Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4105
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2635 times
Been thanked: 2547 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: Gizmoo »

japanczyk pisze: 15 lis 2022, 13:39 I Gizmo prosze stonuj swoje wypowiedzi i nie rozkrecaj :kupa: :burza:
Kuba, to nie ja rozkręciłem ":kupa: :burza:". Fakt jest taki, że Portal zbiera na forum cięgi od dobrych kilku lat. Zobacz ile wątków było założonych w ostatnich latach. I moim zdaniem ten "hejt" jest grubo przesadzony. Powiem szczerze, że wydawnictwa w Polsce mają totalnie niewdzięczną robotę, bo cokolwiek by nie zrobiły... To jest źle. Zawsze znajdzie się powód do narzekania. A to za drogo, a to za krzywo, a to za słabo. I tu nie chodzi o słowa krytyki. Tu chodzi o "narzekactwo".

BTW -krytyka konstruktywna działa wyłącznie wtedy, kiedy kierowana jest do podmiotu owej krytyki. Konstruktywna krytyka to taka, której celem jest POMÓC. Czy tutaj ktoś chce pomóc, czy chce sobie "ponarzekać"? Bo jeżeli to drugie, to Ziemek już w drugim poście zasugerował, że ten wątek nie powinien być kolejnym "upuszczeniem żółci". Ja bym temat od razu zamknął i zasugerował skierowanie pytania bezpośrednio do Portal Games. Jeżeli celem była pomoc, czy nawet troska, to należałoby zasięgnąć wiedzy u źródła. Jaką wiedzę mają w tej materii forumowicze?

I serio, już się nie dziwię, że wydawnictwa przestają zaglądać na forum. Mi też po takiej "miłej wymianie zdań", też by się odechciało. Nawet przestaje się dziwić, że panowie z Czachy "wypuścili parę", bo trudno czasami trzymać nerwy na wodzy, gdy leje się na głowę szambo. Roszczeniowe podejście polskiego klienta jest masakryczne. W którymś momencie kończy się kultura i pozostają nerwy, albo należy opuścić toksyczne otoczenie.
japanczyk pisze: 15 lis 2022, 13:39 nikt nikogo tutaj nie trzyma na sile :P
:wink:

No właśnie też się zastanawiam, czy dla własnego zdrowia psychicznego, nie zrobić sobie pauzy od forum. :lol:

Anyways... Największe Tuzy branży są w słabszej formie. Gdzie nowe arcydzieła planszówkowe Rosenberga, Felda, Knizi, Suchego? Nawet Weather Machine, po pierwszych głosach userów, zapowiada spadek formy Lacerdy. Może geniusze osiedli na laurach, może pandemia wypaliła im zwoje. Może to chwilowe rozleniwienie? I tak branża planszówkowa jest w dużo lepszej kondycji, niż kino. :lol:
Awatar użytkownika
psia.kostka
Posty: 3376
Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
Has thanked: 435 times
Been thanked: 1044 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: psia.kostka »

tomb pisze: 15 lis 2022, 14:11 wydawnictwem bliźniaczym dla Portalu był Czech Games Edition, którego koniem pociągowym były gry tytana Vlaady Chvatila.
Ostatnimi laty Chvatil twórczo milczy i sygnuje swoim nazwiskiem w zasadzie tylko dodatki do swoich gier
Dobry trop, moim zdaniem i trzewik, i Vlaada chwilowo sie wypalili. A moze i na stale, ile lat mozna jarac sie jakimis gierkami.
Malysz tez juz nie skacze ;) kazdy kiedys przechodzi na emeryture.
pvdel pisze: 15 lis 2022, 14:57 Myśle, ze odpowiedz jest prosta - bardziej opłaca się lokalizować gry na język polski i dystrybuować hity innych wydawców w Ameryce. Mniejsze ryzyko, prostsza robota, więcej $$$. Jak zawsze w życiu - jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o hajs.
Niby prawda, ale nie do konca. Bo nowych, fajnych, wlasnych gier z nosa sie nie wyciaga ot tak. Trzeba je wymyslic, policzyc i napisac. Jak nie masz weny to szukasz alternatywy i klepiesz figsy CMON. Wznawiasz zakurzona Bazylike, bo moze moda na 2player chwyci. Bo trzeba splacic frankowy kredyt. Life is life.
Gizmoo pisze: 15 lis 2022, 13:25 Na miejscu Joasi zrobiłoby mi się przykro po takim tekście.
Niby fajnie byc grzecznym i ludziom nie deptac po odciskac, ale jednak zyjemy w rzeczywistym swiecie i jego zakrzywianie pod filozofie troskliwych misiow moze przyniesc wiecej zlego niz dobrego. Faidutti sam napisal, ze jego gra zostala skopana w dewelopmencie Portalu, a kto to robil, czyje nazwisko tam jest. Dlaczego Bruno F. tak "chamsko" napisal? Lubi krzywdzic? Ma do tego prawo?

