Karak (Petr Mikša)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
B_i
Posty: 42
Rejestracja: 15 lip 2013, 20:55
Has thanked: 38 times
Been thanked: 10 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: B_i »

Wypożyczyłem wczoraj z biblioteki i od razu przypadła młodemu (5,5 lat) do gustu. Dodałem do tego narrację i był zachwycony. Zachęcilem go nawet, żeby sam opowiadał co się dzieje z jego bohaterem. Polecam tego home rulla ;)

Niestety przy dwóch graczach nieco się dłuży, zwłaszcza ze dziś odkryliśmy smoka szybko i trzeba było latać i szukać dopakowan, żeby go pokonać. Ale syn wygrał i miał godzinę radochy, wiec czemu nie ;)
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: RUNner »

Im szybciej się odkryje smoka, tym szybciej rozgrywka się skończy. I tak trzeba szukać sprzętu żeby go pokonać, więc przynajmniej lepiej mieć smoka już namierzonego niż czekać do ostatniego żetonu.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
cluzoe
Posty: 2
Rejestracja: 05 wrz 2017, 11:13

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: cluzoe »

Hej
Kupił już ktoś figurki?
Z jakiego tworzywa są zrobione?
Mam nadzieję że jakiś soft plastic ala ten z Zombicide, żeby było to odporne na upadki.
W końcu to gra dla dzieci więc figurki będą upadać, często :)
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: Lothrain »

cluzoe pisze: 16 kwie 2021, 15:13 Hej
Kupił już ktoś figurki?
Z jakiego tworzywa są zrobione?
Mam nadzieję że jakiś soft plastic ala ten z Zombicide, żeby było to odporne na upadki.
W końcu to gra dla dzieci więc figurki będą upadać, często :)
Weź tylko pod uwagę, że figurki są jedynie do podstawki, a jak kupisz dodatek, to będzie pewien dysonans.
Nero
Posty: 50
Rejestracja: 26 gru 2016, 17:52
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: Nero »

Obrazek
Obrazek
cluzoe
Posty: 2
Rejestracja: 05 wrz 2017, 11:13

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: cluzoe »

Piękne.
Jaki to rodzaj plastiku?
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: RUNner »

Lothrain pisze: 16 kwie 2021, 16:36
cluzoe pisze: 16 kwie 2021, 15:13 Hej
Kupił już ktoś figurki?
Z jakiego tworzywa są zrobione?
Mam nadzieję że jakiś soft plastic ala ten z Zombicide, żeby było to odporne na upadki.
W końcu to gra dla dzieci więc figurki będą upadać, często :)
Weź tylko pod uwagę, że figurki są jedynie do podstawki, a jak kupisz dodatek, to będzie pewien dysonans.
Dlatego kupiłem figurki i je zwróciłem, nabywając zamiast nich dodatek. :) Gdyby były wszystkie figurki, z podstawki i dodatku, to bym taki zestaw chętnie nabył.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Nero
Posty: 50
Rejestracja: 26 gru 2016, 17:52
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: Nero »

Plastik jest wg mnie bardzo dobrej jakości
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: RUNner »

Od kilku dni gramy z dodatkiem i muszę przyznać, że nie korzystamy z większości nowinek, zwłaszcza z działania kafli areny. Grając w 2 osoby, z 7-letnim dzieckiem, to by była za duża interakcja. Arena wprowadza fajny twist, ale niestety też potrafi mocno zirytować mniej wyluzowanego gracza :) Nie wprowadzamy też do gry Władcy Karaka, bo dla 2 osób nie ma to sensu wg mnie. Natomiast ostro eksploatujemy nowe postacie. Po kilkunastu partiach gra nam się nie znudziła, a to dobrze rokuje na przyszłość ;)
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
kempy
Posty: 720
Rejestracja: 17 paź 2011, 16:59
Has thanked: 15 times
Been thanked: 84 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: kempy »

RUNner pisze: 20 kwie 2021, 12:49 Od kilku dni gramy z dodatkiem i muszę przyznać, że nie korzystamy z większości nowinek, zwłaszcza z działania kafli areny.
Mozna sprobowac grac tak, ze na tym kafelku wyzywa sie jakiegokolwiek stwora z planszy (oprocz smoka) a nie innego gracza.
Legend of the Five Rings CCG
- [ Sun and Moon Discord ] -

Oracle of the Void Database ◄
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: RUNner »

Albi zapowiedziało minidodatek do Karaka, zawierający 3 nowe postacie. Poza tym będzie można kupić zestaw figurek do Regenta zawierający też figurki nowych postaci. W tej sytuacji figurki do podstawki właśnie są w drodze do mnie, a w październiku dokupię resztę :)
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Lipa
Posty: 163
Rejestracja: 10 paź 2005, 19:18
Lokalizacja: Morąg, pobliże Olsztyna
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: Lipa »

