Diuna: Imperium / Dune: Imperium (Paul Dennen)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 864
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 202 times
Been thanked: 305 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: konradstpn »

Dr. Nikczemniuk pisze: 25 cze 2021, 11:49
mat_eyo pisze: 25 cze 2021, 10:51 Przejrzałem wczoraj swój polski egzemplarz, jakościowo wszystko wygląda tak, jak to było w wersji angielskiej. Niestety znalazłem jeden błąd w tłumaczeniu.

Na stronie 10, w polu "Wysyłanie żołnierzy na obszar konfliktu" mamy zapis:
Możesz wysłać jednego albo wszystkich żołnierzy zrekrutowanych w bieżącej turze (...).
To oczywisty błąd. Wysłać można DOWOLNĄ liczbę wyprodukowanych w bieżącej turze żołnierzy, od zera do wszystkich, których wygenerowaliśmy. Co zabawne, na karcie z opisami wszystkich pól akcji zasada ta jest sformułowana poprawnie.
Zaraz, zaraz, to by znaczyło że Ciuniek z Gradania się mylił, bo jak słuchałem ich recenzji to właśnie narzekał na tę zasadę czyli że wysyłasz jednego albo wszystkich.
I generalnie jak czytałem instrukcję PL to mi się to gryzło, 10 str. z kartą Objaśnienia Pól Planszy. I nawet sprawdzałem z ENG wersją ale karta była OK, ale nie wpadłem na to aby sprawdzić też str. 10 (zakładałem że tam jest OK).
Także dzięki mat_eyo, uratowałeś grę, bo teraz Ciuniek będzie zachwycony :D
Spodziewasz się rewizji Dune na kanale chłopaków z Gradania ? :D Były jedyneczki, teraz zapewne byłyby wytłuszczone jedyneczki.
Gram, więc jestem.
Awatar użytkownika
VivoBrezo
Posty: 781
Rejestracja: 11 sie 2019, 10:56
Has thanked: 155 times
Been thanked: 528 times
Kontakt:

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: VivoBrezo »

Corabb pisze: 24 cze 2021, 10:37 Ja oprócz promki Jessica dostałem jeszcze marker pierwszego gracza Worma :)


https://zapodaj.net/cc85e55bdbe93.jpg.html

https://zapodaj.net/431e29402629f.jpg.html
Szkoda, że nigdzie nie było informacji, że w 3 Trollach będzie figurka. Na Aleplanszówkach niestety tylko karta promo.
Cześć! Nie widzicie nas, ale możecie nas usłyszeć w podcaście Kości, Piony i Bastiony. Rozmawiamy o grach, które lubimy, bo życie jest za krótkie, na te słabe.
Kości, Piony i Bastiony Youtube
Kości, Piony i Bastiony Spotify
_leigam_
Posty: 944
Rejestracja: 25 kwie 2018, 20:19
Has thanked: 112 times
Been thanked: 197 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: _leigam_ »

VivoBrezo pisze: 25 cze 2021, 12:55 Szkoda, że nigdzie nie było informacji, że w 3 Trollach będzie figurka. Na Aleplanszówkach niestety tylko karta promo.
Też ubolewam, bo jestem w tej samej sytuacji. LDG ma współprace jakąś z trollami? o co chodzi?
Preferuje: średnie/ciężkie euro, rywalizacja. Gram we wszystko :D
Niezwiązany z branżą.


NA SPRZEDAŻ Wyspa dinozaurów i inne
Awatar użytkownika
mmag
Posty: 1147
Rejestracja: 02 lut 2016, 18:08
Has thanked: 413 times
Been thanked: 254 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: mmag »

Obstawiałbym, że jest to autorska, oddolna inicjatywa trolli, którzy w ramach bonusu do zamówień przedpremierowych dodali nieoficjalną figurkę - znacznik Czerwa z druku 3d. A jako, że zamawiałem u nich, to ta inicjatywa bardzo mnie ucieszyła ;) Ot miły gest i podziękowanie dla klienta (tak jak np. swego czasu dodawali do zamówionych dodatków do Marvel Champions nietypowe koszulki na karty).

zoax - dobra robota :)
Awatar użytkownika
Elrond
Posty: 193
Rejestracja: 26 lut 2013, 12:51
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 6 times
Been thanked: 25 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Elrond »

Tak, ta figurka jest z druku 3d ale naprawdę dobrej jakości.
Awatar użytkownika
Lucky Duck Games
Posty: 474
Rejestracja: 24 lut 2020, 13:28
Has thanked: 50 times
Been thanked: 1028 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Lucky Duck Games »

Niestety potwierdzamy babola.