Portal chwali sie, ze co roku ma nowa armie do Neuroshimy Hex, w sumie fajnie to wyglada. Nie wiem jak z uzytecznoscia, bo nie gram.
Gizmoo pisze: 15 lis 2022, 16:18 Portal zbiera na forum cięgi od dobrych kilku lat. Zobacz ile wątków było założonych w ostatnich latach. I moim zdaniem ten "hejt" jest grubo przesadzony. Powiem szczerze, że wydawnictwa w Polsce mają totalnie niewdzięczną robotę, bo cokolwiek by nie zrobiły... To jest źle.
Portal jest na swieczniku. Rowniez z wlasnej winy, bo sam sie pompuje medialnie. Ma wielu psychofanow ("Well, of course I know him. He's me."). Tych psychofanow, ktorzy zaslepieni maja abonament w Portalu i kupuja wszystko z ich logo. Oraz tych, ktorzy lubia ich gry i energie, ale jak czegos zabraknie, cos sie posypie, to zaraz wydrapia oczy. Milosc/nienawisc to bliskie emocje :P
Gizmoo pisze: 15 lis 2022, 10:17 Jak ktoś ma ze sobą problem i chce poczuć się lepiej, to polecam masturbację. Tylko prywatnie, bez pokazywania innym na forum, co tu ma niestety częstokroć miejsce.
Spoiler:
Szukam: transport kilku gier +mat, Szczecin -> Warszawa
Ewentualnie "planszowy couchsurfing" Pomorze Zach ʕ•ᴥ•ʔ
Szukam/Kupię: HoN, ToI, Scenariusze 1ed MoM/PSz, Unlock;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
pvdel
Posty: 255
Rejestracja: 11 sty 2014, 22:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 101 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: pvdel »

Myśle, ze nieporównywalnie prostsze jest wydanie w USA Gutenberga, który ma już jakaś tam ugruntowana pozycje na rynku, pozytywne recenzje choćby Dice Tower i w zasadzie sprzeda się sam, niż tworzenie gry od zera. Podobnie Brazil: Imperium. Myśle, ze to jest dopiero początek i takich gier Portal w najbliższych latach wyda w USA dużo więcej. Oczywiście nie mam danych jak kształtują się wpływy ze sprzedaży takiego Gutenberga względem Detektywa, ale jeśli w miejsce Detektywa wstawimy jakiś mniej przebojowy tytuł, choćby Eleven, to nie zdziwiłbym się jak by wyszło, ze bardziej opłaca się kupić licencje niż tworzyć produkt od zera ryzykując przy tym, ze rynek go nie przyjmie.

Z mojej samolubnej perspektywy jako gracza, wolałbym żeby wysiłek na lokalizowanie Gutenberga za oceanem był włożony w wydanie nowego fajnego euro, ale rozumiem politykę wydawnictwa.
karp
Posty: 184
Rejestracja: 28 maja 2019, 18:34
Has thanked: 27 times
Been thanked: 70 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: karp »

Żaden ze mnie wielki znawca, ale wydaje mi się, że czasy, kiedy "wrzuca się grę do dystrybucji, ogarnia 2 recenzje i gra sama się sprzedaje" bezpowrotnie minęły. Zalew nowości jest tak potwornie wielki, że to już chyba tak nie działa.
Droga Portalu jest kręta, ale w gruncie rzeczy wydaje się, że wszystko idzie dobrze. Kilka nóg- własne gierki, jakaś dystrybucja w US, zakup i dystrybucja licencjonowanych tytułów z innych krajów w PL.
Tuminure
Posty: 556
Rejestracja: 08 mar 2013, 12:07
Lokalizacja: Milewo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 47 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: Tuminure »

SetkiofRaptors pisze: 14 lis 2022, 12:11A to nie jest kwestia tego co rozumiemy przez dobre? Dla mnie dobra gra to taka no właśnie dobra 7/10, uczciwie, jak ktoś nie ma 250 pudełek w kolekcji tylko jest normikiem z 2-20 pudełkami to na pewno zostanie w kolekcji na jakiś czas etc.
Jak ktoś jest normikiem to lepiej niech kupi sobie te 2-20 gier, które są 10/10 albo 9/10. Po co ma brać średniaki?

A co do tematu - wystarczy popatrzeć na inne polskie wydawnictwa, które również wydają własne gry ale też gry na licencji (np. Galakta, Rebel). Porównać wielkość tych wydawnictw i wyjdzie na to, że Portal nie odstaje z liczbą autorskich gier.
Awatar użytkownika
SetkiofRaptors
Posty: 457
Rejestracja: 15 maja 2020, 02:04
Has thanked: 243 times
Been thanked: 374 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: SetkiofRaptors »

Tuminure pisze: 16 lis 2022, 11:13
SetkiofRaptors pisze: 14 lis 2022, 12:11A to nie jest kwestia tego co rozumiemy przez dobre? Dla mnie dobra gra to taka no właśnie dobra 7/10, uczciwie, jak ktoś nie ma 250 pudełek w kolekcji tylko jest normikiem z 2-20 pudełkami to na pewno zostanie w kolekcji na jakiś czas etc.
Jak ktoś jest normikiem to lepiej niech kupi sobie te 2-20 gier, które są 10/10 albo 9/10. Po co ma brać średniaki?

