Gry wykorzystujace różne rozkłady prawdopodobieństwa na kostkach

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
yrq
Posty: 953
Rejestracja: 06 sie 2018, 10:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 335 times
Been thanked: 359 times

Gry wykorzystujace różne rozkłady prawdopodobieństwa na kostkach

Post autor: yrq »

Hej,
ostatnio facebook spamuje mnie reklamami Duo Dice. W skrócie: nie odkrywają ameryki, jedna kostka jest zamknięta w drugiej, przezroczystej, więc powiedzmy, że łatwiej jest nimi rzucić (np. nie potoczą się w różne strony).

"Ciekawie" zaczyna się robić, gdy twórcy wprowadzają zasady do sumowania lub odejmowania wyników na kostkach, bo można wyrzucić wtedy zero lub liczby ujemne. Przy czym implementacja jest zrobiona w prosty sposób, tzn. od wyniku na dużej kostce odejmujemy liczby nieparzyste z małej kostki i dodajemy parzyste. W efekcie mamy rozkład wyników od -4 do 12.
Alternatywnie od liczby na małej kostce odejmujemy lub dodajemy liczby na dużej. Wtedy mamy zakres zaczynające się od -5.
Twórcy prezentują możliwości "innowacji" na planszy od Monopoly i to chyba jedyna gra, której takie kostki nie zepsują (bo samo Monopoly jest zepsute).

Przeliczyłem sobie wszystkie możliwości i rozkłady są dziwne. Symetryczne, ale z "górkami" w nieoczywistych miejscach, najbardziej prawdopodobne stają się wyniki [0,1,3,5,7,8]. Trudno to do jakiejkolwiek istniejącej gry wykorzystać.

Ale potem zacząłem się bawić i posiadając kostki k6 ze ściankami:
[1, 2, 3, 4, 5, 6]
[0, 2, 6, 8, 12, 14]
Mamy ciekawy rozkład wyników ala k20, w którym wyniki [1, 2, 19, 20] padają na jeden sposób, a reszta na dwa sposoby, co daje mniejszą szansę na "krytyczne porażki i krytyczne sukcesy". Co można w ciekawy sposób wykorzystać mechanicznie.

To teraz zasadnicze pytanie. Czy znacie przykłady gier, w których wykorzystujemy kostki o zmodyfikowanych liczbach na ściankach, których sumę wykorzystujemy po to, żeby mieć rozkład inny, niż tradycyjnie spotykany?

Nie chodzi mi o wykorzystywanie różnych kostek w tym samym rzucie, np. k4 + k12. Albo jednej kostki o zmodyfikowanych wartościach, np. [ 0, 1, 1, 2, 2, 3].
Ale takie zmodyfikowane kostki jak wyżej występują w Destinies, co fajnie zmienia rozkład prawdopodobieństwa. Szukam właśnie podobnych przykładów.
Awatar użytkownika
wis
Posty: 1231
Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 59 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Gry wykorzystujace różne rozkłady prawdopodobieństwa na kostkach

Post autor: wis »

Cześć!

W naszej Glory używamy trzech rodzajów kości, rozkłady są na obrazku w linku poniżej:

https://boardgamegeek.com/image/6678815 ... me-knights

Masz tu np zwiększoną szansę na porażkę - najmniejszy wynik wypada w 1/3 przypadków. Z każdego koloru masz 1-3 kości, ale z każdego koloru bierzesz tylko najwyższą wartość. Sumujesz te trzy wartości i masz wynik. Rozkłady prawdopodobieństw to kawałek Excela:)
Glory: A Game of Knights - nasza pierwsza gra Kickstarter / FB / Gamefound
Fidel-F2
Posty: 313
Rejestracja: 12 gru 2021, 15:21
Has thanked: 129 times
Been thanked: 44 times

Re: Gry wykorzystujace różne rozkłady prawdopodobieństwa na kostkach

Post autor: Fidel-F2 »

Stara gierka "Puchar Europy" miała kości o różnych konfiguracjach ścianek.
Avel też to ma
Kowale losu mają level hard.
ODPOWIEDZ