ERRATA! Pewnie na wielu stołach zagości dziś długo wyczekiwana Diuna: Imperium. Zanim ruszycie z rozgrywkami szybka informacja o błędzie, który niestety wkradł się podczas tłumaczenia. Oczywiście w przyszłym tygodniu zamieścimy instrukcję z erratą.
Na stronie 10, w polu "Wysyłanie żołnierzy na obszar konfliktu" jest napisane:"Możesz wysłać jednego albo wszystkich żołnierzy zrekrutowanych w bieżącej turze (...)."
Poprawna wersja to:"Możesz wysłać dowolną liczbę żołnierzy zrekrutowanych w bieżącej turze (...). (czyli od zera, po wszystkich).
Przepraszamy za błąd i życzymy udanych rozgrywek.
buhaj
Posty: 1044
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 859 times
Been thanked: 512 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: buhaj »

Dzisiaj pierwsza rozgrywka. Pojedynek z żoną. Gra jest niezła. Budujemy talię w oparciu o klasyczny mechanizm A dodatkowo wysyłamy agentów do pracy takze uzywajac kart i zbieznych oznaczen. Taki mix znanych mechanik (trochę w tym elemencie rozgrywki przypomina Podwodne Miasta). Zasady proste i dobrze się zazębiające. Wykonsnie niezle ale karty WYMAGAJĄ zakoszulkowania. Z minusów: gra cierpi na syndrom szybkich deckbuilderow czyli "gra się kończy nim zbudujesz fajną rękę". Nie czułem za to nadmiernej losowosci, która była wytykana w opiniach. Jest ona na standardowym poziomie "wątłych" DB i są mechanizmy ją ograniczające. Podsumowujac: zgrabna, niezła gra wykorzystująca znane patenty. Zagram z przyjemnością od czasu do czasu ale czołówki mojej top-listy nie zawojuje.
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: dwaduzepe »

buhaj pisze: 25 cze 2021, 20:46 Zagram z przyjemnością od czasu do czasu ale czołówki mojej top-listy nie zawojuje.
zeby zwojowala czolowke to zagraj na 4 osoby:)
Phate
Posty: 931
Rejestracja: 06 lis 2013, 18:31
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 9 times
Been thanked: 33 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Phate »

Ja też po pierwszej dwuosobowej partii. Dla mnie na bardzo duży plus - czekam z niecierpliwością na kolejne gry.
@buhaj, ciekawi mnie co masz w tej swojej topce lepszego od Diuny ?
Awatar użytkownika
itsthisguyagain
Posty: 493
Rejestracja: 04 lut 2020, 22:27
Has thanked: 218 times
Been thanked: 346 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: itsthisguyagain »

My pierwsza gra w 3 osoby. Spodziewałem się fajerwerków i wielkiej miłości a jest "tylko " bardzo dobra gra jedna z najlepszych w tym roku. Przede wszystkim to ekonomia w stylu mielenia surowców oparta na mechanice deckbuikdera i worker placementu. Nawet żołnierze to zasób (wart 2 punkty walki).

Jest losowość : to co można zrobić dyktuje dobór kart. Karty intryg są nierówne: jedne dają punkty zwycięstwa inne... dobierają kartę. Nie jest to jakieś bardzo złe bo słabsze łatwo zagrać. Mocniejsze wymagają warunków lub zasobów.

Na szczęście ta losowość nie frustruje za bardzo bo w zamian daje dużo zwrotów akcji.

