Portal Games - plany wydawnicze 2022

Plany wydawnicze i dyskusje o wydawnictwach polskich i zagranicznych
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10924
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3357 times
Been thanked: 3217 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: japanczyk »

Fojtu pisze: 24 sty 2022, 15:55 Eleven - ok, można to pewnie wciągnąć na ten rok, masz rację. Dłubanie, dłubaniem, to dalej reedycja.
No come on. To jest INNA gra reimplementujaca club stories
Tamto było solo/co-op na 2 osoby - tutaj masz rywalizacje 1-4 i zmaczna zmianę części mechanik
To tak jakbys powiedzial ze Descent 2nd Ed i Legendy to ta sama gra z lekkim podlubaniem ;)
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: Fojtu »

japanczyk pisze: 24 sty 2022, 17:35
Fojtu pisze: 24 sty 2022, 15:55 Eleven - ok, można to pewnie wciągnąć na ten rok, masz rację. Dłubanie, dłubaniem, to dalej reedycja.
No come on. To jest INNA gra reimplementujaca club stories
Tamto było solo/co-op na 2 osoby - tutaj masz rywalizacje 1-4 i zmaczna zmianę części mechanik
To tak jakbys powiedzial ze Descent 2nd Ed i Legendy to ta sama gra z lekkim podlubaniem ;)
Chodzi mi o to, że jednak ciężko to nazwać nową autorską grą portalu, szczególnie jeżeli główny designer jest w dalszym ciągu ten sam. Nie mówię, że to nic nie warty projekt a jedynie, że nie jest to jakieś wewnętrzne WOW Portalu. Chciałbym, żeby po prostu Portal wyciągnął coś naprawdę fajnego z szafy własnej produkcji.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10924
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3357 times
Been thanked: 3217 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: japanczyk »

A z tym sie zgadzam
Ignacy powiedzial ze niestety do projektowania gier wroci na przełomie 22/23 bo ma zakontraktowane dwie Douny i dwa Batmany i musi je skończyć
Awatar użytkownika
EVOCATVS
Posty: 687
Rejestracja: 16 lis 2018, 22:20
Has thanked: 498 times
Been thanked: 155 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: EVOCATVS »

Faziee pisze: 24 sty 2022, 12:47
EVOCATVS pisze: 22 sty 2022, 23:38 Tak patrzę i myślę , ale w tym roku nic portalowego, na ten moment, nie trafia na listę zakupową. W sumie dobrze, bo ostatnio tak średnio mam warunki do grania tyle, ile bym chciał, a półka wstydu puchnie :) W zeszłym roku więcej zamieszania zapowiedziami zrobili.
Czy ja wiem, jednak w zeszłym roku to były hity ale jednak starych gier (co najwyżej wznowienia jak Clash), w tym roku bym powiedział, że zgarnęli chyba najciekawsze eurasy z tegorocznego Essen, ale fakt, że trochę przystopowali z ameri, z czego to jednak wydawnictwo słynęło. A teraz to okazuje się, że to jest najlepsze wydawnictwo od euro.
Ja właśnie na ameri czekałem, a nieciekawie to wyszło. Z trzech gier, w tej kategorii, pokazali dwie dla dzieci i jedno euro :)
Co do euro, to fajne tytuły wydadzą, tylko raczej nie szukam już nic nowego z tej kategorii.
Batmanem trochę się zajarałem, ale okazało się, że główny bohater nie będzie grywalną postacią, więc lipa.
Za to, po głębszym rozpoznaniu, raczej kupię Bór. Obejrzałem trochę materiałów o tej grze i wygląda spoko. Nie spodziewałem się, po samej zapowiedzi, że taka fajna interakcja tam jest. Poza tym graficznie bardzo mi się podoba :)
Awatar użytkownika
Irr3versible
Posty: 985
Rejestracja: 09 cze 2019, 01:03
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów
Has thanked: 619 times
Been thanked: 541 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: Irr3versible »

czeczot pisze: 24 sty 2022, 17:31 <ciach>
Tak dla ścisłości prowadzę 2 firmy z sukcesami więc na biznesie się znam :)
<ciach>
W dalszym ciagu uważam że Portal sprowadza gry bezpieczne .... pewnie dobre. To nie są gry z potencjałem na super hit pod warunkiem że się przyjmą na rynku. Przywołam tu Czachę z BLACK ROSE WARS to jest ryzyko. Bardzo droga gra, bardzo mało znana w Polsce, której nie ma w Topkach recenzentów i Gambia nie wspomina o niej przynajmniej raz w miesiącu, małe wydawnictwo ze średnią opinią i albo sprzedasz albo masz gruby problem. Podejrzewam ze Portal sprzedał by tego dwa razy więcej niż Czacha.
Odpowiem w Twoim kierunku, bo jednak ciągle starasz się coś udowodnić.
Nie wiem jakimi firmami kierujesz, ale analizy dotyczące rynku masz z kapelusza, ot zakładasz coś i na podstawie własnych obserwacji uznajesz że musi się sprawdzić. Załóż proszę 3cią firmę skoro to takie proste w tej branży i życzę powodzenia :).
Bezpieczne gry to ostatnio Czacha, Przemek wyraźnie zaznaczył że będzie kontynuował tę drogę plus wewnętrzne studio developmentu - czyli inwestycja w przyszłość. Przeanalizuj na jakim etapie miałeś przedsprzedaż Black Rose, tuż po dobrym przyjęciu przez rynek pierwszej produkcji nastąpił kolejny kickstarter - gra była omawiana wszędzie. Czacha nie musiała przebijać się z marketingiem, podpinała się pod kampanie główną. Teraz zastanówmy się, kto zleca produkcję? Czacha ze środków własnych czy z przedsprzedaży? Zastanów się jaki jest stosunek zamawianego towaru na retail (zaangażowanie własnego kapitału) vs realizacja już sprzedanego towaru. Zobacz na inne zapowiedziane produkcję, Deep madness - limitowane nakłady (sprzedaż przed drukiem); Twisted Fables identycznie; Dawn of madness, Salomon Kane, - będzie pisało miało podobny scenariusz... Czacha nie drukuję dwóch tysięcy pudełek w dystrybucję sklepową, drukują przykładowo 300 na przedsprzedaż i z własnej kasy drugie tyle na sklepy - co też jest częściowo pokrytę z już sprzedanych kopii gry. To jest właśnie bezpieczny model, a wybór gier to już celowanie w nisze i próba specjalizacji - ameritrashe z figurkami i klimatem - gdzie klienci często zakupują All-iny oraz są przyzwyczajeni do kupowania gier w modelu przedsprzedaży za grubą kasę.

