrojowa przygodówka. Interakcja negatywna może być, choć nie musi.

Z tego co czytam, polecany jest Arkham Horror, ale to byłaby kolejna gra w tym samym świecie, trochę obawiam się wtórności (szczególnie przy cenach tych gier)

Koniecznym warunkiem jest aby gra była w języku polskim

Zależy nam zasadniczo na immersji, klimacie i grywalności

Klimat - horror/thriller/śledztwo lub jakieś mroczniejsze, 'średniowieczne' fantasy

Myślałem o This War of Mine, w sumie wciąż o niej myślę, ale grałem w wersję komputerową i nie wiem, czy z uwagi na specyficzny klimat tej gry faktycznie będziemy do niej rodzinnie wracać. A może jednak TWoM nie skreślać..?

Uprzejmie proszę o jakieś propozycje, pozdrawiam serdecznie
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1476
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 256 times
Been thanked: 715 times

Re: co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: arturmarek »

W Posiadłość nie grałem, od dawna jest na moim radarze, ale zawsze kończe na innym zakupie. Nie wiem dokładnie co rozumiesz przez "grywalność". Moje propozycje:
Tainted Grail: duża kooperacyjna kampania w mrocznym świecie arturiańskim
Detektyw: znakomita historia do odkrycia, mało gry
Kroniki Zbrodni: stosunkowo krótkie sprawy, mocno oparta na apce

Ja gram głownie dwuosobowo z żoną, więc jeśli grasz w dużo większym gronie, to pewnie inne gry mogą się lepiej sprawdzić. Możesz też spojrzeć na kampanię ISS Vanguard, jeśli nie zależy Ci na czasie.
Elemenek
Posty: 375
Rejestracja: 27 wrz 2016, 16:29
Lokalizacja: Cracovia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 107 times

Re: co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: Elemenek »

Spoiler:
Dzien dobry, miejmy nadzieje ze pierwszy, lecz nie ostatni :).

Ze swojej strony polecam:

Eldritch Horror / Arkham Horror 3ed - Gra w klimacie Lovecrafta, lecz zupelnie inna niz Posiadlosc Szalenstwa. naszym celem jest pokonanie przedwiecznego, spelniajac warunki wystepujace na jego "kartach zadan". Zbieramy wskazowki, podrozujemy po swiecie / miescie, zbroimy sie i walczymy z potworami. Mechanika w glownej mierze polega na rzutach koscmi czyli tzw. testach umiejetnosci. Eldritch Horror wydaje sie bardziej regrywalny, ze wzgleu na scenariusze w Arkham Horror. Obie gry klimatyczne, ze spora iloscia tekstu fabularnego.

Descent 2ed - Typowy dungeon crawler, czyli jestesmy grupa bohaterow w swiecie fantasy i walczymi z potworami. Jest mozliwosc grania z aplikacja w pelnym trybie kooperacyjnym, czy tez 1 vs reszta, gdzie to jeden z graczy kieruje potworami jako Mroczny Wladca. Minus tej gry jest taki ze znika z rynku, i mozliwie ze jedynie podstawka jest juz dostepna i moze jakies male rozszerzenia. Sama podstawka to kampania 16 scenariuszy, wiec naprawde sporo godzin dobrej zabawy.

Fallout - Przygoda w swiecie postapokaliptycznym. Nawiazuje do 3 i 4 czesci gry komputerowej. Wykonujemy zadania, aby splenic warunek scenariusza. Mala interakcja miedzy graczami, prosta mechanicznie. Gra miala dosc negatywne przyjecie (zwlaszcza przez recenzentow) na poczatku. Dodatki duzo usprawnily rozgrywke, lecz nie sa wymagane.

Robinson Crusoe Przygoda Na Przekletej Wyspie - Oparta na scenariuszach przygoda na bezludnej wyspie. Gra polegajaca na optymalizacji ruchow, trudna zarowno w zasadach jak i ciezko jest osiagnac sukces. Klimat Robinsona wylewa sie z niej calym strumieniem. Jej wada jest syndrom lidera, czyli jeden gracz ktory dominuje poczynania pozostalych (mozna sie przed tym ustrzec). Dodatek Opowiesci Niesamowite wprowadzaja klimat horroru.

