18xx
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 17 sty 2016, 18:08
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 503 times
- Been thanked: 241 times
Re: 18xx
"D-trains become available upon purchase of the first 6-train."mistrz_yon pisze: ↑12 lut 2022, 13:02 Z tego co mówił mi Młody, który czytał instrukcję, to (a) dostępne do kupienia są wtedy zarówno 6T jak i D,
"Phase 6 starts on the purchase of the first 6-train.
During Phase 6:
- D-trains become available."
- mistrz_yon
- Posty: 705
- Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 158 times
- Been thanked: 252 times
- Kontakt:
-
- Posty: 1553
- Rejestracja: 02 sty 2019, 09:46
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 439 times
- Kontakt:
Re: 18xx
Zaglądamy do pudełka - 1848 Australia od GMT Games
Moje ulubione wydawnictwo - GMT - niedawno opublikowało nową wersję 1848 Australii - gry z serii 18XX, skupiającej się na rozwoju kolei i aspektów ekonomicznych z tym związanych. Pomyślałem że to dobra okazja aby zapoznać się z tą bardzo popularną gałęzią gier planszowych! Zapraszam do poniższego materiału!
LINK: Video Unboxing – 1848 Australia
Moje ulubione wydawnictwo - GMT - niedawno opublikowało nową wersję 1848 Australii - gry z serii 18XX, skupiającej się na rozwoju kolei i aspektów ekonomicznych z tym związanych. Pomyślałem że to dobra okazja aby zapoznać się z tą bardzo popularną gałęzią gier planszowych! Zapraszam do poniższego materiału!
LINK: Video Unboxing – 1848 Australia
Mój blog, serdecznie zapraszam!
https://theboardgameschronicle.com/
https://theboardgameschronicle.com/
- Apos
- Posty: 974
- Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Has thanked: 352 times
- Been thanked: 756 times
- Kontakt:
Re: 18xx
Tylko nie popadajmy w skrajności typu Lisboa. Sam uważam ten tytuł za przekombinowany, a na pewno nie dla początkujących. Jest wiele ciekawych gier euro, które po wytłumaczeniu zajmują max 2h, aby rozegrać całość. Taka rozgrywka, nawet jak nie udana, nie zraża do kolejnych prób i eksperymentowania. Po ograniu takiego przystępnego czasowo tytułu, więcej osób ma szanse wciągnąć się dalej.Otorek pisze: ↑10 lut 2022, 11:18 Myśle, że błędem było założenie, że usiądą i zagrają. To tak jak przeczytać instrukcje Lacerdy do Lisboa z założeniem, ze teraz bez przygotowania po jednym przeczytaniu zagramy. Oczywiście da się, ale mi gra na 3 osoby zajeła wtedy koło 6h. 18xx nie są w tym względzie jakieś inne czy bardziej wymagające, to po prostu podobnie "piaskownicowe" gry, zasadami są nawet łatwiejsze. Naprawdę w obecnych czasach nie jest wyczyn, żeby po przeczytaniu instrukcji obejrzeć filmik na YT czy posłuchać podcastu, gdzie ludzie wymieniają jak ogólnie się gra/czego unikać. Mi to wystarczyło i 18Chesapeake gramy regularnie, a nikt poza podcastem i YT mnie w gre nie wprowadzał.
Trudność tych gier to mit żyjący w hermetycznym środowisku, gdy te gry znało kilka osób na krzyż i tak naprawde łatwiej było zagrać z kims niż kupić własny egzemplarz.
Nauka jak grać żeby wygrać zabiera oczywiście duzo więcej czasu niż surowa mechanika, ale można to powiedzieć o bardzo wielu grach i nie jet to coś co 18xx jakoś specjalnie wyróżnia. Zacznijmy doceniać te gry za to, że lączą świetną mechnikę z ogromną ilością interakcji dając naprawdę ogromne pole do popisu dla graczy i ich szczwanych zagrań.
Sugerowane 18XX na początek, jak 18Chesapeake czy 1889 są na... 4-5 godzin i więcej dla nieogranych. Wiele nawet cierpliwych osób, po 3-4 godzinach "puszczania dwójek" i dalekiej perspektywy końca gry (bo grają bez kogoś siedzącego w temacie), po prostu odpadnie i zniechęci się do dalszych prób. Imo brakuje małej, łatwo dostępnej 18XX, zamykającej się max w 3h - najbliżej temu chyba 1846?