A co do tematu - wystarczy popatrzeć na inne polskie wydawnictwa, które również wydają własne gry ale też gry na licencji (np. Galakta, Rebel). Porównać wielkość tych wydawnictw i wyjdzie na to, że Portal nie odstaje z liczbą autorskich gier.
Znam wielu planszowych normików i tak to po prostu wygląda. Gry 10/10 są często zaawansowane, albo nieatrakcyjnie wyglądają. Normik się cieszy, że ma miłą grę i niekoniecznie szuka po forach opinii, ogląda gameplay'e i decyduje bardzo bardzo świadomie. Ma kolekcje złożoną z połączenia prezentów i czegoś co wybrał po okładce / z polecenia. Żeby wyszukiwać perełki trzeba znać swój gust, mechaniki itd. To na forum ludzie mówią: fajna gra 7/10 ale nie ma miejsca w kolekcji bo znam to i tamto i to lepsze i tamto lepsze. Normik ma grę i czasem wyciągnie :D W ogóle proszę przestać szkalować gry 7/10, to bardzo dobre gry są :D i dają ludziom masę radości, bo jeszcze się nie są zblazowanymi ekspertami z tysiącami partii.
Wrocław. Kupiłem sobie już Inis i jest super.
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 928
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 322 times
Been thanked: 380 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: sliff »

psia.kostka pisze: 15 lis 2022, 16:51 Niby fajnie byc grzecznym i ludziom nie deptac po odciskac, ale jednak zyjemy w rzeczywistym swiecie i jego zakrzywianie pod filozofie troskliwych misiow moze przyniesc wiecej zlego niz dobrego. Faidutti sam napisal, ze jego gra zostala skopana w dewelopmencie Portalu, a kto to robil, czyje nazwisko tam jest. Dlaczego Bruno F. tak "chamsko" napisal? Lubi krzywdzic? Ma do tego prawo?
Yhm, tak portal mu popsuł, mocne słowa jak na kogoś kto gdzieś od 15 lat nie wypuścił sensownej gry, ale wiadomo lepiej jechać po portalu.

Ja nie wiem czy to jest złośliwość czy ludzie mają tak krótką pamięć i tak wąską perspektywę, jak nie wydajesz gier które trafiają rok do roku do top 100 BGG to się wypaliłeś.
Dlaczego nie ma wątku 'Dlaczego Indie Boards & Cards' nie wydają nowych dobrych gier ?' :?: FFG :?: CTG 'ledwo' 4 gry przez 10 lat :?:

Niestety ale sprawa wygląda tak, że jak coś osiągnie sukces to się doi ile się da, potem czeka 10lat i doi się jeszcze raz na nostalgii. Nikt nie zaskakuje rok w rok nowościami. I dotyczy to praktycznie wszystkiego gry, filmy, książki, co kto wymyśli.
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1216 times
Been thanked: 1419 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: Mr_Fisq »

sliff pisze: 16 lis 2022, 11:52 Ja nie wiem czy to jest złośliwość czy ludzie mają tak krótką pamięć i tak wąską perspektywę, jak nie wydajesz gier które trafiają rok do roku do top 100 BGG to się wypaliłeś.
Dlaczego nie ma wątku 'Dlaczego Indie Boards & Cards' nie wydają nowych dobrych gier ?' :?: FFG :?: CTG 'ledwo' 4 gry przez 10 lat :?:
FFG

2021 - Descent: Legends of the Dark, Unfathomable
2020 - Fallout Shelter: The Board Game (7.3)
2019 - Marvel Champions: The Card Game, Star Wars: Outer Rim
2018 - Arkham Horror (Third Edition), Heroes of Terrinoth, KeyForge: Call of the Archons, Star Wars: Legion
2017 - Civilization: A New Dawn, Legacy of Dragonholt, Twilight Imperium: Fourth Edition.... itd.

+ tony, tony dodatków. Rzeczywiście 2020 wydaje się być słabym rokiem, ale z Portalem nie ma co porównywać.

Edit: moje wymagania nie są duże: średnia ocen >= 7 (myślę, że taką grę można już określić mianem dobrej), gra a nie dodatek, no i fajnie jakby miała te 1000 ocen.
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 928
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 322 times
Been thanked: 380 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: sliff »

Mr_Fisq pisze: 16 lis 2022, 12:44
FFG

2021 - Descent: Legends of the Dark, Unfathomable
2020 - Fallout Shelter: The Board Game (7.3)
2019 - Marvel Champions: The Card Game, Star Wars: Outer Rim
2018 - Arkham Horror (Third Edition), Heroes of Terrinoth, KeyForge: Call of the Archons, Star Wars: Legion
2017 - Civilization: A New Dawn, Legacy of Dragonholt, Twilight Imperium: Fourth Edition.... itd.

+ tony, tony dodatków. Rzeczywiście 2020 wydaje się być słabym rokiem, ale z Portalem nie ma co porównywać.

