Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
scraber
Posty: 316
Rejestracja: 06 mar 2022, 18:27
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 226 times
Been thanked: 97 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: scraber »

Jeszcze dodruk dodatków do poprzedniej części by się przydał :D
Awatar użytkownika
ixi24
Posty: 477
Rejestracja: 03 lut 2015, 00:23
Has thanked: 109 times
Been thanked: 41 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: ixi24 »

Czy ta kampania będzie też od razu po polsku. Pierwsza cześć była na zagramw.to, wiec jak to będzie wyglądało teraz?

Edit: sam znalazłem odpowiedź ;(

"Pierwsza kampania dotyczyć będzie angielskiej wersji językowej (wersja polska wszystkich komponentów w pdf), po udanej zbiórce zostanie uruchomiona niezależna kampania na wydanie pełnej polskiej wersji. Natomiast wydruk obydwóch wersji planujemy jednocześnie w tym samym terminie."

Wolałbym od razu móc wesprzeć polską wersję.
Sprzedam Kupie IG

Zniżki: 3% ALEplanszowki
sasquach
Posty: 1829
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 586 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: sasquach »

andrzejstrzelba pisze: 28 lut 2023, 07:52
Spoiler:
Nie wiem co będzie, ale wiem że go chcę 😋.
I tu jest pies pogrzebany. Skoro nie wiadomo co będzie to jak szacować cenę?
Awatar użytkownika
Fyei
Posty: 393
Rejestracja: 13 lut 2018, 11:49
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 56 times
Been thanked: 165 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: Fyei »

scraber pisze: 28 lut 2023, 09:16 Jeszcze dodruk dodatków do poprzedniej części by się przydał :D
Z komentarzy na GF:

Obrazek
"Jego zdaniem fakt, że osoba nieznająca ani jednej reguły gry zawsze wygrywa, oznaczał, że same te zasady zawierają jakiś poważny błąd"
matio2007
Posty: 623
Rejestracja: 05 gru 2013, 12:55
Been thanked: 112 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: matio2007 »

Cześć wszystkim, od razu wyjaśnię kilka ostatnich wątpliwości :)
1. To jest kampania nowej gry i nie będzie w niej niestety możliwości dokupienia dodatków do Łowców AD2114.
2. Nie planujemy żadnych dużych dodatków (typu "Hybrids" z kampanii AD2114), jedynie mniejsze rzeczy typu dodatkowe zestawy kart lub bohaterów, kości czy też artbook, więc całość nie będzie kosztować majątku (ale cen jeszcze nie podajemy - czekam jeszcze na kilka wycen).
3. Kampania, podobnie jak poprzednia, będzie osobno dla angielskiej i osobno dla polskiej wersji. Wszystkie stretch goale znajdą się w obydwóch wersjach (ostateczna zawartość obydwóch będzie identyczna). Jeżeli ktoś nie jest zdecydowany na wersję językową, może wesprzeć angielską i potem bez problemów zmienić na polską.
4. Podobieństwo do Folklore - osobiście lubię ten klimat graficzny, więc dzięki za komplement, przekażę ilustratorom :P W Folklore niestety nigdy nie miałem okazji zagrać, także podobieństw mechanicznych raczej brak. Natomiast szukając inspiracji fluffowych raczej skłaniałbym się do połączenia wiedźmina + warhammera, to są moje ulubione settingi.
sasquach
Posty: 1829
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 586 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: sasquach »

matio2007 pisze: 28 lut 2023, 22:15 Natomiast szukając inspiracji fluffowych raczej skłaniałbym się do połączenia wiedźmina + warhammera
I na to najbardziej liczę. I oby była lokalna wersja skavenów. Tak, tak, musi być, tak tak!
Awatar użytkownika
bajbaj
Posty: 1116
Rejestracja: 11 sie 2019, 11:39
Has thanked: 860 times
Been thanked: 631 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: bajbaj »

matio2007 - choć nie jesteśmy reprezentatywni dla społeczności graczy, to - jak widać po ilości thanksów - czekamy bardzo zarówno na grę, jak i na informacje o niej.

