Zaginiona wyspa Arnak / Lost Ruins of Arnak (M. "Elwen" Stach, M. “Mín” Stachova)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: dwaduzepe »

Mocno sredni ten silniczek jednak miala jak mieliscie po okolo 50+ pkt jak w grze sie robi po 60-70+ pkt
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: detrytusek »

japanczyk pisze: 03 lis 2021, 14:29 Dokładnie o tych polach mówiłem
Późniejsze są przecież losowe, wiec ciezko zebym narzekał
Szczególnie mi ta kwestia doskwierała przy 3 i 4 graczach gdzie pierwszy gracz na poczatku ma zdecydowanie łatwiejszy dostep do potrzebnych w pierwszej torze rzeczy - ergo jest mu łatwiej, a bonusy startowe w moim odczuciu tego nie rownowazyly
Pozwolę się nie zgodzić. Jeden pójdzie po 2 kompasy, żeby poeksplorować, drugi po 2 złota bo leży fajny przedmiot, a tabliczki, grot i rubin dają ruch na torze co daje szybciej asystenta. Tu nie ma lepszych pól.
japanczyk pisze: 03 lis 2021, 14:29 Nie, ale był w okolicach 50+ dla obu graczy - różnica tez sie sprowadzała do kilku punktów
W ostatniej rozgrywce tor+potwory u jednego gracza = tor+potwory u drugiego gracza, gdzie jeden miał 3, a drugi 5 potworów, a wszystko rozbiło się o punktacje za przedmioty
To powiem tak...macie jeszcze wiele przed sobą. Wyobraź sobie, że zdobywasz 2x więcej punktów. Przełóż to sobie ile akcji i "niewidocznych" połączeń na razie Wam umyka. Nie krytykuję oczywiście tylko zwracam uwagę, że tam jest znacznie więcej głębi niż by się wydawało.
japanczyk pisze: 03 lis 2021, 14:29 Pola eksploacji dają początkowo przewage - możesz blyskwicznie bedac pierwszym graczem wyeksplorowac 2 lokacje, dostac z nich bonusy, bozków itp - drugi gracz musi na to poswiecic zwyczajnie wiecej akcji, bo nie bedzie miał dostepu do pola dającego 2 zetony eksploracji, a startuje z jednym zetonem + 2 na kartach jeśli sie nie myle?
Nie kumam jak mogę błyskawicznie wyeksplorować 2 lokacje z bożkami? Potrzebne do tego jest 6 kompasów, których dodatkowo nie zdobędę na polu z namiotem (bo mi braknie pionów) + 2 środki transportu. To jest niemożliwe.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: Fojtu »

detrytusek pisze: 03 lis 2021, 14:45
japanczyk pisze: 03 lis 2021, 14:29 Dokładnie o tych polach mówiłem
Późniejsze są przecież losowe, wiec ciezko zebym narzekał
Szczególnie mi ta kwestia doskwierała przy 3 i 4 graczach gdzie pierwszy gracz na poczatku ma zdecydowanie łatwiejszy dostep do potrzebnych w pierwszej torze rzeczy - ergo jest mu łatwiej, a bonusy startowe w moim odczuciu tego nie rownowazyly
Pozwolę się nie zgodzić. Jeden pójdzie po 2 kompasy, żeby poeksplorować, drugi po 2 złota bo leży fajny przedmiot, a tabliczki, grot i rubin dają ruch na torze co daje szybciej asystenta. Tu nie ma lepszych pól.
IMO tabliczki odstają dość mocno w pierwszej turze, pozostałe pola są silniejsze.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: japanczyk »

dwaduzepe pisze: 03 lis 2021, 14:43 Mocno sredni ten silniczek jednak miala jak mieliscie po okolo 50+ pkt jak w grze sie robi po 60-70+ pkt
Poprawka - 50+ to rpzykładowy wynik z instrukcji stad mi sie ubzdurało, zweryfikowałem z drugim graczem ostatnią rozgrywkę i wyglądało to tak u niej - 23+4 pkt z toru + 2 z kafelka + 15 z potworów + 17 z przedmiotów + 6 za bożka = 67 pkt, ja miałem 2 pkt mniej
detrytusek pisze: 03 lis 2021, 14:45 Nie kumam jak mogę błyskawicznie wyeksplorować 2 lokacje z bożkami? Potrzebne do tego jest 6 kompasów, których dodatkowo nie zdobędę na polu z namiotem (bo mi braknie pionów) + 2 środki transportu. To jest niemożliwe.
Ja nie mówie, że w pierwszej turze - mówie, ze szybciej niz inni gracze. Masz 4 kompasy na dobry start dzieki zajetemu polu - idziesz po bozka, bozka mozesz przerobic na kolejne dwa kompasy, pierwsza akcja w kolejnej turze odkrywasz kolejną lokację - to daje Ci przewagę, jak jeszcze CI sie uda kupić karte z zetonami eksploracji to jestes ustawiony na 2. ture
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: detrytusek »

