Horror w Arkham: Gra karciana / Arkham Horror: The Card Game LCG (N. French, M. Newman)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Misque
Posty: 7
Rejestracja: 06 kwie 2017, 15:18
Been thanked: 2 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Misque »

Ok, dzięki za odpowiedź

Mam jeszcze jedno pytanie, czy kupić Na krawędzi Ziemi na początek? Czy jednak poczekać na wznowienie Dunwich zapowiedziane przez Galakte?
Miszon
Posty: 2515
Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
Has thanked: 1015 times
Been thanked: 492 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Miszon »

W Dunwich jest sporo mocnych kart Badaczy, a przede wszystkim są prostsze mechaniki. Ja bym kupił Dunwich (lub Carcosę, jeśli jeszcze gdzieś jest albo z drugiej ręki).
Jednak, przede wszystkim, pograł trochę w podstawkę. Gra jest bardzo specyficzna. Może zachwycić, albo kompletnie nie podejść, lepiej zagrać sobie każdym badaczem (polecam parami) podstawkę, poczuć grę i to jak inaczej się gra różnymi klasami.
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Zbaviec
Posty: 69
Rejestracja: 09 wrz 2020, 07:40
Has thanked: 39 times
Been thanked: 21 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Zbaviec »

Jedna z podstawowych zasad Horror w Arkham mówi, kupuj co jest, bo potem będzie żal i zgrzytanie zębami, że wykupione, a z drugiej ręki ceny są kosmiczne.
Awatar użytkownika
equiv
Posty: 45
Rejestracja: 10 lut 2021, 23:56
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: equiv »

Czy byłyby tu osoby chętne na złożenie zamówienia na DnŻ (druk na żądanie)?

Chodzi o 2 stare scenariusze:
Klątwa Rougarou
Karnawał Koszmarów


Na stronie Galakty jest taka informacja:
http://galakta.pl/gry/print_on_demand/

Nie wiem sam jak to dokładnie działa ale jakby nas trochę było to może by się udało :)
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1216 times
Been thanked: 1419 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Mr_Fisq »

Dunwich w nowym formacie po polsku ma pojawić się w lutym.
Podobnie nowy scenariusz: Machinacje w czasie.

Źródło: FB Galakty

Edit:
Galakta wrzuciła też na swoją stronę nowy scenariusz PnP:
http://galakta.pl/w-majestacie-prawa-da ... -w-arkham/
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
kmd7
Posty: 1018
Rejestracja: 09 lip 2007, 15:25
Lokalizacja: okolice Bydgoszczy
Has thanked: 39 times
Been thanked: 30 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: kmd7 »

Mam zamiar jakoś zorganizować karty i pytanko do zorientowanych - czy takie strony do segregatora będą się nadawać?
https://allegro.pl/oferta/strony-do-seg ... d6604cf017
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2492
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 423 times
Been thanked: 126 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Coen »

Ja trzymam w takich:
https://allegro.pl/oferta/10szt-platinu ... 0136397914
Polecam, koszt porównywalny, a bez problemu kilka kart w jeden slot się mieści.
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Andarist
Posty: 443
Rejestracja: 08 gru 2014, 19:39
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Andarist »

Troche nie rozumiem jak to dziala - czy te scenariusze byly kiedykolwiek dostepne w wersji “normalnej”? Czy one pojawiaja sie tylko w druku na zadanie?
equiv pisze: 05 sty 2022, 18:43 Czy byłyby tu osoby chętne na złożenie zamówienia na DnŻ (druk na żądanie)?

Chodzi o 2 stare scenariusze:
Klątwa Rougarou
Karnawał Koszmarów


Na stronie Galakty jest taka informacja:
http://galakta.pl/gry/print_on_demand/

Nie wiem sam jak to dokładnie działa ale jakby nas trochę było to może by się udało :)
Poszukuję: Na Chwale Rzymu - Zona Senatora (Mloda)
Paskuder
Posty: 725
Rejestracja: 18 gru 2016, 13:22
Lokalizacja: Skawina
Has thanked: 118 times
Been thanked: 141 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Paskuder »

