18xx

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3409
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1149 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

@Trance
Ale ja tak samo "uczyłem" się euro i tak samo grałem słabo w Brassa i TTA, chciałem nie odbijałem się. Wracałem tłukłem, spodobało się. Podobnie pograłem pewnie z 800 tytułów z gatunku euro i pewnie jest mi łatwiej pograć w te gry bo się ich też "nauczyłem". To stwierdzam po zagraniu. Tak samo w 18xx jak już pograłem troszkę, jest mi łatwiej grać i przejście pomiędzy tytułami jest wyjątkowo proste, co uważam za ogromny plus tych gier. Ale to też stwierdzam po zagraniu w 18xx. Dlatego pozwalam sobie zestawić (w zasadzie "od-zestawić") te gry od siebie.
Ja swoje dziwne wywody piszę z perspektywy kogoś kto gra dużo i grał jeszcze więcej i nie twierdzę, że lepiej pogram w euro bo znam 18xx (a w sumie powinienem napisać odwrotnie, patrząc po liczbie rozgrywek). Ja po prostu rozróżniam te gatunki gier (co ma piernik do wiatraka? - a ma bo we młynie miele się mąkę do pierników, po makale i kurtyna :P ) i innych też do tego zachęcam.
Nikomu nie bronię wejścia do 18xx sam chętnie ludziom tłumaczyłem i tłumaczę. Nikogo nie deprecjonuję i chętnie bym krzewił nowinę 18xx gdzie się da (co robię). Doskonałe gry, ale mocno specyficzne. Lepiej mieć jednak z tyłu głowy, że to naprawdę coś innego niż można zobaczyć w euro. Polecam wejść z otwartą głową, bez schematów, to też bardzo pomaga. Każdemu mowie proste gry, dużo akcji, szybkie (to akurat zależy od graczy), nigdy nie straszę ;)

Naprawdę najpierw zagraj i opowiedz nam jak wrażenia. Jak widzą to Twoi współgracze. Bo możesz się zdziwić ;) 1848 odważnie jak na pierwszy strzał moim zdaniem, ale gra świetna.
Z tym odbiciem się, "bo nie ma głębi" to tez możesz być świadkiem, a nawet jedną z "ofiar" - tak to działa i było opisywane w tym wątku. To pierwsze zarzuty do 18xx: długie, mało akcji, ciągle to samo, niewiele głębi. A to jest granie na 4-6 godzin na początek. Wiec jak ktoś ma determinację grać - potencjalnie "nudzić się", bo za 3 rozgrywki odkryje co tam jest fajnego, tak było w reklamie przecież) -powiedzmy te 4 h i grać jeszcze raz i następny to spoko i wielki szacunek, ale gro ludzi sobie odpuszcza. (Stąd te częste podpowiedzi pograj z kimś kto grał).
Niestety mimo mojej fascynacji, reklamy itp. wielu kumpli odbiło się (no nie chcą grać) od tych gier i nawet moje gorące zachęty i gwarancja jakości pitona, że te gry są doskonałe nic nie dają - "nie moja bajka, wolę euro" i cyk w GWT... Nic na siłę.

Trzeba to naprawdę organoleptycznie stwierdzić, bo filozofowanie na sucho to tutaj już niewiele wniesie. Trzeba zagrać i się przekonać czym są te mityczne 18xx. Kibicuję mocno żebyś rozkręcił granie, do Wrocławia mam niedaleko ;) btw. jest tam kilku mocnych zawodników Adam Badura czy Tomek Virco :D (pozdrawiam i zasyłam wyrazy szacunku Panowie!) jakbyś szukał wsparcia z pewnością pomogą.
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: trance-atlantic »

foxikos pisze: 10 lut 2022, 13:26 Zgodzę się z @piton i @Galatolol aby zacząć rozgrywkę z doświadczonym graczem, dlaczego ? ponieważ nie miałem doświadczonego gracza 18xx który mnie wprowadzi do świata.
Sam uczyłem się zasad, oglądałem YT z rozgrywkami, sam musiałem przekonywać ekipę do zagrania (dobrze że się udało), lecz po 1,5 roku mam możliwość pogrania z innymi (poprzez 18xx.games) i naprawdę widzę ile mi jeszcze brakuj, na co nie zwracałem uwagi, co mi umykało.
Wszystko się zgadza - w gry złożone i skomplikowane najlepiej gdy wprowadza nas ktoś inny, bardziej doświadczony I obeznany.

