Imperial Steam (Alexander Huemer)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
shaggy92
Posty: 140
Rejestracja: 25 mar 2012, 22:42
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Has thanked: 18 times
Been thanked: 14 times

Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: shaggy92 »

Obrazek


Autor: Alexander Huemer
Opis: Rozpoczyna się epoka przemysłowa. Potrzebujesz więcej pracowników do swoich fabryk, a także potrzebujesz więcej pracowników do budowy torów kolejowych, aby rozszerzyć sieć kolejową. To z kolei umożliwi Ci dostarczanie towarów z Twoich fabryk do miast o dużym popycie. Ale nie zapomnij zabezpieczyć towarów na realizację dochodowych zamówień publicznych, ponieważ kiedy nawiązuje się połączenie z Triestem, liczy się tylko twoja wartość netto.

BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/338 ... rial-steam
Instrukcja: https://capstone-games.com/wp-content/u ... -small.pdf

Ktoś się interesował grą? Wpadła mi na radar i szukam więcej danych - widzę, że nie ma jeszcze tematu tu.
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1181
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 252 times
Been thanked: 280 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: siepu »

Przeczytałem instrukcję i zamówiłem, wygląda na zgrabną ekonomię z dużą ilością możliwości pozyskiwania pieniędzy. Trochę szkoda, że nie ma blokowania ani na mapie ani na akcjach (lubię bezpośrednią interakcję między graczami) ale i tak jest wyścig po zasoby i dostawy, więc może nie będzie mi to aż tak przeszkadzało.
Awatar użytkownika
shaggy92
Posty: 140
Rejestracja: 25 mar 2012, 22:42
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Has thanked: 18 times
Been thanked: 14 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: shaggy92 »

Mnie cieszy że nie ma blokowania akcji, rzygam już worker placementami ;p

Ale istotnie brakuje blokowania na mapie ;/
Co do interakcji to występuje w postaci wyścigu rozbudowy - kazdy kolejny gracz budujący dane połączenie płaci poprzednim + wyścig o dostarczenie zasobów.

Mnie martwi ta początkowa licytacja. Takie odnoszę wrażenie że dokładnie wiadomo ile trzeba tam zalicytować i wszyscy będą licytować to samo.

Ps: jest dostępne na TTS oficjalnie od wydawcy:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 2367369889
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1181
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 252 times
Been thanked: 280 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: siepu »

shaggy92 pisze: 28 wrz 2021, 15:49 Mnie martwi ta początkowa licytacja. Takie odnoszę wrażenie że dokładnie wiadomo ile trzeba tam zalicytować i wszyscy będą licytować to samo.
Bardzo dużo zależy od setupu, ogólnie nie chcesz być odcięty od robotników więc oczywiście dajesz tyle, ile pozwoli ich kupić, ewentualnie dopłacasz, żeby być pierwszy. A ta wyjściowa wartość zależy od setupu.
Awatar użytkownika
shaggy92
Posty: 140
Rejestracja: 25 mar 2012, 22:42
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Has thanked: 18 times
Been thanked: 14 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: shaggy92 »

Ja rozumiem że z gry na grę kwota będzie inna ale wydaje mi się że w większości przypadków wszyscy będą licytować to samo tj ilość pozwalająca zatrudniać z jednego/dwóch hubów.

No i druga rzecz wydaje mi się że startowe akcje w większości wypadków będą takie same tj: rekrutacja -> budowa połączeń. Tu kłania się ten brak interakcji na mapie. W Brassie np to co zrobią inni na starcie ma dla nas duże znaczenie i definiuje trochę nasze ruchy a tu będzie takie papugowanie pewnie.

Żeby nie było, jestem mega napalony na tą grę ale przed decyzją o kupnie lubię oskarżyć o wszystko co przychodzi mi na myśl żeby rozwiać wątpliwości.

Zamierzam zagrać z ekipą na tts i przekonać się w praktyce jak to wygląda.
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1181
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 252 times
Been thanked: 280 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: siepu »

Zgadzam się, że nie licząc mocno abstrakcyjnych warunków startowych tak to będzie wyglądało. Potem już gra się otwiera, więc raczej nie będzie problemu.
Awatar użytkownika
shaggy92
Posty: 140
Rejestracja: 25 mar 2012, 22:42
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Has thanked: 18 times
Been thanked: 14 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: shaggy92 »

Jestem po pełnej rozgrywce 3 osobowej na TTS w wariant FIX.
Było dużo błędów strategicznych kilka w zasadach ale generalnie grę oceniam bardzo dobrze.
Rozgrywka trwała dobre 4h (na szczęście podzielona na dwie sesje na TTS) ale mi osobiście się nie dłużyła.