japanczyk pisze: 03 lis 2021, 15:20 Ja nie mówie, że w pierwszej turze - mówie, ze szybciej niz inni gracze. Masz 4 kompasy na dobry start dzieki zajetemu polu - idziesz po bozka, bozka mozesz przerobic na kolejne dwa kompasy, pierwsza akcja w kolejnej turze odkrywasz kolejną lokację - to daje Ci przewagę, jak jeszcze CI sie uda kupić karte z zetonami eksploracji to jestes ustawiony na 2. ture
Z bożka masz 1 kompas + 1 złoto. I to nie jest nic wielkiego. Drugi kupi sobie przedmiot dający 2 kompasy albo szybciej zacznie włazić po torze gdzie w nagrodę dostaje kompasy. Zresztą w 2 turze już nie jesteś pierwszy, więc sytuacja się odwraca. Nie złamałeś gry w żadnym razie :).
p.s. 60+ to też jest mocno średnio. Keep eksploring.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: japanczyk »

detrytusek pisze: 03 lis 2021, 15:29 p.s. 60+ to też jest mocno średnio. Keep eksploring.
Nie chce?
Znaczy wiesz, ja w ogole nie przywiązuje wagi do wyniku - gra to nie jest dla mnie konkurs porównywania długości penisów. Są gry, w których lubię optymalizacje i wykręcanie wyników punktowych, ale ta nią nie jest i z pewnością nie będzie ¯\_(ツ)_/¯
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: detrytusek »

japanczyk pisze: 03 lis 2021, 15:37
detrytusek pisze: 03 lis 2021, 15:29 p.s. 60+ to też jest mocno średnio. Keep eksploring.
Nie chce?
Znaczy wiesz, ja w ogole nie przywiązuje wagi do wyniku - gra to nie jest dla mnie konkurs porównywania długości penisów. Są gry, w których lubię optymalizacje i wykręcanie wyników punktowych, ale ta nią nie jest i z pewnością nie będzie ¯\_(ツ)_/¯
To zupełnie nie ten konkurs :P.
Po prostu wynik pokazuje, że prześlizgnąłeś się jeno po jej powierzchni, a miodek został nietknięty. Zachęcam ale jeśli nie chcesz to przecież na siłę nie namawiam.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: japanczyk »

detrytusek pisze: 03 lis 2021, 15:44 Po prostu wynik pokazuje, że prześlizgnąłeś się jeno po jej powierzchni, a miodek został nietknięty. Zachęcam ale jeśli nie chcesz to przecież na siłę nie namawiam.
A z ciekawości - na czym można natrzepać te 100+ punktów?
Z toru wyciągniesz ~40 + tabliczki 11 lub więcej + potwory strzelam 30 max przy intensywnym zasuwaniu na torze + bozkowie ~12? Reszta z przedmiotów/artefaktów?
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: detrytusek »

japanczyk pisze: 03 lis 2021, 15:57 A z ciekawości - na czym można natrzepać te 100+ punktów?
Z toru wyciągniesz ~40 + tabliczki 11 lub więcej + potwory strzelam 30 max przy intensywnym zasuwaniu na torze + bozkowie ~12? Reszta z przedmiotów/artefaktów?
Niedawno zakończyłem swoją rekordową partię i wyglądało to tak:

Obrazek
W pierwszym wierszu powinno być 33.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: donmakaron »

Czyli uważasz, że pole dające dwa kompasy jest najlepsze? Ja bardzo je lubię, ale prosi na bga rozkładają mnie na łopatki chodząc po strzałki i rubiny od pierwszej rundy ;)

Imo wszystkie pola dobre. Nie raz mi zabrakło kasy w late, żeby coś zdziałać. Solidny przedmiot kupiony w pierwszej pozwala ustawić grę. Dwie monety to też przecież samolot. Jak się deck nabije artefaktami koło trzeciej rundy, to dwie tabliczki potrafią zrobić niesamowitą robotę.