Jak dla mnie solidne 8/10 zaproponuję, nie odmówię kupię dodatki bo jest bardzo fajnie. Tylko ta blada szata graficzna 🤔

Dennen done it again.
buhaj
Posty: 1044
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 859 times
Been thanked: 512 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: buhaj »

dwaduzepe pisze: 25 cze 2021, 23:39
buhaj pisze: 25 cze 2021, 20:46 Zagram z przyjemnością od czasu do czasu ale czołówki mojej top-listy nie zawojuje.
zeby zwojowala czolowke to zagraj na 4 osoby:)
Zagram ale po tylu latach grania potrafię sobie wyobrazić jak taka rozgrywka będzie wyglądać. Ok ale bez szału.
Fojtu
Posty: 3383
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 558 times
Been thanked: 1263 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Fojtu »

buhaj pisze: 26 cze 2021, 07:57
Phate pisze: 26 cze 2021, 01:15 Ja też po pierwszej dwuosobowej partii. Dla mnie na bardzo duży plus - czekam z niecierpliwością na kolejne gry.
@buhaj, ciekawi mnie co masz w tej swojej topce lepszego od Diuny ?
Jeśli Cię to tak bardzo interesuje, to proszę bardzo:
1. 18xx
2. The Gallerist
3. Trickerion
4. Projekt Gaja
5. High Frontier
6. Dominant Species
7. Brass
8. Scythe
9. Rebelia
10. Food chain magnate
Nawet do drugiej dziesiątki by się ta Diuna nie załapała
Tylko porównujesz gry 3,5+ z grą 3-, to zupełnie inna kategoria. Ja lubię wiele gier z tej listy, ale nie porównuję ich z Diuną, bo zapełniają mi inne potrzeby. Po prostu lubiesz cięższe gry, tutaj raczej nie ma przewinienia Diuny.

Ja jestem po kilkunastu partiach i uważam, że gra w swojej kategorii jest świetna, z paroma ale:
1. Losowość kart intryg daje we znaki, szczególnie w końcowych etapach gry. Karta dająca 2 solari wg mojej grupy bardzo odstaje od reszty i możliwe że ją po prostu usuniemy.
2. Brakuje ewidentnie jakiejkolwiek rotacji marketu. Mieliśmy sytuacje, kiedy market zapchał się w połowie gry kartami za 1-2 i nikt nie chciał rozwadniać talii. u nas 2 najstarsze karty co turę spadają.
3. W 4 osoby gra jest znacznie lepsza, w 3 jest po prostu za luźno i gra bardzo koncentruje się na walkach.

Dla mnie gra świetnie trzyma w napięciu. Zarówno worker placement ma spory element niepewności i próby przewidywania co zrobią przeciwnicy jak i sama walka powoduje bardzo silne emocje. Trzeba się po prostu nastawić, że to nie jest policzalne euro, a trochę taki ameri i wtedy wchodzi jak złoto. Dla mnie, zatwardziałego, narzekającego Eurowca to zdecydowanie gra roku 2020. Już przeglądałem sobie rody na BGG, na pewno coś z nich sobie wydrukuję do własnego użytku :)
Wosho
Posty: 1439
Rejestracja: 01 gru 2011, 13:15
Has thanked: 177 times
Been thanked: 141 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Wosho »

+1 w Dune mozna zagrac w 1,5h co daje dwie gry dające więcej funu niż niejedna gra z tej listy da w 3/4h.
A poza tym Scythe? serio?
Wosho
Posty: 1439
Rejestracja: 01 gru 2011, 13:15
Has thanked: 177 times
Been thanked: 141 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Wosho »

Zagralem raz i nawet nie dokonczylem, nie ma zadnego porownania, Dune to topka gier dajacych mase funu w sensownej jednostce czasu.
W przeciwienstwie do Podwodnych miast czy Gaji ktore sa niezlymi grami ale za dlugimi.
Awatar użytkownika
Arkhon
Posty: 332
Rejestracja: 31 paź 2015, 02:31
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 101 times
Been thanked: 169 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Arkhon »

Szanuje bardzo gry z topki Buhaja ale po niej rozumiem czemu Diuna jest dla Niego dobra/średnia = bez szału.

W 4 osoby kilkukrotnie poradzę zagrać, zwłaszcza jeżeli czujesz klimat Diuny, bo tam (we 4kę) robi się naprawdę fajny kociołek, sporo obserwowania przeciwników, knucia, nawet bleff.
Mnóstwo frajdy, i to powie człowiek który ma obecnie w ścisłej topce gry 4.5 typu Pax Ren, Fire in the Lake itd... (jak i z wymienionej topki czy to Brassa czy DS czy Gallerist)

W swojej kategorii, gra jest obłędna. Jeżeli grana w komplecie.
W pełni rozumiem czemu może komuś nie podejść, co już kilka stron temu pisałem... i szanuję owe gusta.
khuba
Posty: 984
Rejestracja: 15 cze 2017, 11:36
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 308 times
Been thanked: 277 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: khuba »