Jednakże to samo można powiedzieć o grach wojennych, ciężkich euro, czy dobrych, niekoniecznie osiemnastkowych, ekonomiach. Podana przeze mnie wyżej, trochę spontanicznie, przyznaję, gra Age of Steam jest tutaj wręcz modelowym przykładem. Zasad ma jeszcze mniej a granie w nią na układanie torów każdy w swoim zakątku mapy prowadzi do totalnego znużenia, jeszcze większego niż w przypadku 18-ek, bo w nich faktycznie można kogoś z gry wyeliminować i przynajmniej taki człek otworzy oczy na to, co się przed chwilą wydarzyło. :)

I już tak na podsumowanie, bo gadać mogę dużo, choć wiem, że nie zawsze z sensem. :mrgreen:

Nie próbuję tutaj przeciwko nikomu występować, jedynie chcę jedynie pokazać, że osiemnastki to nie jedyne gry, w które trzeba zagrać, żeby je zrozumieć (no, teraz to błysnąłem ;) ). Nie odbieram im prawa do bycia grami dla prawdziwych graczy, sam chcę spróbować tego chleba, bo czuję, że to może być to. Mam wykształcenie okołoekonomiczne, więc granie "na forsę" a nie na PZ-ki to dla mnie jak woda na młyn - a czy grałem wcześniej w euro, czy nie, powinno być w tym momencie najmniej istotnym kryterium mojej ewentualnej oceny gier z serii 18xx. Jak powiedziałem już wcześniej, odbić się od gry można też dlatego, że ona najzwyczajniej w świecie nam się nie spodoba. I nie musi być od razu love it or hate it (na zasadzie płaczu, że to nie Lacerda), pośrodku jest wiele stanów emocjonalnych, które do osiemnastek też się jak najbardziej odnoszą, poważnie. :)
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
foxikos
Posty: 489
Rejestracja: 16 kwie 2020, 18:40
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 132 times
Been thanked: 245 times

Re: 18xx

Post autor: foxikos »

trance-atlantic pisze: 10 lut 2022, 13:49 ... Nie odbieram im prawa do bycia grami dla prawdziwych graczy, sam chcę spróbować tego chleba, bo czuję, że to może być to. ...
Wyciąłem jedno zdanie z Twojej wypowiedzi.
Nie spotkałem się że ktoś powiedział o 18xx że są dla prawdziwych graczy ? chyba nikt z mi znanych graczy. Każdy jest bardzo pomocny, chętny i odbierze Ci firmę :mrgreen:
I generalizujesz, opinie że 18xx są prawdziwymi grami, większość graczy która gra w 18xx, gra również w inny tytuły są "normalnymi" graczami.

Zaznaczyłem opis "normalny" ponieważ jak zagłębisz się w 18xx to będziesz chciał więcej.
Moja kolekcja
Potrzebujesz insertu - zaglądnij https://insertme.pl/
Awatar użytkownika
obo_bb
Posty: 139
Rejestracja: 18 sie 2017, 15:23
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 254 times
Been thanked: 76 times