Ale rzeczywiście ja to chyba lubię ten typ kombinowania na planszy, więc mi to gra.

[W poście japanczyka pomieszały się cytaty, nie wszystkie były moje]
Xoltro
Posty: 260
Rejestracja: 09 cze 2021, 12:50
Has thanked: 63 times
Been thanked: 70 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: Xoltro »

Ostatnio na BGA miałem śmieszną rozgrywkę w której mocno wystartowałem na torze badań. W zasadzie na koniec 3 rundy byłem już lupką na samym szczycie co wydawało mi się rekordowe. Niestety prawie w ogóle nie inwestowałem w karty i grałem w zasadzie samymi basicami + kupiłem chyba 2 karty za dwie monety. Mój progres wynikał z podboju i wykorzystywania umiejętności bożków i wykorzystania wszystkich bożków za pkt oraz trafiły się dobre pola, które dawały ładny income. Mimo to w dwóch ostatnich rundach o 1 punkt (wynik końcowy ja 72 przeciwnik 73) przegonił mnie gracz który był z tyłu ale zrobił sobie fajną bazę kart i jego ostatnia tura byla dwa razy dłuższa.

Dla mnie ta gra ma 3 drogi zwycięstwa: eksploracja i pokonywanie potworów, tor badań, ale również zdobywanie mocnych karty by w ostatnich dwóch rundach dać czadu.

Eksploracja (czy jak to się tam w instrukcji nazywa, nie chce mi się sprawdzać) i pokonywanie potworów ma jeden znaczący minus. Nie wiesz czego będziesz musiał użyć do pokonania potwora. Wejście natomiast na pole z potworem, którego nie uda się ujarzmić powoduje tak naprawdę -6 PZ na koniec rundy (nie zdobyłeś łatwych 5PZ dla siebie + 1 strach), które ciężko odrobić. Nie mówiąc o tym, że kolejny gracz ma duży plus z tego powodu bo powinien to pole szybko zająć i przejąć potwora zdobywając prawie za darmo 5PZ. Dlatego moim zdaniem jest w tym duże ryzyko i ja sam jestem raczej zwolennikiem odkrywania nowych pól tylko wtedy kiedy jeszcze mam dużą bazę surowców i są naprawdę duże szanse, że uda mi się potwora do końca rundy pokonać.

Co do pól podstawowych to ja staję tylko po 2 kompasy, niekiedy po 2 tabliczki lub 2 monety. Po grot lub brylant to chyba ejszcze nigdy nie stanąłem.

Po łącznie 5-6 rozgrywkach uważam że gra jest mega fajnie zbalansowana. Tor badań ma może lekką przewagę nad wszystkim innym, ale prawda jest taka że musimy mieć dobry plan jak go podbić. Jeżeli widzimy fajne combosy na kartach lub w eksploracji to moim zdaniem należy iść tą drogą i trochę opóźnić swój rozwój w torze badań. MImo wszystko trzeba korzystać raczej ze wszystkiego tak czy siak.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: detrytusek »

Mimo, że deckbuilding jest tu ograniczony to jednak ma on ogromne znaczenie. Zapchanie sobie talii strachami (3-4) potrafi być bardzo bolesne. Z drugiej strony artefakty potrafią wykręcić takie akcje, że aż miło. Pokonanie potwora za darmo, cofnięcie hipka na planszę, cofnięcie bożka, odkrycie lokacji za darmo - tam się zazwyczaj kryje bardzo dużo ciekawych opcji. I teraz brak tych strachów do ręki automatycznie dorzuca ~2 zajebiste karty. Nieraz widziałem partie gdzie ludzie mieli na końcu po 10+ artefaktów.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1803
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: hipcio_stg »

Tor badań w Arnaku jest jak granie GWT na krowy. Jest intuicyjne i praktycznie nie da się nie inwestować w te gałęzie gry, ale ten kto się nastawi tylko na te OP taktyki mocno się zdziwi przy odpowiednim przeciwniku. Gry euro mają tę wadę, że aby czerpać z nich radość trzeba w nie często grać i umieć reagować na każde zagranie. Trzymanie się swojej najlepszej taktyki działa tylko w statycznym gronie, które nie potrafi sobie z tym graniem poradzić. Później siadasz jako stary wyjadacz do partii z nowicjuszami i klops, bo przeciwnicy nie znają debiutów szachowych, więc nie potrafisz się odnieść... Tak to widzę. Widzę to we większości euro gier z małą losowością.
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1532
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 201 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: Furan »