Dalej uważam, że potrzeba kogoś już ogranego, aby poznać podstawy 18XX jest zaniedbaniem autorów przy tworzeniu instrukcji. Ci zakładają, że gracze sięgając po ich tytuł, znają już podstawy i wystarczy wrzucić wszystko w suchym tekście albo lepiej - opisać tylko różnice względem 1830, bo przecież każdy zna "klasyka" .
U nas, na szczęście i były takie pomocne osoby pozytywnie zakręcone już w temacie i wiele samozaparcia i sami dalej szerzymy dalej wiedzę planszówkową
Mam duże nadzieje, że instrukcję do nowej edycji 1889 napisze ktoś z głową dla ludzi, a nie tylko osiemnastkowiczów.
Takie zmiany, sprawiłyby, że ten gatunek stałby znacznie bardziej dostępny i przystępniejszy dla szerszej grupy planszówkowiczów.
ps. Dedykowany wątek o 18PL w "Pomysły i idee" byłby dobrym pomysłem. Tak samo np. jeden o 1889, 18Chesapeake, 18Dorthmund w "Gry planszowe i karciane - konkretne tytuły". Ktoś miał też b. fajny pomysł aby założyć temat co kupić na początek przygody z 18XX w "Co kupić? Pytania i rady...", Do tego jest już wątek z pytaniami o zasady, ale mało używany. Zwróciłoby to uwagę większej grupy osób i cała dyskusja na dany temat mogłaby się przenieść tam. Zrobić tylko listę wątków w pierwszym poście tego wątku dla porządku. W tym wątku wiele rzeczy ginie między postami o 10 różnych tytułach, dyskusjach i dywagacjach
-
- Posty: 489
- Rejestracja: 16 kwie 2020, 18:40
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 245 times
Re: 18xx
W przypadku jakby ktoś jeszcze nie zauważył, sformowała się grupka na fajny, klimatyczny konwent 18xx
W dniach 8-10 kwietnia 2022 w Rzeszowie.
Odsyłam do tematów chętnych:
viewtopic.php?f=4&t=74578&p=1438058#p1438058
W dniach 8-10 kwietnia 2022 w Rzeszowie.
Odsyłam do tematów chętnych:
viewtopic.php?f=4&t=74578&p=1438058#p1438058
Re: 18xx
ktos moze online ?
https://18xx.games/
Dostosuje sie do wyboru gry i tempa ....
tak an szybki start moze Shikoku 1889 ?
Pozdrawiam
Tomasz
https://18xx.games/
Dostosuje sie do wyboru gry i tempa ....
tak an szybki start moze Shikoku 1889 ?
Pozdrawiam
Tomasz
Click me for -> Virco BGG Collection
Click me for -> Virco Forum Topic Buy/Sale/Trade
Stałe rabaty : planszostrefa.pl 10% | zgrami.pl 10% | 3trolle.pl 5% | planszak.pl 5%
Click me for -> Virco Forum Topic Buy/Sale/Trade
Stałe rabaty : planszostrefa.pl 10% | zgrami.pl 10% | 3trolle.pl 5% | planszak.pl 5%
- Apos
- Posty: 974
- Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Has thanked: 352 times
- Been thanked: 756 times
- Kontakt:
Re: 18xx
Hej Tomek,virco pisze: ↑23 lut 2022, 17:11 ktos moze online ?
https://18xx.games/
Dostosuje sie do wyboru gry i tempa ....
tak an szybki start moze Shikoku 1889 ?
Pozdrawiam
Tomasz
mamy kilkanaście rozgrywek na 18xx.games async + zgadujemy się na partyjki live. Zawsze nowe twarze są mile widziane. Mamy początkujących oraz zaawansowanych graczy i pogadamy sobie wzajemnie poznać świat 18xx. Jak Ci Discord nie straszny, to mogę Ci podesłać invite.
-
- Posty: 1553
- Rejestracja: 02 sty 2019, 09:46
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 439 times
- Kontakt:
Re: 18xx
1848 Australia – przedstawiam zasady gry
Kontynuuję moją serię filmów o 1848 Australia. Tym razem spojrzenie na zasady - krótko o ogólnych dla 18XX i sporo o specyficznych dla tego tytułu. Miłego oglądania!
LINK: 1848 Australia – game mechanics explained!
