Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4121
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2670 times
Been thanked: 2586 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: Gizmoo »

Julka182 pisze: 21 sty 2022, 11:53 A do jakich innych gier można porównać jej 'trudność' i złożoność ? :)
Problemem z DI nie jest jej przesadne skomplikowanie, ale to, że jest tu kilka różnych mechanik, a każda FAZA to jest de facto inna minigierka z inną mechaniką. Np. Faza 1 to draft kości, którego wynik może wpłynąć na kolejne fazy. Tych zależności jest trochę do przyswojenia. Nie jest to moim zdaniem gra, w którą można wprowadzać totalnych planszówkowych laików. Nie da się w nią wejść z marszu. Jeżeli ktoś jest jednak na poziomie Lords of Waterdeep, to bez problemu powinien ogarnąć.

Jeżeli chodzi o wagę, to jest to gra dosyć lekka gra, bo po pierwsze - jest w niej i losowość wynikająca z kości DNA i losowość wynikająca z market row specjalistów, oraz market row kafelków pomieszczeń. Po drugie - nie ma tu palących zwojów decyzji. Jest nad czym pogłówkować, ale kołderka nie jest przesadnie krótka i gra wybacza wiele błędów. W graniu "do kotleta" - można się niczym nie przejmować i budować swój park, mając z tego ogromną frajdę. Na wyższym stopniu rywalizacji, DI wymaga już od graczy znajomości przynajmniej specjalistów i ich umiejętnej ewaluacji. Ja, po kilkunastu rozegranych partiach, nadal mam z tym problem i często przesadzam z inwestycją, wydając za dużo pieniędzy na elementy, które w ogólnym rozrachunku - nie są tego warte. No ale ja gram z ludźmi nastawionymi nie na beztroską zabawę w dinusie, tylko na chorą, przesadną rywalizację. :lol:

Jeżeli chodzi o porównanie do innej gry, to ciężko porównać Dinosaur Island 1 do 1, do czegokolwiek innego, popularnego na rynku. Stopniem skomplikowania zasad, grę umieściłbym tak pomiędzy 51 Stanem, a Terraformacją Marsa, zaznaczając jednocześnie, że mechanicznie nie mają wiele wspólnego. :
Julka182
Posty: 50
Rejestracja: 23 kwie 2019, 11:54
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: Julka182 »

Gizmoo pisze: 21 sty 2022, 12:28
Julka182 pisze: 21 sty 2022, 11:53 A do jakich innych gier można porównać jej 'trudność' i złożoność ? :)
Problemem z DI nie jest jej przesadne skomplikowanie, ale to, że jest tu kilka różnych mechanik, a każda FAZA to jest de facto inna minigierka z inną mechaniką. Np. Faza 1 to draft kości, którego wynik może wpłynąć na kolejne fazy. Tych zależności jest trochę do przyswojenia. Nie jest to moim zdaniem gra, w którą można wprowadzać totalnych planszówkowych laików. Nie da się w nią wejść z marszu. Jeżeli ktoś jest jednak na poziomie Lords of Waterdeep, to bez problemu powinien ogarnąć.

Jeżeli chodzi o wagę, to jest to gra dosyć lekka gra, bo po pierwsze - jest w niej i losowość wynikająca z kości DNA i losowość wynikająca z market row specjalistów, oraz market row kafelków pomieszczeń. Po drugie - nie ma tu palących zwojów decyzji. Jest nad czym pogłówkować, ale kołderka nie jest przesadnie krótka i gra wybacza wiele błędów. W graniu "do kotleta" - można się niczym nie przejmować i budować swój park, mając z tego ogromną frajdę. Na wyższym stopniu rywalizacji, DI wymaga już od graczy znajomości przynajmniej specjalistów i ich umiejętnej ewaluacji. Ja, po kilkunastu rozegranych partiach, nadal mam z tym problem i często przesadzam z inwestycją, wydając za dużo pieniędzy na elementy, które w ogólnym rozrachunku - nie są tego warte. No ale ja gram z ludźmi nastawionymi nie na beztroską zabawę w dinusie, tylko na chorą, przesadną rywalizację. :lol:

Jeżeli chodzi o porównanie do innej gry, to ciężko porównać Dinosaur Island 1 do 1, do czegokolwiek innego, popularnego na rynku. Stopniem skomplikowania zasad, grę umieściłbym tak pomiędzy 51 Stanem, a Terraformacją Marsa, zaznaczając jednocześnie, że mechanicznie nie mają wiele wspólnego. :
a co powiesz o dodatku? widzę, że masz w swojej kolekcji :) słyszałam, że mocno ulepsza rozgrywkę
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4121
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2670 times
Been thanked: 2586 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: Gizmoo »