Zagrałem wczoraj w 4 osoby, nikt przed grą nie wiedział jak się w to gra (gra dopiero co wyciągnięta z paczkomatu) i po wspólnym czytaniu instrukcji widziałem przerażenie w oczach współgraczy :D. Po rozegraniu 1 rundy wszyscy załapali o co chodzi i mimo że gra trwała długo (czasem trzeba było przewertować instrukcję) wszystkim się spodobała. Sprawdzę jeszcze tryb solo - ale nawet jak nie podejdzie grę zostawiam na tą rzadką okazję jak będę miał szansę zagrania w pełnym składzie.
Sprzedam:
Cerebria, Miasteczka, Weather Machine - metalowe zębatki
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4107
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2641 times
Been thanked: 2558 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Gizmoo »

Dołączę niestety do (jak zauważyłem nielicznych) głosów krytyki, bo (łagodnie ujmując) mnie gra nie powaliła. Od razu sprostuję, nim obrońcy planety zaczną rzucać we mnie oszczepami obelżywych słów:

Dla mnie to przyzwoity tytuł, przy czym absolutnie niczym się nie wybijający, za to irytujący w wielu momentach. Było więc rozczarowanko, bo jak fan uniwersum Diuny, a przede wszystkim powieści, liczyłem na hit. Z drugiej strony - wielka ulga, że ani nie muszę mieć tego na półce, ani nie muszę już w to więcej grać. Lepszych tytułów jest aż nad to. I to zarówno jeżeli chodzi o WP, deckbuildingi, jak i wszelkie gry konfrontacyjne przede wszystkim.

Zagraliśmy w pełnym składzie, we czwórkę i jakoś wydaję mi się, że w innym składzie może być... Jeszcze nudniej, bo ani wyścigu się nie poczuje, ani nie będzie gry nad stołem, a jeszcze bardziej uwypukli się za to największa dla mnie wada, czyli ten nieszczęsny market row. (o czym za chwilę)

Na początku dwie duże zalety: Gra wygląda na żywo dużo lepiej niż na zdjęciach. Jest ładna, elegancka i czytelna. Ilustracje na kartach są bardzo dobre! Drugi plus za zasady - intuicyjne, klarowne i w zasadzie w żadnym momencie nie było większych wątpliwości. Wszystko działa. I na tym zalety niestety się dla mnie kończą. Przejdę więc do najbardziej bolących/irytujących mnie wad:

1. Gra jest stanowczo za długa. Ja wiem, że grałem z myślicielami, ale rozgrywka ciągnęła się niemiłosiernie. Jakby to trwało maks godzinkę, to (przypuszczalnie) potraktowałbym łagodniej jej wady. Ale przy sporym czynniku losowym, nie jest to tytuł, przy którym chciałbym spędzać tyle czasu! Dwie i pół godziny, nawet jeżeli dla trójki graczy było to pierwsze spotkanie - to jest jakaś miazga. :|

2. Żenujący Market Row. Chronicznie nie znoszę statycznego marketu. :evil: Brak możliwości rotacji, lub resetu, uważam za skandaliczny! Szczególnie w tytule, który chce być traktowany serio. Na markecie często leżały słabe karty, albo takie, które były mega sytuacyjne i często nic nie opłacało się kupować, a czasami wychodziły bomby, które robiły cuda na kiju. Na planszy powinno być pole, na którym można się ustawić, zapłacić jakiś koszt, żeby zresetować cały market. Oczywiście przy czterech graczach jakaś tam zmiana była, ale kilkukrotnie doszło do sytuacji, że nikt nic nie kupował, by nie odsłonić pozostałym graczom lepszej karty. :lol:

3. Skoro już jesteśmy przy tym, że karty są albo słabe i nikt ich nie chce, albo przegięte, to jeszcze gorszy jest balans efektów na kartach intryg. Jedna karta pozwala dołożyć jedną kosteczkę więcej do garnizonu, a druga daje od razu PZ. Serio? Rozbawiło mnie zwycięstwo Jaxa, który za pomocą jednej karty przeniósł niespodziewanie wszystkie swoje jednostki z garnizonu na pole bitwy. Było niby śmiesznie, ale jednak opadły mi ręce.

