Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
chrislion73
Posty: 37
Rejestracja: 08 lip 2018, 21:56
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: chrislion73 »

Zastanawiam się, jak będzie wyglądać plansza-mapa do „Wiedźmina - Stary Świat”.
Będzie wzorowana na świecie znanym z książek, a może będzie modularna coś na wzór „Clash of Cultures”? Myślę, że ten drugi pomysł byłby też bardzo ciekawy.
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5233
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 524 times
Been thanked: 1836 times
Kontakt:

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Gambit »

chrislion73 pisze: 13 lut 2021, 22:44 Zastanawiam się, jak będzie wyglądać plansza-mapa do „Wiedźmina - Stary Świat”.
Będzie wzorowana na świecie znanym z książek, a może będzie modularna coś na wzór „Clash of Cultures”? Myślę, że ten drugi pomysł byłby też bardzo ciekawy.
W prototypie mapa była stała, bazująca na lore Wiedźmaka. Nie sądzę, aby to miało się zmienić. Z tego co wiem "zasięg" mapy był nieco poszerzony w stosunku do W3.
tomekmani3k
Posty: 600
Rejestracja: 29 lip 2015, 19:26
Has thanked: 59 times
Been thanked: 144 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: tomekmani3k »

Ja jestem zadowolony. W grze przygodowej lubie jak można wczuć się w klimat i przygodę a nie kombinować pół godziny każdy ruch. Karty wydarzeń będą z czasem się powtarzać ale można by dodać kilka takich samych początków ale z innymi rezultatami. Wtedy ciężej będzie być pewnym która decyzja da lepszy wynik, a jak będzie ich dużo to może przez całą grę nie wykorzysta się calej talii. Nie ma za dużo rzeczy na planszy co też jest na plus. Jedynie te figurki potworów mnie martwią bo na pewno podniosą cenę a zwykle żetony by wystarczyły. To dopiero pierwszy filmik i nie było dobrych ujęć mapy i kart ale wydaje mi się że bardzo szybko się przemieszczali z jednego końca mapy na drugi. Jak na razie czekam na start kampanii zaciekawiony, myślę że tym co ostatecznie zadecyduje będzie cena, oby nie była przesadzona i sztucznie podbita przez plastik.
Awatar użytkownika
rav126
Posty: 796
Rejestracja: 27 paź 2010, 00:56
Has thanked: 407 times
Been thanked: 504 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: rav126 »

Widzę, że nie tylko u mnie skojarzenie z Western Legends... Jeszcze tylko dodam, że karty wydarzeń sa jak w Gloomhaven, z tym, że tam wpływały oczywiście na całą drużynę, a tu na jednego gracza, tu raczej szybko będa się powtarzać, bo przecież w trakcie pojedynczej rozgrywki trochę ich wejdzie, gdzie w Gloomhaven to mamy jedną na szlaku, i jedną w mieście, dodatkowo w osobnych, obszernych taliach, więc mało jest powtarzania. A jak się już powtórzy, bo została wtasowana zamiast odrzucona, to coś tam nam świta w głowie, ale zwykle się nie pamięta.
Obawiam się walki z potworami - że zrobi się taki zapychacz jak w Lords of Hellas. Dwóch graczy walczy, z tym, że grający potworem jest niezbyt zaangażowany, a pozostali czekają. I tu walka z bandytami w WL też bardziej mi się podoba - karty można wykorzystać na dwa sposoby - albo wartość albo zdolność specjalna, przez co są czasami zaskakujące :) Tu średnio mi się podoba.
Co do figurek - można by zrobić wersję ze standami, i może właśnie wersja tańsza będzie taka, a figurki w wersji deluxe? W Gloomhaven potwory w postaci standów świetnie się sprawdzają, ale tam rodzajów potworów jest taka masa, że nie byłoby innej opcji. Tu będzie na pewno kilka razy bardziej ubogo pod tym względem.
Co do rozgrywki - brakuje mi tu jakiegoś fabularnego tła, jakiegoś scenariusza dla rozgrywki. Dośc to ubogie póki co. Czekamy co dalej pokażą.
No i obawiam się, że przez samą licencję cena będzie mocno podbita.
Patrol1q
Posty: 30
Rejestracja: 15 lis 2018, 13:00
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Patrol1q »

W końcu filmik z którego widać na czym tak naprawdę polega gra. Z zaciekawieniem wyczekuję instrukcji oraz ceny za wersję podstawową i delux. Widać że w celach na pewno będzie dużo kart spotkań/eksploracji bo ich przyda się jak najwięcej.