Julka182 pisze: 21 sty 2022, 13:19 a co powiesz o dodatku? widzę, że masz w swojej kolekcji :) słyszałam, że mocno ulepsza rozgrywkę
Dodatek jest bardzo dobry, ale do grania rodzinnego - moim zdaniem - zbędny. Na pewno dodatek polepsza wrażenia z samej gry dla planszówkowych geeków. Blueprints czynią grę zdecydowanie ciaśniejszą, jest kolejne pole na zdobywanie punktów. Najlepsi są jednak "Zarządcy i Budynki Specjalne" (nie mam pojęcia jak to będzie nazwane w polskiej wersji językowej), które dodają asymetryczne umiejętności i dodają każemy z graczy poczucie wjątkowości.

Reasumując - mega dobry, ale nie niezbędny. Chyba, że ktoś chce wejść na wyższy poziom. :wink:
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4125
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 272 times
Been thanked: 941 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: brazylianwisnia »

Gram dużo w zaawansowane euro i DI z dodatkiem miło wspominam. Tam już jest nad czym rozkminiac bo podstawka trochę zbyt lekka.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1686
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 281 times
Been thanked: 884 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: XLR8 »

Ja podstawki na pewno nie nazwałbym lekką. Jest duże pole do optymalizacji. Jednak jak dla mnie jest mała regrywalność. Dodatek zdecydowanie ją zwiększa i dodaje nowe warstwy decyzyjne. Bardzo na plus.
Awatar użytkownika
Flank3r
Posty: 63
Rejestracja: 09 gru 2018, 16:41
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 30 times
Been thanked: 31 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: Flank3r »

Czy mi się wydaje, czy naprawdę mali mięsożercy są mało użyteczni? :?
Po kilku rozgrywkach zauważyłem, że są dwie główne strategie:
Tworzenie dużej ilości roślinożerców
Tworzenie kilku większych mięsożerców

Chyba dopiero dodatek to zmienia za pomocą blueprintów.
Awatar użytkownika
miszczu666
Posty: 269
Rejestracja: 24 kwie 2018, 15:13
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
Has thanked: 49 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: miszczu666 »

I stało się.

Galakta raczej zadowolona ze sprzedaży, jako że dzisiaj o 11:00 zapowiedziane zostało wydanie w tym roku dodatku Totally Liquid (pl: Na Fali)
Moje tłumaczenia plików pomocy, skrótów zasad: ***LISTA***
Lista zawiera pliki pomocne przy Scythe (z dodatkami), Nemesis, Wojna o Pierścień (z dodatkami), Star Wars Rebelia (z dodatkiem)
Awatar użytkownika
miszczu666
Posty: 269
Rejestracja: 24 kwie 2018, 15:13
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
Has thanked: 49 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: miszczu666 »

I jakby tego było mało, to jeszcze Świat Dinozaurów.
Moje tłumaczenia plików pomocy, skrótów zasad: ***LISTA***
Lista zawiera pliki pomocne przy Scythe (z dodatkami), Nemesis, Wojna o Pierścień (z dodatkami), Star Wars Rebelia (z dodatkiem)
tedoka
Posty: 58
Rejestracja: 21 sie 2016, 14:14
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: tedoka »

Teraz pytanie, czy trzymać podstawkę i dokupić dodatek, czy może olać całkowicie DI i czekać na DW?
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: dwaduzepe »

tedoka pisze: 08 lut 2022, 19:47 Teraz pytanie, czy trzymać podstawkę i dokupić dodatek, czy może olać całkowicie DI i czekać na DW?
na dwie osoby Island, na wiecej bym sie zastanawial, ale tez chyba Island z dodatkiem
Awatar użytkownika
the_ka
Posty: 471
Rejestracja: 13 lis 2006, 16:35
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 33 times
Been thanked: 27 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: the_ka »

Flank3r pisze: 20 sty 2022, 20:54
dwaduzepe pisze: 20 sty 2022, 18:18
m_marple pisze: 20 sty 2022, 18:01
Ja też zostawiłam ale ledwo upchałam i nie wiem czy będzie mi się chciało w takiego tetrisa bawić po każdej partii.