4. Umiejętności postaci też wydawały mi się słabo zbalansowane, ale może to wrażenie mylne, bo musiałbym ocenić to po kilku grach, a nie wiem, czy będzie mi się chciało do tego tytułu wrócić. Moja umiejka była jednorazowa i cholernie słaba, podczas gdy pozostali gracze robili swoim sygnetem "cuda na kiju".

5. Absolutny brak klimatu. Ja serio nie wiem, jak można poczuć tu klimat powieści!? Wiem, że to piach, ale suche to strasznie. :lol: Temat można było do tego dokleić dowolny. Może nawet bardziej oryginalny. Ale, że na horyzoncie film, to doklejmy Diunę. Tu mogło być cokolwiek i bawią mnie głosy, że to jest prawdziwa gra w "Diunę". No IMHO nie jest. Równie dobrze mogła to być gra o niemieckich faktoriach przędzalniczych, albo o produkcji irlandzkiej whiskey.

No dobra. Ponarzekałem, ale gra w sumie działa. Nie jest dla mnie i wśród moich znajomych przeważały jeszcze większe głosy krytyki. No i nie nie zależało mi, żeby Diuny jakoś specjalnie bronić. Mieliśmy w pewnym momencie kupić to znajomemu jako prezent urodzinowy, ale po rozgrywce okazało się, że nie warto. Po co mieć mieć ledwie poprawną grę na półce? Jak ktoś ma małą kolekcję i jest fanem Diuny (zatwardziałym), to jeszcze może pozwolić sobie na zakup i pewnie będzie zadowolony. Ech... No jest to grube rozczarowanie miesiąca.

Edytka: Doprecyzuję ocenę - 6.6/10. O.K.
Fojtu
Posty: 3383
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 558 times
Been thanked: 1263 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Fojtu »

Z mojej strony zgadzam się z częścią zarzutów jak najbardziej, ale częścią nie bardzo
1. Fakt, jest długa, ale przy drugiej trzeciej grze zamykałem się w 1,5h. Jakoś też nie czułem tego czasu, bo cały czas coś się działo i cały czas o coś walczyłem.
2. Tak, market row musi mieć house rule w wypadaniem kart, inaczej jest zastój. Nie rozumiem jak autorzy to przeoczyli.
3. Intrygi są średnio zbalansowane i też dobrze je kojarzyć, bo wtedy mniej rzeczy zaskoczy z czapy. Nie ma chyba karty dokładającej 1 ziutka do garnizonu, PZ z karty swoje też kosztuje, nie ma takiego za darmo. Ja pewnie wyciągnę z talii najgorszą kartę (2 solari), która okrutnie frustruje w lategame, ale reszta jest imo w miarę ok.
4. Ja mam swoją tier listę w głowie, jest faktycznie trochę rozstrzał, ale też nie jest tak tragicznie jak w niektórych innych grach asymetrycznych. Co ciekawe jak rozmawiałem z kimś z innego kręgu, to nasze oceny mocno się nie zgadzały.
5. Dla mnie karty, zdolności i miejsca akcji i ich działanie bardzo dobrze odwzorowuje mechanicznie świat Diuny. Dla mnie bardzo odczuwalne są zależności, że walczę o kontrolę nad wodą, żeby walczyć o przyprawę, żeby mieć więcej wojsk czy pieniędzy. Sam cykl życia zasobów bardzo dobrze też oddaje klimat.

Dla mnie główny minus to rozstrzał kart intryg, bo nie sposób niestety tego elementu naprawić, reszta to dla mnie 9/10 i w 4 zawsze chętnie zagram.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4107
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2641 times
Been thanked: 2558 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Gizmoo »

Fojtu pisze: 26 cze 2021, 14:01 2. Tak, market row musi mieć house rule w wypadaniem kart, inaczej jest zastój. Nie rozumiem jak autorzy to przeoczyli.
Jeżeli muszę coś "naprawiać" i grać niezgodnie z literą instrukcji, to nie jest to dobrze zaprojektowana gra. A na pewno nie ma u mnie miejsca na takie gry w kolekcji. Jedną niezbalansowaną kartę można od biedy odrzucić i nią nie grać. Ale naprawiać całą, kiepsko działającą mechanikę? :?
Fojtu pisze: 26 cze 2021, 14:01 reszta to dla mnie 9/10
Mega się temu dziwię Maćku, bo przecież znamy się nie od dziś i wiem, że nie znosisz elementów losowych. A tych jest w Diunie aż nadto. Do tego problemy z balansem kart, które widać gołym okiem i to po pierwszej rozgrywce. Ja serio rozumiem sympatię do tej gry, podobnie jak i do Brzdęku, ale nie rozumiem zachwytów. I to szczególnie u mocno ogranych graczy. :)
Fojtu
Posty: 3383
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 558 times
Been thanked: 1263 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Fojtu »