Recenzja dodatku od GameboyGeeka. Jaram się jak pochodnia. :)
Ostatnio zmieniony 02 gru 2021, 18:15 przez Furan, łącznie zmieniany 1 raz.
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Temporum
manicminer
Posty: 821
Rejestracja: 07 wrz 2019, 15:00
Has thanked: 74 times
Been thanked: 103 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: manicminer »

Furan pisze: 02 gru 2021, 16:45 Recenzja dodatku od GameboyGeeka. Jaram się jak pochodnia. :)
Film usunięty, czy jest info w sprawie wydania tego dodatku u nas ?
Awatar użytkownika
rand
Posty: 485
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:07
Lokalizacja: Gdańsk Zaspa
Has thanked: 114 times
Been thanked: 85 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: rand »

W temacie Rebela jest info, że dodatek wyjdzie po polsku między Q1 a Q2 2022, czekają na informacje od wydawcy odnośnie terminu produkcji.
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1532
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 201 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: Furan »

manicminer pisze: 02 gru 2021, 17:13
Furan pisze: 02 gru 2021, 16:45 Recenzja dodatku od GameboyGeeka. Jaram się jak pochodnia. :)
Film usunięty, czy jest info w sprawie wydania tego dodatku u nas ?
Teraz powinno działać - chyba coś skopałem z linkiem... https://www.youtube.com/watch?v=JqZf9ZLdPBI
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Temporum
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: donmakaron »

Miałem ostatnio ciekawą grę na necie. Odkrywane w pierwszych rundach pola jakoś nas nie rozruszały i wszyscy skończyli w okolicy 60-70 punktów, bez szału. Interesujący jednak był fakt, że wygrałem tę grę zdobywając jedynie 6 punktów z toru badań (trzy ruchy lupką), bez ani jednego asystenta. Nie sądzę, żeby dało się wykręcić w ten sposób rekordowy wynik, ale przy takiej uboższej w zasoby rozgrywce można spokojnie wygrać olewając badania. Oczywiście wymaga to trochę szczęścia w zazębianiu się strażników z eksplorowanymi polami. Ot ciekawostka (:
Awatar użytkownika
EsperanzaDMV
Posty: 1521
Rejestracja: 17 lut 2017, 14:40
Has thanked: 301 times
Been thanked: 639 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: EsperanzaDMV »

Miałem tę grę na radarze, na liście "Kupię, jak będzie dobra promocja". Gdy zobaczyłem, że na Black Friday 2021 jest do wyrwania za 114zł (i to z darmową przesyłką), to się nie zastanawiałem - "nawet jak mi się nie spodoba, to odsprzedam pewnie za podobne pieniądze, a grę przetestuję".
Rozegrałem już dobrych kilka partii - najpierw kilka solo (także w formie kampanii), by dobrze zapoznać się z zasadami, a później kilka w wariantach 2- i 4-osobowych (tak, była intensywnie ogrywana przez ostatnie dwa tygodnie ;)). Po tych kilku partiach, gra wskoczyła u mnie na listę... "zawsze chętnie zagram".

tl;dr: Dla mnie ta gra jest idealnym połączeniem średniej złożoności (2.86 na BGG), z dużą liczbą ścieżek do zwycięstwa, gdzie żadna nie jest "tą jedyną słuszną" (podobnie jak kolega powyżej, także mogę obalić mit, że tor badań to jedyny sposób na wygraną).

To, co najpierw mnie zaciekawiło w tej grze, że wskoczyła na radar, to jej świetne wykonanie. Żadny tam Klemens Franz, ta gra jest przepiękna. Inny styl niż Everdell czy Wyprawa do El Dorado, ale podobny poziom miodności, gdy ogląda się grafiki i komponenty - dla mnie przyjemność z obcowania z wizualną stroną gry jest ważna, a tutaj jest 5/5.