Kontynuuję moją serię filmów o 1848 Australia. Tym razem spojrzenie na zasady - krótko o ogólnych dla 18XX i sporo o specyficznych dla tego tytułu. Miłego oglądania!
LINK: 1848 Australia – game mechanics explained!
Mój blog, serdecznie zapraszam!
https://theboardgameschronicle.com/
https://theboardgameschronicle.com/
- Sir_Yaro
- Posty: 1646
- Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 360 times
- Kontakt:
Re: 18xx
Podobno 1860 na dwie osoby daje jakoś radę.Fruczak Gołąbek pisze: ↑07 mar 2022, 10:06 Hej. Co byście polecili na początek przygody z 18XX?
1830 może być? Na 2 osoby jest w ogóle sens?
-
- Posty: 489
- Rejestracja: 16 kwie 2020, 18:40
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 245 times
Re: 18xx
Zobacz na ten post viewtopic.php?p=1435411#p1435411Fruczak Gołąbek pisze: ↑07 mar 2022, 10:06 Hej. Co byście polecili na początek przygody z 18XX?
1830 może być? Na 2 osoby jest w ogóle sens?
I zrozum, że w każdym miesiącu są tutaj takie pytania: jak zacząć, a wszystko jest w tym wątku.
PS.
Wnioskuje aby założyć oficjalny post w dziale Co kupić ? mający nazwę - Pierwsze 18xx na start.
-
- Posty: 1044
- Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
- Lokalizacja: chrzanów
- Has thanked: 857 times
- Been thanked: 512 times
Re: 18xx
18EUS ++. Bardzo ciekawa osimnastka. Operacyjna ale z dużym zacięciem finansowym związanym z Bankiem Nowego Jorku. Zaczynając opis od wykonania, tego w końcu prototypu, trzeba powiedzieć, że jest bardzo dobre, w konwencji graficznej Pandemica, zmniejszone rozmiary mapy, małe żetony torów, certyfikaty akcji i pociągi. Śmiało można zagrać w cztery osoby na zwykłym kuchennym stole. Sama gra jest miksem 1817 (licytacja o miejsce na mapie, podobny układ eksportu pociągów oraz OR), 1822 (dużo bardzo ciekawych firm prywatnych oraz ich licytacja) oraz 1848 (bank - choć jego mechanizm bardzo odbiega). Setup gry jest zmienny, losowane są metropolie, rozkład przychodów w czerwonych miastach (takie offboard na planszy) a także firmy prywatne. Najciekawszym mechanizmem jest Bank NY., można brać dużo pożyczek ale są one dosyć kosztowne wraz z upływem gry i trzeba znaleźć odpowiedni balans aby w odpowiednim czasie zacząć je spłacać. Ciekawą strategią jest granie na akcje banku, które można posiadać tylko wtedy gdy nie ma się pożyczek. Z minusów: gra jest długa i zaczyna być trochę mozolna w pewnym momencie. Na spektakularne przejęcia firm innych graczy lub wrzucenie komuś trupa bym nie liczył. Warto jednak spróbować.
Ostatnio zmieniony 12 mar 2022, 23:46 przez buhaj, łącznie zmieniany 1 raz.
- Xenir
- Posty: 354
- Rejestracja: 07 cze 2018, 13:42
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 304 times
Re: 18xx
https://boardgamegeek.com/geeklist/5072 ... tem8397070 - tutaj jest jeszcze trochę na ten temat. Nie wiem czy gra wyszła już poza fazę prototypu. Jak na razie nie ma też informacji jakby można było ją zdobyć, opcji na pliki do PNP, czy o jakiejś szerszej dystrybucji.
Problem z nimi jest taki, że nie ma szarych ORAZ białych (szare jako 20, białe jako 1). Jeśli miałbym posiadać taki zestaw, to tylko w odpowiednim rozkładzie (1-5-20-100-500) w określonych kolorach (biały-czerwony-szary-czarny-fioletowy). Inne rozkłady nominałów już sprawdzałem i dla mnie ten jest najlepszy, więc za wszelkie anomalie (typu: 10, 25, 50) podziękuję i omijam je szerokim łukiem.