W sumie, gdy będziesz miał gorszy dzień (oby nie!), to napisz tu trochę o projekcie, uchyl rąbek tajemnicy, a zobaczysz naszą dziecięcą i wspierającą radość😏

Żeby nie było zupełnie offtop - mały set grafik, który pokazaliście - w mojej ocenie - wygląda znakomicie. Chcę to mieć przed sobą, chcę na to patrzeć, chcę tworzyć z tego emergentną historię.
Nosiadbt1100
Posty: 387
Rejestracja: 06 maja 2020, 16:25
Has thanked: 72 times
Been thanked: 89 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: Nosiadbt1100 »

A ja spoglądam na moją pełna półkę i już kombinuje co by za grę sprzedać, żeby zrobić trochę miejsca pod Łowców:) no a jak sprzedam to się automatycznie zrobi budżet i żona przychylnie popatrzy na mnie:)

Jestem zachwycony klimatem - Warhammer i Wiedźmin to jest TO od prawie 25 lat u mnie:) a dodatkowo widziałem mnóstwo pozytywnych recenzji Łowców starszych, więc jestem pewien świetnej gry! Powodzenia!
matio2007
Posty: 623
Rejestracja: 05 gru 2013, 12:55
Been thanked: 112 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: matio2007 »

Dzięki wszystkim, czuję się odpowiednio zdopingowany :)
Co do żony, to pamiętaj, to nie jest hobby, to inwestycja!
Lokalna wersja skavenów, to byłoby niezłe, ale chyba lekkie przegięcie, tak tak, przegięcie ;)
Awatar użytkownika
strid3rr
Posty: 484
Rejestracja: 24 wrz 2017, 21:53
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 61 times
Been thanked: 167 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: strid3rr »

Ja dodam coś od siebie w kwestii podobieństwa do Folklore.

Zrobię szybkie porównanie z Łowcami 2114:

1) Obie gry są oparte na kampanii, z czego w Folklore mamy scenariusze składające się na całą kampanię, więc przeglądając księgę kampanii wiemy mniej więcej ile nam zostało do jej końca.
Natomiast w Łowcach można powiedzieć, że mamy ciągłą grę, jak w grze komputerowej, tzn. mamy jakiś główny wątek i wiemy jak go pchnąć do przodu (na jaką kartę mamy się udać), ale mamy też wolną rękę i możemy pójść na inne karty lokacji i robić coś innego. Przypomina to trochę sandbox, ale trzeba pamiętać, że naszym poczynaniom towarzyszy upływ czasu, a my nie do końca wiemy ile tego czasu mamy.

2) Plansza. W Folklore mamy mapę główną po której wędrujemy. Z kolei główne wydarzenia fabularne są odczytywane z księgi kampanii oraz rozgrywane na oddzielnych, małych planszach bitewnych.
W Łowcach natomiast planszę tworzą karty lokacji na których leżą karty przygód/zleceń, z kolei potyczki rozgrywają się podobnie jak w Folklore - na oddzielnych planszach bitewnych.

3) Narracja. W Folklore, główną narrację mamy w księdze kampanii. Przemieszczając się z punktu do punktu po mapie, po drodze odkrywamy karty pomniejszych przygód (coś jak karty miejskie i te przed scenariuszem w Gloomhaven), a docierając do konkretnego punktu fabularnego zaczynamy czytać księgę kampanii.
W Łowcach natomiast mamy niemal ciągłą narrację, ponieważ przemieszczając się po kartach lokacji, cały czas mamy na nich jakiś tekst fabularny. Zależy to też od tego, co decydujemy się robić, bo jeżeli wybierzemy jakieś poboczne zadanie to te są oczywiście krótsze, zawierają krótsze opisy i często również rozwiązujemy je niemal od razu, natomiast karty popychające fabułę mają o wiele bogatsze opisy i często przenoszą nas na plansze bitewne.