Gizmoo pisze: 26 cze 2021, 14:16
Fojtu pisze: 26 cze 2021, 14:01 2. Tak, market row musi mieć house rule w wypadaniem kart, inaczej jest zastój. Nie rozumiem jak autorzy to przeoczyli.
Jeżeli muszę coś "naprawiać" i grać niezgodnie z literą instrukcji, to nie jest to dobrze zaprojektowana gra. A na pewno nie ma u mnie miejsca na takie gry w kolekcji. Jedną niezbalansowaną kartę można od biedy odrzucić i nią nie grać. Ale naprawiać całą, kiepsko działającą mechanikę? :?
Myślę, że takie stwierdzenie to lekka przesada. House rule jest niewielki i dla doświadczonego gracza dość oczywisty (my myśleliśmy nawet przy pierwszej grze czy od razu nie zrobić). Dla mnie to po prostu pierdołowate przeoczenie a nie zły design.
Gizmoo pisze: 26 cze 2021, 14:16
Fojtu pisze: 26 cze 2021, 14:01 reszta to dla mnie 9/10
Mega się temu dziwię Maćku, bo przecież znamy się nie od dziś i wiem, że nie znosisz elementów losowych. A tych jest w Diunie aż nadto. Do tego problemy z balansem kart, które widać gołym okiem i to po pierwszej rozgrywce. Ja serio rozumiem sympatię do tej gry, podobnie jak i do Brzdęku, ale nie rozumiem zachwytów. I to szczególnie u mocno ogranych graczy. :)
Ja nie lubię przesadnych elementów losowych w stosunku do czasu gry, szczególnie w Euro. Elementy losowe w Diunie są, ale można starać się ich unikać a poza tym jednak siadając do tej gry wiedziałem, że to trochę takie ameri, więc mi to nie przeszkadza.
Awatar użytkownika
Szewa
Posty: 866
Rejestracja: 10 sie 2016, 12:33
Has thanked: 353 times
Been thanked: 501 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Szewa »

No nie wiem czy mozna nazwac to pierdolowatym przeoczeniem, w koncu gra byla testowana przez x ludzi. Nikt tego nie zauwazyl? A moze zauwazyli ale desinger uznal, ze tak ma byc?

W tym tygodniu bede gral na 3 osoby, nastawiam sie neutralnie.
Top10:
1. A Song of Ice & Fire 2. Wojna o pierścień 3. Dominant Species 4. Brass: Birmingham 5. A Game of Thrones 2ed 6.Pax Renaissance 2ed 7. Tyrants of the Underdark 8. Zombicide:2nd 9. Empires: Age of Discovery
Honorowa: Lotr LCG
Fojtu
Posty: 3383
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 558 times
Been thanked: 1263 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Fojtu »

Szewa pisze: 26 cze 2021, 14:31 No nie wiem czy mozna nazwac to pierdolowatym przeoczeniem, w koncu gra byla testowana przez x ludzi. Nikt tego nie zauwazyl? A moze zauwazyli ale desinger uznal, ze tak ma byc?
Chodzi mi o rozmiar tego house rule'a. Wystarczyłoby jedno zdanie w intrukcji, nie musisz nic specjalnie zmieniać poza tym, że wprowadzasz relatywnie małą, intuicyjną zasadę. Porównując z niektórymi innymi house rulami, które się w grach stosuje, to to jest pierdoła.
Phate
Posty: 931
Rejestracja: 06 lis 2013, 18:31
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 9 times
Been thanked: 33 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: Phate »

Odniosę się do wcześniejszych wypowiedzi i oceny gry.
Nie mam zamiaru Diuny bronić bo nie ograłem jej na tyle aby okrzyknąć się "Masterem" - jak zdaje mi się co poniektórzy. Grałem póki co raz i to na dwóch - gra nam się bardzo spodobała i już nie możemy się doczekać kolejnej partii. Poniżej moje subiektywne odczucia w związku elementami które są wytykane grze.

