Automobile (Martin Wallace)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Automobile (Martin Wallace)
Nie znalazłem żadnej wzmianki o nowej grze Wallace'a na forum, chyba tylko była wspominana na GamesFanatic. Tymczasem mamy już planszę (niestety zupełnie nie czuję tej grafiki, nowy grafik, eh):
http://www.boardgamegeek.com/image/412622
i pierwzą recenzję, choć właściwie z gier testowych:
http://www.boardgamegeek.com/thread/379715
garść podstawowych informacji można również znaleźć na stronie Warfroga
http://www.warfroggames.com/Automobile%20board.html
http://www.boardgamegeek.com/image/412622
i pierwzą recenzję, choć właściwie z gier testowych:
http://www.boardgamegeek.com/thread/379715
garść podstawowych informacji można również znaleźć na stronie Warfroga
http://www.warfroggames.com/Automobile%20board.html
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 252 times
Re: Automobile
ciekawe:
"Martin told us that this game is probably his best one. That’s a risky statement from the man who created Age of Steam and Brass (among others) I thought to myself. "
Gra wygląda na lżejszą niż Brass i może ciut cięższą niż Tinners' Trail - nie czekam jakoś specjalnie (jakaś zbyt abstrakcyjna mi się wydaje (Wallace celuje w tym ostatnio) i posiada elementy gry 'dla księgowych'), ale chętnie przetestuję. Oby tylko nie podzieliła losu Tinners' Trail - gry przyzwoitej ale z drugiej strony nie nadzwyczajnej.
"Martin told us that this game is probably his best one. That’s a risky statement from the man who created Age of Steam and Brass (among others) I thought to myself. "
Gra wygląda na lżejszą niż Brass i może ciut cięższą niż Tinners' Trail - nie czekam jakoś specjalnie (jakaś zbyt abstrakcyjna mi się wydaje (Wallace celuje w tym ostatnio) i posiada elementy gry 'dla księgowych'), ale chętnie przetestuję. Oby tylko nie podzieliła losu Tinners' Trail - gry przyzwoitej ale z drugiej strony nie nadzwyczajnej.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
- uyco
- Posty: 1053
- Rejestracja: 09 sty 2006, 13:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 145 times
- Been thanked: 25 times
Re: Automobile
po lekturze recenzji mam jak najlepsze wrażenia. nie dość, że interesująca tematyka to mechanika wygląda obiecująco. trzeba się uzbroić w cierpliwość.
ps. pamiętacie grę komputerową car tycoon - podział samochodów na klasy jest bardzo podobny (tam zdaje się były jeszcze sportowe), byli też dealerzy, R&D itd. z tego co pamiętam gra nie była szczególnie udana, ale przez ten klimat pograłem ładnych parę tygodni.
ps. pamiętacie grę komputerową car tycoon - podział samochodów na klasy jest bardzo podobny (tam zdaje się były jeszcze sportowe), byli też dealerzy, R&D itd. z tego co pamiętam gra nie była szczególnie udana, ale przez ten klimat pograłem ładnych parę tygodni.