P.S. Ola robi dużą robotę dla Wookiego w promocji gry.
Awatar użytkownika
bajbaj
Posty: 1116
Rejestracja: 11 sie 2019, 11:39
Has thanked: 860 times
Been thanked: 631 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: bajbaj »

To nie jest krytyka gry, tylko moje zaskoczenie. Spodziewałem się gry z trudnymi wyborami. Gry, w której czuć walkę o władzę za moimi plecami...Gry, w której wali się ustalony porządek świata... W której wygrana jest w zasadzie przetrwaniem ... niby cieszy, ale jakoś tak smuci...

Propozycja Wookiego idzie w innym kierunku. Mam wrażenie, że grając w to czułbym się jak grając w coś pomiędzy Western Legends, Talizmanem i czymś nieco bardziej złożonym. Wiedźmin niczym pasikonik skacze po planszy. Hop - jest w jednym mieście, hop - już w drugim, hop - w trzecim po drugiej stronie planszy. Po drodze nic nas nie spotkało, pokonaliśmy cały region hop, hop, hop, więc w finalnej lokacji idziemy na spacer po okolicach i wybieramy, czy (tu radośnie wymyślam) rozmawiamy ze spotkanym smutnym woźnicą (-1 do specjalizacji), czy też ograbiamy go (+2 złota i jedna dodatkowa karta). Kurczę ... nie znam gry, widziałem tylko ten filmik Wookiego z Olą. Jak dla mnie to ... tytuł familijny. I w tej kategorii może być całkiem fajny. Myślę, że moje dzieciaki ograne w Too Many Bones bez problemu dla rozluźnienia pograją sobie w tę grę. Zresztą, ja chyba też...

Nie tego oczekiwałem, ale ... to nie problem gry, ale moich oczekiwań. Myślałem, że będzie mrocznie, niebezpiecznie, klimatycznie, jest lekko i zabawnie.

Jako fana Foo Fighters zabolało mnie troszkę, gdy przeczytałem kiedyś, że Foo Fighters to Nickelback dla kogoś, kto nie lubi Nickelback. Hmmm ... mam wrażenie, że Wiedźmin: Stary Świat to Talizman dla tych wszystkich, którzy nie lubią Talizmana :D (co może zwiastować sukces tytułu).

edit: najpierw napisałem, potem dopiero przeczytałem wpisy z ostatnich kilku godzin w wątku. Okazuje się, że mam podobne wrażenia jak propi...To może być nieco mylący tytułem, który sugeruje coś poważniejszego, całkiem przyjemny gateway. Pod warunkiem, że będzie kosztował rzeczywiście około 200 PLN.
CoLdY7
Posty: 183
Rejestracja: 01 kwie 2020, 02:13
Lokalizacja: Strzelin
Has thanked: 490 times
Been thanked: 55 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: CoLdY7 »

Podobne karty z różnymi zakończeniami, albo 1 karta i rzut kostką, wtedy w zależności od wyboru A lub B inaczej interpretowany wynik. A najlepiej jedno i drugie, bo nawet zapamiętana i policzona karta nie da pewności końcowego efektu.

Potwory różnią się tylko ilością kart w talii? Czegoś mi tu brakuje. Może kilku dodatkowych kart dla danej klasy potwora. Albo lepiej 1 karta zdolności danego potwora, z których mógłby korzystać gracz go prowadzący. Przykładowo 2 razy na walkę może "zaplanować ruch" czyli podejrzeć kartę przed wyborem, albo dobrać 3 karty, zagrać jedną a 2 odrzucić, co można tłumaczyć jakimś szaleńczym atakiem. Jedna, góra 3 umiejki i całkiem inne odczucia z gry. Z drugiej strony weź to zbalansuj... chociaż... niech testują, mają czas. Nie chce płacić za same figurki.
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
Awatar użytkownika
Moonday
Posty: 965
Rejestracja: 25 gru 2015, 12:10
Has thanked: 228 times
Been thanked: 233 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Moonday »