Te scenariusze zawsze były tylko w druku na żądanie. Taka polityka ffg. Karty praktycznie nie do odróżnienia od oryginału.
crus221 - "Teraz pytanie czy sprzedać nerkę dla gry..."
olsszak - "Swoją drogą po ile nerka teraz?"
crus221 - "Jeden Lords of Hellas lub dwie Kawerny"
pioter123
Posty: 109
Rejestracja: 30 gru 2019, 13:38
Has thanked: 48 times
Been thanked: 10 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: pioter123 »

Onishin pisze: 28 gru 2021, 17:48 Trzeba jeszcze dodać, że nowe pudełka mają nawet ok wypraskę.
A karty w koszulkach wejda? :mrgreen:

Jako ze niestety w gre bede mogl grac tylko solo to czy kart z nowej podstawki jest wystarczajaco duzo dla jednej osoby, by zakupic tylko scenariusze do Na krawedzi ziemi czy jednak dodatek z badaczami jest niezbedny?
flissak
Posty: 266
Rejestracja: 29 maja 2021, 23:12
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 79 times
Been thanked: 46 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: flissak »

pioter123 pisze: 08 sty 2022, 21:07
Onishin pisze: 28 gru 2021, 17:48 Trzeba jeszcze dodać, że nowe pudełka mają nawet ok wypraskę.
A karty w koszulkach wejda? :mrgreen:

Jako ze niestety w gre bede mogl grac tylko solo to czy kart z nowej podstawki jest wystarczajaco duzo dla jednej osoby, by zakupic tylko scenariusze do Na krawedzi ziemi czy jednak dodatek z badaczami jest niezbedny?
Ne jest niezbędny. Kart z nowej podstawki starczy dla 4 graczy. Jest tam 5 predefiniowanych talii. Nie wiem jak z trudnością nowej kampanii, ale raczej dałbyś radę zagrać bez. Ja zakupiłem rozszerzenie badaczy, ale wiele 0 poziomowych kart tam nie ma, a to z nimi zaczynasz grę budując swoją talię(są małe wyjątki) 130zł za 5 nowych badaczy i 220+ kart, to jednak dobra cena. Jak chcesz przyoszczędzić, to zawsze możesz spróbować z podstawką, a jak nie będziesz w stanie wygrać po kilku podejściach, to dokupisz(o ile jeszcze będzie) rozszerzenie.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4081
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: brazylianwisnia »

pioter123 pisze: 08 sty 2022, 21:07
Onishin pisze: 28 gru 2021, 17:48 Trzeba jeszcze dodać, że nowe pudełka mają nawet ok wypraskę.
A karty w koszulkach wejda? :mrgreen:

Jako ze niestety w gre bede mogl grac tylko solo to czy kart z nowej podstawki jest wystarczajaco duzo dla jednej osoby, by zakupic tylko scenariusze do Na krawedzi ziemi czy jednak dodatek z badaczami jest niezbedny?
Dasz radę pograć ale w mojej opinii to nie ma sensu. Scenariusze to fajny smaczek ale fabuła się po raz-dwa obędzie. Sednem zabawy jest jednak budowanie decków, combosikow, zabawa mechanika. Na samej podstawce nie da sie wiele pobawiać z deckiem.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1216 times
Been thanked: 1419 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Mr_Fisq »

Nie dla każdego kręcenie kombosów w talii jest sednem zabawy w AH. Mnie budowa decków męczy, ale samą grę bardzo lubię :)
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4081
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: brazylianwisnia »

Mr_Fisq pisze: 08 sty 2022, 23:10 Nie dla każdego kręcenie kombosów w talii jest sednem zabawy w AH. Mnie budowa decków męczy, ale samą grę bardzo lubię :)
Dlatego tak jest w mojej opinii. Grając trzeci raz już nawet nie czytam co się dzieje tylko przechodze do rezultatów scenariusza :-P
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
kpr
Posty: 32
Rejestracja: 23 sie 2018, 14:54
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: kpr »

czy ktoś ma informację kiedy można się spodziewać edge of the earth (kampania) w polskich sklepach? może ktoś kontaktował się ze sklepami i coś wie?
Onishin
Posty: 136
Rejestracja: 23 kwie 2016, 09:22
Has thanked: 26 times
Been thanked: 42 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Onishin »

Ale chodzi o angielskie wydanie kampanii Na Krawedzi Ziemi? Czy polskie?
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1216 times
Been thanked: 1419 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Mr_Fisq »

kpr pisze: 09 sty 2022, 02:33 czy ktoś ma informację kiedy można się spodziewać edge of the earth (kampania) w polskich sklepach? może ktoś kontaktował się ze sklepami i coś wie?
Możesz napisać do planszomanii/planszostrefy które mają edge of the earth z badaczami czy i kiedy planują sprowadzać kampanię.