Re: 18xx

Post autor: obo_bb »

foxikos pisze: 10 lut 2022, 13:26 EDIT:
Artykuł o 18xx i co powstało z czego
https://makecraftgame.com/2021/10/02/18xx-a-history/
Polska na szarym, jak Afryka, Grenlandia i Antarktyda. Nie jest dobrze Panowie!
Obrazek
Ktoś tam chyba pracuje nad 18Poland..
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: trance-atlantic »

foxikos pisze: 10 lut 2022, 14:06
trance-atlantic pisze: 10 lut 2022, 13:49 ... Nie odbieram im prawa do bycia grami dla prawdziwych graczy, sam chcę spróbować tego chleba, bo czuję, że to może być to. ...
Wyciąłem jedno zdanie z Twojej wypowiedzi.
Nie spotkałem się że ktoś powiedział o 18xx że są dla prawdziwych graczy ? chyba nikt z mi znanych graczy. Każdy jest bardzo pomocny, chętny i odbierze Ci firmę :mrgreen:
I generalizujesz, opinie że 18xx są prawdziwymi grami, większość graczy która gra w 18xx, gra również w inny tytuły są "normalnymi" graczami.

Zaznaczyłem opis "normalny" ponieważ jak zagłębisz się w 18xx to będziesz chciał więcej.
Teraz już naprawdę po raz ostatni :) Cały czas przewija się opinia, że granie w ciężkie eurasy nie upoważnia do tego, by do 18xx podchodzić z marszu. Ja do żadnej złożonej gry nie podszedłbym w ten sposób, zwłaszcza z trzeba innymi "świeżakami". Nie twierdzę także, że miłośnicy osiemnastek nie są "normalnymi" graczami, raczej że patrzą na takowych pod specyficznym kątem. ;) WIęc poniekąd sami siebie krejują na prawdziwych graczy, ale... to przecież nic złego, bo osiemnastki były, są i (mam nadzieję) będą wyjątkowe. Tylko po co od razu wszystkich fanów euro wrzucać do jednego wora? ;)

ps. Australia w drodze. Choo choo! :)
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: mistrz_yon »

Jakiś czas temu, po lekturze takiej większej monografii o Galicji (https://mck.krakow.pl/publikacje/idea-g ... habsburgow) gdzie jest sporo historii o społecznej i politycznej roli kolei napisałem nawet w tej sprawie do Lonny'ego. Robi w końcu gry i z epoki, i z obszaru. I super mi się wpisywała taka 18GA w jego story.

Trochę popisaliśmy i wspominał, że może pomyśli o wersji PL w kontekście odrodzenia po odzyskaniu niepodległości. Ja potem sam zacząłem o tym myśleć i mechanicznie fajnie by się to mogło składać. Spółki działające na różnych warunkach w różnych częściach, potem proces scalania. Fajnie dałoby się to połączyć z trainrushem, żeby całość zyskała dynamikę zbliżoną do historii. No z tym, że jako że się nie znam: (a) ani na kolejach, (b) ani na osiemnastkach - to pozostałem na poziomie "konceptu" ;)
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3409
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1149 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

mistrz_yon pisze: 10 lut 2022, 15:29 Jakiś czas temu, po lekturze takiej większej monografii o Galicji (https://mck.krakow.pl/publikacje/idea-g ... habsburgow) gdzie jest sporo historii o społecznej i politycznej roli kolei napisałem nawet w tej sprawie do Lonny'ego. Robi w końcu gry i z epoki, i z obszaru. I super mi się wpisywała taka 18GA w jego story.

Trochę popisaliśmy i wspominał, że może pomyśli o wersji PL w kontekście odrodzenia po odzyskaniu niepodległości. Ja potem sam zacząłem o tym myśleć i mechanicznie fajnie by się to mogło składać. Spółki działające na różnych warunkach w różnych częściach, potem proces scalania. Fajnie dałoby się to połączyć z trainrushem, żeby całość zyskała dynamikę zbliżoną do historii. No z tym, że jako że się nie znam: (a) ani na kolejach, (b) ani na osiemnastkach - to pozostałem na poziomie "konceptu" ;)
GA już zajęte, Georgia ;) 18GAL ewentualnie