Prezentujesz takie dość często spotykane poglądy, przecież to tylko trochę więcej marketingu, jest w topkach, są youtuberzy... Niestety to nie zawsze działa i rozwój branży w Polsce jest dość stabilny (ciągle większe zasięgi i coraz więcej gier) między innymi dlatego, że prognozy nakładów oparte na w/w założeniach już przestają być normą. Taki portal ostatnio też miał kilka wpadek (mniejszego kalibru), choćby Ishtar, New Frontiers czy Mezo (gdzie poszli chyba we wszystkie dodatki równocześnie). Gry (które nie zażarły) w napiętym harmonogramie premier nie dostają drugiej szansy - co najwyżej trafiają na wyprzedaże by odzyskać ostatnie zainwestowane pieniądze. Trzymać tego na magazynach przy sprzedaży w kraju liczonej na palcach rąk w miesiącu nie ma sensu. Czy portal zarobił na tych 3 grach? może jakieś grosze, ale generalnie to jest rozczarowanie i stracony czas firmy. Na pewno jednak każda decydująca osoba (gremium, choć siłą głosów nie jest równa) teraz mocno się zastanawia czy alternatywny tytuł nie sprzedałby się lepiej. Zaangażowali kapitał dla marnego zwrotu, a 75% portfela wydawniczego ma zwroty zdecydowanie wyższe (dane z tyłka).
Reasumując, mają szeroki model wydawniczy, decydując się na wydanie gry zastanawiają się nad cyklem życia produktu, marketingiem itp. Dla ciebie bezpieczeństwo wydawnicze to BGG hotlist, no po prostu musi się sprzedać. Ja i chyba wiele innych osób mamy odmienne zdanie, tu bardzo fajnie napisał fitzroy. Nawet taki portal może sobie pozwolić na maksymalnie 1 lub 2 gry rocznie o wysokim ryzyku, to już jest znacząca firma o dużych kosztach stałych - zatrudnienie. Więc niech robią FCMy, MK czy inne niszowe pozycję w swoim tempie, niech rozwijają się dalej tak jak przez ostatnie 3 lata to ich repertuar gier na wysokim ryzyku się zwiększy - bo wciąż to firma graczy (mowa o Knurowskiej grupie).
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2020
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1495 times
Been thanked: 1145 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: Bruno »

czeczot pisze: 24 sty 2022, 17:31
Bruno pisze: 24 sty 2022, 15:04 (...) to słabo się znasz na tym biznesie.
Tak dla ścisłości prowadzę 2 firmy z sukcesami więc na biznesie się znam :)
Ok! :D Wybacz więc, jeśli w świetle ujawnionej tu Twojej drogi zawodowej moja wypowiedź zabrzmiała impertynencko. Oczywiście nie wiem, czy się znasz na handlu płaszówkami czy nie, a moje sformułowanie było po prostu niezbyt eleganckim chwytem erystycznym. Dla wyjaśnienia jednak: wytłuściłem w powyższym cytacie, że chodziło mi konkretnie o biznes planszówkowy. Jeśli jednak pracujesz w tej branży, to pozostanie mi tylko zjeść swój kapelusz i odwołać te kalumnie :wink:
(co nie znaczy, że zmienię zdanie co do meritum!)
czeczot pisze: 24 sty 2022, 17:31 To moje kontr argumenty
- 7 lat to w tej branży przepaść na polskim rynku.
- Wystarczy spojrzeć ile Polacy wydali na KS na Nemesis, TAINTED GRAIL i pewnie jeszcze jakieś tytułu o których nie pamietam.
- w Polsce były sprzedawane gry Lacerdy które były droższe niż ten tytuł i też trochę się ich sprzedało. Sprzedawało to chyba Hobbity czyli wydawnictwo o który nie nie wie ze istnieje.
- marketing Portalu, przecież to jest jedyna firma w tej branży która ma na takim poziomie marketing.
Odnoszę się po kolei:
- zgoda, ale to nie zmienia faktu, że pierwszy druk (Lacerty) finansowo szału nie zrobił, gra miała i wciąż ma opinię trudnej i de facto skierowanej do solistów, a cena wersji UE była olbrzymia jak na grę optymalizacyjną. Moim zdaniem decyzja o wydaniu MK UE wiązała się w 2019 roku ze sporym ryzykiem.