No przecież konsekwencje oderwane od fabularnego uzasadnienia (jakiekolwiek nawet słabe by było) nie miałyby żadnego sensu
Jeżeli misje fabularne prowadziłyby do długofalowych lub stałych konsekwencji, to alternatywne zakończenia mogłyby dotyczyć wyłącznie spotkań jednorazowych, ot pomagasz komuś i dostajesz coś, ale nigdy nie wiesz co to będzie. Zawsze to jakieś urozmaicenie. Jeżeli autor pokusi się o rozbudowanie wątku fabularnego, to na pewno nie zaszkodzi grze. Póki co wydaje mi się, że wybory będą sprowadzały się do opcji A i B i na tym koniec.
Wiedźmin niczym pasikonik skacze po planszy
Dla mnie to jest akurat zaleta. Pamiętam jak w Runebound 3 często miałem problem aby przedostać się z jednego końca mapy na drugi, a tego np. wymagało ode mnie aktywne zadanie. Poza tym taki mechanizm "teleportacji" sprawi, że żaden z graczy nie będzie w stanie uniknąć ataku jakiegokolwiek innego gracza. W wiedźminie ma być, jak zakładam, odczuwalna ciągła presja ze strony innych graczy.
Ostatnio zmieniony 22 kwie 2021, 08:43 przez Moonday, łącznie zmieniany 1 raz.
MManiekM
Posty: 197
Rejestracja: 15 lut 2019, 11:26
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: MManiekM »

Gra wydaje się mega prosta jeśli chodzi o zasady. Z tego co udało się zaobserwować, to wydaje mi się, że głębia samej gry będzie umieszczona w kartach. Za każdym razem to wszystko inaczej podejdzie, inne będą talie i te combosy, które wymagają zarówno dobrego podejścia do ułożenia swojej talii, jak i odrobiny szczęścia.

Podoba mi się bardzo pomysł z kartami, jako punktami życia. Powoduje to większą dynamikę walki, nie można czekać i odkładać kart do combosów, warto przeciwnikowi przepalać te karty, bo może uda się wyrzucić coś mocnego. Bardzo fajna kwestia.

Kościany poker jest na siłę, podejrzewam, że było parcie na jakaś minigierkę, jak to w wiedźminie.

Jedyna obawa o te karty, czy nie będą zbyt powtarzalne. Fajnie jakby było kilka podobnych, albo wręcz niemalże identycznych, ale z innymi efektami i innym ciągiem kart misji. To bardzo urozmaiciłoby kolejne partie.

Dla mnie super przygodówka. Dość prosta z głębia w kartach, właśnie tak to sobie wyobrażałem.

Liczba followersów na Kickstarterze i wyświetleń pod filmikami na YT robi ogromne wrażenie. Jestem ciekaw jak przełoży się to na wspierających.
Awatar użytkownika
Yar-Chan
Posty: 31
Rejestracja: 10 wrz 2020, 15:02
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Yar-Chan »

Dla mnie wygląda spoko - widać że mechaniki są dobrze przemyślane, tempo rozgrywki jest odpowiednie. Chętnie zobaczyłbym całą grę w akcji. Zdecydowanie jest tu dużo miejsca na dodatki.
Figurki bardzo chcę mieć, pomalować i postawić na półce cały bestiariusz z Wiedźmina :D Co do kart wydarzeń to trudno wymagać całej książki z jednej karty :P W Scythe rozwiązali głębię spotkań pokazując obrazek, wybory i nagrody na talerzu. Ja lubię je bardziej ubarwiać acz dużo graczy woli nie przeciągać gry.
Z tego co obejrzałem to coraz to kolejne potwory będą się pojawiać na planszy a gracze będą na nie polować. Chyba największa frajda będzie z próbowania swoich umiejętności na coraz to trudniejszych przeciwnikach w pierwszych grach.