Co do koncepcji gry na mapie Polski, to może jakby tutaj był wątek stricte growy :P to kolega Galatolol uchyliłby choćby swoją koncepcję (porzuconą nadal?) 18IrePL, dla nowej części społeczności ;)
Nawet pod kątem jak zrobić grę i ile to wysiłku i testów kosztuje (odesłania do bloga, testów itp. pozostawiam autorowi).
Pomysły są, ale żeby to była dobra zbalansowana gra to już inna para torów.
buhaj
Posty: 1044
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 857 times
Been thanked: 512 times

Re: 18xx

Post autor: buhaj »

Mam już opracowany prototyp 18Polska. Dopieszczam elementy - zwłaszcza związane ze stroną operacyjną. Gra będzie oparta na polskiej historii kolejnictwa. Firmy będą wypływać w różnych zaborach w różny sposób a potem nastąpi unifikacji, Ministerstwo kolei żelaznych, PKP oraz socjalizm. Po drodze wojna, jedna i druga. Grałem już w prototyp kilkanście razy i cały czas coś zmieniam, coś nie pasuje. Jak będę miał wersję w miarę uznaną przeze mnie za znośną to jeśli ktoś będzie chciał sobie zrobić pnp to udzielę pliki.
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: trance-atlantic »

Czyli najpierw silny aspekt giełdowy, gdzie spółki zaborców walczą o polskiego klienta, następnie intensywny operacyjniak, celem ujednolicenia systemów kolejowych (międzywojnie), dalej priorytety dla transportów na wschód by wreszcie nad całością przejęło pieczę państwo i wyssało ze spółek co tylko się da? ;)

Jeśli tak to wygląda, to masz mój (czytaj: laika) głos już teraz. :D
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
buhaj
Posty: 1044
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 857 times
Been thanked: 512 times

Re: 18xx

Post autor: buhaj »

trance-atlantic pisze: 10 lut 2022, 17:24 Czyli najpierw silny aspekt giełdowy, gdzie spółki zaborców walczą o polskiego klienta, następnie intensywny operacyjniak, celem ujednolicenia systemów kolejowych (międzywojnie), dalej priorytety dla transportów na wschód by wreszcie nad całością przejęło pieczę państwo i wyssało ze spółek co tylko się da? ;)

Jeśli tak to wygląda, to masz mój (czytaj: laika) głos już teraz. :D
Plus Luxtorpeda, koncesje i zniszczenia wojenne :)
Awatar użytkownika
obo_bb
Posty: 139
Rejestracja: 18 sie 2017, 15:23
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 254 times
Been thanked: 76 times

Re: 18xx

Post autor: obo_bb »

buhaj pisze: 10 lut 2022, 16:39 Po drodze wojna, jedna i druga.
To może nowy typ pociągu - pociąg pancerny 2P.
Zero dochodu, ale może usuwać stacje obcych spółek. Rdzewieje po wojnie.
buhaj
Posty: 1044
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 857 times
Been thanked: 512 times

Re: 18xx

Post autor: buhaj »

obo_bb pisze: 10 lut 2022, 18:36
buhaj pisze: 10 lut 2022, 16:39 Po drodze wojna, jedna i druga.
To może nowy typ pociągu - pociąg pancerny 2P.
Zero dochodu, ale może usuwać stacje obcych spółek. Rdzewieje po wojnie.
:).
pasza_sadyka
Posty: 194
Rejestracja: 11 lis 2017, 19:52
Lokalizacja: Ùlëniô
Has thanked: 55 times
Been thanked: 65 times

Re: 18xx

Post autor: pasza_sadyka »

Gdzieś widziałem mapę Iana Wilsona 18PL. Jakiś prototyp bodaj.
buhaj
Posty: 1044
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 857 times
Been thanked: 512 times