Wyniki na koniec: Zwycięzca = 800 guldenów (dojechał do triestu za co miał 160guldenów no i nie miał akcjonariuszy); drugie miejsce = 530 guldenów (po oddaniu 20% pkt akcjonariuszom), trzeci gracz = 500 guldenów (po oddaniu 60 guldenów innym graczom za dostęp do triestu + oddaniu 20% guldenów akcjonariuszom).

Gra wydaje się być dobrze zbalansowana, co więcej wydaje się mieć kilka dróg do zwycięstwa i możliwość budowania kilku różnych strategii "w co iść" co dla mnie jest dużym plusem.
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1352
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 159 times
Been thanked: 159 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: Zet »

Tu i ówdzie słyszy się porównania do Brassa. Z tego co oglądałem w recenzjach, to nic dziwnego - podobne surowce, ich rynek, do tego połączenia kolejowe za surowce i trochę takie ogólne odczucie. Ja wiem, że mechanika jest całkiem inna, że IS to bardziej wyścig itp., ale powiedzcie, jak to się odczuwa podczas gry? Czy mając Birmingham i Lancashire nie będzie się czuło, że to trzeci Brass, nawet jeśli zmieniony?
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1181
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 252 times
Been thanked: 280 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: siepu »

Zet pisze: 20 lis 2021, 08:40 Tu i ówdzie słyszy się porównania do Brassa. Z tego co oglądałem w recenzjach, to nic dziwnego - podobne surowce, ich rynek, do tego połączenia kolejowe za surowce i trochę takie ogólne odczucie. Ja wiem, że mechanika jest całkiem inna, że IS to bardziej wyścig itp., ale powiedzcie, jak to się odczuwa podczas gry? Czy mając Birmingham i Lancashire nie będzie się czuło, że to trzeci Brass, nawet jeśli zmieniony?
Jestem tylko po lekturze instrukcji ale nie, podobieństw do brassa nie widzę. Brass jest bardzo prosta gra gdzie wszystko bazuje na tworzonych przez graczy sieciach. Tutaj masz dużo bardziej skomplikowane akcje za to same sieci sa dużo mniej istotne że względu na wymuszony wspólny start i koniec. No i wygrywa gracz z największą ilością pieniędzy, które to w brassie są tylko narzędziem.

Jasne to gry ekonomiczne ale z kompletnie różna rozgrywka.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: WRS »

Ciekawostka...
już dawno nie miałem tak miłych wrażeń podczas lektury instrukcji!
Wszystko jasne, przejrzyste i nie przegadane!

Ale jak to pisał Nathan Morse to się w sumie nie dziwię...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: michalldz90 »

jestem po pierwszej partii w 3os. Dawno nie zostałem tak skarcony przez grę za tak na prawde pierwszy ruch w grze :) myślałem, że zaoszczędze na licytacji i dzięki temu będę miał kaskę na zakupy w pierwszych turach... niestety. dostęp do jednego hub'a to właściwie skazanie się na męczarnie przez reszte gry. Po takim ruchu pozostali gracze będą zazwyczaj pierwsi w kolejności i wykupią najtańszych pracówników z tego hub'a do którego masz dostęp, a bez pracowników gra idzie bardzo mozolnie. Nie ma jak budować połączeń, które są głównym źródłem zarobku, a także są oni potrzebni do budowania fabryk, które przynoszą cenne surowce. Okej, jest opcja, żeby rozkręcić pasywny dochód z wagonów pasażerskich, ale żeby je uzyskać, musisz dojechać do miasta ze specjalnym żetonem. I znowu, z małą ilością pracowników najpewniej zrobimy to później niż reszta, więc żetonu nie dostaniemy w ogóle, albo ten z najniższą wartością. Na pewno też było wiele błędów początkującego z mojej strony, ale w połowie gry właściwie mogłem już tylko oglądać poczynania innych graczy, bo moje "imperium", było na poziomie rozwoju PKP. Dodatkowo trzeba bardzo pilnować innych graczy. Jeśli komuś zostawimy większy region na którym będzie sam prowadził ekspansje, to odskoczy nam w bardzo szybkim tempie.

Nie spisuje jeszcze na straty tego tytułu, ale po takiej klęsce cieżko się nastawić na kolejną partie :) To już w Barrage, które też nie wybacza błędów daje chociaż jakąś satysfakcje z budowania kombosów, nawet w sytuacji kiedy widzimy, że przegrywamy. Tutaj jak nie masz kasy to właściwie nie masz co robić i 5 żetonów akcji możesz wydać na przemian na pobranie 10 kasy, pas albo podnoszenie ceny akcji lub pobrania kontraktu (który niezrealizowany na koniec idzie na minusy), gdzie inni w tym momencie na ciasnej mapie zajmują miejsca na fabryki i dostarczają surowce, więc tym samym blokują ci pola, które potencjalnie mogłby ci pomóc wyjść z kryzysu.
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1181
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 252 times
Been thanked: 280 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: siepu »

