Twilight Imperium 4 ed - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

Jeszcze raz dzięki! Wszystko jest już teraz dla mnie jasne :).
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

Nie myślcie o tym w kategorii wlatywania, przejmowania planet, nawet nie aktywacji. Gracz do dyspozycji ma Akcję Taktyczną (oraz kilka innych, ale ta jest powiedzmy podstawowa). Jeśli w ramach tej akcji jest w stanie coś zrobić, to może to zrobić, a jak nie to nie ;)

Czyli tutaj nie może przeprowadzić akcji taktycznej w tym systemie, bo wymaga ona w pierwszym kroku aktywacji systemu, w którym nie znajduje się jego znacznik. I to odcina nam wszelkie dywagacje na temat wlatywania, bitew, inwazji, produkcji.

Natomiast jeśli uda mu się ten znacznik zdjąć w jakiś sposób, np. za pomocą Akcji Komponentu albo Akcji Strategicznej, będzie mógł ponownie wykonać Akcję Taktyczną z aktywacją tego systemu.

Ta gra ma mocno zdefiniowane procedury i jak się ich trzyma krok po kroku, to staje się niezwykle prosta.
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

Teraz już to rozumiem. Niejasne było natomiast to, że po aktywacji, wykonaniu np. bitwy należy uznać, że system został już "aktywowany" i wszystko co można było w ramach tej aktywacji wykonać, już zostało wykonane (no może poza produkcją - chociaż nie było tam stacji do produkcji).
Teraz już rozumiem, że po prostu aktywuje ten system, wykonuję dozwolone czynności i to kończy właściwie moje możliwości działania w tym układzie - no chyba, że usunę znacznik aktywacji.

To co sobie wcześniej wyobrażałem to sytuacja, w której:
1. Aktywuję układ
2. Wykonuje dostępne akcje taktyczne
3. Tura leci dalej i ponownie dochodzi do mnie.
4. Widząc, że układ jest aktywny (aktywowałem go przecież w poprzedniej turze) ponownie do niego wlatuję np. z posiłkami w ramach kolejnej akcji taktycznej.

Teraz rozumiem, że przebieg jest następujący:
1. Aktywuję układ
2. Wykonuje dostępne akcje taktyczne ... w tym, mogę wlecieć do układu z kilku układów.
3. Koniec działania w raz aktywowanym układzie
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

minibi pisze: 14 sie 2022, 22:22 Teraz rozumiem, że przebieg jest następujący:
1. Aktywuję układ
2. Wykonuje dostępne akcje taktyczne ... w tym, mogę wlecieć do układu z kilku układów.
3. Koniec działania w raz aktywowanym układzie
Efektywnie tak, ale teoretycznie nie jest to poprawne. Aktywacja układu jest jednym z elementów Akcji Taktycznej. Niemniej, kiedy Akcja Taktyczna dobiega końca, nie można już wracać do jej elementów - to się zgadza. System nie jest już Aktywnym Systemem, a po prostu leży w nim Command Token (Żeton Przywództwa? Nie pamiętam jak to szło w wersji PL).

Wychodzi raczej coś w stylu:
Gracz wykonuje Akcję Taktyczną w ramach, której:
- Aktywuje System
- Wykonuje ewentualny Ruch
- Rozpatruje ewentualną Bitwę Kosmiczną
- Rozpatruje ewentualne Inwazje
- Rozpatruje ewentualną Produkcję
Po tym koniec wszelkiego działania w ramach tej Akcji Taktycznej
.

Ale to tak dla bycia dokładnym. W praktyce chodzi o to, co piszesz.
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

Witam ponownie. Jesteśmy po kolejnej rozgrywce, podczas której pojawiło się pytanie dotyczące karty "Napęd grawitacyjny". Spór dotyczył sytuacji, w której gracz Federacji Sol poruszył do aktywowanego układu swój okręt flagowy (z 12 jednostkami piechoty), a następnie użył zdolności ww. karty, aby poruszyć zarówno statek jak i piechotę o 1 dodatkowe pole.
Cześć z nas twierdziła, że zdolność ta dotyczy tylko statków (w instrukcji jest ich definicja), w związku z czym, nie można było przysunąć również piechoty.
Jak należy rozpatrywać tę kartę?
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
Awatar użytkownika
miszczu666
Posty: 264
Rejestracja: 24 kwie 2018, 15:13
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
Has thanked: 48 times
Been thanked: 157 times
Kontakt:

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: miszczu666 »

minibi pisze: 01 wrz 2022, 23:25 Witam ponownie. Jesteśmy po kolejnej rozgrywce, podczas której pojawiło się pytanie dotyczące karty "Napęd grawitacyjny". Spór dotyczył sytuacji, w której gracz Federacji Sol poruszył do aktywowanego układu swój okręt flagowy (z 12 jednostkami piechoty), a następnie użył zdolności ww. karty, aby poruszyć zarówno statek jak i piechotę o 1 dodatkowe pole.
Cześć z nas twierdziła, że zdolność ta dotyczy tylko statków (w instrukcji jest ich definicja), w związku z czym, nie można było przysunąć również piechoty.
Jak należy rozpatrywać tę kartę?
Napęd grawitacyjny daje +1 do ruchu dla jednego statku po aktywacji systemu.
Dla przykładu: aktywujesz system A, który znajduje się 2 pola od statku flagowego, który ma ruch=1. Zagrywasz kartę ogłaszając, że działa ona na ten statek, przez co w tym momencie ma on ruch 2 i jest w stanie tam dolecieć razem z całym inwentarzem jaki zabierze po drodze.

Więc, jeśli statek znajdował się od systemu aktywowanego o 1 pole dalej niż ma zasięg, to po zagraniu tej karty mógł tam dolecieć i zabrać wszystko po drodze na co ma ładowność.

Jeśli jednak poleciał o jedno pole dalej, niż aktywowany system, to nie ma takiej możliwości. Jednak wydaje mi się, że nie o taki problem tutaj chodzi.

Zgodnie z zasadami ruchu statki mogą podejmować piechotę, myśliwce i mechy z systemów przez które sięprzemieszczają (jeśli nie ma po drodze żetonu taktyki), to ten ruch jest legitny.
Moje tłumaczenia plików pomocy, skrótów zasad: ***LISTA***
Lista zawiera pliki pomocne przy Scythe (z dodatkami), Nemesis, Wojna o Pierścień (z dodatkami), Star Wars Rebelia (z dodatkiem)
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

Doprecyzuję może, że gracz aktywował układ A, przemieścił do niego kilka różnych statków, do tego myśliwce i piechotę, po czym statek flagowy opuścił aktywowany układ i poleciał o jedno pole dalej wraz z piechotą do układu B.
Problemem było to, że na karcie jest mowa wyłącznie o statku, a ich definicja nie obejmuje piechoty.
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Montesque »

minibi pisze: 01 wrz 2022, 23:50 Doprecyzuję może, że gracz aktywował układ A, przemieścił do niego kilka różnych statków, do tego myśliwce i piechotę, po czym statek flagowy opuścił aktywowany układ i poleciał o jedno pole dalej wraz z piechotą do układu B.
Problemem było to, że na karcie jest mowa wyłącznie o statku, a ich definicja nie obejmuje piechoty.
Nie rozumiecie istoty tej karty. Ona daje +1 zasięgu ruchu do aktywowanego układu i tylko do niego można się w ten sposób poruszyć. A jeśli już poruszamy statek do aktywowanego układu, to może on zabrać tyle piechoty/myśliwców, ile zmieści w ładowności, bo ich zasięgu ruchu w tym momencie nie rozpatrujemy, te jednostki są na poruszanym statku.
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

OK. Czyli:
- jestem w układzie A,
- aktywuję układ B odległy o 2 ruchu
- ruszam z układu A do B wybranymi jednostkami, których ruch wynosi 2
- ponadto, mogę ruszyć tam również jedną jednostką, której "normalny" ruch wynosi 1
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

Prosta sprawa - w trakcie akcji taktycznej można poruszać statki jedynie DO aktywowanego systemu. Nie można poruszyć pół trasy do systemu i zostawić statki po drodze, nie można lecieć dalej - ruch każdego statku w trakcie Akcji Taktycznej musi się skończyć w aktywowanym systemie.
Awatar użytkownika
miszczu666
Posty: 264
Rejestracja: 24 kwie 2018, 15:13
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
Has thanked: 48 times
Been thanked: 157 times
Kontakt:

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: miszczu666 »

Dodatkowo można zabierać po drodze tyle piechoty i myśliwców na ile ma się ładowność, ale nie można zostawiać niczego po drodze.
Moje tłumaczenia plików pomocy, skrótów zasad: ***LISTA***
Lista zawiera pliki pomocne przy Scythe (z dodatkami), Nemesis, Wojna o Pierścień (z dodatkami), Star Wars Rebelia (z dodatkiem)
Strud
Posty: 314
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 30 times
Been thanked: 41 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Strud »

Ale tylko z nieaktywowanych wcześniej układów :)
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

Strud pisze: 02 wrz 2022, 11:47 Ale tylko z nieaktywowanych wcześniej układów :)
😂 Tak, pamiętamy.
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

Kolejne pytanie :) - karta akcji "UMIEJĘTNY ODWRÓT" i ponownie "statki".