Re: 18xx

Post autor: buhaj »

pasza_sadyka pisze: 10 lut 2022, 19:19 Gdzieś widziałem mapę Iana Wilsona 18PL. Jakiś prototyp bodaj.
"Natura nie znosi próżni" :).
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2319
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 567 times
Been thanked: 912 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

piton pisze: 10 lut 2022, 16:36 Co do koncepcji gry na mapie Polski, to może jakby tutaj był wątek stricte growy :P to kolega Galatolol uchyliłby choćby swoją koncepcję (porzuconą nadal?) 18IrePL, dla nowej części społeczności ;)
https://boardgamegeek.com/geeklist/5072 ... tem7164253

Wciąż zawieszone/porzucone: gierka działała, ale nie była wystarczająco dobra. Niedawno zrobiłem wersję tego na 18xx.games, ale nie upubliczniłem jej, bo nie jestem w pełni zadowolony z gry, a nie mam specjalnie pomysłów na zmiany. Z tym że ta pozycja miała z Polską wspólną tylko mapę (współczesne granice); tam było zero smaczków historycznych.
pasza_sadyka pisze: 10 lut 2022, 19:19 Gdzieś widziałem mapę Iana Wilsona 18PL. Jakiś prototyp bodaj.
viewtopic.php?f=1&t=2117&p=1356462#p1356462
viewtopic.php?f=1&t=2117&p=1356470#p1356470
anion
Posty: 216
Rejestracja: 22 sie 2016, 13:45
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 25 times
Been thanked: 13 times

Re: 18xx

Post autor: anion »

Galatolol pisze: 10 lut 2022, 20:45 (...)
Wciąż zawieszone/porzucone: gierka działała, ale nie była wystarczająco dobra. Niedawno zrobiłem wersję tego na 18xx.games, ale nie upubliczniłem jej, bo nie jestem w pełni zadowolony z gry, a nie mam specjalnie pomysłów na zmiany. (...)
To może połączymy siły?
Mam nakreślony projekt, zrobioną mapę w Adobe Illustrator i trochę pomysłów opartych o mix różnych mechanik, które bardzo spodobały mi się w innych tytułach serii.

Patrząc na Twój i mój projekt zaryzykuję nawet stwierdzenie, że nadajemy na zbliżonych falach. :D
kisiel365
Posty: 773
Rejestracja: 10 paź 2016, 18:35
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 229 times
Been thanked: 275 times

Re: 18xx

Post autor: kisiel365 »

Ale tu się ostatnio ożywiło w osiemnastkowym wątku!
trance-atlantic pisze: 10 lut 2022, 13:17 No a jeśli nie daj Boże komuś przypadnie do gustu gra mocno operacyjna to znaczy że taka osoba już nie jest godna miana rasowego gracza a jej pozytywne opinie, zamiast wzmacniać środowisko graczy, tylko psują wizerunek osiemnastek jako gier dla prawdziwych hardkorowców?
Naprawdę aż tak źle to wygląda z zewnątrz? Operacyjniaki są też fajne i nikt nie narzuca, że trzeba giełdowo. Każdemu to, co kto bardziej lubi z uwzględnieniem, że indywidualne preferencje się też zmieniają w czasie. Może takie przekonanie trochę wynika z tego, że najlepsza (moim zdaniem) giełdówka jest cholernie złożona i dość trudna w zasadach nawet jak na 18xx oraz że początkujący często bardziej skupiają się na ORach a SRy są głównie przerwą między budowaniem i jeżdżeniem.
mam 3trolle-7% (S) errata do 1861/67 (K) 1882, 1817/USA
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2319
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 567 times
Been thanked: 912 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

anion pisze: 11 lut 2022, 06:53
Galatolol pisze: 10 lut 2022, 20:45 (...)
Wciąż zawieszone/porzucone: gierka działała, ale nie była wystarczająco dobra. Niedawno zrobiłem wersję tego na 18xx.games, ale nie upubliczniłem jej, bo nie jestem w pełni zadowolony z gry, a nie mam specjalnie pomysłów na zmiany. (...)
To może połączymy siły?
Mam nakreślony projekt, zrobioną mapę w Adobe Illustrator i trochę pomysłów opartych o mix różnych mechanik, które bardzo spodobały mi się w innych tytułach serii.