Re: Automobile
pojawiła się instrukcja:
http://www.warfroggames.com/images/auto_rules_vis7.pdf
przy okazji zmienił się lekko wygląd planszy, wygląda dość koszmarnie (podobnie jak poprzednia), ale podobno ma to służyć ułatwieniu gry
dla maniaków - grę można zamówić w warfrogu za 40 euro + 5 euro transport
dla mniejszych maniaków i wiarę w graficzne zdolności pana Czerny'ego - można poczekać na reedycję Phalanx, być może na essen
ja osobiście planuję połączenie obu wariantów, kupić 1 edycję, ew. podmienić na 2
http://www.warfroggames.com/images/auto_rules_vis7.pdf
przy okazji zmienił się lekko wygląd planszy, wygląda dość koszmarnie (podobnie jak poprzednia), ale podobno ma to służyć ułatwieniu gry
dla maniaków - grę można zamówić w warfrogu za 40 euro + 5 euro transport
dla mniejszych maniaków i wiarę w graficzne zdolności pana Czerny'ego - można poczekać na reedycję Phalanx, być może na essen
ja osobiście planuję połączenie obu wariantów, kupić 1 edycję, ew. podmienić na 2
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Automobile
Nie wiem, jak w przypadku gier, ale w przypadku muzyki takie stwierdzenia często oznaczają, że produkt (płyta) będzie co najwyżej średnijax pisze: "Martin told us that this game is probably his best one"
A plansza wygląda smętnie i mało klimatycznie Za to pobieżnie przewinięcie zasad zachęca do przeczytania.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Re: Automobile
Nie wiem jak w przypadku muzyki, ale w przypadku gier marudzenie Geko często oznacza, że gra może być niezła, vide DominionGeko pisze:Nie wiem, jak w przypadku gier, ale w przypadku muzyki takie stwierdzenia często oznaczają, że produkt (płyta) będzie co najwyżej średni
A plansza wygląda smętnie i mało klimatycznie Za to pobieżnie przewinięcie zasad zachęca do przeczytania.
- Smerf Maruda
- Posty: 1131
- Rejestracja: 15 mar 2009, 20:53
- Lokalizacja: Stolyca
Re: Automobile
Ja już jakiś czas temu zamówiłem w przesprzedaży.
Dzięki za link do instrukcji, zabieram się do lektury.
Dzięki za link do instrukcji, zabieram się do lektury.
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Automobile
Dominion to akurat przykład rozczarowania i niespełnionych nadziei. Miało być ciekawie, skończyło się na tasowaniu A poza tym, czy ktoś w to jeszcze gra? Nie, teraz jest TtA. Aha, aha.Pancho pisze:Nie wiem jak w przypadku muzyki, ale w przypadku gier marudzenie Geko często oznacza, że gra może być niezła, vide DominionGeko pisze:Nie wiem, jak w przypadku gier, ale w przypadku muzyki takie stwierdzenia często oznaczają, że produkt (płyta) będzie co najwyżej średni
A plansza wygląda smętnie i mało klimatycznie Za to pobieżnie przewinięcie zasad zachęca do przeczytania.
A jak chcecie posłuchać marudzenia zblazowanego gracza, to polecam ostatnią Planszostację i wypowiedzi Pancho o grze Valdora
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Re: Automobile
Wybaczcie za offtopic...
Swoją drogą cała ta polemika po Planszostacji wyszła dziwnie. Bo ja pomimo zgłaszania elementów, które mi się nie podobają to uważam ją za całkiem niezłą (6.5/10 na BGG). Szybkość, wygląd i "pomysł z książką" to duże jej zalety. A dyskutujące ze mną osoby odebraly moją wypowiedź jakbym uważał Valdore za kompletny shit.Geko pisze:A jak chcecie posłuchać marudzenia zblazowanego gracza, to polecam ostatnią Planszostację i wypowiedzi Pancho o grze Valdora
- yosz
- Posty: 6357
- Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 192 times
- Been thanked: 488 times
- Kontakt:
Re: Automobile
no tak jakoś wyszłoPancho pisze:jakbym uważał Valdore za kompletny shit.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
- Andy
- Posty: 5129
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Automobile
Wallace chwali się w instrukcji, że gra powstała w zasadzie w ciągu długiego weekendu. Jeśli to prawda, to Martin jest jeszcze większym geniuszem niż się powszechnie uważa.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Re: Automobile
Melee - grałeś? Ja szukam tej gry od jakiegoś czasu i jest absolutnie nie do zdobycia.