A tak pytanie odnośnie tego rodzaju prototypu - czy są gry tworzone w Polsce a testowane na TableTop Simulator? Za granicą np. Leader Games korzysta z darmowego feedbacku.
Awatar użytkownika
Deem
Posty: 1213
Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 364 times
Been thanked: 250 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Deem »

Lubię cięższe tytuły, z ameri oczarowały mnie w ostatnim czasie Tainted Grail (system walki, dyplomacji i rozwoju postaci) i Bloodborne (kombinowanie z kartami). Oczekiwałem czegoś na podobnym poziomie. Gdy Łukasz twierdził w wywiadach, że to jest jego opus magnum, naprawdę liczyłem na dobrą grę, wbrew logice i jego dotychczasowemu dorobkowi (z mojej perspektywy tytuły co najwyżej poprawne). Z filmiku wyłania się obraz lekkiej, losowej i niestety bezjajecznej rozgrywki - „idę do miasta, trenuję (ale, że jak?), gram w kościanego pokera (no, bo czemu nie, pokerek to wdzięczna minigierka i pasuje do wszystkiego), ciągnę losową kartę wydarzenia, w ciemno decyduję, a następnie biorę na klatę losowe konsekwencje (tracisz najcenniejsze trofeum albo kartę - serio? Niżej jest już tylko „tracisz następny ruch)”, a hajtowską truskawką na torcie jest walka - co to za fikcyjne zaangażowanie innego gracza? Rzuć sobie monetą i efekt będzie dokładnie taki sam.

Wiem, że gra sprzeda się dobrze. Wiedźmin to sprzedażowy samograj, a gry o ciężarze Talizmanu mają bardzo duży target. Szkoda straconej okazji, bo mamy już jednego planszowego Wiedźmina chodzącego w tej wadze.
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: RUNner »

Z tymi porównaniami do Talismana to chyba jednak przesadzacie. Rozumiem zawiedzione oczekiwania, ale żeby od razu taki "czas pogardy"? ;)
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Banan2
Posty: 2616
Rejestracja: 12 maja 2009, 09:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 118 times
Been thanked: 67 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Banan2 »

RUNner pisze: 23 kwie 2021, 07:35 Z tymi porównaniami do Talismana to chyba jednak przesadzacie. Rozumiem zawiedzione oczekiwania, ale żeby od razu taki "czas pogardy"? ;)
Zdecydowanie przesadzają. Mnie naszły skojarzenia z Star Wars Zewnętrzne Rubieże. Wiem, zupełnie inne uniwersum, ale klimat wędrowania po lokacjach podobny.
Natomiast z drugiej strony to czego oczekiwać od Wiedźminów, którzy chodzą od miasta do miasta, od karczmy do karczmy, od zlecenia do zlecenia, itd.
Pozdrawiam
Moja kolekcja
10% rabatu w planszomanii, 7% w 3Trollach, 5% w Battle Models
Awatar użytkownika
Zaan84
Posty: 460
Rejestracja: 16 wrz 2015, 15:14
Has thanked: 16 times
Been thanked: 86 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Zaan84 »

Gra od początku była zapowiadana jako przygodówka o podróżach, rozwoju i walce wiedzminów. Co dostaliśmy? Dokładnie to. Pretensje o to, ze gra nie jest klasą ciężką są nieuzasadnione i bazują raczej na błędnych wnioskach. Zabawne jest to, że z jednej strony są głosy że gra powinna być cięższa, a z drugiej, że downtime będzie duży, ciekawe co byśmy słyszeli gdyby gra była bardziej skomplikowana. Czy na serio oczekiwaliście Mage Knighta w świecie wiedzminów? Radzę wsłuchać się w to co mówią autorzy, a nie budować wizję gry na podstawie własnych oczekiwań i widzimisiów, to zaoszczędzi co poniektórym wielu rozczarowań.
Uważam, że autor trafia zarówno ciężkością jak i długością rozgrywki w target, czyli głównie fanów uniwersum, którzy znają je z książek i serialu na Netfliksie. Myślę e śmiało można założyć ze gdy gra trafi na półki to oni właśnie wykupią 70%-80% nakładu.
Awatar użytkownika
grzeslaw90
Posty: 1750
Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 179 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: grzeslaw90 »