Patrząc na Twój i mój projekt zaryzykuję nawet stwierdzenie, że nadajemy na zbliżonych falach. :D
W IrePL chodziło jedynie o próbę zrobienia poprawionej Irlandii. Zwrot w innym kierunku neguje cały sens istnienia tej gry. Jeśli widzisz w instrukcji czy komponentach coś, co byś chciał zapożyczyć, to proszę bardzo (poza grafiką z okładki, ją sobie zaklepuję :lol: )

Ogólnie jestem chętny testować (przez internet) prototypy (tylko takie, które już przeszły przez pierwszy etap weryfikacji: z rodziną/kumplami).

Zrobienie osiemnastki, w którą da się zagrać, jest łatwe (pewnie najłatwiejsze ze wszystkich rodzajów planszówek dzięki wysokiej akceptacji dla zapożyczeń i klonowania). Ale zrobienie dobrej osiemnastki już wymaga mnóstwa testów, analiz i jakiejś nowinki, żeby w ogóle ktoś na to spojrzał w morzu klonów (albo wyrobionego nazwiska :P ).
kisiel365
Posty: 773
Rejestracja: 10 paź 2016, 18:35
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 229 times
Been thanked: 275 times

Re: 18xx

Post autor: kisiel365 »

Zawsze można sprzedać prawa autorskie Scottowi i on to puści w n-tej fali.
mam 3trolle-7% (S) errata do 1861/67 (K) 1882, 1817/USA
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: trance-atlantic »

kisiel365 pisze: 11 lut 2022, 09:06 Ale tu się ostatnio ożywiło w osiemnastkowym wątku!
trance-atlantic pisze: 10 lut 2022, 13:17 No a jeśli nie daj Boże komuś przypadnie do gustu gra mocno operacyjna to znaczy że taka osoba już nie jest godna miana rasowego gracza a jej pozytywne opinie, zamiast wzmacniać środowisko graczy, tylko psują wizerunek osiemnastek jako gier dla prawdziwych hardkorowców?
Naprawdę aż tak źle to wygląda z zewnątrz? Operacyjniaki są też fajne i nikt nie narzuca, że trzeba giełdowo. Każdemu to, co kto bardziej lubi z uwzględnieniem, że indywidualne preferencje się też zmieniają w czasie. Może takie przekonanie trochę wynika z tego, że najlepsza (moim zdaniem) giełdówka jest cholernie złożona i dość trudna w zasadach nawet jak na 18xx oraz że początkujący często bardziej skupiają się na ORach a SRy są głównie przerwą między budowaniem i jeżdżeniem.
Możliwe, że lektura wątku - a przejrzałem wszystkie strony, poważnie! - była nieco pobieżna, ale dało się wyczuć, że jednak gry operacyjne skręcają mocno w stronę euro, bo jednak sercem osiemnastek jest giełda i wszelkie "machlojki" z nią związane. :) Wiem, że jest ogromna różnorodność jeśli chodzi o "środek ciężkości", co mnie bynajmniej nie smuci, ale dostrzegłem też, że gracze euro traktowani są z lekkim przymrużeniem oka a skoro operacyjniaki wydają się bardziej "eurowate"... no to sam widzisz, wnioski się nasuwają same. :)

A propos, w przedsprzedaży jest 1883: Building Railroads in Northern Italy - pobieżna lektura instrukcji, kostki plus losowe wydarzenia... Ekspertem nie jestem na tyle, by oceniać ile jest tam SR a ile OR, ale... doceniam odwagę autora, tylko czy to nie jest przypadkiem a little bit too much? :)
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: mistrz_yon »

Wczoraj mieliśmy okazję grać po raz pierwszy w Czesapika. Ja niby grałem kiedyś, ale online "na cztery ręce", bardziej dla skumania systemu.