4) Walki. W Folklore mamy do czynienia z dwoma rodzajami walk - szybkie, rozgrywane za pomocą kart skirmisha i kości oraz fabularne, rozgrywane na planszach bitewnych z wykorzystaniem figurek. Walkom tym nie towarzyszy za wiele możliwości taktycznych, a sama ich mechanika skupia się głównie na rzucaniu k20 i dodawaniu/odejmowaniu modyfikatorów z przedmiotów/umiejętności/stanów itp. Warto jednak zaznaczyć, że ostatni dodatek trochę modyfikuje zasady walk i odrobinę je urozmaica.
W Łowcach walki rozgrywane są tylko na planszach bitewnych, oczywiście z wykorzystaniem figurek, ale dają dużo więcej możliwości taktycznych. Pozycjonowanie naszych bohaterów ma znaczenie, a sama walka rozgrywana jest za pomocą kości i kart zawierających akcje (podobnie jak ma to miejsce w Gloomhaven).
Moim zdaniem, walka stanowi najważniejszą różnicę pomiędzy tymi tytułami, jest ona głównym atutem Łowców i jest o niebo ciekawsza niż w Folklore.

5) Bohaterowie. W Folklore mamy całą gamę postaci z ich archetypami, a kolejne rozszerzenia dodatkowo powiększają tę pulę. Każda postać posiada rozbudowane drzewko rozwoju, więc każdą z nich gra się inaczej. Właśnie ta RPGowość stanowi najmocniejszy element Folklor.
W Łowcach mamy 5 archetypów postaci, z czego każdy posiada swoją specyficzną talię kart akcji używanych w walce. Rozwój postaci polega na rozbudowie tej talii o karty zawierające nowe umiejętności. Niemal identyczny system rozwoju postaci jest w Gloomhaven.

6) Ekwipunek. W Folklore zarządzanie ekwipunkiem wygląda jak w typowych grach RPG, nie ma tutaj nic, co by się wyróżniało. Może jedynie tylko fakt, że oprócz przedmiotów, bohaterowie mają też umiejętności reprezentowane przez karty. Podobnie jak miało to miejsce w Descent 2ed.
W Łowcach natomiast rodzaj ekwipunku oraz jego ilość, jaką możemy założyć, zależy od archetypu postaci. Np. żołnierz może założyć broń zajmującą maksymalnie 4 sloty, natomiast medyk już jej nie wykorzysta, bo jego karta postaci ma dostępne tylko 2 sloty na broń.

Myślę, że takie szybkie porównanie pokazuje, że o ile warstwa fabularna i zarządzania ekwipunkiem są podobne, to już walki w tych tytułach są niemal całkowicie różne. Folklore stawia zdecydowanie na narrację i opowieść, traktując walkę po macoszemu, natomiast w Łowcach walka stoi na równi z narracją i opowieścią, a może nawet jest trochę ponad nimi.
Jednak oba te tytułu cierpią na syndrom "jednorazowości" z racji raczej liniowej fabuły, oczywiście są jakieś wybory, którymi można dostać się do finału, które zmieniają narrację, ale znaczną część wydarzeń będziemy już znać. Chociaż raczej każdy akceptuje ten fakt skoro decyduje się na takiego rodzaju gry. Poza tym Łowców ten problem dotyka bardziej, bo jednak ma mniej dodatków niż Folklore.

Ciężko mi na ten moment powiedzieć jak to będzie wyglądało w Łowcach 1492, bo nie wiem czy i jak bardzo Mateusz pozmieniał mechaniki ;)
Niemniej jednak w obie gry grałem i szczerze je polecam, bo opowiadają ciekawe historie i dostarczają różnych emocji.
shuji
Posty: 1280
Rejestracja: 23 kwie 2014, 19:47
Has thanked: 36 times
Been thanked: 219 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: shuji »

Kampania rusza pod koniec kwietnia. Nie powinno być mega drogo - ja obstawiam, że all in się w 1000 zmieści
Awatar użytkownika
Emil_1
Posty: 1381
Rejestracja: 31 maja 2016, 13:34
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 47 times
Been thanked: 172 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: Emil_1 »

matio2007 planujesz uwzględnić możliwość zamówień grupowych?
Miłego dnia! :)
shuji
Posty: 1280
Rejestracja: 23 kwie 2014, 19:47
Has thanked: 36 times
Been thanked: 219 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: shuji »

Emil_1 pisze: 09 mar 2023, 10:13 matio2007 planujesz uwzględnić możliwość zamówień grupowych?
No przecież jest już grupówka, jesteśmy umówieni wstępni z Mateuszem na super-ekstra warunki dla forumowiczów. Na grupówkę mamy już 70 osób wstępnie zapisane
matio2007
Posty: 623
Rejestracja: 05 gru 2013, 12:55
Been thanked: 112 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: matio2007 »