1. Pierwszą partię wraz z nauką gry rozegraliśmy w prawie 2h. Myślę, że przy ogranych graczach ze spokojem zamkniemy się w 90 minut. Nie zauważyliśmy upływu czasu bo cały czas coś się działo i staraliśmy się w każdej turze przejąć kontrolę nad Arrakis :)

2. Statyczny Market Row. Hmmmm. Nie zauważyłem w związku z tym żadnego problemu. W fazie odkrywania zawsze było coś fajnego do zakupu. Nie przypominam Sobie gry DB (a sporo w takie gram) gdzie była by zaimplementowana mechanika resetu całego rynku. Czy karty są nierówne tzn. jedne słabe a drugie OP ? Hmmm nie wiem gdyż tak jak zaznaczyłem grałem dopiero raz - pewnie Ci co tak twierdzą mają już X rozgrywek za Sobą i przytaczają ten argument po gruntownej analizie możliwości/kosztów/kombogenności itp poszczególnych kart.

3. Nierówność kart Intryg. Wydaje mi się (ale oczywiście mogę się mylić bo wiedzą to tylko autorzy), że te karty miały być nierówne a nie każda z nich OP. Gdybyśmy to przenosili na rzeczywistość to zakulisowe intrygi i to jakie dawały by korzyści nie są równe. Jedne małe dające komuś zastrzyk gotówki a inne duże umieszczające konkretną osobę w zarządzie spółki. Wracając do gry. Karty te nie bez powodu są zakryte i mają być również trochę "straszakami" w fazie walki bo to w końcu Intrygi o których inne Wielkie Rody mają nie wiedzieć. Gdyby te karty miały być równe to na wszystkich były by 4 miecze i już.

4. Umiejętności postaci. Graliśmy Księciem Leto i Bestią Harkonnem. Innych umiejętności nie czytałem więc nie wiem. Żaden z naszej dwójki graczy nie narzekał na swoje postacie - tyle na tym etapie mogę powiedzieć.

5. Absolutny brak klimatu. Tutaj się całkowicie nie zgodzę z zarzutem. Każda z frakcji na planszy, każde pole miało odwzorowanie w tym co można było przeczytać w pierwowzorze literackim. Benne Geserit manipulowały genami i tworzyły intrygi - buum pole z doborem intryg i kradzież (czyli niszczenie intryg) innym graczom. Gildia Kosmiczna jako jedyna frakcja która miała Nawigatorów - buum pola które po opłaceniu kosztu w melanżu (nawigatorzy potrzebowali go do prowadzenia statków) dzięki którym można było wezwać posiłki z ojczystych planet. Fremenie czyli pustynni wojownicy dla których Woda jest największym skarbem - buum koszty w wodzie i pola związane z walką. Myślę, że można by tu dużo wymieniać.
Nie to jest jednak istotne czy ta gra ma powiązania z Diuną F. Herberta czy też nie. Chodzi o sam argument, który przez niektórych jest wytaczany jako minus gry.
Wydaje mi się, że jakby się uprzeć to każdą obecnie wydawaną (i wcześniej też) grę można by wrzucić w dowolny klimat i tematykę. Spróbujmy. Gloomhaven - Przecież ta gra mogła by być umiejscowiona w realiach 2 Wojny Światowej a nie w autorskim Fantasy. Spirit Island - Przecież tu można by dopisać tematykę obrony planety przed najazdem obcej cywilizacji z innej galaktyki. Great Western Trail - Przecież tu można by zrobić grę o zbieraczach złomu którzy przemierzają ulice dowolnego miasta sprzedając znaleziony towar w skupie. Co tam dalej z topki BGG ? Wingspan - Może gatunki krów zamiast ptaków, a może grzyby, zioła, ryby (niepotrzebne skreślić). Horror w Arkham LCG - Można by przecież zrobić w tej mechanice grę o strażakach walczących z różnymi pożarami/kataklizmami/wypadkami itp. Można by ich rozwijać dawać im umiejętności, sprzęt i tworzyć kampanię w oparciu o kolejne wyjazdy na akcję z różnymi twistami w scenariuszach (a tu zmienia się dowódca, a tu awarii ulega wóz bojowy, a tu jeden z oddziału nagle zostaje odcięty przez ogień). Fajne nie ?
Myślę, że dowolną grę można obciąć z tematu, zostawić trzon mechaniczny, dodać małe smaczki pasujące do nowej tematyki i ostatnie ubrać w całkiem inny setting i nie jest to ani wada ani zaleta.