- Andy
- Posty: 5129
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Automobile
Albo na Zachodzie zdarzają się jeszcze dłuższe długie weekendy niż u nas.melee pisze:może akurat w ten weekend grał w Lokomotive Werks
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Re: Automobile
tylko czytałem opissteady pisze:Melee - grałeś? Ja szukam tej gry od jakiegoś czasu i jest absolutnie nie do zdobycia.
kilka osób pisało, że są pewne skojarzenia Automobile z LW (faworyzując A), pewnie się nie przekonamy jak wypada porównanie, za to zobaczymy na pewno jak sprawdza się samo Automobile. LW jest grą z serii "masakrycznie droga samoróbka wydana w 200 kopiach"
Re: Automobile
Strasznie mnie pociągają te masakrycznie drogie samoróbki z Winsome . Słyszałeś o Roundhouse? Brzmi ultra-ciekawie .
Re: Automobile
te gry trzeba kupować na essen, kupowanie z drugiej ręki + transport, to już naprawdę drogo
Roundhouse jak widze ma tę samą śmieszną plastykową lokomotywkę, co mapa Bohrera rozszerzająca Rust Belt
poczytam
Roundhouse jak widze ma tę samą śmieszną plastykową lokomotywkę, co mapa Bohrera rozszerzająca Rust Belt
poczytam
- clown
- Posty: 1226
- Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Re: Automobile
Właśnie jestem po partyjce samoróbki Automobile by Yatzek. Gra warta uwagi, bardzo ciekawa, zmuszająca graczy do myślenia i kombinowania. Graliśmy w cztery osoby - rozgrywka trwała niewiele ponad dwie godziny. Pozostaje niedosyt i jest ochota na następne rozgrywki
Niestety nie porównam jej do Brassa, czy Tinner's Trail, bo w te gry nie grałem.
Co mi się podoba w grze:
- mechanizm popytu na samochody poprzez losowanie kafelków z cyframi (znamy tylko część popytu z kafelków, które wylosowaliśmy, a przy czterech graczach sytuacja może się kompletnie odmienić)
- budowanie fabryk - bardzo ciekawa łamigłówka, która zmusza nas do kombinowania - zbudować fabrykę produkującą lepszy model samochodu, czy dorzucić kolejną fabrykę do starego modelu, a potem ją zamknąć i odzyskać część pieniędzy.
- ograniczenie ilości akcji - mamy tylko trzy w turze, a musimy wyprodukować samochody, fabryki, ewentualnie te ostatnie zamknąć, czy umieścić naszych dealerów. W sumie chyba nikt nie korzystał z akcji dającej dodatkowe punkty Design&Research, bo zbyt dużo było do zrobienia, a te ostatnie punkty dają nam nasi doradcy (też niezłe rozwiązanie, które pomaga nam zablokować plany przeciwnika)
Co mi się nie podoba:
- niektórzy gracze, będą robić duże downtime'y, szczególnie Ci z matematycznym zacięciem a'la Dr Knizia
- nowy design planszy jest mało przejrzysty. Na szczęście samoróbka Yatzka wykorzystuje poprzednią jej wersję
Niestety nie porównam jej do Brassa, czy Tinner's Trail, bo w te gry nie grałem.
Co mi się podoba w grze:
- mechanizm popytu na samochody poprzez losowanie kafelków z cyframi (znamy tylko część popytu z kafelków, które wylosowaliśmy, a przy czterech graczach sytuacja może się kompletnie odmienić)
- budowanie fabryk - bardzo ciekawa łamigłówka, która zmusza nas do kombinowania - zbudować fabrykę produkującą lepszy model samochodu, czy dorzucić kolejną fabrykę do starego modelu, a potem ją zamknąć i odzyskać część pieniędzy.
- ograniczenie ilości akcji - mamy tylko trzy w turze, a musimy wyprodukować samochody, fabryki, ewentualnie te ostatnie zamknąć, czy umieścić naszych dealerów. W sumie chyba nikt nie korzystał z akcji dającej dodatkowe punkty Design&Research, bo zbyt dużo było do zrobienia, a te ostatnie punkty dają nam nasi doradcy (też niezłe rozwiązanie, które pomaga nam zablokować plany przeciwnika)
Co mi się nie podoba:
- niektórzy gracze, będą robić duże downtime'y, szczególnie Ci z matematycznym zacięciem a'la Dr Knizia
- nowy design planszy jest mało przejrzysty. Na szczęście samoróbka Yatzka wykorzystuje poprzednią jej wersję
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Re: Automobile
hua Clown błyskawicznie i błyskotliwie ujął sedno sprawy..