Edit: moje wymagania nie są duże: średnia ocen >= 7 (myślę, że taką grę można już określić mianem dobrej), gra a nie dodatek, no i fajnie jakby miała te 1000 ocen.
Pozwoliłem sobie skreślić 'odgrzewane kotlety', no i ile można doić Star Warsy. BTW. Zaplecza i skali działania też nie ma co porównywać. Poza tym za każdą z tych gier stoi osobny zespół. W portalu właściwie jest Trzewiczek i Joanna która stawia pierwsze kroki.

Tu nie chodzi o to że FGG wydaje słabe gry albo wydaje mało, tylko że na potrzeby wątku można właściwie dowolnie manipulować kryteriami pod tezę, jednak takie spekulacje raz za raz mają miejsce tylko w przypadku portalu ( Wątek o błędach, list otwarty Bollo, ten wątek)
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1478
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 256 times
Been thanked: 716 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: arturmarek »

Tu nie chodzi o to żeby jechać po Portalu. Jest wręcz przeciwnie (przynajmniej w moim przypadku). Przez wiele lat Portal był wydawnictwem, które śledziłem z największym zainteresowaniem (chyba tylko Stonemaier porównywalnie i też ostatnio mnie zawodzą). To, że nie widzę tego, że IELLO (przypadkowe wydawnictwo) wydaje crapy wynika z tego, że w ogóle ich nie śledzę. Kupując Brzdęka (przypadkowa gra), nie kupuję go, bo wydało go Renegate Games (musiałem teraz sprawdzić), tylko dlatego, że jest szum, sprawdzam i mi pasuje...

Portal mnie rozpieścił (głównie projektant Trzewiczek), bo każda ich gra była "jakaś", jedna bardziej pode mnie, inna mniej. Dla mnie gra zrobiona przez Portal to przez lata był auto-buy. No i na Detektywie się skończyło, właściwie ostatnia gra, którą się jarałem to był Wiedeński Łącznik (dla mnie mega rozczarowanie, bo spodziewałem się Detektywa na sterydach, a dostałem Detektywa eunucha).

Także jeśli forumowa randomka widzi tu jechanie po Portalu i/lub masturbację to mam nadzieje, że po niej nigdy nikt w prawdziwym świecie nie pojecie.
azazelmo
Posty: 897
Rejestracja: 12 sie 2019, 10:49
Has thanked: 150 times
Been thanked: 281 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: azazelmo »

sliff pisze: 16 lis 2022, 13:45
Mr_Fisq pisze: 16 lis 2022, 12:44
FFG

2021 - Descent: Legends of the Dark, Unfathomable
2020 - Fallout Shelter: The Board Game (7.3)
2019 - Marvel Champions: The Card Game, Star Wars: Outer Rim
2018 - Arkham Horror (Third Edition), Heroes of Terrinoth, KeyForge: Call of the Archons, Star Wars: Legion
2017 - Civilization: A New Dawn, Legacy of Dragonholt, Twilight Imperium: Fourth Edition.... itd.

+ tony, tony dodatków. Rzeczywiście 2020 wydaje się być słabym rokiem, ale z Portalem nie ma co porównywać.

(…)
Pozwoliłem sobie skreślić 'odgrzewane kotlety', no i ile można doić Star Warsy. BTW. Zaplecza i skali działania też nie ma co porównywać. Poza tym za każdą z tych gier stoi osobny zespół. W portalu właściwie jest Trzewiczek i Joanna która stawia pierwsze kroki.
(…)
Heros of Terrinoth to reimplementacja Warhammer Quest Adventure Card Game. Nie wiem, czy nie wypadało by też skreślić Cywilizacji Nowy Początek, bo wcześniej wydali już jedną Sida, ale są chyba duże różnice w mechanice (nie grałem w nową)
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1216 times
Been thanked: 1419 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: Mr_Fisq »

Powiem tak, starałem się w miarę podciągnąć Portal w mojej liście. Jeśli chcemy skorzystać z waszych kryteriów, to należałoby ją zmodyfikować:
Mr_Fisq pisze: 14 lis 2022, 12:24 2006 - Neuroshima Hex
2007 -
2008 -
2009 - Stronghold
2010 - Prêt-à-Porter,
2011 - ?
2012 - Robinson Crusoe
2013 - Tezeusz, Tajemnicze Domostwo(?)
2014 - Osadnicy: Narodziny Imperium
2015 - Stronghold: 2nd edition
2016 - 51st State: Master Set
2018 - Detektyw, Monolith Arena
2019 - Osadnicy: Królestwa Północy
2020 -
2021 -
2022 -
Edit: Uzupełniłem jeszcze 2013, tylko nie mam pewności, czy Portal jest oryginalnym wydawcą TD.
Edit2: Uzupełniłem jeszcze lata wcześniejsze.
Edit3: Powiem tak, ja tęsknię za Portalem wydającym 51Stan Master Set czy pierwszych Osadników.
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
azazelmo
Posty: 897
Rejestracja: 12 sie 2019, 10:49
Has thanked: 150 times
Been thanked: 281 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: azazelmo »

Tajemnicze Domostwo to przerobione Mysterium, także to nie jest oryginalna gra Portalu. Zrobili za to jeszcze Neuroshime: Konwój a wcześniej coś o Zombie jeszcze. Nie wiem czy to wpada do wora „dobre” gry. Osobiście Konwój lubię. O, a wcześniej było jeszcze coś M.Oracza o pojedynkach magów.
Co do rewizji listy, to się zgadzam.