Po kilku partiach mam takie (subiektywne) zdanie, że ta gra jest niesamowicie zbalansowana. Bodajże w recenzji Gradania była o tym mowa, że autorzy gry testowali ją latami, i to widać po tym, jak wyrównane są ścieżki do wygranej. Ruszenie byle dalej na torze badań i zaniedbanie pozostałych bardzo prawdopodobnie skończy się porażką - tak to zawsze wyglądało w partiach, w których brałem udział. Zbalansowana, ale oczywiście z uwzględnieniem pewnej dozy losowości w kartach/kafelkach. Dam dwa przykłady.
Pierwszy to moja pierwsza partia dwuosobowa z żoną, gdzie byłem już po kilku partiach solo, mniej więcej wiedziałem czego się po grze spodziewać i w co inwestować. Stwierdziłem, że pójdę "all-in" w eksplorację i strażników, zaniedbując tor badań, trochę mniej kupowanie przedmiotów i artefaktów. Żona w swojej debiutanckiej partii pokonała mnie 79vs64... Żona nie dość, że pod koniec gry dotarła na szczyt toru badań i kupiła nawet żetony z punktami z jego szczytu (w tym ten za 11pkt!), to jeszcze miała więcej ujarzmionych strażników (4v2). Przegrała punktowo tylko w przedmiotach. Tutaj kluczem w partii okazała się karta przedmiotu, która pojawiła się na początku gry, pozwalająca pokonać strażnika za jeden żeton eksploracji - dla mnie to jest bardzo OP karta, jak tylko ją widzę dostępną to się nawet nie zastanawiam i kupuję (i potem lecę eksplorować).
Drugi przykład, to partia czteroosobowa - ja plus trzy osoby grające pierwszy raz. Finalnie odkryliśmy prawie wszystkie stanowiska archeologiczne na planszy, w tym wszystkie drugiego stopnia. Ja oraz jeden gracz wypruliśmy na torze badań - finalnie tylko my dotarliśmy lupą na sam szczyt (ja jako pierwszy), plus brulionem najwyżej jak się dało. Zupełnie odpuściłem eksplorację wyspy, korzystałem tylko ze stanowisk odkrytych we wcześniejszych rundach przez współgraczy. Do tego kupowałem dużo kart (łącznie 14pkt uzbierałem), i wydawało nam się, że pozostała dwójka nie może nam zagrozić, i wygrana rozstrzygnie się między nami, z różnicą góra kilku punktów. Kończymy grę, liczymy punkty i... wygrał kolega, który tor badań zaczął "podbijać" prawie na sam koniec gry, wcześniej tylko odblokował sobie asystentów. Rozbił nas eksploracją - punkty z bożków i ujarzmionych strażników (tym razem już bez tej karty z pierwszego przykładu) plus też sporo kart sprawiło, że wygrał 71v65v61v53 (ja zająłem trzecie miejsce).

Dlatego podpisuję się pod głosami osób, które mówią, że jeśli myślisz, że ta gra jest niezbalansowana i jedyną słuszną ścieżką jest tor badań, to po prostu rozegrałeś/aś za mało partii w tę grę (albo z niewłaściwymi ludźmi ;)). Może to dziwnie zabrzmi, ale zaraz po wykonaniu, to właśnie świadomość, jak dobrze zbalansowana jest ta gra, ile pracy włożono w ten aspekt, jak ważna jest każda ścieżka rozwoju sprawia, że naprawdę doceniłem 'Zaginione Ruinyą Wyspę Arnak' (wciąż nie wiem, w czym był problem by zostawić w nazwie oryginalne 'ruiny Arnak').

W innych partiach było zresztą podobnie - tor badań jest pomocny i trzeba się na nim wspiąć, by osiągnąć dobry wynik (przynajmniej na poziom otrzymania asystentów), ale to nie (tylko) on determinuje wygraną. Zresztą tak jak czytałem w tym wątku - wystarczy zagrać na BGA z wyjadaczami, by szybko tę opinię samemu zweryfikować.

Na plus dla mnie jest tryb solo, a nawet kampania solo, dostępna na stronie CGE - szkoda tylko, że nie ma jej (jeszcze?) w wersji polskiej (a jest chociażby węgierska, koreańska czy rosyjska). Drobne zmiany w warunkach na planszy sprawiają, że ta kampania jest naprawdę przyjemna - polecam zwłaszcza na start zaznajamiania się z tą grą. Naprawdę przyjemny dodatek, warto także za to docenić wydawcę.