Podsumowując. Tak jak wspomniałem, grałem raz więc nie czuje się zdolny merytorycznie bronić Diuny i tego nie chcę. Dla nas póki co gra to mocne 8/10. Aczkolwiek my jesteśmy raczej graczami Amerii i nie mamy na koncie/w kolekcji wielu Eurogier. W związku z powyższym może Moje opinie są do kosza bo się nie znam na Euro. Na pewno gra ma swoje mocne i słabe strony. Na pewno znajdzie swoich wielbicieli i tych którzy nie będą chcieli w nią grać. Tak jest z każdą grą.

Na koniec jeszcze chce powiedzieć (a coraz częściej czytam takie zdania w równych opiniach o różnych tytułach), że strasznie mnie wkurza jak ludzie w ocenie/recenzji/opinii o jakiś tytule używają ogólnych sformułowań typu: Szkoda czasu na tą grę bo mam/znaj/jest wiele innych lepszych tytułów!
Takie ogólniki nic nie wnoszą do wypowiedzi. To jest tak jakby komuś powiedzieć: Nie jedz naleśników bo jest inne lepsze jedzenie. Nie jedź nad morze bo jest wiele innych lepszych miejsc. Nie czytaj tej książki bo są lepsze.
Serio ? I ten ktoś ma teraz wyrzucić naleśniki i zastanawiać się co jest od nich lepsze ?

Jako odbiorca czytający posty innych użytkowników, którzy dzielą się ze Mną Swoimi odczuciami oczekuje, że jeśli ktoś dyskredytuje grę (pisząc, że inne są lepsze) to poda choćby jeden przykładowy tytuł który mógłbym spróbować w zamian.
Wiem jednak dlaczego nigdy tak nie będzie i nie dostanę przykładowych tytułów - Dlatego, że każda gra jest inna i nie można ich porównywać. Bo co z tego, że Diuna to DB przecież nie porównam jej do Star Realms który też jest DB itp.

Sorry za przydługi teks ale jakoś tak czułem się w obowiązku podzielić z Wami swoimi odczuciami ;)
I szacun dla wszystkich którzy piszą opinię o grach (te pozytywne jak i negatywne). Dzięki Wam to forum istnieje :D
MisioKret
Posty: 178
Rejestracja: 26 cze 2013, 10:44
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 15 times
Been thanked: 16 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: MisioKret »

Kojarzę, że Brzdęk! tego autora również nie miał automatycznego wypadania kart z marketu i w niczym to nie przeszkadzało.

Grałem w Diunę jedynie kilka razy na TTS, więc nie mam zbyt wielkiego doświadczenia z tytułem. Na razie bardzo się podoba. Dziwię się jedynie, że niektórzy forumowi wymiatacze potrafią określić, że karty lub rozgrywka jest niezbalansowana po jednej! lub zaledwie kilku partiach.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10945
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3358 times
Been thanked: 3226 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: japanczyk »

Gizmoo pisze: 26 cze 2021, 14:16A tych jest w Diunie aż nadto. Do tego problemy z balansem kart, które widać gołym okiem i to po pierwszej rozgrywce. Ja serio rozumiem sympatię do tej gry, podobnie jak i do Brzdęku, ale nie rozumiem zachwytów. I to szczególnie u mocno ogranych graczy. :)
Co do balansu kart uwazam ze sie grubo mylisz
Intrygi nie maja być równowartościowe- jedne sa sytuacyjne, inne pozwalają na end game scoring ale trzeba spełniać warunki, inne sluza do walki - po rozegraniu jakichś 10 partii nie widzę tutaj problemów
Co do zastoju market row - to jest wybór graczy, house rule zwyczajnie ulatwia gre i sprawia, że gracze nie zapychają sobie decków szmelcem, a to tez jest element tej mechaniki

Gra jest lepsza niż ja opisujesz, nie jest to zadna rewolucja, ale zdecydowanie ciekawe połączenie wp z db ;)
ODPOWIEDZ