Edit. Mam wrażenie, że jeśli porównamy dane Portalu z innymi wydawnictwami, które zajmują się i dystrybucją cudzych gier i wydawaniem własnych, to dojdziemy do konkluzji: „Portal wydaje podobną ilość własnych dobrych gier, co jego konkurenci o podobnym profilu”. Dość nudny wniosek ciekawej dyskusji.
Ostatnio zmieniony 16 lis 2022, 14:56 przez azazelmo, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: japanczyk »

arturmarek w sumie fajnie podsumował

Portal i ich autorskie gry to było hasło Board Games that tell stories
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1216 times
Been thanked: 1419 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: Mr_Fisq »

azazelmo pisze: 16 lis 2022, 14:46 Tajemnicze Domostwo to przerobione Mysterium, także to nie jest oryginalna gra Portalu. Zrobili za to jeszcze Neuroshime: Konwój a wcześniej coś o Zombie jeszcze. Nie wiem czy to wpada do wora „dobre” gry. Osobiście Konwój lubię. O, a wcześniej było jeszcze coś M.Oracza o pojedynkach magów.
Co do rewizji listy, to się zgadzam.
Konwój => był poniżej 7.0, więc się nie załapał.
Mysterium => a to nie jest na odwrót? Tzn. Mysterium nie jest przeróbka Domostwa? Tak by wskazywało BGG.

Ja uważam, że ta rewizja jest krzywdząca dla Portalu, bo zarówno 51 stan jak i pierwsi Osadnicy to jest odgrzewanie kotleta, ale na tyle Twórcze że kotlet stał się zauważalnie lepszy.
Podobnie uważam, że różnice między:
- Posiadłością Szaleństwa 1 i 2 ed
- Arkham Horror 2 i 3 ed
- Descent: Legendy a 2ed
są na tyle istotne dla tych gier, że należy je z punktu widzenia tej listy traktować oddzielnie.
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 928
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 322 times
Been thanked: 380 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: sliff »

Mr_Fisq pisze: 16 lis 2022, 14:23 Powiem tak, starałem się w miarę podciągnąć Portal w mojej liście. Jeśli chcemy skorzystać z waszych kryteriów, to należałoby ją zmodyfikować:
Spoiler:
Edit: Uzupełniłem jeszcze 2013, tylko nie mam pewności, czy Portal jest oryginalnym wydawcą TD.
I uczciwie. Czyli wychodzi, że tempo Trzewiczka to tak 1 dobra gra na 6 lat, także slot na kolejną wypada gdzieś w 24 ;) Wszystko zgodnie z planem.

@Arturmarek
Czyli można by było napisać, że czujesz się oszukany przez marketing portalu i zawiedziony tym co robi Trzewiczek. Bo co robi od czasu detektywa to jest wiadomo - trzaska kolejne iteracje detektywa.
Dlaczego to robi i w ten sposób ?- bo pewnie hajs się zgadza.

Sam nie rozumiem zachwytu detektywem, element multimedialny fajny ale Sherlock Holmes Detektyw doradczy wypada dużo lepiej mimo że to staroć. A że kolejne serie wypadają gorzej ? 1. Brak im tego elementu zaskoczenia, że otwierasz pudełko i masz się zalogować do 'bazy danych FBI', 2. Seria pod względem trudności celuje w dół w klienta marketowego. a tego raczej żaden 'forumowy wyjadacz' nie uzna jako argument do dodania do kolekcji.
Awatar użytkownika
Prototypowo
Posty: 99
Rejestracja: 13 cze 2022, 08:16
Has thanked: 25 times
Been thanked: 67 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: Prototypowo »

Jako autor tworzący do szafy, a ostatnio interesujący się wydaniem własnym sumptem, decyzje Portalu mogę zrozumieć. Z jednej strony wlasna gra to potencjalnie dużo większe przychody, a z drugiej wydawanie hitów (np. Ark Nova) pozwala podpiąć się już do czegoś sprawdzonego, bez długiego i kosztów developementu, zlecania grafik itd.
WYDAWNICTWO COCONUTSALAD: https://coconutsalad.com/
Darkstorm
Posty: 853
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 133 times
Been thanked: 212 times

Re: Czemu Portal nie wydaje nowych dobrych gier?