Emil_1 pisze: 09 mar 2023, 10:13 matio2007 planujesz uwzględnić możliwość zamówień grupowych?
Podczas samej kampanii nie będzie niestety zamówień grupowych.
Natomiast jak Shuji wspomniał, jest grupowa zbiórka, i dla osób z tej zbiórki na pewno uda się jakąś zniżkę uzyskać :)
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1216 times
Been thanked: 1419 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: Mr_Fisq »

Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
loaru
Posty: 302
Rejestracja: 13 sty 2015, 10:07
Has thanked: 65 times
Been thanked: 118 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: loaru »

Chciałbym, żeby świat w grze był taki bardziej low fantasy w stylu GoT. Tak mi się nasunęło po tym, jak zobaczyłem kartę postaci bez wskaźnika many czy czegoś w tym stylu. Przydałoby się, żeby poszczególne listy zaczynały się od numerów, a nie na nich kończyły, łatwiej byłoby skanować wzrokiem numer na zdjęciu -> właściwy opis.
Awatar użytkownika
ixi24
Posty: 477
Rejestracja: 03 lut 2015, 00:23
Has thanked: 109 times
Been thanked: 41 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: ixi24 »

1. W instrukcji od razu rzuca mi się ten dziwny i niezrozumiały dla mnie fakt, że kampanię musimy ukończyć przed upływem 60 dni. Po co ten sztuczny bloker? Tak samo było w poprzedniej grze i tak szczerze to ktoś kto gra kilkadziesiąt godzin, nagle przekroczy ten magiczny 60-ty dzień i zacznie grać od nowa? Przecież wiadomo, że każdy dokończy kampanie. Powinno być to jakoś inaczej rozwiązane i np; im więcej "dni" spędzamy w grze tym trudniejsza się ona staje(wydarzenia losowe itp;), albo jakiś dodatkowy tryb open world i mogę sobie zwiedzać i poznawać świat nawet przez 100 dni. Uwielbiam eksplorować, ale nie cierpię presji czasu, która tą eksplorację psuje.

2. Druga sprawa to rozwijanie wozu/produkcja nowych elementów ekwipunku. Serio ktoś z tych elementów korzystał w poprzednich łowcach? Ja przeszedłem dwie kampanie na dwie postacie i ani nie było czasu, ani zasobów, żeby się tym aspektem zajmować, a próbowaliśmy. Było to kompletnie nieopłacalne. Łatwiej było kupować nowe rzeczy, niż wracać do bazy, ulepszać ją i tworzyć nowy ekwipunek i przez to znowu tracić cenne dni. Ktoś w ogóle zgłaszał takie problemy? Czy tutaj będzie to lepiej zbalansowane? Czy znowu jedna z opcji w grze dla mniejszej liczby graczy będzie niepotrzebna ;(?

Takie dwie uwagi przed nową kampanią. Reszta rzeczy była świetna, wiec już nie mogę się doczekać kampanii i samej gry ;)
Sprzedam Kupie IG

Zniżki: 3% ALEplanszowki
Awatar użytkownika
Reku_
Posty: 326
Rejestracja: 04 paź 2020, 12:23
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 42 times
Been thanked: 85 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: Reku_ »

ixi24 pisze: 03 kwie 2023, 10:08 1. W instrukcji od razu rzuca mi się ten dziwny i niezrozumiały dla mnie fakt, że kampanię musimy ukończyć przed upływem 60 dni. Po co ten sztuczny bloker? Tak samo było w poprzedniej grze i tak szczerze to ktoś kto gra kilkadziesiąt godzin, nagle przekroczy ten magiczny 60-ty dzień i zacznie grać od nowa? Przecież wiadomo, że każdy dokończy kampanie. Powinno być to jakoś inaczej rozwiązane i np; im więcej "dni" spędzamy w grze tym trudniejsza się ona staje(wydarzenia losowe itp;), albo jakiś dodatkowy tryb open world i mogę sobie zwiedzać i poznawać świat nawet przez 100 dni. Uwielbiam eksplorować, ale nie cierpię presji czasu, która tą eksplorację psuje.
Ja się zgodzę. Też nie lubię presji czasu. Wolałbym łazić i zwiedzać. Ale ma to na pewno swój cel. Żebyśmy się np za bardzo nie rozwinęli? Pomysł z tym im dłużej tym trudniej stąd jest spoko.