Zakładam, że chodzi Ci o wersję angielską, bo polska jest już ogólnodostępna.
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
Xoltro
Posty: 260
Rejestracja: 09 cze 2021, 12:50
Has thanked: 63 times
Been thanked: 70 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Xoltro »

Jest jakiś fajny materiał na polskim YouTube gdzie są wytłumaczone zasady o czym tak naprawdę jest gra, jakie są zasady + przykładowa rozgrywka? Ucieklem po podstawce z Marvel champions ale głównie z powodu języka, czym te gry się różnią i w ogóle na czym to polega bez przebijania się przez 200 stron wątku głównego
Onishin
Posty: 136
Rejestracja: 23 kwie 2016, 09:22
Has thanked: 26 times
Been thanked: 42 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Onishin »

Xoltro pisze: 11 sty 2022, 19:35 Jest jakiś fajny materiał na polskim YouTube gdzie są wytłumaczone zasady o czym tak naprawdę jest gra, jakie są zasady + przykładowa rozgrywka? Ucieklem po podstawce z Marvel champions ale głównie z powodu języka, czym te gry się różnią i w ogóle na czym to polega bez przebijania się przez 200 stron wątku głównego
https://youtu.be/SQLXrEXWSsc?t=292
Awatar użytkownika
Chudej
Posty: 399
Rejestracja: 18 sty 2020, 13:52
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 339 times
Been thanked: 309 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Chudej »

Udało mi się z narzeczoną za drugim razem przejść pomyślnie kampanię z podstawki. Zaznaczam tylko, że mieliśmy też kupione karty z EoE.
Spoiler:
W składzie Roland (ja) i Agnes. Grę w zasadzie wygrała nam Aquinnah i Teoria okultystyczna - tej drugiej chyba źle używaliśmy, bo zrozumieliśmy, że ona po prostu leżąc na ręce dodaje bonusy do umiejętności - czy naprawdę tak to działa? Ja z kolei przez cały 3 scenariusz nie mogłem dobrać żadnej broni (tylko w przedostatniej rundzie nóż i Specjalna .38 Rolanda, która poszła na ostateczny test), ale miałem za to dobre karty jednorazowe do walki i niezłe badanie, a ostatecznie to Latarka ocaliła dzień ;) Ogółem zgarnęliśmy z kampanii 20/21 expa i tu się nasuwa kolejne pytanie - czy możemy kontynuować tymi samymi postaciami do kolejnej kampanii? Z jednej strony chciałoby się wypróbować innych, ale te już mamy takie dopakowane, że szkoda odrzucać :D

I jeszcze pytanie na koniec: czy każda kampania ma tak długi prolog jak Na skraju Ziemi? Troszkę mnie odrzucił ten wall of text, jeśli będzie takiej jakości jak tekst w podstawce, ale ten jeden raz dam radę się przekopać dla nowego contentu :)
Awatar użytkownika
arian
Posty: 829
Rejestracja: 26 sty 2016, 22:38
Has thanked: 266 times
Been thanked: 593 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: arian »

Xoltro pisze: 11 sty 2022, 19:35 Jest jakiś fajny materiał na polskim YouTube gdzie są wytłumaczone zasady o czym tak naprawdę jest gra, jakie są zasady + przykładowa rozgrywka? Ucieklem po podstawce z Marvel champions ale głównie z powodu języka, czym te gry się różnią i w ogóle na czym to polega bez przebijania się przez 200 stron wątku głównego
Tu (Asia On Table) są całkiem nieźle wyjaśnione podstawowe zasady:
https://youtu.be/jXIwDE2aBO4?t=787

A czym się różnią? Poza tym, że obie to kooperacyjne LCG, to w zasadzie niemal wszystkim, od sposobu budowania talii, przez mocny aspekt fabularny w HwA, aż po system kampanii. :)