Z klimatu jaki Cie interesuje jeszcze: Dracula 3ed (trudno dostepna), Sherlock Holmes: Detektyw Doradczy, Listy Z Whitechapel.

Rzuc tez okiem na gry: Wladca Pierscieni: Podroze Przez Srodziemie, Pandemic Legacy, Aeons End oraz Brzedek!.
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2019
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1493 times
Been thanked: 1142 times

Re: co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: Bruno »

Również polecam Trzewiczkowego Detektywa. Dla mnie było to zupełnie nowe i niesamowite doznanie. Tylko warto się wczuć w klimat, zaopatrzyć w tablicę, na której będziecie notować postępy śledztwa i powiązania między różnymi postaciami etc.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
Rigidigi
Posty: 704
Rejestracja: 14 gru 2015, 16:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 92 times
Been thanked: 93 times

Re: co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: Rigidigi »

Bruno pisze: 04 sty 2021, 23:24 Również polecam Trzewiczkowego Detektywa. Dla mnie było to zupełnie nowe i niesamowite doznanie. Tylko warto się wczuć w klimat, zaopatrzyć w tablicę, na której będziecie notować postępy śledztwa i powiązania między różnymi postaciami etc.
Zgadzam się, ale... :lol:
Podstawowy Detektyw może być zbyt dużym przeskokiem w trudności rozgrywki. Jednak poziom zagadek jest nieporównywalnie różny. Może lepiej Detektyw sezon 1. A najlepiej w tych klimatach detektywistycznych zacząć od Kronik zbrodni. Jest podstawka, jest dodatek, teraz Kroniki 1400. Wszystko trzyma się kupy, jest klimatycznie.
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2019
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1493 times
Been thanked: 1142 times

Re: co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: Bruno »

Rigidigi pisze: 06 sty 2021, 09:29 Podstawowy Detektyw może być zbyt dużym przeskokiem w trudności rozgrywki. Jednak poziom zagadek jest nieporównywalnie różny. Może lepiej Detektyw sezon 1.
Ej, bez przesady, OP, jak pisze, zna już Posiadłość Szaleństwa, a zastanawiał się też nad TWoM. Detektyw to nie jest skomplikowana gra.
A przewaga "podstawki" nad Sezonem 1 polega na kampanijnośco rozgrywki (choć oczywiście nie dla każdego jest to zaleta).
Kroniki Zbrodni to wg mnie problematyczny tytuł dla większego grona, gdy nie wszyscy mają okazję obejrzeć daną lokację.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
Emil_1
Posty: 1379
Rejestracja: 31 maja 2016, 13:34
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 47 times
Been thanked: 172 times

Re: co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: Emil_1 »

Klimatyczne :
  • horror w arkham karcianka
  • Nemezis
  • Betreyal at house on the hill
Podobny mechanizm:
  • Władca pierścieni - podróże przez śródziemie
Nieco bardziej wymagające ale nadal klimatyczne:
  • Robinson Crusoe 2 ed
  • Hel- KS
  • Podobno tainted grail
Samych gier jest jednak tak dużo, że ciężko momentami się połapać :)
Miłego dnia! :)
Awatar użytkownika
Rigidigi
Posty: 704
Rejestracja: 14 gru 2015, 16:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 92 times
Been thanked: 93 times

Re: co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: Rigidigi »

Bruno pisze: 06 sty 2021, 12:46 Ej, bez przesady, OP, jak pisze, zna już Posiadłość Szaleństwa, a zastanawiał się też nad TWoM. Detektyw to nie jest skomplikowana gra.
A przewaga "podstawki" nad Sezonem 1 polega na kampanijnośco rozgrywki (choć oczywiście nie dla każdego jest to zaleta).
Kroniki Zbrodni to wg mnie problematyczny tytuł dla większego grona, gdy nie wszyscy mają okazję obejrzeć daną lokację.
Ale oczywiście, że Detektyw nie jest trudną grą. Ja się odniosłem to trudności zagadek. PS2 to raczej lekka gra.