ixi24 pisze: 03 kwie 2023, 10:08
2. Druga sprawa to rozwijanie wozu/produkcja nowych elementów ekwipunku. Serio ktoś z tych elementów korzystał w poprzednich łowcach? Ja przeszedłem dwie kampanie na dwie postacie i ani nie było czasu, ani zasobów, żeby się tym aspektem zajmować, a próbowaliśmy. Było to kompletnie nieopłacalne. Łatwiej było kupować nowe rzeczy, niż wracać do bazy, ulepszać ją i tworzyć nowy ekwipunek i przez to znowu tracić cenne dni. Ktoś w ogóle zgłaszał takie problemy? Czy tutaj będzie to lepiej zbalansowane? Czy znowu jedna z opcji w grze dla mniejszej liczby graczy będzie niepotrzebna ;(?
A to nie było już gdzieś mówione, że właśnie ta mechanika się ma zmienić. Że teraz nie będzie właśnie bazy stałej tylko baza będzie z nami jeździć w postaci wozu? Żeby nie trzeba było wracać.
IrasArgor
Posty: 372
Rejestracja: 26 kwie 2016, 19:05
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 121 times
Been thanked: 69 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: IrasArgor »

Co do drugiej kwestii to w odróżnieniu od poprzedniczki wóz jest ciągle z nami i jest to po prostu majdan z którym podróżujemy więc wszystkie ulepszenia będą robione na bieżąco bez konieczności marnowania czasu na odwiedzenie bazy. Ten element faktycznie był niewykorzystane także przez nas więc tutaj liczę, że crafting będzie bardziej opłacalny.
Awatar użytkownika
bajbaj
Posty: 1116
Rejestracja: 11 sie 2019, 11:39
Has thanked: 860 times
Been thanked: 631 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: bajbaj »

ixi24 pisze: 03 kwie 2023, 10:08 1. W instrukcji od razu rzuca mi się ten dziwny i niezrozumiały dla mnie fakt, że kampanię musimy ukończyć przed upływem 60 dni. Po co ten sztuczny bloker? Tak samo było w poprzedniej grze i tak szczerze to ktoś kto gra kilkadziesiąt godzin, nagle przekroczy ten magiczny 60-ty dzień i zacznie grać od nowa? (...).

2. Druga sprawa to rozwijanie wozu/produkcja nowych elementów ekwipunku. Serio ktoś z tych elementów korzystał w poprzednich łowcach? Ja przeszedłem dwie kampanie na dwie postacie i ani nie było czasu, ani zasobów, żeby się tym aspektem zajmować, a próbowaliśmy. Było to kompletnie nieopłacalne. Łatwiej było kupować nowe rzeczy, niż wracać do bazy, ulepszać ją i tworzyć nowy ekwipunek i przez to znowu tracić cenne dni (...).

Takie dwie uwagi przed nową kampanią. Reszta rzeczy była świetna, wiec już nie mogę się doczekać kampanii i samej gry ;)
Pierwszy z problemów widzę zupełnie inaczej - bardzo podoba mi się i uważam za bardzo klimatyczne ograniczenie czasu na zrealizowanie głównego wątku gry. Poniżej kilka argumentów:

1. Argument "klimatyczny" - pojawiamy się w jakiejś mieścinie i dostajemy zlecenie na rozpoznanie jakiegoś wątku. Przecież, to nie jest zlecenie typu "gdy kiedykolwiek czegoś się dowiecie, to wróćcie do mnie", ale raczej "macie dwa miesiące na załatwienie sprawy". To wiąże się z kolejnymi argumentami.
2. Argument tzw. "żyjącego świata" - przynajmniej w A.D. 2114 Autor starał się nam dać namiastkę żyjącego świata, czyli świata gry, który żyje i zmienia się także niezależnie od naszych działań. Chodzi tu o dwa rodzaje mechanik - pierwszą wprowadzającą określone karty i lokacje w dni oznaczone na torze upływu czasu i drugą - wskazującą, że po jakimś wydarzeniu kolejne z tego wątku dostępne są z co najmniej x dni.
3. Argument "skalowalnej trudności gry" - czas w Łowcach to najważniejsza waluta, ważniejsza od ogniw(2114)/dukatów(1492). Trudność gry jest - jak mniemam - zaprojektowana względem upływu czasu. Jestem przekonany, że Mateusz to przeliczył, co przecież standardowo się robi, projektując gry. Tj. grając optymalnie i mając szczęście bohater po 10 dniach powinien mieć taki poziom i z grubsza taki poziom wyposażenia. Grając po 20 dniach ... A grając średnio optymalnie i mając umiarkowane szczęście powinno wyglądać to z grubsza tak. Gdyby zrezygnować z długości misji, to moglibyśmy się wyboostować wręcz dowolnie i pod koniec gry mieć najlepszy deck kart walki, najlepsze wyposażenie etc. W moim odczuciu gra straciłaby sens.
4. Argument "regrywalnościowy". Dzięki upływowi czasu i dużej kosztowności czasowej przemieszczeń pomiędzy lokacjami w jednej kampanii poznamy tylko część gry. Śmiało możemy więc rozegrać grę inaczej, nie tylko dokonując innych wyborów fabularnych (te są zazwyczaj niezależne od upływu czasu), ale i realizując odmienne zadania poboczne. Nie przemielimy też całych decków wydarzeń w miastach i na drogach.
5. Argument "presji" - tu już bardzo subiektywnie. Ja akurat uwielbiam taki rodzaj presji, gdy muszę podejmować decyzję, czas leci i wiem, że wszystkiego nie zrobię. Dla mnie to zdecydowanie jedna z największych zalet gry. Nawiązując do p. 2, wręcz marzyłbym o systemie podobnym do Legacy od Gragonholt, że o pewnych rzeczach dowiemy się, pewne wątki poznamy tylko, gdy będziemy w określonym miejscu, o określonym czasie (do tego potrzebna byłaby jednak bardzo złożona księga skryptów i matryca zależności między wydarzeniami - w A.D. było 6 tzw. znaczników fabularnych, w LoD ponad 200...).

Co do rozwoju bazy/rozbudowy wozu - tu mam podobne odczucia. W A.D. 2114 to bardzo ciekawa sprawa, ale ... ze względu na ogólny projekt gry zupełnie bezużyteczna. To jest trochę tak - wiadomo, że gracze uwielbiają rzemiosło i "kraftowanie". Łowcy niby to nam dają, ale ... ze względu na najważniejszą walutę w grze, czyli czas, jakiekolwiek kraftowanie traciło sens (no może poza naszym początkowym pomieszczeniem na pierwszym poziomie), ponieważ było zbyt drogie względem alternatywnej opcji, czyli sprzedania w najbliższym możliwym miejscu wszystkich ustrojstw, które taszczymy, następnie zakupu za ogniwa czegoś bardziej przydatnego. Grając drugi raz w A.D. (pierwszą kampanię przerżnęliśmy) przyjęliśmy, że koszt zawitania w bazie to 1 dzień (łącznie jedno przemieszczenie na przyjście i wyjście z bazy), ale baza nie regeneruje punktów życia (ułatwiłem grę pod dziecko, aby mogło sobie pokraftować). W najbliższym podejściu zagramy z całkowitym pominięciem bazy. W sumie to smutne, gdy jest jakiś wymiar gry, który się pomija, bo niewiele daje. Też czekam na szczegółowe zasady w tym zakresie, opisane podczas kampanii, ew. dopracowane później. Dobrze, że w A.D. 1492 wóz ma być ciągle z nami.
Ostatnio zmieniony 04 kwie 2023, 11:18 przez bajbaj, łącznie zmieniany 1 raz.
gogovsky
Posty: 2209
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 464 times
Been thanked: 511 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: gogovsky »

