Rokoko / Rococo (Matthias Cramer, Stefan Malz, Louis Malz)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
anitroche
Posty: 769
Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
Has thanked: 669 times
Been thanked: 781 times
Kontakt:

Re: Rokoko / Rococo (Matthias Cramer, Stefan Malz, Louis Malz)

Post autor: anitroche »

gafik pisze: 20 lut 2021, 09:32 Większość opisów tutaj odnosi się do wyglądu, ale z kilku wynika, że to realizowanie kontraktów stanowi trzon gry. Czy tak jest?
Grałem w Viticulture z Toskanią i tam też kontrakty to spora część gry, choć są też inne ścieżki do zbierania punktów i można na nich wygrać.
Jak w porównaniu wypadają te gry? Długość rozgrywki, ciężkość, "przyjemność mechaniki" - poczucie, że wykonywane akcje są ciekawe.
Viticulture daje mi tę satysfakcję, choć przyznam, że czasem można nie trafić w odpowiednie szczepy winorośli i odpowiednie kontrakty.
Ciężko porównać obie te gry, ponieważ są bardzo różne. W Rococo m.in. szyjesz stroje, które możesz od razu sprzedać i otrzymać gotówkę lub wypożyczyć na bal, co da ci punkty zwycięstwa na koniec gry. Gdy strój wypożyczasz, musisz zdecydować, w której sali balowej będzie się bawiła osoba wypożyczająca, będzie to kluczowe w końcowej punktacji. Możesz również ufundować atrakcje na bal (muzykantów lub fajerwerki), w tym momencie również decydujesz z której sali atrakcję chcesz zafundować - mają one różną cenę, jak również różne wartości punktów zwycięstwa.

Akcje wykonujesz poprzez zagrywanie kart z ręki. Mamy tu ciekawy system hand management, gdzie w każdej turze startujemy z 3 kartami wybranymi ze wszystkich kart dostępnych w naszej talii pracowników. Podczas gry możemy zatrudniać nowych pracowników i od razu trafiają nam oni na rękę do zagrania w tej turze. Trzeba jednak pamiętać, że po zagraniu trafiają oni na talię kart odrzuconych i będziemy mogli ich ponownie wybrać na rękę dopiero jak skończy nam się talia do dobierania, więc tutaj też mamy element strategii, czy wolimy raczej grać na pozbywanie się kart pracowników(możemy zamiast wykorzystać kartę do zrobienia akcji z planszy, odrzucić ją i dostać za to pieniądze oraz aktywować jednorazowo dodatkową akcję z karty), żeby mieć małą mocną talię, która szybko będzie się rotowała, czy wolimy zbierać dużo kart, ponieważ możemy mieć w talii również karty które jako dodatkową zdolność pozwolą nam dostać dodatkowe pieniądze w kwocie zależnej od ilości naszych kart lub dające w podobny sposób zamiast pieniędzy punkty na koniec gry. Obie strategie przy odpowiedniej taktyce gry mogą dać zwycięstwo. No i jeszcze nasi pracownicy na kartach poza wykorzystaniem ich do akcji na planszy dają nam dodatkowe akcje do wykonania lub dodatkowe możliwości zarobku lub zdobycia punktów.

Na koniec gry punkty zdobywamy głównie za area control (ten kto ma więcej sukni w danej sali dostaje od 2 do 6 punktów zdaje się, w zależności od sali, remisy rozstrzyga, kto ufundował atrakcję w tej sali), za ufundowane atrakcje oraz za każdą z wypożyczonych na bal sukien. To tak w dużym uproszczeniu, bo jeszcze możemy zdobywać punkty za ufundowane posągi, które też mają specyficzny system punktowania na koniec gry, za pieniądze, które nam zostały na koniec, za karty, które mogą nam dodawać punkty już w trakcie gry lub za takie, które mają opisane dodatkowe punktowanie na koniec gry, no i w czasie gry budujemy sobie też silniczek powiększający nasz przychód na koniec każdej naszej tury poprzez dofinansowywanie kuchni.

W porównaniu do Viticulure (które również bardzo lubię, choć jeszcze nie miałam okazji zagrać z dodatkiem Toskania) to tutaj mamy zupełnie inną mechanikę i raczej strategię budujemy bardziej długofalowo, a w Viti jednak reagujemy na kontrakty, jakie nam pojawiają się na ręce i na karty gości. W Rococo mam wrażenie, że jest mniejsza losowość, bo w każdej turze mamy bardzo dużo tkanin do kupienia oraz dużą różnorodność stroi do uszycia, które od razu widzimy wyłożone na planszy, a nie że jesteśmy ograniczeni do szczęścia w dolosowywanych kartach kontraktów i winorośli. W Rococo również jeśli, ktoś nam podbierze idealną tkaninę czy sukienkę, którą potrzebujemy, zawsze możemy sprzedać kartę z ręki i pójść w fundowanie dekoracji, czy zatrudnianie nowych kart na rękę, co nie jest ruchem bez sensu, bo wszystko może nam zapunktować na koniec gry. W Rococo poza tym mamy zawsze ustaloną liczbę rund (zdaje się, że 6, gramy aż wyczerpie się talia kart pracowników do zatrudnienia). Nie ma też tutaj walki o wykonanie akcji, bo to że ktoś kupił tkaninę nie blokuje tej akcji innym graczom, jedyna interakcja to taka, że ktoś mógł kupić akurat z wystawki to, czego ty potrzebujesz.