- Nemesis i TG to przgodówki, z mnóstwem bajeranckich (szczegółowych) figurek z plastiku. To produkt adresowany do innego rozdaju klientów - takiego, który lubi błyskotki (jakość premium). Nadto zauważ, że oba tytuły nie zostały wydane "w ciemno", tylko najpierw z olbrzymim sukcesem ufundowały się na wspieraczkach, co skutkowało dużym hypem. To nieporównywalne zjawisko z reedycją MK.

- jasne, ale te gry Lacerdy sprzedawane były przez Hobbity w jakich liczbach? I jak się te liczby mają do nakładu, jaki będzie musiał sfinansować Portal? (bo nakłady też mają swoje minima).

- co do marketingu Portalu pełna zgoda! Tyle że on nie załatwia automatycznie sukcesu finansowego, o czym świadczą tytuły, które się Portalowi niezbyt sprzedają.
czeczot pisze: 24 sty 2022, 17:31 Szlaki przetarł Blood Rage, Rating Sun, Rebelia i jeszcze kilka tytułów od Galaktyka a następnie Nemezis gdzie na KS Polacy kupili 1300 kopi gry która kosztowała od 380 do 731 bez kosztów przesyłu. Na przedsprzedaży, na mało znanej platformie, na portalu który nie jest w Polsce, gdzie trzeba płacić w euro!
Upieram się, że w przypadku Portalu to właśnie sukces MKUE, a potem FCM, sprawił, że szefostwo firmy przekonało się, że jest w Polsce niemały rynek na drogie i bardzo drogie CIĘŻKIE gry OPTYMALIZACYJNE (nie ameri, choć oczywiście zgadzam się, że również ich sprzedaż oznaczała, że nasz rynek gier bardzo się rozwinął).

Merytoryczną dyskusję to ja rozumiem :D - dzięki!
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 928
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 322 times
Been thanked: 380 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: sliff »

Obstawiam, że trzewik wiele by dał za magiczną formułę żeby za wczasu dowiedzieć się która gra jest bezpieczna, która będzie hitem, a która kitem.
Dodatkowo odnoszę wrażenie, że kupowanie licencji nie wygląda tak aby wydawcy z całego świata wysylali delegację z mirrą kadziłem i ciastkami do knurowa, aby tylko łaskawie portal zgodził się wydać grę - tylko trzebą ją kupić za dolary i euro.
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1683 times
Kontakt:

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: BOLLO »

Panowie, panowie....panowie. Starczy już tych sporów o Portal.
Powiem jakto wygląda z mojego punktu widzenia i z tego co obserwowałem będąc na żywo na Portalconie (tak było fajnie).


Ark Nova- był wielki zachwyt i oklaski ze strony publiki tak więc widać że ludzie na ten tytuł czekali i są zadowoleni. U mnie trafia na radar ale nie wiem czy go chcę bo nic o tej grze wczesniej nie słyszałem.Wygląca całkiem spoko no i są zwierzątka.

Arkana Magii - grałem 3x na Portalconie i bardzo mi się giereczka podobała. Na pudełku jest wiek +14 co jest totalną bzdura. Gra podobna kapkę do 7CŚ. Obawiam się jednak zaporowej ceny ze względu na aktualne zawirowania cenowe. Kupie jak będzie odpowiednia cena.

Circadians: Chaos Order - ciężkie area control. Raczej nie wesprę.

Circadians: First Light- nie znam kompletnie tego tytułu ale podoba mi się pomysł i kreska rysownika. No i są kosci które ostatnio polubiłem. Poczytam co i jak. Gra trafiła na celownik.

Bitoku - Widownia zawżała, mi się nie podoba plansza która jest kompletnie nie czytelna i panuje na niej chaos kolorów. Szkoda mi na tę grę moich drogocennych oczu. :-)

Bór / Brew- Zagrałem 1raz. Ciekawa nie powiem ale grafiki do mnie kompletnie nie przemawiają. Dodatkwo 90min 4graczy i tyle zeszło to za dużo jak na taką małą gierkę. Pogramy z tego co z nim rozmawiałem był zadowolony z partii, innym też się podobało więc raczej będize kupowane. Ja odpuszczam. Słabej jakości karty.

Darwin's Journey- Mam w kolekcji Newton wiec tym razem odpuszczam ten tytuł.

Every Body Lies- Fajnie że Trzewik odcina kupony od Detektywa. Gra nie dla mnie.

Forgotten Waters - Mało jest dobrych gier o tematyce Pirackiej. A ta podobno jest dobra skoro na Essen były takie zachwyty nad tym tytułem. Ja odpuszczam tytuł zdecydowanie nie dla mnie.

Golem - O a tutaj coś wreszcze dla mnie. Nie jest to łatwe i wygląda bardzo minimalistycznie. Przyglądałem się rozgrywką na żywo i zapowiada się ciekawie. Na celowniku do przemyślenia.

Marvel United: X-Men - Nie wypowiem się . Nie lubię takich gierek. Ale odpalanie 2 giej części tego samego tytułu który był w zeszłym roku to słabe jest.

Massive Darkness 2: Hellscape - Na razie mało info o tej grze. Mam Deep Madnes , Zombicide, Descent, Runebound, The Others, Dungeon Saga....itd. Raczej nie potrzebuje kolejnego ameri który nie ma jak dotąd jakichś dobrych opini.

Messina 1347 -Jest na celowniku bo trzeba przyznać że lubię gry Pana Suchego.

Oath: Chronicles of Empire and Exile - Nie kupię mam Root.