Zaan84 pisze: 23 kwie 2021, 10:41 Gra od początku była zapowiadana jako przygodówka o podróżach, rozwoju i walce wiedzminów. Co dostaliśmy? Dokładnie to. Pretensje o to, ze gra nie jest klasą ciężką są nieuzasadnione i bazują raczej na błędnych wnioskach. Zabawne jest to, że z jednej strony są głosy że gra powinna być cięższa, a z drugiej, że downtime będzie duży, ciekawe co byśmy słyszeli gdyby gra była bardziej skomplikowana. Czy na serio oczekiwaliście Mage Knighta w świecie wiedzminów? Radzę wsłuchać się w to co mówią autorzy, a nie budować wizję gry na podstawie własnych oczekiwań i widzimisiów, to zaoszczędzi co poniektórym wielu rozczarowań.
Uważam, że autor trafia zarówno ciężkością jak i długością rozgrywki w target, czyli głównie fanów uniwersum, którzy znają je z książek i serialu na Netfliksie. Myślę e śmiało można założyć ze gdy gra trafi na półki to oni właśnie wykupią 70%-80% nakładu.
Piszesz tak jakby projektowanie gry to była checklista trzech aspektów do skreślenia kompletnie pomijając rozwój mechaniki z tymi aspektami związany. Gra na pewno sprzeda się przynajmniej dobrze za sam znaczek Wiedźmina na pudełku ale w momencie, gdy zagłębiając się w to dzieło powoli można je już podsumować do pasjansa/wojny na sterydach z dozą podstawówkowego hazardu to coś poszło kiepsko. Nikt tutaj w dyskusji nie oczekiwał reskinu Mage Knighta, a raczej co najwyżej gry na poziomie 'dobrym'.
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Fojtu »

Dla mnie gierka wygląda ok, tylko gdyby nie ta tragiczna losowość walki. Nawet na przykładowej rozgrywce są przypadki, że wychodzi karta mająca 4 na górze i 2 na dole :roll:
Naprawdę nie rozumiem takiego designu, ktoś wygra lub przegra walkę, bo inny gracz powiedział bardziej lub mniej fartownie góra/dół. Wtf? :?
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: japanczyk »

Mam wrazenie ze Gambit/Piehoo nakrecili mocno hype
ale czekamy na instrukcje i szczególy mechaniki - walka z potworami jest poki co nieciekawa, ale moze dziala na zywo
Awatar użytkownika
Moonday
Posty: 965
Rejestracja: 25 gru 2015, 12:10
Has thanked: 228 times
Been thanked: 233 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Moonday »

Zgadzam się z powyższymi komentarzami. Każdemu kto porównuje jakiekolwiek gry do Talismana polecam zagrać w Talisman i odśnieżyć sobie wrażenia co do tej gry. Nie zamierzam tu krytykować samego Talismana, bo to gra legenda ;) ale odkąd interesuję się planszówkami, czyli od kilku lat, to nie zaobserwowałem, aby jakakolwiek nowa gra była projektowana na wzór Talismana. Jeżeli chodzi o Wiedźmina to mam zupełnie odwrotne wrażenie, ponieważ gra stara się być jak najmniej losowa. W grach przygodowych, które uchodzą za skomplikowane (MK moim zdaniem to bardziej euro) istotną cechą mechaniki jest kwestia testów, które trzeba zdawać za pomocą kostek. Nadaje to grze głębi znanej z RPG ale zwiększa też losowość i komplikuje rozgrywkę. Wydaje mi się, że nigdy (ale pewności nie mam) nie powstanie Wiedźmin na planszy głęboko osadzony w klimatach RPG, bo zdaje się że właściciel marki, czili CDP tego nie chce. Pewności nie mam, ale to już kolejna gra oparta o to uniwersum i kolejny raz dostaniemy grę dla mas a nie grę dla hardkorowych graczy.
Tak samo mam wrażenie, że nigdy nie powstanie Wiedźmin na wzór Tainted Grail, czyli gry, która zdaje się być najbliżej ideału, jeżeli chodzi o klimat przygody w świecie fantasy. Do stworzenia takiej gry najlepiej byłoby zaangażować samego autora, czyli Sapkowskiego, który napisałby opowieść. Myślę, że taka gra byłaby spełnieniem marzeń wielu planszówkowych graczy (w tym moim), ale to jest kolejna pozycja droga w samym założeniu, a jednocześnie niszowa w skali całego rynku gier planszowych.
Osobiście kibicuję obecnemu projektowi, bo może on stać się udanym kompromisem. Jestem pewien, że w grze pojawi się coś więcej niż to, co zostało zaprezentowane dotychczas, bo Łukasz w swoich wspieraczkach zawsze dorzuca sporo nowych elementów gameplayowych. Wszystko zależy od sukcesu finansowego gry na KS i polskim zagramw.to. Mam nadzieję, że kampania nie skupi się na dorzucaniu kolejnych elementów estetycznych i da nam prawdziwe SG na wzór tych, które znane są z kampanii AR.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: japanczyk »