Post autor: Darkstorm »

Mr_Fisq pisze: 15 lis 2022, 09:23
azazelmo pisze: 15 lis 2022, 08:54 To chyba niespecjalnie „nowe” gry. Ale Stronghold (ja mam 2gą edycję) jest to świetna pozycja moim zdaniem. W Pret-a-porter nie grałem.
Dodałem Stronghold 2ed; natomiast to tylko zwiększa dysproporcję w w dobrych tytułach własnych między okresami 2020-2022 vs lata wcześniejsze, gdzie ten 1 solidny tytuł na rok wychodził (2014-2019 powiedzmy).
Ja mam Stronghold Undead, który wyszedł stosunkowo niedawno ale nie wiem jak bardzo jest to podobne do 2ed bo w nią nie grałem. A Undead bardzo mi się podoba.
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: espresso »

Trochę nie rozumiem tego narzekania. Osobiście wolę, żeby wydawali raz na 5 lat grę 9/10, niż co roku jakiegoś nieprzetestowanego średniaka. U mnie NSHex, Tezeusz, Robinson, 51 Stan i Pret a porter pozostają w absolutnej czołówce gier w swoich kategoriach. Do tego uzupełnili portfolio lokalizacją świetnych tytułów (chociażby powrót Suburbii i Basiliki), więc jest w co grać. Mam tylko nadzieję, że ten dodatkowy czas potrzebny na opracowanie kolejnego hitu przyniesie też dobrze napisaną instrukcję, może to na to tyle schodzi 8)
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1478
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 256 times
Been thanked: 716 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: arturmarek »

espresso pisze: 17 lis 2022, 09:51 Trochę nie rozumiem tego narzekania. Osobiście wolę, żeby wydawali raz na 5 lat grę 9/10, niż co roku jakiegoś nieprzetestowanego średniaka. U mnie NSHex, Tezeusz, Robinson, 51 Stan i Pret a porter pozostają w absolutnej czołówce gier w swoich kategoriach. Do tego uzupełnili portfolio lokalizacją świetnych tytułów (chociażby powrót Suburbii i Basiliki), więc jest w co grać. Mam tylko nadzieję, że ten dodatkowy czas potrzebny na opracowanie kolejnego hitu przyniesie też dobrze napisaną instrukcję, może to na to tyle schodzi 8)
Za innych się nie wypowiem, ale ja nie narzekam. Wiadomo, że jest w co grać. Na koniec dnia jest mi wszystko jedno czy gram w dobrą grę Portalu, Rebela czy Lacerty... Co do dodatkowego czasu, to nie wiem czy tak to działa. Wątpie, aby 4 lata intensywnie pracowali nad nową grą. Raczej mieli w cholerę pracy ze wspieraczkami (P-a-P, Stronghold, Robinson, Eleven), z dodatkami do Osadników i mass-marketowymi crapami z mechaniką Detektywa.

Co do odgrzewanych kotletów, to ja ogólnie jestem za, mimo, że określenie jest dość pejoratywne. Dla mnie np. Pierwsi Marsjanie byli super reimplementacją Robinsona. Niestety wygląda na to, że nie opłaca się robić spin-offów dla fanó danej gry, tylko dla nowych graczy. Po Detektywie czekałem na grę z mechaniką Detektywa, która będzie taka w stosunku do Detektywa, jak Marsjanie są w stosunku do Robinsona. Czyli bardziej rozbudowana, trudniejsza itd. No bo jak przeszedłem Detektywa, to po co mam grać w Sezon 1?
shuji
Posty: 1280
Rejestracja: 23 kwie 2014, 19:47
Has thanked: 36 times
Been thanked: 219 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: shuji »

espresso pisze: 17 lis 2022, 09:51 Trochę nie rozumiem tego narzekania. Osobiście wolę, żeby wydawali raz na 5 lat grę 9/10, niż co roku jakiegoś nieprzetestowanego średniaka. U mnie NSHex, Tezeusz, Robinson, 51 Stan i Pret a porter pozostają w absolutnej czołówce gier w swoich kategoriach. Do tego uzupełnili portfolio lokalizacją świetnych tytułów (chociażby powrót Suburbii i Basiliki), więc jest w co grać. Mam tylko nadzieję, że ten dodatkowy czas potrzebny na opracowanie kolejnego hitu przyniesie też dobrze napisaną instrukcję, może to na to tyle schodzi 8)
Ale to co to ma do narzekania. Ja również wolę 9/10 raz na 5 lat ale i tka sobie ponarzekam. Nie ma to związku z tym, że (moim zdaniem) wydają ostatnio słabe gry albo wcale. Czekam na coś super, bo warsztat mają - tak jak pisałem, mokry sen to fabularna kampania w postapo (neuroshimy)