Przesuń wszystkie swoje statki z aktywnego układu do sąsiedniego układu, w którym nie ma statków innego gracza. Bitwa kosmiczna kończy się remisem. Następnie umieść na tym układzie żeton dowodzenia ze swojej puli posiłków.

Pytanie:
Czy przesuwam tylko statki, czy mogę przesunąć statki oraz zabrać np. piechotę uwzględniając ładowność statków?

Tak męczę te "statki", ponieważ w instrukcji (art. 61) są one zdefiniowane jako: transportowce, krążowniki, pancerniki, niszczyciele, myśliwce, słońca wojny.
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

FAQ na końcu Rules Reference rozwiewa takie wątpliwości:
Rules Reference FAQ pisze:Q: Can units be picked up and transported off planets when using abilities that move ships, such as the :SkilledRetreat" action card [...]?
A: Yes. Any effect that moves a ship allows that ship to transport units in its system, if it has available capacity.
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

donmakaron pisze: 02 wrz 2022, 16:42 FAQ na końcu Rules Reference rozwiewa takie wątpliwości:
Rules Reference FAQ pisze:Q: Can units be picked up and transported off planets when using abilities that move ships, such as the :SkilledRetreat" action card [...]?
A: Yes. Any effect that moves a ship allows that ship to transport units in its system, if it has available capacity.
Dzięki. Wszystko jasne.

PS. Przyznam szczerze, że trochę mnie to zdziwiło, zważywszy na to, że w kompendium są wyodrębnione definicje:
a) art. 61 - Statki - nie ma tu mowy np. o Piechocie, natomiast są ściśle określone typy Jednostek
b) art. 26 - Jednostki - wszystkie występujące w grze
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Montesque »

minibi pisze: 02 wrz 2022, 17:33 Dzięki. Wszystko jasne.

PS. Przyznam szczerze, że trochę mnie to zdziwiło, zważywszy na to, że w kompendium są wyodrębnione definicje:
a) art. 61 - Statki - nie ma tu mowy np. o Piechocie, natomiast są ściśle określone typy Jednostek
b) art. 26 - Jednostki - wszystkie występujące w grze
Zdziwiło Cię, bo rozpatrujesz tę sytuację jako ruch wszystkich jednostek. Tak naprawdę poruszasz wyłącznie statki. Inne jednostki znajdują się na poruszanych statkach. Myśliwce sobie dokują, jak samoloty na lotniskowcu, a piechota odpoczywa w swoich kabinach. Albo szoruje pokład xD
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

Akcja Taktyczna w podstawowym opisie ruchu też pozwala tylko na ruch statków:
Rules Reference pisze:Tactical Action
[...]
STEP 2—MOVEMENT: The active player may move any number of ships [...]
Dopiero zasady poruszania statków wspominają o transportowaniu przez nich piechoty. I tak samo jest w przypadku Skilled Retreat - pozwala poruszyć statki, a statki w ruchu mogą transportować drobnicę.
Awatar użytkownika
sin
Posty: 672
Rejestracja: 24 mar 2019, 14:59
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 175 times
Been thanked: 300 times
Kontakt:

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: sin »

Czy korzystając z agenta/wysłannika można wybrać gracza który już spasował? Na przykład czy agent Naalu pozwala wybrać gracza, który już spasował, aby mógł on wykonać jeszcze akcję taktyczną?
Great things are possible when one man's wisdom and an hour's effort are combined.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
kamiya
Posty: 119
Rejestracja: 06 lip 2006, 12:03
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 55 times
Been thanked: 35 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: kamiya »

sin pisze: 27 paź 2022, 12:56 Czy korzystając z agenta/wysłannika można wybrać gracza który już spasował? Na przykład czy agent Naalu pozwala wybrać gracza, który już spasował, aby mógł on wykonać jeszcze akcję taktyczną?
Zgodnie z wordingiem masz choose a player - czyli może to być dowolny gracz w grze.
Co robi z tego agenta jednego z najbardziej przegiętych w grze.