W zapowiedzi podobno jest też Karak 2 i karcianka Karak: Goblin. Ciekawy czy dwójka będzie bardziej rozbudowana niż jedynka. Przydałoby się, bo dzieci rosną :D .
Jak jest jedno wejście, to nie ma wyjścia
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: RUNner »

Figurki przyszły i dziś zabieram się za malowanie. Są one bardzo ładnie odlane, detale są przejrzyste, nic się nie zlewa. Mam nadzieję że figurki z dodatku będą drukowane w tej samej fabryce ;)
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
mk20336
Posty: 1551
Rejestracja: 02 sty 2019, 09:46
Has thanked: 72 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: mk20336 »

Karak – “my first dungeon crawler” – initial impressions

Karak okazał się świetną grą dla całej rodziny - zarówno dzieci jak i rodziców. Pozycja niby prosta a wciąga niesamowicie i po partii chce się zagrać jeszcze raz :) Moje pierwsze wrażenia w poniższym artykule!

LINK: Karak – “my first dungeon crawler” – initial impressions

Obrazek
Mój blog, serdecznie zapraszam!
https://theboardgameschronicle.com/
Nero
Posty: 50
Rejestracja: 26 gru 2016, 17:52
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: Nero »

Po angielsku nie chce mi się czytać.
Acownik
Posty: 151
Rejestracja: 28 sie 2015, 19:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: Acownik »

Dzieci dostały Karaka pod choinkę, na razie pierwsza rozgrywka za nami - chyba wreszcie trafiliśmy na grę, w którą z równą przyjemnością grają i rodzice, i dzieci (9-latka i 6-latek). O rozgrywce i jej plusach i minusach było tu powiedziane sporo. Ja nie planowałem grać w tę grę wyłącznie w gronie dorosłych, więc jestem zadowolony ;) Podoba mi się, że postacie coś tam zbierają - to pierwszy taki tytuł dla dzieci w naszej kolekcji, w której postaci można "rozwijać" (jakkolwiek jest to rozwój na poziomie dla przedszkolaków), aż się przypominają czasy grania w "Magię i Miecz".

Pomysł z dubletem na kościach i pozbywaniem się broni pewnie wykorzystamy, bo faktycznie jak się zbierze dwie mocne bronie, to nawet smok nie jest straszny.

Ja mam jednak jeszcze inny problem. Naszą pierwszą partię wygrałem niestety ja. No i wydać było już znacznie wcześniej, że nikt nie ma szansy mnie pokonać, bo miałem 4 skarby i jeden z graczy mógł co najwyżej ze mną zremisować. Przez to końcówka była już pozbawiona emocji i to było słabe, no bo w końcu ten finał powinien być najbardziej emocjonujący (a mi wisiało, kto pokona smoka, bo i tak wygraną miałem zapewnioną). Dlatego zaczęliśmy się zastanawiać nad A) możliwością walki bezpośrednio z innymi graczami, B) kradzieżą skarbów (A i B pewnie można by powiązać), C) utratą skarbów (w jakiś sposób). Czy ktoś testował któryś z powyższych sposobów lub ma jakiś pomysł, jak uniknąć podobnych sytuacji?
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: polwac »

Jeśli interesuje Cię walka z innymi graczami to wprowadza taką możliwość dodatek :)
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Acownik
Posty: 151
Rejestracja: 28 sie 2015, 19:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: Acownik »

polwac pisze: 29 gru 2021, 15:51 Jeśli interesuje Cię walka z innymi graczami to wprowadza taką możliwość dodatek :)
Coś o tym słyszałem, ale nie miałem okazji wypróbować. Gdzieś już jednak przeczytałem, że ten wariant też wymaga jakichś homerulesów, bo promuje mocniejszych graczy :)
Miszon
Posty: 2515
Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
Has thanked: 1015 times
Been thanked: 492 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: Miszon »

U mnie jest tak, że dzieci nie do końca zwracają uwagę kto wygrał (w sensie: kto zebrał więcej skarbów) - dla nich ważniejsze jest zabicie smoka i to traktują jak wygraną :-D .
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: HoLi »