Park Sawanna / Savannah Park - Jak ktoś twierdzi że Terraformacja jest brzydka to zapraszam zagrać w to. Szczegulnie niebieskimi kaflami. Gra mechanicznie fajna. Ale też odpuszczam.

Suburbia - Ooooo tak. Kupie jak cena nie zabije.....a obawiam się że zabije.

Weather Machine- dlaczego wszyscy tak się podniecają grami Pana Lacerdy? Pytam serio to jakieś unikaty które uchodzą za sztukę samą w sobie? Gry ciekawe, dopacowane czy po prostu mega drogie?

Nie powiem że to słabe zapowiedzi. Po prostu nie dla mnie. Za to widzę że Portal podszedł do tematu odważnie i to się chwali. Ignacy wie co robi a dobrze wiemy że jeszcze w ciągu roku będą jakieś zapowiedzi.
czeczot
Posty: 1275
Rejestracja: 09 wrz 2017, 20:23
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 29 times
Been thanked: 71 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: czeczot »

Irr3versible pisze: 24 sty 2022, 19:09
Bezpieczne gry to ostatnio Czacha, Przemek wyraźnie zaznaczył że będzie kontynuował tę drogę plus wewnętrzne studio developmentu - czyli inwestycja w przyszłość. Przeanalizuj na jakim etapie miałeś przedsprzedaż Black Rose, tuż po dobrym przyjęciu przez rynek pierwszej produkcji nastąpił kolejny kickstarter - gra była omawiana wszędzie. Czacha nie musiała przebijać się z marketingiem, podpinała się pod kampanie główną. Teraz zastanówmy się, kto zleca produkcję? Czacha ze środków własnych czy z przedsprzedaży? Zastanów się jaki jest stosunek zamawianego towaru na retail (zaangażowanie własnego kapitału) vs realizacja już sprzedanego towaru. Zobacz na inne zapowiedziane produkcję, Deep madness - limitowane nakłady (sprzedaż przed drukiem); Twisted Fables identycznie; Dawn of madness, Salomon Kane, - będzie pisało miało podobny scenariusz... Czacha nie drukuję dwóch tysięcy pudełek w dystrybucję sklepową, drukują przykładowo 300 na przedsprzedaż i z własnej kasy drugie tyle na sklepy - co też jest częściowo pokrytę z już sprzedanych kopii gry. To jest właśnie bezpieczny model, a wybór gier to już celowanie w nisze i próba specjalizacji - ameritrashe z figurkami i klimatem - gdzie klienci często zakupują All-iny oraz są przyzwyczajeni do kupowania gier w modelu przedsprzedaży za grubą kasę.

Prezentujesz takie dość często spotykane poglądy, przecież to tylko trochę więcej marketingu, jest w topkach, są youtuberzy... Niestety to nie zawsze działa i rozwój branży w Polsce jest dość stabilny (ciągle większe zasięgi i coraz więcej gier) między innymi dlatego, że prognozy nakładów oparte na w/w założeniach już przestają być normą. Taki portal ostatnio też miał kilka wpadek (mniejszego kalibru), choćby Ishtar, New Frontiers czy Mezo (gdzie poszli chyba we wszystkie dodatki równocześnie). Gry (które nie zażarły) w napiętym harmonogramie premier nie dostają drugiej szansy - co najwyżej trafiają na wyprzedaże by odzyskać ostatnie zainwestowane pieniądze. Trzymać tego na magazynach przy sprzedaży w kraju liczonej na palcach rąk w miesiącu nie ma sensu. Czy portal zarobił na tych 3 grach? może jakieś grosze, ale generalnie to jest rozczarowanie i stracony czas firmy. Na pewno jednak każda decydująca osoba (gremium, choć siłą głosów nie jest równa) teraz mocno się zastanawia czy alternatywny tytuł nie sprzedałby się lepiej. Zaangażowali kapitał dla marnego zwrotu, a 75% portfela wydawniczego ma zwroty zdecydowanie wyższe (dane z tyłka).
Reasumując, mają szeroki model wydawniczy, decydując się na wydanie gry zastanawiają się nad cyklem życia produktu, marketingiem itp. Dla ciebie bezpieczeństwo wydawnicze to BGG hotlist, no po prostu musi się sprzedać. Ja i chyba wiele innych osób mamy odmienne zdanie, tu bardzo fajnie napisał fitzroy. Nawet taki portal może sobie pozwolić na maksymalnie 1 lub 2 gry rocznie o wysokim ryzyku, to już jest znacząca firma o dużych kosztach stałych - zatrudnienie. Więc niech robią FCMy, MK czy inne niszowe pozycję w swoim tempie, niech rozwijają się dalej tak jak przez ostatnie 3 lata to ich repertuar gier na wysokim ryzyku się zwiększy - bo wciąż to firma graczy (mowa o Knurowskiej grupie).
No przecież ja o tym samym pisze. Portal wydaje bezpieczne tytuły i może masz racje ryzykuje przy 1-2 ale to nie są tytuły typu FCM czy Mage Knight. Może faktycznie Lacerta jest jakimś ryzykiem bo to bardzo niszowy i specyficzny autor ale tutaj portal ma już własną grupę odbiorców takich gier więc to nie jest aż takie ryzyko. Jak sam zauważyłeś portal "umoczył" ale nie na grach z top listy BGG czy TOP listy Youtuberów tylko na średnio znanych tytułach fakt że Bruno Cathala był jednego autorem. Pewnie nie zarobi a jak straci to niewiele jak to szybko wypchnął z magazynów. Jak wydajesz 20 gier na 15 zarobisz, na 3 wyjdziesz na zero i na 2 coś stracisz to i tak jesteś do przodu a ciagle masz zyski z dodruków tytułów które sprzedają się od lat i własnych tytułową a to już większy zysk. Ja rozumie mszę portal nie może sobie pozwolić na 10 ryzykownych tytułów bo to duża firma i przy takich kosztach stabilność przede wszystkim.