ACTION: Exhaust this card and choose a player;
that player may perform a tactical action in a non-home system without placing a command token; that system still counts as being activated
> Kamiya <

"Jestem starszy niż Google"
delli1977
Posty: 24
Rejestracja: 14 lut 2019, 22:43
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: delli1977 »

Czy można zdobyć w jednej rundzie 6 punktów zwycięstwa? Np w takim schemacie:
1. w fazie akcji używam karty strategii "Imperium" i zdobywam 1 punkt za kontrolowanie Mecatol Rex oraz 2 punkty za realizację publicznego celu
2 w fazie Statusu , podczas kroku "Realizacja celów" : realizuję kolejny publiczny cel za 2 pkt oraz tajny cel za 1 pkt?
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

delli1977 pisze: 06 lis 2022, 12:18 Czy można zdobyć w jednej rundzie 6 punktów zwycięstwa? Np w takim schemacie:
1. w fazie akcji używam karty strategii "Imperium" i zdobywam 1 punkt za kontrolowanie Mecatol Rex oraz 2 punkty za realizację publicznego celu
2 w fazie Statusu , podczas kroku "Realizacja celów" : realizuję kolejny publiczny cel za 2 pkt oraz tajny cel za 1 pkt?
Tak, można. Teoretycznie można nawet więcej: 1 punkt za Mecatol z Imperiala, 2 punkty za cel publiczny z Imperiala i 2 punkty za cel publiczny w Statusie, 2-3 cele sekretne punktowane w fazie Akcji, ewentualnie jeden cel sekretny w Statusie. Jak się człowiek uprze to jeszcze pewnie jakiś punkt się da ugrać za eksplorację (nie pamiętam czy PoK dawał taką możliwość) i w fazie Agend. Nie wspominając o Support for the Throne. Jest to raczej czysto teoretyczna sytuacja, w praktyce zbyt dużo rzeczy może się nie udać i wymaga niezwykłego szczęścia, ale pokazuje, że mogą się dziać różne rzeczy z punktami.
delli1977
Posty: 24
Rejestracja: 14 lut 2019, 22:43
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: delli1977 »

Mam dwa pytania dotyczące zagrywania kart akcji o typie "natychmiastowym" (nie wymagające poświęcenia akcji):
1. czy można zagrać kartę akcji po tym, jak się wcześniej spasowało ?
2. czy można zagrać kartę akcji w bitwie, w której się nie jest ani atakującym, ani obrońcą (ale chce się np. "wesprzeć" obrońcę?).
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Montesque »

delli1977 pisze: 13 lis 2022, 08:40 Mam dwa pytania dotyczące zagrywania kart akcji o typie "natychmiastowym" (nie wymagające poświęcenia akcji):
1. czy można zagrać kartę akcji po tym, jak się wcześniej spasowało ?
2. czy można zagrać kartę akcji w bitwie, w której się nie jest ani atakującym, ani obrońcą (ale chce się np. "wesprzeć" obrońcę?).
1. Można, ale nie karty z akcją komponentu.
2. Rzadko. Można, np. sabotaż, ale w większości przypadków karty akcji wskazują, że mogą być zagrane tylko, jeśli bierzesz udział w bitwie.
Awatar użytkownika
Gelon z Geli
Posty: 4
Rejestracja: 25 paź 2021, 09:12
Has thanked: 6 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Gelon z Geli »

Mam pytanie o opracowywanie technologii, wymagających posiadania opracowanych innych technologii.

Przyjmijmy, że posiadam opracowaną technologię z zakresu fizyki, dającą jeden niebieski znaczek. Jedną, jedyną. Teraz, w fazie strategii wziąłem kartę strategii "technologia" i w mojej turze akcji chcę opracować przy jej pomocy dwie nowe technologie. Załóżmy, że są to ulepszenia jednostek, z których każde do opracowania wymaga posiadania technologii, którą już mam (jednej karty z niebieskim znaczkiem).

Pytanie - czy mogę to zrobić? Tzn najpierw za darmo opracować jedno ulepszenie w oparciu o posiadaną już kartę z niebieskim znaczkiem, a zaraz po tym, za 6 zasobów, opracować drugie ulepszenie, wykorzystując dokładnie tą samą technologię wyjściową (tą sama kartę z niebieskim znaczkiem)?
Czy też - jak twierdzą moi współgracze (przez analogię z kartami planet, a na co nie znajduję żadnego uzasadnienia w instrukcji) nie wolno mi tego zrobić, bo po opracowaniu pierwszego z dwóch planowanych ulepszeń powinienem natychmiast wyczerpać moją "wyjściową" kartę technologii z niebieskim znaczkiem i do opracowania w tej samej turze drugiego ulepszenia wymagającego "niebieskiego znaczka" powinienem mieć drugą, inną niewyczerpaną kartę technologii, która mi taki znaczek daje.

Z góry dziękuję za odpowiedź. Inne wymagania do opracowania nowej technologii (posiadanie technologii kilku kolorów) pomijam, chodzi mi o mechanizm / zasadę.
Nie to nie, nie będzie ani 28 000 żołnierzy, ani 200 okrętów, narta!
ODPOWIEDZ