W skrócie: w HwA podstawowym sposobem gry jest rozgrywanie kilku (ok. 8 ) scenariuszy, składających się na kampanię (kupowaną pod postacią cyklu). W jej czasie gracze dokonują wyborów fabularnych (w trakcie samej rozgrywki i pomiędzy scenariuszami), zdobywają doświadczenie za które kupują mocniejsze karty i zwykle, bez względu na zwycięstwo lub porażkę, przechodzą dalej. W czasie gry poruszają się po budowanych z kart lokacjach (moze to być jakiś budynek, wioska/miasto, obszar terenu — skala jest różna) w których pojawiają się róznież potwory, z którymi trzeba walczyć lub ich unikać. Karty zagrywa się za zdobywane w trakcie gry "zasoby". Natomiast same talie buduje się od podstaw, korzystając z zasad budowania talii różnych dla każdego badacza (bohatera), w którego wciela się każdy z graczy. Przy czym karty należą do jednej z 6 klas - ocalały, strażnik, poszukiwacz, łotr, mistyk i neutralne. Każda z klas nastawiona jest na nieco inny sposób gry, a w dodatku każdy z bohaterów, pomimo przynależności do jednej z tych klas, ma różne cechy specjalne, zmieniające bardzo mocno to, w jaki sposób trzeba podejść do budowy takiej talii. I tak w podstawce mamy głównie postaci korzystające z kart należących do dwóch klas (np. strażnik/badacz), ale później pojawiają się postaci, które mogą wrzucić do swojej talii kilka kart dowolnej klasy albo karty z określoną cechą. Wspomniane wcześniej klasy są z grubsza nastawione na walkę, na uniki, na zdobywanie wskazówek, czy na radzenie sobie z talią przeciwności, w różnych proporcjach. Ale oprócz tego same postaci mogą opierać swoją rozgrywkę o generowanie zasobów, dodatkowych akcji, otaczanie się sojusznikami, bycie biednym, czy manipulowanie samą rozgrywką. Możliwości jest mnóstwo.

A zostaje jeszcze druga część gry, czyli same scenariusze. Tutaj jest zwykle tak, że scenariusz przechodzisz, ale to kampanię wygrywasz. Sam scenariusz może mieć bardziej lub mniej pozytywne zakończenie. Tych zakończeń może być kilka. Badacze mogą zostać pokonani, ale zazwyczaj nie umierają, tylko dostają obrażenie przenoszące się na kolejne scenariusze. Scenariusze są zwykle bardzo różne i, przynajmniej na początku, co chwilę zaskakują nowymi mechanizmami. To nigdy nie jest - zabij wszystkich przeciwników. Czasami zdarzy się jakiś boss do zabicia. Ale bywa, że trzeba skądś uciec, zdobyć jakiś przedmiot, przedrzeć się do jakiegoś pomieszczenia, kogoś odszukać albo przesłuchać. W trakcie takiego scenariusza możesz zdobyć przedmioty/postaci, które zostaną włączone w talię badacza, żeby ułatwić (albo wcale nie) przechodzenie kolejnych. Zwykle postęp opiera się o zdobywanie żetonów wskazówek, a pisząc bardziej klimatycznie, badanie lokacji, w celu odkrywania tajemnic i popychaniu fabuły do przodu. Ta w trakcie scenariusza toczy się w oparciu o karty aktów i tajemnic. Pierwsze są odkrywane zwykle w wyniku działań graczy i powiedzmy, że są pozytywne, drugie z kolei to kłody rzucane graczom pod nogi przez złe siły, którym trzeba pokrzyżować plany.

Są też pojedyncze scenariusze albo minikampanie, skłądające się z dwóch, czy trzech (Core Set/Zestaw podstawowy) scenariuszy. Tutaj gra zwykle nie może rozwinąć skrzydeł, w postaci opowiadania fajnej historii, ale mimo tego scenariusze też się bronią, są czasami bardzo rozbudowane, chociaż bywa, że przy okazji wybitnie trudne (jak Strażnicy Egiptu, których chyba nigdy nie przejdę).