Podsumowując, obie gry bardzo dobre, na podobnym poziomie złożoności zasad moim zdaniem, mechanicznie bardzo różne. Obie polecam :).
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."

Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
Awatar użytkownika
E2MD
Posty: 382
Rejestracja: 11 kwie 2017, 12:42
Lokalizacja: 43-518
Has thanked: 53 times
Been thanked: 135 times

Re: Rokoko / Rococo (Matthias Cramer, Stefan Malz, Louis Malz)

Post autor: E2MD »

Czy jesteś gdzieś dostępna wersja elektroniczna polskiej instrukcji do nowej edycji?
Będę zobowiązany za link. Dzięki
Nie przyszedłem tutaj wygrać
Awatar użytkownika
anitroche
Posty: 769
Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
Has thanked: 669 times
Been thanked: 781 times
Kontakt:

Re: Rokoko / Rococo (Matthias Cramer, Stefan Malz, Louis Malz)

Post autor: anitroche »

Do sklepów wpadł dodruk Rococo Deluxe. Z tej okazji zapraszam na pełną rozgrywkę solo, z której można też nauczyć się zasad gry wieloosobowej :)

Rozgrywka do obejrzenia tutaj: https://youtu.be/izXHvZnSi4I
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."

Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3352
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1032 times
Been thanked: 2009 times

Re: Rokoko / Rococo (Matthias Cramer, Stefan Malz, Louis Malz)

Post autor: Ardel12 »

Zagrałem 4os partyjkę w wersję Deluxe z biżuterią oraz metalowymi monetami. Gra wygląda obłędnie i wydanie nie odstaje od innych gier wydawanych przez EGG. Poziom gier Lacerdowych. Kreska Otoola. Karton gruby. Wszystko przerośnięte. Check, check, check. Jak narzekacie na cenę WM, to tutaj wersja ze wszystkim w planszostrefie to 700zł, więc jak widać drogo było już wcześniej :D a teraz przecież jest tylko drożej xD

Sama gra ma banalne zasady i dodatek tego nie zmienia. Ot dochodzą dwie opcje i można jechać. Poziom skomplikowana na BGG na poziomie 3.0 wygląda na sensowny i choć wykonanie Lacerdowe to głębi takiej tutaj nie znajdziemy. Gra w sumie zamyka się w cyklu zdobywania materiałów, szycia sukien na sprzedaż/wypożyczenie na bal i opłacania danych bonusów(a to dodatkowy dochód, a to PZ na koniec gry itp.). Do tego dochodzi opcja dobierania/ulepszania kart akcji, które pozwalają nam wykonywać wszystko w grze. Wszystko ze sobą jest prosto połączone. PZ na koniec gry ugrywamy z wielu miejsc, ale głównie z naszych sukien wysłanych do sal balowych, ugrania większości w sali, posągów(punktujemy sety sukien), pokazu fajerwerków(podwaja lub potraja nam to wartość sukni) oraz z kart akcji, które dają nam dodatkowe punktowanie na koniec gry(za różne elementy zdobyte w grze). Znaczącą większość PZ zdobywamy na koniec gry. W mojej partii dojechaliśmy w okolice 80PZ, a w trakcie gry zdobyliśmy do 20PZ.

Gra jest po prostu przyjemna. Wiele przeciwnikom krwi nie napsujemy, na 4os jest sporo miejsca jak i dostępnych sukien czy materiałów. Wyścig trwa o dane wsparcia, które są unikalne lub po prostu tańsze względem późniejszego wsparcia. Tury szybko przelatują, jest nad czym pomyśleć, ale raczej wykonujemy odgórnie ustalony plan na całą partię i minimalnie go modyfikujemy względem akcji przeciwników jak i kart akcji jakie wyjdą w trakcie gry. Zwojów nikt tutaj nie przepali i obstawiam że w drugiej partii mógłbym czasem jechać na autopilocie. Przyjemna gra, w którą z chęcią jeszcze kiedyś zagram, ale w mniejszym gronie(plansza na 3os podobno jest ciaśniejsza).
rogatusiek
Posty: 37
Rejestracja: 07 mar 2020, 10:37
Has thanked: 55 times
Been thanked: 20 times

Re: Rokoko / Rococo (Matthias Cramer, Stefan Malz, Louis Malz)

Post autor: rogatusiek »