Pierwsze wrażenia - dinozaury mają strasznie kłujące ogonki 😉 w weekend pewnie pierwsza partia.
wlasnie o to mi chodzilo - da sie to upchnac, ale nie ma to sensu, bo tylko wiecej czasu zajmuje skladanie i rozkladanie tego przez zbyt duzy scisk. U mnie to szybko wylecialo do smieci
No nie wiem... Nie wydaje mi się to taki problem z składaniem i rozkładaniem :)
Zostawię zdjęcia jak ja to sprytnie organizuje, jeżeli ktoś też ma kaprys zostawiać wypraskę i zastanawiał się jak to pomieścić.
Spoiler:
dzięki za pomoc jak spakować grę, naprawdę się przydało
Julka182
Posty: 50
Rejestracja: 23 kwie 2019, 11:54
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: Julka182 »

Jak wasze wrażenia po kilku rozgrywkach? Już trochę czasu minęło od premiery i chętnie się dowiem :)
Awatar użytkownika
Flank3r
Posty: 63
Rejestracja: 09 gru 2018, 16:41
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 30 times
Been thanked: 31 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: Flank3r »

Julka182 pisze: 10 lip 2022, 16:05 Jak wasze wrażenia po kilku rozgrywkach? Już trochę czasu minęło od premiery i chętnie się dowiem :)
Właśnie się dziwię, że po premierze tak cicho się zrobiło. Ja z żoną regularnie gramy co jakiś czas.
Ogólnie to solidne euro, bez jakiegoś efektu wow w mechanice. Na pewno temat przewodni budowania parku dinozaurów jest dużą zaletą gry jeżeli jest ktoś fanem dinozaurów.
Wykonanie i zawartość - duży plus. Dobrze się skaluje, są cele które można losować spośród zestawów wpływających na długość rozgrywki i zwroty akcji modyfikujące minimalnie zasady.
Z minusów dla mnie: zabiera sporo miejsca na stole, same dinozaury zbytnio nie różnią się między sobą oprócz wymaganych genów no i w sumie jakoś nie zwracam zbytnio uwagi czy wystawiam Tyranozaura czy innego Spinozaura - są po prostu kolejnym "zasobem". No i pewnie gdyby nie tematyka to nie wiem czy tak często bym w nią grał, bo mam ciekawsze mechanicznie eurosy. Żona też nie przepada za tą specyficzną oprawą wizualną. Ogólnie to na chwilę obecną chyba najlepsza gra o dinozaurach wydana po polsku. Na pewno kupię dodatek, który dodaje jeszcze więcej zawartości.
Julka182
Posty: 50
Rejestracja: 23 kwie 2019, 11:54
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: Julka182 »

Flank3r pisze: 12 lip 2022, 23:07
Julka182 pisze: 10 lip 2022, 16:05 Jak wasze wrażenia po kilku rozgrywkach? Już trochę czasu minęło od premiery i chętnie się dowiem :)
Właśnie się dziwię, że po premierze tak cicho się zrobiło. Ja z żoną regularnie gramy co jakiś czas.
Ogólnie to solidne euro, bez jakiegoś efektu wow w mechanice. Na pewno temat przewodni budowania parku dinozaurów jest dużą zaletą gry jeżeli jest ktoś fanem dinozaurów.
Wykonanie i zawartość - duży plus. Dobrze się skaluje, są cele które można losować spośród zestawów wpływających na długość rozgrywki i zwroty akcji modyfikujące minimalnie zasady.
Z minusów dla mnie: zabiera sporo miejsca na stole, same dinozaury zbytnio nie różnią się między sobą oprócz wymaganych genów no i w sumie jakoś nie zwracam zbytnio uwagi czy wystawiam Tyranozaura czy innego Spinozaura - są po prostu kolejnym "zasobem". No i pewnie gdyby nie tematyka to nie wiem czy tak często bym w nią grał, bo mam ciekawsze mechanicznie eurosy. Żona też nie przepada za tą specyficzną oprawą wizualną. Ogólnie to na chwilę obecną chyba najlepsza gra o dinozaurach wydana po polsku. Na pewno kupię dodatek, który dodaje jeszcze więcej zawartości.
A poziom ciężkości i próg wejścia do jakich gier porównasz ? Chciałabym wiedzieć czy średnio ograni współgracze ogarną bez problemów natłok zasad ;)
Awatar użytkownika
eveni
Posty: 1602
Rejestracja: 08 lip 2019, 15:24
Has thanked: 637 times
Been thanked: 550 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: eveni »

Moim zdaniem gra nie jest specjalnie trudna do zrozumienia, średnio zaawansowani gracze sobie poradzą. Poziom ciężkości trochę większy niż Everdell czy Arnak.