michalldz90 pisze: 01 sty 2022, 18:42 jestem po pierwszej partii w 3os. Dawno nie zostałem tak skarcony przez grę za tak na prawde pierwszy ruch w grze :) myślałem, że zaoszczędze na licytacji i dzięki temu będę miał kaskę na zakupy w pierwszych turach... niestety. dostęp do jednego hub'a to właściwie skazanie się na męczarnie przez reszte gry. Po takim ruchu pozostali gracze będą zazwyczaj pierwsi w kolejności i wykupią najtańszych pracówników z tego hub'a do którego masz dostęp, a bez pracowników gra idzie bardzo mozolnie.
To dość oczywista sytuacja, jest nawet o tym wspomniane w instrukcji. Mówię też o tym, jak tłumaczę grę. Gra i tak nie wybacza błędów, ale jednak spróbuj jeszcze raz, tym razem bez samobójstwa na starcie.
l.smietanka@o2.pl
Posty: 2
Rejestracja: 13 sty 2022, 23:33

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: l.smietanka@o2.pl »

Czy jest gdzieś w internetach instrukcja po polsku ?
Awatar użytkownika
shaggy92
Posty: 140
Rejestracja: 25 mar 2012, 22:42
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Has thanked: 18 times
Been thanked: 14 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: shaggy92 »

Fizyczny egzemplarz dojechał. Mega dużo zawartości, wszystko piękne ładne ale jest kilka problemów:
- kolorystycznie plansza główna mocno odbiega od reszty, jest wyblakła jakby na siłę rozjaśniana z jakiegoś powodu - mnie osobiście razi to w oczy,
- duża ilość komponentów to plus ale mozolność rozkładania kosteczek na rynku i fabryk jest dość duża - jednak tabletop miał przewagę..
- brakuje dwuwarstowych powierzchni pozwalającym komponentom pozostawać w miejscu - chyba rozpieściły mnie te nowe trendy planszówkowe.
- zajmuje ogromną ilość stołu.

Sama rozgrywka jest generalnie bardzo dobra, nawet żonie się spodobało :D
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: WRS »

l.smietanka@o2.pl pisze: 29 sty 2022, 12:51 Czy jest gdzieś w internetach instrukcja po polsku ?
Chwilę temu na BGG wrzuciłem.

Dziś dodałem kartę pomocy i poprawioną wersję zasad - jutro, pojutrze powinny być zaakceptowane.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 413
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 407 times
Been thanked: 204 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: Arachion »

Polska instrukcja:

https://drive.google.com/file/d/1wGeo42 ... sp=sharing


WRS pisze: 16 lut 2022, 16:48 Chwilę temu na BGG wrzuciłem.
Nie lubie dublować jeżeli już jest jakaś Polska wersja ale ten przypadek był unikalny - miałem ją skończoną przed Twoją publikacją ale chciałem zagrać jeszcze jeden raz i dać do przeczytania znajomym - dopiero niedawno zagraliśmy i teraz mogę publikować.
Sucharzysta
Awatar użytkownika
NestorZolo
Posty: 333
Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 506 times
Been thanked: 123 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: NestorZolo »

michalldz90 pisze: 01 sty 2022, 18:42 jestem po pierwszej partii w 3os. Dawno nie zostałem tak skarcony przez grę za tak na prawde pierwszy ruch w grze :) myślałem, że zaoszczędze na licytacji i dzięki temu będę miał kaskę na zakupy w pierwszych turach... niestety. dostęp do jednego hub'a to właściwie skazanie się na męczarnie przez reszte gry. Po takim ruchu pozostali gracze będą zazwyczaj pierwsi w kolejności i wykupią najtańszych pracówników z tego hub'a do którego masz dostęp, a bez pracowników gra idzie bardzo mozolnie. Nie ma jak budować połączeń, które są głównym źródłem zarobku, a także są oni potrzebni do budowania fabryk, które przynoszą cenne surowce. Okej, jest opcja, żeby rozkręcić pasywny dochód z wagonów pasażerskich, ale żeby je uzyskać, musisz dojechać do miasta ze specjalnym żetonem. I znowu, z małą ilością pracowników najpewniej zrobimy to później niż reszta, więc żetonu nie dostaniemy w ogóle, albo ten z najniższą wartością. Na pewno też było wiele błędów początkującego z mojej strony, ale w połowie gry właściwie mogłem już tylko oglądać poczynania innych graczy, bo moje "imperium", było na poziomie rozwoju PKP. Dodatkowo trzeba bardzo pilnować innych graczy. Jeśli komuś zostawimy większy region na którym będzie sam prowadził ekspansje, to odskoczy nam w bardzo szybkim tempie.