To chyba wszystko. Bardziej w skrócie nie umiem. :)

Chudej pisze: 11 sty 2022, 20:29 Grę w zasadzie wygrała nam Aquinnah i Teoria okultystyczna - tej drugiej chyba źle używaliśmy, bo zrozumieliśmy, że ona po prostu leżąc na ręce dodaje bonusy do umiejętności - czy naprawdę tak to działa?
Zerknąłem na szybko i owszem, karta dostaje takie symbole leżąc na ręku, ale to są dalej symbole, które ma karta leżąca na ręku. Dopóki jej nie przeznaczysz do testu umiejętności, to ona, jak zresztą każda inna karta umiejętności, nic nie robi. :)
Ostatnio zmieniony 11 sty 2022, 20:51 przez arian, łącznie zmieniany 1 raz.
Xoltro
Posty: 260
Rejestracja: 09 cze 2021, 12:50
Has thanked: 63 times
Been thanked: 70 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Xoltro »

arian pisze: 11 sty 2022, 20:37

Bardziej w skrócie nie umiem. :)
Wow! Super wytłumaczenie. Jeszcze jedno pytanie jeżeli mogę skorzystać z mojego lekkiego lenistwa bo pewnie mniej lub bardziej było to poruszane.

Jak wygląda regrywalność? Jeżeli skończę kampanię to czy ona nadaje się tylko do sprzedaży, ewentualnie pozostawienia z sentymentu, czy mogę je powtarzać świetnie się bawiąc?

Widzę teraz że podstawka nowa to koszt około 200 zł do tego jest jakiś cykl zimowy badacze + kampania około 350. Od czego w ogóle zacząć i na ile taki wydatek wystarczy? Chciałbym jeżeli już wejść w te nowe dodruki, słyszałem od chłopaków z podcastu kości, piony i bastiony (sorry, jeżeli przekręciłem nazwe) że po pierwsze jest to dobry moment na wejście w system a po drugie mają co kwartał lub co pół roku wychodzić nowe cykle w nowym stylu wydawniczym (które cykle to ten nowy sposób wydawniczy?)
Miszon
Posty: 2515
Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
Has thanked: 1015 times
Been thanked: 492 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: Miszon »

Ja podstawkę przechodziłem chyba z 8-10 razy zanim zagrałem w Dunwich i po piątym razem miałem tylko pierwszego scenariusza dosyć ;) , Dunwich czy Carcosę grałem 3 razy pod rząd (w sensie konczyłem i znowu zaczynałem, innymi postaciami) i mi się nie nudziło, potem sobie wracałem do kampanii za pomocą Powrotów i było jakby od nowa poznawanie tych kampanii.
W skrócie: regrywalność jest duża. Oczywiście, po 3-4 razach znasz raczej wszystkie możliwe rozgałęzienia kampanii i zakończenia i fabularnie gra cię nie zdziwi, ale zabawa nadal jest dobra.
Najlepsze jest chyba trzecie przejście kampanii. Za pierwszym to jest testowe, skupiasz się żeby poznać nowe mechaniki i nic nie skopać w zasadach, na wygraną nie ma co liczyć. Za drugim razem już możesz grać swiadomie, wiedząc na co się nastawiać i bardziej wyczuwasz w historię. Za trzecim szukasz smaczków fabularnych i nowych ścieżek historii. Potem już znasz prawie wszystko i zabawę stanowi sama walka z przeciwnościami.
Ostatnio zmieniony 12 sty 2022, 10:22 przez Miszon, łącznie zmieniany 1 raz.
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Awatar użytkownika
arian
Posty: 829
Rejestracja: 26 sty 2016, 22:38
Has thanked: 266 times
Been thanked: 593 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: arian »

Ja wróciłem do Horroru w Arkham po jakimś pół roku niegrania. Zacząłem grać od nowa Dunwich, żeby zobaczyć, czy chcę kupować kolejne cykle (przerwałem przez problemy z dostępnością) i, chociaż to najsłabsza podobno kampania, to bawię się wyśmienicie, chociaż to już trzecie przejście. Raczej nie ostatnie. Dla mnie jednak ważną częścią tej gry jest zabawa badaczami i właśnie tym składaniem talii. Najzabawniejsze jest to, że ja zwykle nie lubię tego robić przed grą. Ale tutaj są dwie rzeczy, które sprawiają, że jest inaczej.

Po pierwsze talie są małe i składane na całą kampanię (później rozwijane za doświadczenie). To jest ok. 33 kart standardowo, przy czym trzy z nich są już wstępnie zdefiniowane - karta unikalna dla badacza, osłabnienie losowe dla badacza i podstawowe osłabienie (osłabienienia to karty w talii badacza wywołujące negatywne efekty, żeby nie było za łatwo — w końcu to horror ;) ). Zakładając, że każdej wrzucasz dwie kopie, to do wybrać trzeba 15 kart. Nie najgorzej.