My co prawda gramy tylko w 2 graczy, ale u nas siadła. Odpalam sobie jeszcze muzykę z filmu i nawet mam lekkie poczucie klimatu :lol: Czekam już na dodatek i na Świat dinozaurów.
Awatar użytkownika
Flank3r
Posty: 63
Rejestracja: 09 gru 2018, 16:41
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 30 times
Been thanked: 31 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: Flank3r »

eveni pisze: 13 lip 2022, 21:33 Moim zdaniem gra nie jest specjalnie trudna do zrozumienia, średnio zaawansowani gracze sobie poradzą. Poziom ciężkości trochę większy niż Everdell czy Arnak.
Potwierdzam. Wydaje mi się, że gra wydaje się trochę trudniejsza nie przez złożoność zasad tylko ilość zasad (w kilku fazach). Ale po wytłumaczeniu zasad i rozegraniu jednej rundy wszyscy powinni załapać.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4121
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2670 times
Been thanked: 2586 times

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: Gizmoo »

Gizmoo pisze: 21 sty 2022, 13:44 Najlepsi są jednak "Zarządcy i Budynki Specjalne"
Zagrałem po dłuższej przerwie i... Absolutnie się z sobą NIE ZGADZAM! :lol:

Po wczorajszej partii wszyscy uznaliśmy, to za najsłabszy moduł Totally Liquid. O ile zarządcy (CEO) są jeszcze w miarę (od biedy) do zaakceptowania, to już "budynki specjalne" są tak słabo zbalansowane, że powodują srogi rozjazd punktowy. Początkowy draft niestety nie jest w stanie wyrównać braku tego balansu. Sam pomysł na asymetryczność jest kapitalny, ale odnoszę wrażenie, że nie został przetestowany do końca. W wolnej chwili zerknę na BGG i przeczytam dyskusję, bo pewnie są mądrzejsi i bardziej doświadczeni gracze, którzy będą mieli w tej kwestii coś ciekawszego do powiedzenia niż ja. :wink: Na razie, po wczorajszej partii, mam niesmak i poczucie ogromniej niesprawiedliwości - przewaga punktowa pomiędzy miejscem 1,2 a 3, 4 była tak duża, jakbyśmy grali w inną grę. :lol: Nie wiem, czy dobrze pamiętam, ale chyba było tak - 1. 89 punktów. 2 78 punktów. 3. 55 punktów. 4. 52 punkty.

Zagrałem jednak pierwszy raz z użyciem modułu PR Events i tu muszę przyznać - jestem bardzo mile zaskoczony. Kiedyś pamiętam gdzieś czytałem, że właśnie te karty nie są zbalansowane, ale we wczorajszej rozgrywce w ogóle tego nie odczułem, a "ukryte cele" dodają super smaczku strategicznego i kombinowania "w co pójść", żebyśmy skorzystali na dodatkowych punktach bardziej niż pozostali gracze. Generuje to fajne emocje przy stole i dostarcza fajnego dylematu na sam koniec rozgrywki - "którą kartę ujawnić".

Bardzo podobają mi się też wodne dinozaury, które wreszcie mają bardzo zróżnicowane umiejętności i przy których czuć różnorodność. Świetna sprawa i chcę z nimi grać zawsze!

Po wczorajszej partii stwierdzam dobitnie, że nie umiem w tą grę grać, ale chcę ją eksplorować dalej. Bardzo mi się ten tytuł podoba, pomimo marudzenia na to, że ktoś mi coś podebrał. :lol: I szczerze - nie mogę się doczekać kolejnej rozgrywki. Jedyne, co mi przeszkadza, to składanie i rozkładanie tej gry. Tutaj kończy się przyjemność, a zaczyna koszmar. Muszę chyba wreszcie kupić jakiś solidny insert.
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5242
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 527 times
Been thanked: 1849 times
Kontakt:

Re: Dinosaur Island (Jonathan Gilmour, Brian Lewis)

Post autor: Gambit »

Gizmoo pisze: 27 wrz 2022, 12:29 Zagrałem po dłuższej przerwie i... Absolutnie się z sobą NIE ZGADZAM! :lol:
Swoją drogą jak zerkałem wczoraj na Waszą wczorajszą rozgrywkę, to uważam, że właśnie takie wydanie Wyspy powinno być wydane po polsku :)
ODPOWIEDZ