Moonday pisze: 23 kwie 2021, 11:23 istotną cechą mechaniki jest kwestia testów, które trzeba zdawać za pomocą kostek. Nadaje to grze głębi znanej z RPG ale zwiększa też losowość i komplikuje rozgrywkę.
Eeeee... IMHO totalnie przestrzelone stwierdzenie. Głębia RPG to prowadzenie postaci, testy są obok tego, mechanika rozwoju postaci i testy to "symulacja" na ktora postaci maja wplyw rozwijaac w okreslony sposob swoje postaci, ale kostki to z pewnoscia nie ejst element "głębi" systemów RPG. Czesc graczy lubi nimi rzucac, czesc wybiera systemy bezkostkowe, albo w ktorych kostki sa ograniczone
Moonday pisze: 23 kwie 2021, 11:23 Tak samo mam wrażenie, że nigdy nie powstanie Wiedźmin na wzór Tainted Grail, czyli gry, która zdaje się być najbliżej ideału, jeżeli chodzi o klimat przygody w świecie fantasy. Do stworzenia takiej gry najlepiej byłoby zaangażować samego autora, czyli Sapkowskiego, który napisałby opowieść.
Gra video pokazuje, ze angaz autora wcale nie jest potrzebny ;-)

Co do Starego Świata i losowości - wydaje mi się, ze jest jej tutaj sporo - poczytanajc od questów, rynku kart, losowych potworach, losowej walki...
Awatar użytkownika
Deem
Posty: 1213
Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 364 times
Been thanked: 250 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Deem »

Mówiąc o Talizmanie mam na myśli ciężar rozgrywki - z mojej perspektywy to jest mniej więcej ten poziom.

Śmieszne jest odsyłanie „zawiedzionych” do zapowiedzi autorów. Dziękuję, zapoznałem się i nadal jestem zawiedziony - zmarnowanym potencjałem bohaterów i stylistyki jakie oferują zarówno książki jak i gry. Nie wynika to z tego, że czuję się oszukany (bo to faktycznie dokładnie to co zapowiadał Łukasz), a z tego, że zaproponowane rozwiązania nie wykorzystują w najmniejszym stopniu tej specyfiki. Jest to klasyczne doklejenie mechaniki do nośnego tematu. Dla kontrastu weźmy grę komputerową - Redzi zrobili coś, co zdawało się niemożliwe i stworzyli świat jeszcze bardziej „sapkowski” niż w oryginale. Ale może ja już jestem za stary na nowomodne łatwe podejście do wszystkiego, co może obrazować fakt, że ideałem gry na podstawie książki fantasy pozostaje dla mnie Pan Lodowego Ogrodu.

Tak jak wspomniałem wcześniej - oczywiście, że gra się sprzeda. Bo po prostu Wiedźmin się sprzedaje.
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
Awatar użytkownika
Moonday
Posty: 965
Rejestracja: 25 gru 2015, 12:10
Has thanked: 228 times
Been thanked: 233 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Moonday »