Po drugie — ja talię buduję często klimatycznie, a nie patrząc tylko na idealne połączenia kart. Jak zupełnie nie działa, to po prostu wymieniam jakieś karty, których w ogóle nie użyłem, bo okazały się bez sensu i próbuję jeszcze raz. Do tego celu fajnie nadaje się kampania z podstawki, więc tę rozegrałem pewnie kilkanaście razy już. To jest moim zdaniem gra w której można optymalizować, ale przez swoją konstrukcję sprawia, że wcale nie trzeba tego robić, dopóki grasz na standardowym poziomie trudności.

Ale wracając do sedna, to przez to, że każdym badaczem gra się nieco inaczej, każda kampania ma sporo zmiennych, a do tego same kampanie jednak są dość długie, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby rozgrywać je wielokrotnie. Oczywiście grając kolejny raz będziesz znał już zarys historii, nie będzie takich zaskoczeń, ale to na pewno nie jest tak, że jak jakąś kampanię przeszedłeś, to już umiesz ją przejść. Do gry wchodzą różne lokacje (wybierane losowo przed rozgrywką), talia przeciwności (Spotkań) rzuca w gracza losowo wrogów i zagrożenia. Zmiennych jest mnóstwo, bo ta gra stoi nie tylko historią, ale jest też fantastyczna jeśli chodzi o mechanikę (subiektywna opinia oczywiście). Moim zdaniem regrywalność kampanii jest duża. Kampanię możesz też w którymś momencie po prostu przegrać, zdarza się, i nie zobaczyć kolejnych scenariuszy. Grając zgodnie z zasadami pozostaje wybrać nowych badaczy i próbować od nowa, bo nie powinno się rozgrywać ponownie przegranych scenariuszy. ;)

Wcześniej sprzedawanie samej kampanii było o tyle bez sensu, że traciło się przy okazji karty gracza i nowych bohaterów. Teraz sytuacja się zmieniła i faktycznie można sobie te kampanie wymieniać. Jeśli chciałbyś grać tylko dla historii to można tak zrobić. Ma to zresztą absolutnie sens, bo wydaje mi się, że te historie same w sobie są całkiem ciekawe, chociaż akurat piszę to z perspektywy fana takiej "pulpy". Z drugiej strony jeśli polubisz mechanikę, to gra daje o wiele więcej i potrafi też pisać w ramach scenariuszy własne historie. Grany po raz piąty scenariusz dalej może być emocjonujący, gdy rozgrywasz go w kompletnie inny sposób, tak jak emocjonujące potrafią być pojedynki w inne karcianki, które fabuły nie mają. Tyle, że tu przeciwnikiem jest gra. Tak jak pisałem wcześniej - postaci różnią się nie tylko w ramach klas, ale nawet między sobą, przez co granie Poszukiwaczem sprawia, że nie masz problemu ze znalezieniem wskazówek, ale jak pojawi się wróg, to zaczyna być gorąco. Strażnik natomiast tylko czeka na takiego wroga, bo może zbadać jego truchło i w ten sposób pchnąć fabułę dalej. Łotr natomiast wymknie się takiemu wrogowi i w ten sposób będzie poruszał się po lokacjach, żeby ponownie nie wejść mu w drogę. Sam np. na początku uważałem unikanie wrogów za głupie, bo po co, jak można zabić. A po pewnym czasie pokochałem taki sposób gry, bo otwiera zupełnie nowe możliwości i nawet wrogowie trudni do zabicia, z dużą ilością punktów życia, stają się z punktu widzenia rozgrywki "pomijalni". ;)
episodic
Posty: 13
Rejestracja: 26 lut 2020, 17:58
Has thanked: 37 times
Been thanked: 10 times

Re: Arkham Horror: The Card Game / Horror w Arkham: Gra karciana LCG (N. French, M. Newman)

Post autor: episodic »