Nie spisuje jeszcze na straty tego tytułu, ale po takiej klęsce cieżko się nastawić na kolejną partie :) To już w Barrage, które też nie wybacza błędów daje chociaż jakąś satysfakcje z budowania kombosów, nawet w sytuacji kiedy widzimy, że przegrywamy. Tutaj jak nie masz kasy to właściwie nie masz co robić i 5 żetonów akcji możesz wydać na przemian na pobranie 10 kasy, pas albo podnoszenie ceny akcji lub pobrania kontraktu (który niezrealizowany na koniec idzie na minusy), gdzie inni w tym momencie na ciasnej mapie zajmują miejsca na fabryki i dostarczają surowce, więc tym samym blokują ci pola, które potencjalnie mogłby ci pomóc wyjść z kryzysu.
Dziś pierwsza partia (również 3-osobowa) za nami, więc trochę się odniosę do tego "niewybaczalnego" błędu. Kasę zaoszczędzoną na licytacji można wydać na akcję "dobroczynność" i podjechać wpływami do następnego huba. Podejrzewam, że kasa jednak została wydana w innym celu, zanim przeciwnicy zatrudnili pracowników z jedynego dostępnego dla Ciebie huba. Tak czy siak wydaje mi się, że w takiej sytuacji można kombinować zdobycie kasy (inwestorzy, dostawy) w celu podreperowania wpływów, jak i polować na jednorazowe bonusy i wydać je na wpływy.
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1675
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: XLR8 »

A jak z ciasnotą w tej grze? Praktycznie całą krytyka jaką ta gra otrzymuje w komentarzach bgg to brutalna ciasniota i przez to odczucie, że walczymy z grą, a nie graczami.
Natomiast prawie wszyscy, których uznałbym za dobrych i doświadczonych graczy bardzo ją chwali.
Awatar użytkownika
NestorZolo
Posty: 333
Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 506 times
Been thanked: 123 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: NestorZolo »

XLR8 pisze: 27 cze 2022, 14:02 A jak z ciasnotą w tej grze? Praktycznie całą krytyka jaką ta gra otrzymuje w komentarzach bgg to brutalna ciasniota i przez to odczucie, że walczymy z grą, a nie graczami.
Natomiast prawie wszyscy, których uznałbym za dobrych i doświadczonych graczy bardzo ją chwali.
Na pewno jest to gra POD TYM WZGLĘDEM bardziej w stylu Projektu Gaja, aniżeli Brassa, gdzie ruchy przeciwników mocno determinują nasze poczynania. Tu jak ktoś coś zajmie, to łatwiej IMO znaleźć inne rozwiązania. Możliwe, że po kilku grach ta interakcja będzie bardziej świadoma. Dalekosiężne strategie jednak mają tu pole do popisu, bo nawet jak ktoś nas przyblokuje, to możemy opłacić gościa i się jakoś przedostać na bardziej żyzne tereny. W cztery osoby jednak może być bardzo ciasno. Niby są inne kafelki miast, ale liczba miast ta sama. Podsumowując spodziewam się, że gra na dłużej znajdzie się w naszej kolekcji.
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1181
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 252 times
Been thanked: 280 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: siepu »

XLR8 pisze: 27 cze 2022, 14:02 A jak z ciasnotą w tej grze? Praktycznie całą krytyka jaką ta gra otrzymuje w komentarzach bgg to brutalna ciasniota i przez to odczucie, że walczymy z grą, a nie graczami.
Natomiast prawie wszyscy, których uznałbym za dobrych i doświadczonych graczy bardzo ją chwali.
Nie mam jednoznacznej odpowiedzi. Na 4 graczy ścigamy się z graczami o miejsca na planszy umożliwiające robić rzeczy i koszty wszystkiego błyskawicznie rosną a zyski maleją. Czy to walka z graczami czy z grą to nie wiem. Ostrzegam, że gra nie jest 'wygładzona': zdarzały mi się rozgrywki rostrzygnięte w drugiej turze, i to w obie strony (gracz bez hajsu na budowę dalej właściwie pasujący do końca gry jak i gracz budujący samemu gdzie reszta walczy między sobą w innym rejonie mapy). Mi to nie przeszkadza: jest interakcja, są emocje i nie ma przecież obowiązku grania do końca, kiedy znamy już wynik. Polecam spróbować samemu i to od razu ze dwie partie. Zdecydowanie najlepiej działa na 4.
loopic
Posty: 3
Rejestracja: 07 sty 2023, 22:50
Has thanked: 1 time

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: loopic »

Czy gra jest niezależna językowo?
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1181
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 252 times
Been thanked: 280 times

Re: Imperial Steam (Alexander Huemer)

Post autor: siepu »

loopic pisze: 01 lut 2023, 08:25 Czy gra jest niezależna językowo?
Tak.
ODPOWIEDZ