Właśnie dni są super, trzeba patrzyć z czego się żyje jest presja, trzeba podejmować wybory czy mamy czas na zakupy/baze itd. Czas jest tu zasobem najważniejszym. A baza hmm myśmy zrobili w 3 kampaniach jakieś 20 itemow karabin/pancerz resztkowy/kamizelka kuloodporna to must done w early, bo to drogie jak fiks a w parę dni mozna dużo hajsu zaoszczędzić. Nie wyobrażam sobie przejścia gry bez bazy, ale ok.
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
Cyel
Posty: 2575
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1222 times
Been thanked: 1429 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: Cyel »

Presja czasu jest super, czuć, że ma znaczenie czy gdzieś idziemy bez potrzeby, czy na pewno dobrze korzystamy z czasu na robienie rzeczy w bazie, czy możemy sobie pozwolić na odczekanie by się uleczyć. Inaczej zarządzanie tym zasobem jest całkowicie bez znaczenia i zaczynają się założenia w stylu "to załóżmy, że przewijamy 300 dni i mamy tyle sprzętu ile chcemy". Jak dla mnie bez sensu.

Baza jak najbardziej ma sens moim zdaniem, zwłaszcza, że śmiga zdalnie w większości aspektów. Schematy do niektórych rzeczy albo są bardzo tanie albo w ogóle się je za darmo dostaje a ich produkcja w bazie to nierzadko grosze a robią różnicę. Na początku nawet dodatkowa kostka za super tani ekstra magazynek potrafi pomóc.
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Awatar użytkownika
bajbaj
Posty: 1116
Rejestracja: 11 sie 2019, 11:39
Has thanked: 860 times
Been thanked: 631 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: bajbaj »

Cyel pisze: 03 kwie 2023, 11:36 Presja czasu jest super, czuć, że ma znaczenie czy gdzieś idziemy bez potrzeby, czy na pewno dobrze korzystamy z czasu na robienie rzeczy w bazie, czy możemy sobie pozwolić na odczekanie by się uleczyć. Inaczej zarządzanie tym zasobem jest całkowicie bez znaczenia i zaczynają się założenia w stylu "to załóżmy, że przewijamy 300 dni i mamy tyle sprzętu ile chcemy". Jak dla mnie bez sensu.

Baza jak najbardziej ma sens moim zdaniem, zwłaszcza, że śmiga zdalnie w większości aspektów. Schematy do niektórych rzeczy albo są bardzo tanie albo w ogóle się je za darmo dostaje a ich produkcja w bazie to nierzadko grosze a robią różnicę. Na początku nawet dodatkowa kostka za super tani ekstra magazynek potrafi pomóc.
Baza śmiga zdalnie, do o ile w bazie są materiały na jej rozbudowę i kraftowanie. Hmm... może moje odczucia to częściowo kwestia tego, że gramy na dwóch bohaterów? A w dwójkę trochę zajmuje zebranie tyle badziewia, aby baza śmigała zdalnie.
Ostatnio zmieniony 03 kwie 2023, 13:05 przez bajbaj, łącznie zmieniany 2 razy.
Cyel
Posty: 2575
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1222 times
Been thanked: 1429 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: Cyel »

Może tak być, moja, jedyna jako dotąd, rozgrywka to pełen skład drużyny. Jak już szliśmy do bazy to obładowani stuffem i też z myślą o zabraniu kilku przedmiotów na raz.

Wycraftowanie w bazie kamizelek kuloodpornych i strzelby były dużymi punktami zwrotnymi w kampanii (oba przedmioty ze schematów zdobytych za darmo w questach).
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
shuji
Posty: 1280
Rejestracja: 23 kwie 2014, 19:47
Has thanked: 36 times
Been thanked: 219 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 (Mateusz Albricht)

Post autor: shuji »

Tak jak napisał ktoś wyżej - ten wóz jest po to, żeby naprawić fajny pomysł, który nie działał. Pozbyć się tego elementu by każdy głupi potrafił, a jak dużo osób napisało, jest to coś fajnego, tylko nie działało. Więc tutaj plus dla autora, że nie poszedł na skróty.

BTW. chyba niektorzy robili sobie homerulesa, że ta baza inaczej działała np. tak jakbyśmy byli w niej cały czas, albo jakbyśmy rzeczy wysłali "kurierem" (czyli do i z docierały z opoźnieiem)
ODPOWIEDZ