Eeeee... IMHO totalnie przestrzelone stwierdzenie. Głębia RPG to prowadzenie postaci, testy są obok tego, mechanika rozwoju postaci i testy to "symulacja" na ktora postaci maja wplyw rozwijaac w okreslony sposob swoje postaci, ale kostki to z pewnoscia nie ejst element "głębi" systemów RPG. Czesc graczy lubi nimi rzucac, czesc wybiera systemy bezkostkowe, albo w ktorych kostki sa ograniczone
Może w papierowych RPG, gdzie bardziej liczy się opowieść niż mechanika, ale w każdym innym wydaniu (gry planszowe, komputerowe) owy rozwój postaci sprowadza się do tego, aby zaliczyć test. Mówię o samej mechanice, bo cała otoczka fabularna, to inna kwestia.
Gra video pokazuje, ze angaz autora wcale nie jest potrzebny ;-)
Niby tak, ale wydaje mi się, że pisanie historii do gry wygląda inaczej niż pisanie powieści. Oczywiście są gry, które czyta się jak dobrą książkę (Planescape Torment) ale CDP takich nie tworzy.
Co do Starego Świata i losowości - wydaje mi się, ze jest jej tutaj sporo - poczytanajc od questów, rynku kart, losowych potworach, losowej walki...
Moim zdaniem wciąż jest mniej losowa od większości gier przygodowych, bo jest oparta o karty, a nie kości i jest pozbawiona testów, które trzeba zdać. No ale to tylko wrażenia. Sama walka z potworami jest nudna, i to wygląda na największą wadę. Gdyby zmniejszyć jej losowość i dać talię potwora innemu graczowi, to drastycznie zwiększyłby się downtime, a to też niedobrze. Wiedźmin raczej celuje w większe grono graczy niż 1 lub 2. MK ma świetny system rozwoju i walki, ale ma też opinię najlepszej gry solo :)
ideałem gry na podstawie książki fantasy pozostaje dla mnie Pan Lodowego Ogrodu
To prawda, ale PLO to nie jest gra przygodowa i w tym aspekcie fani książki mogą czuć się zawiedzeni. Poza tym na rynku międzynarodowym słabo się przyjęła. Redzi też nie od razu stworzyli hitowego Wiedźmina, udało się dopiero za trzecim razem :D
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: japanczyk »

Moonday pisze: 23 kwie 2021, 11:58 Może w papierowych RPG, gdzie bardziej liczy się opowieść niż mechanika, ale w każdym innym wydaniu (gry planszowe, komputerowe) owy rozwój postaci sprowadza się do tego, aby zaliczyć test. Mówię o samej mechanice, bo cała otoczka fabularna, to inna kwestia.
Ale RPG jest jedynie papierowe - komputerowe RPG rządza sie całkiem innymi prawami, i kostek tam nie masz, a RNG... a gry planszowe nigdy nie beda RPG, bo są w jakis sposob okrojone. No ale mniejsza z tym to kwestia postrzegania poszczegolnych elementów gier.
Moonday pisze: 23 kwie 2021, 11:58 Niby tak, ale wydaje mi się, że pisanie historii do gry wygląda inaczej niż pisanie powieści. Oczywiście są gry, które czyta się jak dobrą książkę (Planescape Torment) ale CDP takich nie tworzy.
No wydaje mi sie, ze do tej pory fabuła byla akurat u Redów jednym z jasniejszych elementów ich gier i przesłaniala zawsze mechaniczne niedociagniecia.
Anyhow - oczywiscie ze pisanie gry wyglada inaczj niz pisanie powiesci, ale to samo zdanie odnosi sie do gry planszowej. Wiec Sapek wcale nie musi byc dobra osoba do napisania gry planszowej, mimo ze pisze dobre powiesci.
Moonday pisze: 23 kwie 2021, 11:58 Moim zdaniem wciąż jest mniej losowa od większości gier przygodowych, bo jest oparta o karty, a nie kości i jest pozbawiona testów, które trzeba zdać. No ale to tylko wrażenia. Sama walka z potworami jest nudna, i to wygląda na największą wadę. Gdyby zmniejszyć jej losowość i dać talię potwora innemu graczowi, to drastycznie zwiększyłby się downtime, a to też niedobrze.
Ale po co dawac jakas talie - wystarczyloby ze to sasiadujacy gracz mialby wybor z 2-3 kart podczas walki zeby zdecydowac co w tym momencie robi potwor i reagowac na ruchy wiedzmina
Moonday pisze: 23 kwie 2021, 11:58 To prawda, ale PLO to nie jest gra przygodowa i w tym aspekcie fani książki mogą czuć się zawiedzeni. Poza tym na rynku międzynarodowym słabo się przyjęła. Redzi też nie od razu stworzyli hitowego Wiedźmina, udało się dopiero za trzecim razem :D
Wiedźmin 2 był hitem, nie tyak duzym jak W3, ale był hitem.
PLO nie przyjelo sie bo zbyt mocno wsiaka w ksiazke, a nie wprowadza graczy niezaznajomionych w jej meandry, całkiem inny casus. Ale nikt PLO tez nie sprzedawal jako gry przygodowej, wiec nie wiem dlaczego mialby jakis fan byc zawiedziony skoro gra jest tak mega tematyczna jak tylko sie da
Awatar użytkownika
Moonday
Posty: 965
Rejestracja: 25 gru 2015, 12:10
Has thanked: 228 times
Been thanked: 233 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Moonday »