- Galatolol
- Posty: 2321
- Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 567 times
- Been thanked: 915 times
Re: 18xx
Udany kwartał jeśli chodzi o nowości, bo udało mi się (z Xenirem) nieco pograć w dwie najbardziej przeze mnie wyczekiwane nowe osiemnastki, na które zęby już sobie ostrzyłem od paru lat (już zdawało się, że zostaną szerzej udostępnione pod koniec 2020, ale trzeba było odczekać jeszcze rok).
---
Pierwsza to 1839, autorstwa JCLa, więc z automatu wylądowała na szczycie listy gier do zagrania. Na początek dwie partie turowo przerwane w połowie, potem kolejna, która wciąż trwa, a w międzyczasie jedna rozgrywka live z samym JCLem. Na pewno ta właśnie gra pozwoliła bardziej docenić tytuł, bo pierwsze wrażenia były takie, że każdy sobie dłubie trasy, pociągi rdzewieją bardzo powoli i wręcz robi się z tego RGC. Rozwój planszy jest bardzo ciekawy, więc dawało to radę. No ale w śmielszym graniu szybko wychodzi na jaw, że to, co autor chciał osiągnąć – frustration, denial, and delayed gratification – się udało. To gra, w której kupujemy pociąg tylko po to, by go wyrzucić do kosza wraz z całą firmą. Albo otwieramy firmę tylko po to, by inna wymieniła się z nią stacją. A wredny rozwój torów jest bardzo prosty. Dlatego też nie każdemu ta pozycja przypasuje – granie w nią nie jest przyjemne.
W grze są zwykłe firmy i lokalne. Lokalne mają bardzo mało forsy (ich pary zaczynają się od 25 plus muszą zapłacić 80 lub więcej za stacje domowe), ale dostają pociąg za darmo i to przed jeżdżeniem. Do tego po każdym rdzewieniu dobrowolna nacjonalizacja firm, które wciąż mają pociąg i mnóstwo innych drobnych reguł. Pod tym względem nie jest to elegancka gra.
(Wszystko póki co za pośrednictwem Board18, nawet plików PnP jeszcze nie ma.)
---
1871 to najgorętsza nowość ostatniego czasu, zagraliśmy w nią dwukrotnie na żywo. U mnie na radarze od czasu kiedy JCL napisał gdzieś, że bardzo dobra i że wręcz pomaga przy jej rozwijaniu (odpowiada on, wraz z jeszcze jedną osobą, za aukcję prywatnych i namnożenie wiosek, szczególnie podwójnych). Gierka się charakteryzuje właśnie aukcją, bardzo oryginalną i skutkującą bardzo różnymi pozycjami startowymi graczy. Prywatna Union Bank pozwala gromadzić dodatkowe udziały i jeśli gra się przeciągnie, to jej właściciel wygra – świetny motyw. Inny bardzo fajny pomysł to specjalna firma, która najpierw staje się mocna, a potem słabnie, ale jej udziały mają de facto coraz więcej procent (bo dochody dzieli się na liczbę udziałów w grze, a udziały w ciągu gry bezpowrotnie znikają).
Trochę na minus póki co plansza i jej rozwój. W naszych partiach przez pół gry firmy miały własne enklawy i sobie w nich działały.
---
Obie gry łączą długie spisy pociągów z wieloma rdzewieniami, malejące wartości par, trudność o pieniądze w firmie, a także zmienność potencjału tras – masz pociąg plus, to się cieszysz z wiosek, ale potem dostajesz pociąg bez plusa i nagle ta sama trasa jest okropna.
JCL nie ukrywa, że uważa 1871 za lepszy z tych dwóch tytułów (mówi nawet, że to najbardziej nowatorska osiemnastka od 1817). Ja póki co oceniam obie te pozycje podobnie, ale jakbym miał wskazać, którą wolę ogrywać, to bym wybrał 1839 – dawno tak bardzo nie czułem, że jest w grze znacznie więcej, niż póki co dostrzegam i trzeba się do tego dokopać poprzez ogrywanie. Jednocześnie nie spodziewam się, by trafiła ona do ścisłej czołówki 18xx.
Będzie więcej mówione po lepszym ograniu.