Ale to mnie właśnie bardzo w Portalu denerwuje. Kiedyś udowodnili że w Polsce można sprzedać Blood Rage i Rising Sun ze wszystkimi dodatkami a teraz ..... no dla mnie nic ciekawego. Nic co powoduje opad szczęki na podłogę.

Czacha bezpiecznie wydaje gry a nie bezpieczne tytuły. Wydaje je jak nie w 100% to napewno w absolutnej większości za pieniędzy z przedsprzedaży. Tylko na pewno nie są to nakłady 300-500 kopi bo druk nie ma sensu w takiej ilości. Ale nie licząc Black Rose Rebirth i Twisted Fables które były podpięte pod KS to Black Rose pierwsze, Deep Madnes już musieli sprzedać sami. A główna różnica jest pod względem wielkości rynku. W Polsce graczy euro jest duuuuużo więcej niż graczy kupujących gry z KS za 500 - 1000 zł. Wystarczy ze czacha 2 razy zbierze w przedsprzedaży na 100 kopi i albo bardzo zaryzykuje i wyprodukuje za swoją kasę albo stwierdzi że nie wydaje i strzeli sobie w kolano. Przypomina że czach nie organizuje zbiórki tylko jak sama podaj przedsprzedaż czyli że gra na 100% się ukaże niezależnie od wyniku przedsprzedaży. Biznes bezpieczny finansowo albo obarczony dużym ryzykiem wiarygodności jak trzeba się wykręcić z wydania gry.

I właśnie z tego powodu Czach ryzykuje więcej

I z jednej strony piszesz ze Czach sprzedaje na Hype z KS a z drugie że w przypadku Portalu to nie zawsze działa. Ja uważa że to dział ... no może prawie zawsze bo gry na których umoczył Portal właśnie nie miały tego Hype nakręconego. To nie były tytuły oczekiwane przez graczy, nie była w Topkach BGG czy Youtuberów. Portal nie umoczył na żadnej grze właśnie z tak nakręcony Hypem! jeżeli znasz tytuł gry portalu na którym umoczył a gra mia tak nakręcony Hype to go podaj.
czeczot
Posty: 1275
Rejestracja: 09 wrz 2017, 20:23
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 29 times
Been thanked: 71 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: czeczot »

Bruno pisze: 24 sty 2022, 20:27 - jasne, ale te gry Lacerdy sprzedawane były przez Hobbity w jakich liczbach? I jak się te liczby mają do nakładu, jaki będzie musiał sfinansować Portal? (bo nakłady też mają swoje minima).
Tak ale gry Lacerty są mocno niezależne językowe. Tylko pudełko i instrukcja są zależne językowo. Więc nakład językowy nie musi być aż tak duży bo łatwiej wydrukować 500 instrukcji a resztę komponentów wziąść z druku na wszystkie wersje językowe niż drukować całą grę gdzie 90% komponentów jest zależna językowo.
Bruno pisze: 24 sty 2022, 20:27 - co do marketingu Portalu pełna zgoda! Tyle że on nie załatwia automatycznie sukcesu finansowego, o czym świadczą tytuły, które się Portalowi niezbyt sprzedają.
Tak ale to co napisałem powyżej Portal "umoczył" na średnich grach gdzie nie miał "zaplecza" marketingowego w postaci TOP list na BGG czy u Youtuberów
Bruno pisze: 24 sty 2022, 20:27
czeczot pisze: 24 sty 2022, 17:31 Szlaki przetarł Blood Rage, Rating Sun, Rebelia i jeszcze kilka tytułów od Galaktyka a następnie Nemezis gdzie na KS Polacy kupili 1300 kopi gry która kosztowała od 380 do 731 bez kosztów przesyłu. Na przedsprzedaży, na mało znanej platformie, na portalu który nie jest w Polsce, gdzie trzeba płacić w euro!
Upieram się, że w przypadku Portalu to właśnie sukces MKUE, a potem FCM, sprawił, że szefostwo firmy przekonało się, że jest w Polsce niemały rynek na drogie i bardzo drogie CIĘŻKIE gry OPTYMALIZACYJNE (nie ameri, choć oczywiście zgadzam się, że również ich sprzedaż oznaczała, że nasz rynek gier bardzo się rozwinął).
Pewnie wszystko miał swój wpływ i nigdy nie dowiemy się co większy ale na pewno Portal MK i FCM "wychował" sobie grupę odbiorców którzy będą od niego takie gry kupować.
Bruno pisze: 24 sty 2022, 20:27 Merytoryczną dyskusję to ja rozumiem :D - dzięki!
Proszę
czeczot
Posty: 1275
Rejestracja: 09 wrz 2017, 20:23
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 29 times
Been thanked: 71 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: czeczot »