arturmarek pisze: 17 lis 2022, 09:53 Co do odgrzewanych kotletów, to ja ogólnie jestem za, mimo, że określenie jest dość pejoratywne. Dla mnie np. Pierwsi Marsjanie byli super reimplementacją Robinsona. Niestety wygląda na to, że nie opłaca się robić spin-offów dla fanó danej gry, tylko dla nowych graczy. Po Detektywie czekałem na grę z mechaniką Detektywa, która będzie taka w stosunku do Detektywa, jak Marsjanie są w stosunku do Robinsona. Czyli bardziej rozbudowana, trudniejsza itd. No bo jak przeszedłem Detektywa, to po co mam grać w Sezon 1?
Reimplementacje są dla mnie też ok - ale moim zdaniem nie powinny być robione pod fanów pierwowzoru bo to bez sensu. W sensie - zachęcenie ludzi niezainteresowanych pierwowzorem poprzez zmianę klimatu gry, estetyki i odrobinę mechaniki - ok. Ale robienie reimplementacji pod starych fanów to idiotyzm od początku. Wydali Monolith Arena, który podobno nie był złą grą, ale z założenia była dla fanów neuroshimy - jak dla mnie to jedno wielkie WTF? Jestem wieloletnim graczem w neuroshime, chodzę i organizuje regularnie turnieje, kupuje dodatki, powiedzmy że znam je nawylot. W ten monolith mimo, że ma niezłe opinie nawet nie zagrałem bo po co? Czemu mam grać w podróbkę, jak mogę w oryginał, który jest rozwijany od lat, ma scene turniejową, multum graczy, mam go "zmasterowanego" itd. ?
Czyli reimplementacje ok, jeśli jest na nie pomysł i się bronią jako samodzielna gra. Abominacje detektywa nie - bo są do dupy. Detektyw podstawka tak - bo jest świetna. Rozwinięcie detektywa na zasadzie to samo więcej i lepiej - tak. Rozwinięcie detektywa na zasadzie to samo mniej i gorzej - nie.
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1478
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 256 times
Been thanked: 716 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: arturmarek »

shuji pisze: 17 lis 2022, 10:41 Reimplementacje są dla mnie też ok - ale moim zdaniem nie powinny być robione pod fanów pierwowzoru bo to bez sensu. W sensie - zachęcenie ludzi niezainteresowanych pierwowzorem poprzez zmianę klimatu gry, estetyki i odrobinę mechaniki - ok. Ale robienie reimplementacji pod starych fanów to idiotyzm od początku. Wydali Monolith Arena, który podobno nie był złą grą, ale z założenia była dla fanów neuroshimy - jak dla mnie to jedno wielkie WTF? Jestem wieloletnim graczem w neuroshime, chodzę i organizuje regularnie turnieje, kupuje dodatki, powiedzmy że znam je nawylot. W ten monolith mimo, że ma niezłe opinie nawet nie zagrałem bo po co? Czemu mam grać w podróbkę, jak mogę w oryginał, który jest rozwijany od lat, ma scene turniejową, multum graczy, mam go "zmasterowanego" itd. ?
Czyli reimplementacje ok, jeśli jest na nie pomysł i się bronią jako samodzielna gra. Abominacje detektywa nie - bo są do dupy. Detektyw podstawka tak - bo jest świetna. Rozwinięcie detektywa na zasadzie to samo więcej i lepiej - tak. Rozwinięcie detektywa na zasadzie to samo mniej i gorzej - nie.
Czemu wlaściwie uważasz, że Monolith Arena był "pod fanów hexa"? Mi to wyglądało na próbę wciągnięcia w tę mechanikę nowych graczy, dla których mroczne postapo nie jest zbyt atrakcyjne, więc zrobili kolorowe krasnoludki. Podobny zabieg wypalił z 51 -> Osadnicy. Wydaje mi się, że kiedyś Ignacy wspominał, że hex jest bardzo popularny w Polsce, ale w USA nie bardzo. Także, wydaje się, że Monolith był próbą sprzedania Jankesom hexa w przebraniu.
shuji
Posty: 1280
Rejestracja: 23 kwie 2014, 19:47
Has thanked: 36 times
Been thanked: 219 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: shuji »

arturmarek pisze: 17 lis 2022, 10:55
shuji pisze: 17 lis 2022, 10:41 Reimplementacje są dla mnie też ok - ale moim zdaniem nie powinny być robione pod fanów pierwowzoru bo to bez sensu. W sensie - zachęcenie ludzi niezainteresowanych pierwowzorem poprzez zmianę klimatu gry, estetyki i odrobinę mechaniki - ok. Ale robienie reimplementacji pod starych fanów to idiotyzm od początku. Wydali Monolith Arena, który podobno nie był złą grą, ale z założenia była dla fanów neuroshimy - jak dla mnie to jedno wielkie WTF? Jestem wieloletnim graczem w neuroshime, chodzę i organizuje regularnie turnieje, kupuje dodatki, powiedzmy że znam je nawylot. W ten monolith mimo, że ma niezłe opinie nawet nie zagrałem bo po co? Czemu mam grać w podróbkę, jak mogę w oryginał, który jest rozwijany od lat, ma scene turniejową, multum graczy, mam go "zmasterowanego" itd. ?
Czyli reimplementacje ok, jeśli jest na nie pomysł i się bronią jako samodzielna gra. Abominacje detektywa nie - bo są do dupy. Detektyw podstawka tak - bo jest świetna. Rozwinięcie detektywa na zasadzie to samo więcej i lepiej - tak. Rozwinięcie detektywa na zasadzie to samo mniej i gorzej - nie.
Czemu wlaściwie uważasz, że Monolith Arena był "pod fanów hexa"? Mi to wyglądało na próbę wciągnięcia w tę mechanikę nowych graczy, dla których mroczne postapo nie jest zbyt atrakcyjne, więc zrobili kolorowe krasnoludki. Podobny zabieg wypalił z 51 -> Osadnicy. Wydaje mi się, że kiedyś Ignacy wspominał, że hex jest bardzo popularny w Polsce, ale w USA nie bardzo. Także, wydaje się, że Monolith był próbą sprzedania Jankesom hexa w przebraniu.
wydaje mi się, że tka był komunikowany przez Portal marketingowo, w materiałach , planszówkach tv, itd.