Acownik pisze: 29 gru 2021, 15:47 Ja mam jednak jeszcze inny problem. Naszą pierwszą partię wygrałem niestety ja. No i wydać było już znacznie wcześniej, że nikt nie ma szansy mnie pokonać, bo miałem 4 skarby i jeden z graczy mógł co najwyżej ze mną zremisować. Przez to końcówka była już pozbawiona emocji i to było słabe, no bo w końcu ten finał powinien być najbardziej emocjonujący (a mi wisiało, kto pokona smoka, bo i tak wygraną miałem zapewnioną). Dlatego zaczęliśmy się zastanawiać nad A) możliwością walki bezpośrednio z innymi graczami, B) kradzieżą skarbów (A i B pewnie można by powiązać), C) utratą skarbów (w jakiś sposób). Czy ktoś testował któryś z powyższych sposobów lub ma jakiś pomysł, jak uniknąć podobnych sytuacji?
Spróbujcie może zagrać z limitem skarbów (na przykład max 3-4 skarbów) jaki każdy z graczy może mieć, podobnie jak jest z innymi przedmiotami.
Albo opcja druga: spróbujcie może zagrać z limitem skarbów (na przykład max 3-4 skarbów) jaki każdy z graczy może mieć, a jak osiągnie limit to kolejne skarby może zbierać, ale tylko w miejscu przeznaczonym na wyposażenie, czyli zamienia skarb za na przykład posiadany zwój, albo broń itd.

Pozdrawiam

PS:
A co do walki to wystarczy zaimplementować zasady z dodatku Regent, z tą różnicą, że:
1. Gracz, który wejdzie na pole z innym graczem/graczami może wyzwać dowolnego gracza do walki (co kończy automatycznie turę wyzywającego gracza).
2. W danej turze każda postać może walczyć (nie ważne czy była wyzwana do walki czy sama kogoś wyzwała do walki) tylko jeden raz (żeby nie było nadmiernego uwzięcia się na jednego z graczy).
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
preshiq
Posty: 268
Rejestracja: 16 gru 2012, 13:36
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Has thanked: 271 times
Been thanked: 112 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: preshiq »

Gdzieś czytałem o wariancie że Skarb za zabicie smoka jest wart 3 punkty.
To powinno spowodować że jednak do samego końca będzie się ważyła wygrana.
Jeszcze nie grałem z tym wariantem ale kiedyś spróbuję.
Akurat moja córka(7 lat) bardzo lubi zaczynać grać w te grę, ale gdzieś w połowie partii z reguły już jej się nudzi...
Co nie przeszkadza w tym, że za parę dni znowu chce zagrać.
Acownik
Posty: 151
Rejestracja: 28 sie 2015, 19:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: Acownik »

Miszon pisze: 30 gru 2021, 07:37 U mnie jest tak, że dzieci nie do końca zwracają uwagę kto wygrał (w sensie: kto zebrał więcej skarbów) - dla nich ważniejsze jest zabicie smoka i to traktują jak wygraną :-D .
U mnie jest zupełnie inaczej - dla moich dzieci najlepiej by było, gdyby na koniec trzeba było pokonać nie smoka, ale tatę i zabrać mu wszystkie skarby :D
preshiq pisze: 30 gru 2021, 10:34 Gdzieś czytałem o wariancie że Skarb za zabicie smoka jest wart 3 punkty.
To powinno spowodować że jednak do samego końca będzie się ważyła wygrana.
Jeszcze nie grałem z tym wariantem ale kiedyś spróbuję.
Dobry pomysł. Wykorzystaliśmy go i dzięki niemu w kolejnej rozgrywce rzutem na taśmę zremisowałem z dziećmi. Co z kolei wywołało falę protestów i dyskusji, czy aby się z tej zmiany nie wycofać po fakcie.
HoLi pisze: 30 gru 2021, 09:44
Acownik pisze: 29 gru 2021, 15:47 Ja mam jednak jeszcze inny problem. Naszą pierwszą partię wygrałem niestety ja. No i wydać było już znacznie wcześniej, że nikt nie ma szansy mnie pokonać, bo miałem 4 skarby i jeden z graczy mógł co najwyżej ze mną zremisować. Przez to końcówka była już pozbawiona emocji i to było słabe, no bo w końcu ten finał powinien być najbardziej emocjonujący (a mi wisiało, kto pokona smoka, bo i tak wygraną miałem zapewnioną). Dlatego zaczęliśmy się zastanawiać nad A) możliwością walki bezpośrednio z innymi graczami, B) kradzieżą skarbów (A i B pewnie można by powiązać), C) utratą skarbów (w jakiś sposób). Czy ktoś testował któryś z powyższych sposobów lub ma jakiś pomysł, jak uniknąć podobnych sytuacji?
Spróbujcie może zagrać z limitem skarbów (na przykład max 3-4 skarbów) jaki każdy z graczy może mieć, podobnie jak jest z innymi przedmiotami.
Albo opcja druga: spróbujcie może zagrać z limitem skarbów (na przykład max 3-4 skarbów) jaki każdy z graczy może mieć, a jak osiągnie limit to kolejne skarby może zbierać, ale tylko w miejscu przeznaczonym na wyposażenie, czyli zamienia skarb za na przykład posiadany zwój, albo broń itd.