BOLLO pisze: 24 sty 2022, 23:40 Weather Machine- dlaczego wszyscy tak się podniecają grami Pana Lacerdy? Pytam serio to jakieś unikaty które uchodzą za sztukę samą w sobie? Gry ciekawe, dopacowane czy po prostu mega drogie?
To są bardzo specyficzne gry. Po pierwsze jakoś wydania zwala z nóg. Tu może nie ma plastiku ale dopracowanie graficzne i jakoś kartonu jest na najwyższym poziomi. Weź najgrubszy karton w dowolnej grze to ten w grze Lacerty będzie 2 razy grubszy :) Naprawdę gra jest małym dziełem sztuki.
Po drugie to jeśli chodzi o stopień skomplikowana gry euro a właściwie wyciągnięcia z każdego zagrania jak najwiecej to tu jest to doprowadzone do maksimum też przez zależności czegoś od czegoś. Zauważania najlepszego możliwego zagrania na tą chwilę bo wykorzysta to przeciwnik lub zaraz zmieni się sytuacja na planszy itd. Cieżko mi to wytłumaczyć ale jak Teraformacja ma stopień skomplikowania 1 to gry Lacerny 5. Naprawdę można się zmęczyć myśleniem :)
Awatar użytkownika
EVOCATVS
Posty: 687
Rejestracja: 16 lis 2018, 22:20
Has thanked: 498 times
Been thanked: 155 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: EVOCATVS »

czeczot pisze: 25 sty 2022, 00:35 Weź najgrubszy karton w dowolnej grze to ten w grze Lacerty będzie 2 razy grubszy :)
Space Hulk pozdrawia (https://boardgamegeek.com/boardgame/165 ... th-edition), najlepsze kartoniki, jakie, do tej pory, dane było mi zobaczyć :) Jeśli gry Lacerdy faktycznie mają dwukrotnie grubszy karton, to elementy muszą być grubości, przynajmniej, płytek chodnikowych :wink:
Awatar użytkownika
Irr3versible
Posty: 985
Rejestracja: 09 cze 2019, 01:03
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów
Has thanked: 619 times
Been thanked: 541 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: Irr3versible »

czeczot pisze: 24 sty 2022, 23:59
Spoiler:
No przecież ja o tym samym pisze. Portal wydaje bezpieczne tytuły i może masz racje ryzykuje przy 1-2 ale to nie są tytuły typu FCM czy Mage Knight. Może faktycznie Lacerta jest jakimś ryzykiem bo to bardzo niszowy i specyficzny autor ale tutaj portal ma już własną grupę odbiorców takich gier więc to nie jest aż takie ryzyko. Jak sam zauważyłeś portal "umoczył" ale nie na grach z top listy BGG czy TOP listy Youtuberów tylko na średnio znanych tytułach fakt że Bruno Cathala był jednego autorem. Pewnie nie zarobi a jak straci to niewiele jak to szybko wypchnął z magazynów. Jak wydajesz 20 gier na 15 zarobisz, na 3 wyjdziesz na zero i na 2 coś stracisz to i tak jesteś do przodu a ciagle masz zyski z dodruków tytułów które sprzedają się od lat i własnych tytułową a to już większy zysk. Ja rozumie mszę portal nie może sobie pozwolić na 10 ryzykownych tytułów bo to duża firma i przy takich kosztach stabilność przede wszystkim.

Ale to mnie właśnie bardzo w Portalu denerwuje. Kiedyś udowodnili że w Polsce można sprzedać Blood Rage i Rising Sun ze wszystkimi dodatkami a teraz ..... no dla mnie nic ciekawego. Nic co powoduje opad szczęki na podłogę.

Czacha bezpiecznie wydaje gry a nie bezpieczne tytuły. Wydaje je jak nie w 100% to napewno w absolutnej większości za pieniędzy z przedsprzedaży. Tylko na pewno nie są to nakłady 300-500 kopi bo druk nie ma sensu w takiej ilości. Ale nie licząc Black Rose Rebirth i Twisted Fables które były podpięte pod KS to Black Rose pierwsze, Deep Madnes już musieli sprzedać sami. A główna różnica jest pod względem wielkości rynku. W Polsce graczy euro jest duuuuużo więcej niż graczy kupujących gry z KS za 500 - 1000 zł. Wystarczy ze czacha 2 razy zbierze w przedsprzedaży na 100 kopi i albo bardzo zaryzykuje i wyprodukuje za swoją kasę albo stwierdzi że nie wydaje i strzeli sobie w kolano. Przypomina że czach nie organizuje zbiórki tylko jak sama podaj przedsprzedaż czyli że gra na 100% się ukaże niezależnie od wyniku przedsprzedaży. Biznes bezpieczny finansowo albo obarczony dużym ryzykiem wiarygodności jak trzeba się wykręcić z wydania gry.