Ale żeby też źle mnie nie zrozumieć - taka reimplementacja też może być kierowana do fanów oryginałów, o ile ma im do zaproponowania coś nowego lub więcej. W sensie Monolith nie miał nic lepszego, a za to braki - np. sceny turniejowej i fandomu. Gdyby była przekręcona wajcha z turniejami na mononlith, to ok, pewnie bym zagrał (chociaż to byłby mega ryzykowny ruch).
Dobrą reimplementacją jest Nemesis Lockdown - broni się jako gra, jest głównie pod nowych, ale dla starych też coś oferuje - nie jest po prostu bieda-nemesisem, jak Monolith, czy bieda-detektywem jak sezon 1 - tylko o to mi chodzi.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4130
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: tomb »

Wielu autorów i wydawców wielokrotnie obrabia ten sam patent, bo dobre pomysły piechotą nie chodzą. Mikrofalówka Portalu w tym zakresie nie jest niczym nowym, mimo że powody reimplementacji lub wznowień były rozmaite. Jedną z przesłanek dla reedycji była potrzeba wygładzenia i uproszczenia zasad. I o ile taka strategia jest zrozumiała marketingowo, bo wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku (tu za przykład niech posłuży przemiana 51.stanu w 51Master Set), to dla mnie osobiście jest stratą, bo oryginalne pomysły spłyca się i spuszcza z głównym nurtem.

Trzewiczek zasłynął może nieco topornymi, ale oryginalnymi i trudnymi grami, jednak myślę, że jeśli wróci z jakimś dużym tytułem, to nie będzie to poziom skomplikowania, do którego nas przyzwyczaił. Nowe czasy nie biorą jeńców, żeby gra była hitem, musi być smukła i płynna, i choć są wydawcy działający nieco w poprzek rynku, to obawiam się, że Portal do tworzenia mechanik bardzo złożonych nie wróci. Podobnie rzecz się ma z settingiem - Neuroshima to dziecko klimaciarzy, a szeroki sukces można oprzeć na klimatach względnie neutralnych, przygodowych, humorystyczno-historycznych itp.

Będzie niesłychanie trudno zaprezentować grę godzącą zapotrzebowania szerokiego odbiorcy oraz wytrawnych gamerów i dawnych fanów. Ale nadzieja się tli, czego takie wątki są dowodem.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
shuji
Posty: 1280
Rejestracja: 23 kwie 2014, 19:47
Has thanked: 36 times
Been thanked: 219 times

Re: Czemu Portal nie wydaje własnych nowych dobrych gier?

Post autor: shuji »

tomb pisze: 17 lis 2022, 12:59 Wielu autorów i wydawców wielokrotnie obrabia ten sam patent, bo dobre pomysły piechotą nie chodzą. Mikrofalówka Portalu w tym zakresie nie jest niczym nowym, mimo że powody reimplementacji lub wznowień były rozmaite. Jedną z przesłanek dla reedycji była potrzeba wygładzenia i uproszczenia zasad. I o ile taka strategia jest zrozumiała marketingowo, bo wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku (tu za przykład niech posłuży przemiana 51.stanu w 51Master Set), to dla mnie osobiście jest stratą, bo oryginalne pomysły spłyca się i spuszcza z głównym nurtem.

Trzewiczek zasłynął może nieco topornymi, ale oryginalnymi i trudnymi grami, jednak myślę, że jeśli wróci z jakimś dużym tytułem, to nie będzie to poziom skomplikowania, do którego nas przyzwyczaił. Nowe czasy nie biorą jeńców, żeby gra była hitem, musi być smukła i płynna, i choć są wydawcy działający nieco w poprzek rynku, to obawiam się, że Portal do tworzenia mechanik bardzo złożonych nie wróci. Podobnie rzecz się ma z settingiem - Neuroshima to dziecko klimaciarzy, a szeroki sukces można oprzeć na klimatach względnie neutralnych, przygodowych, humorystyczno-historycznych itp.

Będzie niesłychanie trudno zaprezentować grę godzącą zapotrzebowania szerokiego odbiorcy oraz wytrawnych gamerów i dawnych fanów. Ale nadzieja się tli, czego takie wątki są dowodem.
Masz rację, ale nie do końca. Trzewik pokazał że potrafi robić mega proste, ale nie prostackie gry. Chociaż to trudna sztuka - wyszło mu to z detektywem, którego jak oddał to już poszło wlasnie w prostactwo.

Wracając do mojego mokrego snu tj fabuły z kampanią w świecie Neuroshimy - to też by mogła być do bolu prosta gra, a i tak mieć potencjał na 10/10
ODPOWIEDZ