Ale RPG jest jedynie papierowe
W porządku, dla przejrzystości dyskusji możemy zadbać o prawidłowe nazewnictwo, ale wolałbym skupić się na meritum, czyli kwestii testów lub ich braku :)
No wydaje mi sie, ze do tej pory fabuła byla akurat u Redów jednym z jasniejszych elementów ich gier i przesłaniala zawsze mechaniczne niedociagniecia
Nie twierdzę, że Redzi nie potrafiliby napisać opowiadania w formie powieści, bo tego nie wiem. Póki co pokazali jedynie, że potrafią pisać ciekawe dialogi i układać fabułę do gry, bez konieczności wciągania w powieść samym słowem. Wiedźminowi daleko do gry wyobraźni, bo znaczną część fabuły mamy zobrazowaną w formie pikseli.
Ale po co dawac jakas talie - wystarczyloby ze to sasiadujacy gracz mialby wybor z 2-3 kart podczas walki zeby zdecydowac co w tym momencie robi potwor i reagowac na ruchy wiedzmina
Można to rozwinąć i dać wszystkim graczom po 2-3 karty potwora i każdy z nich w swojej kolejce wybrałby jedną, która zostałaby aktywowana.
Ale nikt PLO tez nie sprzedawal jako gry przygodowej
I tu docieramy do sedna sprawy: czym innym mogą być wyobrażenia klientów od tego, co oferuje twórca. Ważne żeby była zachowana właściwa komunikacja, wtedy nikt nie powinien być zawiedziony :) Wiedźmin na pewno nie doczeka się rewolucji ale może ewoluować w produkt bardziej złożony niż obecnie. Czekam na kampanię :)
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: japanczyk »

Backero pisze: 23 kwie 2021, 12:31 Wiem, że to już na tym etapie nie zostanie wprowadzone, ale mam pomysł jak możnaby urozmaicić walkę z potworami w tej grze.
Ogolnie te potwory mozna by bylo lepiej zrobic - to co kolega wyzej napisal mozna by bylo zrobic chociazby w formie kart mocy Nemesis z Aeon's End - ze jakis specjalny atak sie trigeruje na przykład.

Pomysł Moondaya tez jest ciekawy i mógłby byc fajnie rozwiniety - ja propsuje. Obstawiam,z e spokojnie bedzie mozna to homerulowac :D
Moonday pisze: 23 kwie 2021, 12:37 I tu docieramy do sedna sprawy: czym innym mogą być wyobrażenia klientów od tego, co oferuje twórca. Ważne żeby była zachowana właściwa komunikacja, wtedy nikt nie powinien być zawiedziony Wiedźmin na pewno nie doczeka się rewolucji ale może ewoluować w produkt bardziej złożony niż obecnie. Czekam na kampanię
Dokładnie 8)
Awatar użytkownika
grzeslaw90
Posty: 1750
Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 179 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: grzeslaw90 »

Moonday pisze: 23 kwie 2021, 12:37
Ale po co dawac jakas talie - wystarczyloby ze to sasiadujacy gracz mialby wybor z 2-3 kart podczas walki zeby zdecydowac co w tym momencie robi potwor i reagowac na ruchy wiedzmina
Można to rozwinąć i dać wszystkim graczom po 2-3 karty potwora i każdy z nich w swojej kolejce wybrałby jedną, która zostałaby aktywowana.
Grę diametralnie poprawiłoby wprowadzenie podstawowej talii potwora i kilku kart specjalnych na każdy typ potwora. Walczysz z określonym potworem to do puli podstawowej wrzucasz jego karty. Potwór ewoluuje to do jego kart dorzucasz/zmieniasz karty bardziej zaawansowane. Ale nie widzę chęci na testowanie tego typu mechaniki przez Wookiego.
ODPOWIEDZ