Ardel12 pisze: 06 lis 2022, 22:34 Jak narzekacie na cenę WM, to tutaj wersja ze wszystkim w planszostrefie to 700zł, więc jak widać drogo było już wcześniej :D a teraz przecież jest tylko drożej xd
Nowe Rokoko było drogie kiedy wychodziło, zgoda, ale kupiłem "bieda deluks" wersję zaraz po premierze za 419 (przed rabatem). Ta sama w tej samej Planszostrefie jest teraz dostępna za 579. Może jakby WM wychodziła te 2 lata temu byłaby po te niecałe 600, ale też byłoby narzekanie :p

Heavy Cardboard często mówią o Rokoko jako o grze idealnie wyznaczającej średniotrudne euro, wydaje mnie się że to całkiem rozsądna diagnoza i sam się zastanawiałem czy eaglegryfonizacja gry i wydanie na poziomie Lacerdy nie nadmucha oczekiwań co do złożoności u graczy którzy w starą edycję nie grali. No bo jak wielkie pudło od EGG to mózg zaczyna się pocić na sam widok.

Nadal jest to średnie euro z ograniczoną zmiennością (rynek sukien i materiałów jest w pełni losowy, ale już "napęd" gry, czyli karty pracowników wychodzą wszystkie w każdej partii), więc po którejś partii niektóre zagrania mogą się wydawać oczywiste. Żeby nie "jechać na autopilocie" chyba trzeba rzadziej wyciągać ją na stół :)
fitzroy
Posty: 292
Rejestracja: 28 sie 2012, 16:08
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 189 times
Been thanked: 111 times

Re: Rokoko / Rococo (Matthias Cramer, Stefan Malz, Louis Malz)

Post autor: fitzroy »

rogatusiek pisze: 07 lis 2022, 08:09
Ardel12 pisze: 06 lis 2022, 22:34 Jak narzekacie na cenę WM, to tutaj wersja ze wszystkim w planszostrefie to 700zł, więc jak widać drogo było już wcześniej :D a teraz przecież jest tylko drożej xd
Nowe Rokoko było drogie kiedy wychodziło, zgoda, ale kupiłem "bieda deluks" wersję zaraz po premierze za 419 (przed rabatem). Ta sama w tej samej Planszostrefie jest teraz dostępna za 579. Może jakby WM wychodziła te 2 lata temu byłaby po te niecałe 600, ale też byłoby narzekanie :p

Heavy Cardboard często mówią o Rokoko jako o grze idealnie wyznaczającej średniotrudne euro, wydaje mnie się że to całkiem rozsądna diagnoza i sam się zastanawiałem czy eaglegryfonizacja gry i wydanie na poziomie Lacerdy nie nadmucha oczekiwań co do złożoności u graczy którzy w starą edycję nie grali. No bo jak wielkie pudło od EGG to mózg zaczyna się pocić na sam widok.

Nadal jest to średnie euro z ograniczoną zmiennością (rynek sukien i materiałów jest w pełni losowy, ale już "napęd" gry, czyli karty pracowników wychodzą wszystkie w każdej partii), więc po którejś partii niektóre zagrania mogą się wydawać oczywiste. Żeby nie "jechać na autopilocie" chyba trzeba rzadziej wyciągać ją na stół :)
Wlsanie chciałem się odnieść do tej wersji bieda delux bo chyba taka kupiłem. Rozumiem że wszystkie mini dodatki i to popiersie(znacznik pierwszego gracza chyba?) były tylko w edycji kickstarterowej ? Mam ten naparstek ale nie ma popiersia, nie ma jednego mini dodatku(expert tailoring) a inny jest jakby okrojony( festivity dresses). Mam edycje deluxe spolszczoną( nie dostalem polskiej instrukcji i wlasnie to wyjasniam ze sklepem) Może ktoś zweryfikować moje przypuszczenia?
Awatar użytkownika
vikingowa
Posty: 575
Rejestracja: 18 maja 2015, 21:42
Has thanked: 455 times
Been thanked: 307 times

Re: Rokoko / Rococo (Matthias Cramer, Stefan Malz, Louis Malz)

Post autor: vikingowa »

Z tego co pamiętam dodatki, o których mówisz są w wersji Deluxe Plus a twoja "tylko" Deluxe ich nie posiada.
Tak, są dwie wersje Deluxe😉
Awatar użytkownika
Luk83bb
Posty: 94
Rejestracja: 21 mar 2021, 06:09
Has thanked: 57 times
Been thanked: 24 times

Re: Rokoko / Rococo (Matthias Cramer, Stefan Malz, Louis Malz)

Post autor: Luk83bb »

Mam starą wersję, taka mi się zdecydowanie bardziej podoba. Czy jakaś dobra duszyczka poratowałaby skanami kart do solo z nowej wersji?
Apostolus
Posty: 195
Rejestracja: 23 mar 2015, 20:08
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Rokoko / Rococo (Matthias Cramer, Stefan Malz, Louis Malz)

Post autor: Apostolus »

Trochę odkopię...
Czy byłby ktoś tak miły i zechciał podzielić się skanami instrukcji PL do wersji deluxe?
ODPOWIEDZ