Dla mnie, cięższa i lepsza niz Tinners Trail, lekko lzejsza i chyba jednak minimalnie gorsza od Brassa...
choć gra się szybciej, szybciej rozkłada i tez jest dużo decyzji ekonomicznych... (więc dla mnie wygrywa)
No i chyba nie przebije AoS... budowa torów na mapie ma TO COŚ w sobie
Więc wieści o "najlepszej grze Wallace'a" chyba są na wyrost....
Poza tym naprawdę mi się podoba, ekonomiczna łamigłówka, pole minowe podaży, popytu, postępu, kredytów, rozwoju infrastruktury, likwidacji zakładów, wyczucia koniunktury...
apropo downtime'u - najdłuższa operacja produkcji samochodów - jeśli coniektórzy pomyślą już w turze przeciwników nad swoim planem... da się wyżyć (nawet z Mirasem ) (poza tym gralismy tylko 2h .. wiec na grę tego ciężaru to spoko)
a tak w skrócie:
To jesteśmy producentami samochodów na przełomie XIX i XX w.
Lecimy 4 tury i w każdej:
Wybieramy doradcę ze zdolnością specjalną (Ford, Chrysler i inni)
Budujemy fabryki, (lub zamykamy) , produkujemy samochody i załatwiamy sobie dystrybutorów...
Jak już mamy samochody na placu... staramy sie je sprzedać.
Najpierw przez sieć dystrybutorów, potem bezpośrednio na rynek (który ma okreslone zapotrzebowanie)
Możemy dodawać bonusowe wyposażenie, lub organizować wyprzedaże aby opchnąć ich więcej...
Potem liczymy straty (za stare fabryki, za niesprzedane wozy, za marnych dystrybutorów) - w formie zabawnych czarnych kosteczek... (których jakże trudno się pozbyć).
Na początku nie przejmujemy sie stratami... jednak ich koszt stopniowo rośnie i na koniec zabijają one nasz biznes.. (tzn mój ) .. jak i kredyty...
Wszystko mi się podoba (ale ja nie jestem obiektywny, bo spędziłem parę roboczogodzin nad jej wykonaniem)
Zapotrzebowanie rynku mogłobybyc ciut mniejsze, żeby było więcej "wtop" (choć może nie rozkręcaliśmy biznesu na maksa.. niemal idealnie pasowaliśmy się w zapotrzebowanie (oprócz "czarnej" ostatniej tury))
Jakoś nikt się nie kwapił do używania wyprzedaży i uzycie cholernie drogiej fabryki narzędzi (zmniejszającej koszt produkcji samochodu) było dyskusyjne... ale może jeszcze nie dostrzegliśmy mocy tych środków?
Plansza jest zagracona - bo chyba musi....
Jak dla mnie ... kolejna dobra gra Wallace'a ... a że szybka i "dosyć" przejrzysta... powinna być grana od czasu do czasu.
Dla mnie 8/10 z widokami na 9/10.
Warto
Dla mnie, cięższa i lepsza niz Tinners Trail, lekko lzejsza i chyba jednak minimalnie gorsza od Brassa...
choć gra się szybciej, szybciej rozkłada i tez jest dużo decyzji ekonomicznych... (więc dla mnie wygrywa)
No i chyba nie przebije AoS... budowa torów na mapie ma TO COŚ w sobie
Więc wieści o "najlepszej grze Wallace'a" chyba są na wyrost....
Poza tym naprawdę mi się podoba, ekonomiczna łamigłówka, pole minowe podaży, popytu, postępu, kredytów, rozwoju infrastruktury, likwidacji zakładów, wyczucia koniunktury...
apropo downtime'u - najdłuższa operacja produkcji samochodów - jeśli coniektórzy pomyślą już w turze przeciwników nad swoim planem... da się wyżyć (nawet z Mirasem ) (poza tym gralismy tylko 2h .. wiec na grę tego ciężaru to spoko)
a tak w skrócie:
To jesteśmy producentami samochodów na przełomie XIX i XX w.