I właśnie z tego powodu Czach ryzykuje więcej

I z jednej strony piszesz ze Czach sprzedaje na Hype z KS a z drugie że w przypadku Portalu to nie zawsze działa. Ja uważa że to dział ... no może prawie zawsze bo gry na których umoczył Portal właśnie nie miały tego Hype nakręconego. To nie były tytuły oczekiwane przez graczy, nie była w Topkach BGG czy Youtuberów. Portal nie umoczył na żadnej grze właśnie z tak nakręcony Hypem! jeżeli znasz tytuł gry portalu na którym umoczył a gra mia tak nakręcony Hype to go podaj.
W skrócie, bo już późno :)
Przykładowa różnica w ryzyku: Portal wydaje gry ks z własnych środków, na podstawie opinii własnej grupy testerów i podejmuje decyzje zanim gra trafia do finalnego odbiorcy - czyli pojawiła się rzesza w pełni niezależnych opinii. Tu możemy dać CMON czy najnowszą produkcję Weather Machine jako przykłady. Każda z tych gier może być rozczarowaniem. Czy tak się stanie? Raczej nie. (przykłady z mniej bezpieznych stajni: wspomniane Mezo czy last aurora)
Spójrzmy teraz na Czachę, każda z wymienionych przez Ciebie gier istniała już na rynku - Deep Madness, pierwszy Black Rose, Twisted Fables czy wspomniane w pipeline Salomon Kane. Robią bezpieczną limitowaną produkcję, skrojona pod aktualnie obrany model rozwoju firmy. Nie będę zgadywał liczb Deep Madness, ale o ile pamiętam miałeś ok 300 sztuk we własnej przedsprzedaży oraz zamówienie aleplanszowek - gra nie trafiła do normalnej dystrybucji. Nie znam obrotów sklepu internetowego, zakładam jednak że nie zatowarowali się na pół tysiąca. To samo z dodatkami, twisted fables i dopiero Rebirth może wejdzie szerzej w sklepy - acz tu duży sukces w postaci równoczesnej kampanii międzynarodowej. Skupienie się w swojej niszy, budowanie bazy klientów to właśnie model uniknięcia przeladowamego rynku ładnych gier euro - tak, pełna zgoda że euro graczy jest więcej ale też mówimy o większej konkurencji. Więc nie zgodzę się z Twoją opinia, że Czacha ryzykuje więcej.
Podsumowując, Twoje obserwacje że Portal gra bezpiecznej są poparte tylko oczekiwaniami: są bogatszą firmą zatem można oczekiwać więcej. Nie jest to równoznaczne, że Czacha ryzykuje bardziej przy selekcji pozycji do wydania. Dla mnie szacowanie ryzyka przy projekcie nie odnosi się do stanu posiadania tylko potencjalnej straty gdyby produkt nie wypalił - i tu portal ryzykuje więcej (a że ma kapitału dużo na pokrycie ewentualnych strat, świadczy tylko o dobrym zarządzaniu).

Wracając do ostatniego akapitu i wtop portalu, zwróć proszę uwagę że to Ty napisałeś iż portal ma marketing i jest w stanie sprzedawać gry. Dla wymienionych 3 pozycji (Ishtar, new Frontiers czy Mezo) portal wykonał swoją pracę - każda gra miała pełny marketing portalowy (Mezo może nawet i więcej). Były filmy, reklamy, gry wysłane na recenzję, gameplaye.

PS. A w offtopie dodam, że na zapowiedziane gry portalu na 2022 zareagowałem pozytywnie tylko dla Forgotten Waters. U czachy jednak mam zamówione duże dodatki do Deep Madness i rozważałem Twisted fables ale zdecydowałem że jednak Unmatched i Dice Throne nie potrzebują konkurencji. Salomon kane uzależniam od ceny oraz nade wszystko informacji od Mythic games na temat licznych poprawek błędów w nowym wydaniu czy jak planują podzielić KSa na limitowany retail. Dawn of madness mam wsparte w ksie. Innymi słowy dobrze rozumiem niszę w którą celuję Czacha :P
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1903
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 147 times
Been thanked: 172 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: tomuch »

Liczyłem, że wyjdą dodatki do Mystic Vale, ale chyba jednak będzie trzeba mieszać wersje językowe...
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1683 times
Kontakt:

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: BOLLO »

tomuch pisze: 25 sty 2022, 10:16 Liczyłem, że wyjdą dodatki do Mystic Vale, ale chyba jednak będzie trzeba mieszać wersje językowe...
Pewnie że wyjdą tyle tylko że w ciągu roku zapewne. Takich informacji jak i Zombicide X-men czy dodatki do Blood borne, Aeons End New Age itd raczej portal nie ogłasza na portalconach.
Tylko w ciągu roku je drukuje z krótką informacją.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10924
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3357 times
Been thanked: 3217 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: japanczyk »

BOLLO pisze: 25 sty 2022, 13:17 Pewnie że wyjdą tyle tylko że w ciągu roku zapewne.
Nie wydaje mi sie zeby to była prawda BOLLO - jak dodatki do AE, Zombicide czy Bloodborne są potwierdozne, tak Mystic Vale zostało przyjete "dosyc chłodno" jak mówił Ignacy, wiec nie spodziewalbym sie kontynuacji tej linii
shuji
Posty: 1280
Rejestracja: 23 kwie 2014, 19:47
Has thanked: 36 times
Been thanked: 219 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: shuji »

japanczyk pisze: 24 sty 2022, 18:02 A z tym sie zgadzam
Ignacy powiedzial ze niestety do projektowania gier wroci na przełomie 22/23 bo ma zakontraktowane dwie Douny i dwa Batmany i musi je skończyć
i to jest smutne.
Ja nadal nie tracę nadziei na Area Control w świecie neuroshimy lub grę z fabularną z kampanią w uniwersum neuroshimy (jak np. Łowcy 2114).
Sięgają po zagraniczne uniwersa, podczas gdy najlepsze sami wymyślili :)

PS: Oczywiście wiem jak jest komercyjnie bez sensu to co napisałem :)
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1903
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 147 times
Been thanked: 172 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: tomuch »

japanczyk pisze: 25 sty 2022, 13:39
BOLLO pisze: 25 sty 2022, 13:17 Pewnie że wyjdą tyle tylko że w ciągu roku zapewne.
Nie wydaje mi sie zeby to była prawda BOLLO - jak dodatki do AE, Zombicide czy Bloodborne są potwierdozne, tak Mystic Vale zostało przyjete "dosyc chłodno" jak mówił Ignacy, wiec nie spodziewalbym sie kontynuacji tej linii
Mówił też, że nic w tym temacie się nie dzieje i na pewno w tym roku nic nie będzie :(
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1683 times
Kontakt:

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: BOLLO »

tomuch pisze: 25 sty 2022, 14:48
japanczyk pisze: 25 sty 2022, 13:39
BOLLO pisze: 25 sty 2022, 13:17 Pewnie że wyjdą tyle tylko że w ciągu roku zapewne.
Nie wydaje mi sie zeby to była prawda BOLLO - jak dodatki do AE, Zombicide czy Bloodborne są potwierdozne, tak Mystic Vale zostało przyjete "dosyc chłodno" jak mówił Ignacy, wiec nie spodziewalbym sie kontynuacji tej linii
Mówił też, że nic w tym temacie się nie dzieje i na pewno w tym roku nic nie będzie :(
Ajć to gdzieś mi ta informacja musiała umknąć . Sorki zatem za wprowadzenie w błąd. Byłem pewien że jego hura optymizm wskazywał że projekt będzie rozwijany.
pcyzm
Posty: 685
Rejestracja: 21 kwie 2020, 17:03
Has thanked: 206 times
Been thanked: 201 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: pcyzm »

BOLLO pisze: 25 sty 2022, 14:50
tomuch pisze: 25 sty 2022, 14:48
japanczyk pisze: 25 sty 2022, 13:39

Nie wydaje mi sie zeby to była prawda BOLLO - jak dodatki do AE, Zombicide czy Bloodborne są potwierdozne, tak Mystic Vale zostało przyjete "dosyc chłodno" jak mówił Ignacy, wiec nie spodziewalbym sie kontynuacji tej linii
Mówił też, że nic w tym temacie się nie dzieje i na pewno w tym roku nic nie będzie :(
Ajć to gdzieś mi ta informacja musiała umknąć . Sorki zatem za wprowadzenie w błąd. Byłem pewien że jego hura optymizm wskazywał że projekt będzie rozwijany.
Ja to odebrałem, że to może nie tyle chodziło o chłodne przyjęcie co takie poniżej oczekiwań. To też jest ciekawy przypadek 'bezpiecznej' gry, która NIE odnosi spektakularnego sukcesu mimo dobrych ocen, mimo całego marketingu i tego, że niby gra była oczekiwana...
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1217 times
Been thanked: 1419 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: Mr_Fisq »

pcyzm pisze: 25 sty 2022, 16:51 Ja to odebrałem, że to może nie tyle chodziło o chłodne przyjęcie co takie poniżej oczekiwań. To też jest ciekawy przypadek 'bezpiecznej' gry, która NIE odnosi spektakularnego sukcesu mimo dobrych ocen, mimo całego marketingu i tego, że niby gra była oczekiwana...
Ja nie wiem od której strony Mystic Vale to była bezpieczna gra... oceny na BGG takie sobie i to mimo (wtedy) 4-5 lat na scenie planszówkowej... Wydanie od razu All-In...
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
jamci
Posty: 19
Rejestracja: 06 lis 2021, 19:43
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: jamci »

shuji pisze: 25 sty 2022, 13:51
japanczyk pisze: 24 sty 2022, 18:02 A z tym sie zgadzam
Ignacy powiedzial ze niestety do projektowania gier wroci na przełomie 22/23 bo ma zakontraktowane dwie Douny i dwa Batmany i musi je skończyć
i to jest smutne.
Ja nadal nie tracę nadziei na Area Control w świecie neuroshimy lub grę z fabularną z kampanią w uniwersum neuroshimy (jak np. Łowcy 2114).
Sięgają po zagraniczne uniwersa, podczas gdy najlepsze sami wymyślili :)

PS: Oczywiście wiem jak jest komercyjnie bez sensu to co napisałem :)
A w temacie autorskich gier Portalu - Joanna pracuje nad swoją grą euro, więc może jednak coś swojego jeszcze dorzucą?
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1903
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 147 times
Been thanked: 172 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: tomuch »

Mr_Fisq pisze: 25 sty 2022, 17:02
pcyzm pisze: 25 sty 2022, 16:51 Ja to odebrałem, że to może nie tyle chodziło o chłodne przyjęcie co takie poniżej oczekiwań. To też jest ciekawy przypadek 'bezpiecznej' gry, która NIE odnosi spektakularnego sukcesu mimo dobrych ocen, mimo całego marketingu i tego, że niby gra była oczekiwana...
Ja nie wiem od której strony Mystic Vale to była bezpieczna gra... oceny na BGG takie sobie i to mimo (wtedy) 4-5 lat na scenie planszówkowej... Wydanie od razu All-In...
Akurat do All-in to trochę brakuje :wink:
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1217 times
Been thanked: 1419 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: Mr_Fisq »

Rzeczywiście - wydawało mi się, że ta edycja zawiera większość dodatków które się ukazały do czasu jej wydania, a zawiera mniej niż połowę. Nie zmienia to jednak faktu, że podnieśli (ekipa portalu) próg wejścia.
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
Awatar użytkownika
woytas
Posty: 755
Rejestracja: 03 lis 2013, 16:11
Has thanked: 174 times
Been thanked: 139 times

Re: Portal Games - plany wydawnicze 2022

Post autor: woytas »

Czy dobrze widziałem, że Portal nic nie wspomniał o Aeons End w tym roku? Byłem pewien na 100%, że tego tytułu to sobie nie odpuszczą :(
Zablokowany