Graliśmy we 4 osoby, w tym 1 zupełnie nowa (tłumaczenie zasad), pozostałe na poziomie ogrania osiemnastek 2-10 razy. Co ważne - wszystkie te gry były na Dortmundzie. Wybralem Czesapika na wczoraj, bo chciałem porównać z Dortmundem, jako że oba tytuły pojawiają się w kontekście tytułów wprowadzających. Alternatywami były New England, MEX i 1882 (1862 i 1848 uznałem, że nie w tym składzie jeszcze).

Jeśli miałbym odwoływać się do porownań kulinarnych, to powiedziałbym, że Dortmund to jest taki smaczny grysiczek na mleczku. Gładziutko wchodzi i nie zrobisz sobie nim krzywdy. Zdrowy i pożywny. Bezpieczny.
Czesapik to - nie tylko moja opinia - już taki ostry nóż. Mały, ale i tak można się pokaleczyć, jak się nie umi. Trudniejsza (mniej elastyczna, mniejsza liczba kafli) mapa, ograniczone możlwości dokapitalizowania spółek oraz możliwości sprzedawania pociągów między spółkami sprawiają, że w grze jest dużo więcej emocji. Tak przynajmniej myśmy ją odebrali. Ciekawy jest też motyw z kaptałem początkowym wyliczanym od per share value.

Mieliśmy w grze zdecydowanie większe odczucie negatywnej interakcji. Być wynika to z faktu zaznajomienia się z systemem (ogólnie) i poszukiwania furtek i analizy konkrentych aspektów rozgrywki. Nie wiem. Ale wiem, że jak lubisz gorące, to Czesapik będzie super. Z tym, że można się jednak poparzyć... Zastanawiam się, czy rekomendacji pod otwarcie serii nie budować raczej na bazie preferencji w sprawie negatywnej interkacji. Czyli jeśli euro-układanki to Dortmund, a jesli euro-naparzanki -> Czesapik (lub coś innego). Co sądzicie?

BTW, wczoraj widziałem, jak gracze dwa razy zbledli.
Raz, kiedy głośno rozważałem "akcję" polegającą na odsprzedaży wspólnie odpalonej spółki, której byłem prezesem (4+3+2+1) i tak doszedłem do wniosku, że może bym jakoś sobie "zamienił" pociągi i tym za wspólną kasę jeździł w takiej "bardziej mojej" spółeczce. Nie mialem tego rozkminionego, ale strach był.
Dwa, kiedy w grze były dwie 5T i mogłem kupić Diesla. Cała reszta dychała sobie na 3T i 4T. Brakło mi 10$ do tej akcji. Jezu, to byłaby rzeź. Jak oni patrzyli, jak liczyłem tę kasę. Brakło, niestety kupiłem tylko 6T. Ech :)
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2319
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 567 times
Been thanked: 912 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

mistrz_yon pisze: 12 lut 2022, 10:34 Raz, kiedy głośno rozważałem "akcję" polegającą na odsprzedaży wspólnie odpalonej spółki, której byłem prezesem (4+3+2+1) i tak doszedłem do wniosku, że może bym jakoś sobie "zamienił" pociągi i tym za wspólną kasę jeździł w takiej "bardziej mojej" spółeczce. Nie mialem tego rozkminionego, ale strach był.
Prawie na pewno należało to zrobić :wink: Chociaż Chesapeake ma złagodzony train rush, więc to nie jest znów tak oczywiste... W 1830 by należało w każdym razie :mrgreen:
mistrz_yon pisze: 12 lut 2022, 10:34 Dwa, kiedy w grze były dwie 5T i mogłem kupić Diesla. Cała reszta dychała sobie na 3T i 4T. Brakło mi 10$ do tej akcji.
Nie wiem, czy to skrót myślowy, czy może źle graliście, ale nie da się kupić Diesla przed pierwszym 6T, więc w grze powinny być 3x 5T i 6T, by o tym myśleć. I trzeba pamiętać o możliwości ulepszenia dowolnego pociągu do Diesla za 700.
Awatar użytkownika
Otorek
Posty: 661
Rejestracja: 25 maja 2020, 18:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 242 times
Been thanked: 358 times