Xoltro pisze: 11 sty 2022, 20:48 Od czego w ogóle zacząć i na ile taki wydatek wystarczy? Chciałbym jeżeli już wejść w te nowe dodruki, słyszałem od chłopaków z podcastu kości, piony i bastiony (sorry, jeżeli przekręciłem nazwe) że po pierwsze jest to dobry moment na wejście w system a po drugie mają co kwartał lub co pół roku wychodzić nowe cykle w nowym stylu wydawniczym (które cykle to ten nowy sposób wydawniczy?)
Teraz jest dobry moment na wejście w tę zabawę dlatego bo właśnie powstał ów nowy styl wydawniczy i dzięki niemu można od razu kupić całą dodatkową kampanię w jednym pudełku.
  • Stary styl w skrócie to: Podstawka z mniejszą ilością kopii kart (mniejsze możliwości kombinowania w budowaniu własnych talii badaczy) i ogólnie nazwijmy to mniejszy format (mniejsze nieprzydatne pudło, mniejsza stara instrukcja bez erraty, trochę mniej żetonów itp). Cykle z kampaniami były rozbite na Zestaw startowy z dwoma pierwszymi scenariuszami + nowymi badaczami (cena około 100-110 zł) i osobno sześć pojedynczych scenariuszy zwanych zestawami mitów (cena ok. 50-60 zł). Czyli w tym wariancie na całą kampanię składało się 1 pudełko i osobno 6 mniejszych zestawów mitów. Dodam, że tu karty dotyczące badaczy były nie tylko w pudle, ale też rozrzucone po owych 6 zestawach mitów. (Sam widzisz że trochę to wygląda na poplątane)
  • Nowy styl: Podstawka z większą ilością kopii kart, pudło wreszcie nadaje się do przechowywania kart itp. A Cykle są w dwóch częściach: same nowe karty badaczy i do ich talii ("Na krawędzi Ziemi - rozszerzenie badaczy"), a osobno sama kampania, fabuła i nowe mechaniki (""Na krawędzi Ziemi - rozszerzenie kampanijne"). Czyli w tym wariancie, aby mieć całą kampanię, właściwie wystarczy wykonać 1 zakup. Ale jeśli nie posiada się zbyt rozbudowanej kolekcji, zapewne warto dodatkowo kupić dodatek w postaci badaczy rekomendowanych dla danej kampanii.
Stara Podstawka - pudło z kolorami w niebieskim tonie.
Nowa Podstawka - pudło z kolorami w zielonym tonie. Najniższa cena to zdaje się 199 zł, a cena rynkowa 249,90 zł. Tę polecam (no chyba że znajdziesz wyjątkowo tanią starą podstawkę i nie jesteś zbyt przekonany, że to będzie taka dobra gra).

Na dziś w nowym formacie w sklepach jest tylko Podstawka, kampania "Na krawędzi Ziemi - rozszerzenie kampanijne" oraz badacze "Na krawędzi Ziemi - rozszerzenie badaczy". A stare formaty i starsze kampanie wciąż są dostępne w sklepach, tylko dla kampanii może brakować tego czy owego zestawu mitów. I warto dodać że "Na krawędzi Ziemi" jest tylko w nowym formacie. Kolejne kampanie mają pojawiać się właśnie już w tym nowych formacie, a co więcej, stare kampanie są planowane do wydania w nowym formacie w przyszłości - "Dziedzictwo Dunwich" jako pierwasza.

Dodam że z tego co piszą na forach, w tej grze właściwie można grać w każdą dodatkową kampanię, posiadając talie badaczy zbudowane tylko na tym co jest w podstawce (choć jest wtedy więcej ograniczeń i mniej frajdy). Ja na razie grałem tylko w Podstawkę i tu, jak gram ponownie, to tylko 1. scenariusz jest w stylu "no dobra, trzeba go przemęczyć / już to znam, nic nowego", a 2. i 3. są całkiem spoko, można grać po kilka razy i wciąż czuć frajdę. Nie chcę zdradzać dlaczego tak jest, popsułbym zabawę, uwierz na słowo ;) - może napiszę tak, że np. w 2 drugim scenariuszu z Podstawki właściwie to gracze sami decydują kiedy go zakończyć, no chyba że wcześniej polegną z kretesem (mimo to można kontynuować i przejść do 3. scenariusza).

edit: Regrywalność jest, ale główne założenia scenariusza oczywiście poznaje się przy pierwszej rozgrywce. Warto zwrócić uwagę, że np. czas gry w całą Podstawkę to 2 a maksymalnie 3 godziny, (włącznie z przygotowaniem gry).
ODPOWIEDZ