Na minus niewymiarowe pudełko i brak insertu - nie mogę się doczekać dodatku, i wtedy pewnie zainwestuję w insert z prawdziwego zdarzenia, bo ta gra jest tego warta. Na ten moment pomagam sobie za pomocą takiego oto organizera - 7zł, Domino 12 jakby ktoś szukał w necie czy sklepach (są np. w Bricomanach). Zakoszulkowane karty trzymam w jednym deckboxie, w woreczkach strunowych pozostały tylko kafle stanowisk, strażników i rezerwowe żetony (których jeszcze nigdy nie musiałem użyć).
Spoiler:
Kończąc swój długi wywód, napiszę tak na podsumowanie - ta gra jest na poziomie złożoności Zamków Burgundii i Everdell (co zresztą potwierdza BGG) - jak ktoś woli cięższe eurosuchary, to Arnak niekoniecznie się sprawdzi. Natomiast dla fanów rozkmin na tym poziomie, ta gra będzie świetna - sam zaliczam się do tego grona. Bałem się o regrywalność, ale nie ma z tym problemu - dwie strony planszy, losowe karty, losowe żetony z nagrodami na torze badań, losowe stanowiska archeologiczne i strażnycy - gra się zdecydowanie nie nudzi, a asymetryczni liderzy i nowy tor badań z dodatku zapewne sprawią, że będzie jeszcze lepiej. Nie do końca rozumiem zarzuty o 'hajpie' na Arnak - prawdopodobnie dlatego, że pierwszy druk tej gry się szybko sprzedał, ale po tych wszystkich rozegranych partiach, jestem w stanie doskonale to zrozumieć dlaczego tak się stało. Miała być gra do sprawdzenia i ewentualnego odsprzedania, tymczasem zostaje na półce i z niecierpliwością czekam na dodatek! :)

P.S. Wie ktoś gdzie można dostać promki - Saksofon (przedmiot) i Soothsayer's Runes (artefakt)?
Awatar użytkownika
kurdzio
Posty: 798
Rejestracja: 26 paź 2019, 13:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 122 times
Been thanked: 378 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: kurdzio »

EsperanzaDMV pisze: 12 gru 2021, 11:47 P.S. Wie ktoś gdzie można dostać promki - Saksofon (przedmiot) i Soothsayer's Runes (artefakt)?
Dzięki za te wrażenia, mimo że u nas już 11 partii to przyjemnie się czytało.

Saksofon poprosiłem o dołożenie Aleplanszówek przy okazji innego zamówienia (więc zakładam że inne sklepy też mogą ją mieć), a tej drugiej to nawet nie jestem pewny czy została wydrukowana po polsku.
Gramy głównie w 2 osoby, służę radą :)
WieszKto
Posty: 177
Rejestracja: 15 maja 2018, 14:21
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: WieszKto »

Do czego służy druga strona planszy zasobów na której są tylko symbole asystentów i lupek? Nie ma tu reszty symboli jak na stronie podstawowej.
Awatar użytkownika
grzeslaw90
Posty: 1750
Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 179 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: grzeslaw90 »

WieszKto pisze: 28 gru 2021, 19:08 Do czego służy druga strona planszy zasobów na której są tylko symbole asystentów i lupek? Nie ma tu reszty symboli jak na stronie podstawowej.
Solo chyba
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: dwaduzepe »

WieszKto pisze: 28 gru 2021, 19:08 Do czego służy druga strona planszy zasobów na której są tylko symbole asystentów i lupek? Nie ma tu reszty symboli jak na stronie podstawowej.
mozesz sobie polozyc zasoby gdzie chcesz :) nie ma to nic wspolnego z solo jak kolega wyzej zasugerowal
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1803
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: hipcio_stg »

Spoiler:
Świetna recenzja gry. W pełni się z nią zgadzam. Jeżeli masz ochotę inwestować to baaardzo polecam wyroby Planszowego Dobromira. To co zrobił dla tej gry to zwyczajnie mistrzostwo. Mam już badaczy, książki z lupami, czekam na kompasy i wezmę razem z monetami. Ta gra aż się prosi o te dodatki ;)
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Lost Ruins of Arnak / Zaginiona wyspa Arnak (Michal "Elwen" Stach, Michaela “Mín” Stachova)

Post autor: Pan_K »

dwaduzepe pisze: 28 gru 2021, 19:20
WieszKto pisze: 28 gru 2021, 19:08 Do czego służy druga strona planszy zasobów na której są tylko symbole asystentów i lupek? Nie ma tu reszty symboli jak na stronie podstawowej.
mozesz sobie polozyc zasoby gdzie chcesz :) nie ma to nic wspolnego z solo jak kolega wyzej zasugerowal
Lepiej widać oryginalną grafikę bez tych ramek na zasoby :wink:
O tyle ma to coś wspólnego solo, że solo również można grać na tej stronie 8) :wink:
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
ODPOWIEDZ