Re: 18xx

Post autor: Otorek »

Zgadza się, najgroźniejsza akcja dla reszty jeśli jest nieprzygotowana to posiadając tylko 4, kupno 6 i upgrade 4 -> D. Nie udało się nam po tych manewrach kogoś zbankrutować, ale z tego co pamiętam, ten kto wykręca ten numer zwykle wygrywał.

P.S. zauważyłem też, że przez to rozgrywka potrafi się zaciąć bo nikt nie chce kupić ostatniej piątki bo kalkuluje, że może pierwszy dociuła do tych 1330$, zastanawiałem się jak temu przeciwdziałać jeśli wiem, że nie dam rady tego wykręcić.
Ostatnio zmieniony 12 lut 2022, 12:05 przez Otorek, łącznie zmieniany 1 raz.
Probe9
Posty: 2455
Rejestracja: 24 sie 2018, 10:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 153 times
Been thanked: 649 times

Re: 18xx

Post autor: Probe9 »

Otorek pisze: 12 lut 2022, 12:02 Zgadza się, najgroźniejsza akcja dla reszty jeśli jest nieprzygotowana to posiadając tylko 4, kupno 6 i upgrade 4 -> D. Nie udało się nam po tych manewrach kogoś zbankrutować, ale z tego co pamiętam, ten kto wykręca ten numer zwykle wygrywał.
Żeby wykręcić taki numer trzeba mieć w spółce 1330$...
Rabaty: Rebel = 10%, 3trolle = 7%, planszomania = 10%, planszostrefa = 11%.

Moje gry
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: mistrz_yon »

Otorek pisze: 12 lut 2022, 12:02 Zgadza się, najgroźniejsza akcja dla reszty jeśli jest nieprzygotowana to posiadając tylko 4, kupno 6 i upgrade 4 -> D. Nie udało się nam po tych manewrach kogoś zbankrutować, ale z tego co pamiętam, ten kto wykręca ten numer zwykle wygrywał.

P.S. zauważyłem też, że przez to rozgrywka potrafi się zaciąć bo nikt nie chce kupić ostatniej piątki bo kalkuluje, że może pierwszy dociuła do tych 1330$, zastanawiałem się jak temu przeciwdziałać jeśli wiem, że nie dam rady tego wykręcić.
Dokładnie to było tak: miałem 3 spółki - dwie z 5T i ostatnia 4T. Właśnie ta miała się ruszać jak ostatnia w pierwszej OR. Została skupiona ostatnia 5T (tuż przede mną). Pojawiły się 6T i D. Z tego co mówił mi Młody, który czytał instrukcję, to (a) dostępne do kupienia są wtedy zarówno 6T jak i D, (b) mogłem zrobić upgade 4T na D, zrzucając 4T do poola i płacąc 700 a nie 900. Ta czwórka była martwa, bo w nastepnym ruchu ktoś kupiłby 6T i 4 zjechałoby w niepamięć.
Operacyjnie działało 7 spółek (nie pojawiła się tylko Camden). Po tej akcji działające byłyby 4, z czego 3 moje. Plus byłoby dofinansowywanie ze środków inwestora jak nic. Realnie strata całej jednej OR dla nich. A u mnie byłby diesel. To byłoby po grze (moim zdaniem).

Ostatecznie nie skończyliśmy. Zapauzowaliśmy po 4,5 godzinach gry. Wszystko spisałem i mam w eleganckim exceliku. Poskładalem grę, posprzątałem i już o 2:50 poszedłem spać ;)
ODPOWIEDZ