Pozdrawiam

PS:
A co do walki to wystarczy zaimplementować zasady z dodatku Regent, z tą różnicą, że:
1. Gracz, który wejdzie na pole z innym graczem/graczami może wyzwać dowolnego gracza do walki (co kończy automatycznie turę wyzywającego gracza).
2. W danej turze każda postać może walczyć (nie ważne czy była wyzwana do walki czy sama kogoś wyzwała do walki) tylko jeden raz (żeby nie było nadmiernego uwzięcia się na jednego z graczy).
Pomysł z limitem skarbów wydaje mi się nietrafiony, bo jak jeden gracz nie weźmie skarbu, to w to miejsce pójdzie drugi i go zabierze. Wariant ze zbieraniem skarbów w miejsce przedmiotów widziałem też w instrukcji, ale wydaje mi się hardkorowo trudny i na razie go nie wykorzystamy. A nad walką trzeba jeszcze pomyśleć. Ja się boję, że z tą walką będzie podobnie jak z klątwą, czyli "wszyscy na tatę!".

Ogólnie ciekawe jest to, że "Karak" tak łatwo poddaje się modyfikacjom. Mogłoby to świadczyć o jego słabości i złym zaprojektowaniu, ale akurat w przypadku tej gry wydaje mi się zaletą, bo otwiera pole do modyfikacji dla dzieci, a to one są jej głównymi odbiorcami.
HoLi
Posty: 690
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 75 times
Been thanked: 70 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: HoLi »

Acownik pisze: 02 sty 2022, 14:40 Pomysł z limitem skarbów wydaje mi się nietrafiony, bo jak jeden gracz nie weźmie skarbu, to w to miejsce pójdzie drugi i go zabierze. Wariant ze zbieraniem skarbów w miejsce przedmiotów widziałem też w instrukcji, ale wydaje mi się hardkorowo trudny i na razie go nie wykorzystamy. A nad walką trzeba jeszcze pomyśleć. Ja się boję, że z tą walką będzie podobnie jak z klątwą, czyli "wszyscy na tatę!".

Ogólnie ciekawe jest to, że "Karak" tak łatwo poddaje się modyfikacjom. Mogłoby to świadczyć o jego słabości i złym zaprojektowaniu, ale akurat w przypadku tej gry wydaje mi się zaletą, bo otwiera pole do modyfikacji dla dzieci, a to one są jej głównymi odbiorcami.
Z walką trochę źle się wyraziłem, bo chodziło mi o to, że:
2. W danej rundzie każda postać może walczyć (nie ważne czy była wyzwana do walki czy sama kogoś wyzwała do walki) tylko jeden raz (żeby nie było nadmiernego uwzięcia się na jednego z graczy). Więc nawet jak ktoś Ciebie zaatakuje (albo Ty kogoś) to już w tej rundzie inni gracze nie będą mogli, a dopiero w następnej rundzie + taki atak kończy natychmiast turę atakującego gracza (jak walka z potworem), ale nie atakowanego gracza.

Moim zdaniem "Karak" poddaje się łatwo modyfikacjom ponieważ jest bardzo prosty i przez to łatwiej wprowadzić jakiś home rules bez zaburzania balansu (a na pewno łatwiej takie zaburzenie wyłapać). To nie jest to co na przykład Descent gdzie mała modyfikacja w złym miejscu zasad może spowodować całą lawinę zmian:) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: RUNner »

Dziś po raz pierwszy miałem okazję zagrać w 5 osób i było super! Zazwyczaj gram tylko z córką i jest spoko, ale na większą liczbę graczy jest zabawniej. I oczywiście jeszcze bardziej losowo, ale czy w przypadku tego typu gry jest to wadą? Moim zdaniem nie. Problemem może być pokonanie Smoka, bo postać wolno się rozwija. Rywalizacja o sprzęt jest ogromna i wyobrażam sobie sytuację, w której pokonanie go będzie graniczyło z cudem. Wtedy wprowadzi się jakąś zasadę i po sprawie ;)
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Karak (Petr Mikša)

Post autor: RUNner »

Ostatnio mało gramy w Karaka, ale wkrótce planujemy powrót do gry po kilku miesiącach przerwy. Uświadomiłem sobie co mnie najbardziej irytuje w tej grze i wcale nie chodzi o losowość czy "talizmanową walkę". Monotonia kafli to wg mnie największy minus Karaka. Kurczę jakie one są nudne. Już pomijam to, że takie korytarze są kompletnie jałowe, bo w komnatach to chociaż się coś losuje, ale graficznie jest to prostota trudna do zaakceptowania. Naprawdę, przydałoby się nowe wydanie z poprawioną grafiką. Nic więcej nie potrzebuję. W obecnej szacie graficznej Karak jest po prostu zbyt ascetyczny.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
ODPOWIEDZ