Co do Kronik to oczywiście dużo różnych opinii. My właśnie wczoraj zakończyliśmy Kroniki 1400 grając w 5 osób i nie było problemu z przekazywaniem sobie telefonu do oglądania scenek.
A jest co pokminić, każdy się może wykazać i w naszym towarzystwie gra przyjęła się świetnie np. w przeciwieństwie do Sherlocka.

Teraz właśnie będę próbował wprowadzić Detektywa.

Co do TWoM to ok klimatu jest tam mnóstwo. Ale poziom trudności gry (żeby przeżyć) jest na ekstremalnym poziomie. Przynajmniej takie mam wspomnienia.
Awatar użytkownika
Emil_1
Posty: 1379
Rejestracja: 31 maja 2016, 13:34
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 47 times
Been thanked: 172 times

Re: co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: Emil_1 »

TWoM = klimat jest ale nie ma funu. Jest za to napięcie i wybory prowadzące do moralnego kaca...
W sumie w Dice Tower to fajnie opisali.
Miłego dnia! :)
Franek_
Posty: 22
Rejestracja: 04 sty 2021, 11:11
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: Franek_ »

Emil_1 pisze: 06 sty 2021, 16:49 Klimatyczne :
  • horror w arkham karcianka
  • Nemezis
  • Betreyal at house on the hill
Podobny mechanizm:
  • Władca pierścieni - podróże przez śródziemie
Nieco bardziej wymagające ale nadal klimatyczne:
  • Robinson Crusoe 2 ed
  • Hel- KS
  • Podobno tainted grail
Samych gier jest jednak tak dużo, że ciężko momentami się połapać :)
O tym Betrayal czytałem, ale chyba nie ma polskiej edycji.. czy się mylę?
Awatar użytkownika
Emil_1
Posty: 1379
Rejestracja: 31 maja 2016, 13:34
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 47 times
Been thanked: 172 times

Re: co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: Emil_1 »

Jest - zdrada w domu na wzgórzu. Gra jest niby na 3 osoby ale spokojnie na 2 można grać:) szczegóły są opisane na bgg albo w skrócie - każdy ma po 2 bohaterów, po opętaniu, gracz który ma opętanego przekazuje go drugiemu graczowi:)
Gra ma kilka lat ale ciągle cieszy:)
Miłego dnia! :)
Awatar użytkownika
Emil_1
Posty: 1379
Rejestracja: 31 maja 2016, 13:34
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 47 times
Been thanked: 172 times

Re: co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: Emil_1 »

Miłego dnia! :)
Awatar użytkownika
Yuri
Posty: 2756
Rejestracja: 21 gru 2018, 09:58
Has thanked: 326 times
Been thanked: 1256 times

Re: co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: Yuri »

Emil_1 pisze: 06 sty 2021, 22:47 Jest - zdrada w domu na wzgórzu....
Ta gra chyba nigdy nie wyszła w PL.
Moja kolekcja: https://boardgamegeek.com/collection/user/Yuri1984
RABATY, gdyby ktoś potrzebował: Portal = 15%, Mepel.pl = 5%, Planszomania.pl = 2%
Chcesz się zrewanżować kawą ? Zapraszam >>> https://www.buymeacoffee.com/yuri4891
Elemenek
Posty: 375
Rejestracja: 27 wrz 2016, 16:29
Lokalizacja: Cracovia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 107 times

Re: co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: Elemenek »

Yuri pisze: 06 sty 2021, 23:01
Emil_1 pisze: 06 sty 2021, 22:47 Jest - zdrada w domu na wzgórzu....
Ta gra chyba nigdy nie wyszła w PL.
Tak, zgadza sie. Na 100% nie ma edycji PL. Moze komus pomylily sie jakies gry? Nie wiem, z Tajemniczym Domostwem ?
Babik
Posty: 245
Rejestracja: 08 maja 2013, 18:55
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 214 times
Been thanked: 72 times

Re: co po Posiadłości Szaleństwa? - przygodówka z klimatem

Post autor: Babik »

Być może kogoś zmyliły nieoficjalne spolszczenia z BGG.
"Życie społeczne wyposażone jest w ponadbiologiczne formy użyczające mu wyższe wartości w postaci zabaw lub gier. W nich właśnie społeczeństwo wyraża swoje poglądy na świat i życie".
Johan Huizinga, Homo ludens
ODPOWIEDZ