Lecimy 4 tury i w każdej:
Wybieramy doradcę ze zdolnością specjalną (Ford, Chrysler i inni)
Budujemy fabryki, (lub zamykamy) , produkujemy samochody i załatwiamy sobie dystrybutorów...
Jak już mamy samochody na placu... staramy sie je sprzedać.
Najpierw przez sieć dystrybutorów, potem bezpośrednio na rynek (który ma okreslone zapotrzebowanie)
Możemy dodawać bonusowe wyposażenie, lub organizować wyprzedaże aby opchnąć ich więcej...
Potem liczymy straty (za stare fabryki, za niesprzedane wozy, za marnych dystrybutorów) - w formie zabawnych czarnych kosteczek... (których jakże trudno się pozbyć).
Na początku nie przejmujemy sie stratami... jednak ich koszt stopniowo rośnie i na koniec zabijają one nasz biznes.. (tzn mój ) .. jak i kredyty...
Wszystko mi się podoba (ale ja nie jestem obiektywny, bo spędziłem parę roboczogodzin nad jej wykonaniem)
Zapotrzebowanie rynku mogłobybyc ciut mniejsze, żeby było więcej "wtop" (choć może nie rozkręcaliśmy biznesu na maksa.. niemal idealnie pasowaliśmy się w zapotrzebowanie (oprócz "czarnej" ostatniej tury))
Jakoś nikt się nie kwapił do używania wyprzedaży i uzycie cholernie drogiej fabryki narzędzi (zmniejszającej koszt produkcji samochodu) było dyskusyjne... ale może jeszcze nie dostrzegliśmy mocy tych środków?
Plansza jest zagracona - bo chyba musi....
Jak dla mnie ... kolejna dobra gra Wallace'a ... a że szybka i "dosyć" przejrzysta... powinna być grana od czasu do czasu.
Dla mnie 8/10 z widokami na 9/10.
Warto
- Smerf Maruda
- Posty: 1131
- Rejestracja: 15 mar 2009, 20:53
- Lokalizacja: Stolyca
Re: Automobile
420 kopii Automobile wygląda tak:
http://www.boardgamegeek.com/image/493711?size=large
Dobra wiadomość: gry zostały wysłane w czwartek
http://www.boardgamegeek.com/image/493711?size=large
Dobra wiadomość: gry zostały wysłane w czwartek
Re: Automobile
http://www.boardgamegeek.com/image/494889?size=original
w rzeczywistości wygląda chyba lepiej, niż na wcześniejszych zdjęciach
oczywiście mówimy o rzeczywistości z BGG, na rzeczywistą rzeczywistość poczekamy jeszcze kilka dni
w rzeczywistości wygląda chyba lepiej, niż na wcześniejszych zdjęciach
oczywiście mówimy o rzeczywistości z BGG, na rzeczywistą rzeczywistość poczekamy jeszcze kilka dni
- Smerf Maruda
- Posty: 1131
- Rejestracja: 15 mar 2009, 20:53
- Lokalizacja: Stolyca
Re: Automobile
Dotarła do mnie kopia. Pierwsze wrażenie - plansza wygląda bardzo ładnie i solidnie, elementy są drewniane i również wyglądają bardzo solidnie. Lekturę instrukcji mam już za sobą, pytanie teraz, kto ze mną zagra
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Automobile
Masz problemy Ja bardzo chętnie. Choćby w piątek na PW. Tylko priorytetem będzie Steam (jak uda się odebrać ze sklepu).Smerf Maruda pisze:Dotarła do mnie kopia. Pierwsze wrażenie - plansza wygląda bardzo ładnie i solidnie, elementy są drewniane i również wyglądają bardzo solidnie. Lekturę instrukcji mam już za sobą, pytanie teraz, kto ze mną zagra
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.