---
Pierwsza to 1839, autorstwa JCLa, więc z automatu wylądowała na szczycie listy gier do zagrania. Na początek dwie partie turowo przerwane w połowie, potem kolejna, która wciąż trwa, a w międzyczasie jedna rozgrywka live z samym JCLem. Na pewno ta właśnie gra pozwoliła bardziej docenić tytuł, bo pierwsze wrażenia były takie, że każdy sobie dłubie trasy, pociągi rdzewieją bardzo powoli i wręcz robi się z tego RGC. Rozwój planszy jest bardzo ciekawy, więc dawało to radę. No ale w śmielszym graniu szybko wychodzi na jaw, że to, co autor chciał osiągnąć – frustration, denial, and delayed gratification – się udało. To gra, w której kupujemy pociąg tylko po to, by go wyrzucić do kosza wraz z całą firmą. Albo otwieramy firmę tylko po to, by inna wymieniła się z nią stacją. A wredny rozwój torów jest bardzo prosty. Dlatego też nie każdemu ta pozycja przypasuje – granie w nią nie jest przyjemne.
W grze są zwykłe firmy i lokalne. Lokalne mają bardzo mało forsy (ich pary zaczynają się od 25 plus muszą zapłacić 80 lub więcej za stacje domowe), ale dostają pociąg za darmo i to przed jeżdżeniem. Do tego po każdym rdzewieniu dobrowolna nacjonalizacja firm, które wciąż mają pociąg i mnóstwo innych drobnych reguł. Pod tym względem nie jest to elegancka gra.
(Wszystko póki co za pośrednictwem Board18, nawet plików PnP jeszcze nie ma.)
---
1871 to najgorętsza nowość ostatniego czasu, zagraliśmy w nią dwukrotnie na żywo. U mnie na radarze od czasu kiedy JCL napisał gdzieś, że bardzo dobra i że wręcz pomaga przy jej rozwijaniu (odpowiada on, wraz z jeszcze jedną osobą, za aukcję prywatnych i namnożenie wiosek, szczególnie podwójnych). Gierka się charakteryzuje właśnie aukcją, bardzo oryginalną i skutkującą bardzo różnymi pozycjami startowymi graczy. Prywatna Union Bank pozwala gromadzić dodatkowe udziały i jeśli gra się przeciągnie, to jej właściciel wygra – świetny motyw. Inny bardzo fajny pomysł to specjalna firma, która najpierw staje się mocna, a potem słabnie, ale jej udziały mają de facto coraz więcej procent (bo dochody dzieli się na liczbę udziałów w grze, a udziały w ciągu gry bezpowrotnie znikają).
Trochę na minus póki co plansza i jej rozwój. W naszych partiach przez pół gry firmy miały własne enklawy i sobie w nich działały.
---
Obie gry łączą długie spisy pociągów z wieloma rdzewieniami, malejące wartości par, trudność o pieniądze w firmie, a także zmienność potencjału tras – masz pociąg plus, to się cieszysz z wiosek, ale potem dostajesz pociąg bez plusa i nagle ta sama trasa jest okropna.
JCL nie ukrywa, że uważa 1871 za lepszy z tych dwóch tytułów (mówi nawet, że to najbardziej nowatorska osiemnastka od 1817). Ja póki co oceniam obie te pozycje podobnie, ale jakbym miał wskazać, którą wolę ogrywać, to bym wybrał 1839 – dawno tak bardzo nie czułem, że jest w grze znacznie więcej, niż póki co dostrzegam i trzeba się do tego dokopać poprzez ogrywanie. Jednocześnie nie spodziewam się, by trafiła ona do ścisłej czołówki 18xx.
Będzie więcej mówione po lepszym ograniu.
Ostatnio zmieniony 29 mar 2022, 23:49 przez Galatolol, łącznie zmieniany 1 raz.
- Galatolol
- Posty: 2321
- Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 567 times
- Been thanked: 915 times
Re: 18xx
1871 jest pewnie bliższe ukończenia niż 1839, ale w obu jakieś zmiany mogą mieć miejsce, szczególnie drobne rzeczy typu modyfikacje dochodów na planszy.
Nie. Takie ulepszenia to pomysł JCLa (w sensie sama idea, bo nie wiem, jak dokładnie by to zaimplementował; krytycznym punktem jest to, co się dzieje z obecnymi na kafelku stacjami). Zapożyczyłem ten pomysł do swojego prototypu i nie wiadomo mi, żeby ktoś inny też pracował w tej chwili nad grą z taką mechaniką.pasza_sadyka pisze: ↑26 mar 2022, 22:31 1839 to ta z upgrade podwójnych miast do dwóch pojedynczych na OO?